Růženec – zbraň pro naši dobu
Margaret Galitzin
Žijeme v době, kdy
denně čelíme hrozbě muslimských teroristických útoků, nesmyslných zločinů
násilí a brutality, vzrůstající možnosti jaderné katastrofy. Mnoho lidí přemáhá
zneklidňující strach z toho, co se může stát příště. Zdá se, že zlo
zachvátilo celý svět. Vidíme prázdné kostely a kláštery v západní Evropě a
zmenšující se víru v jediné pravé náboženství mezi starými i mladými
katolíky. Interkonfesionalismus a náboženská lhostejnost se zavádějí
v Církvi a jsou podporovány nejvyššími náboženskými autoritami. Ano,
dokonce i papežem.
Kde můžeme nalézt naději
v tomto deprimujícím scénáři? Co můžeme udělat, abychom podnítili naději
úžasné obnovy v Církvi, kterou milujeme, a u níž se zdá, že jsme ji
momentálně ztratili?
Existuje jeden jistý
prostředek, který nám dala Panna Maria pro období krize, hereze a odpadlictví.
Můžeme se nepřetržitě modlit růženec a okusit jeho sladké plody. Když se denně
modlíme růženec, Naše Paní vylévá hojnou milost na naše duše, vytahuje nás
z beznaděje, vštěpuje nám bojovného ducha a chrání nás před herezemi
dneška. To konala v minulosti a tak nás chrání i dnes.
Příklady
z minulosti
V roce 1214, kdy
hereze Albigenských zamořila čistý vzduch křesťanství, zjevila se Panna Maria
sv. Dominiku Guzmánovi a řekla mu, že mu dá zbraň k obrácení světa. „Šiř
můj žaltář“, řekla, „jestliže chceš chytit tyto zatvrzelé duše a získat je na
stranu Boha.“
Poté se každý den modlil
růženec a šířil tuto pobožnost nepřetržitě všem, bohatým i chudým, vzdělaným i
nevzdělaným, věřícím i nevěřícím. Díky těmto kázáním dala Panna Maria milost
mnoha obrácení a návratů k víře; největší službou bylo, že mu pomohla
rozdrtit albigenskou herezi.
Uběhlo více než století
a modlitba růžence byla zapomenuta. Katolický svět trpěl velkými tresty: mor,
velké schizma, začátek stoleté války. Jak se 14. století blížilo ke konci,
místo návratu k Bohu zvěstovala západní Evropa Věk člověka, renesanci.
Za tohoto vývoje se
Panna Maria v roce 1460 zjevila dalšímu dominikánovi, blahoslavenému Alanu
de Rocheovi a řekla mu, aby znovuustavil pobožnost růžence. Vzal si modlitbu
růžence jako svou zvláštní misi a jeho inspirací se stovky tisíc lidí zapsalo
do růžencových bratrstev. Událo se mnoho zázraků, mnoho duší se obrátilo a
zbožná praxe se zabydlela v mnoha domovech v boji proti zlu oné doby.
Bitva u Lepanta 7. října
1571 byla dalším rozhodným okamžikem historie. Silně početně přečíslená flotila
galér Katolické ligy porazila muslimské lodě. Byla to zdrcující porážka
mohamedánů, kteří více než 70 let neprohráli bitvu a živili v sobě
domýšlivé cíle na dobytí celé katolické Evropy. Papež sv. Pius V. připsal toto
klíčové vítězství modlitbě růžence a ustanovil svátek Panny Marie Růžencové na
7. října, den vítězství u Lepanta, aby ukázal, jak je tato pobožnost zvláštně
svázaná s vítězstvími nad nepřáteli Církve a křesťanstva.
Uplynulo sto let a
zjišťujeme, že jansenisté velmi postupují vpřed v katolické Francii.
Objevil se další velký mariánský apoštol, aby čelil této herezi a znovu
roznítil mariánskou pobožnost. S planoucím zápalem kázal sv. Louis
Grignion de Montfort (1673 – 1716) potřebu růžence a posvátné oddanosti Panně
Marii, zvláště mezi rolníky v Bretagni a ve Vendée. Věrní svému růženci,
zůstávali také tito prostí lidé věrní Církvi a pevní vůči omylům Velké
francouzské revoluce o 75 let později. Opět vidíme zvláštní roli růžence při
ochraně věřících před omylem.
V rozhodných
chvílích historie Církve nám Panna Maria dala řešení: denně se modlete růženec.
Dvacáté století
Dostáváme se
k úsvitu 20. století. Nebezpečné omyly Marxe, Darwina a Freuda si našly
přijetí nejen ve světě, ale i ve zkažených částech Církve. V roce
1917, kdy se západní svět topil ve válce a v Rusku měl být brzy zaveden
komunismus, se Panna Maria zjevila ve Fátimě třem dětem pasáčkům
s příkazem modlit se denně růženec, s varováním přicházejícího
trestu, pokud se lidé neobrátí, a s příslibem případného vítězství.
Jedním
z nejdůležitějších prostředků k ovlivnění obrácení hříšníků
v těchto časech přicházejícího rozvratu, jak řekla dětem, byla modlitba
růžence. Pokaždé z šesti případů, kdy se zjevila ve Fátimě, řekla dětem,
aby se modlily denně růženec. Znovu to byl prostředek, který dala věřícím
k obraně před omyly doby.
O mnoho let později,
v roce 1957, poslední žijící fátimský vizionář, sestra Lucia, znova
zdůraznila důležitost růžence v osobním rozhovoru s důvěrným přítelem
P. Augustinem Fuentesem (rozhovor zde). Řekla mu, že ďábel je připraven podstoupit
rozhodující bitvu proti Svaté panně, a že Bůh dal poslední dva prostředky
k nápravě světa – svatý růženec a pobožnost k Neposkvrněnému srdci
Mariinu. Řekla:
„V těchto posledních
dnech, v nichž žijeme, dala Nejsvětější Panna novou účinnost modlitbě
růžence. Dala tuto účinnost v takovém rozsahu, že neexistuje problém,
je jedno, jak závažný, ať je pozemský nebo především duchovní v životě
každého z nás, našich rodin, rodin světa nebo náboženských společenství,
nebo dokonce v životě národů, který nemůže být vyřešen růžencem.
„Říkám vám, že
neexistuje žádný problém, nezáleží na tom jak obtížný, který nemůžeme vyřešit
modlitbou svatého růžence. Se svatým růžencem dojdeme spásy. Posvětíme se.
Utěšíme Našeho Pána a dosáhneme spásy mnoha duší.“
Bylo to jen několik let
před zahájením katastrofálního Druhého vatikánského koncilu, když řekla tato
slova. Možná proto Panna Maria dala jako prostředek nápravy růženec - a
ne mši, která by se změnila skoro k nepoznání. Možná si také sestra Lucia
uvědomila, že tajemství, za nějž byla před Naší Paní zodpovědná, bude
„potlačeno“ a progresivismus, který obsahuje soubor herezí, převládne i za zdmi
Církve samotné.
Panna Maria ji ještě jednou
s ohledem na různé omyly a hereze poslala zprávu: Modlete se denně
růženec. Nevzdávejte se této pobožnosti. Ve skutečnosti kdekoliv jsou
jednotlivci, rodiny, skupiny lidí modlících se růženec, přichází Panna Maria a
nachází způsob, jak je přivést k pravdě. Ona svá dítka neopouští. Dříve
nebo později budou povolány k tomu, aby pochopily problémy Církve,
bojovaly proti omylu a nevzdávaly se ve smutku nebo beznaději.
Falešní proroci
povzbuzují opuštění růžence
Ve svém díle Tajemství
růžence říká sv. Louis de Montfort, že Panna Maria upřednostňuje růženec
přede všemi ostatními pobožnostmi. Neexistují slova vyjadřující, jak odměňuje
ty, kteří se ho modlí, šíří ho a činí ho známým. Stejně tak slova nemohou
vypovědět, jak je rozzlobená na ty, kteří ho zesměšňují a pracují proti němu.
Vždy budou existovat
lidé se zlým duchem nebo nadutí intelektuální pýchou, kteří si myslí, že
růženec je příliš monotónní a pro nevzdělance. Jiní, v duchu Druhého
vatikánského koncilu, opustili růženec, protože je příliš orientovaný na Marii
– což znepokojuje protestanty. Tito „volnomyšlenkáři“, jak je nazývá sv. Louis,
kteří nemohou snést lidi modlící se růženec, velmi pravděpodobně upadají do
heretického stavu myšlení, aniž by si to uvědomili.
Znala jsem muže, otce
sedmi dětí, který konvertoval z nějaké fundamentalistické protestantské
sekty ke katolické víře. Byl velmi pohnutý fátimskou zbožností a denně se
modlil růženec. Byl šokován novotami v nauce po Druhém vatikánském koncilu
a přitahovala ho tridentská mše, ale neměl odvahu vstoupit do kontrarevolučního
boje. Po čase mu nový zpovědník poradil, aby opustil denní modlitbu růžence.
Kněz mu poradil, že je mnohem více povznášející číst každý den z Písma.
Je to už dlouho a zápal
víry u tohoto muže ochladnul a on učinil ústupky progresivismu. Naposledy, kdy
jsem o něm slyšela, byl rozhodnutý, že je plýtváním času zabývat se krizí
Církve – je to příliš negativistické. Navrhoval mi, abych také opustila boj a
přijala „novou Církev“.
Když sv. Louis de Montfort mluvil o těch, kteří zavrhují
růženec nebo od něj odrazují druhé, měl pro ně velmi tvrdá slova:
„Je snadné vidět, že nasáli pekelný jed, a že jsou inspirováni ďáblem, protože nikdo nemůže zavrhovat pobožnost svatého růžence bez zavržení všeho toho, co je nejsvětější katolické víře.“
„Je snadné vidět, že nasáli pekelný jed, a že jsou inspirováni ďáblem, protože nikdo nemůže zavrhovat pobožnost svatého růžence bez zavržení všeho toho, co je nejsvětější katolické víře.“
Tento velký sv. Louis de
Montfort pak velmi silně ujišťuje o účinnosti růžence slovy docela podobnými
slovům sestry Lucie. Potvrzuje:
„Pokud se modlíte věrně
růženec až do smrti, ujišťuji vás, že přes závažnost vašich hříchů ´dostane se
vám nevadnoucího vavřínu slávy´. (1 Pt 5:4) Dokonce i když jste na
pokraji zatracení, dokonce když jste jednou nohou v pekle, dokonce když
jste prodali svou duši ďáblu jako čarodějové černé magie, a dokonce i když
jste heretici zatvrzelí jako ďábel, dřív či později se obrátíte, napravíte svůj
život a spasíte svou duši, jestliže – a dobře si poznamenejte, co
říkám – jestliže se budete denně zbožně modlit růženec až do smrti za účelem
poznání pravdy a získání lítosti a odpuštění za vaše hříchy.
Měli bychom si přečíst a
opakovaně číst tato slova a hluboce si je zapamatovat pro ty chvíle, kdy budeme
v pokušení opustit praktikování denního růžence.
Tváří v tvář mnohým zlům
dnešní doby, z nichž největší je zavedení progresivismu v Církvi,
bychom neměli být zoufalí. Máme slova Panny Marie, že růženec je zbraní, kterou
třímáme proti herezím, a že je řešením našich problémů.
Zdroj: Tradition in Action
Překlad: D. Grof