Vzdorování novotám koncilové
Církve
P.
Stephen Somerville
Tradicionalistický
katolík je obviňován z neposlušnosti k papeži nebo svému biskupovi,
protože odmítá navštěvovat Novus Ordo nebo koncilovou mši. Jak se může
ospravedlnit a ubránit sám sebe?
V posledních
desetiletích existují v katolické Církvi další rozmanité a alarmující
změny. Ale je dobré zaměřit se v první řadě na změny ve mši, protože mše
je vlajkovou lodí katolické Církve. Mše je také naše největší a nejposvátnější
vlastnictví. Navíc jsme vázáni povinností navštěvovat ji každou neděli. Mimoto
je to při mši, kdy se děje proměna chleba a vína na pravé Tělo a Krev Našeho
Pána Ježíše Krista, které je nám nabídnuto ve Svátosti oltářní, největší ze
sedmi svátostí. Tyto svátosti jí slouží způsobem, který je odhaluje jako
podobně podstatné pro naši spásu, tj. dosažení nebe.
Tradiční
katolík tedy může znát změny, které učinil pokoncilový establishment u jiných
svátostí a může se vážně bránit novému způsobu jejich praktikování. Také může
odmítnout posílat své děti do místní koncilové katolické školy s jejím
naředěným náboženským učením (bez katechismu), s její nechvalně známou
liberální „sexuální výchovou“ a všemi špatnými příklady.
Zde
jsou některé z nejhorších změn v koncilové Církvi. Náš tradicionalistický
čtenář v nich může jistě rozpoznat nebezpečí pro katolickou víru a svatost
člověka (života v milosti posvěcující). Jeho děti by pravděpodobně byly
v pořád větším nebezpečí duchovní újmy. Všechny /ty děti/ podstupují
riziko, že případně neumřou v tomto stavu milosti. To znamená, /že
umřou/ ve stavu smrtelného hříchu. To znamená věčné zatracení
v pekle.
Důvody pro vzdor a
neposlušnost
Může za těchto okolností tradiční katolík vzdorovat nebo neuposlechnout papeže
nebo biskupa, který mu nařizuje, aby se přizpůsobil progresivistické koncilové
Církvi?
Odpověď
je určitě ano, může a měl by vzdorovat nebo být neposlušný
k novému učení nebo zvyklostem potud, pokud jasně odporují předešlému
magisteriu a zbožnosti Církve. Svatý Robert Bellarmin nás učí, že:
„stejně
jako je přípustné vzdorovat papeži, který napadá tělo, je také přípustné
vzdorovat papeži, který napadá duši nebo ...především, který se pokouší zničit
Církev.“ Sv. Robert pokračuje: „je přípustné vzdorovat mu tím, že neudělám to,
co nařizuje a tím, že zamezím vykonání jeho vůle“.(1)
Proto
dotčený může odmítnout navštěvovat nebo užívat liturgii a školy Novus Ordo
Církve.
Proč
smí neuposlechnout? Protože nová progresivistická hierarchie ruší strukturu
katolické Církve, jak byla v historii známá po 20 století. Tato destrukce
má mnoho aspektů, ale zde se zaměřím na dva body.
Za
prvé je to nevěrnost koncilové Církve ke své katolické minulosti.
Pomyslete na zmnoženou neúctu k Bohu-Kristu při mši. Například svatostánek
odsunutý stranou do rohu, kdy málokdo před ním poklekne; gregoriánský chorál a
jiné zbožné zpěvy ke cti Svátosti oltářní už není slyšet, ale jsou nahrazeny
protestantskými chvalozpěvy a novotařskými písněmi ve stylu sacro-popu;
odstraněná mřížka a malé nebo žádné znamení adorace při přijímání; 70 %
dospělých (jak říká průzkum) už nevěří v reálnou přítomnost Kristova Těla
(přímý důsledek toho, že není žádná oběť, tedy žádné obětování); stěží
přežívající stav milosti a několik, vzácných několik lidí, kteří chodí ke
zpovědi; protestantské vůdčí osobnosti velebící novou mši pro její
protestantskou konformnost. Mohl bych pokračovat: Ale toto jsou některé /druhy/
nevěrnosti na koncilové liturgické scéně.
Zaslouží
si autoři této devastace mše, ať jsou to biskupové nebo dokonce papeži, naši
poslušnost? Stěží! Vlastně si ji většina z nich nárokuje tak zřídka, jak
je to jen možné, z důvodu všeobecného zhroucení autority koncilové Církve.
Otevřená a nekorigovaná neposlušnost rozrušuje autoritu ještě víc.
Za
druhé, po nevěrnosti, přicházím k novým naukám, které se nikdy
předtím v katolické Církvi neučily. Zdá se mi, že nejvýznačnější jsou univerzální
spása (všichni budou spaseni, nikdo nemusí být zavržen) a náboženská
svoboda. V souladu s ní se koncilová Církev vzdala katolické
nauky, že civilní autorita by měla chránit pravé náboženství. Od Druhého
vatikánského koncilu mohou všichni lidé svobodně následovat nebo popírat pravé
náboženství a vyznávat, bez legálního postihu, jakoukoliv víru, kterou chtějí.
Tato
dvě hlavní témata Druhého vatikánského koncilu a jejich dozvuky jsou cizí
katolické nauce. Nejsou vyhlášena v jednoznačných termínech. Jsou prezentována
dosti skrytě a zmateně. Například v novém kajícím ritu se nezmiňuje peklo
spolu s „nedokonalou lítostí“. „Obtížná“ témata byla odstraněna ze sbírky
modliteb. Proroctví velkého odpadu od víry (2 Te 2) bylo vynecháno
v novém Lekcionáři (Starý lekcionář: sobota v adventním postním
týdnu). Jsou blahořečeni lidé, kteří nežili heroickou mravnost.
Měl
by člověk poslouchat nebo se podřídit takovému duchovnímu uspořádání
univerzální spásy a svobody? Člověk by měl naopak vzdorovat a zpochybňovat ho
kvůli riziku, které to představuje opravdové spáse a svobodě.
Všechny
ty změny v Církvi se učinily, jak se tvrdí, z „ekumenických“ důvodů, tj.
aby se katolíci stali „protestantům přívětiví“, méně odlišní dokonce i od Židů
(méně „antisemitští), méně iritující pro nevěřící nenáboženský establishment.
Ale tyto změny ve skutečnosti ničí Církev. Jsme svědky sebezničení Církve
(papež Pavel VI. to vlastně řekl veřejně). A toto zničení je jistě zosnováno
samotným Satanem, jehož kouř proniknul do Církve (podobně i tato slova
vyřkl Pavel VI.).
Pavel VI. pózuje s protestantskými teology, kteří
pomáhali tvořit novou mši.
Všeobecně
se tvrdí, že od 30. let 20. století se chytří mladí marxisté, zednáři a židé
infiltrovali do katolické Církve, vydávali se za zbožné seminaristy a směřovali
k vysvěcení na kněze a k dalšímu služebnímu postupu tak, aby zkazili
a zničili Církev zevnitř. Tato infiltrace je zdokumentována, ale je kuriózně
zamlčována katolickými autoritami. Kniha Memoirs of an Anti-Apostle
(Paměti antiapoštola) jsou pozoruhodným svědectvím o tom.
Mají
papež a biskupové, kteří prosazují tyto skutečnosti, právo žádat naší
poslušnost, opravdovou autoritu nad námi? Zdá se, že ne, nebo méně a
méně, jak se situace horší. Tradicionalisté smí a měli by je v klidu
neuposlechnout, aby byli poslušní Boha. Velký dominikánský teolog
Francisco Vitoria nás učí:
„Musí
se vzdorovat papeži, který veřejně ničí Církev. Co by se mělo udělat, když
papež kvůli svým zlým obyčejům ničí Církev? ... Nemělo by se mu ani dovolit
jednat takovým způsobem, ani by neměl být uposlechnut v tom, co je zlé.
Proto jestliže chce zničit Církev nebo něco podobného, nemělo by se mu dovolit
jednat takovým způsobem, ale člověk by měl povinnost vzdorovat mu. Důvod pro to
je: /papež/ nemá pravomoc ke zničení /Církve/“ (2).
Je
také katolickou pravdou, že bychom měli zachovávat posvátnou tradici konání
pobožnosti a věrouky z dřívějších časů a papežů minulosti... Uposlechnout
nové zvyklosti znamená neuposlechnout staré dobré zvyklosti papeže Pia XII.,
sv. Pia X. (jediného papeže světce ve 20. století), požehnaného Pia IX a sv.
Pia V., který ustanovil tridentskou mši v roce 1570. Ale kázeň a pravda
těchto velkých papežů k nám přišla skrze ně od samotného Našeho Pána. Sv.
Petr nám jasně říká: Boha je třeba poslouchat, ne lidi. (Skutky Apoštolské
5:29). Ano, tradiční katolík skutečně smí vzdorovat a neuposlechnout poslední
papeže a biskupy, když nás vedou od seriózní katolické tradice.
Jan Pavel II. zdraví protestantského teologa Oscara
Culmanna.
Na
konec ať samo kanonické právo z roku 1917 podpoří naše právo
neuposlechnout progresivistickou revoluci. Tento velký Kodex kanonického práva
říká, že první zákon, ke kterému by všechny ostatní měly směřovat, je spása
duší. Proprotestantská liturgie, modlitby a učení koncilové Církve vedou nebo
mají sklon vést duše do pekla. Musíme vzdorovat a neuposlechnout tyto zlé
normy, což je lepší pro spásu našich duší.
Strašák
„neuposlechnutí papeže“ může být ve skutečnosti přehnaný nebo dokonce chybně
vykreslený. Papež Pavel změnil slova ve svém výnosu Missale Romanum
přikazující užívání Novus Ordo mše. Použil úskočný a neurčitý jazyk. A
proč to tak udělal? Protože znal mocný argument, že tridentská mše má být věčná
z promyšlené a pevné vůle papeže sv. Pia V. Věděl, že zneuctít tridentskou
mši znamená riskovat hněv sv. Petra a Pavla. Přesto záměrně pokračoval ve vytržení
katolické Církve z její posvátné tradice. Říká se, že nezemřel ve vůni
svatosti, ale v ošklivém zápachu tak velikém, že nikdo nemohl přistoupit
k jeho katafalku.
Od
té doby se papež Jan Pavel II. snažil zpřístupnit starou mši částečně
s pomocí kněží Bratrstva sv. Petra, stejně tak i místními kněžími
schválenými k tomu svým biskupem. Tím se zamýšlelo podkopat dobrou práci
arcibiskupa Lefébvrea a jeho věrných následovníků. Je smutné konstatovat, že
biskupové neučinili tridentskou mši snadno a hojně přístupnou. Obepjali ji
omezeními a očividným opovržením. A proč tak činí? Zajisté proto, že se bojí,
že tato posvátná vlajková loď katolické víry vrhne špatné světlo a zdiskredituje
novou koncilovou Církev, novou mši, nový katechismus, nové náhražky podnícené
Otcem lži pro roztříštěné zbytky Nevěsty Kristovy.
Pobouřené
progresivistické reakce
V tomhle
místě slyším některé zvyšující se hlasy koncilového pobouření, vzteklé
konfrontace ze strany horlivých a pošetilých sluhů nové Církve.
Kdo
se chce vracet k těm starožitným krámům?
Jedna
námitka je tato: „Co to je za naprostý nesmysl co říkáte! Kdo se chce vracet
k té staromódní, latinské, konstantinovské, středověké tridentské mši?
Díky Bohu za ty skvělé reformy! Díky Bohu za mši v národním jazyce, za
nadšenou účast tolika žen, mužů a dětí na nedělní bohoslužbě. Díky Bohu za
svobodu a kreativitu a inkulturaci!“
Ano,
byl jsem v minulosti bičován podobnými slovy na církevních shromážděních.
Znám lidi, kteří by na to odpověděli přesvědčivě a bez servítků,
s nejvýmluvnějším svědectvím, úžasnými slovy víry a přesvědčení a
zkušenosti. Takové odpovědi byly publikovány v dobrých knihách a na
webových stránkách. Pokračujme v našem boji, našem sebevzdělávání, naší
katolické výchově, v pokoji a křesťanské lásce, ve světle a
s věrností.
Dobro
konané Novus Ordo farnostmi
Ještě
čekám jednoho oponenta. Toho, co mi s rozvážným klidem řekne: „Ano, ale
existuje mnoho možností volby v mnoha farnostech. Já jsem si zvolil
navštěvovat dobrou farnost, kterou znám, kde kněží jsou horliví a nábožní, kde
liturgie je uctivá a výživná, kde skupiny laiků tvrdě pracují a jsou oddaní,
kde jsou poslední vatikánské směrnice brány vážně, kde pěvecký sbor přispívá ke
kráse bohoslužby. To je jistě katolická Církev jaká by měla být.“
Asi
jste byli v takovém kostele nebo jste slyšeli o farnících, jako jsou výše
zmínění, kteří svědčí o vyváženosti, bohatství a duchovním prospěchu svých
nedělních návštěv kostela.
Jsem
v pokušení odpovědět: „Bohu díky, že jsou nějaké dobré věci
v koncilové Církvi, o nichž lze podat zprávu.“
Ale
vzpomínám si na své vlastní poslední roky v Novus Ordo systému.
Konali jsme některé úctyhodné věci: vždy jsem užíval římský kánon nebo první
eucharistickou modlitbu s jejich věroučnou sílou. Opravoval jsem nad
kalichem dlouhá léta špatný překlad slov pro multis - „za všechny“ – na
správný „za mnohé“. Užívali jsme jako ministranty jen muže. Vpravili jsme
trochu latinského a gregoriánského zpěvu do každé mše. Zachovávali jsme zbožnou
úctu, kde jsme mohli. Snažil jsem se (a ano, neuspěl jsem) přesvědčit lidi, aby
chodili ke zpovědi. Měli katolíci radost, když šli do mého kostela? Ano, vím,
že mnozí měli. Ale nakonec zastánci nové Církve měli navrch a já jsem se nalezl
v situaci ideální pro to, abych znovuobjevil katolickou tradici. Deo
gratias.
Zatím
ano, některé Novus Ordo farnosti nejsou tak špatné. Ale nezapomeňme, že
tato revoluce a odpadlictví v katolické Církvi předpověděl Ježíš a sv.
Pavel a rozliční nebibličtí proroci: „Řím ztratí víru“. To, že tam a onde
přežívá trochu pravdy a svatosti může zpomalit odpadlictví jen okrajově. Ale
totéž přežívání částečné pravdy také pomáhá nepříteli skrýt celkové chyby
pokoncilní Církve, pěstovat konformitu, nechat Satana zjevit se jako anděl
světla.
Kdo
je příznivě nakloněn protestantismu?
Náš
čtenář nám podává zprávu, že jeho kritika papeže je považována za kluzký svah
směrem k protestantismu, že důvěra ve vlastní víru v Písmo a věrouku je
sklouznutím do protestantského omylu osobního soudu.
Toto
obvinění je mělké a zavádějící. Jsou to skutečně koncilové vůdčí osobnosti,
které protestantizují katolickou Církev. Všechny liturgické změny se dějí
v linii přívětivé k protestantům. Papež Pavel VI. pozval šest
protestantských expertů jako „pozorovatele“ reformy mše, aby jí protestanti
nebyli dotčeni. Co se týče minulosti, papež Pius V. cíleně učinil římský misál
pevně katolický a nezmanipulovatelný tak, aby protestantský vliv /na něj/
v budoucnu byl nulový. Tradiční katolíci zamýšlí vzít si zpět tento ryzí
katolický základ.
Benedikt XVI. podává Svaté přijímání protestantskému
bratru Rogeru Schutzovi, 11. května 2005.
Když
člověk uvažuje o jiných neliturgických ústupcích protestantům učiněným progresivistickou
Církví, vidí zeslabování výsad papeže jako vladaře Církve a učitele Pravdy.
Vidí vzrůstající úlohu biskupských konferencí, které redukují ústřední vládu
Říma na většinový názor; vidí uvádění žen do sanktuária; doktrínu ospravedlnění
– vírou samotnou, sola Fides - nedávno přijatou katolickými a
protestantskými vůdčími osobnostmi v Augšpurku atd. Všechny tyto změny se
učinily, abychom se zavděčili protestantům, a aby se jim progresivistická
Církev více připodobnila. Vzdorovat takovému koncilovému vedení znamená chránit
nás od protestantismu.
Je
vše, co přichází od papeže zároveň od Boha?
Náš
čtenář uvádí svou kritiku: „máme věřit, že všechny věci, které přichází od
papeže jsou zároveň od Boha“ a měli bychom se jim podřídit, i když jsou
v protikladu k učení minulosti.
To
je velmi zavádějící. Všechny dobré a nestranné věci jsou od Boha, ale hříchy a
omyly jsou od člověka. Současný Vatikán má sklon k chybným, hříšným a
zhoubným rozhodnutím, učením a postojům. Po seriózním studiu a modlitbě můžeme
a měli bychom my tradiční katolíci zakročit uctivě a jasně a usilovat o to
„napomenout hříšníka a poučit nevědomého“ – dva tradiční akty milosrdenství.
Neměl
by teologický laik nikdy zpochybňovat papeže? Vzpomeňte si na kristologické
debaty rané Církve jako například během ariánské hereze ve 4. století. Lid
často projevoval živý zájem v těch teologických argumentech. Někdy to byli
biskupové, vladaři, představení a bohaté třídy, které mocně prosazovaly herezi
před tváří jednoduché jasné víry obyčejného lidu.
Dnes
potřebujeme zapojit více hlav ve veřejné debatě o věrnosti k tradici versus
přijetí novinek Druhého vatikánského koncilu. Nemusíme být experty teology, ale
můžeme diskutovat témata založené na zdravém rozumu věřících, který Duch svatý
nikdy Své Církvi neodepřel. Byl to tento sensus fidelium, který uchránil
katolickou víru před ariánskou herezí, která zamořila takřka všechny preláty a
dokonce i papeže – papeže Liberia. Jsem si jistý, že s podporou zdravého
rozumu věřících založeném na věčné nauce a liturgii Církve dobrá věc
s milostí Boží zvítězí. Prohlašují kritici, že „Bůh naloží se vším kdy a
jak se Mu zlíbí“? Skutečně to udělá, ale chce do toho zapojit vás i mě. Kéž Ho
nezklameme.
(1) Robert
Bellarmine, De Romano Pontifice. Lib. II, kap. 29, in Opera Omnia, Paris:
Pedone Lauriel, 1871, sv. 1, str. 418.
(2) Obras de Francisco Vitoria, Madrid: BAC, 1960, str. 486-487.
(2) Obras de Francisco Vitoria, Madrid: BAC, 1960, str. 486-487.
Zdroj: Tradition in Action
Překlad: D.
Grof