Svaté přijímání na ruku je svatokrádež
John Vennari
Je základní katolickou
pravdou, kterou Církev učí od dob apoštolů, že Náš Pán Ježíš Kristus je
skutečně přítomný v Nejsvětější svátosti oltářní: Tělo, Krev, Duše a
Božství.
Tridentský koncil
dogmaticky definoval, že Náš Pán Ježíš Kristus je přítomný v každé
částečce Svátosti oltářní. Koncil neomylně učil:
„Jestliže někdo odmítá,
že ve Svátosti oltářní je obsažen celý Kristus v každé částečce a
v každé oddělené částečce, ať je stižen klatbou.“
To znamená, že Náš Pán
je přítomen i v nejmenším kousku Hostie, i v nejmenším kousíčku,
který může spadnout na zem. Proto zbožná úcta, kterou jsme povinováni Svátosti
oltářní, vyžaduje, abychom učinili každé preventivní opatření, aby žádná
částečka Hostie – byť i ta nejmenší – nemohla být žádným způsobem znesvěcena.
Grafický list z kněžského časopisu z roku 1959, kdy latinská tridentská mše byla obvyklá. Všimněte si, že palec a ukazovák na obou rukách jsou spojeny dokonce i při pozvedání kalicha. To se dělalo, aby se zabránilo znesvěcení i nejmenší částečky Hostie.
Jako první sv. Tomáš
Akvinský učil, že „z úcty ke Svátosti oltářní, nesmí se jí dotknout nic, kromě
toho, co je posvěcené.“ Proto, řekl, jsou posvátné nádoby oltářní
posvěcené kvůli tomuto posvátnému účelu, ale také knězovy ruce jsou posvěcené,
aby se mohly dotýkat Svátosti oltářní. A sv. Tomáš řekl, že se Jí proto nikdo
jiný zákonně nemůže dotýkat, aby se zabránilo znesvěcení. (Summa, III, Q.82,
čl. 3)
Tato úcta ke Svátosti
oltářní, a dokonce k její nejmenší částečce, byla obsažena v tradiční mši
– staré latinské mši, která obsahovala striktní instrukce k této věci:
- Od chvíle, kdy kněz pronese slova proměňování nad Svatou hostií, drží ukazováček a palec spojeny na obou rukou. Ať už pozdvihuje kalich nebo obrací listy misálu nebo otevírá svatostánek, jeho palec a ukazováček na obou rukou jsou spojeny. Palec a ukazováček se nedotýkají ničeho kromě Svaté hostie;
- Během Svatého přijímání drží ministrant paténu pod bradou těch, kteří přijímají Svátost oltářní tak, aby ani nejmenší částečka nespadla na zem. Poté je paténa očištěna do kalicha;
- Po Svatém přijímání kněz očistí korporálem (malou lněnou látkou na oltáři) paténu do kalicha, takže zůstane-li i ta nejmenší částečka, je sebrána a knězem zkonzumována;
- Pak si kněz umyje palec a ukazováček nad kalichem vodou a vínem, a tato voda a víno je pak zbožně zkonzumováno, aby byla jistota, že ani nejmenší částečka Svaté hostie nepodlehne znesvěcení.
Přijímání na ruku a
takzvaní laičtí pomocníci jsou výsměchem Boží pravdě, že Náš Pán je skutečně
přítomný v každé částečce eucharistie, jsou výsměchem svatým předpisům
používaným Církví po staletí jako ochrana proti znesvěcení.
Protože co se stane
s Hostií v ruce?
Hostie je vložena na
ruku, která není posvěcená. Přijímající ji zvedne svými vlastními prsty, které
nejsou posvěcené. Posvátné kousky spadnou na zem, šlape se po nich a jsou
znesvěceny.
Totéž s tzv.
laickými pomocníky – jejich ruce nejsou posvěcené; neměly by se dotýkat Svaté
hostie. Posvátné částečky Hostie padají na zem, šlape se po nich a jsou
znesvěceny. Laičtí pomocníci si prsty neočišťují, takže každá částečka, která
na nich ulpí, je také znesvěcena.
Žádná autorita
v Církvi, ani ta nejvyšší, nemůže dát dispens katolíkovi od povinnosti
zachovávat nezbytnou úctu k Našemu Pánu ve Svátosti oltářní. Jakýkoliv
církevní představený, který to dělá, tak činí v „ďábelské dezorientaci vyšší
hierarchie“, před kterou varovala sestra Lucie z Fatimy, a je ledabylý ve
své povinnosti.
Jen před 45 lety bylo
nemyslitelné přijímání na ruku v katolických kostelích. Bylo to považováno
za svatokrádež, kterou to také je.
Ale nyní je toto
zneužívání povoleno a propagováno liberální hierarchií, která – v této
oblasti a v mnoha jiných oblastech – náhle schvaluje to, co Církev vždy
správně zavrhovala. Toto „náhlé požehnání toho, co Církev vždy
zavrhovala“ je typické pro reformy Druhého vatikánského koncilu.
Pravda však je, že Bůh
se nemění, a lidská povinnost vůči Svátosti oltářní se nemění, i když máme
mnoho církevních vedoucích, kteří ve své destruktivní liberalizaci katolické
Církve, jak se zdá, se jen pramálo nebo vůbec nestarají o pravou úctu, kterou
jsme povinováni Našemu Pánu ve Svátosti oltářní.
Proto se každý, kdo
přijímá na ruku, nebo přijímá od laického pomocníka, nebo je sám laickým
pomocníkem – objektivně vzato – dopouští svatokrádeže. Je to zneužití posvátně
věci. Je to výsměch tomu, co Církev učila a praktikovala. Je to znesvěcení
největšího daru, kterým nám Bůh dal: Skutečná přítomnost Našeho Pána Ježíše
Krista v Nejsvětější svátosti oltářní.
Den, kdy Hostie upadla
Předpisy z doby
před Druhým vatikánským koncilem pro případ, kdy upadne Hostie, stejně jako
předpisy latinské liturgie, chránily úctu k Svátosti oltářní. Časopis American
Ecclesiastical Review z května 1949 vysvětloval:
„Tato záležitost
vyžaduje, aby místo na nějž Svatá hostie upadla bylo očištěno, obvykle
navlhčeným ubrouskem na utírání kalicha a /z něj/ pak /drobečky/ seškrabány a
vhozeny do sacraria (malá výlevka v sakristii, která ústí do země pod
kostelem). Autoři povětšinou, aby se zabránilo zpoždění při rozdělování
Svátosti oltářní, vykládají plnění tohoto předpisu tak, že se má označit místo
na nějž Svatá hostie upadla buď lněným kusem látky, nebo talířkem, na nějž se
dává karafa, a kněz se pak po mši vrátí a místo očistí způsobem předepsaným
v De defectibus.“
Tato procedura nejen
dává Bohu úctu, kterou jsme mu povinni, ale zanechává hluboký dojem na
divákovi, stejně jako to nechalo dojem na mě v mladistvém věku.
Bylo to asi kolem roku
1965, byl jsem asi sedmiletý kluk. Můj otec mě vzal na nedělní mši do „italské
farnosti“, /do kostela/ Panny Marie Utěšitelky ve Filadelfii. Mše byla ještě
v latině, posvátná atmosféra ještě pronikala kostelem a liturgií, ačkoliv
první závan větru změny už byl ve vzduchu.
Během přijímání
v tuto neděli kněz náhodou upustil posvěcenou Hostii. Seděli jsme vepředu
a můj otec k tomu obrátil mou pozornost.
Kněz krátce přerušil
podávání Svátosti oltářní, aby vzal bílý kousek látky, který položil přes
Hostii na podlaze. Podávání Svátosti oltářní pokračovalo a kněz i ministrant
opatrně našlapovali kolem přikryté Hostie.
Můj otec mě záměrně zdržel
po mši, abych mohl vidět očišťovací proceduru z první lavice.
Vše bylo provedeno
jednoduše, tiše, protože tehdy nebylo žádné povídání v kostele,
v úctě ke Svátosti oltářní.
Kněz a ministrant
přistoupili k místu blízko oltářní mřížky v sanktuáriu a pokryli
místo bílou látkou. Kněz si pak klenul, zdvihl pokrývku, vyhledal svaté
částečky a zkonzumoval je s důstojností a slušností. Pak pomalu se zbožnou
úctou, stále na kolenou, očistil a vycídil místo na podlaze kam spadla Hostie.
Dal si na čas. Nespěchal.
Závan ceremoniálnosti, svatosti a zbožnosti pronikal každým jeho pohybem.
Byl jsem fascinován a
povznesen tím postupem. Pamatuji si, že jsem si myslel, „skutečně Svatá hostie
je Tělo našeho Pána Ježíše Krista,“ protože kněz k Ní přistupoval
s úžasně podnětnou péčí a úctou.
To byla nejlepší lekce
katechismu ohledně reálné Přítomnosti, kterou jsem kdy měl.
Co dnes vidí sedmiletí?
V moderních farnostech podle ledabylých předpisů nové mše kněz jednoduše
sebere Hostii, která upadla, a pokračuje, jako kdyby upustil pár přebytečných
drobných. Po částečkách /Hostie/ se šlape a jsou znesvěceny. Před a po mši lidé
tlachají, jako by se společensky bavili ve farním vestibulu. Mnoho moderních
kněží a laiků nebere zřetel na svou povinnost /dodržovat/ ticho před Svátostí
oltářní. Zapomínají na tvrdé varování malé Jacinty z Fatimy, „Panna Marie
nechce, aby lidé v kostele mluvili.“
Kde je tato úcta a péče
ke Svátosti oltářní v pokoncilové Církvi s přijímáním na ruku a
s přístupem, kdy si s Ní každý může /volně/ manipulovat? Jak naši
mladí získají jakékoliv pochopení reálné Přítomnosti Našeho Pána ve Svátosti
oltářní, když se k Němu klerikové chovají přezíravě? Jak má být úcta ke
Svátosti oltářní vštípena katolickým věřícím, když vidí, jak se podává na ruku
jako obyčejné jídlo a podávají Ji špatně vycvičení laici, kteří by vůbec neměli
se Svatou hostii nakládat?
Není žádným tajemstvím,
proč tolik katolíků ztratilo víru v posvátná Tajemství. Příliš mnoho
našich kněží opustilo vnější nezbytnou zbožnost: 1) vzdávat náležitou úctu
Kristu ve Svátosti oltářní; 2) učit lid příkladem, že se musí vzdávat nejvyšší
úcta Našemu Pánu Ježíši Kristu skutečně přítomném ve Svátosti oltářní.
Přesto pokoncilová
katastrofa nebude pokračovat do neurčita. Jednoho dne bude Církev opět
požehnána hierarchií, která vzdá Našemu Pánu ve Svátosti oltářní úctu, která mu
náleží jako Králi králů.
Mezitím vzdorujme
svatokrádežným novotám jako jsou přijímání na ruku a laičtí pomocníci,
povzbuzujme ostatní, aby jim vzdorovali a držme se latinské tridentské mše, kde
jsou předpisy, které chrání úctu ke Svátosti oltářní, pečlivě zachovávány.
Potřeba nápravy
V roce 1916, rok
před zjevením Panny Marie ve Fatimě, se „Anděl eucharistie“ zjevil dětem
s kalichem a Hostií. Podal kousky /Hostie/ třem dětem a řekl, „Jezte a pijte
Tělo a Krev Našeho Pána, strašlivě rozhořčeného nevděčnými lidmi. Čiňte nápravu
za jejich zločiny a utěšujte Boha.“ Anděl zanechal kalich a Hostii viset
ve vzduchu a lehl si tváří na zem před Ní. Děti ho napodobily. Anděl se pak
opakovaně modlil tento úkon nápravy:
„Nejsvětější Trojice,
Otče, Synu a Duchu svatý, nabízím Ti Nejdrahocennější Tělo, Krev, Duši a
Božství Ježíše Krista, přítomné ve všech svatostáncích světa, jako nápravu za
pobouření, svatokrádeže a lhostejnost, kterými On sám je urážen. A skrze
nekonečné zásluhy Jeho Svatého srdce a Neposkvrněného srdce Panny Marie Tě
prosím za obrácení ubohých hříšníků.“
Zapamatujme si tuto
modlitbu a říkejme ji denně tak často, jak je to možné. „Pobouření,
svatokrádeže a lhostejnost“ vůči Svátosti oltářní vyvolané revolucí Druhého
vatikánského koncilu nemají obdoby, jsou pravděpodobně nejhorší
v historii. Svatokrádež je tak běžná, že už se ani nerozpoznává jako
svatokrádež. Potřeba nápravy je obrovská.
Zdroj: Catholic Family News
Překlad: D. Grof