Pravý pojem tradice (1997)
Tento text byl původně otištěn v roce 1997 v lednovém čísle Si Si No No. Zde jde o zkrácenou
verzi přednášky ve francouzštině, kterou přednesl biskup Tissier de Mallerais
ve Versailles 19.5.1995.
Modernistický Řím nás
prohlásil za schizmatiky, protože se držíme údajně mylného pojmu tradice. Ukážu
vám, že jsou to tradiční věřící, kdo mají pravý pojem tradice a tudíž
neomodernisté, jež nás prohlašují za schizmatiky, mají mylný evoluční pojem
tradice, který nazývají „živá tradice“.
Tradice je v zásadě
neměnná, nezměnitelná. To jí však nebrání, aby prodělávala homogenní vývoj, aby
byla živá – ukážeme si, jakým způsobem. Začněme a podívejme se na první bod.
TRADICE JE V ZÁSADĚ
NEMĚNNÁ
Takto to vysvětlil za
papeže Pia XI. kardinál Billot v práci nazvané De Immutabilitate
Traditionis Contra Modernam Haeresim Evolutionismi (O neměnnosti posvátné
tradice, 1929). Není to žádný výmysl nebo názor, je to klasická nauka Církve –
tradice se nemění. Vlastně slovo tradice pochází z latinského tradere,
což znamená předávat. Tradice je předávat beze změny to, co nám bylo
svěřeno. Jestliže při předávání nastane změna, pak jde skutečně o porušení
víry, jde o falšování toho, co bylo svěřeno a předává se. To vidíme například
při předávání lidové tradice (tj. folklóru). Ale věrnost při předávání
nadpřirozeného pokladu Božího zjevení je mnohem důležitější, to je, abychom tak
řekli, poklad pravd vyjevených nám proroky, Naším Pánem Ježíšem Kristem a končí
to apoštoly. Zjevený poklad se uzavřel ve chvíli úmrtí posledního apoštola.
Sv. Pius X.
v dekretu Lamentabili (Rukověť sv. Pia X. zavrhující bludy
modernistů – pozn. překl.) z roku 1907 zavrhuje následující:
Zjevení, zakládající
předmět katolické víry, nebylo u apoštolů dokonáno. (Výrok 21)
Tento výrok byl zavržen,
protože znamenal to, že by mohla být jiná pozdější zjevení, která by se dala
přidat ke zjevení danému apoštolům. Učitelský úřad Církve má výhradně roli
zachovávání a věrného objasňování pokladu víry Zjevení. To říká První
vatikánský koncil v dekretu Pastor aeternus:
Nebylť nástupcům
Petrovým Duch Svatý slíben, aby snad novou nauku, kterou by jim zjevoval,
vyhlašovali, nýbrž aby s jeho přispěním zjevení Apoštoly postoupené jako sklad
víry svatě střežili a věrně vykládali.
Papež Pius IX. o mnoho
let dříve v encyklice Qui pluribus (1864) odsoudil omyl
pokrokovosti ve věcech nauky, kterého se přidržovali ti, kdo říkali, že se
nauka musí vyvíjet tak, jak se zdokonaluje lidské poznání:
Je velkým podvodem...že
tito nepřátelé Božího zjevení, kteří propůjčují nejvyšší uznání lidskému
pokroku, si přejí s opravdu lehkomyslnou a svatokrádežnou troufalostí
vnést jej /omyl pokrokovosti/ do katolického náboženství, jako by náboženství
nebylo dílem Božím, ale lidským, nebo bylo nějakým filosofickým bádáním, které
mohou lidské metody zdokonalit.
Držme se pevně nutné
neměnnosti Boží tradice. Je pokladem, který se má věrně předávat – a tak to je!
Později vysvětlíme, jakým způsobem dochází k jistému pokroku, ale tento
princip se musí jasně stanovit a musíme se jej pevně držet, jinak nemůžeme
pokračovat.
TRADICE JE ŽIVÁ, PROTOŽE
KAŽDÝ Z NÁS V NÍ ŽIJE
Tato nutná neměnnost
nezabraňuje tradici, aby byla živá. Modernisté hovoří o „živé tradici“. My také
hovoříme o živé tradici, ale ne stejným způsobem, jak uvidíme.
„Živou tradicí“ rozumíme
toto:
To, že je tradice
neměnná, jí nebrání, aby byla živá. Říkáme tím, že katolíci včerejška, dneška a
zítřka v ní žijí. Tradice je živá, protože člověk v ní žije.
Podíváme se na život a
vývoj Boží tradice, co se týká jednotlivce, a potom, jak se projevuje
v Církvi jako celku. Je velmi důležité činit mezi těmi dvěma věcmi rozdíl.
Tradice je zjevený
poklad. Co je ve zjevení? V zásadě je zjevení soukromým životem Boha,
které je nám sdělováno milostí a svátostmi. Soukromý život Boha se projevuje ve
třech Božských osobách a celost tohoto života je nám sdělována milostí,
svátostmi a Naším Pánem Ježíšem Kristem. To je podstatným jádrem křesťanského
zjevení, základními výrazy tohoto pokladu, kterých se člověk musí držet. Živá
tradice je totéž, jako říci, že člověk prožívá život Boha, že je člověk
prodchnut tímto Božím životem, že ho člověk prožívá svým rozumem, vůlí, vírou,
nadějí, láskou a všemi ctnostmi.
Takovýto křesťanský
život – tento život tradice v našich srdcích, osobách a okolí – je účastí
na neměnném životě Boha. Bůh se nemění. Svatí v nebi patří na neměnného
Boha ve věčnosti, což je naplňuje nesmírnou radostí po celou věčnost. Těší se
z nazírání stejného a provždy se neměnícího Boha, Zdroje
nepředstavitelného a nepopsatelného života. To je jejich věčnou radostí, přesto
však jsou stálí v neměnném. Pohlédněte na omyl pokrokářů, kteří si přejí,
aby tohle nebyla stálá změna... Ne! – Duchovní život je nanejvýš neměnný!
Podívejte se na světce v jejich rozjímání. Jsou stálí v Bohu a to je
pro ně dostatečné a sytí to jejich životy. Nemluvím o extázích možných zde na
zemi, kdy se tělo takřka vznáší. Mluvím o duši, která během provádění svých
všedních činností, je zcela pohroužena v Boha a v Něm, stálém a
neměnném, proměněna. Dobře chápeme, že čím víc žijeme takovou tradici, tím více
budeme stálí v neměnném, což je Bůh, a v návaznosti na to budeme
vyjmuti z evoluce věčné změny.
Pro moderní
evolucionisty naopak život sestává z věčné změny. Je pro ně velmi těžké
představit si, že nejvyšší život, který zde na zemi již existuje pro světce,
pro lidi rozjímající a pro ty, kteří se oddali modlitbě a meditaci, sestává
z rozjímání o neměnném – a přesto je to právě tak!
Ale tento život tradice,
toto rozjímání o neměnném by však měl mít vývoj v nitru každého věřícího. Během
duchovního života existuje vývoj, postupné prohlubování:
- Za prvé existuje vývoj v předmětu víry. Věřící by se měl nejen dozvídat víc a víc o rozsahu všech zjevených pravd, ale také o důsledcích zjevených pravd pro praktický život, např. důsledcích Božství Ježíše Krista pro společenský a politický život atd...
- Také existuje vývoj v intenzitě víry, v rozsahu toho, že žijeme víru s větším nasazením. Velcí světci mají hlubší víru, protože se přidržují Boha a Jeho zjevení mnohem neochvějněji.
- Také existuje další vývoj, který se týká jednotlivce. Je jím postup v síle víry, když křesťan podrobuje svůj celý život pravidlům víry. Jak říká Písmo svaté: „Spravedlivý z víry bude živ.“ (Řím. 1:17)
- Nakonec existuje u jednotlivce také vývoj, co se týká plodů víry. Živá víra je doprovázena láskou a celým souborem plných ctností a darů Ducha svatého, jehož vnitřní zákon bez přestání roste, za předpokladu, že se bojuje se sklony k neřestem. Víra je pak původcem pokroku každého katolíka směrem ke svatosti.
Je nepopiratelné, že
živá tradice existuje v každém jednotlivci, za předpokladu, že dochází
k autentickému předávání, a že tato tradice roste tím, že jednotlivec v
sobě prohlubuje víru a její plodnost.
MYLNÉ IDEJE VÝVOJE
Tento vývoj víry,
křesťanských hodnot, života tradice, se netýká Církve jako celku. Prakticky ani
ve zdrojích duchovního života, ani v případě svatosti těch nejsvatějších
mezi katolíky, nemůže člověk zjistit duchovní vývoj.
- Zvažme nejprve zdroje tohoto života tradice. Tyto zdroje nerostou, nemění se. Církev od svého vzniku vlastní sedm svátostí. Nikdo nemůže přidat osmou svátost, jako to činí charizmatici vkládáním rukou. Nikdo nemůže potlačit jednu nebo více svátostí jako to činí modernisté například v případě biřmování nebo svátosti pokání. Zdroje svatosti jsou vždy tytéž. Jsou vždy hojné. Člověk z nich jen musí čerpat.
- Může existovat vývoj ve vzoru svatosti? – Ne, žádný vývoj v něm neexistuje. Vzor svatosti už se dále nevyvíjí, protože „formou vší dokonalosti“ je Náš Pán Ježíš Kristus, jak to konstatuje text rituálu přijetí hábitu u řeholních sester. Ačkoliv se světci mohou zdát různí, jsou jen variací na stejné téma...různé aranžmá týchž květin téže kytice, jak vysvětluje sv. František Saleský. Proto se kodex svatosti v Církvi nemění, stejně jako se nemění morální kodex. Má vždy stejnou hodnotu v každé době. Přát si ustavit nový náboženský život ve 20. století je iluze. Je to omyl. Opus Dei s tím, co by mohlo být jejich mottem: „Práce, Oddanost, Vliv“, je přesně příkladem této iluze.
- Mohli byste namítnout: „Nicméně ve stupni svatosti existuje v Církvi vývoj. Světci ve 20. století jsou mnohem svatější než předtím! Ve 20. století existují někteří velcí světci!“ ...Spočtete je na prstech jedné ruky! Mučedníci byli svatořečeni, to je pravda. Sv. Pius X. byl svatořečen, to je pravda, ale to bylo před koncilem. Padre Pio byl právě před koncilem. Nalézá někdo světce po koncilu? Jistě, vždy nějací budou, ale je jich skutečně málo a garantuji, že nejsou z koncilní Církve! Jsme daleko od pokroku. Ve skutečnosti je úpadek.
Připusťme však, že růst
svatosti v Církvi v čase není nezbytný. Bůh vyzvedává svaté jak chce,
když chce zvýšit úroveň každého století, ale člověk nepozoruje, že jedno
století běžně produkuje více velkých světců než století předešlé. Neexistuje takovýto
pomyslný pokrok, v nějž modernisté věří. Dokažme tedy nesprávnost těchto
idejí o pseudopokroku.
Navzdory všemu existuje
v této neměnné tradici obdivuhodná způsobilost aplikovat tradici na
všechny eventuální případy. Je to záležitost aplikování věčných a neměnných
principů na problémy a nutné potřeby každého století. Nicejský koncil není týž
jako Florentský a Florentský koncil není týž jako Tridentský koncil, Tridentský
koncil není stejný jako První vatikánský koncil. V každém existuje odlišné
aplikování principů, ale principy jsou vždy stejné. Proto zde vidíme, že
tradice je životaschopná v tom, že je schopná aplikovat sebe sama
v každé době.
Tradice je živá
v tom, že sama sebe aplikuje především v boji proti omylům každé
doby, proti nebezpečím, které ohrožují duše každého století. O tom mluvil papež
Pius IX. v Gravissimas Inter (1862):
Církev, pro své Boží
zřízení, musí co nejvíce pečovat o to, aby zachovala nedotčený a neporušený
poklad Boží víry, aby zachovala neustálý dohled nad vším svým úsilím o spásu
duší a věnovala velkou pozornost zapuzení a vyloučení všeho, co by se
mohlo stavět proti víře a mohlo uvést v nebezpečí, jedním nebo druhým
způsobem, spásu duší.
Nauka má tuto skvělou
schopnost aplikace! – zavrhnout, vyloučit, odmítnout vše, co se staví proti
víře a spáse duší.
MYLNÉ AGGIORNAMENTO
DRUHÉHO VATIKÁNSKÉHO KONCILU
Po Druhém vatikánském
koncilu se učinil opak. Nikdo už si více nepřál zavrhovat cokoliv a mluvilo se
o přizpůsobení se, o aggiornamentu. Ale to je mylné přizpůsobení se!
Důkazem toho bylo, že si nepřáli odsouzení omylů doby jako byl komunismus.
Čtyři sta podpisů, které na podporu takového odsouzení shromáždil arcibiskup
Lefébvre, zůstalo v šuplíku. Nechtěli zavrhnout omyly doby jako
liberalismus, modernismus atd.... Nechtěli aplikovat zjevený poklad proti
nebezpečí, které momentálně ohrožovalo duše. Tento nerealistický požadavek
modernistů přizpůsobit se, je nesmysl!
Druhý vatikánský koncil
chtěl učinit úpravu, která byla a priori proměnou; umělou a
s protestantským a modernistickým výkladem. Katolická aplikace /tradice/
není proměnou. Je to jednoduše aplikování neměnných principů v nastalých
podmínkách. Principy jsou živé, protože se aplikují samy! To je důležitá
věc! Přesně proto, že předávání /tradice/ je živé, to jest aplikované, Církev
ustavičně přináší nové výroky ze svého vlastního a neměnného pokladu...nová
odsouzení herezí například, nebo nové dogmatické definice. Je nezbytné
v určitých chvílích ukázat prstem na jisté omyly, přidat jisté dogmatické
upřesnění jako například, když Tridentský koncil definoval mši (proti
protestantským omylům). To je aplikování neměnných principů na potřeby doby. To
je to, co Druhý vatikánský koncil neudělal. Nechal principy padnout pod
záminkou přizpůsobení se myšlení současného světa! Tam, kde je pravdivé
přizpůsobení se, tam je boj přímo úměrný omylům, proti kterým se bojuje, a
proti nebezpečím, která ohrožují věčný život duší.
Zůstává ukázat, jak
v této věci aplikace v průběhu doby tradice prodělává homogenní
vývoj.
HOMOGENNÍ VÝVOJ DOGMATU
Toto aplikování
/tradice/, tato nezbytnost reagovat na potřeby každé doby a chránit duše proti
omylům vlastně představuje, za vedení Ducha svatého, Boží řízení určitého
vývoje nauky, např. nové dogmatické definice. Ale buďte ostražití! Tento vývoj
je homogenní. Není to proměna, ale homogenní vývoj. To je
v rozporu s pohledem modernistů, kteří si přejí, aby to byl evoluční
vývoj. Homogenní rozvoj tradice Církve je výhradně pokrokem v
- precizaci /myšleno ve zpřesňování definicí – pozn. překl./
- vysvětlování /myšleno definicí, pojmů apod. – pozn. překl./
Tím se říká, že to čemu
se v předešlých dobách všeobecně věřilo, se v pozdějších letech
vyčlení a vymodeluje. Je to jako s diamantem v surovém stavu, který
se vytěžil a ještě není příliš hezký. Vezme se k brusiči diamantů, který
jej vybrousí do tisíce plošek, aby člověk viděl na všech hranách tisíce odrazů.
Ale je to tentýž diamant! Jednoduše jde o vývoj v detailech –
všechny barvy duhy se lámou, ale nejde o vývoj v substanci. Brusič
diamantů, který by jej chtěl potom znovu vybrousit, by neuspěl. Jde o vývoj
v precizaci.
Také existuje vývoj ve
vysvětlování. Jde o přechod od implicitního k explicitnímu. To, čemu
člověk věřil implicitně, se stává vírou explicitní. Například jurisdikční
primát papeže nad všemi biskupy světa. Vždy se tomu věřilo, ale implicitně
(proto Církev přetrvala). Po Prvním vatikánském koncilu se tomu věří
explicitně.
Když se sv. Tomáš
vyslovoval k vývoji článků víry ve Starém zákoně, vykládá nauku, která
může také jistým způsobem být aplikovatelná na Nový zákon:
...sám pak musí říci, že
články víry jak čas plyne se nikdy nevyvíjí ve své obsahové podstatě, protože
vše čemu současní lidé věří již bylo obsaženo, byť implicitně, ve víře otců,
kteří je předešli /tudíž například to, co říkal Izajáš bylo obsaženo
v Mojžíšově víře a už i ve víře Abrahámově/.
Musíme mít na paměti
tuto velmi důležitou nauku sv. Tomáše – ve Starém zákoně se množství článků
víry vyvíjelo, protože Duch svatý odkrýval stále explicitněji zjevené pravdy
(ST Ila, Ilae, Q. 1, A. 7).
Po Novém zákoně (smrtí
sv. Jana) už neexistuje žádné zjevení. Ale existují výroky Učitelského
úřadu Církve. Ve Starém zákoně existoval vývoj ve zjevení a tedy článcích víry.
V Novém zákoně existuje vývoj ve výrocích orgánů tradice, zvláště
Učitelského úřadu Církve, a tudíž postup od implicitního k explicitnímu.
Ve Starém zákoně je to Boží zjevení samotné, které postupuje od implicitního
k explicitnímu. Pak je tu tedy vývoj, nikoliv v článcích víry, ale ve
vysvětlování pravd zjeveného pokladu.
Je to homogenní vývoj.
Je to vývoj, jako když rozkvétá poupě...jako poupě, které se velmi krásně
otevírá, ale zůstává tímtéž poupětem. Dochází k rozvíjení, ale beze změny,
k projevení se toho, co zde bylo od počátku vnitřně obsaženo. Říkám, že je
to homogenní, protože zde neexistuje žádná proměna. Je to tentýž živý druh,
tatáž rostlina, je to vývoj bez proměny, je to tatáž realita, která se vyjevuje
a stává se explicitní ve všech svých detailech, ale je to stejná realita.
NEPŘEKROČITELNÝ VRCHOL
Nakonec tento homogenní
vývoj vede k bodu, který je nepřekročitelný, kterým je přesně definovaná
pravda. Je-li pravda jednou definovaná, například papežem ex cathedra
nebo ekumenickým koncilem, jako bylo Neposkvrněné početí (vyhlášené papežem
Piem IX.) nebo Nanebevzetí Panny Marie (vyhlášené papežem Piem XII.), pak tato
pravda, takto definovaná, představuje nepřekročitelný vrchol. Nedá se už
vylepšovat.
Katolická nauka říká, že
definované pravdy jsou neodvolatelné. Už nepodléhají vývoji. Musí se jim věřit
se stejným významem in eodem sensu eademque semper sententia jak to říká
Protimodernistická přísaha. Tyto pravdy byly přesně formulovány za přispění
Ducha svatého. Už nepodléhají následnému vývoji, dokonce, řekl bych, ani co se
týká slovní formulace. Dogmatické formule, použitá slova už nepodléhají
pokroku. Vezměte si například slovo transsubstanciace používané
k vyjádření přeměny chleba a vína na Tělo a Krev Krista při mši... Slovo
přeměna (conversion) je v latině slovem velmi vágním. Znamená změnu
a/nebo přechod z jedné formy do jiné, ale to je nedostatečné. Musí se
přesně vyjádřit, že jde o transsubstanciaci – celá podstata chleba se mění na
Tělo Kristovo, celá podstata vína se mění na Krev Kristovu. A skutečně by se to
nikdy nedalo lépe vyjádřit. Člověk si neumí představit novou formulaci, která
by to řekla lépe, protože tohle je Duchem svatým jemně opracovaný diamant. A
všichni pozdější heretici se pokouší nalézt jiné slovo, například P.
Schillebeeckx, který vynalézá slovo transsignifikace a upadá do hereze.
Znovu a znovu Církev v každém nově definovaném dogmatu nakonec dosahuje
nepřekročitelnou výšinu. To konkrétně znamená, že pravdy, které ještě nejsou
definované, nedosáhly dosud nepřekročitelného vrcholu, a proto u nich může
ještě existovat homogenní vývoj.
Neméně pravdivým
zůstává, že v souhrnu se nauka víry vyvíjí a rozvíjí homogenně. Je
otevřená vývoji dalším zpřesňováním při vysvětlování bodů, které ještě nebyly
definovány.
VÝVOJ A ZMĚNA
Takto musíme rozumět
tomu, co řekl sv. Vincenc Lerinský ve svém proslulém díle Commonitorium,
které stvrzuje neměnnost tradice a ve stejný moment také její homogenní vývoj.
Ale někdo možná řekne: „Není
tedy v Církvi žádný náboženský pokrok?“ Jistěže je, a velmi velký
pokrok, protože kdo by byl tak zatvrzelý vůči člověku a tak nenávistný
k Bohu, že by se odvážil odporovat takovému pokroku? Pokrok se však děje
tím způsobem, že existuje v pravdě pokrok ve víře, ale ne změna.
Sv. Vincenc Lerinský
(zemřel 445) je velmi současný a opakuje modernistům dneška, že ve víře je
vývoj, ale ne změna, ne proměna: „ Existuje vývoj, když věc sama v sobě
se rozšíří, existuje změna, když se něco změní na něco jiného.“ (RJ 2174)
Tato změna je pro
tradici, pro poklad víry nepřijatelná. Sv. Vincenc napsal:
...pochopení, vědění a
moudrost se musí s postupem času a věků zvětšovat a mohutně růst
v jednom a ve všem, jak v každém jednotlivci, tak v Církvi, ale
růst výhradně v rámci svého vlastního druhu, to jest v rámci stejného
dogmatu, ve stejném smyslu a ve stejném významu. In eodem dogmate, eodem
sensu, eademque sententia /Toto vyjádření bylo textově vyzdviženo Prvním
vatikánským koncilem a v Protimodernistické přísaze – pozn. vydavatele./
Proto trvá sv. Vincenc
Lerinský na kontinuitě. Říká, že existuje vývoj, ale vývoj homogenní.
Neexistuje změna v podstatě.
HOMOGENNÍ VÝVOJ
V LITURGII
Liturgie také prodělala
homogenní vývoj. Takzvaná „mše sv. Pia V.“ je výsledkem staletí liturgického
vývoje, který po troškách modeloval mešní modlitby a jiné liturgické modlitby
v misálu až zformoval nesmírný poklad, který kodifikoval papež sv. Pius V.
Kánon, podstatná část této mše, byl již zkompletován v době sv. Řehoře
Velkého (vládnul v letech 590 – 604). Už zde předtím byl celkový vývoj a
samozřejmě poté byly přidány modlitby, které v žádném případě nejsou podružné,
jako například ofertorium. Ani v nejmenším netvrdíme, že mše sv. Pia V.
„sestoupila z nebe“, protože by to neodpovídalo skutečnosti. Byla
zdokonalena během 11. – 14. století. Ale když ji sv. Pius V. kodifikoval ve své
bule Quo Primum (1570), stala se nepřekročitelným vrcholem. Je to úplné
liturgické vyjádření mešních dogmat (např. reálné Přítomnosti, eucharistické
Oběti, skutečné oběti, která je totožná s Obětí na kříži) a úcty
s ohledem na to, co mše svatá působí. A sv. Pius V. kodifikoval tento Ordo
Missae precizně jako nepřekročitelnou bariéru vztyčenou proti protestantské
herezi a všem pozdějším herezím.
Člověk musí potvrdit, že
tato mše je nepřekročitelným vyjádřením víry a zbožnosti, a tudíž musíme
prohlásit, že vykonstruovaný výtvor nové mše papeže Pavla VI. – stvořený jeho
experty, zvláště arcibiskupem Bugninim – který opět užívá starodávné formule,
které přestaly být používány, a které sv. Pius V. /ve mši/ zvláště neponechal,
je něčím umělým. Není to homogenní vývoj. Je to věc uměle vynucená a nikoliv
starobylý a přirozený pokrok. Pokusili se o prudký vývoj, ale ten byl mylný.
Tato nová mše již není
precizním projevem víry, spíše je to krok zpět. Dogmata jsou manifestována méně
jasně, reálná Přítomnost je méně zdůrazněná, Oběť smíření je zastřená. Člověk
přechází od explicitního k implicitnímu, od jasného
k nejednoznačnému. To je opakem homogenního vývoje, který je pokrokem
ve vyjasňování. Nová mše je opakem pravého rozvoje a proto ji nepřijímáme. Toto
je důvod proč věřící žádáme, aby se nové mše neúčastnili kromě z pragmatických
důvodů /například při pohřbu člena rodiny, který nebyl tradičním katolíkem
apod. – pozn. překl./. A pokud se člověk při takové příležitosti nové mše
účastní, činí to pasivním způsobem. Člověk se nemůže účastnit nové mše, protože
tato mše nevyjadřuje víru a úctu kvůli tomu, co se při ní děje. Tato mše „představuje
nápadnou odchylku od“ dogmatu mše svaté, kterou definoval Tridentský koncil
(22. sezení), jak napsali kardinálové Ottaviani a Bacci papeži Pavlu VI.
(Ottavianiho intervence, září 1969).
„ŽIVÁ TRADICE“
NEOMODERNISTŮ
A co evoluční koncept
tzv. „živé tradice“ koncilní Církve? Co modernisté myslí tímhle termínem? –
Myslí tím nehomogenní vývoj, tudíž změnu. Termínem „živá tradice“
koncilní Církev nemyslí neporušené předávání pokladu, v němž člověk žije, a
který se vyvíjí homogenním způsobem postupným objasňováním. Tím to naprosto
není! Co to tedy je? – Je to evoluční tradice! – evoluční skrze dvojí proces:
- Asimilace prvků cizích zjevenému pokladu. (Přidávají se vnější prvky ke zjevenému pokladu – cizí prvky.)
- Regresí /krokem zpět – pozn. překl./ od explicitního k nejednoznačnému, od jasného k neurčitému.
Zvážíte-li druhý bod,
máte v nové mši jasný obraz regrese od explicitního
k nejednoznačnému. Mnoho smíšených věroučných deklarací z posledních
let (katolicko-protestantských a/nebo katolicko-pravoslavných) skutečně vytváří
některé nejednoznačné texty, kde se pravda a omyl mísí dohromady pod hlavičkou
nejednoznačnosti.
Promluvme si o prvním
procesu evoluce tradice, jak to chápou modernisté, to jest asimilace cizích
prvků do zjeveného pokladu. Druhý vatikánský koncil deklaruje, v možná
nepříliš pochopené pasáži, takový cíl:
Koncil zamýšlí nejprve
posoudit v tomto světle hodnoty, které se dnes nejvíce cení, a zapojit je na
jejich božský zdroj. (Gaudium et Spes, #11)
Co je těmi hodnotami,
kterých si naši současníci váží? ...Roger Aubert, kněz-zvěstovatel koncilu, nám
poví, že to jsou demokracie a svoboda. Pak jde o to, jak je zavést do učení
Církve tím, že se tyto hodnoty znovu propojí „se svým božským zdrojem“.
Koncil pokračuje:
Pokud jsou tyto hodnoty
plodem nadání daného člověku Bohem, jsou velmi dobré, ale pokaženost lidského
srdce je nezřídka odvrací od jejich náležitého zaměření, takže potřebují být
očištěny.
Takže, když tyto hodnoty
„svobody“, „demokracie“, „práv člověka“ atd. „očistíme“, jsou velmi dobré a
mohou být asimilovány do katolické nauky. To je jako říci, že nová bezbožná
„dogmata“ Francouzské revoluce – volnost, rovnost, bratrství, demokracie, práva
člověka, to vše musí být asimilováno katolickou naukou. Ve státě brzy nalezneme
náboženskou svobodu, svobodu svědomí, ideologický pluralismus a volnou soutěž
ideologií (jak to vyhlásil papež Jan Pavel II., když hovořil ve Štrasburku
v Evropském parlamentě (1), aby dal na srozuměnou, že komunismus je
konec konců příležitostí pro Církev jako soutěž mezi dvěma konkurenčními
ideologiemi atd.)
Tato asimilace
pochybných prvků naprosto cizích zjevení je nepůvodní směsicí a tudíž
prokletím, které profanuje poklad víry, a navíc byla odsouzena /dřívějšími/
papeži. Zde je autorizovaný komentář, který Joseph kardinál Ratzinger předkládá
ke Gaudium et Spes (#11):
Problémem šedesátých let
/20.století/ bylo osvojit si ty z lepších hodnot, které vzešly ze
dvou století „liberální“ kultury. Skutečně existují některé hodnoty, očištěné a
korigované ve svém vidění světa, které mohou, ačkoliv byly zrozeny mimo Církev,
nalézt své místo. To se děje. (2)
Proto chtějí pod
záminkou, že tradice a Boží zjevení by se měly přizpůsobovat současné
mentalitě, zavést do katolické nauky tyto moderní ideje, tyto mylné principy
současného ducha, což je jinak řečeno liberální, revoluční duch.
To, co Druhý vatikánský
koncil říká v Gaudium et Spes (#11), lze nalézt v dílech
(zesnulého) kardinála Congara a také v dílech Rogera Auberta odborníka na
dějiny Církve. Yves Congar a Roger Aubert psali v tomto tónu už okolo roku
1950, 15 let před Gaudium et Spes. Oni jsou skutečnými předchůdci
koncilu. Gaudium et Spes (#11) je nepřímou citací P. Congara:
Progresivisté 19.
století /např. P. Felicite-Robert de Lamennaise, jedna z francouzských
liberálních postav 19. století/ velmi často přebírali beze změny ideje zrozené
v jiném a často nepřátelském světě, ideje stále obtěžkané nepřátelským
duchem, a pokoušeli se je zavést do křesťanského myšlení, to jest „pokřtít“ je
a smířit Církev se současným světem /což bylo zamítnuto a jako celek odsouzeno
Syllabem z roku 1864/. Toto smíření nemohlo být provedeno zavedením
těchto nezměněných idejí současného světa do Církve. Vyžadovalo to detailní
práci, díky níž by trvalé principy katolicismu prošly novým vývojem tím, že by
asimilovaly extrahované a nutně očištěné hodnoty současného světa, které jsou
opodstatněné. (3)
Všimněte si, že tato
poslední věta se přesně opakuje v Gaudium et Spes (#11)!... Jde tudíž o
vývoj nauky tím, že se do ní asimilují liberální ideje, což je asimilace
naprosto nepřípustná, naprosto nemožná.
Za druhé je iluzí chtít
„extrahovat a očistit ideje současného světa“. Papežové je prostě a jednoduše
zavrhli. Nechtěli je „očišťovat“. Ale Yves Congar je asi mocnější než všichni
tito papežové!? ...než Pius VI., Pius VII., Řehoř XVI., Pius IX., Lev XIII. a
sv. Pius X., kteří tyto omyly bez odvolání odsoudili.
V roce 1951 přebírá
historik církevních dějin P. Roger Aubert Congarovu tezi o očištění a asimilaci:
Spolupracovníci deníku
l´Avenir /noviny De Lamennaise/ nevěnovali dostatečnou péči promyšlení
principů, které jim měli umožnit po potřebném zvážení a pročištění asimilovat
do křesťanství ideje demokracie a svobody, které se, protože byly zrozeny vně
Církve, vyvinuly v jí nepřátelském duchu. (4)
A tak vidíte, jak
modernisté používají taktiku napodobování jeden druhého, aby propagovali své
mylné učení. Navzdory této falešné důvěryhodnosti nemůže Církev nikdy očistit a
asimilovat prvky jí cizí a jí zavržené.
Ale žák P. Congara a
Rogera Auberta P. Bernard Sesboue, SJ opětovně používá Congarovu tezi a
v přestrojení ji vydává za kritiku, tentokráte otevřenou, papežů 19.
století:
Dramatem těchto
papežských deklarací je, že nerozpoznaly prvek křesťanské pravdy, který je
skrytý v požadavcích, které se objevily v té době jako útoky proti
náboženství a jako vzpoura proti Božím právům. ...Tudíž ideál, který byl
poznamenán „právy člověka“ byl na dlouhou dobu zablokován, protože lidé
v něm nedokázali rozpoznat vzdálené dědictví evangelia. (5)
Papežové nepostrádali
schopnost rozlišovat! Oni zavrhli tyto omyly. Tyto omyly byly zavrženy a
zůstávají zavržené. Papežové prohlásili tyto pseudohodnoty za nezpůsobilé pro
asimilaci do katolické nauky. (6) Prohlašovat, že tito papežové nevěděli, jak
rozlišovat, a tvrdit, že zavržení liberálních „hodnot“ je tudíž chybou, je
projevem neúcty vůči těmto papežům. Je to bezpráví a je to lež. Tito papežové
vykonali svou povinnost za přispění Ducha svatého. Důrazně vyloučili jakýkoliv
pokus o smíření mezi Církví a principy Revoluce. Jsou ryzími svědky tradice,
svědky tradice, která žije, protože bojuje.
OVOCE NEPLODNOSTI A
SMRTI
Věrné předávání tradice
je nutnou podmínkou jeho duchovní plodnosti, stejně jako neplodnost, když ten
případ nastane, je neomylným znamením nevěrnosti při předávání pokladu víry. To
je názorný příklad slov Našeho Pána o falešných prorocích:
Po jejich ovoci je
poznáte. Což sklízejí z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? Tak každý dobrý strom
dává dobré ovoce, ale špatný strom dává špatné ovoce. (Mt. 7: 16-17)
Díky Bohu je mezi námi
dobré ovoce. Proto je strom dobrý a tradice autentická. Je plodný v zápalu
k obrácení člověka Duchovními cvičeními, k obrácení bližních dílem
apoštolátu. Nese plody rodin s mnoha dětmi, kde plamen víry se předává celé
nové generaci. Je plodný na kněžská a duchovní povolání atd.
Naopak potvrzuje se nám,
že kdekoliv je tradice naředěná, tam nalézáme ovoce neplodnosti a smrti. Obecně
vzato, strádá a umírá tzv. koncilní Církev na neplodnost. Rodiče už nemají
děti. Katolíci už se nežení. Už nemají velké rodiny, tudíž nejsou žádná
povolání a výsledkem je, že se zavírají semináře. Noviciáty jsou prázdné,
kostely také a tak se prodávají. Je to apostaze mladé generace. Mladí jsou
zcela ztracení. Opouštějí víru, kterou jim nikdo nepředal. Nastala trhlina
v jejím předávání.
Pamatujme si tohle
poučení. Tradice je živá dokud se věrně předává poklad víry. Naopak umírá kvůli
neplodnosti tam, kde dojde k přerušení jejího předávání. Neomodernismus
zabil tradici, protože ji nepředává. Zfalšoval ji, naředil ji, a když čelila
omylu, odzbrojil ji proto, aby se přidala k omylu. Arcibiskup Lefébvre měl
velkou milost jednoduše předávat dál to, co obdržel, jak je vyryto na jeho
hrobě v Ecône v souladu se slovy sv. Pavla (1 K 11:23): Tradidi
quod et accepi... Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také odevzdal.
Ale jaký boj musel vést, aby to věrně předal! Jaký neohrožený odpor vůči všem
tlakům, které na něj vyvíjeli, aby přijal novou mši! – aby mu zabránili dál
vést seminář a pokračovat ve svém díle v roce 1975-76! Jaký heroický boj
v roce 1988, kdy vzdoroval vnadidlu konsekrací s nastraženou pastí a
pokračoval v Operaci přežití tradice, dokonce proti přáním papeže!
Toto je tradice
bojující, která svým bojem zajišťuje nutné podmínky svého integrálního
předávání a své přežití. Je to zvláště mše svatá všech časů, která nepotřebuje
ani povolení, ani indult, aby zůstala platnou, a aby činila křesťanský život
plodným. Je to mše, která představuje „tradici ve svém nejvyšším stupni moci
a vážnosti,“ jak s oblibou říkal náš velký učitel Dom Guillon po vzoru
Dom Guerangera. (7) Svou neměnností a svým ovocem uprostřed „antiliturgické
hereze,“ (8) je to právě římská mše, která vyjadřuje a soustředí zásadní
boj a bojový elán autentické tradice Církve. Modlete se tedy k Bohu, který
nám dává milost věrnosti k této mši a tato mše nám zajistí přijetí ryzí
tradice a její věrné předávání celé nové generaci.
1. Discours au Parlement Europen, II act. 1988
č.8.
2. Rozhovor s Vittorio Messorim, "Pourquoi la foi est en crise," v měsíčníku Je'sus, č. 11 listopad 1984, str.2.
3. Vraie et faus-se re'form dans I’Eglise, Cerf, Paris 1950, str.345-346.
4. In Tolerance et Communaute Humaine, Rencontr. de la Sarte 'a Huy, Castermann, act. 1951, str.81-82.
5. "La doctrine de la liberte religieuse est-elle contraire ala tradition de l'Eglise?." In Documents Episcopat, bulletin Sekretariátu Francouzské biskupské konference, č. 15, act. 1986, str15.
6. Srovnej Syllabus, poslední zavržená teze (č. 80): "Římský papež může a měl by se smířit a vyrovnat s pokrokem, liberalismem a současnou civilizací." (Dz 1780).
7. Liturgie je "tradice ve své nejvyšší moci" říká Dom Gueranger ve svém Institution Liturgiques v kapitole nazvané "La Composante Antiliturgique du Protestantisme."
8. Vyjádření Dom Guerangera, tamtéž.
2. Rozhovor s Vittorio Messorim, "Pourquoi la foi est en crise," v měsíčníku Je'sus, č. 11 listopad 1984, str.2.
3. Vraie et faus-se re'form dans I’Eglise, Cerf, Paris 1950, str.345-346.
4. In Tolerance et Communaute Humaine, Rencontr. de la Sarte 'a Huy, Castermann, act. 1951, str.81-82.
5. "La doctrine de la liberte religieuse est-elle contraire ala tradition de l'Eglise?." In Documents Episcopat, bulletin Sekretariátu Francouzské biskupské konference, č. 15, act. 1986, str15.
6. Srovnej Syllabus, poslední zavržená teze (č. 80): "Římský papež může a měl by se smířit a vyrovnat s pokrokem, liberalismem a současnou civilizací." (Dz 1780).
7. Liturgie je "tradice ve své nejvyšší moci" říká Dom Gueranger ve svém Institution Liturgiques v kapitole nazvané "La Composante Antiliturgique du Protestantisme."
8. Vyjádření Dom Guerangera, tamtéž.
Zdroj: SSPX USA
Překlad: D. Grof