Katoličtí tradicionalisté skuteční a domnělí
D. Grof
V tomto redakčním
článku bych rád stručně nastínil, kdo může být objektivně považován za
katolického tradicionalistu a kdo se za něj na druhé straně sice považuje, ale
objektivně jím být nemůže. Jsem si v této souvislosti samozřejmě vědom,
že jde o rozdělení umělé. Člověk buď je, nebo není katolíkem. Nicméně se
pro potřeby článku podržím obecně používaného rozdělení. Hlavním důvodem, který
mě k napsání tohoto článku vede, je ten, že v nedávné době
v této oblasti došlo v naší zemi k některým záměrným dezinterpretacím
a účelovému terminologickému matení katolických věřících.
Zároveň je také mnoha
lidem dnes již zřejmé, že ani tzv. tradicionalistická katolická scéna není
homogenní, a že s jednoduchým generalizujícím nálepkováním si nelze vystačit.
Rozčlenění do určitých skupin, o nějž se chci v tomto článku opřít je
běžné v kontextu katolicismu ve světě, v České republice však takováto
polarizace v současnosti ve větším měřítku neexistuje nebo je jen velmi omezená
s ohledem na počty tradicionalistických katolíků a praktikujících katolíků
obecně. O to jednodušší je pak v případě záměrného pokusu o
dezinterpretaci a skandalizaci přidělit skutečným katolickým tradicionalistům
například jednoduchou nálepku schizmatiků, heretiků, „těch, co neuznávají
poslední papeže“ a pohodlně se tak zbavit nutnosti reagovat na otázky, které
tito katolíci předkládají.
Kdo je obecně považován
za tradicionalistického katolíka?
Aniž bych si činil nárok
na vyčerpávající výčet atributů tradicionalistického katolíka, obvyklými
spojujícími prvky je příklon k tradiční latinské liturgii a velmi často, i
když ne vždy a u všech, související odmítání Novus Ordo liturgie, odmítání
nových hodnot a náboženských praktik, příklon k dřívějším formám zbožnosti
a u velké části tradicionalistů také odmítání Druhého vatikánského koncilu jako
celku, nebo jeho některých dokumentů a závěrů v nich obsažených.
Pokud se týká koncilu,
tradicionalisté opakovaně zdůrazňují, že šlo o koncil pastorační nikoliv dogmatický.
Většina tradicionalistických katolíků také tvrdě kritizuje věrouku po Druhém
vatikánském koncilu s poukazem na to, že je v rozporu s tím, co
Církev neomylně učila dříve, což však není možné. Kritika směřuje především
k učení o náboženské svobodě, vztahu k ostatním křesťanským i
nekřesťanským náboženstvím, principu biskupské kolegiality, odluce Církve a
státu atd.
Papež Pavel VI. s protestantskými duchovními, kteří se podíleli na inovacích v Církvi během II. vatikánského koncilu
Často se poukazuje na
podobnost zednářských principů Francouzské revoluce – volnost, rovnost,
bratrství – s principy, které přinesl nebo zvýraznil Druhý vatikánský
koncil:
Volnost je projektována
do náboženské svobody, která jak ji prosazuje koncilový dokument Dignitatis
Humanae, je mimo jiné v rozporu s dřívější encyklikou Pia IX. Quanta
Cura a Syllabem omylů.
Rovnost je ztělesněna
v principu kolegiality, kdy se papež vzdává velké části pravomocí a je
jednostranně posílena pozice jednotlivých biskupských konferencí.
Bratrství falešného typu
se manifestuje v ekumenismu, jak je v současnosti chápán, tj. nikoliv jako
sjednocení všech křesťanů v jediné, svaté, apoštolské, katolické Církvi,
ale jako jakási všeobecná „jednota všech křesťanů v mnohosti“, což je v rozporu
například s encyklikami Mortalium Animos (Pia XI.) a Humani
Generis (Pia XII.).
Tradicionalističtí
katolíci také obecně odmítají omyly modernismu a liberalismu, jak byly vícekrát
odsouzeny papeži 19. a 20. století a koncilními otci na Prvním vatikánském
koncilu.
Sezení I. vatikánského koncilu, který vyhlásil několik významných církevních dogmat
Mimo to také zdůrazňují
nutnost zachovávat prvky tradiční katolické zbožnosti (např. modlitbu
růžence, páteční půst od masa a půst obecně, častou zpověď, přijímání
Svátosti oltářní v kleče a výhradně do úst či důstojné oblečení
při mši svaté).
Jednotlivé skupiny,
které samy sebe považují za tradicionalistické katolíky, bych s ohledem na
kontext jejich vnímání ve světě rozčlenil následovně:
Indultisté / tradicionalisté v „plném společenství“ s Římem
Názvem indultisté se až
do vydání motu propria Summorum Pontificum (2007) rozuměly skupiny, které
sloužily tradiční latinskou mši svatou na základě zvláštní výjimky udělené
papežem (indultu). Po vydání tohoto motu propria jsou takoví katolíci prostě
označování jako tradicionalisté v „plném společenství“ s Římem. Mezi
nejznámější patří Kněžské bratrstvo sv. Petra (FSSP),
které vzniklo odtržením části kněží z Kněžského bratrstva sv. Pia X.
(FSSPX) po papežem nepovolených svěceních čtyř biskupů monsignorem Lefébvrem
v roce 1988.
Dalšími podobnými
skupinami jsou různé kongregace a společenství jako například Institut
Dobrého Pastýře v Chartres, Institut Krista Krále, Kněžské
společenství svatého Jana Maria Vianney a laická sdružení typu Una
Voce nebo Juventutem. Všechna tato kněžská i laická
uskupení kromě platnosti Novus Ordo mše zároveň v principu více méně
bezvýhradně akceptují Druhý vatikánský koncil a všechny jeho následné reformy,
sama ovšem dávají přednost tradiční liturgii a zbožnosti.
Podstatné však
v jejich případě je, že je u nich záležitost tradice minimálně verbálně
prezentována pouze jako otázka volby. Tradiční liturgie a tradiční zbožnost je
z jejich pohledu prostě jen lepší, duchovně prospěšnější. Svým postojem se
s ohledem na Druhý vatikánský koncil nejvíce blíží dnešním církevním
konzervativcům, kteří tvrdí, že samotný koncil a jeho závěry jsou
v pořádku, pouze je potřeba je vykládat a aplikovat „ve světle tradice“.
Proto také tyto skupiny nečiní závěr, že by Druhý vatikánský koncil znamenal
rozchod s katolickou tradicí, morálkou nebo kázní. Papež Benedikt XVI. pro
ně nepředstavuje žádný problém.
S ohledem na výše
zmíněné jsou tradicionalisté v „plném společenství“ s Římem ze strany
všech ostatních skupin, které se považují za tradicionalistické (ať už jimi
objektivně jsou, nebo ne) považovány za společenství kompromisu. Tento postoj
je patrný především na úrovni duchovních. Na laické úrovni je toto napětí méně
výrazné, takže v praxi je běžné, že například příznivec FSSPX (viz níže)
se v případě potřeby účastní tradiční latinské mše svaté sloužené knězem
FSSP.
Co se týká České
republiky, v poměrně nedávné minulosti zde působil jeden kněz FSSP z
Polska, který však nakonec FSSP opustil a dnes slouží jako „Novus Ordo kněz“.
Ve světě působí FSSP ve 14 zemích. Z laických sdružení u nás působí Una
Voce i Juventutem.
Kněžské bratrstvo sv. Pia X. (FSSPX) – „lefébvristé“
Pojem „lefébvristé“
v nadpise jsem pro účely svého článku použil záměrně, protože se takovýto
název mezi „Novus Ordo katolíky“ běžně užívá a to obvykle v nějak
deformované podobě (lefebristé, lefévristé apod.). Pod tento název se, někdy
z neznalosti a někdy záměrně, zahrnují také příznivci skupin, o kterých
budu psát dále. Ve skutečnosti však při zachování logiky má jít čistě o členy Kněžského
bratrstva sv. Pia X. (FSSPX), založeného arcibiskupem Lefébvrem, a jeho
příznivce. Zde si dovoluji připomenout, že členy FSSPX (a stejně tak
FSSP) jsou pouze kněží, jelikož jde o kněžská bratrstva a členem tak nemůže být
žádný laik. Laik může být pouze příznivcem takového kněžského bratrstva resp.
v případě FSSPX mohou být laikové členy III. řádu, ovšem bez automatické
pravomoci FSSPX oficiálně reprezentovat.
Samotní členové FSSPX a
jeho příznivci název „lefébvristé“ pochopitelně nepoužívají (proto jsem jej dal
do uvozovek), protože jej považují za pejorativní. Takovéto pojmenování
v sobě také, zdá se programově, nese podprahovou informaci, která se dá
vyjádřit ve zkratce: „lefébvristé“ = vyšinutí stoupenci schizmatického arcibiskupa
Lefébvra = sektáři. Sám autor tohoto článku se v praxi mimo rámec
tradičního katolicismu setkal s úsměvně rozpornými vyjádřeními typu:
„Kněžské bratrstvo sv. Pia X. je dobré, ale ti „lefébvristé“, to je hrůza!“
FSSPX vnímá Druhý
vatikánský koncil jako koncil, který se odchýlil, přinejmenším v několika
zásadních dokumentech a ve víceznačně formulovaných závěrech, od tradice a není
v souladu s učitelským úřadem Církve. Druhý vatikánský koncil tak
znamená rozchod nejen s katolickou tradicí, ale i morálkou a kázní a je
tedy naukově i pastoračně nepřijatelný. Oprávněným argumentem je, že tento
koncil si nenárokoval žádná dogmatická vyhlášení a byl od počátku považován a
prezentován pouze jako koncil pastorační.
Samo FSSPX se dostalo do
obtížné situace poté, co arcibiskup Lefébvre v roce 1988 (se
spolusvětitelem biskupem Castro de Mayerem) pro potřeby Bratrstva vysvětil bez
papežského mandátu čtyři biskupy, aby s ohledem na svůj pokročilý věk
zajistil pokračování Bratrstva a jeho apoštolátu. Světitelé i svěcení upadli do
exkomunikace „latae sententiae“ (tj. nastupující automaticky činem
samotným, bez rozhodnutí ordináře).
FSSPX tuto exkomunikaci
nikdy neuznalo, protože se z jeho pohledu jednalo o stav nouze, kdy byl
takovýto krok legitimní. Dokonce i v případě, že by stav nouze objektivně
nenastal, ale světitelé i svěcení byli vnitřně upřímně přesvědčeni, že ano, a
čin samotný by zároveň nebyl ke škodě duší, byla by dle kanonického práva
exkomunikace neplatná. Tento stav se vyřešil „snětím“ exkomunikací ze 4 biskupů
FSSPX papežem Benediktem XVI. v roce 2009. Nicméně stále zůstává nevyřešen
status Bratrstva a apoštolát Bratrstva funguje mimo oficiální Církevní
struktury. Nadále také trvá suspenze (zákaz výkonu kněžského i biskupského
povolání) kněží Bratrstva, která však není ze strany FSSPX
z pochopitelných důvodů respektována.
Čerstvě vysvěcení biskupové FSSPX v roce 1988 spolu se svými světiteli (zleva): Alfonso de Galarreta (1957), Tissier de Mallerais (1945), Antônio de Castro Mayer (1904 - 1991), Marcel Lefébvre (1905 - 1991), Richard Williamson (1940), Bernard Fellay (1958).
Zároveň je však potřeba
důrazně říci, jak již bylo v posledních letech ze strany Vatikánu
opakovaně konstatováno, že FSSPX se nenacházelo a nenachází ve schizmatu.
Ačkoliv sama svěcení biskupů nebyla povolená, tento akt jako takový sám o sobě
nezakládá schizma. O schizma by se jednalo v případě, kdy by světitel
těmto nově vysvěceným biskupům zároveň přidělil jurisdikci, což však arcibiskup
Lefébvre neučinil a ani nezamýšlel učinit.
Bratrstvo však
z pohledu Říma není v „plném společenství“ (ať už to znamená cokoliv) a je
obviňováno z neposlušnosti a neloajálnosti. Bratrstvo naopak, velmi
zjednodušeně řečeno, zastává oprávněný názor, že papeže není nutné slepě
poslouchat ve věcech, které jsou proti katolické víře, morálce nebo kázni a
jsou v rozporu s tradicí, která je nad papežem. Členové a příznivci
nicméně současného papeže považují za platnou hlavu katolické Církve, jakkoliv
se může ve věcech víry, které nevyhlašuje ex cathedra, mýlit.
Pokud se týká Novus Ordo
mše, obecným názorem v řadách Bratrstva je, že tato mše může být sloužena
tak, že je platná, tj. ačkoliv je protestantizovaná a je zastřená její obětní
podstata, sama o sobě není neplatná za předpokladu, že je sloužena formálně
správně a s patřičnou intencí. V mnoha případech tomu však tak není,
na což FSSPX oprávněně poukazuje, a mše není celebrována platně. Bratrstvo
Novus Ordo mši odmítá zvláště pro její dvojznačnost a ovlivnění protestantismem
jako ze své podstaty špatnou.
Ucelenou kritiku Novus
Ordo mše jako takové předložili papeži Pavlu VI. již v roce 1969
kardinálové Ottaviani a Bacci a vžil se pro ni název Ottavianiho intervence.
(Skutečnými autory však byla skupina teologů pod vedením arcibiskupa Lefébvra,
za hlavního tvůrce se považuje P. Guérard des Lauriers.)
Tradicionalisté dále
obecně odmítají sloužení čelem k lidu, přijímání Svátosti oltářní jinak
než v kleče a do úst, podávání Svátosti oltářní neposvěcenýma rukama
laiků, zapojení žen do liturgie (čtení z Písma svatého, ministrování a
vůbec vstup do posvátného prostoru). Bratrstvo tuto mši odmítá a svým
příznivcům nedoporučuje se jí účastnit. V případě nemožnosti splnit svou
nedělní povinnost na tradiční latinské mši, je možné účastnit se například liturgie
sv. Jana Zlatoústého, tj. tradičního řeckokatolického ritu.
Naopak „Novus Ordo
katolík“ se může mší FSSPX zcela bez obav účastnit, protože kněží Kněžského
bratrstva sv. Pia X. jsou z pohledu Říma platně vysvěcení a stejně tak
jsou jimi platně vysluhovány všechny svátosti. FSSPX slouží mši svatou dle misálu
z roku 1962.
V současnosti vedou
zástupci FSSPX naukové rozhovory se zástupci Říma (sekce na Vendée >).
Tyto rozhovory jsou však teprve na počátku a předpokládá se, že mohou trvat i
několik let.
FSSPX je přítomno ve 31
státech světa a je aktivní v dalších 32. Počet tradicionalistických
katolíků spojených s FSSPX se celosvětově odhaduje na 600 tisíc až 1
milion. FSSPX má v současnosti 510 kněží a 200 seminaristů a jedná se o
největší a nejrychleji rostoucí skutečně tradicionalistickou katolickou skupinu
na světě.
FSSPX v České
republice působí a má zde v současnosti vlastní kapli
v Brně a pravidelně slouží tradiční latinské mše svaté také v Praze,
Brně, Frýdku-Místku a nově též v Pardubicích. Počet příznivců Bratrstva
se u nás odhaduje na několik set.
***
Obě předešlé skupiny, o
kterých jsem psal výše, jsou z hlediska Církve považovány za její součást.
První skupinu lze považovat za tradicionalisticky katolickou přinejmenším do
určité míry resp. především ve vztahu k užívání tradiční liturgie. Druhá
skupina – členové a příznivci Kněžského bratrstva sv. Pia X. – je objektivně
vnímána jako zdaleka největší a nejvlivnější tradicionalisticky katolická
skupina na světě, která byť není ve schizmatu, není zároveň v „plném
společenství“ s Římem.
Všechny následující
skupiny jsou skupinami, které současného papeže neuznávají a nejsou součástí
Církve. Je nutné podotknout, že jde o skupiny marginální a počty jejich
přívrženců jsou v porovnání s oběma předešlými (především v porovnání
s pozicí Kněžského bratrstva sv. Pia X.) mizivé nebo nevýrazné.
Ačkoliv si tyto skupiny
nárokují z objektivního hlediska být tradicionalistickými katolíky resp.
dokonce jedinými pravými katolíky, lze o této skutečnosti s úspěchem
pochybovat. Protože však tyto skupiny mohou mást katolické věřící, kteří jsou
příznivě naladěni tradici, považuji za nutné v rámci tohoto článku
seznámit s jejich postoji i širší katolickou veřejnost.
Společenství mimo katolickou Církev
Sedesvakantisté
Sedesvakantisté jsou
přesvědčeni, že kvůli nepomíjejícnosti a neomylnosti Církve není možné, aby
papež vyhlásil mylné učení, mylnou liturgii atd. Současného papeže (i biskupy)
považují za člověka, který upadl do hereze modernismu. Sedesvakantisté tvrdí, že
pokud tomu tak je, Benedikt XVI. nemůže být papežem a neuznávají jeho autoritu,
protože se stal veřejným heretikem a tedy nekatolíkem. Z tohoto důvodu
většina sedesvakantistů neuznává všechny papeže po Piu XII. (menší část
považuje za právoplatného papeže ještě i Jana XXIII.) včetně současného papeže
Benedikta XVI. Sedesvakantističtí kněží z tohoto důvodu v mešním
kánonu vynechávají jméno Benedikta XVI. na místě papeže (neslouží Una cum).
Jedněmi ze známějších sedesvakantistických skupin je Kněžské bratrstvo
sv. Pia V. (FSSPV) nebo Kongregace Marie Neposkvrněné královny
(CMRI).
Název sedesvakantisté
(též sedisvakantisté, sedevakantisté) je odvozený z latinského výrazu sede
vacante, který vyjadřuje stav, kdy je (Petrův) stolec uprázdněný.
Tento stav nastává v období mezi smrtí (nebo rezignací) papeže a volbou nového
papeže. Za první průkopníky sedesvakantismu se považují americký duchovní P.
Francis Schuckardt a mexický jezuita P. Joaquín Sáenz y Arriaga.
Významné postavy sedesvakantismu zachycené při obědě v Baton Rouge (USA) v lednu 1983 (zleva): Biskup George J. Musey, P. J. Vida Elmer, P. Ralph Siebert, P. Fidelis (Robert) McKenna O. P., arcibiskup Pierre Martin Ngô Đình Thuc, Biskup Louis Vezelis O.F.M
Někteří tradicionalisté
na pomezí sedesvakantismu jsou tzv. opinionisté (z anglického opinion =
názor, mínění). To znamená, že otázka hereze Benedikta XVI. je pro ně otevřená,
a je to otázka čistě teologického názoru. (Z tohoto důvodu je možné, že
takový názor může vnitřně zastávat i jistá malá část tradicionalistických
katolíků uvnitř Církve.)
Je prospěšné zde říci,
že zakladatel Kněžského Bratrstva sv. Pia X. arcibiskup Lefébvre
sedesvakantismus jako takový odmítal jako příliš zjednodušující řešení a vždy
ponechával otázku možné hereze papeže k vyřešení teologům v budoucnosti.
Jednoduše řečeno, zaměřil se na praktické řešení a to, čemu říkával „operace
přežití“. Toto lze považovat za obecně převažující názor FSSPX.
Většina
sedesvakantistických kněží na rozdíl od kněží FSSPX nepoužívá misál z roku
1962, protože byl promulgován papežem Janem XXIII. Na místo toho užívají misál
z roku 1920 se svátky aktualizovanými asi do roku 1954 než papež Pius XII.
provedl změny v kalendáři.
Další rozdělení, které
lze u sedesvakantistů identifikovat, je rozdělení na „totalisty“ a
„materiál-formalisty“.
Sedesvakantisté, kteří
říkají, že Benedikt XVI. není v žádném případě a žádným způsobem papežem,
to znamená, že nemá ani papežskou jurisdikci, ani není platně zvoleným papežem,
se nazývají „totalisté“.
Naproti tomu „materiál-formalisté“
tvrdí, že není papežem, protože nemá jurisdikci, ale je platně zvolen papežem a
je v postavení, že se může potenciálně stát papežem. Tento směr je
známější jako sedeprivacionismus a pojednám o něm dále.
Odhadovaný celosvětový
počet sedesvakantistů je mezi několika desítkami tisíc až po zhruba dvě stě
tisíc. Malý počet sedesvakantistů působí spíše roztroušeně také v České
republice. (Na Slovensku působí sedesvakantistický biskup Oliver Oravec, který
dle dostupných informací příležitostně zajíždí sloužit mši svatou také do Česka
a do Polska.)
Sedeprivacionisté
Sedeprivacionismus,
„materiál-formalismus“ a nebo také „guérardismus“ (dle jména autora této teze
P. Michela-Louise Guérarda des Lauriers) je jak bylo výše řečeno názor, že
Benedikt XVI. není papežem, protože nemá jurisdikci, ale je platně zvolen
papežem a je v postavení, že se může stát papežem. Někdy se pro
sedeprivacionismus také používá název Cassiciacká teze, protože
ji renomovaný dominikánský teolog P. Guérard des Lauriers prvně publikoval
v tradicionalistickém katolickém časopise Cahiers du Cassiciac.
Tato teze se v jistých teoretických ohledech silně opírá o názory sv.
Roberta Bellarmina a příležitostně je také vyjádřena latinskou formulí papa
materialiter – non formaliter (papež materiálně – nikoliv formálně).
Michel-Louis Guérard des Lauriers
Sám tento názor vychází
z aristotelovského základu a jeho jádro spočívá v tom, že všechno má
svou matérii a formu. Nic není tím, čím má být, pokud jedno z obojího
nemá. Například baseballová pálka musí mít tvar pálky (formu) a zároveň musí
být z určitého dřeva (matérie). Samo určité dřevo není pálkou, protože
jde jen o matérii, která nemá formu. Pálka odlitá kupříkladu ze skla má sice
formu (tvar pálky), ale není pálkou samou, protože není vyrobena ze správné
matérie.
Podobně například nově
zvolený prezident je prezidentem materiálně (byl zvolen ve volbách), nicméně
formálně se stane prezidentem až po vypršení mandátu předchozího prezidenta ve
chvíli, kdy složí přísahu – stane se prezidentem i formálně a získá jurisdikci.
Sedeprivacionisté
v souvislosti s tím tvrdí, že současný papež je papežem materiálně
nikoliv formálně. Takový stav skutečně v Církvi nastává ve chvíli, kdy už
konkláve zvolilo nového papeže (je papežem materiálně) a trvá do chvíle, kdy je
zvolenému kandidátovi tato volba oznámena a on s ní vysloví souhlas a
složí papežskou přísahu. Tehdy se stává papežem i formálně, tj. nabývá
jurisdikci.
Sedeprivacionisté tvrdí,
že současný papež byl zvolen v konkláve a je tedy materiálně papežem na základě
volby a má potenci stát se papežem i formálně (tj. nabýt jurisdikci, kterou
však propůjčuje Boží autorita nikoliv lidé) a to ve chvíli, kdy zavrhne herezi
modernismu, která je dle sedeprivacionistů a sedesvakantistů v Církvi
hlásána po Druhém vatikánském koncilu.
To je v krátkosti
obsah Cassiciacké teze. Pochopitelně existuje množství námitek a
odpovědí na ně (stejně jako u postojů všech ostatních skupin), které ale
v tomto článku nebudu dále probírat, protože jde o velmi obsáhlé a složité
téma.
Byl bych však rád, aby
si čtenář, ať už je kdokoliv, uvědomil, že zdaleka ne všechny argumenty
sedesvakantistů a sedeprivacionistů jsou nutně zcestné. Koneckonců autory
těchto argumentů byli mnohdy lidé velmi teologicky vzdělaní. V této
souvislosti je zajímavé, že P. Guérard des Lauriers byl mimo jiné
zpovědníkem papeže Pia XII., byl profesorem na Papežské lateránské univerzitě,
poradcem papeže Pia XII. ohledně dogmatu Nanebevzetí Panny Marie (Munificentissimus
Deus). Od roku 1970 byl také profesorem v nově založeném semináři
FSSPX v Ecône. Protože však začal otevřeně zastávat ideu sedesvakantismu
(později sedeprivacionismu), byl v roce 1977 arcibiskupem Lefébvrem ze
svého postu odvolán.
Výše zmíněné však nemá
nikterak obhajovat závěry, ke kterým tyto skupiny došly. Naopak lze říci, že
některé postoje jsou dovedeny ad absurdum a bez přehánění je lze označit za
patologické.
Jedněmi
z nejznámějších současných představitelů sedeprivacionismu ve světě jsou
například biskup Sanborn v USA, biskup Stuyver v Belgii a P. Ricossa a
jeho Istituto Mater Boni Consilii v severní Itálii.
V České republice,
pokud je mi známo, sdílí tento názor jednotlivci a to obvykle spíše jen jako
určitou teologickou možnost.
Konklávisté
Konklávisté jsou původně
vlastně stoupenci sedesvakantismu, tj. názoru, že od nějaké chvíle byl kvůli
herezi modernismu papežský stolec uprázdněný. Ovšem u tohoto názoru nezůstali a
vcelku logicky v souladu se svým přesvědčením se rozhodli vyřešit stav sede
vacante volbou vlastního papeže, přičemž současného papeže přijímaného
většinou katolíků považují za vzdoropapeže. Ačkoliv některé skupiny zvažovaly
volbu papeže již v 70. letech 20. století, je toto hnutí záležitostí spíše
let devadesátých.
Takto zvolených „papežů“
(z pohledu „většinového“ katolicismu vzdoropapežů) existuje po světě celá řada,
namátkou David Bawden alias papež Michael (1990), Victor von Pentz alias papež
Linus II. (1994), P. Lucian Pulvermacher alias Pius XIII. (1998),
Oscar Michaelli alias Lev XIV.(2006)..
Pro zajímavost v České
republice působí také jeden z biskupů, který se podílel na volbě takového
„papeže“ (Lina II.). Tím je svitavský Emanuel Koráb, který následoval příkladu
P. Francise Schuckardta a nechal se na biskupa kvůli zachování posloupnosti
svěcení vysvětit starokatolickým biskupem. (Později byl podmínečně přesvěcen
José Ramonem Lopezem-Gastonem v roce 1994.)
Protože takto zvolených
papežů je více a některým jednotlivcům z řad konklávistů dochází absurdita
tohoto stavu (nezapomínejme, že aby se jednalo o pravou Římskokatolickou
církev, musí naplňovat čtyři formální znaky - být jedna, svatá, katolická a
apoštolská), usilují některé skupiny v podstatě již od 90. let 20. století
o navázání kontaktů mezi všemi konklávisty a poté vyřešení stavu tak, aby zbyl
pouze jeden právoplatný „papež“.
Zvláštní podskupinou by
zde mohli být ještě mystikalisté. Ti se také pokusili ukončit sedes
vacante, nicméně neproběhla žádná volba „papeže“ po vzoru konklávistů, ale
„papež“ se stal „papežem“ nějakým mystickým způsobem (odtud název pro tuto
podskupinu). Obvykle se uchazeč o Petrův stolec prohlásil za papeže na základě
„zjevení“ a údajného přímého vyvolení Kristem. Typickým příkladem je případ
„papeže“ Řehoře XVII. a jeho „Palmariánské katolické církve“ (1978) (anglicky
na Wikipedii). Dalšími takovými „papeži“ byli nebo jsou Emmanuel (1973),
Petr II. (1977), Hadrián VII. (1984) a dalších asi 8 „papežů“, z nichž
poslední z nich si Svatý stolec nárokoval v roce 2009.
Katedrála v Palmar de Troya
Tyto skupiny nemají
celosvětově mnoho stoupenců a obvykle se jedná spíše o izolovaná a do sebe
uzavřená společenství.
Nezávislí katolíci
Pro pořádek je nutné
doplnit, že ve světě existují také malé skupiny tradicionalistických katolíků,
které nejsou spojeny s některým konkrétním kněžským bratrstvem, ale
formují se okolo jednotlivého „nezávislého“ katolického kněze, který nemá žádné
vazby na určitou organizaci. Zde bych jen krátce zmínil, že na rozdíl od
Kněžského bratrstva sv. Pia X., které má svůj apoštolát a nepodléhá jurisdikci
místního biskupa, mají tito tzv. nezávislí katolíci v tomto bodě problém,
protože v podstatě podléhají jurisdikci místního ordináře, kterou však
nerespektují.
***
Jistě by bylo
možné ve výčtu hnutí a skupin, které si nárokují být tradicionalistické nebo
katolicky pravověrné zmínit také ty, které zastávají například teze feeneyismu,
sirianismu apod., což by ale přesáhlo rámec i cíle tohoto
článku.
Jak jsem v úvodu
článku deklaroval, mým cílem bylo stručně seznámit méně znalé čtenáře
s katolickými skupinami, které si objektivně nebo subjektivně nárokují
představovat katolický tradicionalismus a to včetně těch proudů, které
objektivně stojí mimo katolickou Církev a jsou v podstatě naprosto
marginální.
Méně znalý katolický
věřící po přečtení článku možná pochopí, že nálepkovat členy FSSPX a jejich
příznivce jako sedesvakantisty, tj. jako ty, kteří neuznávají platného papeže,
je zcestné a mnohdy se jedná o záměrnou dezinformaci, která má FSSPX poškodit.
Zároveň mám naději, že se již nesetkám se situací, kdy někdo bude mluvit o
zlých „lefébvristech“, ale vcelku dobrých kněžích Kněžského bratrstva sv. Pia
X. (FSSPX), kteří v současnosti jednají s Římem.
Pokud si k tomu
nezaujatý čtenář, člověk nezatížený předsudky ještě uvědomí, že kritika papeže
ve věcech, které nevyhlašuje ex cathedra, je možná a legitimní (konec konců
máme příklad světců, kteří tak činili), pak měl tento krátký objasňující článek
smysl.