Zednářství a Lefebvrův případ (1976)
Pohled zpět do budoucnosti
Walter L. Matt (RIP).
Přetištěno z The Remnant, 21. srpna 1976 (avšak dnes ještě aktuálnější).
Cokoliv si člověk může
myslet o „Lefèbvrově případu“, tj. zda se měl nebo neměl podřídit požadavkům
činěným vůči němu Římem, existují dvě věci, které se nesmí ztratit ze zřetele:
1) Požádal Řím, jak na to bylo v tomto sloupku mnohokrát poukázáno, o
formální slyšení nebo proces, ale vystoupení před /církevním - pozn. překl./
soudem mu bylo okamžitě odmítnuto. Byl to případ a ve skutečnosti mu odmítli
dokonce tak základní právo jako je spravedlivý proces, na který má právo i
nejhorší zločinec. 2) Jak na to správně poukazuje jeden náš korespondent:
„Zatímco Msgr. Lefèbvre byl suspendován a bylo mu zakázáno dokonce sloužit mši
sv. pod hrozbou exkomunikace, žádné takové disciplinární opatření nebylo
přijato vůči zednáři Bugninimu.“ Ten nebyl ani veřejně napomenut.
Navíc, přestože podléhal
automatické exkomunikaci kvůli předpokládanému členství v zednářstvu,
pokračuje arcibiskup Bugnini ve výkonu diplomatické funkce jménem Vatikánu
(Bugnini zemřel v roce 1982 - pozn. překl.) – a to i přes skutečnost, jak
ukazuje stejný korespondent, že autor nové mše „byl vyhozen v červenci
1975, když Svatému stolci byl předložen nezpochybnitelný důkaz o tom, že je
zednář“.
Existují další aspekty
„Lefèbvrova případu“, na něž se činí narážky v dnešním „The Remnant
Speaks“, a proto se s nimi není nutno lopotit zde. Postačí říct - než si
to The Wanderer nebo někdo další dovolí -, že, jak erudovaný katolický laický
vydavatel Hamish Fraser říká, „když soudili tohoto oddaného kněze“, měli
„nejprve pořádně označit povahu a rozsah bezprecedentního pohoršení, proti
kterému (Lefèbvre), jak považuje za svou povinnost, protestuje, aby zastavil
to, co papež Pavel sám označil jako „sebezničení Církve“.
Fraser, který píše ze
svého rodného Skotska, není v žádném případě sám v myšlence, kterou
vyjádřil, ohledně „bezprecedentního pohoršení, proti kterému (Lefèbvre), jak
považuje za svou povinnost, protestuje“. Tak například proslulý francouzský
dominikánský kněz P. R.L. Bruckberger, jehož článek se objevuje v tomto
čísle The Remnant, zdůrazňuje stejný bod:
Jednoho krásného dne
Pavel VI. objeví, s nezvratným důkazem, že tento zhoubný Bugnini je zednář,
a že není moc prostoru na pochyby, že není jediný zednář v Římské kurii a
v blízkém okolí papeže: že tento Bugnini je zde kvůli jedinému účelu:
zničit Církev zevnitř. Co papež udělá? Ponechá zednáře v klíčové pozici
v Církvi? Nemožné! Bugnini musí být vyslechnut; výslech pokračuje celou
noc. Je mu uložen trest za jeho smrtící práci? Je suspendován ze svých
posvátných funkcí, o nichž každý věří, že je vykonával svatokrádežně? Je
exkomunikován? Nikoliv! Je jmenován pronunciem v Íránu, kde reprezentuje
papeže a katolickou Církev! A všemu, co učinil v těch deseti letech je
dovoleno zůstat; všemu, co zničil během těch deseti let je dovoleno zůstat
zničené.
Msgr. Lefèbvre je
obviňován v některých kruzích z „válčení proti Církvi“ nebo z
„neposlušnosti papeži“. Proč, račte mi říct, není takové obvinění vzneseno
spíše proti zednáři Bugninimu nebo ze stejného důvodu kterémukoliv bona fide
zednáři, to nikdo neví. Neválčí zednáři proti Církvi a neposlouchají papeže?
Nebyl to papež Lev XIII., kdo nám ve svém apoštolském dopise z 10. března
1902 říká, že: „celým účelem (zednářstva) je válčit proti Bohu a proti Jeho
Církvi.“? A nebyl to tentýž Pontiff, který ve své encyklice o zednářství proto
napomínal všechny biskupy světa: „Přejeme si, aby vaším prvním pravidlem bylo,
abyste strhávali masku zednářství a odhalovali ho jaké opravdu je; a abyste
kázáními a pastýřskými listy poučovali lid ohledně lstí používaných tajnými
společnostmi tohoto druhu ke svádění lidí a lákáním do svých řad...“? (Humanum
Genus, 20. dubna 1884)
A když to tak je, není
nejvyšší čas teď, aby když to vypadá, že sama Římská kurie je infiltrována
zednářstvem, Svatý stolec a biskupové a věřící kdekoliv začali „strhávat
masku“ a odhalovat pohoršení za každou cenu? Nebyl by toto
naléhavější a čestnější úkol než pokračovat v izolaci a odsuzování bez
/církevního/ procesu jednoho jediného muže – jehož doklad víry a věrnosti ke
všem věcem opravdově katolickým je dostatečně zřetelný a dostatečně jasný
a všem očividný?
Jasně, jak P.
Bruckberger tak trefně dovozuje, něco je někde „shnilého“, ačkoliv to opravdu
není v Dánsku? Co je to, co leží skryté za tzv. „ Lefèbvrovým případem“,
je to mnohem působivější a opravdu ohromné pohoršení zednářské infiltrace a
průniku do Církve – kterých se arcibiskup Lefèbvre sám opakovaně dotknul, ale o
kterých také obšírně pojednal jeden z nejznámějších a nejrespektovanějších
evropských teologů naší doby Dr. Rudolf Graber, biskup z Řezna
v Německu, ve své knize „Atanáš a dnešní Církev“ (v češtině dostupná např.
v Karmelitánském nakladatelství, www.ikarmel.cz).
Tak si v knize
biskupa Grabera v kapitole „Tajné společnosti“ mezi jiným přečteme:
„Nebylo by přehnané zastávat názor, že mnoho oblastí katolicismu začalo nyní
(1974) přijímat jejich hlavni ideje (zednářské a/nebo ideje Francouzské
revoluce)..“. Cituje zednářské dlužníky a spisovatele, speciálně bývalé kněze
z 19. století de Guarita a Roca, aby demonstroval, jak zednářstvo
usiluje nejen infiltrovat Církev, ale nakonec ji přetvořit a založit „novou
Církev“, která ač zbavena dávných dogmat a svaté tradice se stále bude,
obecně řečeno, jevit jako tatáž stará Církev, ačkoliv ve skutečnosti bude vážně
činit kompromis se zlými závěry a cíli zednářských intrikánů a spřízněných revolucionářů,
pokud s nimi nebude přímo svázána.
V této spojitosti
biskup Graber poukazuje, že ačkoliv papežové (Pius X obzvláště) tak ostře
varovali před takovým vývojem, jsou prakticky sami. Církev jako taková jim
věnovala malou, pokud nějakou, pozornost. Z toho důvodu dlouhý a pečlivě
skrývaný proces prohnané infiltrace a průniku pokračuje a, jak si biskup Graber
všímá, „ze všech (zednářských) citátů, které by už vydaly na knihu, není těžké
objevit používanou taktiku; zbavit Církev její nadpřirozené povahy, sloučit ji
se světem, promísit ekumenicky denominace na místo toho nechat je jít vedle
sebe jako oddělené konfese, a tím vydláždit cestu pro vzorové světové
náboženství v centralizovaném světovém státě. Přísudek Církve „jediná
pravá“ zmizel z dialogu...“ (str. 37)
Na co je zde potřeba
myslet je, že tato rozbíječská práce, jak biskup tvrdí, je opravdu „vnitřní
práce“ nebo, jak papež Pius X. poukázal na přelomu století, je to kampaň vedená
z „nitra Církve“, nikoliv vnějšími nepřáteli!
Biskup Graber
v této spojitosti cituje „změnu strategie“ přijatou zednářstvem přibližně
na přelomu století, kdy se rozhodlo: „Cílem už není zničení Církve, (alespoň ne
v tuto chvíli) ale její využití jejím infiltrováním“. Cituje zednářské
zdroje, aby ukázal, jak doufají „ve šťastné výsledky revoluce (papeže)
Jana XXIII.“, tj. „revoluce“, která, jak si zednáři zbožně přáli, by oddělila Církev
od její dogmatické povahy a přinesla její smísení se světem.
Cituje Antonia
Fogazzara, zednářského spisovatele z 19. století, (kterého také citoval
arcibiskup Lefèbvre v jeho posledním Dopise přátelům a dobrodincům č.10,
dostupném z The Remnant Press) aby ukázal, že skrytí zednáři, kněží
a laici uvnitř i vně Itálie usilují po mnoho desetiletí vyvolat „reformu
Církve“, ale bez vzbuzení podezření církevních autorit. (!) „Reformy“
v něž doufají by měly cílit na program náboženských instrukcí Církve, její
liturgii, její kázeň a dokonce na vrcholnou správu v Římě. Biskup
zdůrazňuje skutečnost, že zednářstvo naplánovalo vyvolat tyto „reformy“ prací
uvnitř, tajně, dokonce bez hmatatelného druhu organizace nebo pevného aparátu,
ale vždy majíc na mysli jeden stálý cíl: „založení tohoto katolického
zednářství“. (!) (str. 44)
„Katolické zednářství“?
Jako „katolický komunismus“ nebo „křesťanský socialismus“ je to protimluv.
Člověk nemůže být pravým zednářem a ve stejné chvíli oddaným Římským katolíkem.
Což mě přivádí zpět k
„Lefèbvrově případu“ a k dilematu, kterému musí tento oddaný
římskokatolický kněz a prelát čelit. Uznávaný katolický laický editor a
vydavatel časopisu „Approaches“, tištěném v Saltcoats ve Skotsku, pan
Hamish Fraser radí přátelům v dopise z 3. srpna 1976:
Je pravda, že dle mého
názoru ve chvíli, kdy jsem to psal, považoval jsem pro něj (Lefèbvra) za vhodné
NEJÍT do čelního střetu s Římem tím, že by přikročil ke svěcení (13.
června v Econe). Ale ve světle následného vývoje – zvláště pohoršujícího prohlášení
konzistoře z 24. května 1976, které bylo doslova hustě prošpikováno
očividnými nepravdami od začátku do konce (poukázal jsem jen na některé ve svém
narychlo připraveném letáku – v příloze časopisu Approaches č. 49-50) a
následná jednostranná akce proti Msgr. Lefèbvrovi (žádná proti zednáři
Bugninimu – dokonce ani veřejné napomenutí – který pokračuje ve výkonu
diplomatické funkce jménem Vatikánu, přestože automaticky podléhá exkomunikaci,
protože je zednář; nebo /akce/ proti kacířům jako je Küng, atd.) – zdá se mi,
že současný pontifikát ztratil úplně poslední pozůstatek morální autority a
není ničím méně než totalitárním despotismem. Tímto je pohoršující případ
totalitární netolerancí Říma proti všemu autenticky tradicionalistickému. A
proto se Msgr. Lefèbvre zdá čím dál víc být odlitkem formy Atanáše pro 20.
století. Za těchto okolností se zdá být první povinností člověka ukazovat
pravou podstatu a rozměry současného pohoršení.
Komentář pana Frasera,
k němuž se editor The Remnant bez váhání přihlašuje, obsahuje toto další
prohlášení: „Podle mého názoru nemůže být Msgr. Lefèbvre obviňován
s ohledem na své odmítnutí akceptovat požadavky učiněné jménem papeže: tj.
„akceptovat II. vatikánský koncil, pokoncilní reformy a také směřování, ke
kterému se papež sám rozhodnul“. Skutečně raději bych bez váhání šel na
hranici /myšleno k upálení - pozn. překl./, než abych podepsal tak
nehorázný požadavek, protože učinit to by v důsledku bylo schválit a mlčky
strpět destrukci, která nastala po II. vatikánském koncilu. Odmítnutím těchto
OPATŘENÍ si Msgr. Lefèbvre zaslouží podporu celého katolického světa“.
K prohlášení pana
Frasera mohu jenom dodat vlastní vřelé „Amen“. Pro mě akceptovat TAKOVÝ druh
opatření by byl, stejně jako pro Msgr. Lefèbvra, jasný případ zrady nejen
papežství samotného, ale Nevěsty Kristovy, Jeho Mystického těla. Nemohl bych
zvláště přijmout „pokoncilní reformy“ a „orientaci“, které, spíše
častěji než ne, v této pokoncilové době jsou nejen zcela mlhavé a zastřené
svým projitím skrz „zprostředkující aparáty“, ale jsou neomylně poznamenány
mnoha hanebnými známkami „katolického zednářství“ a jeho zlými úmysly a záměry.
Pro mě to proto znamená, že budu dál pokračovat ve vyznávání víry našich předků
tak, jak je vyjádřena v Apoštolském vyznání víry, Nicejském vyznání víry,
na Tridentském koncilu a I. vatikánském koncilu. Co se týče II. vatikánského
koncilu přijímám výrok biskupa Grabera, že koncil NEBYL – jistě ne na prvním
místě – dogmatický koncil, protože „se zdržel dogmaticky závazných vyhlášení“.
(str. 66)
Ještě otevřeněji píše,
že „protože koncil byl primárně zaměřen na pastorační směřování a tedy se
zdržel dogmaticky závazných vyhlášení nebo se distancoval, jako učinily
předešlé církevní sněmy, od omylů a falešných nauk způsobem jasných anatemat,
mnoho otázek vzalo na sebe rozpolcenost hrající duhovými barvami, která
poskytuje jisté ospravedlnění pro ty, kteří mluví o „duchu koncilu“. (str. 66)
Ale je to přesně tato
„rozpolcenost hrající duhovými barvami“, tento dvojznačný jazyk, tato
dvojznačnost textového vyjádření, která charakterizuje II. vatikánský koncil,
která dohání muže jako arcibiskupa Lefèbvra k tomu vážně zpochybňovat některá
z klíčových vyhlášení /koncilu/. Na druhou stranu se nám však zdá, že
jestliže je pravda, jak biskup Graber vyhlašuje, že koncil „se zdržel
dogmaticky závazných vyhlášení nebo se distancoval, jako učinily předešlé
církevní sněmy, od omylů a falešných nauk způsobem jasných anatemat“ – proč se
tedy očekává, že arcibiskup Lefèbvre nebo kdokoliv jiný se podvolí všemu, co
koncil řekl a udělal, zahrnujíce v to nezměrnou rozmanitost „pokoncilních
reforem“?
Odpověď na tuto otázku,
jak se mi zdá, je evidentní: Je to, jednoduše řečeno, očekávání nemožného. Je
to příliš! Proto říkáme, co jsme již řekli předtím: postoj arcibiskupa Lefèbvra
v tomto bodě historie bude jednoho dne ospravedlněn – jestli III.
vatikánským koncilem nebo dokonce tímto nebo budoucím papežem se samozřejmě
teprve uvidí. Vše je to v Božích rukách. Zatím silně doporučuji, abychom
se všichni hodně modlili za papeže Pavla, stejně jako za arcibiskupa Lefèbvra,
a prosili Boha, aby obnovil jednotu a pokoj a svornost v těžce rozděleném
„domě víry“, který dnes stojí v tak velkém nebezpečí. A při modlitbě Ho
prosme úpěnlivě za nikoliv špatně definovaný a plytký druh „křesťanské jednoty“
nebo dokonce zednářský druh „jednosvětové syntézy“, ale výhradně o jednotu
světa v Kristu, za svět pevně svázaný s jednou, svatou, všeobecnou a
apoštolskou Církví s Kristem jako neviditelnou hlavou a papežem jako Jeho pozemským
náměstkem. Za to se modleme k Bohu.
Zdroj: www.remnantnewspaper.com
Překlad: D. Grof