Naplňuje nová mše představu katolické liturgie?
Obecně vzato je liturgie ritualizovanou modlitbou, tj.
oficiální modlitbou společenství, která je schválena autoritou tohoto
společenství. V případě katolické liturgie je tu navíc fakt, že je určitým
způsobem modlitbou samotného Ježíše Krista, Hlavy lidstva, uskutečňovanou
v jednotě s Jeho mystickými členy.
Pokud jde o novou mši, prvek schválení autoritou je
jistě přítomen [přinejmenším de facto, pokud ne de iure], takže jakékoliv
pochyby ohledně jeho legitimity se musí dotýkat něčeho hlubšího – buďto něčeho,
co je protikladné k samé podstatě představy toho, co je modlitba, nebo
nějakého nesouladu se statutem modlitby Kristovy.
Každá modlitba má dvojí aspekt – prvotní vzestupný
aspekt, jímž se člověk bohopoctou, díkůčiněním, prosbou a pokáním dává Bohu, a
druhotný sestupný aspekt, jímž se Boží dary a požehnání vylévají na člověka.
Když člověk uznal Boha za Toho, kým je, a uznal Jej za Jedinečného, pokorně,
ale s jistotou očekává, že od Boha obdrží ony věci, které může dát pouze
Bůh.
Když se člověk zamyslí nad sestupným aspektem
modlitby, ihned si uvědomí, jak moc závisí a koresponduje s uvědomováním
si Boha ze strany člověka.
- V bohopoctě člověk uznává dokonalosti Boží, které jsou mu známé rozumem a zvláště vírou – Boží milosrdenství, moc, spravedlnost, moudrost atd.
- Ve velebení Boha pro Jeho dokonalosti, jak je člověk lépe poznává vírou, uznává také pravdivost Boha.
- V díkůčinění Bohu Mu člověk děkuje za Jeho dobrotu a milosrdenství, jak je rozumem a zvláště vírou poznává.
- V prosbě Bohu o požehnání je zakořeněna důvěra, kterou člověk má, když si uvědomuje Boží moc a milosrdenství.
- Ve snaze člověka získat Boží odpuštění je člověk motivován svým uvědomováním si zla hříchu, dobroty a vznešenosti Boží a své vlastní lidské bezvýznamnosti v porovnání se svým Stvořitelem.
Zde leží první důvod pro nelegitimnost ritu nové mše –
neodpovídá lidskému poznání Boha, tj. Božímu zjevení, které promýšlíme
v jeho přirozené podobě (skrze stvořené), nebo v jeho nadpřirozené
podobě (skrze zjevení). Nový ritus v jistém smyslu uctívá svého vlastního
Boha – Boha, kterého neuráží hřích, kterého nezajímá rituální oběť, který málo
bere v potaz Svou vlastní fyzickou přítomnost při mši a který klade náboženskou
pravdu a náboženský omyl na podobný základ.
Pokud jde o sestupný aspekt modlitby, kterým se na
člověka přivolává Boží požehnání, bude ritus modlitby legitimní, pokud
disponuje člověka k přijetí těchto požehnání. Na úrovni přirozené víry to
bude vyžadovat, aby byl ritus koncipován tak, aby vyvolával postoj pokory,
důvěry a kajícnosti. Na úrovni nadpřirozené víry by měl ritus disponovat
člověka k aktu víry, naděje a lásky. Na této úrovni se Novus Ordo
ritus opět projevuje jako defektní, protože zastírá pravdy víry – skrývá ty
prvky věrouky, které odporují ekumenismu nebo modernímu pojetí lidské
důstojnosti. Modlitba s takto překrouceným vyjádřením víry jistě
nenapomáhá aktům víry, ale spíše jim překáží. To podkopává celé uspořádání
nadpřirozeného posvěcování, protože víra je základem naděje a lásky. Dokonce i
když promýšlíme přirozenou víru, ritus, který staví do středu náboženské
pozornosti člověka a to člověka vyznačujícího se vnitřní důstojností, kterou
žádný hříšný akt nemůže ohrozit, může jen stěží disponovat člověka k aktu
pokory a kajícnosti. V praxi je vlastně zřejmé, že nový mešní ritus
podkopal přirozenou náboženskou úctu věřících.
A konečně, celá katolická liturgie je jedinečná ve
zvláštním smyslu tím, že je to modlitba Ježíše Krista, Hlavy Mystického Těla.
Na straně Krista to vyplývá ze skutečnosti, že Náš Pán je jediným skutečným
zprostředkovatelem spásy, jediným Knězem, který kdy Bohu vzdal úkon bohopocty
hodný Boha. Na naší straně to vyplývá z našeho včlenění v Krista a
naší účasti na Jeho kněžství (aktivní nebo pasivní), kterých dosahujeme
přijetím nesmazatelných svátostných znamení. Co lze tedy říci o mešním ritu,
který svou ekumenickou orientací nepřímo odmítá jedinečnou zprostředkující roli
Krista? Nebo který zastírá obětní aspekt tohoto zprostředkování? Nebo který
nepřímo odmítá hierarchii mezi svátostnými znameními, kterými se členové Krista
účastní na tomto zprostředkování a mají z něj užitek? Taková liturgie je
sama k sobě nepoctivá. Odmítá svou vlastní povahu a lže o své vlastní
totožnosti. Objektivně vzato je urážkou Syna jakožto Vtěleného Boha.
Překlad: D.
Grof