Obsazený pařížský kostel zachovává pravou mši (2005)
St. Nicolas du Chardonnet de Paris
Theresa Marie Moreau
Jedno klepnutí kněze kloubkem prstu na zčernalou
mahagonovou opěrku křesla na kůru je signálem k ranní recitaci Božského
oficia.
Muži s kolárkem se shromažďují v sanktuáriu
kostela St. Nicolas du Chardonnet de Paris, pozvedají breviáře, které drží
v ruce, a listují tenkými stránkami, dokud nenaleznou danou denní
modlitbu.
„Deus, in adjutórium meum inténde“, zpívá silným
hlasem farář tohoto kostela usazený na evangelní straně oltáře.
Z epištolní strany odpovídají čtyři kněží:
„Dómine, ad adjuvándum me festína.“
Jejich modlitby stoupají vzhůru. V hlavní
chrámové lodi se tucet farníků – někteří klečící, jiní sedící – připojuje svými
tichými modlitbami.
Po příštích patnáct minut se muži oblečení do černých
sutan sahajících po kotníky obracejí k Bohu. Stojí. Klaní se. Dělají
úklony. Zbožně se křižují a první paprsky ranního slunce probleskují skrze
vitrážové vyobrazení Ukřižování.
Ačkoliv se v katolických kostelech vykonávaly takovéto
obřady po staletí, St. Nicolas du Chardonnet není žádný obyčejný kostel.
Kostel St. Nicolas, sídlící na 23 rue des Bernardines
v Paříži, je osvobozen od rdousivé jurisdikce diecézního biskupa
pokoncilní „nové a vylepšené“ Římskokatolické církve, a je jedním z mála
kostelů v sekulární Francii, který nabízí pravidelně a výlučně tradiční
latinský mešní obřad.
Všechno to začalo v roce 1977.
V Paříži té doby byl jeden starý kněz, který lnul
k tridentské mši papeže sv. Pia V., kodifikované po Tridentském koncilu
(1545-63) 14. července 1570. Starý zbožný Francouz odmítl jít spolu
s progresivisty, kněžími, kteří experimentovali s novotami nakupenými
v Novus Ordo Missae (novém mešním řádu).
Tím mužem byl kněz François Ducaud-Bourget vysvěcený
v roce 1934. Byl poněkud pomenší, shrbený, s ostrým nosem, který
vyčníval z jeho malého obličeje orámovaného chomáči bílých vlasů
překrývajících mu uši.
V té době často gestikuloval svým křivým prstem
ve vzduchu, aby zdůraznil některé body ve svém kázání a vždy v mravech a nauce
předával tradiční instrukce. Nikdy nešel cestou pokoncilního neformálního stylu
sebestředných pohodových kázání obvykle prokládaných vtipy, aby se farníci
udrželi šťastní a probuzení. Takovým způsobem by nedegradoval sebe, ani svůj
úřad.
Dokonce, i když papež Pavel VI. podepsal 3. dubna 1969
Apoštolskou konstituci k Římskému misálu, čímž dal Církvi reformovaný
misál, pohrdal Ducaud-Bourget novotami, kde se člověk stal středem. Nadále stál
zády ke svým farníkům. Dále stál čelem k oltáři a modlil se ve starém
ritu. Jako ti před ním, začínal Žalmem 42, přípravou na oběť mše svaté, a
končil s citově podnětným závěrečným evangeliem.
„Nikdy nesloužil novou mši. Nikdy,“ říká Monsieur
l’abbé (pan farář) Bernard Lorber z Fraternité Sacerdotale Saint-Pie X
(Bratrstva sv. Pia X.) a generální vikář ze St. Nicolas.
Ducaud-Bourget, který by se dal nejlépe popsat jako
kněz nezávislý na diecézi, si v 70. letech 20. století často pronajímal
salónky, kde mohl sloužit latinskou mši pro určité společenství. Někdy si
zaplatil za místnost v La Salle Wagram, společenském sále blízko Arc de
Triomphe, jindy za místnost v Maubert Mutalité Lecture Hall, budově velmi
blízko St. Nicolas du Chardonnet.
Ale 27. února 1977 měl Ducaud-Bourget plán.
Když se tradicionalisté té neděle sešli
v Maubert, starý kněz je všechny odvedl přes ulici do kostela St. Nicolas,
který velmi trpěl chronickým syndromem Novus Ordo – duchovní zanedbaností.
V letech 1968-1977 diecézní kněží z farního kostela St. Severin
stojícího o několik bloků dále otevírali dveře kostela St. Nicolas pouze kvůli
jedné nové mši týdně. Obvykle se obtěžovala ukázat jen hrstka farníků.
Ducaud-Bourget chtěl do tohoto kostela vnést trochu
nadpřirozené moci Ježíše, Marie a Josefa, a tak jej posílit proti fatalistickým
silám humanistického relativismu. Neměl představu, jak úspěšný bude.
„Měl za cíl odsloužit zde tuto neděli mši, pak se
během dne pomodlit a poté místo opustit,“ říká Lorber. „Ale bylo tu tolik lidí,
že je napadlo, že by mohli zůstat ještě den, pak ještě jeden den, pak ještě
jeden, pak ještě jeden den. Nakonec se rozhodli zde zůstat, zůstat zde navždy.“
Byl tu jen jeden problém: zabrání bylo nezákonné.
Ačkoliv byl v té době pařížský diecézní biskup
považován za správce nemovitosti, byl (a stále je) to francouzský stát, který
vlastní všechny kostelní budovy postavené v tomto národě před rokem 1905.
Když se podíváme o pár let nazpět, v roce 1905
zákon o odluce Církve a státu (Loi de Séparation des Eglises et de L’Etat)
zavedl oficiálně to, že francouzský stát již dále neuznával Římskokatolickou
církev, ale pouze jednotlivé náboženské asociace (associations cultuelles),
které nařídil ustanovit v každé farnosti. Tam, kde by ustanoveny nebyly,
vyhlásil stát, že přebírá vlastnictví církevního majetku.
Papež Pius X. shlížel ze svého stolce na Francii a
obával se duchovní demoralizace – státního zasahování v náboženském farním
životě. Aby zaujal pevný postoj vůči vměšujícím se modernistům, zakázal
náměstek Kristův ve své encyklice „Gravissimo oficii“ v roce 1906
zakládání jakýchkoliv náboženských asociací.
A tak kvůli principu přišel Řím o majetek.
„Církev vše ztratila,“ říká kněz Thierry Gaudray, 38
letý profesor dogmatické teologie na semináři Sv. Tomáše Akvinského ve Winoně,
v Minnesotě.
„Policie vtrhla do kostelů se zbraněmi. Otevřeli
svatostánky. Kněze a jeptišky silou vyhnali z kostela na ulici,“ popisuje
Gaudray.
Vše, co Církev získala konkordátem z roku 1801,
ztratila v roce 1905. Neměla ani dohodu z 19. století mezi Napoleonem
Bonapartem a papežem Piem VII., která oficiálně uznávala katolicismus jako
náboženství většiny francouzských občanů, ale také stanovovala, že stát bude
finančně podporovat duchovní, což dělal.
Ačkoliv Církev před sto lety ve Francii ztratila svou
pozici v sekulárním řádu, úplným poraženým vlastně nebyla. Protože když
stát převzal do opatrování církevní majetek, alespoň dovolil biskupům vést
kostely. S jednou zvláštní podmínkou: V každém kostele se musela vždy
jednou za rok odsloužit mše. Pokud by se tak nestalo, stát by mohl převzít
kontrolu nad posvátnou budovou a naložit s ní, jak by chtěl.
„Takže kostel St. Nicolas byl částí pařížské diecéze a
pařížský biskup byl za tuto budovu zodpovědný, ale vlastnil ji stát,“
vysvětluje Gaudray. „Ducaud – Bourget převzal budovu proti vůli biskupa, což
bylo nelegální. Ovládnout kostel, vstoupit do něj a ovládnout ho, není
legální.“
Stát se rozhodl podniknout právní kroky, ale to už
bylo po tom, kdy se Ducaud – Bourget a jeho armáda Církve bojující hluboce
opevnila v zákopech svého posvátného bojiště. Dokonce už první noc, kdy
Ducaud – Bourget a ostatní vstoupili do St. Nicolas, vystavili Nejsvětější
svátost k adoraci. Ta trvala po celý první týden.
Co mohli úřední osoby udělat proti hrstce
pacifistických věřících?
„Policie nemohla udělat nic, protože lidé se modlili,“
říká Lorber.
V měsících, které následovaly po osvobození
kostela St. Nicolas z pokoncilní Církve, stát skutečně soudil Ducaud –
Bourgeta a vydal výpovědní dekret. Úřady však nikdy nevykonaly tento rozsudek.
Teď je rok 2005 (článek byl napsán v tomto roce –
pozn. překl.), 28 let poté, a tradicionalisté mají dále obsazený kostel St.
Nicolas. Lorber, usazený ve stejné sakristii, kde sedal Ducaud – Bourget, se
dívá k oltáři, když se pokouší vysvětlit nečinnost státu.
„Monsignor zde v St. Nicolas měl 5 000
lidí každou neděli a pokud by je přinutili opustit tento kostel, šli by prostě
jinam a obsadili by jiný. Úřady chápaly, že by to byl stejný problém a tak
pochopily, že je lepší o našem počinu mlčet. Takže se rozhodly neudělat nic a
nechat nás tu.“
„A i kdyby diecéze chtěla z principu převzít St.
Nicolas zpět, nefungovalo by to,“ říká Lorber. „Diecéze by nebyla schopná
obsadit všechny kostely. Nemají dost věřících, kteří chodí na mši.“
Ačkoliv se udává, že 85% z 60,4 milionů Francouzů
prohlašuje, že jsou katolíky, je nejisté, kolik z nich pravidelně
v neděli chodí do kostela.
Po nějakou dobu se Ducaud – Bourget staral o kostel,
ale byl už starý. Zoufale toužil po tom, aby tradiční snahy, které v St.
Nicolas vzkřísil, pokračovaly, a tak hledal pomoc u nejhlasitějšího obránce
tridentské mše: arcibiskupa Lefebvra, který v roce 1969 (1970 – pozn.
překl.) založil Bratrstvo sv. Pia X., bratrstvo věnující se přípravě kněží
v obřadu starobylé Církve v předkoncilním stylu. Lefebvre
pomohl Ducaud – Bourgetovi a vyslal jednoho z kněží Bratrstva, aby starému
muži vypomohl.
Navzdory vedoucímu postavení, které ze své strany
projevoval při udržení staré mše naživu, měl Lefebvre své kritiky. A nebo to
možná bylo právě kvůli jeho vůdčí roli.
V průběhu let kritici obvinili arcibiskupa, že je
náboženským krysařem s píšťalou zodpovědným za to, že vede celý zástup
katolíků do exkomunikace.
„Tento často opakovaný popis je naprosto nepřesný,“
odsekne Lorber, když vysvětluje, že Lefebvre už byl v roce 1968 na
odpočinku, když jej navštívilo několik mladých seminaristů. Protože byli
nešťastní z pokoncilní Církve, oslovili jej a prosili ho, aby je učil tradice
víry, aby předal to, co se on sám naučil.
„Seminaristé za ním přišli a žádali jej, jestli by
nezaložil seminář. Nechtěl,“ říká Lorber.
„Jsem starý muž,“ řekl jim Lefebvre a poslal mladé
muže do semináře ve Fribourgu ve Švýcarsku. Modernistická výuka však
v této náboženské škole nebyla o nic lepší, než v jakémkoliv jiném
semináři. Následujícího roku se zoufalí seminaristé a kněží vrátili a trvali na
tom, aby arcibiskup založil seminář, kde by se novicové mohli naučit starobylé,
ale pevné základy víry včetně tridentské mše.
Lefebvre svolil.
Mezitím Ducaud – Bourget v Paříži pokračoval
v záboru kostela St. Nicolas až do své smrti v roce 1984. Poté bylo
jeho tělo pohřbeno za hlavním oltářem, na němž v posledních letech svého
života každý den sloužil starou mši. Když starý kněz umřel, poslal Lefebvre do
pařížského kostela další dva kněze Bratrstva. Sen Ducaud – Bourgeta neměl
zemřít spolu s ním.
Příznivci tradice, jako ti z Bratrstva, přiměli
hierarchii v Římě, aby začala podlézat. Od přijetí ritu v národních
jazycích v roce 1969 Vatikán zjistil, že se musí zabývat těmi, kteří
dávali přednost latinské mši a odmítali sloužit nebo dokonce i jen navštívit
novou mši a tvrdili, že je to protestantizovaný umělý výtvor.
Už po pár letech svého pontifikátu ustanovil papež Jan
Pavel II. ve Vatikánu komisi devíti kardinálů, aby prostudovali problém mše. 3.
října 1984 Kongregace pro božský kult vydala okružní dopis „Quattor Abhinc
Annos“.
Tento dokument popisuje uznání této mše, nyní nazývané
indultní (článek byl napsán 2 roky před vydáním motu propria Summorum
Pontificum – pozn. překl.) a její omezení. Indult, z latinského indulgere
(povolit) je privilegium, kterým papež poskytl biskupům a dalším osobám, činit
to, co církevní zákon jinak zakazuje.
Přesto je pojem „indult“ nesprávný, protože latinská
tridentská mše nebyla nikdy zakázána, což Alfons Maria kardinál Stickler –
jeden z devíti kardinálů v komisi – uznal v květnu 1995, když
hovořil na konferenci Christi Fideles konané v New Jersey. (na
Vendée)
Zvláštní podmínky v „indultu“ z roku 1984 zahrnovaly, že mše se bude (určitě ne ve farních kostelech) sloužit jen pro ty, kdo o to požádají, a tito farníci nesměli žádným způsobem sdílet názory těch, kdo zpochybňují platnost nové mše.
Zvláštní podmínky v „indultu“ z roku 1984 zahrnovaly, že mše se bude (určitě ne ve farních kostelech) sloužit jen pro ty, kdo o to požádají, a tito farníci nesměli žádným způsobem sdílet názory těch, kdo zpochybňují platnost nové mše.
Mezitím Bratrstvo sv. Pia X. dále vzkvétalo a dále
sloužilo starou mši, nejen v St. Nicolas, ale také v jiných kostelích
po světě.
Lorber, kterému je teď 41 let, byl svědkem podstatné
části rozvoje Bratrstva navzdory útrapám, které řád musel snášet v manipulativních
rukách hierarchie.
Lorber byl vysvěcen 29. června 1988 a byl jedním
z posledních, jehož ruce posvětil Lefebvre, který v roce 1991 zemřel.
Několik týdnů před svým vysvěcením se Lorber v neděli 8. května
v kapli Notre Dame des Champs v semináři v Ecônu účastnil
recitované mše za arcibiskupa.
Lefebvre řekl Lorberovi, jak během předcházejícího
měsíce, v dubnu 1988, cestoval do Říma, aby s Vatikánem prodiskutoval
nadcházející svěcení biskupů, u nichž plánoval, že převezmou jeho místo při
správě svátostí, svěcení kněží a biřmování věřících.
Arcibiskup, narozený v roce 1905, byl starý a
nechtěl zanechat své kněze bez duchovního vedení.
Zástupcem Vatikánu byl v té době Joseph
Ratzinger, tehdejší kardinál a nynější papež Benedikt XVI. Nakonec byl po
dlouhých rozhovorech a mnoha kompromisech podepsán 5. května 1988 protokol.
Dohoda stanovovala, že Řím dá Lefebvrovi jednoho biskupa a komisi v Římě
k rozhovorům o tradiční mši.
„Ratzinger byl na arcibiskupa Lefebvra docela tvrdý,“
říká Lorber.
Po podepsání protokolu řekl Lefebvre Ratzingerovi, že
již ohlásil biskupská svěcení na následující 30. červen.
Ratzingerova odpověď: Ne. To není možné.
Ratzingerova odpověď: Ne. To není možné.
Srpen?, zeptal se Lefebvre.
Ne. To není možné, odpověděl Ratzinger.
Listopad?
Ne.
Prosinec?
Ne.
Lefebvre opustil Řím a hledal útěchu v semináři
v Ecônu ve Švýcarsku. Modlil se. 6. května napsal do Vatikánu, že nemá
k dohodě důvěru.
„Během rozhovorů s Římem to bylo velmi bolestné,“
řekl Lefebvre Lorberovi. „Bylo to velmi bolestné, protože jim nešlo o duše.
Jedinou věcí, kterou se snaží udělat, je zachránit si své image, a proto
vysvětím biskupy bez /povolení/ Říma.“
Ale Vatikán na arcibiskupa dále vyvíjel tlak.
Den před svěceními poslal Řím posla, nuncia ze
Švýcarska, aby s sebou vzal arcibiskupa zpět. Papež jej požádal, zda by
mohl přijet do Říma a promluvit si s ním. „Seminaristé mu řekli, že je to
dobrý vtip,“ říká Lorber. Cílem bylo znervóznit Lefebvra ohledně svěcení, ale
arcibiskupa Lefebvra to nezneklidňovalo.
Nic ho netrápilo. Ani šířící se fámy, že bude
„exkomunikován“, jestliže pokročí se svými plány ohledně 30. června.
Co se týká exkomunikace biskupů, existovaly precedenty.
Co se týká exkomunikace biskupů, existovaly precedenty.
O desítky let dříve, v 50. letech, zavedl papež
Pius XII. do kanonického práva zákaz, aby biskupové světili biskupy bez
papežského souhlasu (tato otázka je nepoměrně komplikovanější, přičemž uvedení
na pravou míru by přesáhlo rámec tohoto článku – pozn. překl.). „Papež to
považoval za nezbytné po komunistickém převratu v Číně. Bylo to poté, kdy
římskokatoličtí věřící (čínští katolíci v ilegalitě) začali být
pronásledovaní po vzniku Čínské vlastenecké církve (pseudonáboženská asociace,
která kolaborovala s čínskou komunistickou vládou),“ vysvětluje Gaudray.
„Církevní zákon je pro dobro duší, takže když Pius
XII. vydal dekret o exkomunikaci čínských biskupů, bylo to pro dobro Církve.
Mělo to zabránit založení národní církve v Číně, která není katolická.
Mělo to dát lidem najevo, že papež naprosto nesouhlasí, aby se stali součástí
schizmatické církve,“ říká Gaudray.
„Záměrem arcibiskupa Lefebvra nebylo vytvořit jinou
Církev. Naši biskupové nemají jurisdikci, dokonce ani v Bratrstvu. Máme
biskupy kvůli svátostem, svěcení a biřmování. V Číně šlo o vytvoření církve.“
Nakonec nadešel ten den.
Lefebvre ve svém kázání před svěceními předpovídal, že
přijde pokus exkomunikovat jej.
Přesto Lefebvre 30. června bez papežského povolení
vysvětil čtyři biskupy: Bernarda Fellaye, Bernarda Tissiera de Mallerais,
Richarda Williamsona a Alfonse de Galarretu.
„Mnozí si uvědomili, že svěcení byla pro Církev
historickou událostí,“ říká Lorber.
Byla to věc zachování, nikoliv sebe sama, ale víry.
Jak bylo předpovězeno, Vatikán, reprezentovaný
Bernardinem kardinálem Gantinem, prefektem Kongregace pro biskupy, vydal 1.
července 1988 následující deklaraci: „Deklaruji, že výše zmínění Monsginor
Marcel Lefebvre a Bernard Fellay, Bernard Tissier de Mallerais, Richard
Williamson a Alfonso de Galarreta si přivodili ipso facto exkomunikaci latae
sententiae vyhraženou apoštolskému stolci.“ To bylo doprovázeno dalšími
hrozbami.
„Kněží a věřící jsou varováni, aby se nepřipojovali ke
schismatu Mons. Lefebvra, protože by i oni upadli ipso facto /tímto skutkem/ do
velmi těžkého trestu exkomunikace.“
„Exkomunikace,“ vysvětluje Gaudray ze svého úřadu ve
Winoně, „ je vážný právní trest vydaný papežem, který přetrhává všechna pouta
mezi potrestaným a Církví“. Potrestaní kněží nemohou udělovat a obdržet
svátosti. Nemohou sloužit a dokonce ani navštěvovat mši (starou ani novou).
„To samozřejmě znamená, že jde o trest, ale ten
implikuje omyl, to, že něco není v pořádku,“ říká Gaudray.
Oba, Gaudray i Lorber, tvrdí, že exkomunikace byla
neoprávněná, protože, jak věří, Lefebvre nespáchal žádné provinění.
„Tato exkomunikace opravdu nemá žádný význam,“ říká
Lorber. „Protože, aby došlo na trest, člověk se musí dopustit něčeho špatného.
Arcibiskup Lefebvre neměl žádný schizmatický úmysl při vysvěcení kněží. Jeho
čin nebyl špatný a on neměl být nikdy potrestán. Navíc exkomunikací arcibiskupa
Lefebvra ztratil Řím svou důvěryhodnost, protože nechává biskupy a teology jako
jsou Hans Küng, Leonardo Boff a všechny liberální teology pobíhat kolem a učit
hereze a nikdy nebyli Janem Pavlem II. exkomunikováni.“
Lefebvre se jen snažil zachovat starou mši a pravé
katolické náboženství na živu.
„Bez činů arcibiskupa Lefebvra by už neexistovali
kněží, kteří by uměli sloužit tridentskou mši,“ říká Lorber.
Proto tradiční kněží ze St. Nicolas pokračují ve
starobylých obřadech jedné, svaté, katolické, apoštolské Církve, jež se naučili
od starého arcibiskupa, který se na odpočinku zdráhavě nechal přemluvit.
Každé ráno je stále jedno klepnutí kněze kloubkem
prstu na zčernalou mahagonovou opěrku křesla na kůru signálem k ranní
recitaci Božského oficia.
Muži s kolárkem se shromažďují v sanktuáriu
kostela St. Nicolas du Chardonnet de Paris, pozvedají breviáře, které drží
v ruce, a listují tenkými stránkami, dokud nenaleznou danou denní
modlitbu.
„Deus, in adjutórium meum inténde“, zpívá jeden,
kterého v odpovědi následují ostatní: “Dómine, ad adjuvándum me festína.”
Překlad: D. Grof