Ad beatissimi Apostolorum
Encyklika papeže
Benedikta XV.
Za přepis děkujeme Zdeňkovi K.
Pozdrav a požehnání apoštolské!
Na stolec svatého Knížete Apoštolů, docela bez Své
zásluhy, tajemnými úradky Boží Prozřetelnosti byvše povoláni, ihned přijali
jsme slova Pána Našeho Ježíše Krista ku sv.Petru pronesená:"Pasiž beránky
mé, pasiž ovce mé," a shlédli jsme s nevýslovnou láskou na stádo, Naší
péči svěřené: stádo vpravdě obrovské, neboť v tom neb onom ohledu objímá v sobě
veškeré lidstvo. Všichni byli Ježíšem Kristem, který za ně obětoval cenu krve
své, z otroctví hříchu vysvobozeni; není nikoho, kdo by tohoto vykoupení
získati nesměl. Proto dobrý Pastýř, maje část lidstva naštěstí již v ovčinci
Církve, přelaskavě ujišťuje, že ostatní do něho uvede: „Mám ještě jiné ovce,
které nejsou z tohoto ovčince; i ty musím přivésti, a ony budou slyšet hlas
můj“ (Jan X., 16).
Vyznáváme, ctihodní bratři: První cit, který se ozval
v Naší duši a který tam jistě rozžehla Boží láska, bylo neuvěřitelné vznícení
lásky a touhy po spáse všech lidí. Přejímajíce velepastýřský úřad, hořeli jsme
tímtéž přáním, které vyslovil Ježíš Kristus krátce před svou smrtí na kříži:
Otče svatý, zachovej je ve jménu svém, které jsi mi dal. (Jan XVII.,11)
Bolest nad soužením doby válečné.
Když jsme tedy s vrcholu apoštolské důstojnosti
pozorovali běh událostí lidských a viděli před sebou žalostný stav občanské
společnosti, pronikla nás opravdu hluboká bolest. Jak nemělo pukati srdce Nám,
kteří stali jsme se otcem všech lidí, když spatřili jsme divadlo Evropy a
celého světa, divadlo ohavné a snad nejbolestnější v dějinách časů? Věru, zdá
se, že nastali dnové, o kterých předpověděl Kristus: Uslyšíte o válkách a
pověstech válečných... Neboť povstane národ proti národu a říše proti říši.
(Mat. XXIV.6, 7) Příšera války ovládla všude, a duch lidský nezabývá se téměř
jinými myšlenkami. Největší a nejbohatší národy stojí tam na bojišti. Jaký div,
když, dobře vyzbrojeni strašnými prostředky, které vynalezl pokrok umění
válečného, v zuřivých bitvách se potýkají na život a na smrt? Trosky a vraždy
nemají hrází, denně přetéká země čerstvou krví a pokrývá se mrtvými a raněnými.
Možno-li věřiti, že všechny tyto národy, které stojí ve zbroji proti sobě,
pocházejí od jednoho praotce, že všichni jsou stejné přirozenosti
a částmi jedné společnosti lidské? Kdo by v nich poznal ještě bratry, syny
jediného Otce, jenž jest v nebesích? A zatím co se na obou stranách divoce
válčí s nesmírnými vojsky, úpějí národové, rodiny a jedincové v
bolesti a bídě, ve smutných průvodcích války; lavinou roste den ze dne zástup
vdov a sirotků; přerušením dopravy vázne obchod, pole jsou zanedbána, umění
osiřela, bohatí jsou v úzkostech, chudí v psotě, všeci ve smutku.
Napomenutí knížat k míru.
Vzrušeni takovými hrůzami považovali jsme od samého
počátku Svého Pontifikátu za Svou povinnost chopiti se posledních slov, která
opustila rty Našeho Předchůdce, papeže paměti slavné a svaté, a zahájili jsme
apoštolský úřad svůj tím, že jsme je znova pronesli. Úsilně zapřísahali jsme
knížata a panovníky, aby vzhledem na tolik slz a krve, co jich už prolito bylo,
chvatně vrátili národům svým nezbytné dobrodiní míru. Dejž milosrdný Bůh, aby
jako při východu božského Spasitele, tak také při nastoupení zástupce jeho
zazněl blažený hlas andělů a zvěstoval mír: Pokoj na zemi lidem, kteří dobré
vůle jsou. (Luk. II.,14) Slyšte hlasu Našeho, prosíme, vy, v jejichžto rukou
leží osudy národů. Jsou bohdá jiné cesty a způsoby, jak usmířit porušení práva.
Složte zatím zbraně a chopte se prostředků míru, naplnění jsouce dobrým
svědomím a dobrou vůlí. Láska k nim a ke všem národům káže Nám tak mluviti,
nikoliv zájem Náš vlastní. Kéž nedopustí, aby Náš hlas, hlas otce a přítele,
zněl do prázdna.
Pravá příčina světové války: válka duchů.
Ale tato přítomná krvavá válka není jediná, která řádí
v národech a ducha Našeho naplňuje hořkostí a obavami. Ještě jiná válka zuří,
drásajíc útroby nynější společnosti, válka, která dobře smýšlejícího děsí. Nejen
že nakupila spoust v národech a ještě nakupí v budoucnu: Jest nutno viděti v ní
původ a příčinu nynějšího bolestného zápasení. Vpravdě: Od té doby, co se ve
státním zřízení přestalo dbáti pravidel a cest křesťanské moudrosti, které
zaručovaly samy sebou bezpečnost a trvání řádu, železnou nutností počaly státy
kolísati ve svých základech, a z toho vyplynula taková proměna ve smýšlení a
mravech, tak že, nezasáhne-li Bůh, lidská společnost stane před svým
shroucením. Spousty, které Nám jeví, jsou tyto: Nedostatek vzájemné lásky mezi
lidmi, pohrdání autoritou představených; nespravedlivé vztahy jednotlivých tříd
společenských a žíznivý shon za prchavým blahobytem jako jediným cílem člověka
(jako by nebylo dober jiných a lepších, po kterých by měl člověk toužit). Toto
jsou dle Našeho mínění čtyři činitelé zápasu, který tak hluboce rozrývá svět.
Proto jest nám všem horlivě chopiti se díla, abychom opět uplatnili zásady
křesťanství, ovšem, je-li zde vskutku úmysl, rozpory odstraniti a společnost
opět do pořádku uvésti.
Povinnost lásky k bližnímu a její nedostatek v
přítomné době.
Ježíš Kristus, jenž právě proto s nebe sestoupil, aby
mezi lidmi znova zbudoval říši míru, která závistí Satanovou byla ztroskotána,
nechtěl k říši té položiti jiného základu, než bratrskou lásku. Odtud jeho
slova, tak často opakovaná: "Nové přikázání vám dávám, abyste se milovali
vespolek." (Jan XIII., 34) „To jest moje přikázání, abyste se
milovali vespolek" (Jan XV., 12.) „Toto přikazuji vám, abyste se vespolek
milovali." (Jan XV., 17.) Jako by celé jeho poslání a jeho celý úkol
záležely pouze v tom: Pečovati, aby se lidé milovali. A jak silných důkazů
užíval, aby nás k této lásce přivedl? Káže nám vzhlížeti k nebesům:
„Jeden jest otec váš, jenž jest v nebesích." (Mat. XXIII., 9.) Všem,
nedbaje rozdílu národů, rozdílnosti řečí, různotvárnosti zájmů, všem klade na
rty jedinou modlitbu: Otče náš, jenž jsi na nebesích. (Mat. VI., 9); ba
ujišťuje nás, že otec nebeský rozdává dobrodiní své bez rozdílu, ba ani
na rozdíl zásluh nehledí: „Jenž slunci svému vzcházeti nad dobrými i zlými a
pršeti dává na spravedlivé i nespravedlivé" (Matouš V., 45) Prohlašuje
dokonce, že všichni jsou jeho bratry: „Všichni však jste bratřími" (Matouš
XXIII., 8), ba dokonce bratřími jeho samotného: "Aby byl prvorozeným mezi
mnohými bratřími." (Řím. VIII., 29) A co nás ještě povzbuzuje k lásce
bratrské i vůči těm, kterými vrozená naše pýcha pohrdá, jest to, že
Kristus stotožňuje se s nejmenším z lidí a chce, abychom v něm viděli
důstojnost jeho vlastní osoby! "Amen, pravím vám, co jste učinili jednomu
z těchto nejmenších bratří mých, mně jste učinili!" (Mat. XXV., 40) Ještě
více! Chystaje se k odchodu z této země, nejvroucněji prosil Otce, aby všichni,
kteří věří v něho, poutem lásky jedno byli vespolek: „jak ty, Otče, ve mně a já
v Tobě." (Jan XVII., 21) A konečně, rozpjat na kříži, veškerou krev svou
prolil za nás, abychom se jaksi stvářili a srostli v jedno tělo a vzájemně
úsilně se milovali, jak údy jednoho těla se milují.
Bohužel, dnes jinak chovají se lidé k sobě. Nikdy se
neřečnilo tolik o lidském bratrství jako dnes; ba tvrdí se dokonce (bez ohledu
na slova Písma svatého a na působení Kristovo a jeho Církve), že tato horlivost
bratrství prý je převzácnou vymožeností moderní civilizace. Pravda však jest,
že nikdy tak nebratrsky se nejednalo, jako za dnů našich. Plamenná zášť dosáhla
vrcholu; více nežli hranicemi jsou lidé od sebe rozděleni hněvem; Uprostřed
téhož národa ve zdích téhož města hoří různé třídy občanů vzájemnou závistí, a
jednotlivci povýšili sobectví na nejvyšší zákon, kterému vše podléhá.
Vizte, ctihodní bratří, jak potřebno jest, všechny
síly vynaložiti na to, aby se vrátilo království lásky Kristovy mezi lidi. To
vždy bude naší metou, to vždy bude zvláštní úlohou našeho Pontifikátu. A toto
budiž, napomínáme vás, i vaší snahou. Neúnavně vtiskujme do duší a provádějme
slova apoštola sv.Jana, „abychom se vespolek milovali." (Jan III., 23)
Jistě jsou dobročinné ústavy, na něž doba naše jest tak bohata, krásny a
doporučení hodny, ale přece jen tehdy zplodí skutečný prospěch, budou-li nějak
přispívati k tomu, aby v srdcích rozhojnila se láska k Bohu a k bližnímu. Jinak
nemají pražádné ceny, neboť „kdo nemiluje, zůstává ve smrti." (Jan III.,
14)
Podrývání autority a její vzkříšení ve znamení
náboženství.
Pravili jsme, že jiná příčina společenského rozvratu
leží v tom, že se již všeobecně nedbá autority toho, jenž rozkazuje. Od té
doby, co svět chtěl veškeru moc odpoutati od Boha, od Tvůrce a Pána všehomíra,
a chtěl ji odvoditi ze svobodné vůle člověka, tak se uvolnily svazky mezi
vrchností a poddanými, že se skoro zdá, jako by byly zanikly. Bezuzdný druh
neodvislosti ve spojení se zpupností časem se rozlezl všude, nešetřil ani
rodiny, v níž moc nejjasněji z přírody prýští; ba, co jest ještě žalostnější, ani
před branou svatyně se vždy nezastavil. Odtud pohrdání zákonem, odtud vzbouření
davů, odtud neomalené posuzování všeho, co autorita nařizuje, odtud tisíceré
úskoky, vymyšlené k tomu, jak ochromiti kázeň, odtud obludné zločiny těch,
kteří hlásajíce anarchii, nebojí se vrhati se na majetek a život jiných.
Vůči těmto nestvůrnostem myšlení a konání, která
podvracejí ústavu společnosti, musíme jako učitel Pravdy od Boha ustanovený
pozdvihnouti hlasu Svého a voláme národům do paměti ono učení, jehož nižádná liská
zvůle změniti nemůže: Není moci, leda od Boha; ty pak, které jsou, od
Boha jsou ustanoveny. (Řím. XIII., 1)
Každá tedy moc, která na zemi se vykonává, budiž
panovnická nebo podřízená, má Boha původcem. Z toho sv.Pavel vyvozuje
povinnost, abychom nejen libovolně, nýbrž ze svědomí poslušni byli rozkazů
těch, kteří mocí vládnou, mimo případ, že by odporovali zákonům Božím: „Proto
jest povinností vaší, abyste byli poddáni; nejen pro hněv, ale i pro svědomí.“
(Řím. XIII., 5) A stejně i s přikázáními sv.Pavla učí sám kníže
apoštolů: „Buďtěž tedy poddáni všelikému lidskému řádu pro Boha, budiž králi
jako vrchnímu, nebo knížatům, jako od něho poslaným.“ (I.Petr. II., 13, 14)
Z toho vyvádí tentýž Apoštol národů, že, kdo se zákonité lidské moci
protiví, proti Bohu se vzpírá a zaviňuje zavržení věčné, „kdo se tudíž
protiví vrchnosti, protiví se nařízení Božímu. Kdož se ale protiví, odsouzení
sobě dobudou.“ (Řím. XIII., 1)
Toho buďtež pamětlivi knížata a panovníci národa, toho
si všimněte, je-li moudrou a spasitelnou radou pro veřejnou moc a státy,
odpoutávati se od svatého náboženství Kristova, které jest tak mohutnou oporou
autority. Nechať dobře uváží, je-li moudrou politika, která nauku Evangelia a
Církve vylučuje z občanského řádu a z veřejného vyučování. Neblahá
zkušenost učí, že lidská autorita tam je povalena, kde náboženství jest
vypuzeno. Vpravdě daří se společnosti tak, jak dařilo se našemu praotci,
když byl zhřešil. Jakmile se vzbouřila vůle proti Bohu, rozpoutaly se
v něm vášně a nedbaly vlády vůle. Tak pohrdají také národové
lidskou autoritou, když ten, který jim panuje, neuznává autority
Boží. Potom ovšem zbývá jediné východiště: uchýliti se
k násilí, aby se vzpoury potlačily; leč co to vzpomáhá? Násilí
potlačuje tělo, ale nevítězí nad duchem.
Třídní boj a bludy socialismu.
Jakmile tedy dvojí živel slučující byl oslaben a
odstraněn, tedy spojení údů mezi sebou vzájemnou láskou a spojení údů
s tělem samým poddaností vůči vrchnosti, jaký div, ctihodní bratři, když
společnost dnešní rozestoupila se na dva veliké tábory, které se zuřivě a bez
ustání potírají? Proti těm, kterým buďto štěstí anebo jejich vlastní činnost
poskytla jakéhosi nadbytku statků, stojí chudí a dělníci, rozpáleni záští a
závistí, protože majíce na podstatných těch přirozených právech podíl, přece
nemají stejného postavení jako onino. Poblouzněni mámením svůdcův, jejichžto
věštbám obyčejně velmi rychle se přiučují, nedávají se nikým přesvědčiti, že
lidé, jsou-li přirozeností sobě rovni, proto ještě nemusejí ve společnosti
lidské na stejném stupni státi, nýbrž že každý má ono postavení, kterého si
dobyl za příznivých poměrů svými schopnostmi? Zápasí-li tedy chudí se
zámožnými, jako by tito byli se části majetku jiných zmocnili, porušují tím
nejen spravedlnost a lásku blíženskou, nýbrž i rozum, zvláště protože také oni,
kdyby chtěli, poctivým přičiněním by své vlastní postavení zlepšiti mohli.
K jakým žalostným důsledkům, jak pro jednotlivce tak pro společnost, tato třídní nenávist zavádí, zbytečno uváděti. Všichni vidíme a litujeme častých stávek, kterými se rázem život občanský a národní v nejnutnějších výkonech zastavuje, vidíme hrozivé vzpoury a zmatky, při nichž často se přichází, že se sahá ke zbrani a krev se prolévá.
K jakým žalostným důsledkům, jak pro jednotlivce tak pro společnost, tato třídní nenávist zavádí, zbytečno uváděti. Všichni vidíme a litujeme častých stávek, kterými se rázem život občanský a národní v nejnutnějších výkonech zastavuje, vidíme hrozivé vzpoury a zmatky, při nichž často se přichází, že se sahá ke zbrani a krev se prolévá.
Nechceme se baviti opakováním důvodů, které zřejmě
dokazují nesprávnost socialismu a jiných podobných bludů. Náš předchůdce Lev
XIII. pojednal o tomto nadmíru mistrně v pamětihodných okružnících; a vy,
ctihodní bratři, snažte se obvyklou účastí o to, aby ony osvědčené nauky
v zapomenutí neupadly, naopak, aby se v katolických spolcích, na
sjezdech, v kázání, v katolickém tisku vždycky na tom trvalo,
rozumným způsobem je probírati a podle časové potřeby je lidu vštěpovati.
Vynikajícím způsobem však-opakujeme to bez váhání-chceme se vynasnažiti,
abychom všemi důkazy, kterých nám poskytuje Písmo svaté, jakož i lidská
přirozenost a zájmy veřejné i soukromé, lidstvo napomínali, aby se vespolek
bratrsky milovalo, věrno jsouc božskému příkazu lásky. Bratrská láska ovšem
nevystačí, aby vyrovnala různost poměrů a tříd. To jest právě tak nemožno jako,
aby v organickém těle všechny údy měly tentýž úkol a tentýž význam.
Nicméně však přece dosáhneme toho, aby nejvyšší skláněli se k nejnižším a
s nimi nejen spravedlivě jednali, jak jest potřebno, nýbrž prokazovali jim
i blahovůli, přívětivost a shovívavost; a tito opět mají se těšit
z úspěchu vyšších a v pomoc jejich důvěřovat právě tak, jako
v jedné rodině nejmenší bratři v pomoc a zastání největších důvěřují.
Zištnost – kořen všeho zla. Chvála chudoby ve smyslu
horského kázání.
Jinak, ctihodní bratři, marná by byla naděje, že by
ona zla, na která jsme posud žalovali a která mají hlubší kořen, než aby mohla
býti vypleněna bez úsilí všech rozšafných lidí, že bychom dosáhli cíle svých
přání: zavedení stálého a trvalého pokoje v poměrech lidských. Který jest
onen kořen, učí Apoštol: „Žádostivost je kořen všeho zla.“ (Tim.I., VI., 10.)
Vpravdě přihlédneme-li blíže: z toho vyrůstají všechna zla, kterými dnešní
společnost churaví. Věru, když se bezbožnými školami, ve kterých se jak vosk měkké
srdce nejútlejšího mládí utváří, když se špatným tiskem, který ducha
nezkušených zástupů denně neb občasně přetvořuje, a když se jinými prostředky,
kterými se řídí veřejné mínění, pravíme, když se do myslí vlil základní a
nejzhoubnější blud, jako by člověk neměl doufati v budoucí věčné štěstí,
jako by zde dole, jenom zde dole užíváním bohatství, důstojností a radostí
tohoto života mohl být oblažen, pak nesmíme se diviti, že takové lidské
bytosti, od přírody pro štěstí stvořené, tímže úsilím, s jakým jsou unášeny
k dosažení oněch statků, sami od sebe každou překážku odmítají, která je
zdržuje. A jelikož tyto statky nejsou rovnou měrou rozděleny, a jest povinností
společenské autority, aby zabránila překročení svobody jednotlivce a domáhání
se toho, co jiným patří, povstává z toho zášť proti veřejné moci, závist
ubohých vůči šťastnějším, a odtud pochází boj mezi různými třídami občanstva;
jedni zápasí o to, aby za každou cenu zvítězili a zmocnili se toho, co jim
schází; druzí pak bojují, aby zachovali a rozmnožili, co mají.
Předvídaje tyto poměry, Pán náš Ježíš Kristus ve
velebném kázání horském úmyslně vyložil, co je pravým štěstím člověka na zemi,
a tím takřka položil základy křesťanské filosofie. Ona pravidla jevila se i
protivníkům Víry býti nevyrovnatelným pokladem moudrosti a nejdokonalejší
teorií náboženské mravnosti; a vskutku jeden souhlas jde světem, že před
Kristem, jenž jest Pravda sama, nic podobného v tom oboru, nic tak
závažného, důstojného a vznešeného a láskyplného od nikoho učeno nebylo.
Celé tajemství této životní moudrosti záleží
v tom, že tak zvaná dobra pozemského života jsou jen zdánlivými dobry a
jejich užívání nemůže člověku dáti pravého štěstí. Podle víry božské autority
jest to tak vzdáleno, aby bohatství, sláva a rozkoš mohly nám dáti štěstí, že
naopak kdo chce vpravdě šťastným býti, musí z lásky k Bohu oněch
dober se vzdáti. „Blahoslavení chudí… blahoslavení… když nyní pláčete…
blahoslavení budete, když vás lidé budou nenáviděti a vyvrhnou vás a jméno vaše
zavrhnou jako zlé…“ (Luk. VI., 20-22.) To znamená, že bolestmi, strastmi, bídou
tohoto života (když dle povinnosti je trpělivě snášíme), sami si otvíráme bránu
k pokladům pravým a nehynoucím, „které Bůh připravil těm, kteří ho
milují.“ (I.Kor. II., 9.) Bohužel mnozí zanedbávají toto učení důležité Víry a
mnozí na ně dokonce zapomínají. Než vám, ctihodní bratři, přísluší, abyste
učení toto v lidech opět oživili, sice lidská společnost nikdy pokoje
nedosáhne. Proto povzbuzujme všechny, kteří obtíženi a zarmouceni jsou, aby
neupírali zraku svého na zemi, která je místem vyhnanství, nýbrž aby jej
pozdvihli k nebi, kam spějeme; neboť „nemáme zde trvalého přebývání, nýbrž
toužíme po budoucím.“ (Hebr. XIII., 13.) A uprostřed soužení, kterými Bůh
vytrvalost jejich ve své službě zkouší, nechať uvažují často, jaká odměna jim
kyne, přestojí-li vítězně tuto zkoušku; neboť „náš přítomný zármutek, který
pomíjeje, snesitelný jest, způsobuje nám oplývající věčnou, všechno vyvažující
slávu.“ (II.Kor.IV., 17.) Vší mocí svou a veškerým přičiněním k tomu působiti,
aby mezi lidem víra v nadpřirozené pravdy opět rozkvetla a sní vážnost,
žádost a naděje věčných statků, to budiž první vaší úlohou, ctihodní bratři, a
přední snahou kléru a také všech oněch našich synů, kteří sjednoceni ve
sdruženích, snaží se rozšířiti slávu Boží a pravé dobro společnosti. Rovnou
měrou, jak v lidstvu poroste smysl pro tuto víru, bude mizeti horečný
chvat, s jakým hledají marných statků světa, a krok za krokem budou mizeti
vzpoury a sociální zápasy.
Vnitřní život Církve a jeho ovoce. – Zásluhy Pia X.
Necháme-li nyní občanskou společnost stranou a
obrátíme-li myšlenky své k Církvi samé, bez veškeré pochyby máme proč,
abychom mysl svou, tolikerou pohromou těchto časů zarmoucenou, aspoň částečně
vyjasnili. Kromě důkazů samozřejmých, oné božské ctnosti a nepochybnosti, které
se Církev těší, poskytují nám nemalou útěchu ony výborné plody, které nám
zanechal Náš předchůdce po pontifikátě na práce tak bohatém, okrášliv Svatou
Stolici vzorem svatého života. Jeho působením vidíme vskutku u všech duchovních
rozníceného ducha náboženského, oživenou zbožnost křesťanského lidu, oživené
katolické spolky, povzbuzenou činnost a kázeň, katolickou hierarchii tu
zřízenou, onde rozšířenou, o výchovu mladého kléru postaráno podle přísných
církevních předpisů, podle potřebné míry a požadavků doby. Vidíme, že
z učení svatým vědám vymýceno veškero nebezpečí odvážných novot, hudba
církevní obnovena, takže důstojně slouží velebnosti posvátných úkonů; vidíme,
že novými misiemi hlasatelů Evangelia křesťanství daleko se rozšířilo.
To jsou vpravdě veliké zásluhy Našeho předchůdce vůči
Církvi, zásluhy, kterým potomstvo zachová vděčnou památku. Jelikož ale role
hospodářova dopuštěním Božím každého času je vystavena zlým úkladům
člověka-nepřítele, nesmí se ustati na ní pracovati, aby bující koukol nezadusil
osení. I na Sebe vztahujíce, co Bůh pravil prorokovi: „Aj, stavím tebe dnes nad
národy a říše, abys vyplel s rozmetával… stavěl a sázel“
(Jerom.I., 10), vždycky, pokud na Nás jest, nejvíce o to budeme pečovati,
abychom každé zlo odstranili a dobro podporovali, dokud se Pastýři
pastýřův nezalíbí žádati počet z vladařství Našeho.
Obracejíce se k vám, ctihodní bratři, tímto první
okružníkem, pokládáme za dobré, vyznačiti několik hlavních bodů, kterým chceme
zvláštní péči věnovati; budete-li se snažiti, abyste naše působení svou
horlivostí podepřeli, tím rychleji objeví se žádané ovoce.
Napomenutí k jednotě ve svazku Církve.
Jelikož všude v lidské společnosti, ať se
utvořila z jakýchkoliv pohnutek, prvním součinitelem veškeré společné
činnosti jest jednota a jednotnost duchů, musíme především
hleděti k tomu, abychom odstranili nesoulady a nesvornosti mezi katolíky a
abychom zabránili, aby nové nadále nepovstávaly, tak aby katolíci byli jedno
v myšlení i konání. Nepřátelé Boží a Církve vědí dobře, že naše nesvornost
mezi sebou v obraně jest pro ně vítězstvím; proto velmi často chápou se
tohoto systému, že mezi katolíky, když je vidí nejvíce sjednoceny, zasévají
símě rozkolu a s největším úsilím snaží se prolomiti jejich sražený šik.
Ach, kéž by nebyli tak často měli kýžený úspěch k největší škodě
náboženství! Jakmile tedy zákonitá autorita vydá určitý rozkaz, nebudiž nikomu
dovoleno, aby jej přestupoval, jenom proto, že se mu to nelíbí, nýbrž každý
podrob své vlastní mínění autoritě toho, kterému podřízen jest a poslouchej ho
z povinnosti svého svědomí. Rovněž nikdo nepovolaný nestav se učitelem
v Církvi, ani uveřejňováním knih nebo novin, ani veřejným řečňováním.
Každý ví, komu byl od Boha svěřen učitelský úřad Církve; jemu budiž tedy
ponecháno, až promluví, kdy a jak za dobré uzná. Povinností ostatních jest, aby
jemu, když promluvil, oddanou poslušnost prokázali a před jeho slovem se
sklonili.
Co pak se týče oněch věcí, o kterých (pokud Svatá
Stolice ještě vlastního úsudku nevynesla), pokud se netýkají víry a kázně,
možno disputovati pro a proti, jistě jest volno pronésti a hájiti svůj vlastní
úsudek. V takových rozpravách jest však zdržovati se nemírných slov,
z nichž by mohlo vzejíti těžké porušení lásky k bližnímu. Každý volně
zastávej své mínění, ale čiň to zdrženlivě a nemysli, že smíš víru jiných
podezřívati anebo z nedostatku kázně je obviňovati jen proto, že jsou
jiného náhledu.
Také chceme, aby naši zdržovali se oněch označení,
která se nedávno začala zaváděti, aby se katolíci rozlišili od katolíků. Mají
se jich vystříhati nejen jako profánních novot slova, které ani pravdě, ani
spravedlnosti neodpovídají, nýbrž také proto, že z toho mezi katolíky
povstávají těžké nepokoje a velké zmatky. Síla a podstata katolické víry je
taková, že nesmí se k ní nic přidat a nic ubrat: Haec est fides catholica,
quam nisi quisque fideliter firmiterque crediderit, salvus esse non poterit.
(Symb. Ath.); buď vyznáváme ji celou, anebo ji vůbec nevyznáváme. Není tedy
nikterak potřebí, abychom vyznání katolické víry něco přidávali; každému
postačiž říci: Křesťan jest mé jméno, katolík mé příjmení; jen o to se snažme,
abychom skutečně tím byli, čím se jmenujeme.
Obnovené odsouzení modernismu.
Ostatně žádá Církev od našich, kteří se ku prospěchu všech
věnují katolické věci, něco zcela jiného, než aby se příliš dlouho zabavovali
otázkami, z kterých žádný užitek nevyplývá; spíše žádá, aby ze všech sil
k tomu pracovali, aby se víra zachovala neporušená a nedotknutá dechem
bludu, sledujíce především šlépěje toho, jejžto Kristus strážcem a tlumočníkem
pravdy ustanovil. Jsou ještě dnes takoví, a není jich málo, kteří, jak praví
Apoštol, „učení zdravého nesnášejí, nýbrž podle vlastní choutky sobě učitele za
učitelem hledati budou, žádostivi toho, co uším lahodí, a odvracejí sluch od
pravdy, k bájím pak se obracejí.“ (II.Tim.IV., 3.4.) Vpravdě, nadutí a
zbujnělí velkou představou o rozumu lidském (který skutečně, Bohu budiž
děkováno, neuvěřitelně pokročil ve studiu přírody), šli někteří, na vlastní úsudek
spoléhajíce a církevní autoritou pohrdajíce, tak daleko, že neváhali rozumem
svým chtíti proniknouti dokonce hloubku božských tajemství a všech zjevených
pravda přizpůsobiti je vkusu naší doby. Z toho povstaly nestvůrné bludy
modernismu, jejžto Náš předchůdce spravedlivě nazval „souborem všech bludů“ a
slavnostně odsoudil.
Toto odsouzení, ctihodní bratři, obnovujeme zde
v celém rozsahu, a poněvadž nákaza tato není ještě docela vyhubena, nýbrž
tu a tam ještě potajmu se plíží, napomínáme vás, abyste každý tohoto nebezpečí
úzkostlivě se chránili, neboť mohlo by se tímto morem snadno opakovati, co o
jiném pravil Job: Ignis est usque ad perditionem devorans, et omnia eradicans
genimina. (Job XLI.,12.) Nejenom že si přejeme, aby se katolíci vzdalovali
bludů modernistů, nýbrž i jejich směru a tak zvaného modernistického ducha,
který působí, že ten, kdo jest jím zasažen, ihned s ošklivostí ode všeho
starého se odvrací a stává se dychtivým hledačem novot v každé jednotlivé
věci, ve způsobu mluvení o božských věcech, ve vykonávání bohoslužeb,
v katolických zřízeních, ba i v konání soukromé pobožnosti. Chceme
tedy, aby dále platil starý známý zákon: Nihil innovetur, nisi quod traditum
est. Kdežto tento zákon neporušitelný musí býti zachováván ve věcech Víry, musí
na druhé straně býti také zásadou v těch věcech, které změně
podléhají, i když při tom všeobecně platí pravidlo: Non nova, sed noviter (Ne
nové věci, ale novým způsobem.)
Doporučení katolického života spolkového.
Jelikož ale, ctihodní bratři, lidé k otevřenému
vyznání Víry a přiměřenému životu dávají se pobídnouti více než čímkoliv jiným
bratrským napomínáním a vzájemným příkladem, vítáme s radostí,
povstávají-li nové a nové katolické spolky. A nepřejeme si toliko, aby
vzkvétaly, nýbrž aby mohutněly pod naší ochranou a podporou; zmohutní jistě,
budou-li věrně dbáti předpisů, které Svatá Stolice vydala nebo vydá.
Všeci pak, kteří jsouce členy takových spolků, obětují
své síly pro Boha a Církev, vždy buďte pamětlivi božské moudrosti: Vir obediens
loquetur victoriam. (Prov. XXI., 28.); neboť nebudou-li poslouchati Boha,
podrobujíce se hlavě Církve, marně budou očekávati pomoci nebes a rovněž marna
bude jejich práce.
Výchova kléru a podmínky požehnaného působení
kněžstva.
Aby však toto všechno vykonáno bylo s takovým
úspěchem, jaký si slibujeme, jest potřeba, jak dobře víte, ctihodní bratři,
obezřetné a horlivé práce těch, které Kristus poslal jako dělníky pro svou žeň,
kněžstva. Pochopíte tedy, že vaše nejhlavnější péče bude o to, abyste se
věnovali vždy většímu posvěcení kléru, abyste jej nejlepší výchovou vzdělali,
jak se na tak důstojný úřad sluší. Ačkoli vaše píle nepotřebuje žádného
povzbuzení, přece vás napomínáme a zapřisáháme, abyste tuto povinnost konali
s největší obětavostí. Jde tu o něco, co pro blaho Církve má největší
význam; jelikož však naši předchůdcové blažené paměti Lev XIII. a Pius X. o tom
již pojednali, není třeba jiné rady přidávati. Živě si jen přejeme, aby ony
dokumenty tak moudrých papežů, obzvláště Exhortatio ad Clerum Pia X. vašim
přičiněním nikdy v zapomenutí neupadly, nýbrž aby jich povždy co
nejpřísněji šetřeno bylo. O jedné věci však nesmíme mlčet, a ta jest:
Napomenouti kněze celého světa, Naše nejdražší syny, že jest naprosto nezbytno k jejich
osobnímu prospěchu jako pro účinnost jejich úřadu, aby se co nejúžeji a
nejposlušněji družili kol svých biskupů. Bohužel nezůstali všichni sluhové
svatyně, jak jsme naznačili, s bolestí, prosti ducha nepoddajnosti a
odbojnosti, který nyní vládne ve světě. Nezřídka nacházíme pastýře Církve,
kterým se dostává bolestí a útoků od těch, od kterých by měli očekávati útěchy
a pomoci. Nuže, proviní-li se někdo tak žalostně proti své povinnosti, nech
pomyslí a pováží dobře, že autorita biskupů pochází od Boha, že Duch Svatý je
ustanovil, aby řídili Církev Boží. (Skutky Apod. XX., 28) Ať uváží, že
Bohu se protiví, kdo zákonité autoritě se protiví, a že zvláštního pokárání
zasluhuje chování těch, kteří odpírají poslušnost biskupům, které Bůh posvětil
pečetí své moci. Cum caritas, napsal svatý mučedník Ignatius, non sinat me
tacere de vobis, propterea anteverti vos admonere, ut unanimi sitis in
sententia Dei. Etenim Jesus Christus, inseparabilis nostra vita, sententia
Patris est, ut et Episcopi, per tractus terrae cinstituti, in sentetia Patris
sint. Unde decet vos in Episcopi sententiam concurrere. (In Epist. ad Ephes.)
Slovo tohoto vynikajícího mučedníka byla po všechna století slovem všech otců a
bohovědců církevních.
K tomu ještě přistupuje, že už příliš těžce, i pro
pohromy těchto dob, leží na biskupech úřad jejich a ještě těžší starosti o
spásu stáda sobě svěřeného; „neboť oni bdí jako takoví, kteří mají klásti počet
z duší vašich. (Hebr. XIII., 17.) Nesmí-li se pak nazvati krutým ten,
který vlastní nepoddajností břímě a starost biskupů rozmnožuje? „Totoť
vám nepřináší užitku“ (Hebr. XIII., 17.) řekl by jim Apoštol, a to proto, že
„Ecclesia est plebs sacerdoti adunata et pastori suo grex adhaerens“ (Církev
jest lid s knězem svým spojený a stádo k pastýři svému se tulící)
(Sv. Cypr. Ep. 66), z čehož následuje, že není s Církví, kdo není
s biskupem.
Nedostatečně rozřešené římské otázky.
A nyní, ctihodní bratři, na konci tohoto dopisu, vrací
se srdce Naše z vlastního popudu tam, odkud jsme vyšli. Jest to slovo
pokoje, které vrací se na rty Naše. Proto s vroucím a důrazným přáním
znova přivoláváme ku blahu společnosti i Církve konec nynější nešťastné války.
Ku blahu společnosti, aby s dosaženým mírem vpravdě se rozvíjela ve všech
odvětvích pokroku, ku blahu Církve Ježíše Krista, aby bez překážek
v nejzazších končinách světa lidem útěchu a spásu dále přinášeti mohla.
Budiž Bohu žalováno, že Církev již delší dobu netěší
se svobodě, jaké by potřebovala; a od té doby, co její hlava, Papež, přestal se
těšiti ochraně, kterou nařízením božské Prozřetelnosti během věků byl obdržel
k uhájení své svobody. Nedostatek takové bezpečnosti vyvolal, jak
nezbytno, nemalé znepokojení mezi katolíky; vpravdě všichni, kteří se nazývati
dítkami Římského Papeže, ať jsou blízcí nebo vzdálení, mají právo na jistotu,
že jejich společný Otec ve vykonávání svého apoštolského úřadu zůstane skutečně
volným vůči lidské moci.
Ku Svému přání brzkého míru mezi národy připojujeme i
žádost, aby přestal nynější abnormální stav, ve kterém je hlava Církve a který
mnohým směrem pokoji mezi národy značně škodí. Obnovujeme proti takovému stavu
protesty, které Naši předchůdcové (nejsouce vedeni zájmy lidskými, nýbrž svatou
povinností) častěji než jednou vznesli, a obnovujeme je z těchže důvodů,
totiž k ochraně práv a důstojnosti Apoštolské Stolice.
Modlitba za mír a požehnání pastýře národů.
Jelikož srdce knížat a těch, jimž přísluší, aby
řečeným hrůzám a škodám konec učinili, leží v rukou Božích, nezbývá,
ctihodní bratři, než pozdvihnouti prosebného hlasu k Hospodinu a jménem
veškerého lidstva zvolati: Daruj, ó Hospodine, mír za dnů našich! Nechať ten,
kterýž pravil o sobě: Ego Dominus… faciens pacem (já Hospodin…, jenž činí mír),
co nejdříve uhladí rozbouřené vlny, jimiž společnost lidská a náboženská je
zmítána. Nechať nám přímluvou svojí přispěje blahoslavená Panna, ona, jež
porodila Knížete míru, a nechať Naši ubohou osobu, Náš velepastýřský úřad,
Církev a s ní duše všech lidí vykoupených božskou krví jejího syna vezme
pod svou mateřskou ochranu.
Zárukou božských darů a znamením blahovůle Naší
udělujeme z celého srdce vám, ctihodní bratři, vašemu kněžstvu a vašemu
lidu apoštolské požehnání.
Dáno v Římě u sv.Petra dne 1.listopadu 1914 na
slavnost Všech svatých v prvním roce Našeho pontifikátu.
BENEDIKT P.P. XV.
(Přeložil Karel Dostál Lutinov.)
POZNÁMKA PŘEKLADATELOVA.
Dne 22. listopadu 1914 jsem byl požádán, abych pro
„Našinec“ spěšně přeložil hořejší Encykliku dle překladu „Reichspostu“. Teprve
30. listopadu dostal jsem „Acta Apostolicae Sedis“ č. 18 ze dne 18.listopadu
1914, tak že jsem mohl pro samostatné vydání nepřesnosti německého překladu dle
autentického znění aspoň zhruba opraviti. Tolik na vysvětlenou.
V Prostějově, dne 1. prosince 1914.
Karel Dostál Lutinov.