Dva roky po svěceních (1990)
Nesmíme zaváhat, nemůžeme činit kompromis.
Proslov arcibiskupa Lefèbvra ke svým kněžím, Econe,
Švýcarsko, 6. září 1990.
PROBLÉM
Co se týče budoucnosti, rád bych vám řekl pár slov k
otázkám, které vám mohou položit laici, k otázkám, které často dostávám od
lidí, kteří mnoho nevědí o tom, co se děje v Bratrstvu, jako např. „Jsou vztahy
s Římem přetrhány? Je po všem?“
LEHKÉ ŘEŠENÍ
Měl jsem před pár týdny, asi před třemi týdny, ještě
další telefonát od kardinála Oddiho: „Nu, Excelence, není žádný způsob, jak
věci uspořádat, žádný způsob?“ Odpověděl jsem: „Musíte se změnit, vrátit se k
tradici. Není to otázka liturgie, je to otázka víry.“ Kardinál protestoval:
„Ne, ne, není to otázka víry, ne, ne. Papež je připravený a ochotný vás
přijmout. Jen malé gesto z vaší strany, malá žádost o odpuštění a všechno bude
urovnáno.“ To je přesně kardinál Oddi.
Ale tím se nedostane nikam. Nikam. Nerozumí ničemu
nebo nechce ničemu rozumět. Ničemu. Bohužel, totéž platí pro naše čtyři více
méně tradicionalistické kardinály, kardinály Palazziniho, Sticklera, Gagnona a
Oddiho. Nemají žádnou váhu, žádný vliv v Římě, ztratili všechen vliv, všechno k
čemu jsou dobří, je svěcení pro Kněžské bratrstvo sv. Petra, atd. Nedojdou
nikam. Nikam.
TĚŽKÝ PROBLÉM
Na druhou stranu zůstává ten problém vážný, velmi
velmi vážný. Naprosto ho nesmíme snižovat. Tak musíme odpovědět laickému lidu,
který se ptá na otázky jako „Kdy krize skončí? Pokročíme někam? Existuje
způsob, jak získat povolení pro naši liturgii, naše svátosti?“
Jistěže je otázka liturgie a svátostí důležitá, ale
není nejdůležitější. Nejdůležitější otázkou je otázka víry. Tato otázka je v
Římě nerozřešená. Pro nás je nerozřešená. My máme víru všech časů, víru
katechismu Tridentského koncilu, katechismu sv. Pia X., tedy víru Církve, všech
církevních koncilů, všech papežů předcházejících Druhému vatikánskému koncilu.
Nyní oficiální Církev setrvává, můžeme říct tvrdošíjně, v mylných ideách a
vážných omylech Druhého vatikánského koncilu, tolik je jasné.
Otec Tam nám z Mexika posílá množství kopií práce,
kterou dělá, nanejvýš zajímavé práce, protože skládá výstřižky z „Osservatore
Romano“, tedy výstřižky z oficiálních římských novin s projevy papeže,
kardinála Casaroliho a kardinála Ratzingera, oficiální texty Církve atd. Je to
zajímavé, protože takové veřejně zaznamenané dokumenty jsou nesporné, když je
otiskne „Osservatore Romano“, takže nelze zpochybnit jejich autenticitu.
JDE O ODVĚKÝ BOJ
Tedy tyto texty jsou šokující, celkem šokující! Krátce
vám ocituji pár textů. Je to neuvěřitelné. Několik posledních týdnů (jelikož
jsem teď nezaměstnaný!) trávím trochu času opětným pročítáním knihy „Liberální
katolicismus“ od Emmanuela Barbiera. A je ohromující vidět, jak náš nynější boj
je přesně stejný boj, který bojovali velcí katolíci 19. století v důsledku
Velké francouzské revoluce, a papeži Pius VI., Pius VII., Pius VIII., Řehoř
XVI., Pius IX., Lev XIII. atd., Pius X. až po Pia XII. Jejich boj je shrnutý v
encyklice „QuantaCura“ se „Syllabem“ Pia IX., a „Pascendi Dominici Gregis“ Pia
X. Jsou to dva dokumenty senzační a šokující v jejich době, detailně
osvětlující učení Církve tváří tvář moderním omylům, omylům, které se objevily
v průběhu Revoluce, zvláště v Deklaraci práv člověka. To je boj, v němž dnes
jsme. Naprosto stejný boj.
Existují ti, co jsou pro „Syllabus“ a „Pascendi“ a
existují ti, co jsou proti. Je to jednoduché. Je to jasné. Ti, co jsou proti,
přijímají principy Francouzské revoluce, moderní omyly. Ti, co jsou pro
„Syllabus“ a „Pascendi“, zůstávají v pravé víře v rámci katolické věrouky. Víte
velmi dobře, že kardinál Ratzinger řekl, že co se jeho týče, Druhý vatikánský
koncil je „anti - Syllabem“. Tím kardinál sám sebe jasně zařadil mezi ty, kdo
jsou proti Syllabu. Jestliže je tedy proti Syllabu, přijímá principy Revoluce.
Kromě toho pokračuje a docela jasně říká: „Skutečně jsme nyní do Církve
vstřebali učení a Církev jsme otevřeli principům, které nejsou její, ale které
pocházejí z moderní společnosti,“ tj., jak každý chápe, principy roku 1789,
Práva člověka.
Stojíme přesně tam, kde stál kardinál Pie, Msgr.
Freppel, Louis Vueillot a poslanec Keller v Alsasku, kardinál Mermillod ve
Švýcarsku, kteří bojovali dobrý boj spolu s velkou většinou tehdejších biskupů.
V té době měli štěstí, že měli na své straně velkou většinu biskupů. Msgr.
Dupanloup a několik biskupů ve Francii, kteří následovali Msgr. Dupanloupa byli
výjimky. Několik biskupů v Německu, několik v Itálii, kteří byli otevřeně proti
„Syllabu“, a tím v podstatě proti Piovi IX., byli spíš výjimkou z pravidla. Ale
zjevně existovaly síly Revoluce, dědicové Revoluce, a existovala natažená ruka
Dupanloupa, Montalemberta, Lamennaise a jiných, kteří nabídli svou ruku
revoluci, a kteří nikdy nechtěli uplatňovat práva Boží proti právům člověka –
„Požadujeme pouze práva každého člověka, práva sdílená všemi, sdílená každým
člověkem, sdílená všemi náboženstvími, nikoliv práva Boží“, řekli tito
liberálové.
NESMÍME ZAVÁHAT
Nalézáme se ve stejné situaci. Nesmíme mít žádné
iluze. Následkem toho jsme uprostřed velkého boje, velkého boje. Bojujeme boj
se zárukou celé linie papežů. Proto bychom neměli váhat nebo mít strach, váhat
stylem „Proč bychom měli pokračovat sami? Koneckonců, proč se nepřidat k Římu,
proč se nepřidat k papeži?“ Ano, kdyby Řím a papež byli v souladu s tradicí,
kdyby pokračovali v práci všech papežů 19. a první poloviny 20. století, tak
samozřejmě. Ale oni sami připouští, že se vydali na novou cestu. Oni sami
připouští, že Druhým vatikánským koncilem započala nová éra. Připouští, že je
to nová etapa v životě Církve, docela nová, založená na nových principech. O to
se nemusíme přít. Oni sami to říkají. To je jasné. Myslím si, že tohle musíme
dát jasně na srozuměnou našim lidem, takovým způsobem, aby si uvědomili svou
jednotu s celou historií Církve až do časů před Revolucí. Samozřejmě. Je to boj
Satanova města proti Božímu městu. Jistě. Takže se nemusíme bát. Musíme přece
věřit v milost Boží.
„Co se bude dít? Jak to vše skončí?“ To je Boží
tajemství. Záhada. Ale je jasné, že musíme bojovat proti myšlenkám v současnosti
módním v Římě, přicházejícím z papežových vlastních úst, z úst kardinála
Ratzingera, z úst kardinála Casaroliho, kardinála Willebranda a jim podobných,
je to jasné, jasné, protože vše, co stále opakují je v protikladu k tomu, co
říkali papežové a slavnostně to vyhlašovali po 150 let. Musíme si vybrat, jak
jsem řekl papeži Pavlu VI.: „Musíme si vybrat mezi vámi a koncilem na jedné
straně a vašimi předchůdci na druhé; buď s vašimi předchůdci, kteří vyhlásili
církevní učení, nebo s novotami Druhého vatikánského koncilu.“ Odpověď: „Ach,
teď není čas zabývat se teologií, teď se nebudeme zabývat teologií.“ Je to
jasné. Proto nesmíme váhat ani na chvíli.
FALEŠNÁ KŘESŤANSKÁ LÁSKA
A ani nesmíme váhat, ani na chvíli být s těmi, kdo nás
zrazují. Někteří lidé vždycky obdivují sousedův trávník. Místo aby se dívali na
své přátelé, na obránce Církve, na ty, kteří bojují na bitevním poli, dívají se
na nepřátele na druhé straně. „Nakonec musíme být laskaví, musíme být vlídní,
nesmíme vyvolávat rozkol, konec konců, vždyť /i/ oni slouží tridentskou mši,
nejsou tak špatní, jak každý říká“ – ale ONI NÁS ZRAZUJÍ – zrazují nás! Třesou
si rukama s ničiteli Církve. Třesou si rukama s lidmi přidržujícími se
modernistických a liberálních idejí zavržených Církví. Takže dělají ďáblovu
práci. /Jde o narážku na Bratrstvo sv. Petra. – pozn. překl./
Proto ti, co byli s námi a pracovali s námi pro práva
Našeho Pána, pro spásu duší, teď říkají: „Dokud nám zaručí starou mši, můžeme
si s Římem potřásat rukou, žádný problém.“ Ale my vidíme, jak to funguje. Jsou
v nemožné situaci. Nemožné. Člověk nemůže dělat obojí, potřásat si rukou s
modernisty a následovat tradici. To není možné. To není možné. Podívejte,
zůstaňte s nimi v kontaktu, abyste je přivedli zpět, abyste je obrátili k
tradici, ano, jestli chcete, to je správný druh ekumenismu! Ale působit dojmem,
že člověk skoro lituje roztržku, že s nimi člověk rád hovoří? Ani náhodou! Jsou
to lidé, kteří nás nazývají tradicionalisty podobnými mrtvole, říkají, že jsem
tak ztuhlí jako mrtvola, to naše není živá tradice, máme zasmušilé tváře, naše
tradice je zasmušilá! Neuvěřitelné! Nepředstavitelné! Jaké vztahy můžete mít s
takovými lidmi?
Tohle je to, co nám činí problém s některými laiky,
kteří jsou velmi milí, velmi dobří lidé, zcela pro Bratrstvo; kteří souhlasili
se svěceními /biskupů v roce 1988 – pozn. překl./, ale kteří hluboce litují, že
již nejsou s lidmi, se kterými bývali, s lidmi, kteří nesouhlasili se
svěceními, a kteří jsou teď proti nám. „To je škoda, že jsme rozděleni“,
říkají, „proč se s nimi nesetkávat? Pojďme a dáme si spolu drink, podáme jim
ruce“ – to je zrada! Ti, co tohle říkají, působí dojmem, že by bez váhání
přešli a přidali se k těm, co nás opustili. Musí se /ale/ rozhodnout.
NEMŮŽEME ČINIT KOMPROMIS
To je to, co zabilo křesťanství v celé Evropě nejen
Církev ve Francii, ale Církev v Německu, Švýcarsku – to je to, co umožnilo
Revoluci se etablovat. Byli to liberálové, byli to ti, kdo natáhli ruku k
lidem, kteří nesdílejí jejich katolické principy. My se musíme rozhodnout,
jestli také chceme spolupracovat při ničení Církve a na boření Království
Našeho Pána Ježíše Krista? Všichni, kteří si přejí připojit se k nám a pracovat
s námi, DeoGratias, vítáme je, odkudkoliv přicházejí, to není problém, ale ať
jdou s námi, ať neříkají, že jdou jinou cestou, aby udrželi společenství s
liberály, kteří nás opustili, a aby s nimi pracovali. Nemožné.
Katolíci v 19. století byli rozpolcení, doslova
rozpolcení nad „Syllabem“: pro, proti, pro, proti. A vy si zvláště pamatujete,
co se stalo hraběti Chambordovi. Byl kritizován, že nepřijal ve Francii hodnost
krále po revoluci v roce 1870 z důvodu změny francouzské vlajky. Ale nebyla to
ani tak moc otázka vlajky. Spíše se odmítnul podvolit principům revoluce. Řekl:
„Nikdy nedovolím, abych byl legitimním králem revoluce.“ Měl pravdu! Protože by
byl býval zvolen zemí, francouzským parlamentem, ale za podmínky, že by přijal
principy revoluce. Řekl: „Ne. Jestliže mám být králem, budu králem jako moji
předci před revolucí.“ Měl pravdu. Člověk si musí vybrat. On si vybral zůstat s
papežem a s předrevolučními principy.
My jsme si také vybrali být kontrarevoluční, zůstat se
„Syllabem“, být proti omylům modernismu, zůstat s katolickou tradicí, bránit
katolickou pravdu. Máme pravdu!
DRUHÝ VATIKÁNSKÝ KONCIL HLUBOCE MYLNÝ
Tento boj mezi Církví a liberály a modernismem je
bojem o Druhý vatikánský koncil (DVK). Je to takhle jednoduché. A důsledky jsou
dalekosáhlé.
Čím víc člověk analyzuje dokumenty DVK, a čím víc
analyzuje jejich interpretaci církevními autoritami, tím víc si uvědomuje, že
to, co je v sázce, nejsou jen povrchní omyly, několik chyb, ekumenismus,
náboženská svoboda, kolegialita, jistý liberalismus, ale spíše celkové obrácení
mysli, docela nová filozofie založená na moderní filozofii, na subjektivismu.
Jedna kniha publikovaná /jistým/ německým teologem je poučná. Ukazuje, jak je
papežovo myšlení, obzvláště to, které hlásá ve skrytu Vatikánu,
subjektivistické od začátku do konce, a když potom člověk čte jeho projevy,
uvědomí si, že takové skutečně jeho myšlení je. Může se jevit jako katolické,
ale katolické není. Ne. Papežova představa Boha, papežova představa Našeho Pána
přichází z hlubin jeho vědomí, nikoliv z objektivního zjevení, kterého se
přidržuje ve svém rozumu. Ne. On si tvoří představu Boha. Nedávno řekl v
dokumentu – neuvěřitelné – že idea Trojice mohla vyvstat o dost později,
protože vnitřní psychologie člověka musela být schopná definování Trojice.
Proto idea Trojice nepřišla ze zjevení z vnějšku, přišla z vnitřního lidského
vědomí, vytryskla z nitra člověka, přišla z hlubin lidského vědomí!
Neuvěřitelné! Zcela odlišná verze zjevení víry, filozofie! Velmi vážné! Totální
překroucení! Jak se z tohohle všeho dostaneme, nemám tušení, ale v každém
případě je to fakt, a jak tento německý teolog (který, jak věřím, napíše další
dva díly své knihy o myšlení Svatého otce) ukazuje, je to opravdu děsivé.
Takže nejde o malé chyby. Nepojednáváme o
maličkostech. Jde o linii filozofického myšlení, která jde zpět až ke Kantovi,
Descartovi a celé linii moderních filozofů, kteří vydláždili cestu revoluci.
EKUMENISMUS PAPEŽE JANA PAVLA II.
Nechte mě předložit vám několik relativně nedávných
citací např. o ekumenismu v „Osservatore Romano“ z 2. června 1989, když byl
papež v Norsku: „Má návštěva ve skandinávských zemích je potvrzením zájmu
katolické Církve na fungování ekumenismu, který má prosazovat jednotu mezi
křesťany, mezi všemi křesťany. Před 25 lety DVK jasně trval na naléhavosti této
výzvy Církvi. Mí předchůdci sledovali tento cíl s vytrvalou pozorností, s milostí
Ducha svatého, který je božským zdrojem a zárukou ekumenického hnutí. Od
počátku svého pontifikátu jsem učinil ekumenismus prioritou mého pastoračního
zájmu.“ To je jasné.
Když čte člověk množství dokumentů o ekumenismu – on
dělá proslov za proslovem o ekumenismu, protože přijímá delegaci za delegací od
pravoslavných, od všech náboženství, od všech sekt, takže předmětem je vždy
ekumenismus, ekumenismus, ekumenismus. Ale nedosahuje ničeho – konečným
výsledkem je nic, vůbec nic, kromě toho, že naopak nekatolíky znovu ujišťuje ve
svých omylech, na místo, aby je obracel, je utvrzuje v jejich omylu. Církev
neudělala žádný pokrok, ani nejmenší pokrok tímhle ekumenismem. Takže všechno,
co říká je opravdový mišmaš, „splynutí“, „přiblížení se“, „touha po bezprostředním
dokonalém splynutí“, „naděje na brzké splynutí ve svátosti“, „v jednotě“ atd. –
mišmaš. Žádný opravdový pokrok. Tímhle způsobem nemohou pokročit. NEMOŽNÉ.
HUMANISMUS KARDINÁLA CASAROLIHO
Vezměme si dalšího, kardinála Casaroliho, z
„Osservatore Romano“ z února 1989, v promluvě ke Komisi OSN pro lidská práva –
jen se podívejte, jaká je to promluva! „S velkou potěchou, v odezvě na pozvání,
abych před vás předstoupil, vám přináším podporu Svatého stolce. Toužím strávit
několik chvil, jak všichni pochopíte, s jedním specifickým aspektem základní
svobody myšlení a konání v souladu s lidským svědomím - náboženskou svobodou.“
Takové věci z úst arcibiskupa! Svoboda myšlení a konání v souladu s lidským
svědomím, tedy náboženská svoboda! Jan Pavel II. neváhal minulý rok v poselství
Světovému dni míru prohlásit, že náboženská svoboda představuje úhelný kámen ve
stavbě lidských práv. Katolická Církev a její Svrchovaný kněz, který učinil z
práv člověka jedno z hlavních témat svého kázání, nebyl neúspěšný, když toto
vzpomněl ve světě stvořeném člověkem a pro lidi..“ – vlastní slova kardinála
Casaroliho! – „...celá organizace společnosti má význam pouze potud, pokud
učiní lidský rozměr /svým/ centrálním zájmem.“ Bůh? Bůh? Žádný božský rozměr v
člověku! To je otřesné! Pohanství! Otřesné! Pak pokračuje: „ Každý člověk a
celé lidstvo jsou zájmem Svatého stolce; cože je bezpochyby i váš /zájem/.“
Co chcete dělat s takovými lidmi? Co máme společného s
takovými lidmi? Nic. Nemožné.
CESTA KARDINÁLA RATZINGERA VEN
Pokračujme naším známým kardinálem Ratzingerem, který
učinil poznámku, že dokument DVK „Gaudium et Spes“ je Antisyllabus. Nicméně
shledává nepříjemným, že učinil takovou poznámku, protože lidé mu to zpětně
citují jako kritiku:
„Vy jste řekl, že DVK je Antisyllabus! Hej, počkejte
chvíli, to je vážné!“ Takže si nalezl vysvětlení. Podal ho docela nedávno, 27.
června 1990.
Vy víte, že Řím nedávno vydal obsáhlý dokument, aby
vysvětlil vztah mezi Magisteriem a teology. Se všemi těmi problémy, které jim
teologové působí na všech stranách, už Řím neví, co dělat, takže musí držet
teology v /jednotné/ linii, aniž by na ně byl příliš tvrdý, takže pokračují a
pokračují, stránku za stránkou v tom dokumentu. A při prezentaci onoho
dokumentu nám kardinál Ratzinger dává svůj názor na možnost vyslovit opak toho,
co papežové o sto let dříve rozhodli.
Instrukce k duchovnímu povolání teologa, říká
kardinál, „prohlašují poprvé tak srozumitelně...“ – a to si vskutku myslím, že
je pravda! – „...že existují rozhodnutí Magisteria, která nemohou být a nejsou
zamýšlena jako poslední slovo k této věci jako takové, ale jsou podstatným
ukotvením problému..“ – hmm, kardinál je rafinovaný podfukář! Takže existují
rozhodnutí Magisteria (nikoliv jen nějaká rozhodnutí!), která nemohou být
posledním slovem k věci jako takové, ale jsou jen podstatným ukotvením
problému!. Kardinál pokračuje – „...a jsou především vyjádřením pastorační
prozíravosti, druhem prozatímní dispozice...“ – Slyšte! – definitivní
rozhodnutí Svatého stolce se mění na prozatímní dispozice!! Kardinál pokračuje
– „...Jejich jádro zůstává platné, ale jednotlivé detaily ovlivněné okolnostmi
v čase mohou vyžadovat další korekce. Z tohoto pohledu se může člověk odvolávat
na prohlášení papežů během posledního století ohledně náboženské svobody,
stejně jako antimodernistických rozhodnutí na počátku tohoto století, zvláště
Biblické komise té doby...“
ZRUŠENÉ MAGISTERIUM
To byla rozhodnutí, která nemohl kardinál strávit!
Proto tři definitivní prohlášení byla odsunuta stranou, protože byla /vlastně/
jen „prozatímní“! Poslouchejte kardinála, který dále říká, že tato
antimodernistická rozhodnutí Církve poskytla velkou službu v dřívější době tím,
že „varovala před spěšnými a povrchními úpravami“ a „udržela Církev před tím,
aby neklesla do liberálně-buržoazního světa... Ale detaily určení jejich obsahu
byly později pozastaveny, když již splnily svou pastorační povinnost v dané
chvíli“ (Osservatore Romano, anglické vydání, 2. července 1990, str. 5). Takže
obrátíme list a už se o nich nebudeme bavit!
Tedy vidíte, jak se kardinál dostal z obvinění, že
zašel trochu daleko, když nazval DVK Antisyllabem, když odporuje papežským
rozhodnutím a Magisteriu minulosti. Nalezl cestu ven! – „jádro zůstává
platné...“ – jaké jádro? Netuším! – „...ale jednotlivé detaily ovlivněné
okolnostmi v čase mohou vyžadovat další korekce...“ – a tady to máte, tím se
dostal z těžkostí!
SLUHOVÉ GLOBALISMU
Z toho plyne závěr, že buď jsme dědicové katolické
Církve, tj. dědicové QuantaCura, Pascendi, se všemi předkoncilními papeži a s
velkou většinou biskupů před koncilem, za vládu Našeho Pána Ježíše Krista a za
spásu duší, nebo jsme dědicové těch, kdo se snaží, i za cenu rozkolu s
katolickou Církví a její věroukou, uznat principy Práva člověka založené na
úplném odpadlictví, aby získali místa sluhů v revoluční světové vládě. Tak to
je. Budou se snažit dostat vcelku dobré místo sluhů v revoluční světové vládě,
protože tím, že říkají, že jsou nakloněni právům člověka, náboženské svobodě,
demokracii a lidské rovnoprávnosti, si jistě zaslouží dostat místo sluhů ve
světové vládě.
NAŠE SÍLA JE V PÁNU
Myslím, že když vám tohle říkám, je to proto, abych
zasadil váš vlastní boj do historického kontextu. Očividně to nezačalo Druhým
vatikánským koncilem. Jde to mnohem dál, do minulosti. Je to tvrdý boj, velmi
bolestivý, v tom boji tekla krev, a mnoho! A pronásledování, odluka Církve od
státu, duchovní a řeholnice vyhnaní do exilu, zabavení církevního majetku atd.,
a to nejen ve Francii, ale také ve Švýcarsku, Německu, Itálii – obsazení
papežského státu, vyhnání papeže do Vatikánu – ohavnosti vůči papeži, děsivé!
Jsme tedy s těmito všemi inovátory a proti věrouce
hlásané papeži, proti jejich hlasu, který pozvedli, aby protestovali za obranu
církevních práv, práv Našeho Pána, za obranu duší? Myslím si, že máme opravdu
silný základ, na kterém můžeme stavět, /a/ který nepochází od nás, což je na
tom to dobré – není to náš boj, je to boj Našeho Pána, ve kterém Církev
pokračuje. Takže nemůžeme váhat. Buď jsme pro Církev, nebo jsme proti ní a pro
novou koncilovou Církev, která nemá co dělat s katolickou Církví, nebo s ní má
co dělat stále méně a méně. Proto, když papež hovořil o právech člověka, na
začátku nepřímo zmínil také povinnosti člověka, ale nic víc. Nic víc. Práva
člověka a vyžadování všeho pro člověka, vše od člověka. Opravdu děsivé!
BRATRSTVO BOJUJE DÁL
Přál jsem si vyložit vám několik těchto myšlenek,
abyste se posílili a uvědomili si boj, ve kterém pokračujete. S milostí Boží,
protože bychom zcela jistě již neexistovali, kdyby s námi nebyl dobrý Pán. To
je jasné. Bylo 4 nebo 5 událostí, kdy Bratrstvo sv. Pia X. mohlo bývalo přestat
existovat. Nu, a jsme tu stále, díky Bohu! A Svatá dobroto, pokračujeme. Mohli
jsme bývali přestat existovat zvláště v době /biskupských/ svěcení v roce 1988.
Tak nám to předem řekli. Všichni proroci zániku, včetně těch nám blízkých,
říkali: „Ne, ne, vaše milosti nedělejte to, to bude konec Bratrstva, tím si
buďte jistý, tím vás ujišťujeme, to je konec, všechno to skončí, můžete
zavřít.“ Přesto jsme přežili!
Ne, dobrý Bůh nechce, aby ten boj skončil, boj, v němž
je už tolik mučedníků, mučedníků revoluce a všech těch, kteří jsou morálními
mučedníky díky pronásledování, které podstoupili v 19. století. Dokonce i v
našem století svatý Pius X. byl mučedník. Všichni ti hrdinové víry,
pronásledování biskupové, zabavené kláštery, vyštvané jeptišky – to všechno má
být ničím? Celý ten boj má být bojem pro nic, marným bojem? Boj, který odsuzuje
ty, kdo byli oběťmi? A mučedníky? Nemožné. Takže jsme vtaženi do stejné věci,
pokračujeme v boji, a děkujeme Bohu.
PRONÁSLEDOVÁNÍ BRATRSTVA
To, že jsme pronásledováni je očividné. Jak bychom
mohli nebýt pronásledováni? Jsme jediní, kdo byl exkomunikován. Nikdo další
není. Jsme jediní pronásledovaní, dokonce i v materiálních záležitostech.
Například našim švýcarským kolegům byla znovu uložena povinnost vykonat
vojenskou službu /od které jsou jinak kněží zproštěni – pozn. překl./ To je
perzekuce švýcarské vlády. Ve Francii perzekuují distrikt Bratrstva tím, že
blokují, aby byl distriktu předán zděděný majetek, je to pokus potlačit nás
odstřižením od příjmů. To je pronásledování, jakého je historie plná, jen
pokračuje. A Bůh si tím vším razí cestu. Normálně by náš francouzský distrikt
byl potlačen a my bychom museli zavřít všechny naše školy, zavřít všechny
instituce, které nás stojí peníze, ale ta situace pokračuje přes dva roky a
Prozřetelnost způsobila štědrost dárců a příliv zdrojů, takže jsme schopni
pokračovat přes nespravedlivé pronásledování. Nespravedlivé, protože právo,
právní stav je na naší straně. Ale existuje dopis od kardinála Lustigera
francouzskému ministrovi, kde ho žádá, aby zablokoval naše dědictví, a ten
dopis se neobjevil odnikud, byl napsán pod vlivem Msgr. Perla. Je to on,
zavržená duše. Je to on. Byl celý usměvavý, když přišel na oficiální návštěvu
Bratrstva v roce 1987, ale byl zlým duchem té vizitace. Myslel si, že nás má
tam, kde nás chtěl mít, když nás odstřihnul od našich zdrojů.
Nesmíme se tedy bát, protože když se díváme zpět,
vidíme, že ještě pořád nejsme tak nešťastní, jako ti katolíci vyvlastnění na
počátku tohoto století, kteří se ocitli na ulici bez ničeho. Jednoho dne se nám
to může stát, netěším se na to, ale čím víc se budeme rozšiřovat, tím víc
budeme vyvolávat žárlivost na straně těch, kterým jsme lhostejní. Ale my musíme
spoléhat na dobrého Boha, na milost dobrého Boha.
ŽÁDNÁ SNADNÁ ŘEŠENÍ
Co se bude dít? Nevím. Možná přijde Eliáš! Právě dnes
ráno jsem četl v Písmu svatém, že Eliáš se vrátí a vrátí vše na své místo“ „ Et
omnia restitutet“ – „a všechno obnoví“. Svatá dobroto, ať přijde hned! Nevím.
Ale lidsky řečeno neexistuje žádná možnost jakékoliv dohody mezi Římem a námi v
tuto chvíli.
Někdo mi včera říkal: „Ale co kdyby Řím akceptoval
vaše biskupy a vy byste byl vyňat z jurisdikce jiného biskupa?“ Ale za prvé,
oni jsou teď daleko od toho, aby něco takového přijali, a pak, nejdřív ať nám
takovou nabídku učiní! Ale nemyslím, že jsou blízko k něčemu takovému. Protože
to, co bylo doteď problémem, bylo jen to, dát nám tradicionalistického biskupa.
Nechtěli to. Musel by to být biskup vyhovující profilu danému Svatým stolcem.
„Profilu.“ Chápete, co to znamená! Nemožné. Oni moc dobře věděli, že kdyby nám
dali tradicionalistického biskupa, ustavili by tak tradicionalistickou tvrz
schopnou pokračovat. To nechtěli. Ani ho nechtěli dát Bratrstvu sv. Petra. Když
členové Bratrstva sv. Petra říkají, že podepsali rozumný protokol, jako jsme to
učinili my v roce 1988, tak to není pravda, protože v našem protokolu byl
/zmíněn/ biskup a dva členové Římské komise, což jejich protokol nemá. Takže
oni nepodepsali stejný protokol jako my. Řím využil výhodu připravit nový
protokol, aby mohl vyhodit tyto dvě výsady...
NA JASNÉ STRANĚ
V každém případě jsem šťastný, že vás mohu povzbudit a
pogratulovat vám za práci, kterou děláte – stížnosti jsou teď řídké, a kolik
lidí mi píše /aby vyjádřili/ svou vděčnost za práci kněží Bratrstva sv. Pia X.
Pro ně je Bratrstvo jejich životem. Znovuobjevili život, který chtěli, cestu
víry, rodinného ducha, kterého potřebují, touhu po křesťanském vzdělávání,
všechny ty školy, spolu se vším, co naše sestry a otcové dělají, a všichni naši
přátelé, kteří pracují na zachování tradice. To vše je skvělé, v době, ve které
žijeme. Lidé jsou opravdu vděční, hluboce vděční. Pokračujte tedy ve své práci
a organizování – doufám, že kousek po kousku naše různé komunity budou schopné
početně vzrůst, aby poskytly vzájemnou podporu vám všem, morální a fyzickou
tak, abyste si udrželi váš současný zápal.
Přeji si poděkovat všem představeným za jejich nadšení
a oddanost. Opravdu si myslím, že dobrý Bůh si vybral Bratrstvo, chtěl
Bratrstvo. V listopadu dosáhneme 20. výročí založení Bratrstva a já jsem
vnitřně přesvědčen, že je to Bratrstvo, které reprezentuje to, co Bůh chce –
pokračovat a udržet víru, udržet pravdu Církve, udržet, co se ještě dá v Církvi
udržet, díky biskupům shromážděným kolem generálního představeného, kteří hrají
nepostradatelnou úlohu strážců víry, kazatelů víry, dávající milost kněžství,
milost biřmování, věcí, které jsou nenahraditelné a naprosto nezbytné.
Takže tohle všechno je povzbudivé. Myslím, že bychom
měli děkovat Bohu a umožnit pokračování všeho toho tak, aby byli lidé jednoho
dne donuceni uznat, že ačkoliv vizitace z roku 1987 přinesla málo ovoce,
ukázala, že jsme tu a že Bratrstvo činí dobré, i když to oni nechtěli po
vizitaci říct mimo naše kruhy takhle otevřeně. Jednoho dne však budou donuceni
uznat, že Bratrstvo představuje duchovní sílu a moc víry, které jsou
nenahraditelné a budou mít, jak doufám, radost a uspokojení, že nás mohou
využít, když se navrátí ke své tradiční víře.
Modleme se k Požehnané Panně Marii a prosme Naší Paní
Fatimskou za všechny naše intence na všech poutích, které konáme v různých
zemích, ať je Bratrstvu ku pomoci, kéž má /Bratrstvo/ mnoho duchovních
povolání. Rádi bychom jistě měli více duchovních povolání. Naše semináře nejsou
plné. Rádi bychom, aby byly plné. To však, s Boží milostí, přijde. Ještě jednou
tedy děkuji a prosím vás o modlitbu za mě, kéž umřu dobrou a bohabojnou smrtí,
protože si myslím, že to je to, co ještě musím udělat!
Zdroj:TraditionalCatholicInformation
Překlad: D. Grof