Zázrak v St. Nicholas du Chardonnet
Michael Davies
V neděli 27. února
1977 byla katolickými tradicionalisty provedena „okupace“ kostela St. Nicholas
du Chardonett v Paříži neboli „osvobození“, jak tomu raději říkají. Kostel
je v roce 1983 stále pevně pod jejich kontrolou (kostel je pod
jejich kontrolou dodnes – pozn. překl.) a je to jistě nejpopulárnější a nejvíc
vzkvétající farnost v Paříži. Přehnaně vážné historky té události obíhají
mezi progresivisty; dokonce existují popisy, které vytvářejí dojem, že /kostel/
připadl oddílu fašistické milice, která používala růžence jako boxery! Když
v roce 1981 navštívil papež Francii, byl vyzván, aby sloužil mši
s vypuzenými farníky ve školní třídě, kterou musí používat, protože nemají
žádný kostel. Papež pozvání odmítl. Jak objasní článek, který následuje, Saint
Nicholas působil jako spojená farnost s farností Saint Séverin, vzdálené
doslova co by kamenem dohodil. V tomto rozlehlém kostele /Saint Séverin/
je ohromný prostor pro stonásobně víc farníků ze St. Nicholas, nebo údajných
farníků ze St. Nicholas, kteří si nepřejí se účastnit bohoslužby v St.
Nicholas od té doby, co je tam zase sloužena tridentská mše. Ačkoliv, striktně
řečeno, obsazení kostela St. Nicholas není částí příběhu roztržky mezi
arcibiskupem Lefébvrem a Vatikánem, což je předmětem této knihy, musí být
vsazeno do historického kontextu této roztržky – zvláště tam, kde se to týká
situace ve Francii. Byla to jistě nejdramatičtější událost ve století starém
konfliktu mezi tradicí a liberalismem, která se stala od triumfální mše
v Lille jen o něco víc než šest měsíců předtím.
(viz 1.díl, str. 253 – 271)
(viz 1.díl, str. 253 – 271)
Šťastnou shodou
okolností jsem navštívil Saint Nicholas 12. dubna 1977. Popis, který následuje,
jsem napsal pro The Remnant z 30. dubna 1977.
Datum: Úterý 12. dubna
1977. Místo: Paříž – přesněji stanice metra Maubert – Mutualité. Čas: asi
18.15. Vyšel jsem ze stanice metra a první věci, které jsem si všimnul, je zvuk
zvonění zvonu, který zní triumfálně; povýšeně nad hlukem ulice v dopravní
špičce a nad davy spěchajícími domů. Během pár chvil vidím kostel z kterého
zvon zní – je to St. Nicholas du Chardonnet, kostel kde se stal zázrak. Zázrak?
Il ne faut pas exagérer říkají Francouzi. „Nemá se přehánět“. Ale tohle
není přehánění. Až do první neděle předvelikonočního postního období to byl
typický farní kostel Paříže. Méně než 100 věřících navštívilo všechny mše
sloužené v neděli. Kdysi krásný kostel vypadal špinavě a zanedbaně.
Nedělní shromáždění, jak se teď mši říká ve Francii, byla celebrována na stole
na pódiu pokrytém velmi sešlým purpurovým materiálem. Oltář byl opuštěn
evidentně navždy.
Během poslední ranní mše
první neděle předvelikonočního postního období započal zázrak. Hrstka věřících
začala narůstat. Pomalu ale jistě se kostel začal plnit. Zanedlouho byl plný.
Věřící stáli v uličkách. Jeden z farních duchovních nemohl zadržet
svůj údiv.
„Kdo jste? Proč jste tu?
Jsme přemoženi radostí.“
„Doufejme, že ještě
budete potěšeni za pár minut“, odpověděl laik.
„Proč, co tím myslíte?“,
zeptal se duchovní.
Brzy to zjistil.
Hlavními dveřmi kostela
vešlo triumfální procesí. V čele s křížem přišla dlouhá řada věřících
vedená slušným počtem kněží, z nichž tři byli oblečeni na mši. Ať jsou
jejich jména známá a ctěná. M. l´Abbé Juan, subdiákon; M. l´Abbé de Fommevault,
diákon; Monsignor Ducaud – Bourget, celebrant – kněz více než osmdesátiletý,
patriarchální postava s dlouhými bílými vlasy, kněz, který vypadal jako
reinkarnace faráře arského. Mezi dalšími kněžími byl M. l´Abbé Coache, vyštvaný
ze své farnosti za zločin zorganizování procesí k poctě Svátosti oltářní.
Roky tito svatí kněží
celebrovali množství mší každou neděli v Salle Wagram, dosti zanedbaném
sále blízko Vítězného oblouku. Žebrali a prosili, použili každý možný přístup
ke světským i církevním autoritám, aby jim povolily užívat nějaký kostel ke
slavení jejich mše – ale bezvýsledně. Mše, kterou toužili celebrovat, byla mše
kodifikovaná papežem sv. Piem V. - a celebrování této formy mše je jediná
forma aktivity, která je ve francouzské Církvi totálně a absolutně zakázaná.
Dnešní situace byla perfektně vystižena P. Henrim Bruckbergerem, generálním
kaplanem Francouzského odporu (hnutí bojující proti německé okupaci za 2. sv.
války – pozn. překl.). „Dnes se knězi povoluje půjčit svůj kostel pro použití
muslimy nebo buddhisty, Tibeťany nebo Patagónci, hippies, Papuánci, nePapuánci,
kluky, dívkami, nejednoznačnými, nevyhraněnými, obourukými, obojživelníky nebo
kočovníky – ale pokud si ubohý kněz přeje sloužit mši, pro kterou byl sám ten
kostel postaven (a to nikoliv hierarchií, ale lidem samotným), a jestliže si
francouzský národ přeje jít na tutéž mši, která se zde sloužila po staletí, pak
na ně dopadne všechen hněv francouzského episkopátu.“
Ale při první neděli
předvelikonočního postního období v roce 1977 toho měli věřící dost – víc
než dost. Návštěvnost v Salle Wagram – 8000 lidí každou neděli – víc než
překonávala jakékoliv jiné místo bohoslužby v Paříži, nevyjímaje
z toho katedrálu Notre Dame. Proč, ptali se sami sebe kněží a lidé, proč
by měli sloužit mši ve veřejném sále jen pro jediný zločin, že zůstali věrní
víře svých otců?
„Jakým právem jste sem
přišli?“, zeptal se jeden farní klerik.
„Přicházíme“, odpověděl
Msgr. Ducaud – Bourget (a není přehnané myslet si, že byl /Bohem/ inspirován) „
in Nomine Domini.“
Apoštolové pokroku jsou
chvíli v rozpacích; než si uvědomí, co se děje, je jejich pódium odsunuto
do chrámové lodi, a slavnostní velká mše se slouží na oltáři. Ale ti apoštolové
pokroku nezůstávají v rozpacích na dlouho. Militantní bojovníci proti utiskovatelským
společenským strukturám, obhájci laické účasti – co mohou dělat? Odpověď je
jednoduchá. Zavolat policii. Což činí bez váhání. Policie přijíždí. „Vyžeňte ty
lidi z kostela.“
„Ale oni slouží mši a
modlí se. K tomu je kostel!“ Policie odchází. Apoštolové pokroku jsou
znova v rozpacích.
A to je celé.
Tradicionalisté přišli,
pomodlili se, zůstali. A stále zůstávají.
Progresivisté několik
dní drželi sakristii a při jedné příležitosti učinili protiútok, který byl
neúspěšný. Následné násilí na chvíli vrhlo stín na to, co bylo velmi radostnou
událostí. Ale nyní už přenechali celý kostel tradicionalistům. Věřící mají
kostel, ve kterém mohou sloužit mši, která se sloužila ve všech kostelích
Paříže před „liturgickou obnovou“, po které následoval při nástupu kardinála
Martyho, arcibiskupa Paříže v roce 1977, 54% pokles v návštěvnosti
Pařížanů na mši. Ale nikdo není tak odhodlaný jako tvrdohlavý liberál, a
kardinál by docela jistě dával přednost nemít na mši v neděli žádného
katolíka radši, než povolit sloužení jediné tradiční mše.
Od obsazení liberální
establishment vedený samotným kardinálem Martym zaujal několik groteskních póz
pro média, které jen mohly vyvolat pobavení kvůli nelibosti, jež vyvstala pro
jejich cynické pokrytectví. Ustala poselství sympatií ubohému knězi ze Saint
Nicholas a jeho sklíčené kongregaci (všem těm šedesáti, sedmdesáti lidem),
kteří teď nemají kde sloužit mši, kde se setkávat, kde dostávat náboženské
poučení, nebo kde by se mohl setkávat jejich skautský oddíl. Kardinál je
s nimi sjednocen v jejich hodině žalu a perzekuce atd. atd., stejně
jako bezpočet liberálních stoupenců, kteří vyjádřili svou solidaritu zaníceně a
zcela veřejně. A to je vlastně od Saint Nicholas jen co by kamenem dohodil
rozlehlý kostel St. Séverin, ty dva kostely vždy před obsazením byly jakýmsi
druhem přičleněných farností. Nebyl tedy, jako výsledek poklesu návštěvností
mší, žádný problém vmáčknout hrstku farníků ze Saint Nicholas, kteří se
rozhodli pro novou mši, do dostatečného prostoru volného pro slavení nové mše
v tomto kostele /St. Séverin/. Ale, a to je velmi důležité, nyní více než
200 farníků ze Saint Nicholas navštěvují mši ve svém farním kostele každou
neděli – a tradicionalisté to mohou dokázat. Kardinál Marty tvrdí, že má
podpisy 2000 pobouřených obyvatel farnosti, kteří jsou sžíráni netrpělivostí,
aby jim byl jejich kostel vrácen! Když jsem tohle číslo zmínil těm, kteří
organizovali obsazení, vyvolalo to bujné veselí. Abych to jemně řekl (což oni
neudělali), naznačili, že kardinálova čísla mohou být poněkud (a poněkud více)
přehnaná. V jejich vlastním případě mají v držení seznam farníků,
kteří výslovně podepsali petici požadující, aby kostel zůstal v rukou
tradicionalistů, a mají fotokopii občanského průkazu každého podepsaného, aby
dokázali, že dotčená osoba je skutečný farník. Petice je nyní podepsaná více
než 50 000 sympatizantů – nejen z Paříže, ale z celého světa.
Bylo mou ctí přidat svůj podpis 12. dubna.
Teď překvapivě kardinál
Marty není spokojen s tím nechat situaci tak, jak je. Byl, opatřen soudní
příkaz, který uvádí, že tradicionalisté mohou být vykázáni soudním vykonavatelem,
policií a nebo vojskem, bude-li to nezbytné. Bylo určeno datum, ale
následoval odklad soudního rozhodnutí do doby po Velikonocích, aby se mohli
celý svatý týden konat bohoslužby (asi si je sám soudce přál navštívit). Tento
odklad soudního rozhodnutí vypršel v pondělí 11. dubna a já jsem
s jistou úzkostí prvně navštívil kostel asi v 8:15 ráno 12. dubna po
celonoční cestě ze Švýcarska. Poté, co jsem vešel do kostela, pomyslel jsem si,
že se stalo nejhorší, protože jsem uslyšel kněze mluvit francouzsky. Ale vše
bylo v pořádku, prostě jen četl evangelium. Bylo velkou radostí účastnit
se mše v nádherném starém kostele přesně tak, jak se celebrovala před
koncilem.
Po mši jsem hovořil
s celebrantem a některými mladými muži, kteří stráží kostel. Pak mě pozvali,
abych s nimi sdílel jejich velmi jednoduchou snídani sestávající
z chleba s máslem máčeným v kávě. Bylo těžko si představit
příjemnější a zdvořilejší mladé muže; objevit takovou vroucnost a oddanost
tradiční víře mezi mladými lidmi vychovanými v „koncilové Církvi“ je jistě
znamením velké naděje. Všechny dveře kostela až na jedny jsou zamčené a
přinejmenším dva nebo tři mladí muži vždy u nich zůstávají na stráži. Pracují
na směny – někteří mají stráž celonočně, zatímco druzí spí v provizorním ležení.
Je strašným křivým obviněním tvrdit, jak některé liberální noviny (katolické a
světské) učinily, že toto jsou mladí muži se zálibou v násilí. Jestli
proběhne pokus dostat je z kostela silou, budou se bránit – ale jestliže
na ně nebude útočeno, nebude žádné násilí. Ti, se kterými jsem mluvil, mě také
ujistili, že by nevzdorovali policii, jen fyzickému útoku progresivistických
laiků.
Ale policie a soudy daly
docela jasně najevo, že jsou nanejvýš neochotné provést nějakou přímou akci.
Monsieur Jean Guitton, prominentní katolický spisovatel, člen Francouzské
akademie a blízký přítel papeže Pavla VI. byl ustanoven zprostředkovatelem. Ale
tradicionalisté neodejdou, dokud jim nebude nabídnut jejich vlastní kostel. Po
osmi letech exilu jsou rozhodnuti, že budou od teď sloužit mše
v kostelech. Jestliže je vyženou, prostě obsadí jiný kostel a právní
proces bude muset začít znova – zmínka byla o katedrále Notre Dame.
Ujistili mě, že jestli
chci zažít opravdovou atmosféru tradicionalistické farnosti, měl bych se vrátit
večer - což vysvětluje proč jsem v 18:15 vyšel ze stanice metra Maubert –
Mutualité, abych slyšel zvon kostela Saint Nicholas svolávající věřící
k bohoslužbě. Dokonce i ve všedních dnech je mše v 8, 12, 17
(následovaná večerními nešporami) a v 18:30 hodin. Vešel jsem do kostela
během nešpor právě včas, abych slyšel modlitbu jmenovitě za papeže Pavla. Totéž
se dělo během Velkopátečních obřadů v Ecône, kde jsem byl před čtyřmi dny.
Zpíval skutečně vynikající sbor – zjistil jsem později, že se dal dohromady spontánně
a zpívá při pobožnostech a mši každý den a o nedělích na několika mších. Každý
večer jeho členové zůstávají déle, aby cvičili a rozšířili svůj už i tak
úchvatný repertoár. Nejpozoruhodnějším rysem sboru (kromě jehotalentu) je jeho
mládí.
Špinavý a zanedbaný
kostel, který existoval před obsazením se proměnil – s láskou a úplně.
Kostel umyli a odrhli – mramorové sochy, které se zdály takřka černé od špíny
se teď optimisticky lesknou bělostí. V každé boční kapli jsou květiny,
svíce hoří před sochami, hlavní oltář obzvlášť plane svícemi a je takřka
zasypán květy. Hlavní oltář v každém kostele je symbolem Krista a
v tento Velikonoční týden je to nejvíc vzrušující možný symbol vzkříšení
víry Kristova kostela v Saint Nicholas. Oltář se skutečně zdál mrtvý,
navždy opuštěný, nikdy už nepoužitý, a tady je – triumfálně vzkříšený,
rozzářený světlem a Velikonoční radostí – s cranmerovským stolem /dle
Thomase Cranmera, anglického protestantského reformátora – pozn. překl./ a jeho
chatrným pódiem odhozeným pryč, výstižně symbolizující porážku koncilové
Církve.
Mše začala. Celebroval
ji sám Msgr. Ducaud – Bourget. Byla zpívaná a zpívaná nádherně. Při Sanctus
se nadčasový popěvek obzvláště ozýval a naplnil klenby tohoto starobylého
kostela, jako tomu bylo po staletí. Koncil možná nikdy neproběhl.
Nějaká žena se
pohybovala z kaple do kaple a zalévala květiny v květináčích
s láskyplnou péčí. Každých pár vteřin jednotlivec nebo skupina lidí vešla
do kostela. Někteří zůstali na mši, jiní se jen chvíli pomodlili než odešli. Mnozí
byli mladí, ale někteří byli staří – a jak šťastní byli tihle staří lidé. Tady
byla víra k níž byli vychováni, aby ji znali a milovali; tady byla jejich
tradiční zbožnost docela nezměněná. Uvnitř kostela Saint Nicholas du Chardonnet
je to jako by se čas zastavil v roce 1962. Skupina seminaristů
z Ecône vešla dovnitř na pár minut. Mají v semináři Velikonoční
prázdniny. Byli povzbudivou připomínkou, že tradicionalistická obnova ve
Francii není dočasný fenomén závislý na několika postarších kněžích. Ke každému
staršímu knězi, který zůstal věrný mši svého vysvěcení, existuje mladý kněz
nebo seminarista připravený se k němu přidat, a případně ho nahradit. A ke
každému starému člověku, který jistě považuje kostel Saint Nicholas za nebe na
zemi, existuje teenager, který objevil jaká kdysi byla katolická víra a je
rozhodnutý nepřijímat ji v žádné jiné formě.
A zázrak kostela Saint
Nicholas du Chardonnet – bude pokračovat? „Musíte se za nás modlit. Musíte se
za nás modlit, aby pokračoval“, řekla jedna paní, která mě uchopila za ruku ve
své vroucnosti. „Řekněte všem, ať se za nás modlí.“
Jako ironickou poznámku
pod čarou k této reportáži, a významné znamení doby v níž žijeme,
jsem objevil po svém návratu do Londýna, při čtení výtisku novin The Tablet
z 9. dubna, že kardinál Marty pozval všechny anglikány, kteří navštíví
Francii, aby přijali Svaté přijímání v katolických kostelech, jestliže se
nebudou moci dostat do anglikánského. Zdá se, že kardinál z Paříže
potřebuje naše modlitby mnohem víc než tradicionalističtí členové jeho stáda.
Zdroj: Výňatek z kapitoly knihy Apologia Pro Marcel Lefébvre, 2. díl, kapitola II;
publikováno na www.sspxasia.com.
Překlad: D. Grof