svátek 17. září
Prof. Plinio Correa de Oliveira
Biografický výběr:
Od založení Církve až do dnešního dne si Božská
Prozřetelnost vždy povolávala vynikající muže, kteří svým věděním a svatostí
chránili a bránili pravdy katolické víry proti útokům heretiků.
Mezi těmito muži září sv. Robert Bellarmin
(1542-1621), který byl oslavován pro své učení a polemické práce a stejně tak
pro svou mravnost a zanícení pro Církev. Opravdu se zdálo, že tento svatý
kardinál obdržel od Boha trojí dar - učit lidi, vést věřící a uvádět do rozpaků
protestantské heretiky 16. století – doby, kdy protestantismus rostl a šířil
se.
Byl velkým kazatelem, profesorem a diskutérem, který
od Benedikta XV. obdržel titul „kladivo na heretiky“. Plodně psal, a abychom
pochopili hodnotu jeho knih, stačí si jen přečíst, co o něm řekl sv. František
Saleský, jeho současník a přítel: „Kázal jsem pět let v Chablais a z knih
jsem měl jen Bibli a díla velikého Bellarmina.“
Jeho nejznámější prací jsou Polemiky, sbírka
přednášek, které přednesl v Římské koleji. V nich vymezil učení Otců,
koncilů a církevního zákona, aby vítězně bránil dogmata napadaná protestanty.
Toto dílo, dobře vyvážené a rázné, je tak dobře vypracované, že jej mnozí
považují za nepřekonatelné. Když bylo publikováno, vyvolalo tolik radosti mezi
katolíky jako nenávisti mezi nepřáteli Církve. Theodor z Baise,
protestantská vůdčí osobnost, říkával: „Toto je dílo, které nás porazilo.“
Kvůli množství konverzí, za které bylo toto dílo odpovědné, bylo jeho čtení pod
trestem smrti v alžbětinské Anglii zakázáno. Povolení číst jej měli pouze
doktoři teologie.
Až do dneška zakládají práce sv. Roberta Bellarmina
silný obranný val
proti protestantismu, liberalismu, modernismu a progresivismu.
proti protestantismu, liberalismu, modernismu a progresivismu.
Kromě polemik s heretiky také chtěl zabránit
tomu, aby věřící upadli do omylů. Za tím účelem napsal svůj pozoruhodný malý
katechismus Souhrn křesťanské nauky (DoctrinaeChristianae breve,
1598), který využíval při výuce dětí a prostých laiků, přestože byl zaneprázdněn
jinými naléhavými záležitostmi. Mimo mnoho svých jiných prací napsal na sklonku
života duchovní poznámky, které tvoří pět malých asketických pojednání.
Poslední z těchto prací má název Umění dobře umírat (De arte
bene moriendi, 1620).
Komentáře prof. Plinia:
Dovolte mi předložit další fakt z jeho života.
Sv. Robert Bellarmin byl duchovním vůdcem sv. Aloise Gonzagy. To by
v životě člověka samo o sobě mohlo být poctou.
Co můžeme povědět o sv. Robertu Bellarminovi? Byl
oceňován jako „kladivo na heretiky“. Byla doba před Druhým vatikánským
koncilem, kdy toto bylo velkou pochvalou. Tento titul mu propůjčil papež
Benedikt XV. Podobný přídomek obdrželi i rozliční další svatí, kteří způsobili
významnou újmu herezím. Napsal mnoho knih, které ukazovaly katolickou pravdu a
napadaly heretiky. Jeho argumenty byly rázné a tvrdé, ale obrátily mnohé.
Theodor z Baise, významný protestantský vůdce,
který byl nástupcem Kalvína, se děsil děl sv. Roberta Bellarmina. Tento muž
vedl proslulou debatu se sv. Františkem Saleským. Anglická královna Alžběta I.
byla z jeho děl také zděšená kvůli mnoha konverzím, které zapříčinily.
Měla takový strach, že vydala výnos, že nikdo, kdo nebyl doktorem teologie,
neměl povoleno číst jeho díla.
Sv. Robert Bellarmin chápal, že se člověk nemůže
vypořádat s herezemi jen tím, že káže pravdu. Také je nutné napadat a
zničit omyl. Použitím této metody obrátil heretiky a přivedl je zpět
k jednotě s Církví. Když jej katolická Církev kanonizovala, potvrdila
tím tuto metodu. Prohlásila, že sv. Bellarmin praktikoval všechny ctnosti ve
vysokém stupni. Tudíž jednal v souladu s křesťanskou láskou,
protože ta je jednou ze tří teologický ctností – víra, naděje a láska. Také
jednal v souladu se spravedlností, prozíravostí, střídmostí a statečností.
Kdyby tato metoda byla špatná, Církev by jej nekanonizovala.
Toto je důležité si pamatovat, protože od doby Druhého
vatikánského koncilu nás učí, že napadat hereze a heretiky škodí jednotě
církví. Podle tohoto koncilového uvažování by každé dílo apoštolátu mělo
chválit heretiky a nikdy otevřeně nebojovat s jejich omyly. Život sv.
Roberta Bellarmina dokazuje přesný opak.
Je také zajímavé všimnout si přítomnosti harmonických
kontrastů v životě sv. Roberta Bellarmina. Byl mistrem pravověrnosti a
velkým bojovníkem, ale ve stejnou chvíli byl člověkem schopným vést citlivou
duši sv. Aloise Gonzagy a provázet jej ke svatosti. Sv. Alois Gonzaga byl velmi
ctnostný a tolik mu záleželo na uhlídání si své počestnosti, že někteří zlí
lidé z jeho okolí o něm šířili, že je nevyrovnaný. Sv. Robert Bellarmin
byl tím, kdo porozuměl této těžko pochopitelné duši, věděl, jak s ním
jednat, a jak jej vést, aby se stal mistrovským dílem svatosti.
Proto i v době, kdy byl velmi zaneprázdněným
polemikem, si sv. Robert Bellarmin udělal čas vést duše a psát hluboká duchovní
pojednání, která mu vynesla titul Učitel Církve. Tato schopnost vracet se
z polemických šarvátek a zpátky do nich a vést duše, spolu s tím, že
si udržel ducha rozjímání potřebného pro psaní svých knih, je možná pouze, když
má člověk veliký klid ducha. Tento klid je v jistém smyslu jednou
z nejhlubších věcí duše sv. Roberta Bellarmina.
Obdivujme tohoto velkého světce a prosme ho, ať
s každým z nás učiní to, co učinil se sv. Aloisem Gonzagou, to jest,
ať nás vede na cestu ke svatosti.
Zdroj:Tradition in Action
Překlad: D. Grof