Vánoce nebyly nikdy pohanským svátkem
Marian T. Horvat, PhD.
Zhruba v tomto období roku jsme bombardováni
antikatolickou propagandou, která zpochybňuje radostný den Kristova narození
25. prosince. Povýšeně nám říkají, že toto datum bylo původně pohanským
svátkem. Raná Církev „zvolila“ toto datum, aby „pokřesťanštila“ římský svátek
Slunce. Podle této teorie bylo datum Vánoc stanoveno až ve 4. století, kdy máme
první důkaz o slavení Narození Páně v Římě v roce 336. Závěr: původ
Vánoc je pohanský a my ve skutečnosti neznáme datum, kdy se narodil Spasitel
lidstva.
Nenechme se příliš rychle ohromit těmito lžemi,
jejichž cílem je pouze umenšit úctu, kterou vzdáváme Našemu Pánu Ježíši Kristu,
a znevážit katolickou Církev. Ve skutečnosti opak je pravdou. Tvrzení o
pohanském původu Vánoc je mýtem bez historického opodstatnění.
Žádné starodávné římské slavnosti 25. prosince
Představa, že Vánoce mají pohanský původ, se začala
šířit v 17. století s anglickými puritány a skotskými presbyteriány,
kteří nenáviděli vše katolické. Puritáni tolik nenáviděli katolicismus, že se
bouřili proti tzv. Anglikánské církvi, protože ji i s jejími herezemi stále
ještě považovali za příliš podobnou katolické Církvi.
Ošklivili si svátky a zvláště pak nesnášeli Vánoční
svátky s jejich radostnými obřady, oslavami a zvyky. Protože Bible
nespecifikovala datum Kristova narození, puritáni se přeli, že je to zbytečný
výmysl Římskokatolické církve, který by se měl odstranit.
Později se protestantští kazatelé jako Němec Paul
Ernst Jablonski pokusili v pseudovědeckých dílech názorně dokázat, že 25.
prosinec byl ve skutečnosti pohanský římský svátek, a že Vánoce byly prostě
dalším příkladem, jak středověká katolická Církev „zpohanštěla“ a zničila
„čisté“ rané křesťanství. (1)
Zhruba ve stejné době jezuita Jean Hardouin podpořil
puritány v jejich teorii ohledně pohanského původu Vánoc svou výstřední teorií
všeobecného padělku. Ale jeho výzkum byl do značné míry diskreditován kvůli
jeho absurdním tvrzením. Například tvrdil, že všechny církevní koncily, které
se konaly před Tridentským koncilem, jsou smyšlené a takřka všechny klasické
texty antického Řecka a starého Říma jsou falza vytvořená mnichy ve 13.
století. Taková tvrzení jsou očividně absurdní, když vezmeme nesčetný počet
pramenných dokumentů, které prokazují opak.
Dvě hlavní tvrzení, že Vánoce mají pohanský původ,
prohlašují, že raná Církev si zvolila 25. prosinec, aby odvrátila katolíky od
římských pohanských svátků. První tvrzení prohlašuje, že Vánoce
nahradily starý římský svátek Saturnálií, dobu hodování a divokého veselí,
které se držely v prosinci k poctě pohanského boha Saturna.
Jenže Saturnálie vždy končily nejpozději 23. prosince.
Proč by katolická Církev při odvracení pozornosti svých věřících od pohanských
oslav vybrala datum dva dny po skončení této slavnosti, a tedy kdokoliv by
chtěl, už by se jim byl oddával? To nedává smysl. Žádný seriózní vědec nevěří
tomuto tvrzení.
Vánoce ustavené před pohanskou slavností Slunce
Druhé tvrzení
je, že katolická Církev ustavila Vánoce na 25. prosince, aby nahradila svátek
Slunce Dies Natalis Solis Invicti (Narození nepřemoženého Slunce)
vymyšlený císařem Aureliánem v roce 247 po Kristu.
Skutečnost, že se Vánoce dostaly do světového
kalendáře (obecně přijímaného římského kalendáře) v roce 354 – což bylo po
ustanovení pohanského svátku – nutně neznamená, že Církev vybrala tento den,
aby nahradila pohanský svátek. S tímto závěrem se shodují dva zásadní
důvody:
První,
nelze se jednoduše domnívat, že raní křesťané začali slavit Vánoce až ve 4.
století. Než byl v roce 313 vydán Edikt milánský, byli katolíci
pronásledováni a setkávali se v katakombách. Z toho důvodu
neexistovaly žádné veřejné svátky. Ale oni před tímto ediktem slavili Vánoce
mezi sebou, jak potvrzují chvalozpěvy a modlitby prvních křesťanů. (2)
Druhý
důvod: toto tvrzení se zakládá na chybných předpokladech. Jak poukazuje vědec
Thomas Talley ve své knize The Origins of the Liturgical Year (Původ
liturgického roku), císař Aurelián zavedl svátek narození nepřemoženého Slunce
ve snaze dát nový život – znovuzrození – umírající Římské říši. Je mnohem
pravděpodobnější, jak se Talley domnívá, že císařův čin byl odpovědí na
vzrůstající oblibu a sílu katolického náboženství, které 25. prosince slavilo
Kristovo narození, spíše než že by to bylo naopak. (3)
Neexistuje žádný důkaz, že Aureliánův svátek
předcházel svátku Vánoc, a je to další důvod pro to věřit, že ustanovení tohoto
svátku – který si nikdy nezískal podporu lidu a brzy zaniknul – byla snaha dát
pohanský význam datu, které již bylo významné pro římské katolíky.
Data založená na Písmu svatém
Ale opusťme oblast domněnek a vraťme se
k historickým análům. Existuje dostatek důkazů, abychom názorně ukázali,
že ačkoliv datum Vánoc nebylo oficiální do roku 354, bylo zcela zřejmě
ustanoveno dávno před tím, než Aurelián ustanovil pohanský svátek.
Početí Jana Křtitele je historickou oporou pro poznání
data Vánoc založenou na detailním a pečlivém výpočtu dat, které prováděli první
Církevní Otcové.
Raný tractatus De solstitiia zaznamenává
tradici archanděla Gabriela, který se zjevil Zachariášovi v chrámu, když
sloužil jako kněz na Den smíření (Lk 1:8). To umisťuje početí Jana Křtitele do
doby Svátku stanů na konci září, jak řekl archanděl Gabriel (Lk 1:28), a jeho
narození o devět měsíců později do doby letního slunovratu. (4)
Protože Lukášovo evangelium prohlašuje, že archanděl
Gabriel se zjevil Panně Marii v šestém měsíci po početí Jana Křtitele (Lk
1:26), početí Krista je tím umístěno zhruba do doby jarní rovnodennosti, tj. do
doby židovských Velikonoc na konci března. Jeho narození by tedy připadalo na
konec prosince, na dobu zimního slunovratu.
Spolehlivost těchto dat založených na tradici a Písmu
svatém je potvrzena nedávnými důkazy ve svitcích od Mrtvého moře, jejichž
autoři se velmi zabývali daty v kalendáři, jež byla důležitá pro
stanovení, kdy se mají slavit svátky podle Tóry. Data nalezená ve svitcích
umožňují zjistit rotující službu kněží v chrámu v době Starého zákona
a s určitostí ukazují, že Zachariáš sloužil v chrámu jako kněz
v září, čímž je potvrzena tradice rané Církve. (5)
Katolická Církev určila 25. březen jako datum početí
Našeho Pána dávno předtím, než se Aurelián rozhodl stvořit svůj svátek Slunce.
Například v roce 221 po Kristu napsal Sextus Iulius Africanus /spis/ Chronographiai,
v němž prohlašoval, že Zvěstování Panně Marii bylo 25. března. (6)
Když už bylo datum Vtělení stanoveno, bylo jednoduchou věcí přidat devět
měsíců, abychom dostali datum Narození Našeho Pána – 25. prosinec. Toto datum
nebylo učiněno oficiálním až do pozdního čtvrtého století, ale bylo stanoveno
dávno před Aureliánem a Konstantinem. Nemělo co do činění s pohanským
svátkem.
Můžeme si být jisti, že první katoličtí apologeti a
Církevní Otcové, kteří žili velmi blízko době apoštolů, si byli plně vědomi dat
souvisejících s narozením Našeho Pána Ježíše Krista. Měli po ruce všechny
kalendářní zdroje a nedovolili by, aby jakákoliv lež byla zavedena do katolické
liturgie. Datum Kristova narození jimi bylo šířeno jako neděle 25. prosince.
P. Cornelius a Lapide s odvoláním na verše z Lukáše 2:7 podává komentář k uspořádání tohoto výběru: „Kristus se narodil v neděli, protože to byl první den světa ... Kristus se narodil v neděli v noci, aby to bylo ve shodě s řádem Jeho zázraků, tak aby den kdy On řekl Budiž světlo a bylo světlo byl stejným dnem, kdy v noci světlo zazářilo v temnotě, aby srdce pevně stálo, to jest, slunce spravedlnosti, Kristus Pán.“ (7)
P. Cornelius a Lapide s odvoláním na verše z Lukáše 2:7 podává komentář k uspořádání tohoto výběru: „Kristus se narodil v neděli, protože to byl první den světa ... Kristus se narodil v neděli v noci, aby to bylo ve shodě s řádem Jeho zázraků, tak aby den kdy On řekl Budiž světlo a bylo světlo byl stejným dnem, kdy v noci světlo zazářilo v temnotě, aby srdce pevně stálo, to jest, slunce spravedlnosti, Kristus Pán.“ (7)
(1) Thomas Talley, The Origins of the
Liturgical Year, Collegeville, MN: Liturgical Press, 1991, str. 88.
(2) Daniel-Rops, Pričres des Premiers
Chrétiens, Paris: Fayard, 1952, str. 125-127, 228-229
(3) Talley, The Origins of the Liturgical
Year, str. 88-91.
(4) Traktát má název 'De solstitiia et
aequinoctia conceptionis et nativitatis domini nostri iesu Christi et iohannis
baptista,' tamtéž., str. 93-94. Talley také poskytuje další
historické dokumenty raných církevních spisovatelů, které ukazují, že data
Početí a Smrti Našeho Pána byla ustavena velmi brzy.
(5) Shemaryahu Talmon, Emeritní profesor na
Hebrew University v Jeruzalémě a přední vědec v oboru svitků
publikoval v roce 1958 hloubkovou studii o rotující službě kněží
v chrámu a svitcích z Kumránu, aby bylo vidět kdo sloužil
v novozákonní době. Martin K Barrack, “It Comes from Pagans,”
Second Exodus online
(6) tamtéž.
(7) Cornelius a Lapide, Commentaria in
Scripturam Sanctam, Paris: Vives 1877, Lukáš 2:7, sv. 16, str. 57.
Překlad: D.
Grof