Ecclesiam Dei
Encyklika svatého Otce Pia XI.
daná v třístý výroční den smrti
sv. Josafata, mučedníka a arcibiskupa polockého východního obřadu,
ke všem patriarchům, primasům, arcibiskupům, biskupům a jiným místním ordináriům,
trvajícím v pokoji a obcování s apoštolskou stolicí.
ke všem patriarchům, primasům, arcibiskupům, biskupům a jiným místním ordináriům,
trvajícím v pokoji a obcování s apoštolskou stolicí.
Vendée děkuje panu Janovi K. za
zprostředkování a zpracování textu.
***
Ctihodným bratřím patriarchům, primasům, arcibiskupům,
biskupům a jiným místním ordináriům, trvajícím v pokoji a obcování s
apoštolskou stolicí.
Ctihodní bratři,
pozdravení a apoštolské požehnání!
Víme, že Církev Boží, zřízená divným úradkem tak, aby
byla v polnosti časů jakousi obrovskou rodinou, obsahující všecko pokolení
lidské, jest od Boha mimo jiné vynikající známky vyznačena také světovou jednotou.
Kristus Pán zajisté netoliko odevzdal samotným apoštolům úkol, který sám přijal
od Otce, řka: Dána jest mi všeliká moc na nebi i na zemi. Jdouce tedy, učte
všecky národy (1), nýbrž také chtěl, aby sbor
apoštolský byl svrchovaně jednotný, jsa spojen dvojím co nejtěsnějším poutem,
uvnitř totiž jednou a touž věrou a láskou, která rozlita jest v srdcích ...
skrze Ducha svatého (2), zevnitř pak vládou jednoho
nade všemi, uděliv prvenství nad apoštoly Petrovi, jakožto ustavičnému zdroji a
viditelnému základu jednoty. Tuto jednotu jim doporoučel co nejsnažněji na
samém konci svého smrtelného života (3), o tu také vroucí
modlitbou žádal Otce (4) a ji na něm vyprosil, vyslyšen
byv pro svoji uctivost. (5)
Církev jest jedna
Stmelila se tady a vzrostla Církev v „jedno tělo“,
žijící a prospívající jedním duchem, kteréhož těla hlavou jest sice Kristus,
jehož je všecko tělo příslušně spojené a svázané po všech kloubech posluhování,
(6) ale z téže příčiny viditelnou hlavou téhož těla
je ten, který je náměstkem Kristovým na zemi, totiž římský papež. Na něm
jakožto nástupci Petrově se ustavičně uplatňují slova Kristova: Na této
skále vzdělám Církev svou, (7)( on pak stále
vykonávaje náměstnický úřad, odevzdaný Petrovi, nepřestává, kdykoliv je
zapotřebí, utvrzovati bratří svých a pásti všechny beránky a ovce stáda Páně.
Ale nikdy nepřítel člověk na nic neútočil s
takovým nepřátelstvím jako na jednotu vlády v Církvi, s kteroužto jednotou má
býti spojena „jednota ducha ve svazku pokoje“ (8), a
ačkoliv nedovedl zdolati Církve samé, přece se mu podařilo vyrvati z jejího
lůna nemálo synů ba i celé národy, k čemuž mnoho přispěly jednak národní spory,
jednak zákony, protivné náboženství a zbožnosti, nebo také přílišné usilování o
věci pomíjející.
Roztržení jednoty Byzantinci.
Největší však a nejžalostnější událostí po té stránce
bylo odstoupení Byzantinců od všeobecné Církve; a ačkoliv se zdálo, že církevní
sněmy lyonský a florentský toto veliké zlo napraví, přece se roztržka později
znova provalila a trvá až do dneška jistě na velikou škodu duší. A tak
spatřujeme, kterak byli do tohoto záhubného rozkolu strženi spolu s jinými
národy Východní Slované, ačkoliv tito setrvali déle než jiní v lůně matky
Církve. Jest zajisté známo, že mívali občasné styky s Apoštolskou stolicí také
pro rozkolu Michaela Caerularia, kteréžto styky přerušené nejprve vpádem Tatarů
a později Mongolů, potom obnovili a podrželi, dokud jim v tom nezabránila
zarputilost mocných lidí.
Úsilí římských papežů.
Ale ani římští papežové neopomenuli v té věci ničeho,
co bylo jejich povinností, a někteří z nich obzvláštní snahou obraceli svou
péči k prospěchu Východních Slovanů. Tak učinil Řehoř VII., který napsal
knížeti Kijevskému „Demetriovi králi ruskému a královně jeho choti“ na začátku
jejich panování, byv o to v Římě požádán od jejich syna, přelaskavý list, v
němž jim vyprošoval od Boha vše dobré; (9) tak Honorius
III., který poslal legáty do města Novgorodu, což učinil také Řehoř IX. a
nedlouho potom opět Innocenc IV., který tam vypravil jako svého legáta muže
velikého a statečného ducha, Jana z Pian Carpina, ozdobu řádu sv. Františka.
Ovoce těchto snah našich předchůdců se ukázalo roku 1255, když byla obnovena
svornost a jednota, a na její potvrzení jménem a z moci Alexandra IV. legát
tohoto papeže, Opizo, korunoval slavnostním způsobem Daniela syna Romanova.
Srovnávalo se to tedy s ctihodným podáním a zvyklostmi starších Východních
Slovanů, když na florentském koncilu Isidor, kijevský a moskevský metropolita,
slíbil také jménem a jazykem svých krajanů, že chce svatě a neporušeně
zachovávati jednotu ve víře Apoštolské stolice.
Toto obnovené spojení potrvalo téměř 80 let, až
zavdaly příčinu k jeho porušení politické bouře, vzniklé na začátku 16.
století; potom však znova k němu došlo roku 1595 na synodě brestské, z podnětu
a přičiněním metropolity kijevského a jiných rusínských biskupů, které Kliment
VIII. přijal co nejlaskavěji a svou konstitucí Magnus Dominus vyzval všechny
věřící, aby vzdávali díky Bohu, „jenž vždycky myslí myšlení pokoje a chce, aby
všickni lidé spaseni byli a ku poznání pravdy přišli“.
Svatý Josafat, bojovník za jednotu.
Aby však taková jednota a shoda trvala na vždycky,
Boží prozřetelnost ji posvětila jako znamení svatosti a zároveň mučednictví.
Dostalo pak se té tak veliké slávy Josafatovi, polockému arcibiskupu východního
obřadu slovanského, jejž právem uznáváme za skvělou ozdobu a oporu Východních
Slovanů, protože asi sotva kdo jiný více proslavil jejich jméno a lépe se
postaral o jejich spasení nežli tento jejich pastýř a apoštol, a to tím více,
že prolil svou krev za jednotu Církve svaté. Poněvadž pak letos připadá třísté
výročí jeho přeslavné mučednické smrti, jest nám velice milo obnovovati památku
tak velikého muže, aby Pán, vzýván jsa úsilovnějšími modlitbami dobrých lidí,
„vzbudil v Církvi své ducha, jímž naplněn jsa blahoslavený Josafat, mučedník a
biskup... dal duši svou za ovce“, (10) a aby se mezi
lidmi rozmáhala víc a více snaha o sjednání jednoty a tak se pokračovalo v
díle, o němž on sám úsilovně pracoval, až by se naplnilo zaslíbení Kristovo a
vroucí touha všech Svatých: a bude jeden ovčinec a jeden Pastýř. (11)
Jeho život a dílo
Náš mučedník se sice narodil z rodičů odcizených
jednotě, ale byv obmyt křtem svatým, v němž přijal jméno Jan, pěstoval od
útlých let zbožnost, a následuje lesku obřadu slovanského, především hledal
pravdy a slávy Boží, takže, nebyv puzen žádnými lidskými ohledy, již jako
mladičký hoch se přidal ke společenství jedné všeobecné neboli katolické
Církve, k jejímuž společenství se právem pokládal za určena již tím, že byl
řádně pokřtěn. Ba, cítě se puzen jakýmsi nebeským vnukáním ke všeobecnému
obnovení svaté jednoty, pochopil, že by k tomu mohl velice přispěti, kdyby v
jednotě obecné Církve podržel východní obřad slovanský a basiliánský řád života
klášterního. Byv tedy roku 1604 přijat mezi mnich svatého Basilia a proměniv
své jméno Jan v Josafat, věnoval se všecek cvičbě ve všeliké ctnosti a zvláště
v pobožnosti a kajícném způsobu života, kteroužto lásku ke kříži pojal již v
nejútlejším věku, rozjímavě patře na Ježíše Krista Ukřižovaného, a potom
vždycky ji jevil způsobem zcela obzvláštním.
Vydává pak mu svědectví metropolita kijevský Jan
Velamin Rutský, který býval archimandritou téhož kláštera, že „za krátký čas tak
prospěl v životě klášterním, že mohli býti jiným učitelem“. Přijav tedy svěcení
kněžské, Josafat byl zvolen za archimandritu a postaven v čelo svého kláštera.
Zastávaje tento úřad netoliko hleděl zachovávati v dobrém stavu klášter a
přilehlý chrám a zajistiti je proti nepřátelským útokům, nýbrž také, vida je
téměř opuštěné od věřících, umínil si přičiniti se, aby je křesťanský lid opět
navštěvoval. Zatím však maje na srdci především spojení svých krajanů se
stolicí Petrovou, shledával všeliké důvody vhodné k jeho uvedení ve skutek a
utvrzení, a to zvláště činil, pilně čítaje obřadní knihy, kterých užívají
východní křesťané a sami rozkolníci podle předpisů svatých Otců.
Připraviv se tedy tak pilně, počal pracovati o
obnovení jednoty s takovým úsilím a mírností zároveň, i s takovým úspěchem, že
sami protivníci jej nazývali „uchvacovačem duší“. Je zajisté s podivem, co lidí
přivedl do jediného ovčince Ježíše Krista, a to lidí všech tříd a povolání,
venkovany, kupce, šlechtice, ba i krajské hejtmany a správce, jako v kraji
polockém Sokoliňského, v novogrodeckém Tyszkiewicze, v smolenském Mieleczka.
Ale jeho apoštolát se rozšířil na oblast mnohem rozsáhlejší, když byl dán za
biskupa diecézi polocké. A jistě nad pomyšlení veliká musila býti moc tohoto
jeho apoštolátu, an dával příklad života svrchovaně čistého, chudého,
zdrženlivého a takové štědrosti k chudým, že, aby ulevil jejich bídě, dal do
zástavy biskupské omoforion; an dále bedlivě zůstával v mezích činnosti
náboženské, nijak se nevkládaje do věc politických, ačkoli byl nejednou a
nemálo žádán, aby se účastnil záležitostí a sporů občanských; an se konečně
jako opravdu svatý biskup úsilovně přičiňoval a nikdy neustával slovem i písmem
vštěpovati pravdu. Sepsal zajisté a vydal několik knih vhodně přizpůsobených
povaze svých krajanů, jako o prvenství sv. Petra, o pokřtění sv. Vladimíra,
obranu katolické jednoty, katechismus podle způsobu blahoslaveného Petra
Canisia a jiné spisy tohoto druhu. Protože pak pilně napomínal světské i
řeholní duchovenstvo k náležitému konání všech povinností, roznítil ponenáhlu
horlivost kněžstva a tím způsobil, že lid, jsa náležitě vyučován v křesťanské
víře a posilován vhodným kázáním slova Božího, zvykal si přijímati často svaté
svátosti a pilně docházet na služby Boží a osvojoval si dokonalejší způsob
života.
Jeho umučení a výsledky
Takto tedy Josafat, rozohniv široko daleko Ducha
Božího, znamenitě utvrdil dílo sjednocení, kterému se byl věnoval. Nejvíce však
je utvrdil a zároveň posvětil, když pro ně zemřel smrtí mučednickou, a to s
největší ochotou a podivuhodnou statečností ducha. Na mučednictví často
myslíval, o mučednictví často mluvil, mučednictví si žádal v jednom slavném
kázání, mučednictví si konečně od Boha jako zvláštní dobrodiní vyprošoval, jak
učinil několik dní před smrtí, když byv upozorněn na úklady sobě strojené,
řekl: „Hospodine, dej mi, abych směl prolíti krev za jednotu a poslušnost
Apoštolské stolice.“ – Přání to se mu vyplnilo v neděli 12. listopadu 1623,
když obklopen jsa nepřáteli, ženoucími se na apoštola jednoty, vyšel jim vesele
a laskavě vstříc, a požádav jich po příkladu Mistra a Pána svého, aby
neubližovali jeho domácím, sám se jim vydal do rukou a, když byl ukrutnými
ranami ubíjen, nepřestával do posledního dechu prosit Boha, aby odpustil těm,
kteří jej zabíjeli.
Slavné to mučednictví přineslo hojný užitek a zvláště
utvrdilo a posilnilo rusínské biskupy, kteří za dva měsíce potom, v listě,
poslaném posvátné kongregaci pro šíření víry, prohlásili: „Hotovi jsme život
svůj s krví, jako již jeden z nás vylil, co nejochotněji za katolickou víru
vylíti.“ Také veliké množství lidí, mezi nimiž vrahové mučedníkovi, vrátilo se
brzy potom do lůna jediné Církve.
Krev tedy svatého Josafata, jako před třemi stoletími,
tak mnohem více nyní jest závdavkem pokoje a pečetí jednoty, nyní, pravíme, kdy
ubohé slovanské kraje, zmítané divokými bouřemi a nepokoji, zkrvavily zuřivé a
kruté boje bratrovražednými záhubami. Zdáť se nám lépe zajisté, jako bychom
slyšeli tuto krev lépe mluvící než Abelovu (12) a
k slovanským bratřím volající, jako druhdy, slovy Kristovými: Ovce bez
pastýře leží. Líto jest mi zástupu. A opravdu, jak žalostné jest jejich
postavení! Jaká nouze je tísní se všech stran! Co vyhnanců bloudí mimo vlast!
Co mrtvol všude! Jaká to zkáza duší! Vskutku, pro otcovskou lásku svou stěží
zadržujeme slzy, když pozorujeme tyto časy slovanských bratří, jistě mnohem
horší, než byly čas, kterých želel náš mučedník.
Snažili jsme se sice, chtíce ulevit té nesmírné bídě,
poskytnouti nešťastným z vlastního podnětu nějakou pomoc, nemajíce přitom
žádných lidských záměrů a nečiníce žádného rozdílu mezi potřebnými, leč že
nejdříve jsme hleděli pomoci těm, kteří pomoci nejvíce potřebovali. Ale naše
možnost nestačila na tak velikou bídu, jako jsme ani nedovedli zabrániti, aby
se s potupení všeho náboženského citu nedály nehodné věci proti víře a ctnosti
a nebyli dokonce na některých místech voděni křesťané, by i sami biskupové a
kněží, do žálářů a na smrt.
Výzva Svatého Otce k jednotě. Jak jí dosáhnouti?
Pohlížejíce na tolikero tak zlých věcí, nalézáme
nemalou útěchu v tom, že nám slavnostní připomínka slovutného slovanského
biskupa skýtá vhodnou zajisté příležitost, abychom projevili své otcovské
smýšlení ke všem Východním Slovanům a postavili jim před oči soubor všech
dobrých věcí, který záleží v svaté a všeobecné jednotě Církve Kristovy.
K této jednotě snaženě zveme všecky od nás oddělené,
zároveň pak si žádáme, aby všichni věřící, následujíce příkladu svatého
Josafata, se snažili býti Nám podle svých sil skutkem i úsilím nápomocni.
Mějtež pak na paměti, že o této jednotě jest pracovati ne tak učenými
rozpravami a jinými pohnutkami, jako příklady a skutky svatého života, ale
především láskou k slovanským bratřím a ostatním Východním křesťanům podle
oněch slova Apoštolových: Jednostejnou lásku majíce, jednomyslni jsouce,
jednostejně smýšlejíce. Nic nečiňte skrze svár, ani pro marnou chválu, ale v
pokoře, jedni druhé za vyšší nežli sami sebe majíce, nehledíce jeden každý
toho, co jeho jest, ale toho, co jest jiných. (13)
V kteréžto věci jako je zapotřebí, aby východní
křesané od nás oddělení, odložíce staré předsudky a a názory, se snažili
poznati pravý život Církve a nepřičítali Římské Církvi vin soukromých osob,
které ona i zavrhuje i usiluje napraviti, tak mají se Latiníci hojněji a dokonaleji
obeznamovati s poměry a obyčeji Východních křesťanů, neboť právě ze známosti
takových věcí nabylo také dílo svatého Josafata tak veliké účinnosti.
Tyto úvahy nás pohnuly, abychom Papežský orientální
ústav, založený od milého předchůdce našeho Benedikta XV., rozhojnili novými
obory studií, jsouce přesvědčeni, že ze správné znalosti věcí pochází
spravedlivé oceňování lidí a upřímně laskavé smýšlení, kteréž, když se spojí s
křesťanskou láskou, co nejvíce s pomocí Boží prospěje náboženské jednotě.
Když totiž budou všichni prodchnuti touto láskou,
tenkrát uznamenají pravdu toho, co z božského vnuknutí hlásá Apoštol: Není
zajisté rozdílu mezi Židem a Řekem; neboť tentýž Pán jest všech, bohatý ke
všem, kteříž ho vzývají. (14) Mimo to, a to jest
důležitější, poslechnouce svědomitě přikázání téhož apoštola, odloží netoliko
rozličné předsudky, nýbrž také všecku bezdůvodnou nedůvěru, hořkost a nenávist
a vůbec každé hnutí mysli, příčící se křesťanské lásce, samé to věci, jež
odvracejí národ od národa. Takto zajisté mluví týž apoštol Pavel: Nelžete
jedni druhým, svlekouce se sebe starého člověka se skutky jeho, a oblekouce
nového, toho, kterýž se obnovuje k poznání podle obrazu toho, kterýž je
stvořil; kdežto není pohan a Žid, cizozemec a Skyta, služebník a svobodný, ale
všecky a ve všem Kristus (15)
Když se takto dosáhne smíření jak jednotlivých osob,
tak i národů, tenkrát se zároveň také stane skutkem spojení Církve, do jejíhož
lůna se navrátí všichni, kdož z jakékoliv příčiny jsou od ní odděleni. A toto
spojení nebude dokonáno lidským úradkem, nýbrž dobrotou jediného Boha, který není
přijímač osob (16) a který neučinil žádného
rozdílu mezi námi a nimi, (17) takže všichni spojení
národové budou požívati stejných práv bez rozdílu plemene a jazyka i posvátných
obřadů, které Římská Církev vždycky s úctou a velikou pečlivostí podržela, jako
také ustanovila, aby vždycky byly zachovávány, zdobí se jimi jako vzácnými
rouchy, podobna jsouc královně v lemováních zlatých, vůkol přioděné
proměnami. (18)
Třeba jednat podle vzoru svatého Josafata.
Ale poněvadž tato shoda všech národů ve všeobecné
jednotě jest především dílo Boží, a proto s pomocí Boží a přispěním Božím je
nutno o ní pracovati, hleďme se pilně a zbožně za ni modliti, následujíce v tom
příkladu a naučení svatého Josafata, který se ve svém usilování o jednotu
důvěřoval hlavně v moc modlitby.
Jeho poslouchajíce a za ním jdouce, uctívejme také
vroucně Nejsvětější svátost oltářní, záruku a hlavní pramen jednoty, uvažujíce,
že ti Východní Slované, kteří tenkrát, když se oddělili od Církve římské, si
zachovali lásku k tomuto tajemství víry a k němu pilně přistupovali, uchránili
se zloby nejhorších bludů. Tak bude lze doufati, že se vyplní, oč Matka Církev
zbožně a důvěrně prosí při slavení týchž tajemství, aby totiž Bůh milostivě udělil
dary pokoje a jednoty, které se tím, co je na oltáři obětováno, tajemně
naznačují, (19), čehož se také obojí, i Latiníci i
Východní křesťané při svaté oběti svorně doprošují, tito „za jednotu všech lidí
Pána vzývajíce,“ oni pokorně Krista Pána prosíce, „aby shlédl na víru Církve
své a ji podle své vůle k pokoji a jednotě přivésti ráčil.“
Druhá věc, která nás pojí s Východními Slovany
vzhledem k opětovnému sjednání jednoty, jest jejich obzvláštní úcta a pobožnost
ku přeslavné Panně a Matce Boží, čímž se liší od většiny bludařů a více se
přibližují k nám. Touto úctou a pobožností velice vynikal také svatý Josafat, v
ni také ve své snaze o jednotu co nejvíce důvěřoval, a proto stále při sobě
nosíval, jak jest obyčejem Východním křesťanům, obrázek Bohorodičky Panny,
kterou mniši basiliáni a v samém Římě, v chrámě svatých Sergia a Bacha, věřící
kteréhokoliv obřadu s velkou zbožností uctívají jakožto Královnu pastev.
Tuto předobrotivou Matku vzývejme tedy zvláště tímto názvem, aby uvedla bratry
od nás oddělené na spasitelné pastvy, kde Petr, nikdy nehynoucí ve svých
nástupcích, jakožto náměstek Pastýře věčného pase a spravuje všecky beránky i
ovce křesťanského stáda.
Modlitba.
Konečně ve věci tak veliké důležitosti prosme za
přímluvu všecky nebešťany, zvláště ty, kteří druhdy prosluli mezi Východními
křesťany svatostí a moudrostí a dosud veliké požívají vážnosti a úcty. Ale před
všemi vzývejme za orodovníka svatého Josafata, aby jako za života svého se vší
statečností se přičiňoval o sjednání jednoty, tak nyní aby se za ni u Boha
přimlouval a ji opatroval. my sami pak se k němu obracíme, pokorně ho prosíce
slovy svého předchůdce nesmrtelné památky, Pia IX.: „Kéž tvá krev, svatý
Josafate, kterou jsi vylil pro Církev Kristovu, jest závdavkem té jednoty s
touto Apoštolskou stolicí, po níž jsi vždycky toužil a kterouž jsi ve dne v
noci vroucími modlitbami na Pánu Bohu všemohoucím vyprošoval. Nepřestávej
orodovati u Boha a u všeho nebeského dvorstva, aby se to konečně stalo
skutkem.“
Jako závdavek štědrých darů Boží a na svědectví své
přízně udělujeme vám, ctihodní bratří, i všem kněžím a věřícím vašim s veškerou
láskou apoštolské požehnání.
Dáno v Římě u sv. Petra 12. dne měsíce listopadu 1923,
léta druhého našeho papežování.
Pius PP. XI.
Poznámky:
(1) Mat 28, 18-19.
(2) Řím 5,5.
(3) Jan 27,11, 21, 22.
(4) Na témže místě.
(5) Žid 5,7.
(6) Efes 4,4, 5, 15, 16.
(7) Mat 16,18.
(8) Efes 4,3.
(9) Ep., lib 2, ep. 741, Migne, Patrol. Lat. 148, 425.
(1) V hodinkách o sv. Josafatovi.
(11) Jan 10, 16.
(12) Žid 12, 24.
(13) Filip 2, 2-4.
(14) Řím 10, 12.
(15) Kolos 3,9-11.
(16) Sk. ap. 10, 34.
(17) Sk. ap. 15, 9.
(18) Žalm 44, 10.
(19) Sekreta na mešní slavnost Božího Těla.
(2) Řím 5,5.
(3) Jan 27,11, 21, 22.
(4) Na témže místě.
(5) Žid 5,7.
(6) Efes 4,4, 5, 15, 16.
(7) Mat 16,18.
(8) Efes 4,3.
(9) Ep., lib 2, ep. 741, Migne, Patrol. Lat. 148, 425.
(1) V hodinkách o sv. Josafatovi.
(11) Jan 10, 16.
(12) Žid 12, 24.
(13) Filip 2, 2-4.
(14) Řím 10, 12.
(15) Kolos 3,9-11.
(16) Sk. ap. 10, 34.
(17) Sk. ap. 15, 9.
(18) Žalm 44, 10.
(19) Sekreta na mešní slavnost Božího Těla.