Křesťan v Církvi (1943)
Dominik Pecka
List Kristiny, královny
švédské, papeži Alexandru VII. ze dne 3. listopadu 1655.
Ukázala jsem světu, že
jsem z poslušnosti k Vám ráda opustila říši, v níž uctívání Vaší
Svatosti náleží mezi neodpustitelné hříchy. Zrušila jsem všechny lidské svazky,
abych dokázala, že kladu slávu poslouchati Vás nad slávu nejdůstojnějšího
trůnu. Prosím Vaši Svatost vroucně, aby mne i nyní, když jsem zbavena
velikosti, přijala s touž otcovskou dobrotivostí, kterou mi dosud prokazovala.
Nemám teď již nic, co bych složila k posvěceným nohám Vaší Svatosti, než
sebe, svou krev a svůj život, a nabízím Vám to všechno bez výhrady
v slepém poslušenství, jímž jsem Vám povinna. Prosím Vás, abyste se mnou
naložil, jak uznáte, že bude nejlépe pro blaho naší svaté Církve, jíž jsem,
stejně jako Vaší Svatosti, která jste jedinou a pravou její hlavou, zasvětila
vše, co mi zbylo v životě, ve vroucí touze zaslíbiti a věnovati všechno,
co mám, výsostné slávě Boží.
Oskar Wertheimer,
K r i s t i n a Š v é d s k á. Jos. R. Vilímek, Praha
1939, str. 180-1.
***
1. MYSTICKÉ TĚLO
Obvyklá definice Církve:
„Církev jest viditelná společnost pravověřících křesťanů, kteří jedno učení
vyznávají, jedněch svátostí užívají a římského papeže za svou nejvyšší
viditelnou hlavu uznávají,“ jest definice Církve viditelné, v níž nejsou
zahrnuti ti, kteří náleží k Církvi neviditelně, to jest duše
v očistci, svatí v nebi a konečně ti, kteří se spojili s Kristem
křtem žádosti a náleží tak k Církvi vnitřně, byť ne zjevně a viditelně.
Na základě neúplných
definicí je ovšem možno pokládati Církev za jakýsi spolek na způsob jiných
spolků, sdružení, lig, klubů a organisací, za spolek, do něhož se vstupuje a
z něhož se vystupuje, podle toho, jak je kdo spokojen s výborem a
předsedou a jak je ochoten platiti spolkové příspěvky.
Církev je zvláštní a
jedinečné společenství všech, kdož Boha milují a s Bohem jsou spojeni
v Kristu Ježíši na základě křtu vody nebo křtu žádosti nebo křtu krve.
Nelze nabýti příslušnosti k Církvi jinak než přivtělením ke Kristu. Křest
znamená vnoření. Řecké sloveso baptizein znamená ponořovati. Byli jsme vnořeni
v Krista. Stali jsme se jeho údy. Církev je Kristus a věřící. Církev jest
společenství všech se všemi v Kristu Ježíši. Církev je druhý Kristus.
Církev jest Kristus mystický, Kristus s věřícími tajemně ztotožněný.
Trojím symbolem vyjadřuje svatý Pavel tuto skutečnost: tělovým, stavebním a
snubním. Tělovým: Církev jest duchovní tělo, jehož hlavou jest Kristus a jehož
údy jsou věřící. (I. Kor. 12, 12.) Stavebním: Církev jest chrám, jehož kmenem
úhelným jest Kristus, věřící pak kameny živými s ním spojenými. (I. Kor.
3, II. Kor. 5, 16.) Snubním: Církev jest tajemství Kristovy lásky, v němž
se Kristus spojuje s věřícími jako ženich s nevěstou. (Ef. 5, 22 sq.)
Svatý Pavel vlastně nedefinuje: těká od symbolu k symbolu. Církev ani
nelze definovati. Pokoušíme-li se definovati Církev tak, že řekneme společnost
a nejmenujeme Krista, nevylučujeme tak naprosto možnost oddělovati křesťanstvo
či věřící od Krista, údy od hlavy, stavbu od základu, nevěstu od ženicha.
Církev je společenství
ne mechanické, nýbrž organické. Církev nemá členy, nýbrž údy. V tomto
společenství nejsou duše pouhými částmi celku, nýbrž živoucí jednotou. Na této
jednotě se zakládá láska jedněch k druhým: „Neste břemena jeden druhého.“
(Gal. 6, 2.) „Radujte se s radujícími, plačte s plačícími.“ (Řím. 12,
15.) Na této jednotě se zakládá liturgie jakožto společný úkon všech.
V Církvi se nikdo nemodlí „sám“. Všichni se modlíme v Kristu a v něm
a skrze něho se všemi údy jeho mystického Těla. Ten smysl má i plurál Otčenáše.
Na této jednotě se zakládá myšlenka křesťanského solidarismu. Smysl sociální
činnosti lze nejlépe pochopiti ve světle nauky o mystickém Těle. (Encyklika Pia
XI. Quadragesimo anno, čl. 90.)
Avšak Církev není
společenství čirých duchů. Pokud údy Církve jsou živí lidé na zemi, jest i
něčím viditelným, poznatelným, zevním a konkretním. Církev jest něčím vnitřním
a zároveň vnějším. Máme-li na mysli stránku vnější, nazýváme ji společností.
Církev jest společenství i společnost. A poměr vnitřní a vnější stránky
v Církvi jest třeba chápati tak, že stránka vnější jest výrazem, projevem,
ztělesněním stránky vnitřní.
Jako viditelná
společnost jest Církev ontologicky i právně dokonalá, poněvadž neslouží jiné společnosti
majíc svůj vlastní účel i prostředky k němu. Jako říše Kristova šířící se
obrozením z vody a Ducha svatého, vedoucí své údy k spáse
nadpřirozenými prostředky milosti a pravdy, s Kristem jakožto svojí
neviditelnou hlavou spojená a z Krista božský proud životní síly
přijímající jest Církev společností svobodnou: a poněvadž tyto vlastnosti její
jsou v Písmě ústy Kristovými jasně vysloveny, není dovoleno ji stavěti na
roveň s jakýmkoliv zřízením lidským – a každý pokus podříditi ji ve věcech
duchovních vládě světské musí býti pokládán za nespravedlnost a útok na
božského jejího zakladatele.
Nemilují-li někteří lidé
Církev, jest to tím, že ji pokládají za spolek, za něco lidského, za organisaci
kněží. A tak vidíme, že ji nechápou, že jí pohrdají a že ji nenávidí i při své
úctě ke Kristu. To je tragické nedorozumění a určité nebezpečenství zejména pro
člověka hledajícího. Vlastní podstata Církve jest duchovní a neviditelná.
Člověk hledá společenství a nalézá společnost. Hledá Boha a nalézá člověka. Hledá
Krista a nalézá Církev – Církev jako něco viditelného, vnějšího, lidského,
porušitelného, Církev s její historií, s jejími obřady a zvyky, a
jejími zákony a tresty. Nevidí její duši – Krista, vidí jen její Tělo – lidi,
Tělo s vráskami a kazy, neduhy a slabostmi. Jak snadno se může dáti zmásti
vnějšími jejími nedostatky, jak těžké jest mu proniknouti k její
skutečnosti vnitřní, aby mohl říci: Tvé Tělo je nevzhledné a černé, ale miluji
Tě pro Tvoji Duši, jíž jest Kristus!
2. MATKA VĚŘÍCÍCH
Věřící křesťan jest
k Církvi v poměru dítěte k matce. Matka dává dítěti život, živí
je, ošetřuje v nemoci, chrání a pěstí. Církev dává věřícím život
nadpřirozený (křest), živí je (Eucharistie), léčí neduhy duše i těla (svátost
pokání a pomazání) – a jako pravá matka učí a vychovává: díla Feidiů a
Praxitelů jsou pouhými stíny proti velikým charakterům světců, jež Církev
vypěstila ve svém lůně.
„Náboženská osobnost“
není myslitelna bez Církve. Bez Církve není evangelia. Bez Církve není kázání.
Bez Církve není záruky, že učení Kristovo se hlásá bezbludně. Bez Církve není
jistoty, že jsme spojeni s Kristem. Náboženskou osobností může býti
jedinec jen v Církvi a skrze Církev. Náboženská osobnost jest osobnost
církevní, to jest osobnost žijící a rostoucí z živné půdy Církve. Člověk
odcírkevněný je náboženský subjektivista, který jest autoritou sám sobě, tudíž
člověk odbojný a v podstatě nenáboženský. Ti, kteří předstírají, že by
ztratili svou „osobnost“, kdyby se podrobili Církvi, uplatňují vlastně jen
svoje odstředivé sklony a prozrazují, že nedorostli oné duchovní a mravní výše,
které jest třeba k pochopení a prožití duchovního společenství. Chtějí
státi o sobě a jíti svou „vlastní“ cestou k Bohu bez „prostředníka“. Toto
osamocování má svůj rub: netečnost a lhostejnost k spáse bratří, a svůj
základ: pýchu, neboť pýcha záleží právě v tom, že člověk nalézá sílu jen
v sobě a tudíž se odlučuje od společenství.
Církev jest Matka
věřících. To však neznamená, že se v Církvi projevuje jen prvek lásky.
Matka nejen dává život, ale i vychovává, přikazuje, zakazuje, odměňuje a
trestá. Matka, která neumí poručit dítěti, nevychovává a není pravou matkou.
Mateřství není jen láska. Církev není jen společenství lásky, nýbrž i
společenství práva. Proto je v Církvi duchovní moc, autorita, vláda, zákony
a předpisy, odměny a tresty. Mateřství Církve se projevuje láskou i právem.
Nikdy nebyla Církev jen Církví lásky a nikdy nebyla jen Církví práva – ale vždy
byla Církví spásy a řádu.
Pod trestem vyobcování a
zavržení věčného přikázal Kristus, abychom poslouchali Církve ve věcech
náboženských (Mar. 16, 16.) a disciplinárních (Mat. 18, 17.). „Kdo vás slyší,“
pravil apoštolům, „mne slyší, a kdo vámi pohrdá, mnou pohrdá, kdo však mnou
pohrdá, pohrdá tím, jenž mne poslal.“ (Luk. 10, 16.) Výrok ten se ovšem
vztahuje i na jejich nástupce. Církev máme poslouchati nejen v neomylných
a slavnostních prohlášeních o náboženských pravdách, nýbrž také tehdy, když
rádné církevní nebo papežovo učení samo sebou není neomylné. Kdybychom byli
povinni poslouchati církevní autority jen tehdy, když je slavnostní a neomylná,
snižovali bychom poslušnost k Církvi při nejmenším na stupeň, na němž jest
obyčejná poslušnost k autoritě čiře lidské. Rozumný křesťan ví, že církevní
autorita svá rozhodnutí dobře rozvažuje a že se radí s odborníky prve, než
je vydává. Nesouhlasí-li s rozhodnutím církevním, ví, že také sám jest
omylný a že jeho vlastní omyl jest pravdě podobnější. Kdo rozumně a právem se
domnívá, že jeho pochybnosti o správnosti církevního rozhodnutí jsou oprávněny,
může je církevní moci přiměřenou formou předložiti.
Vzdor proti Církvi,
porušování církevní jednoty a kázně jsou hříchy nejen proti Církvi, nýbrž také
proti Kristu. Zejména ti, kdož porušují vnitřní jednotu Církve bludem nebo
vnější její jednotu rozkolem, dopouštějí se těžkého hříchů proti Kristu,
v nějž jsme byli křtem vnitřně tak vštípeni, že jsme se stali jeho údy a
spolu s jinými věřícími jedním mystickým Tělem Kristovým. Právem
přirovnávající církevní Otcové jednotu Církve ke Kristovu rouchu nesešívanému,
jehož ani jeho vrahové se neopovážili rozděliti.
Poslušnost k Církvi
jest právě tak známkou pravého křesťana, jako poslušnost k matce známkou
dobrého dítěte. A jeho matka jest laskavá a přísná, tak i Církev podle slov sv.
Augustina jest „jedněm mírná, druhým přísná, nikomu nepřátelská, všem
mateřská“. (de Civ. Dei 18, 51.)
3. APOŠTOLÁT
Podstatou křesťanství
jest život v milosti, to jest spojení duše s Bohem. Milost je dar.
Křesťanství je především dar individuální, udělený člověku pro jeho vlastní
spásu křtem svatým. Pečovati o spásu vlastní duše jest první a základní úkol
křesťana. Ale není to křesťanství celé. Křesťanství je také dar sociální, to
znamená, že úkolem křesťana jest pomáhati k spáse i jiným. Nikdo se nesmí
vymlouvati s Kainem: „Zdaliž já jsem strážcem bratra svého?“ Jsi strážcem
svého bratra. Jsi odpověden nejen za duši vlastní, nýbrž i za duše bratří.
Tento úkol a posila k němu potřebná se uděluje biřmováním. Tato svátost
tedy znamená plnost křesťanského života a povolání k apoštolátu. Není bez
významu, že biřmování se uděluje vkládáním ruky podobně jako svěcení kněžské.
Biřmováním nabývá duše účasti na kněžství Kristově. V tomto smyslu píše
svatý Petr křesťanům maloasijským: „Vy jste rodem vyvoleným, královským
kněžstvem, národem svatým.“ (I. Pet. 2, 9.) Apoštolát tedy není jen úkolem
kněží, nýbrž úkolem každého uvědomělého křesťana.
A právě láska
k Církvi zavazuje křesťana, aby pracoval apoštolsky. Církev jest povinna
hlásati víru všem lidem a všem národům. Ale tuto povinnost nemůže plniti bez
spolupráce věřících. Věřící může a má s Církví spolupracovati a)
modlitbou, b) obětí, c) skutkem.
a) Bůh chce, aby všichni
lidé došli spasení. Spásu lidstva by ovšem mohl Bůh dokonati i sám bez lidské
účasti. Avšak chce, abychom i my lidé měli podíl na jeho spásném díle. Tvoříme
tajemnou jednotu s Kristem, neviditelnou hlavou Církve. On působí
v nás a my působíme v něm. Toto spojení věřících s Kristem by
bylo možno přirovnati ke spojitým nádobám: je-li více nádob, jež jsou navzájem
spojeny, naplněno nějakou tekutinou, znamená to, že tekutina ve všech nádobách
stojí ve stejné výši. Přibude-li v jedné nádobě, přibude ihned ve všech
ostatních; a naopak, ubude-li v jedné, ubude ve všech. Je-li jedna hlavní,
veliká, a přilejeme-li do ní jen kapku, znamená to, že i ve vedlejších nádobách
se hladina zvedne, byť velmi nepatrně. Podobně jest to v jednotě duší
s Kristem. Žádná duše nekoná nic sama. S ní zároveň to koná Kristus,
s ní spolu to konají i jiné duše.
A tak se můžeme účastniti činnosti apoštolské, i když nekážeme, nezpovídáme, neučíme a neobracíme věřící, a to modlitbou. Modlíme-li se za spásu lidí, nemodlíme se nadarmo, neboť se modlíme za to, co Bůh chce. Po poslední večeři se modlil Pán:
A tak se můžeme účastniti činnosti apoštolské, i když nekážeme, nezpovídáme, neučíme a neobracíme věřící, a to modlitbou. Modlíme-li se za spásu lidí, nemodlíme se nadarmo, neboť se modlíme za to, co Bůh chce. Po poslední večeři se modlil Pán:
„Otče, chci, aby, kde
jsme já, byli se mnou i ti, které jsi mi dal, by viděli slávu mou, kterou jsi
mi dal.“ (Jan 17, 24) Sjednoceni s touto modlitbou Páně máme prositi i my
za spásu bratří.
b) Duším můžeme pomáhati
také tak, že za ně obětujeme své utrpení. Jsme-li ve stavu milosti Boží a
přijde bolest, nemůže zajisté býti bez významu a bez mravní hodnoty, snášíme-li
ji v duchu Kristově a spojujeme-li své utrpení s utrpením jeho. Je
možno trpěti ďábelsky, filosoficky, křesťansky. Ďábelsky trpí, kdo se protiví
bolesti a kdo rouhavě vyčítá Bohu, že ji seslal. Filosoficky trpí, kdo se snaží
býti lhostejným k bolesti. Křesťansky trpí, kdo se odevzdává do vůle Boží,
bere svůj kříž na sebe a obětuje své utrpení za své bratry. Apoštolát utrpení
je v tom, že se křesťan stává účastníkem oběti Kristovy za spásu lidstva
přinesené a tak jest hybnou silou nadpřirozeného řádu podle slov Apoštolových:
„když jsem sláb, tehdá silný jsem.“ (II. Kor 12, 10.)
c) Slovem a příkladem má
křesťan pomáhat duším. A víc příkladem než slovem. Student má býti apoštolem ve
své třídě. Má si býti vědom, že všichni jeho spolužáci jsou mu Kristem svěřeni.
To neznamená, že by je měl pořád jen poučovati, napomínati a kárati. Slova
mnoho neprospívají. Nejlepším poučením jest příklad. Víme, co působilo na
svatého Augustina: ne slova spolužáků, nýbrž jejich příklad. Proto si říkával:
Si potuit hic, si potuit ille, cur tu non, Augustine? Nelze si představiti, že
by ducha tak hrdého, jako byl jeho, byl někdo mohl získati pro dobro nějakým
moralisováním. Ale úsilí a úspěchy jeho spolužáků mocně ho ovlivňovaly. Tedy:
píle, snaha, laskavost, ochota k pomoci, věrnost v přátelství – to
mezi studenty jsou nejmocnější prostředky apoštolátu.
Apoštolát laiků nabyl
v poslední době nové formy pode jménem katolické akce. Katolická akce jest
spolupráce laiků v hierarchickém apoštolátě. Úkolem katolické akce jest
podle papeže Pia XI., jenž k ní dal podnět a základ, vychovati řady
zdatných lidí, mužů i žen i mládeže obojího pohlaví, jimž není nic dražšího a
kteří nemají horoucnějšího přání než míti účast na svatém poslání Církve, aby
pod jejím vedením horlivě šířili království Ježíše Krista v osobním styku
i ve veřejném životě. (Pius XI. 6. listopadu 1929.) Jak týž svatý Otec
upozornil, není katolická akce nic nového, co by bylo bývalo dřívějším dobám
neznámo; v naší době se ovšem její podstata a její zřízení lépe a
zevrubněji vysvětlují. Není pochyby, že katolická akce jest něco více než pouhý
laický apoštolát. Laický apoštolát může totiž býti vykonáván i zcela
individuálně, bez ohledu na přání církevní vrchnosti. Avšak katolická akce
v přesném významu jest laický apoštolát organisovaný a těsně připojený
k církevní hierarchii, od níž přijímá všechny směrnice pro svou práci.
Tím, že se katolík stane pracovníkem v katolické akci, nenabývá nějakého
naprosto nového úkolu či zasvěcení; členstvím a prací v katolické akci
utužuje se jen jeho poměr k církevní vrchnosti, jeho apoštolát se stává
dokonalejším, protože se v něm chce říditi pokyny církevní hierarchie.
Apoštolát individuální
je práce na vlastní pěst, kdežto katolická akce jest úsilí svorné a uspořádané,
činnost organisovaná. Touto organisací máme napodobiti samého Boha, jenž svou
nekonečnou mocí a moudrostí uspořádal celý vesmír od nejvyšších bytostí až po
posledního červíčka. Moudrost, v níž jest původ vesmíru a jeho organického
souladu, má nám býti vzorem v uspořádání všech sil k jednomu cíli,
totiž k rozšíření království Kristova na zemi.
Zdroj: NA HLUBINU ročník XVIII. číslo 9 (listopad 1943)
Zpracoval: D. Grof