Varování z roku 1962: II. vatikánský koncil může
selhat
John Vennari
Msgr. Joseph Clifford
Fenton byl jedním z nejvýznamnějších teologů 20. století v Americe. Vzdělával
se na Angelicum v Římě a svou disertaci zpracoval pod vedením váženého teologa
P. Reginalda Garrigou-Lagrange,O.P. V letech 1944 - 1963 byl editorem
teologického časopisu American Ecclesiastical Review. Byl také obráncem nauky,
že „mimo Církev není spásy“, a podporoval papežské učení ohledně konfesního
státu.
V říjnovém čísle
American Ecclesiastical Review z roku 1962 Msgr. Fenton publikoval článek s
názvem „Ctnost obezřetnosti a úspěch Druhého ekumenického vatikánského
koncilu“. Jak se zdá, šlo o jediný článek z té doby, který adresoval střízlivé
varování: „Nemyslete si, že jen proto, že se tenhle koncil svolal, bude to
automaticky úspěch!“.
Fenton poznamenal, že
prohlášení týkající se nadcházejícího koncilu vždy žádala věřící o modlitbu za
jeho úspěch. Obával se však, že žádosti o modlitbu postrádala jakoukoliv zmínku
naléhavosti. Zdálo se, jako by to nebylo nic víc než zbožná formalita.
Ne, protestoval Fenton,
věřící se musí horlivě modlit za úspěch koncilu, protože existuje reálná
možnost, že koncil může být neúspěchem.
Řekl, že mnozí „si
představují, že koncil bude automaticky úspěchem, a že výsledkem toho je, že
neexistuje žádná zvláštní potřeba modliteb za dosažení cílů pro něž je
naplánován a svolán. Zdá se, že mnozí si představují, že svolání ekumenického
koncilu bylo jako stisknout kouzelné tlačítko, které se automaticky a
bezbolestně vypořádá se všemi těžkostmi, kterým čelí pravá Církev Ježíše Krista
během druhé poloviny 20. století. A, jak je zřejmé ze studia historie
předešlých všeobecných koncilů, a vezme-li se v potaz sama přirozenost Církve,
je jasné, že už nezůstane žádná mylná představa. Realita věci je, že úspěch
ekumenického koncilu opravdu závisí na efektivitě a horlivosti modliteb
věřících.“
Poté vykládá, co koncil
bude muset dosáhnout, aby byl považován za úspěšný:
„Aby byl úspěšný, aby
splnil účel pro který byl svolán, musí ekumenický koncil v době, kdy bude
pracovat, účinně a adekvátně promluvit proti věroučným úchylkám, které ohrožují
víru, a tím celý duchovní život, věřících.“
„Navíc je na poli
disciplíny nemožné, aby ekumenický koncil dosáhl svého účelu pokud nevyloží směrnice
a příkazy, které směřují k dosažení následujících cílů:
Za prvé, tyto
disciplinární dekrety musí být takové, aby usnadnily věřícím ve stavu
přátelství s Bohem postoupit k Jeho lásce.
Za druhé, musí být tak
naplánované, aby usnadnily těm, kdo jsou členy Církve a nežijí ctnostným
životem, aby se vrátili k přátelství s Bohem.
A nakonec musí být
takové, že pomohou v obrácení nekatolíků k jedné a jediné pravé Církvi Ježíše
Krista.“
Ve stejné linii rozvedl,
že „ti, kteří nejsou zastánci členství v Církvi by měli být schopni vidět ještě
jasněji, že v současnosti existující viditelná katolická Církev je opravdu
jediné nadpřirozené království Boha na zemi.“
Znova varuje: „Není to
žádným způsobem automaticky jisté, že koncil bude úspěšný, hovoříme-li z
pohledu nadpřirozené moudrosti.“
Jako by prorokoval
budoucnost Fenton říká: „Je možné, že koncil může jednat jinak než s plností
nadpřirozené moudrosti. Je možné, že vidíme-li to z této perspektivy, může být
neúspěšný.“
Naneštěstí koncil je
selháním v úplně všech bodech, které zdůrazňoval Msgr. Fenton.
Koncil nepromluvil
účinně proti věroučným úchylkám doby. Ve skutečnosti ještě vše o hodně zhoršil
kvůli liberalizaci a protestantizaci věrouky. Výsledkem je, že roztříštil
vnitřní jednotu katolíků, kteří nebyli mezi sebou nikdy rozděleni více.
Co se týče
disciplinárních opatření:
- Koncil neusnadnil věřícím ve stavu přátelství s Bohem postoupit k Jeho lásce. Pokud nic jiného, desítky tisíc katolíků přestaly praktikovat svou víru, protože koncil se stal progresivistickou revolucí, kterou koncil vytvořil: zvlášť co se týče liturgie.
- Koncil neusnadnil padlým katolíkům návrat do Církve. Ve skutečnosti liberální reformy z koncilu vytvořily masivní odpady katolíků od praktikování víry, a to se ani nezmiňuji o masivních odpadech tisíců kněží a církevních osob od jejich posvátného povolání.
- Koncil nebyl pomocí v obrácení nekatolíků k jedné a jediné pravé Církvi Ježíše Krista. Kardinálové Ratzinger, Cassidy a Kasper otevřeně konstatovali, v rozporu s třikrát vyhlášeným neomylným dogmatem, že není spása mimo katolickou Církev, že už není nezbytné, aby nekatolík konvertoval k jediné pravé Církvi Ježíše Krista kvůli jednotě a spáse. Koncilová nová orientace stojí ve vzpouře proti tradičnímu učení Církve.
Proto je koncil
selháním. Jeho ekumenismus neštěstím.
Zdroj: Catholic Family News
Překlad: D. Grof