Liturgie nejsvětější svátosti (1940)
P. Ant. Čala O. P.
3. Vysvětlení vnějšího
obřadu přijímání.
1. Nynější obřad
přijímání začíná všeobecným vyznáním hříchů („Confiteor“). Účelem tohoto
vyznání jest připravit věřící k hodnému přijetí Těla Páně vzpomínkou na
spáchané hříchy a opravdovou lítostí.
Pak se kněz obrátí
k věřícím a modlí se:
„Nechť se nad vámi
smiluje všemohoucí Bůh, odpustí vám hříchy vaše a přivede vás k životu
věčnému.“
Věřící odpovědí. Amen
Nato kněz žehná věřící a
při tom říká:
„Prominutí, rozhřešení a
odpuštění šech hříchů vašich dejž vám všemohoucí a milosrdný Pán.“
Věřící nebo ministrant
jejich jménem odpovědí:
Amen.
Těmito modlitbami chce
Církev zajistit věřícím odpuštění všedních hříchů, aby pak přijali Tělo Páně co
možná s největším užitkem. Čistota srdce je první podmínkou dobrého sv.
přijímání. Proto od těžkých hříchů se musejí očistit dobrou sv. zpovědí, od
všedních pak opravdovou a upřímnou lítostí bezprostředně před sv. přijímáním.
Proto říkají „Confiteor“ a proto také Církev se modlí za odpuštění všech jejich
hříchů.
2. Kromě této negativní
přípravy je k hodnému sv. přijímání nutná také příprava positivní. Ta
záleží hlavně ve vzbuzení živé víry, naděje a lásky. Další část obřadu sv.
přijímání je tudíž zařízena ke vzbuzení těchto ctností.
Kněz napřed vezme
z ciboria sv. Hostii, drží ji nad ciboriem a říká: „Ejhle, Beránek
Boží, který snímá hříchy světa.“ Jako kdysi sv. Jan Křtitel těmito slovy
poukazoval svým učedníkům na skryté božství v osobě Kristově, tak nyní
kněz ukazuje věřícím sv. Hostii a vybízí je ke vzbuzení živé víry
v přítomnosti Ježíše Krista s jeho božstvím i člověčenstvím pod
způsobami chleba.
Kdo věří v Krista, ten
jej také miluje a bojí se, aby ho neurazil nehodným přijímáním. Hříchy sice už
odstranil dobrou sv. zpovědí a upřímnou lítostí. Ale přece po každém hříchu
zůstávají v duši ještě jakési stopy, jakási náklonnost k témuž
hříchu. Čím více člověk miluje Boha, tím více jest si vědom své hříšnosti.
Proto před sv. přijímáním svou pokornou lásku vyjadřuje též slovy pokorného
setníka, jež kněz třikrát opakuje: „Pane, nejsem hoden, abys vešel pod
střechu mou, ale toliko rci slovem, a uzdravena bude duše má.“
A zároveň je
v těchže slovech obsažena i pevná naděje, že Kristus duši uzdraví
z její slabosti, že ji posílí, pozvedne a přetvoří tak, aby duše žila jen
z něho a pro něho, a aby konečně s ním mohla býti spojena navždy ve
věčné slávě. Tato naděje je vyjádřena též výslovně ve formuli, kterou kněz říká
při podávání Těla Páně: „Tělo Pána našeho Ježíše Krista zachovej duši tvou
k životu věčnému.“
Když kněz podává sv.
přijímání, činí svatou Hostií nad ciboriem kříž, aby tím naznačil, že všechna
síla svátosti vychází z kříže, a také aby požehnal k hodnému přijetí
Těla Páně.
3. Po svatém přijímání,
udělovaném mimo mši svatou, říká kněz antifonu:
Ó svatá hostino, při níž
se požívá Kristus, obnovuje se památka jeho utrpení, mysl je naplňována milostí
a je nám dávána záruka budoucí slávy.
V této krásné
antifoně jsou krátce shrnuty bohaté účinky hodného sv. přijímání.
Všichni pokřtění tvoří
s Kristem tajemnou jednotu, tajemné společenství, které se ještě více
upevňuje při přijímání těla Kristova pod způsobami chleba. Proto v latině
se sv. přijímání nazývá communio, t.j. společenství, sjednocení. Proto je sv.
přijímání nazýváno také „svatou hostinou“, která v nás posiluje a
utužuje ono svaté spojení s Kristem a všemi údy jeho tajemného těla. Tělo
a krev Páně se požívá při této svaté hostině. A toto požívání duchovního pokrmu
a nápoje má podobné účinky jako požívání tělesného pokrmu a nápoje. Jako hmotný
pokrm udržuje, posiluje, obnovuje a občerstvuje přirozený život, tak duchovní
pokrm, přijímaný při této svaté hostině, udržuje náš nadpřirozený život,
k němuž jsme se zrodili na křtu svatém, dává mu vzrůst a sílu, obnovuje
jej a občerstvuje.
Při této svaté hostině
se též slaví památka utrpení Páně. Poněvadž Kristus ustanovil
nejsvětější Svátost před svým utrpením, už tak je sv. přijímání spjato
s utrpením Páně historickou vzpomínkou. Proto sv. Pavel praví: Kdykoli
jíte tento chléb a pijete kalich, smrt Páně zvěstujete, dokud nepřijde.“ (1) Sv. přijímání je nejen historickou vzpomínkou, nýbrž i
skutečnou vzpomínkou na utrpení Páně, protože sv. přijímání je obětní hostinou
nekrvavou obětí kříže.
Při této svaté hostině je
mysl naplněna milostí; neboť požívání nebeského pokrmu udržuje nadpřirozený
život duše, život milosti, rozvíjí jej a nahrazuje síly vyčerpané v boji
se světem.
A proto také požívání
těla Páně je nám zárukou budoucí slávy. Jako v seménku je obsažen
budoucí strom, tak v milosti, kterou nám uděluje sv. přijímání, je
obsažena budoucí naše sláva jako v zárodku. Budoucí věčná sláva jest jenom
plným rozvinutím života milosti. Proto sv. přijímání je nám zárukou věčné
slávy.
Takovéhle podivuhodné
účinky svatého přijímání nás naplňují nesmírnou duchovní radostí. Proto kněz se
po uvedené antifoně modlí:
Chléb s nebe dal
jsi jim, všechno potěšení v sobě obsahující. A připojuje prosbu o trvalé ovoce vykoupení, jež nám zprostředkuje
Eucharistie:
„Bože, jenž jsi nám
v této předivné svátosti památku svého umučení zanechal, popřej, prosíme,
abychom svatá tajemství těla a krve tvé tak velebili, bychom ovoce vykoupení
tvého stále v sobě okoušeli.“
Na konec se kněz obrátí
k lidu, žehná jej a při tom říká: „Požehnání všemohoucího Boha Otce i
Syna i Ducha svatého sestup na vás a zůstávej vždycky s vámi. Amen.“
4. Kdo může
přistupovat ke stolu Páně.
Církevním zákonem jsou
vyloučeni od stolu Páně ti, jejichž nehodnost je veřejně známá, jako ti, kteří
jsou vyloučeni z Církve, nebo ti, jimž uložen inerdikt, a ti, kteří mají
zřejmě špatnou pověst, dokud není jisté jejich pokání a polepšení a dokud
neučinili zadost za veřejné pohoršení. (3)
Tajným hříšníkům, kteří
skrytě požádají o svaté přijímání a o nichž kněz ví, že se nepolepšili, nesmí
podat tělo Páně; nesmí je však zamítnout, žádají-li svaté přijímání veřejně a
nemohu-li býti pominuti bez pohoršení. (4) Je samozřejmé,
že tu nejde o poznání tajných hříchů, vycházející ze sv. zpovědi, nýbrž o
poznání hříchů vycházející z jiného pramene.
V prvních stoletích
křesťanských přijímala tělo Páně i nemluvňata bezprostředně po křtu. Od 13.
století však nejsou připuštěny ke stolu Páně děti, které pro svou nedospělost
ještě nemají o Eucharistii náležitého poznání. (5)
Od dospělých se vyžaduje
k sv. přijímání jistá příprava duchovní i tělesná. Duchovní příprava
záleží v tom, že ten, kdo přistupuje ke stolu Páně, je prost smrtelného
hříchu a má správný a zbožný úmysl. (6) Tělesná příprava
záleží v tom, že ten, kdo chce přijmouti Eucharistii, zachová od půlnoci
přirozený půst. (7) Tento půst nepřipouští výjimky, leč
v nebezpečí smrti nebo těžké nemoci, která upoutává nemocného na lože a
není jisté naděje, že se brzy uzdraví; v takovém případě na radu
zpovědníka může nemocný přijímat tělo Páně jednou nebo dvakrát v týdnu, i
když před tím požil nějaký tekutý (nikoliv však tuhý) lék. (8)
Zákon eucharistického postu rovněž neplatí, je-li nutné zabrániti nějakému
vážnému zneuctění nejsvětější Svátosti.
Tento předpis
eucharistického postu nebyl v Církvi od začátku. V prvních dobách
křesťanských nebyl vůbec znám: Kristus podával své tělo apoštolům při poslední
večeři na konci hostiny; a rovněž první křesťané přijímali tělo Páně po
hostině, zvané agapy. Záhy však k odstranění zlořádů, jež zavládly při
agapách, a hlavně z úcty k tělu Páně, byl nařízen eucharistický půst
od půlnoci.
5. Jak často přistupovat
k sv. přijímání.
V prvních dobách
křesťanských bylo všeobecné pravidlo, že ti, kteří se účastnili mše svaté,
účastnili se po každé také obětní hostiny, při každé mši svaté přistupovali ke
stolu Páně. Původně křesťané přijímali Tělo Páně jen v neděli. Ale už ve 2.
století přijímali Tělo Páně každodenně. Zvláště v dobách pronásledování čerpali
první křesťané sílu v každodenním sv. přijímání.
Od 5. století začala
horlivost křesťanů ochabovat. Nepřijímali už každodenně, nýbrž jen
v neděle a svátky. A později ještě řidčeji. Proto začátkem středověku
Církev žádala, aby všichni přistupovali ke stolu Páně aspoň v neděle a
svátky. Později horlivost křesťanů stále více ochabovala, takže mnozí
nepřijímali Tělo Páně ani v největší svátky. Snaha, předepsati sv.
přijímání aspoň na největší svátky, neměla trvalého úspěchu, až konečně čtvrtý
sněm lateránský (r. 1215) předepsal přijímati Tělo Páně aspoň jednou do roka, a
to v době velikonoční. Neblahé církevní poměry ve 14. století měly neblahý
vliv i na náboženský život a proto také Tělo Páně bylo přijímáno ještě řidčeji.
Tridentský sněm zjednal
v této věci zlepšení. Projevil přání, aby věřící přijímali Tělo Páně
častěji než jednou do roka. Zvláště v době katolické reformace působením
svatých mužů a řeholních družin bylo zaváděno zase častější přijímání Těla Páně.
Sv. František Saleský tvrdil, že kdo chce žíti zbožně, ten musí aspoň jednou za
měsíc přistupovat ke stolu Páně.
Radostná obnova
častějšího sv. přijímání byla zase přerušena jansenismem. Jansenisté vyžadovali
„nejčistší lásku k Bohu“ jako nutnou disposici k sv. přijímání.
Zapomněli, že sv. přijímání nebylo Kristem ustanoveno jako odměna našich
zásluh, nýbrž jako nadpřirozený pokrm naší duše, který ji má síliti v boji
proti nepřátelům spásy. Jansenisté svými přemrštěnými požadavky, jež kladli pro
přípravu k sv. přijímání, velmi mnohé odvrátili od stolu Páně, ano takřka
znemožňovali přijímání Těla Páně.
Proti těmto nesprávným
názorům vystoupil Innocenc XI. r. 1679 zvláštním dekretem; věřícím přiznal
právo na čestné, ano na denní přijímání Těla Páně a duchovním pastýřům
přikázal, aby důrazně vybízeli věřící k častějšímu sv. přijímání. Alexandr
VIII. pak r. 1690 zavrhl jansenistickou větu, že nutná disposice k sv.
přijímání je „ nejčistší láska k Bohu“.
Pius X. ve zvláštním
dekretu z 20. prosince 1905 prohlašuje, že nikdo, kdo je ve stavu milosti
a má správný zbožný úmysl, nesmí býti zdržován od častého, ano denního
přijímání. Správný úmysl však má ten, kdo se chce sv. přijímáním úžeji spojit
s Bohem a posílit se proti vlastním slabostem a chybám. Stačí, když ten,
kdo chce přistoupit ke stolu Páně, je prost smrtelného hříchu a má předsevzetí
budoucně nehřešit. Je však žádoucí, aby byl prost i všedních hříchů, aspoň
úplně dobrovolných hříchů. Mimoto dekret předpisuje, aby před sv. přijímáním
byla vykonána náležitá příprava a po sv. přijímání pak díkůčinění. (9)
(1) I. Kor 11, 26
(2) CIC can. 853
(3) Tamtéž can. 855, § 1
(4) Tamtéž § 2
(5) CIC can. 854, § 1
(6) Tamtéž can. 856
(7) Tamtéž can. 858, § 1
(8) Tamtéž § 2
(9) Sr. CIC can. 863
(2) CIC can. 853
(3) Tamtéž can. 855, § 1
(4) Tamtéž § 2
(5) CIC can. 854, § 1
(6) Tamtéž can. 856
(7) Tamtéž can. 858, § 1
(8) Tamtéž § 2
(9) Sr. CIC can. 863
Zdroj: NA HLUBINU ročník XV. číslo 10 (1940)
Zpracoval: D. Grof