Proč jsme tradičními katolíky? (2010)
(Otevřený dopis jedné
matky svým dospělým dětem)
Zasláno na The Remnant
22. 3. 2010: Děkuji vám za váš článek „SOS – miliony
katolíků přes palubu“ od Samuela Frankela (vydání The Remnant z 31. 1.
2010). Úplně jsem si představovala nespočet čtenářů The Remnant, jak si
pomysleli s velmi smutným povzdechem: „Ano, přesně takhle je to v mé
rodině.“
V odezvě na vlastní
frustraci jsem připravila prohlášení pro mé dospělé děti, které vyrostly
v Církvi po Druhém vatikánském koncilu, protože se narodily v půlce
60. let. Po mnohaletém tápání v Novus Ordo kostelích jsem já a můj manžel
zjistila, milostí Boží, že je katolická víra živá a daří se jí v kapli
FSSPX v sousedství. V té době naše děti strádaly kvůli špatné
katechetické výuce, naředěné věrouce, nudným kázáním a nenáročnému katolicismu.
Náš návrat k „tradici“ byl pro ně matoucí a omračující, protože byly naprosto
neznalé Církve před Druhým vatikánským koncilem.
Odkud začít vysvětlovat
naše ulehčení a radost, které jsme cítili, když jsme znovu získali víru svého
mládí? Byly to mnohahodinové diskuze se soustředěnou pozorností našich
dětí (nešlo o lehký úkol!). V zoufalství jsem připravila přiložený „dokument“,
který může být prospěšný vašim čtenářům.
Toto prohlášení pobídlo
naše děti, aby kladly mnoho otázek a otevřelo jejich oči u mnoha zneužití,
jichž jsou svědky v místní farnosti. Je naší nadějí a modlíme se, aby jim
tato jiskra zvídavosti časem pomohla nalézt jejich domov – tradiční katolickou
víru. Děkuji, vezmete-li to v úvahu.
Connie Bagnoli
East Patchoque, New York
East Patchoque, New York
***
PROČ?
Jako vaši rodiče máme
odpovědnost a povinnost předat vám pravdu naší tradiční katolické víry. Nejsme
„novým“ náboženstvím ve střetu s katolickou vírou. Patříme do relativně
malé skupiny věřících, kteří zamýšlí konat bohoslužby podle starobylého ritu a
chtějí zachovat pro budoucí generace prastarou tridentskou mši. Protože jste
vyrostli ve stínu Druhého vatikánského koncilu, koncilu svolaného
papežem Janem XXIII. a dokončeném papežem Pavlem VI., koncilu,
který skončil v roce 1965, některé výrazy, jež jsme už použili,
vám nejsou známé. Je naší nadějí a vírou, že po přečtení tohoto dopisu budete
mít alespoň stručnou představu o událostech, které vedly ke katolické Církvi,
jak ji dnes znáte, a zasadíme ve vás sémě budoucí zvídavosti.
NOVÝ MEŠNÍ ŘÁD – ODKUD
POCHÁZÍ?
Když v roce 1960
papež Jan XXIII. svolal Druhý vatikánský koncil, byl skoro každý biskup světa
v rozpacích. Vatikánské koncily se historicky svolávají pouze, když má
Církev nějakou naléhavou potřebu nebo bojuje s velmi vážnou herezí
(všeobecným útokem na dogma víry, tj. například, že Maria nebyla Matkou Boží).
Ale toto byla doba, kdy se zdálo, že je katolická Církev velkolepá. Měli jsme
hojnost kněží a jeptišek. Semináře byly plné. Katolické školy byly přeplněné.
Nebylo neobvyklé, že při nedělních mších a při zasvěcených svátcích bylo už jen
místo na stání. Takřka každou sobotu byly fronty ke zpovědi.
Tak proč svolávat
koncil? Papež Jan byl některými biskupy varován, že v jejich středu jsou
někteří (ne mnozí) liberální biskupové, kteří by využili koncil k
„modernizování“ Církve. Předešlí papežové, zvláště papež sv. Pius X., varoval,
že Církev nikdy nesmí být „moderní“. Musí být neměnná, protože to, co je
moderní v roce 1940, nebude moderní v roce 1960, a co je moderní
v roce 1960, nebude moderní v roce 1980. Tím, že zůstanete NAVŽDY
neměnní, jste vždy relevantní. Papež Jan přislíbil, že to bude PASTORAČNÍ a
nikoliv VĚROUČNÝ nebo DOGMATICKÝ koncil, takže poklad víry (naše přesvědčení) a
mešní liturgie se nezmění. Říká se, že než umřel, viděl, jak se koncil mění ve
směru, který nebyl schopen zastavit, a proto přivítal smrt, která měla být i
smrtí koncilu. Bohužel, koncil byl znovuotevřen papežem Pavlem VI., jeho
nástupcem, který přizval 6 protestantských duchovních jako „pozorovatele“. Za
kulisami měli tito „pozorovatelé“ mnohem větší vliv a stali se neoficiálními
účastníky. Tak mohla být římskokatolická mše „protestantizována“. Cituje se, že
na konci koncilu jeden z protestantských pastorů řekl: „Tohle je nejlepší
koncil, jaký kdy protestanti měli!“
Nemáme v úmyslu
podat vám historii Druhého vatikánského koncilu krok za krokem. Měli byste však
vědět, že když koncil skončil, kola byla v pohybu jako vlak v plné
rychlosti. Za volantem byli „modernističtí“ biskupové, kteří použili koncil
jako dopravní prostředek do svého vlastního místa určení – „modernější“ Církve,
otevřené novotám, které zapříčinily oslabení víry a mnoho zmatení. Když papež
Pavel VI. viděl konečný výsledek Druhého vatikánského koncilu, řekl
jednoznačně: „SATANŮV DÝM PRONIKNUL DO CÍRKVE!“
Pokud jste četli
dokumenty Druhého vatikánského koncilu (většina katolíků nečetla), není
v nich nic, co by ospravedlnilo početné změny ve svaté mešní oběti.
Nezakázaly sloužení mše v latině. Nežádaly odstranění oltářů a jejich
nahrazení stolem. Nežádaly odstranění plůtků pro sv. přijímání, u nějž
shromáždění při svatém přijímání KLEČELI. Nepovolovaly podávání Sv. přijímání
laiky a nepovolovaly ministrantky. Nepovolovaly přijímání na ruku. Nepovolovaly
většinu změn liturgických obřadů a pobožností, které se učinily. Nic netušící
kněží a duchovní, kteří třeba nikdy neměli příležitost číst ty dokumenty, prostě
jen následovali příkazy od biskupů, kteří vědomě nebo nevědomě byli loutkami
liberálních, modernistických biskupů u kormidla.
Všechno to se neudálo
přes noc. Změny byly nepatrné. Když hodíte žábu do vařící vody, vyskočí ven.
Když dáte žábu do studené vody a pomalu zvyšujete teplotu, uvaří se
k smrti. Někteří starší kněží, kteří by změny nepřijali, odešli nebo šli
do důchodu. Konzervativní, pravověrné jeptišky opustily kláštery. Nové
modernistické jeptišky radostně shodily své hábity a koupily si kostýmky, které
je neodlišovaly od zbytku společnosti. Většina lidí, zmatená tím vším, změny
nezpochybňovala. Svatá matka Církev by nás nepodvedla nebo nesvedla na scestí.
Někteří prostě v poslušnosti následovali, ale mnozí ztratili víru.
Byla katolická Církev před
Druhým vatikánským koncilem dokonalá? Ne, je tvořená lidmi a lidé chybují. Ani
kněží a jeptišky nejsou imunní k hříchu. Ale Církev byla naším morálním
kompasem a neexistovala na světě žádná záležitost mravů, ke které by nebyla
jasná promluva z kazatelny. Naše kostely se budovaly tak, aby vyvolávaly
posvátnou úctu a zbožnost. Každá farnost měla každotýdenní novény a požehnání
s velkou návštěvností. Žena by si nedovolila vkročit do kostela bez
pokrývky hlavy a cudného oblečení – nikdy v kalhotách. Muži nosili košile
– nikdy trička nebo kraťasy.
„Jak konáš pobožnost,
tak věříš. Jak věříš, tak konáš pobožnost.“ Způsob, jak konáme pobožnost,
odráží naše přesvědčení. Chodit ke svatému přijímání bez stavu Boží milosti pro
vás není tak důležité. Chodit do kostela oblečení jako když jdete na pláž, také
znamená, že se vůbec nic tak zvláštního neděje. Když kdokoliv může podávat
Svátost oltářní nebo se jí dotknout, je víra v reálnou Přítomnost oslabená
a v mnoha případech ztracená. Když se Novus Ordo mše stala pravidlem, víra
lidu začala odumírat.
Znamená to, že každý,
kdo navštěvuje Novus Ordo mši, není zbožný? Znamená to, že každý Novus Ordo
duchovní je hříšný a nevěřící? NAPROSTO NE! Znamená to, že tito velmi výjimeční
lidé, kteří si zachovali svou svatost a stráží si svou víru, si zaslouží
opravdovou bohoslužbu tradiční latinské mše.
CO JE TRADIČNÍ LATINSKÁ
MŠE?
Tradiční latinská mše je
mešní ritus, jímž Římskokatolická Církev sloužila Bohu po staletí a přinášela
za vykoupení lidstva Bohu Otci Ježíšovu kalvárskou oběť. Staré církevní
dokumenty ukazují, že tento ritus byl přesně slovo od slova sloužen papeži a
duchovními dokonce už před rokem 600 po Kristu. Tradice nám říká, že tento
ritus byl do té doby v podstatě nezměněn po staletí.
V roce 1570 papež
sv. Pius V. vyhlásil v dokumentu nazvaném „Quo
Primum“, že toto je mše, která se má sloužit po všechny časy až do
věčnosti. Varoval, že změna mše by zničila Církev a víru lidu. Velmi jasně
prohlásil, že kdokoliv, včetně papeže, kdo by změnil Svatou mešní oběť, uvádí
svou vlastní spásu v ohrožení a „vystavuje se hněvu svatých apoštolů Petra a
Pavla“. Každý biskup včetně papeže musel složit slavnostní přísahu
proti „modernismu“ (proti změnám víry přizpůsobujícím se době)
/zavedl ji papež sv. Pius X. – pozn. překl./.
Proč latina? Kamkoliv
jste před Druhým vatikánským koncilem cestovali, když jste vstoupili do
katolického chrámu, věděli jste, že mše,
která se zde slaví, je přesně táž po celém světě. Latina je mrtvý
jazyk. V konverzaci se neužívá. Proto se slova nikdy neodebírají, nepřidávají
nebo se významy nemění. Kupříkladu slovo „gay“ znamenalo dříve
v angličtině „šťastný“. Dnes má naprosto odlišný význam. Slova se v
„mrtvém“ jazyce takovýmto způsobem měnit nemohou. Věřící katolíci sledovali mši
podle svých misálů napsaných ve vlastním jazyce. Ti, kdo nepoužívali misál, se
přesto cítili součástí obřadu; vstávali, klekali nebo seděli spolu se
shromážděním a cítili posvátnost svaté liturgie. Francouzský kněz, který neuměl
anglicky, mohl sloužit mši na Long Islandu, aniž by jeho farníci tušili, že
nezná jejich jazyk.
V protikladu
k tomu, když jsme dnes při cestování navštívili Novus
Ordo mši, nikdy jsme nevěděli, co bude kněz dělat nebo jak to bude
dělat. Mnohé mše, které jsme navštívili, se zdály velmi cizí, neuctivé a někdy
divné. Novoty jsou příkazem dne. Jednota je pryč. Každý biskup se stal svou
vlastní autoritou ve své vlastní diecézi a kněží v jeho farnostech
experimentují, jak chtějí.
Tradiční latinská mše
NEMŮŽE být zakázána žádným papežem a NIKDY nebyla zakázána. 7. července 2007
vydal Benedikt XVI. motu proprio „Summorum Pontificum“ „uvolňující“ tradiční
latinskou mši a prohlásil s autoritou Kristova náměstka na zemi, že tato
mše nikdy nebyla a nikdy nemůže být zrušena. Většina biskupů se pokusila
ignorovat tento výnos, ale mnozí kněží naštěstí nyní znovuobjevují krásu
tridentské mše.
Bratrstvo sv. Pia X.
Milostí Boží byl jeden
z biskupů, který se aktivně účastnil Druhého vatikánského koncilu, zděšen,
když si uvědomil, že jakmile se nový mešní řád začne všeobecně používat, víra
odumře. Jmenoval se Marcel Lefébvre. Na kněze byl vysvěcen
v roce 1929 a sloužil jako misionář v Africe. Uvědomil si, kam
liberální biskupové vedou Církev. Se souhlasem Vatikánu založil v roce
1970 Bratrstvo sv. Pia X. a s hrstkou oddaných kněží přísahal, že pro nás,
naše děti a naše vnoučata zachová „mši všech časů“. Navzdory mnohému
pronásledování z nitra Církve trval na svém a nevzdal se svého přesvědčení, že
latinská mše musí být navždy zachována kvůli spáse všeho lidstva. Protože
věděl, že nebude žít věčně, naléhavě prosil papeže Jana Pavla II., aby stanovil
termín, kdy by mohl vysvětit čtyři ze svých kněží jako biskupy, aby pak dál
mohli světit kněze. Akt svěcení nebyl nikdy zakázán, ale arcibiskupu
Lefébvreovi bylo jasnější a jasnější, že určité síly ve Vatikánu jsou
rozhodnuté zničit Bratrstvo tím, že zůstane po jeho smrti bez biskupa. Když mu
znovu odmítli stanovit přesný termín a zůstal bez jiné možnosti, Lefébvre
vysvětil čtyři biskupy bez jasného pověření od papeže. Navzdory tomu nebyl
arcibiskup Lefébvre a čtyři biskupové nikdy formálně exkomunikován. Tento krok
měl zachovat víru, ne ji zničit. Nikdy se, dokonce ani v Římě, nezpochybňovalo,
že kněží Bratrstva sv. Pia X. jsou platně vysvěcení a svátosti platně
vysluhují.
Bratrstvo není
v plné jednotě s Římem, ale záležitost Tradice v tuto chvíli
biskup Fellay, Generální představený Bratrstva sv. Pia X., předkládá
Svatému Otci. Katolická Církev nezapočala Druhým vatikánským koncilem a nikdo
na zemi nemá právo zavrhnout nebo zničit vše před ním. Bratrstvo sv. Pia X.
uznává našeho Svatého Otce za hlavu katolické Církve. Modlí se za něj při každé
mši.
(Nota bene – 21. ledna
2009, v reakci na růžencové křížové tažení takřka 3 milionů růženců, sňal
papež Benedikt XVI. tzv. „exkomunikace“ čtyř biskupů Bratrstva sv. Pia X.)
TEOLOGIE V POZADÍ
LATINSKÉ MŠE VS. NOVUS ORDO
Katolická Církev o mši
vždy mluvila jako o „oběti“. Je NEOMYLNÝM UČENÍM (bez chyby), že Kristus
zanechal viditelnou svátost Své Církvi, v níž je kalvárská
oběť znovuzpřítomňována po celou věčnost nekrvavým způsobem.
Novus ordo mše je
prezentována jako „večeře Páně“, hostina sdílená společenstvím. Proto byl
obětní oltář změněn na stůl. Ačkoli je Poslední večeře určitě částí liturgie,
nemůže být oddělena od kalvárského Kříže. Vím, že je to velmi těžko
pochopitelné. Postačí, řeknu-li, že když byl VÝZNAM mše pokroucen, vloudilo se
do Církve mnoho omylů a zneužití.
PO OVOCI JEJICH POZNÁTE
JE
Jaké je ovoce Druhého
vatikánského koncilu? Konciloví otcové předpovídali „nové jaro“ Církve. O 40
let později je katolická Církev v „zimním spánku“. Kněží a jeptišky opustili po
desetitisících svá povolání. Počet seminaristů poklesl o 90% (1965-2002). Počet
řádových sester učitelek poklesl o 93%. V roce 1958 v USA 74%
katolíků navštěvovalo pravidelně mši. V roce 2002 jejich počet poklesl na
17%. Po Spojených státech se překotně zavírají katolické kostely a školy,
zatímco tradicionalistické kostely, školy a semináře se rozšiřují. Průzkum mezi
Novus Ordo katolíky prozradil, že více než 80% už nevěří ve skutečnou
Přítomnost Krista ve Svátosti oltářní. Aby se zaplnily prázdné semináře, bylo
dovoleno mužům s homosexuálními sklony (a některým aktivním homosexuálům)
vstoupit do kněžství (což bylo dříve ZAKÁZÁNO). To mělo za následek mnoho tisíc
poznamenaných obětí, které dnes stále trpí. Biskupové odvraceli hlavu a nyní má
Církev miliardové dluhy, což vede k dalšímu výprodeji církevního
vlastnictví. Nádherné mramorové oltáře se zničily a vyhodily na navážku nebo
shodily do řeky. Krucifixy se nahradily ošklivými nesmyslnými transparenty.
Svatostánky, kde se přechovává Svátost oltářní, a které byly uprostřed oltářů,
se odsunuly stranou nebo se úplně schovaly pryč. Nádherné sochy Našeho Pána,
Naší blahoslavené Matky a svatých byly vykázány do sklepa. Okna
z barevných skel zpodobňující život Našeho Pána, Naší blahoslavené Matky a
svatých se nahradila barevnými geometrickými obrazci, které nezpodobňují
naprosto nic. Podle kanonického práva mají být nádoby používané během mše ze
vzácného kovu (stříbro, zlato). V naprosté lhostejnosti k tomuto
nařízení se používá laciná keramika a sklo, se kterými každý a kdokoliv
manipuluje.
Vzpomínám si, jak mě
církevní pěvecký sbor doprovázený varhaníkem, rozplakal, když
zpíval „Sanctus, Sanctus, Sanctus“. Nechte kytary a bubny doma! Mohla bych
pokračovat dál a dál, ale obrázek už máte. Svatost a posvátnost se rychle
vytrácí! Proto už nejsou více důležité. Proto většina katolíků, kteří chodí ke
svatému přijímání, nebyla léta u zpovědi a nezáleží jim na tom. Hřích není
problém. Nikdo to slovo rád nepoužívá – zvláště velmi mnozí kněží na kazatelně.
Naši přátelé, naše děti, náš katolický lid se sytí kameny, když se kdysi sytil
chlebem.
ZÁVĚR
My jsme znovu objevili
poklad, o němž jsme si mysleli, že je ztracen. Bohužel vy jste nikdy nevěděli,
že poklad existuje. Proto se vám může zdát tak obtížné pochopit, proč se cítíme
tak požehnaní, že máme kostel Sv. Michaela Archanděla v sousedství.
Jestliže vás nebudeme poučovat, budeme mít velkou vinu. Jak naložíte
s touto informací je na vás. My doufáme a modlíme se, abychom vám poskytli
jakoukoliv doplňující informaci. Jinak není víc co říci.
Arcibiskup Lefébvre,
když se jeho pozemský život blížil ke konci, vyjádřil jednoduchý, ale hluboký
názor, že „předal, co obdržel (dar víry)“.
Nemůžete předat to, co
nemáte. My jsme to znovu nalezli a teď si přejeme předat to vám, našim dětem,
v závislosti na naší svaté povinnosti katolických rodičů před Bohem.
***
Poznámka překladatele:
Tento překlad věnuji svému nejstaršímu synovi
v předvečer jeho prvního Svatého přijímání v kapli FSSPX.
v předvečer jeho prvního Svatého přijímání v kapli FSSPX.
Zdroj: The Remnant
Překlad: D. Grof