Společné poslání a „výmluvné mlčení“
Papežovy poslední výroky o Židech a obrácení
John Vennari
Celková
podstata spisů kardinála Ratzingera/papeže Benedikta po všechna ta léta je, že
katolíci by se nutně neměli snažit obrátit Židy, ale spíše, že Židé a křesťané
by měli být společnými svědky „jednoho Boha, který nemůže být uctíván odděleně
od jednoty lásky k Bohu a bližnímu, měli by pro tohoto Boha otevírat dveře do
světa...“
„Církev by neměla usilovat o obrácení Židů, říká
papež.“ To byl titulek nedávného článku v National Catholic Reporter
k papežově nové knize Ježíš z Nazareta díl II.: Svatý týden. (1»)
Papežův poslední svazek, který je pokračováním jeho
dřívější práce Ježíš z Nazareta, díl I., byl vatikánským kardinálem
Marcem Ouelletem vychválen jako „mimořádně ekumenická kniha“. (2»)
To není překvapivé, protože papež Benedikt je především ekumenickým teologem,
jehož myšlení ohledně členů nekatolických náboženství je utvářeno podle nového
směřování Druhého vatikánského koncilu.
Papežovy poslední výroky týkající se Židů jsou
v souladu s tím, co se po léta objevuje v jeho knihách. Ke
čtyřem z nich, v nichž tvrdí, že Židé a křesťané dneška sdílí
„společné poslání“ přivést Boha do tohoto světa, obrátíme svou pozornost.
Jeho komentáře jsou v souladu s kroky, které
učinil jako papež, jako je například změna velkopáteční modlitby ve staré
liturgii za obrácení Židů, protože je „k nim urážlivá“, a návštěva tří
synagog v posledních šesti letech.
Jeho výroky jsou konzistentní s tím, před čím
tomistický teolog P. Edward Hanahoe varoval, že je slabostí vlastní
ekumenickým teologům. V roce 1962 P. Hanahoe vysvětlil, že spisy
ekumenických teologů často trpí „výmluvným tichem“ v klíčových bodech
katolické nauky, které by narušily jejich ekumenické plány. (3»)
Benediktova prohlášení jsou v souladu s tím,
co je implicitně přítomno v novém učení Druhého vatikánského koncilu, co
učinil explicitním papež Jan Pavel II. a co prosazoval ve vatikánském dokumentu
o Židech z roku 1985.
Benediktova slova jsou také ve shodě s výsledky
málo známého tajného setkání mezi Židy a vatikánským vyslancem P. Yvesem
Congarem během Druhého vatikánského koncilu, v němž Židé požádali, aby byli
„úplně rehabilitováni“ a byli „považováni za bratry, partnery
s rovnoprávnou důstojností“, přestože budou dále sdílet své odmítání
Krista. Jako výsledek tohoto jednání „koncil uznal naše přání“, jak říká židovský
spisovatel Lazare Landau.
Všechny tyto body dále vysvětlíme.
„Čas pohanů“
Papežova slova o obrácení Židů jsou v knize
obsažena v 2. kapitole „Ježíšova eschatologická rozprava“. Jde o jeho
komentář předpovědi Našeho Pána o zkáze Chrámu a konci světa, jak zaznamenává
Matouš 23-24 a Marek 13.
Nejprve je nutné se krátce podívat na Benediktovo
prohlášení týkající se „času pohanů“, abychom pochopili jeho postoj ke konverzi
Židů.
Benedikt hovoří o „čase pohanů“ jako o klíčovém
konceptu pro pochopení vztahů Církve k Židům a klade velký důraz na slova
Našeho Pána: „A toto evangelium o království Božím bude kázáno po celém světě
na svědectví všem národům, a teprve potom přijde konec.“ (Mt 24:14) a „Ale
napřed musí být evangelium kázáno všem národům.“ (Mk 13:10)
Toto časové období mezi smrtí Našeho Pána a kázáním
Evangelia celému světu bude, jak poznamenává Benedikt, následováno obrácením
Židů na konci času. Zde cituje sv. Pavla: „Část Izraele propadla zatvrzení,
avšak jen do té doby, pokud nevejde plný počet pohanů. Pak bude spasen všechen
Izrael.“
Vyjadřuje své přesvědčení, že ranná Církev „nebyla
schopná postihnout chronologii onoho času pohanů“ a říká, že panovalo obecné
přesvědčení, že toto období bude relativně krátké.
Činí pak zvláštní prohlášení, že horlivé cesty sv.
Pavla nebyly ani tak kvůli obrácení jednotlivých duší, ale aby se Evangelium
hlásalo celému světu. Benedikt píše: „Neúnavnost, se kterou Pavel cestoval
k národům, aby jim všem přinesl poselství a aby, bude-li to možné, naplnil
poslání během svého vlastního života – tato neúnavnost se dá pochopit pouze,
když si člověk uvědomí historickou a eschatologickou důležitost jeho
vysvětlení: „Nemohu se chlubit tím, že kážu evangelium; nemohu jinak, běda mně,
kdybych nekázal.“ (I K 9:16).
Benedikt pak pokračuje neotřelým tvrzením: „V tomto
smyslu naléhavost evangelizace v apoštolské době nezávisela ani tolik
na tom, aby každý jednotlivec získal poznání Evangelia kvůli dosažení spásy,
ale spíše na tomto velkém pojetí historie: má-li svět naplnit svůj osud, musí
se Evangelium přinést všem národům.“ (4»)
Musíme mít na paměti, že v těchto knihách papež
hovoří, jak poznamenal v prvním svazku knihy Ježíš z Nazareta,
jako soukromý teolog a nikoliv jako autorita hlavy Církve. Jeho komentáře
věřící žádným způsobem nezavazují. Jeho prohlášení a jeho názory mohou být
mylné, zvláště pokud jsou v rozporu se stálým magisteriem věků – což je
rozhodující měřítko.
Benediktovo tvrzení, že sv. Pavel nepůsobil především
kvůli spáse jednotlivých duší, je otevřené vážným pochybám. Máme slova Našeho
Pána, kde nařídil apoštolům: „Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu
stvoření. Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen; kdo však neuvěří, bude
odsouzen.“ (Mk 16: 15-16). Obrácení duší je zřetelně zdůrazněno.
Stejně tak sv. Petr o letničním ránu zaníceně naléhal
na Židy v Jeruzalémě, aby „se zachránili před tímto zvráceným pokolením“ a
říkal jim, že musí vstoupit do Kristovy Církve, aby byli spaseni (Sk 2).
Podobně říká blahoslavený opat Marmion, velký mistr
duchovního života, že to byla láska ke Kristu a zanícení pro duše, které
donutily sv. Pavla vytrpět nepopsatelná strádání a útrapy při svém poslání:
„Pohání nás Kristova láska. Proto se dám ochotně a bezvýhradně, aniž bych
počítal náklady. Cele se dám pro duše, které ON získal.“ (5»)
Tato slova naznačují prvotní motivaci sv. Pavla, jíž
je spása duší, a nikoliv eschatologická vize zajištění naplnění „času pohanů“
během jeho života.
Člověk je tudíž zmatený, když čte Benediktova slova,
že Pavlova horlivost a neúnavnost se „dá vysvětlit pouze“
Pavlovou snahou naplnit nejprve eschatologickou vizi, a teprve druhotně snahou
o spásu duší. Zde však Benedikt hovoří více dle vzoru ekumenika, protože
ekumeničtí teologové zřídka mluví o potřebě obrácení nekatolíků do katolické
Církve, ale spíše mluví o velké, blíže však neurčené, ekumenické vizi.
„Církev už se nemá
zaměřovat na obrácení Židů“
To nás přivádí k Benediktovu prohlášení
týkajícímu se Židů, v němž říká: „Zde bych rád připomněl radu sv. Bernarda
z Clairvaux svému žákovi papeži Evženu III. v této věci. Připomíná
papeži, že se jeho povinná starost rozšiřuje nejen na křesťany, ale: ´Máte také
povinnosti k nevěřícím, ať k Židům, Řekům nebo pohanům´. Pak se okamžitě
opravuje a komentuje to přesněji: ´Je pravda, že co se týká Židů, je vám
omluvou doba. Pro ně byl stanoven určitý čas, který nelze předpovědět. Nejprve
k víře přijde plný počet pohanů...´
A pokračuje: „Hildegarda Brem tuto pasáž komentuje
následovně: ´V listě Římanům 11:25, Církev se nesmí starat o obrácení
Židů, protože musí čekat na dobu k tomu Bohem pevně stanovenou, dokud se
´nenaplní počet pohanů´ Naopak, samotní Židé jsou živoucí homilií, k níž musí
Církev obrátit svou pozornost, protože oni nám přivádí na mysl Pánovo
utrpení...“ (6»)
V tomto bodě Benedikt opouští téma konverze Židů
a zanechává katolíky v dohadech o tom, co tím vlastně míní. Míní tím, že
by se Církev vůbec neměla snažit obracet Židy, protože nejsou „Bohem zavržení“
a musí přijmout Krista na konci času po „času pohanů“? Nebo tím míní, že
současní Židé kvůli spáse stále potřebují přijmout Krista a Jeho Církev, ale
Církev by teď a tady neměla vyvíjet zvláštní misijní úsilí na jejich obrácení.
Kardinál
Torquemada, velký teolog Florentského koncilu vysvětloval: „Proto papež Inocenc
III. (na obrázku) uvádí, že je nutné poslouchat papeže ve všem, jestliže sám
nejde proti obecným zvyklostem Církve, ale pokud by proti těmto obecným
zvyklostem šel, není povinností jej následovat...“
Jsou někteří, kteří usuzují, že tím Benedikt myslí, že
Církev by nyní neměla začínat zvláštní křížové tažení za obrácení Židů, což je
pravděpodobně kontext, v němž hovořila Hildegarda Brem. Víme například, že
během Prvního vatikánského koncilu dva otcové Lémannové, konvertité
z judaismu, předkládali konkrétní podnět Církvi, aby se pustila do
zvláštního programu k obrácení Židů, ale okolnosti zabránily otcům Prvního
vatikánského koncilu zabývat se touto diskuzí. (7»)
Když čteme další pojednání Josepha Ratzingera na toto
téma, brání nám dospět k takovémuto mírnému závěru. Spisy Josepha
Ratzingera naznačují, že nevidí žádnou opravdovou potřebu snažit se o obrácení
Židů, a že jejich spása není ohrožena jejich odmítáním Krista a jejich lnutím
k současnému judaismu.
Spíše chápe obrácení Židů na konci času jako něco, co
nás jaksi omlouvá, abychom se nesnažili obracet Židy tady a teď, a že dnešní
Židé mají svou vlastní legitimní věrnost Bohu. V duchu nového
mezináboženského směřování Druhého vatikánského koncilu tvrdí, že Židé a
křesťané musí sdílet „společné poslání“ a „vydávat svědectví o jednom Bohu“,
aby „pro tohoto Boha otevřeli dveře světa...“ (8»)
To je závěr, který se nám vnucuje, když čteme knihu
papeže Benedikta Ježíš z Nazareta ve světle jeho dřívějších knih Světlo
světa (2010), Bůh a svět (2002) a Mnoho náboženství - jedna
smlouva (1998).
Nová velkopáteční
modlitba
Ve Světle světa vydaném na konci roku 2010
papež Benedikt vysvětluje, že záměrně změnil velkopáteční modlitbu ve staré
liturgii, protože ji Židé považovali za urážlivou. Také se, jak činí ve druhém
svazku knihy Ježíš z Nazareta, odvolává na skutečnost, že Židé jsou
předurčeni k obrácení po „čase pohanů“.
Když se redaktor Benedikta zeptal, proč v únoru
2008 změnil starou velkopáteční modlitbu, odpověděl:
„...u staré liturgie se mi zdálo, že si tento bod
vyžaduje změnu. Stará formulace byla opravdu pro Židy urážlivá a nepovedlo se
jí pozitivně vyjádřit celkovou vnitřní jednotu mezi Starým a Novým Zákonem. Měl
jsem za to, že změna této pasáže staré liturgie byla nezbytná, zvláště, jak
jsem již řekl, s ohledem na náš vztah s našimi židovskými přáteli.
Pozměnil jsem ten text takovým způsobem, aby vyjadřoval naši víru, že Kristus
je Spasitel všech, že neexistují dvě cesty spásy, a že Kristus je také Mesiášem
Židů a ne jen pohanů. Ale nová formulace také přesouvá pozornost z přímého
požadavku na obrácení Židů v misijním smyslu na prosbu, aby Pán
v dějinách přinesl hodinu, kdy bychom všichni byli jednotní.“ (9»)
Zde vidíme hlavní body v Benediktově myšlení:
- Starobylá modlitba Církve za obrácení Židů nebyla teologicky správná a potřebovala úpravu, protože se jí nepovedlo vyjádřit „pozitivně vnitřní jednotu“ mezi Starým a Novým Zákonem.
- Modlitba se musela změnit kvůli tomu, že je „urážlivá k Židům“.
- Zaměření velkopáteční modlitby se přeneslo od modlitby za obrácení v „misijním smyslu“ tady a teď k modlitbě za „uspíšení dne“, kdy bude čas pohanů naplněn, za „hodinu v dějinách“ pro obrácení Židů, kdy „všichni budou jednotní“. To je stejná linie, kterou předkládá ve své poslední knize Ježíš z Nazareta díl II.
- Neexistují dvě cesty spásy, ale jedna: Kristus, který je nakonec Vykupitelem Židů i pohanů.
Tento poslední bod o ústřední roli Krista by neměl být
chápán jako jakési znovuzavedení tradičního učení, protože je víc ve shodě
s novým přístupem k mezináboženskému dialogu, který předkládal
dokonce i arcimodernista P. Jacques Dupuis.
V roce 2003 jsem na mezináboženském setkání ve
Fátimě, které jsem navštívil, slyšel Jacguese Dupuise tvrdit, že účelem
mezináboženského dialogu je „udělat z buddhisty lepšího buddhistu,
z hinduisty lepšího hinduistu“. Dupuis kritizoval neomylné prohlášení
Florentského koncilu, že „mimo Církev není spásy“ jako „odporný text“. (10»)
Ale dokonce i Dupuis trval na tom, že spása
„ostatních“ (nekatolíků) nakonec přichází skrze Krista a nikoliv pomocí
prostředků jejich vlastního náboženství. Když se proto díváme na celý soubor
Benediktova učení o ústřední roli Krista s ohledem na Židy (o nichž nikdy
neříká, že by se kvůli spáse měli obrátit), vidíme, že je více v souladu
s modernistou Jacquesem Dupuisem než s katolickým magisteriem věků.
Kristus je jejich Spasitel, ale neexistuje žádná bezprostřední potřeba těchto
katolíků obrátit je ke Kristově jediné pravé Církvi, aby byli spaseni.
Tutéž linii vysledujeme v dalších knihách
kardinála Ratzingera.
„Nejsou vyloučeni ze
spásy“
V roce 2002 se v knize Bůh a svět
redaktor ptá, zda Bůh nevzal zpět své slovo dostává odpověď, že „jako křesťané
věříme, že /Židé/ budou na konec spolu s námi v Kristu. Ale nejsou
jednoduše vyřazeni a Bůh je ze Svého plánu nevynechal, spíše nehybně stojí
s věrnou smlouvou Boží.“ Jinak řečeno: k obrácení Židů se proto
vrátíme na konci času jako k jeho ústřednímu bodu.
Zatímco kardinál opakuje katolické „přesvědčení“, že
Židé by měli přijmout Krista, nikdy nezmiňuje následky nevíry Židů, nikdy
neprohlašuje, že jejich spása je přinejmenším v ohrožení. Znovu opakuje, že
Kristus je také Mesiášem všech Židů.
Když redaktor cituje prohlášení sv. Pavla o „tvrdosti
srdce“ Židů a prohlášení sv. Pavla, že Židé jsou jak „nepřáteli Evangelia“, tak
„oblíbenci Božími“, odpovídá kardinál Ratzinger:
„Na jedné straně jejich ´Ne´ dostává Izraelity do
střetu s následnými Božími činy, ale zároveň víme, že jsou ujišťováni
o věrnosti Boží. Nejsou vyloučeni ze spásy, ale slouží spáse
zvláštním způsobem, a stojí tudíž v mezích Boží trpělivosti, v níž my
také vkládáme svou důvěru. (11»)
Vidíme tedy stejné myšlenky jako v Ježíši
z Nazareta díl II. Dnešní Židé odmítají Krista, ale nejsou vyloučeni
ze spásy (12»), a my se utěšujeme skutečností, že
„nakonec budou spolu s námi v Kristu“. A opět žádná zmínka o potřebě
dnešních Židů obrátit se kvůli spáse.
„Společné poslání“
Nakonec se dostáváme ke knize kardinála Ratzingera
z roku 1988 Mnoho náboženství – jedna smlouva: Izrael, Církev a svět.
Zde čteme kardinálovo pojednání o vztahu mezi dnešními křesťany a Židy.
Kardinál klade důraz na Ježíšovo poslání „sjednocení“
a „usmíření“, totiž, že „Ježíšovým posláním je sjednotit Židy a pohany do
jednoho lidu Božího, v němž se naplní univerzální přísliby Písma sv.,
které znovu a znovu mluví o národech, jež uctívají Boha Izraele.“ (13»)
To znamená, že se „všechny národy, bez toho, že by
skončilo zvláštní poslání Izraele, stanou bratry a těmi, kdo přijali zaslíbení
Božího lidu, stanou se lidem Božím s Izraelem skrze lpění na Boží vůli a
skrze přijetí Davidova království“. (14»)
Člověk by si rád myslel, že je to oklika kardinála
Ratzingera, kterou se říká, že sjednocením a usmířením Krista je, že Židé
opustí své falešné náboženství a přilnou k jediné pravé Církvi Boží, ale
kardinálova slova nám opět zabraňují přijmout tento výklad.
Kardinál pokračuje a říká, že „současná odpovědnost
Židů a křesťanů v dnešním světě“ spočívá ve „vyjadřování pravdy jediné
vůle Boží před světem a tím uvádění člověka před jeho vnitřní pravdu...“
Kardinál dále o Židech a křesťanech hovoří, jako že mají společné náboženské
poslání: „Židé a křesťané musí vydávat svědectví o jediném Bohu, stvořiteli
nebe a země.“
Kapitolu uzavírá tím, že zesiluje svůj postoj, který
se týká „veliké otázky společného poslání Židů a křesťanů v současném
světě.“ Říká, že by „Židé a křesťané měli přijmout jeden druhého
v hlubokém vnitřním smíření, aniž by ignorovali svou víru, ani ji
neodmítali, ale z hlubiny víry samé. Ve vzájemném smíření by se měli stát silou
míru ve světě a pro svět. Skrze své svědectví o jediném Bohu, který
nemůže být uctíván odděleně od jednoty lásky k Bohu, by měli pro tohoto
Boha otevírat dveře do světa, aby tato vůle došla naplnění...“ (15»).
Jak se zdá, nemůžeme si pomoci a musíme dojít
k závěru, že Benedikt vnímá Židy a křesťany tak, že mají společné poslání
přivést Boha lidstvu a přinést mír světu. Nikde nevidíme žádnou zmínku o
potřebě Židů obrátit se kvůli spáse k Církvi. Spíše můžeme dojít
k opačnému závěru.
Jak protikladná jsou slova kardinála Ratzingera
k učení papeže Pia VII., který ve své encyklice Post tam diuturnas
odmítl nový koncept náboženské svobody: „Tím, že se vyhlašuje nijak nerozlišená
svoboda všech forem uctívání Boha, se pravda zaměňuje s omylem a Svatá a
Neposkvrněná nevěsta Kristova se klade na stejnou úroveň jako heretické sekty a
dokonce i jako židovská perfidnost (zrada)“. (16»)
Pius VII., stejně jako každý papež před Druhým
vatikánským koncilem, by odsoudil představu, že křesťané a Židé mají „společné
poslání“, které klade „Neposkvrněnou nevěstu Kristovu na stejnou úroveň jakou
je židovská zrada“ a odsoudil by myšlenku, že bychom měli tiše opustit
jakoukoliv zmínku o potřebě Židů konvertovat ke katolické Církvi.
Přesto je nová myšlenka, že Židé a křesťané mají
„společné poslání“ a jsou „partnery s rovnocennou důstojností“ při vedení světa
k Bohu, ozvěnou málo známého setkání Židů a vatikánského vyslance Congara,
které se odehrálo v době Druhého vatikánského koncilu.
Tajná dohoda Říma a
židovských představitelů
Otec Yves Congar se během Druhého vatikánského koncilu
jako vatikánský vyslanec setkal ve Francii s Židy, aby se jich zeptal, co si
přejí. Židé odpověděli, že chtějí být považováni za „bratry, partnery s
rovnoprávnou důstojností“. Lazare Landau píše, že „koncil uznal naše přání“. Od
této chvíle vyvstaly dva nové koncepty ve vztazích Církve a Židů – představa
„modlitby ke stejnému Pánu“ a představa „společného poslání“ přivést Boha
světu.
Na počátku Druhého vatikánského koncilu se odehrála
tajná schůzka mezi Svatým stolcem a skupinou Židů. Byla to ve vztahu k judaismu
podobná dohoda jako dohoda „Vatikán-Moskva“. Dohoda „Vatikán-Moskva“ byla
tajným ujednáním mezi Vatikánem a Kremlem z roku 1962, v níž Jan
XXIII. na oplátku za to, že budou na koncilu přítomni pozorovatelé z pravoslavné
církve, slíbil, že Druhý vatikánský koncil nebude obsahovat žádné odsouzení
komunismu. (17»)
Dnes se o dohodě Moskvy a Vatikánu obecně ví. Dohoda
Vatikánu s židovskými představiteli tak dobře známá není.
Setkání týkající se Židů se odehrálo v roce
1962-63 a ve vydání francouzského časopisu Tribune Juive (č. 903)
ze 17.-23. ledna 1986 jej vylíčil spisovatel Lazare Landau. Papež Jan XXIII.
svěřil tato jednání kardinálu Beovi, který byl v té době papežovým
klíčovým mužem pro ekumenismus a mezináboženský dialog.
Landau o Beovi píše: „Vyslal tajné emisary do
židovských komunit, aby zjistili, co Židé chtějí. A tak Židé ze Štrasburku
přijali otce Congara OP, který obestřen tajemstvím přišel do synagogy, kde dvě
hodiny naslouchal stížnostem vůdců této komunity.“
To byl počátek „nové perspektivy“, která měla být
vnucena katolické nauce, to jest, jak poznamenává Jean Madiran, perspektiva, že
„už nesmíme hovořit o nevěrnosti Izraele, ale o jeho víře“.
V čísle 1001 časopisu Tribune Juive
s datem 25.-31. prosince 1987 zašel Lazare Landau do většího detailu.
Landau prozrazuje:
„Jednoho mlhavého mrazivého zimního večera na přelomu
let 1962-63 jsem šel do Centra mírového společenství (Centre communautaire de
le Paix) ve Štrasburku v odezvě na mimořádné pozvání. Židovští představitelé
pořádali v suterénu tajné setkání s papežovým vyslancem. Na závěr
šábesu nás zde byl přítomen tucet lidí, abychom uvítali dominikána v bílém
rouchu, kněze Yvese Congara, kterého kardinál Bea jménem Jana XXIII. pověřil,
aby se nás v předvečer koncilu zeptal, co čekáme od Církve...
Židé, kteří byli vyčleněni z křesťanské
společnosti takřka po dvacet století a často se s nimi zacházelo jako
s psanci, nepřáteli a bohovrahy, požádali, aby byli úplně rehabilitováni.
Jakožto potomci v přímé linii monoteistického pokolení Abrahámova
z nějž vzešlo křesťanství, požádali, aby byli považováni za bratry,
partnery křesťanské Církve s rovnoprávnou důstojností...
„Posel v bílém, bez jakéhokoliv /náboženského/
symbolu nebo ozdoby se vrátil do Říma s množstvím návrhů v souladu
s našimi vlastními. Po obtížné debatě ... koncil uznal naše přání.
„Homilie a katechismy se během několika málo let
změnily. Ve Francii byl květ této nové nauky představen v Editions du
Centurion pod názvem: Katolická víra. Francouzský episkopát sehrál
v osobě L. A. Elchingera, štrasburského biskupa, rozhodující roli při
představení současné „židovské otázky“ na koncilu. Duchovní si pohotově
osvojili koncilní rozhodnutí. Tento postoj nalezl mocnou podporu v dokumentu
„Pastorační směřování“ biskupského výboru pro vztahy s judaismem,
publikovaném Francouzskou biskupskou konferencí 16. dubna 1973.
„Ve Vatikánu samém si tento proud myšlení získal
podporu z nejvyššího místa. 4. října 1983 zveřejnil kardinál Etchegaray,
vysoký představený Svatého stolce, před papežem Janem Pavlem II. a Světovou
synodou biskupů deklaraci, která vyřešila všechny židovské „problémy“ ve dvou
bodech:
- Naprosté a úplné smíření s judaismem a Židy.
- Usilování o pokání a omluvu za příkoří spáchaná v minulosti.
„Od tajné návštěvy otce Congara ve skryté části
synagogy jedné chladné zimní noci prodělala církevní nauka skutečně
naprostou změnu.“ (18»)
Jean Madiran poznamenal, že otec Congar nikdy
nepotvrdil, ani nepopřel, že se toto setkání odehrálo. Nejdůležitější však je,
že vidíme jak se od doby koncilu až do současnosti odvíjí následky Landauovy
zprávy.
Druhý vatikánský
koncil, Jan Pavel II.
Viděli jsme počátek této „naprosté změny“
v koncilním dokumentu Nostrae Aetate, v němž ve čtvrté
kapitole čteme: „Protože tedy mají křesťané a Židé tak velké společné dědictví,
chce tento posvátný sněm podpořit a doporučit vzájemné poznávání a úctu ...
/Židé/ nesmějí být označováni ani za zavržené Bohem ani za prokleté, jako kdyby
to vysvítalo ze svatého Písma.“
Papež Jan Pavel II. ve svém prvním projevu řekl, že
považuje za svůj „prvořadý úkol napomáhat rozvoji koncilních postojů“, aby to,
„co bylo na koncilu implicitní, se stalo explicitním“. V souladu se svými
slovy dovedl koncilní učení o Židech ke svému logickému závěru a implicitní se
stalo explicitním. (19») Prostor nám umožňuje uvést jen
několik z mnoha příkladů, z nichž jedním z důležitých je jeho
první papežská návštěva synagogy jako ekumenické gesto, nikoliv jako misie
k obrácení.
Na setkání v Římě v roce 1982 za účasti
schizmatických pravoslavných, anglikánského společenství, Světové federace
luteránů a Světové rady církví řekl papež Jan Pavel II., že „naše dvě
náboženská společenství /křesťanství a judaismus/ jsou propojena na úrovni
samotné jejich identity.“
A pokračoval: „Naše společné duchovní dědictví
/křesťanů a Židů/ je zvláště významné na úrovni naší víry v jednoho Boha,
jednoho, dobrého a milosrdného Boha, který je miluje a vede je, aby Jej
milovali; pána dějin a osudu lidstva, který je naším Otcem a který si vyvolil
Izrael, vyšlechtěný olivovník, na nějž byla naroubována planá olivová ratolest
pohanů.“ (20»)
Když francouzský spisovatel Jean Madiran komentoval
tento proslov, poznamenal: „Máme tu tedy dvě nové myšlenky: myšlenku téhož
Boha a těsné spolupráce, dvě myšlenky, které jak se zdá jsou
odvozeny z logiky koncilu, ačkoliv koncilní text nezašel tak daleko, aby je tak
jasně vyslovil.“ (21»)
To je případ toho, jak Jan Pavel II. učinil explicitním
to, co bylo na koncilu implicitní.
Nový postoj našich duchovních k Židům se stal
ještě explicitnějším v „Poznámkách pro správné prezentování Židů a
judaismu v kázání a katechismu katolické Církve“ z roku 1985, což
je dokument schválený Janem Pavlem II., který „v proslovu 28. října 1985
potvrdil, že je /tento dokument/ v souladu s jeho vlastním
smýšlením“. (22»)
Ačkoliv by se o tomto dokumentu dalo říci mnohé,
klíčový citát odhaluje plnou důležitost představy „téhož Boha“ a „těsné
spolupráce“. Poznámky říkají:
„Nasloucháme-li pozorně Bohu, který promluvil,
držíme-li se téhož slova, musíme vydávat svědectví o téže vzpomínce a jedné
společné naději v Něj, který je pánem dějin. Musíme také přijmout svou
odpovědnost za to, abychom připravili svět na příchod Mesiáše tím, že
společně budeme pracovat na sociální spravedlnosti, respektu k právům lidí
a národů a na sociálním a internacionálním smíření. K tomu jsme, Židé
a křesťané, poháněni přikázáním lásky k bližnímu, obecnou nadějí
v Boží království a velkým dědictvím proroků. Takováto koncepce včas
předávaná katechezí naučí mladé křesťany spolupracovat praktickým způsobem
s Židy, což půjde za rámec obyčejného dialogu.“ (23»)
Zde ve vatikánských Poznámkách z roku
1985 vidíme, jak se vynořuje představa „společného poslání“ Židů a katolíků
na pozemském cíli, který by mohl být prosazován i zednářskou lóží nebo
Spojenými národy: „společně pracovat na sociální spravedlnosti, respektu
k právům lidí a národů a na sociálním a internacionálním smíření.“
Jsme také ohromeni myšlenkou, že dokument klade na stejnou úroveň ty, kteří
přijali pravého Mesiáše a ty, kteří pravého Mesiáše odmítli, a že se dokument
domáhá toho, abychom společně „připravovali svět na příchod Mesiáše“.
Tento dokument stejně jako ekumenická orientace
stojící za ním přechází ve „výmluvném mlčení“ samotná slova Našeho Pána, který
řekl Židům své doby:
- „Vy jste zdola, ale já jsem shůry. Vy jste z tohoto světa. Proto jsem vám řekl, že zemřete ve svých hříších. Jestliže neuvěříte, že já to jsem /Syn Boží/, zemřete ve svých hříších." (Jan 8:23-24)
- „Kdyby Bůh byl váš Otec, milovali byste mě, neboť jsem od Boha vyšel a od něho přicházím. Nepřišel jsem sám od sebe, ale on mě poslal.“ (Jan 8:42)
- „Kdo nemá v úctě Syna, nemá v úctě ani Otce, který ho poslal. (Jan 5:23) (Proto Židé a křesťané neuctívají téhož Boha.)
Kardinál Ratzinger byl prefektem Kongregace pro nauku
víry, když byly tyto Poznámky vydány, a neexistuje žádný záznam o tom,
že by nabídl nějakou opravu tohoto dokumentu v takovémto smyslu. Spíše,
jak naznačuje jeho kniha, vidíme, jak se myšlenkové schéma Poznámek,
týkající se nového vztahu Církve k Židům, jeví jako jeho vlastní smýšlení.
Nový katechismus,
návštěvy synagogy
Když budeme v rychlosti sledovat další vývoj, jehož
podrobná historie by si vyžádala zpracování v délce knihy – vidíme, jak se
nový postoj k Židům odráží v Římském katechismu z roku 1983 (24») a v návštěvách papeže Benedikta ve třech
synagogách. (25»)
V římské synagoze řekl papež Benedikt v roce
2010: „Křesťané a Židé sdílí ve velkém rozsahu společné duchovní dědictví, modlí
se ke stejnému Bohu (26»), mají stejné kořeny, a
přesto si často zůstávají navzájem neznámí. Je naší povinností v odpovědi
na Boží volání snažit se být otevření prostoru pro dialog, pro vzájemný
respekt, pro růst v přátelství, pro společné svědectví
s ohledem na výzvy naší doby, které nás vybízejí ke spolupráci pro dobro
lidstva v tomto světě stvořeném všemohoucím a milosrdným Bohem.“ (27»)
Opět jsme konfrontováni s tím, že se „modlíme
k témuž Bohu“ a se „společným posláním“ a s Židy a křesťany
„považovanými za bratry, partnery s rovnoprávnou důstojností“, řečeno
Landauovými slovy.
Proto lépe chápeme poslední prohlášení papeže
Benedikta o obrácení Židů. Jak jsem poznamenal v úvodu tohoto článku, byl
nový přístup k Židům zaveden na Druhém vatikánském koncilu, v odezvě
na tajné setkání, na němž Židé požádali, aby byli „úplně rehabilitováni“ (a
„koncil uznal naše přání“). Vidíme jak se implicitní učení Druhého
vatikánského koncilu, ve slovech a činech papeže Jana Pavla II. a v Poznámkách
o židovském národě z roku 1985 publikovaných s jeho plným souhlasem,
stává explicitním.
Podobně vidíme konzistentní myšlení Benedikta XVI. ve
věci „společného poslání“ Židů a katolíků, kteří mají přivést Boha světu, aniž
by existovala potřeba obrátit Židy, protože oni jsou předurčeni obrátit se až
po „čase pohanů“. To se odráží ve velkopáteční modlitbě papeže Benedikta
z roku 2008 určené tridentské mši, v níž se nemáme modlit
k Bohu, aby „odstranil slepotu“, která Židům zabraňuje formálně přijmout
Krista, ale aby Bůh „až plný počet pohanů vstoupí do Církve, v příhodnou
chvíli připustil, že bude spasen celý Izrael.“
To je myšlenkový manifest v papežově knize Ježíš
z Nazareta, díl II. Jeho myšlenkové schéma je založeno především na
ekumenické orientaci Druhého vatikánského koncilu a následného vývoje.
Ekumenismus a
„výmluvné ticho“
V roce 1962 varoval význačný tomistický teolog P.
Edward Hanahoe před ekumenickými teology, kteří spíše než pravou eklesiologii,
kterou Církev po staletí učila, kladou za konečný cíl teologického uvažování
ekumenismus. Jinak řečeno, pro ekumeniky nemá teologie sloužit tradičnímu
církevnímu učení, ale má sloužit novému ekumenickému směřování a všemu, co jej
podporuje.
Otec Hanahoe mezi mnoha aspekty tohoto problému mluví
také o obecné chybě u ekumenických teologů tam, kde praktikují „výmluvné
mlčení“ v bodech katolické nauky, které by mohly překážet jejich ekumenickým plánům.
Otec Hanahoe také poznamenává, že tito ekumeničtí
teologové budou často konat tak, jakoby magisterium nikdy s konečnou
platností k těmto závažným bodům nauky nepromluvilo. Cituje varování Lva
XIII. v jeho Dopise proti amerikanismu: „Ať je tedy kdokoliv vzdálen toho,
aby oslaboval nebo z jakéhokoliv důvodu cokoliv přehlížel v této
Bohem předané nauce.“ (28»)
Jakkoliv moc bychom si přáli opak, vidíme, jak papež
Benedikt praktikuje „výmluvné mlčení“ a přehlíží podstatné body v „Bohem
předané nauce“, aby se mohl přidržet nového koncilního postoje, týkajícího se
našeho údajného „společného poslání“ s Židy, který bagatelizuje jejich
potřebu obrácení.
Jsme ohromeni „výmluvným mlčením“ papeže Benedikta,
které se týká následujících bodů nauky:
Mimo Církev není spásy: Florentský koncil neomylně učí: „Nejsvětější římská
Církev pevně věří, vyznává a káže, že nikdo mimo katolickou Církev, nejen
pohané, ale také Židé, heretici a schizmatici nemohou být nikdy podílníky na
věčném životě, ale že přijdou do věčného ohně ´připraveného ďáblu a jeho
andělům,´(Mt. 25:41) pokud se s Ní před smrtí nespojí...“ (29»);
Tato nauka byla třikrát neomylně definována a řádné
magisterium ji učilo nepřetržitě po staletí například v opakovaných
papežských odsouzeních náboženského indiferentismu v 19. století a
v encyklice Humanum Generis Pia XII. Na tomto dogmatu není nic
krutého nebo „antisemitského“, protože tak to Církev učila od dob Kristových a
vyplývá to ze slov samotného Našeho Pána, že kdo mu věří a přijme křest, bude
spasen; kdo však neuvěří, bude odsouzen (Marek 16:16).
Katolická nauka se nemůže měnit: je samou povahou skutečnosti jako takové, že se
objektivní pravda nemůže měnit. Proto je to, co Florentský koncil definoval,
pro vždy neomylně pravdivé. Dokonce ani papež to nemůže změnit. (30»)
A Druhý vatikánský koncil, který je pouze koncilem pastoračním, který formálně
nedefinoval nic, nemůže nauku změnit vůbec. (31») Navíc
Vatikán formálně skoncoval s myšlenkou „vývoje nauky“, když učil, že
musíme věřit katolické nauce „stejným způsobem a ve stejném výkladu“ jak jí
Církev vždy učila beze změny. Nadto První vatikánský koncil neomylně učí, že:
„Významem posvátných dogmat, který musí být vždy zachován, je to, co Svatá
matka Církev určila. Není nikdy možné se od toho ve jménu hlubšího pochopení
vzdálit.“ (32»)
Starý zákon je nahrazen Novým zákonem: Proto již nikdo nemůže říkat, že Židé mají svou
vlastní smlouvu s Bohem, nebo že uplatňují nějaký jiný druh věrnosti ve
světle skutečnosti, že kdysi měli status vyvoleného lidu. (33»)
Významný teolog Msgr. Joseph Clifford Fenton
vysvětluje stálou katolickou nauku v této věci, a sice že slovo „Církev“
má jeden význam. Je to království Boží na zemi; lid Boží smlouvy, pravý Izrael
Boží, jediná společenská jednotka, mimo níž se spása nenalézá. Před příchodem
Krista tato ecclesia, tento lid Boží smlouvy byl lid Izraele. Ale když
odmítli Našeho Pána Ježíše Krista, ztratili svůj status pravého Božího Izraele.
Současní Židé nemohou být opravdu považováni za syny Abraháma, protože opustili
Abrahámovu víru, pokud jde o Ježíše Krista našeho Vykupitele. (34»)
Proto mluvit, jako by se dnešní Židé nemuseli obrátit,
je v rozporu s Písmem, v rozporu s neomylnou katolickou
naukou věků a jde o svrchovaný nedostatek křesťanské lásky. Židům, stejně jako
všem nekatolíkům, se musí říkat s Kristovou láskou a bez hořkosti, že je
pro ně zásadní přijmout Krista a Jeho katolickou Církev jako jediný prostředek
ke spáse, který Bůh ustanovil.
Při tom si člověk může osvojit mírná slova morálního
teologa P. Francise Connella, který v roce 1944 řekl, že katolíci mají být
vedeni k tomu, aby na dotazy nekatolíků říkali, že „je považujeme za
zbavené řádných prostředků spásy, bez ohledu na to, jak vynikající jsou jejich
úmysly.“ (35»)
Nauka o dvou královstvích: Naše katolická nauka vždy učila, že celé lidstvo je
rozděleno na dvě království. Jak učí Lev XIII. v encyklice Humanum
Genus, lidstvo se od časů Adama rozdělilo „na dva různé a protikladné
tábory“, jeden který se vytrvale přidržuje pravdy a druhý, co je s ctností a
pravdou v rozporu. „První tábor je království Boží na zemi, pravá to
Církev Ježíše Krista, a ti, kdož k němu chtějí přináležet z hloubi duše své a
cílevědomým úsilím o spásu ... Druhý tábor je královstvím Satanovým, jemuž jsou
poddáni všichni ti, kdož se řídí neblahým vzorem svého vůdce a prarodičů,
vzpírajících se uposlechnout věčného Zákona Božího...“ (36»)
Každý člověk na zemi je částí jednoho z těchto
dvou království. Neexistuje žádná třetí alternativa. Bohužel – mluvíme-li o
objektivním řádu – všichni, kdo jsou odděleni od Církve, jsou částí Satanova
království, ať si to uvědomují či nikoliv. Jsou mimo skutečnost posvěcující
milosti a členství v ecclesia Našeho Pána.
Msgr. Fenton vysvětluje: „V odmítnutí samotného
Vykupitele odmítl společenský celek /staré židovské náboženské společenství/
automaticky učení, které o Něm Bůh podal. Odmítnutí tohoto poselství
představovalo opuštění Boží víry samé. Projevením tohoto odmítnutí víry ztratil
židovský náboženský celek svou pozici jakožto společenství vyvoleného lidu. Už
to nebyla Boží ecclesia, Jeho nadpřirozené království na zemi. Stalo se
částí království Satanova.“ (37»)
Fenton pokračuje: „Ve chvíli smrti Našeho Pána na
Kalvárii, ve chvíli, kdy starý zákon Boží skončil, a židovské náboženské společenství
přestalo být nadpřirozeným královstvím Božím na zemi, počalo být Církví, neboli
královstvím Božím, toto nedávno zorganizované společenství učedníků Našeho
Pána.“ (38»)
Předstírat, že současní Židé se těší z nějaké třetí
alternativy věrnosti Bohu je v rozporu s učením Písma svatého a katolickou
věroukou všech dob. Pravá nauka katolické Církve platná po staletí nemůže být
vypovězena jako cosi krutého nebo „antisemitského“, protože obvinit Boha a Jeho
nádherné Zjevení jako kruté je projevem rouhačství.
Musíme se dále modlit za papeže Benedikta, aby přestal
zachovávat „výmluvné mlčení“ v těchto závažných bodech katolické pravdy
z důvodu nového ekumenického pojetí, ale aby je otevřeně vyjádřil, jak
povinnost jeho úřadu žádá. A modleme se, aby nám Bůh brzy seslal papeže, který
se vrátí k tradičnímu učení a zopakuje to, co už dnes člověk od církevních
představitelů neslyší.
„Celá a neporušená“
Mezitím musí katolíci věrní tradici zůstat neochvějní
v pravé katolické věrouce i tehdy, když ti na nejvyšších místech proměnili
ryzí katolickou měnu za padělané platidlo ekumenické teologie.
Tím, že čelíme tomuto novému učení, dáváme najevo, že
jsme věrní katolíci, kteří následují Atanášovo krédo „udržet katolickou víru
celou a neporušenou“. Následujeme také pokyn papeže Inocence III., který učil,
že pokud by se třeba i papež vzdálil od univerzálního učení a zvyků Církve
„není povinností jej následovat“ v těchto bodech. (39»)
Sv. Robert Bellarmin dodává, že takovému papeži se
musí uctivě vzdorovat. (40») Dbejme pokynu Naší Paní
Fátimské „hodně se modlit za Svatého otce“. A modleme se denně modlitbu
zasvěcení lidstva Posvátnému srdci Ježíšovu vyhlášenou papežem Piem XI. na
Svátek Krista Krále, v níž snažně prosíme Našeho Pána: „Shlédni konečně
milosrdným okem i na syny toho národa, který byl tak dlouho vyvoleným lidem; a
ta krev, kterou na sebe svolali, nechť se jim stane pramenem života a spásy.“
Poznámky:
« 1. „Církev by neměla usilovat o obrácení Židů, říká
papež“, John Allen, National Catholic Reporter, 10. března, 2011.
« 3. V této prezentaci zacházím pouze tak daleko, jako
otec Hanahoe, a poukazuji na slabosti a závažné chyby ekumenického rámce a mezi
ekumenickými teology, které vedou ke katastrofálním důsledkům. Nikoho
neobviňuji z formální hereze. Nejsem sedesvakantista a tato část by se neměla
interpretovat jako pokus o podporu sedesvakantistické pozice. Také opakuji
tvrdá slova Msgr. Josepha Clifforda Fentona, že člověk, který složil Přísahu
proti modernismu a pak prosazuje modernismus nebo dovolí, aby se prosazoval
„sám sebe poskvrňuje nejen jako hříšník proti katolické víře, ale také jako
křivopřísežník.” Sacrorum Antistitum and the background of the Oath
Against Modernism“, Msgr. Joseph Clifford Fenton, The American
Ecclesiastical Review, říjen 1960, str. 259-260. Msgr. Fenton popisuje
klíčový aspekt modernismu jako víru v “jakousi transformaci dogmatického
poselství Církve v průběhu staletí.” Viz „The Components of Liberal
Catholicism”, Msgr. Fenton, The American Ecclesiastical Review, červenec
1958.
« 4. Ježíš z Nazareta, díl II., Svatý týden, papež
Benedikt XVI., [San Francisco: Ignatius Press, 2011], str. 43-44. Zvýraznění
doplnil autor článku.
« 7. The Kingship of Christ and the Conversion of the
Jewish Nation (Kralování Kristovo a obrácení židovského národa), Otec Denis
Fahey, C.S.Sp. [Původně publikováno v roce 1953. Reprint: Christian Book Club
of America, Palmdale, CA, 1987], str. 116-117.
« 8. Many Religions – One Covenant (Mnoho náboženství –
jedna smlouva), Joseph kardinál Ratzinger, [San Francisco: Ignatius Press,
1998], str. 45-46.
« 9. Light of the World (Světlo světa), Benedikt XVI., [San Francisco: Ignatius Press, 2010]
str. 106-107.
« 10. Viz „Fatima to Become and Interfaith Shrine: An
Account from One who was There”, John Vennari, Catholic Family News, prosinec
2003. [Reprint #890 k dostání na CFN]. Tato zpráva a množství zpráv o
mezináboženských aktivitách ve Fátimě jsou k dispozici on line.
« 11. God and the World (Bůh a svět), Joseph
kardinál Ratzinger [San Francisco: Ignatius Press, 2002], str. 150-151.
Zvýraznění doplnil autor článku.
« 12. Nemluvíme o tom, zda bude nebo nebude některý
jednotlivý Žid mimořádnou milostí Boží obrácen v poslední milisekundě
svého života (sv. Jean Vianney takovou událost zmiňuje), ani nemluvíme o
nemožnosti konverze Židů ke katolictví, což by bylo absurdní. Spíše mluvíme o
ekumenickém kontextu, v němž kardinál říká, že toto nemůže pomoci a
vytváří dojem, že si myslí, že oni kvůli spáse nemusí konvertovat ke Kristově
jediné pravé Církvi.
« 16. Papež Pius VII., Dopis, Post tam diuturnas, citováno
z The Kingship of Christ and Organized Naturalism, otec Denis Fahey,
[Původně publikováno v roce 1943. Reprint: Christian Book Club of America,
Palmdale, CA, 1987] str. 10. Citát také v The Kingship of Christ and the
Conversion of the Jewish Nation, str. 12.
« 17. Vatican-Moscow Agreement, (Dohoda Vatikán-Moskva),
Jean Madiran. The Fatima Crusader, č. 16. září-říjen 1984
« 18. Přímá citace z “Rome’s Secret Accord with Jewish
Leaders”, Jean Madiran, Původně publikováno v podzimním vydání Madiranova
francouzského časopisu Intineraires v roce 1990, v angličtině publikoval
časopis Apropos Anthony Frasera, Dodatek k Apropos č. 9
(nedatováno), str. 4-6. Zvýraznění doplnil autor článku.
« 19. Papež Jan Pavel II. viděl svůj primární úkol v
prosazování progresivistické agendy Druhého vatikánského koncilu. 17. října
1978 nově zvolený Jan Pavel II. řekl: „Považujeme za svou prvořadou povinnost
prosazovat prozíravou ale rozhodnou činností co nejpřesnější naplňování norem a
směrnic koncilu. Především musíme napomáhat rozvoji koncilních postojů.
Hlavně musí být v souladu s koncilem. Musí se do praxe uvádět to, co
bylo započato v jeho dokumentech a to, co bylo implicitní by se mělo
stát explicitním ve světle pokusů, které následovaly, a ve světle nových
vyvstalých okolností. Citováno z: Peter Hebblethwaite, „Pope John
Paul II,” ze sbírky esejů s názvem Modern Catholicism, Vatican II and After,
editoval Adrian Hastings, (London: Oxford University Press, 1991), str.
447. Zvýraznění doplnil autor článku.
« 20. Citováno z „The Jewish Question in the Church”, Jean
Madiran. Publikováno ve francouzském časopise Itineraires, březen 1986.
V angličtině publikoval Hamish Fraser v Approaches, Dodatek k Approaches
č. 93, [nedatováno], str. 4.
« 23. Notes on the Correct Way to Present the Jews and
Judaism in Preaching and Catechesis in the Roman Catholic Church, 1985.
Publikováno vatikánskou Komisí pro náboženské vztahy s židy online.
« 24. Katechismus z roku 1993 říká: „A když člověk zvažuje
budoucnost, Boží lid Starého zákona a nový Boží lid směřují ke stejným cílům:
očekávání příchodu (nebo návratu) Mesiáše. Ale jeden očekává návrat Mesiáše,
který zemřel a vstal z mrtvých a je uznáván jako Pán a Syn Boží; druhý
očekává příchod Mesiáše, jehož obrysy zůstávají skryté až do konce časů. A
čekání druhého je doprovázeno dramatem toho, že nezná nebo nechápe Ježíše
Krista. (č. 840) Katechismus proto klade na stejnou úroveň ty, kdo přijali
pravého Mesiáše a ty, kteří Jej odmítli, s tím, že očekávání posledního
příchodu Našeho Pána na konci času je podobným cílem. To je příšerná
víceznačnost, která způsobuje nesmírné zmatení. Podobným tónem kardinál
Ratzinger v knize Many Religions— One Covenant využívá různé části
Nového katechismu jako prostředek pro vysvětlení nového vztahu Církve k Židům.
« 25. Dvě první byly v Německu (19. srpna 2005) a
v New Yorku (18. dubna 2006). Třetí byla návštěva římské synagogy 17.
ledna 2010. Rabín David Rosen, ředitel Americko-židovského výboru pro
mezináboženské záležitosti se nadšením rozplýval: „Papež Benedikt svou návštěvou
synagogy ustanovuje revoluci. Tím, že papež Benedikt navštívil římskou
synagogu, učinil pro následující papeže obtížným, aby také nevykonali takovouto
návštěvu. Návštěva Jana Pavla II. /v roce 1986/ mohla být jednou výjimkou, ale
teď po návštěvě Benedikta XVI. lze tušit kontinuitu.“ „Pope to Make
Symbolic Visit to Rome Synagogue this Sunday”, Catholic Herald, 15.
ledna 2010.
« 26. Když vynikající teolog P. Reginald Garrigou-Lagrange
hovořil o modernistické představě, že různá náboženství uctívají stejného Boha,
vysvětlil, že takový princip popírá princip bezrozpornosti, který je
nejzákladnějším principem rozumu. Otec Garrigou-Lagrange vysvětluje: „Je
škodlivé říkat, že Bůh by považoval všechna náboženství za rovná, když jedno
učí pravdu a jiné učí omyl, když jedno slibuje dobro a druhé zlo. Toto říkat by
znamenalo potvrdit, že Bůh je k dobru a zlu, k tomu, co je čestné a
co hanebné, indiferentní. De Revelatione, otec Garrigou-Lagrange,
[Paris: Galbalda, 1921], Svazek 2, str. 437. Citováno z “Christians, Muslims
and Jews: Do we all Have the Same God?”, Otec François Knittel, Christendom,
listopad, prosinec, 2007.
« 27. „Papežský projev v synagoze v Římě”: ‘Kéž se tyto
rány navždy zahojí´, papež Benedikt XVI., Zenit, 17. ledna 2010.
« 28. “Ecclesiology and Ecumenism” (Eklesiologie a
ekumenismus), díl II., otec Edward Hanahoe, S.A., American Ecclesiastical
Review, listopad 1962.)
« 29. Celý citát zní: „Nejsvětější římská Církev pevně
věří, vyznává a káže, že nikdo mimo katolickou Církev, nejen pohané, ale také
Židé, heretici a schizmatici nemohou být nikdy podílníky na věčném životě, ale
že přijdou do věčného ohně ´připraveného ďáblu a jeho andělům,´(Mt. 25:41)
pokud se s Ní před smrtí nespojí, a že jednota tělesa Církve je natolik
důležitá, že pouze ti, kteří v této jednotě zůstávají, mohou obdržet
věčnou náhradu za své posty, milodary a další úkony křesťanské zbožnosti a za
povinnosti křesťanského vojáka. Nikdo, ať jsou jeho milodary jakkoli veliké,
nikdo, i kdyby prolil svou krev pro jméno Kristovo, nemůže být spasen, pokud
nesetrvá v náruči a jednotě katolické Církve.“ papež Evžen IV., Florentský
koncil, 4. února 1442.
« 30. Dogmatický První vatikánský koncil vyhlásil de
fide, že dokonce ani papež nesmí učit novou nauku. První vatikánský koncil,
když definoval papežskou neomylnost, učil: „Duch Svatý nebyl slíben Petrovu
nástupci, aby zjevením Ducha svatého odkrýval novou nauku, ale aby s Jeho
pomocí svatě strážil zjevení předávané apoštoly a poklad víry, a aby je věrně
vykládal.“ První vatikánský koncil, kap. IV, Pastor Aeternus.
« 31. Skutečnost, že Druhý vatikánský koncil je podřízen
dogmatickému koncilu je potvrzena svědectvím koncilního Otce biskupa Thomase
Morrise. Na jeho vlastní žádost nebylo toto svědectví rozpečetěno až do jeho
smrti: „Pocítil jsem úlevu, když nám řekli, že tento koncil nemá za cíl
definovat dogmata nebo vydávat konečné výroky, protože věroučný výrok musí být
velmi pečlivě formulován a já jsem považoval koncilní dokumenty za provizorní a
se sklonem k opravám.“ /Rozhovor Kiernona Wooda s biskupem Morrisem,
Catholic World News, 27. září 1997./ Pak je tu důležité svědectví koncilního
sekretáře, arcibiskupa (pozdějšího kardinála) Pericla Feliciho. V závěru
Druhého vatikánského koncilu biskupové dotazovali arcibiskupa Feliciho ohledně
„váhy“ učení Druhého vatikánského koncilu. Felici odpověděl: „Musíme
rozlišovat podle schémat a kapitol ty, které již byly předmětem dogmatických
definicí v minulosti. Co se týká deklarací, které mají charakter novot,
musíme mít výhrady.“ /Otevřený dopis zmateným katolíkům, arcibiskup Lefebvre,
Kansas City, Angelus Press, 1992, str. 107./
« 32. První vatikánský koncil, sezení III, kap. IV, Dei
Filius také učí neomylně toto: „nechť tedy pochopení, vědění a moudrost
jednotlivců a všech lidí i jediného člověka a celé Církve rostou a dobře a
mocně se rozvíjí v průběhu let a věků, ale jen ve své vlastní třídě,
v tomtéž dogmatu s tímtéž významem a se stejným vysvětlením.“
Přísaha proti modernismu přináší tutéž pravdu. Člověk, který skládá tuto
přísahu, činí následující slib: „upřímně přijímám učení víry, jak se nám
dochovalo vždy v tomtéž smyslu a v tomtéž významu od apoštolů skrze
pravověrné církevní Otce, a proto zcela zavrhuji bludnou smyšlenku o vývoji
dogmat, jako by dogmata během času měnila smysl a význam a jako by nynější
dogmata byla odlišná od těch, kterých se svatá Církev katolická přidržovala.“
« 33. Je nutné poznamenat, že v knize Many
Religions— One Covenant kardinál Ratzinger skutečně říká, že: „smlouva ze
Sinaje je vskutku nahrazena“ (str. 70), ale pak pokračuje a mění důraz a odmítá
tak vykreslit důsledky tohoto nahrazení způsobem, jak to katolická Církev učila
po staletí. Například nikdy nepodává realistický závěr, jak jej vykládá Msgr.
Joseph Clifford Fenton.
« 34. Americký teolog Msgr. Joseph Clifford Fenton
vysvětluje: „Nová organizovaná, viditelná společnost /Kristova/ pokračovala ve
vyznávání Boží víry, když druhý společenský celek, staré židovské náboženské
společenství, opustil víru, odmítnutím Božího Vykupitele. Proto tento starší
sociální celek ztratil svůj status jako ecclesia neboli království Boží
na zemi, zatímco nová organizace, věrné pozůstatky Izraele, dále pokračovala
jako ecclesia v mnohem dokonalejším smyslu než jaký kdy měla
předešlá.“ Citováno z „The Meaning of the Word ‘Church’”, Msgr. Joseph Clifford
Fenton, American Ecclesiastical Review, říjen 1954.
« 35. “Communication with Non-Catholics in Sacred Rites,”
(Komunikace s nekatolíky v posvátných obřadech) otec Francis Connell,
C.Ss.R., American Ecclesiastical Review, září 1944.
« 37. The Catholic Church and Salvation (Katolická
Církev a spása), Msgr. Joseph Clifford Fenton [Westiminster: Newman Press,
1958] str. 138-139.
« 39. Juan kardinál de Torquemada (1388-1468) vysoce ctěný
středověký teolog zodpovědný za formulování dogmat, která byla definována na
Florentském koncilu. Kardinál Torquemada učí: „Pokud by papež nařídil cokoliv
proti Písmu svatému, nebo článkům víry, nebo pravdě svátostí, nebo přikázáním
přirozeného nebo Božího zákona, neměl by být uposlechnut, a v takovýchto
příkazech by se mu neměla věnovat pozornost.“ Kardinál Torquemada dále cituje
učení papeže Inocence III. a učí: „Proto papež Inocenc III. (De Consuetudine)
uvádí, že je nutné poslouchat papeže ve všem, jestliže sám nejde proti obecným
zvyklostem Církve, ale pokud by proti těmto obecným zvyklostem šel, není
povinností jej následovat...“ Zdroje: Summa de ecclesia (Benátky: M.
Tranmezium, 1561). Lib. II, c. 49, str. 163B. anglický překlad tohoto výroku
Juana de Torquemady se nalézá v knize Patricka Granfielda The Papacy in
Transition (New York: Doubleday, 1980), str. 171. A v knize P. Paula
Kramera A Theological Vindication of Roman Catholic Traditionalism, 2.
vydání (Kerala, India), str. 29.
« 40. Sv. Robert Bellarmin, velký mistr protireformace,
učí: „Stejně jako je legální odporovat papeži, který napadá tělo, je také
legální odporovat takovému, který napadá duše nebo narušuje občanský pořádek
nebo, především, který se pokouší zničit Církev. Říkám, že je legální odporovat
mu tím, že se neudělá, co nařizuje, a zabrání se tomu, aby se jeho vůle
vykonala. Není však legální soudit jej, trestat nebo zbavit funkce, protože
toto jednání přísluší nadřízenému.“ De Romano Pontifice, lib. II, kap.
29, v Opera omnia, Neapoli/Panormi/Paris: Pedone Lauriel, 1871, sv. I,
str. 418
Zdroj: Catholic Family News
Překlad: D.
Grof