Dveře pro ďábla
Otec Gary Thomas,
exorcista diecéze San Jose, se vyjadřuje k opomíjené duchovní službě.
Brian O´Neel
Právě před setkáním
biskupů Spojených států v Baltimore v listopadu 2010 ohlásil biskup
Thomas J. Paprocki ze Springfieldu v Illinois, že uspořádá dvoudenní
konferenci o exorcismu. K účasti se zaregistrovalo více než 50 biskupů a
60 kněží. Paprocki vysvětlil, že chce obrátit pozornost na velice potřebnou
duchovní službu v americké Církvi.
Otec Gary Thomas je
exorcistou v diecézi San Jose v Kalifornii a pojednává o něm kniha Obřad:
Příprava současného exorcisty, která inspirovala nový film Obřad
v němž hraje Anthony Hopkins. Otec Thomas hovořil s CWR o exorcismu,
démonech a moci svátostí.
***
CWR: Nejprve, kdo je to
exorcista? Co dělá?
Otec Thomas: Exorcista je katolický kněz nebo biskup, který se za použití Kristova
jména angažuje, aby přerušil vztah mezi démonem a člověkem.
CWR: Co to obnáší?
Otec Thomas: Nu, exorcista musí pečlivě rozlišit prožitky člověka, který tvrdí,
že má vztah k ďáblovi, a tak určit, zda je nebo není přítomno něco
satanského. Takže, když lidé přijdou a řeknou: „Potřebuji exorcismus,“ nezačnu
se prostě modlit onen obřad.
CWR: Jak exorcisté
vnímají svou pozici v Církvi?
Otec Thomas: Je to velmi důležitá duchovní služba, velmi nebezpečná duchovní služba a
je to služba, která zabere ohromné množství času, energie a osobní oběti.
Vnímáme sami sebe jako ty, kteří poskytují duchovní službu uzdravování. Tím to
je.
CWR: Jak se člověk stane exorcistou a jaká je třeba průprava?
Otec Thomas: Musí vás jmenovat biskup. Je to takto jednoduché. Církev v USA potřebuje
vytvořit formační, výcvikový postup. Právě teď je jediným, co máme, konference
jednou za rok. Podstoupil jsem výcvik v Římě a pak jsem se učil tři měsíce
pod vedením exorcisty. V USA nic takového nemáme.
CWR: Kolik exorcismů se
vykoná v naší zemi za rok?
Otec Thomas: Nemám ponětí. Mohu vám říci, že v Itálii je to okolo 500 000
exorcismů.
CWR: Kolik jste jich skutečně vykonal vy?
Otec Thomas: Za pět let jsem se setkal s asi 100 lidmi. Vykonal jsem 40 exorcismů
na asi 5 z nich. Setkávám se s mnoha lidmi a častokrát je to
medicínská záležitost. Mám ve svém týmu psychologa, psychiatra, lékaře a dva
kněze. Takže jsme v tom všem velmi rozvážní.
CRW: Jaký je rozdíl mezi ďábelským trýzněním nebo sužováním a ďábelskou
posedlostí?
Otec Thomas: Posedlostí se míní naprosté podmanění si těla démonem. Trýznění nebo
sužování jsou nižší stupně ďábelského působení nebo obtěžování. Pak existuje
další kategorie, kde nedochází k žádnému vniknutí démona do něčího těla,
ale jde spíše o sužování ducha.
Ďábelská obsese je
tehdy, když jsou lidé velice velice sklíčení a cítí se sklesle a mají pocit, že
existuje cosi zlého kolem nich nebo v nich. Tito lidé mají velmi obsesivní
myšlenky, které mají co dělat s démonem, z jehož moci nemohou být
vysvobozeni. To je to, čeho se musíte dopátrat.
A tak se nejprve ptám a
zpětně stopuji události do chvíle, kdy ty věci začaly. Mluvíme o životních
prožitcích a jejich pozadí. Démon se jen tak neobjeví, musí být pozván.
CWR: A co prokletí?
Otec Thomas: Když mi lidé řeknou: „Byl jsem proklet,“ zeptám se: „Co o tom víte?“.
„Nevím nic.“ „Víte o někom, kdo ví, jak to učinit?“ „Ne.“ „Přišel za vámi někdy
někdo s výhrůžkou, že vás prokleje?“ „Ne.“ Pak si pomyslím, že
šance, že by byl skutečně proklet se skoro rovnají nule.
Mívám lidi, kteří mi
říkají hodně věcí o lidech, kteří je prokleli. Tvrdí, že daná osoba je
čarodějnice, že jim tato osoba provedla určité věci, že jim tato osoba
vyhrožovala, že jim určité věci provede. To je různé. Ale pokud nemáte způsob,
jak cokoliv zjistit, prostě jen automaticky nepředpokládám, že jde o prokletí.
CWR: Jak rozšířené jsou
různé formy ďábelské posedlosti a ovládání v současných katolických
rodinách?
Otec Thomas: Opravdu neexistují žádné statistiky. Je to jako s chozením ke
svátosti smíření. Je to veřejná duchovní služba, ale je vykonávána soukromě. Co
vám mohu říci je, že existuje víc a víc katolíků, kteří se zabývají modlářskými
a pohanskými praktikami. A to je skutečně to, proč existuje víc démonské
aktivity. V životech mnoha lidí je Bůh nepřítomen.
Mnoho dnešních rodičů naprosto nemá kritický náhled víry, jímž by vůbec rozpoznali nebezpečí, v nichž se jejich děti nacházejí. Mnoho toho pochází z internetu. Existuje mnoho a mnoho démonických webových stránek.
CWR: Jak člověk ubrání
sebe a svou rodinu před satanským vlivem?
Otec Thomas: Pokud máte silný život víry, silný život modlitby a silný svátostný život,
pak se nemusíte ničeho obávat.
CWR: Mohl byste nám
popsat postup exorcismu? Když se chystáte na exorcismus, co si přinášíte a jak
uzpůsobíte místnost?
Otec Thomas: Nástroje jsou velmi jednoduché: svěcená voda, štóla, Rituál, krucifix a to
je vše. A prostě jen používáme místnost smíření s třemi židlemi a
rozsvícenou svící. Snažím se být u každého, kdo přijde, velmi diskrétní a
stejně tak i lidé z mého týmu. Jen ti, kteří potřebují něco vědět,
dostanou informaci. Vždy vykonávám exorcismus přinejmenším v přítomnosti
jednoho dalšího kněze.
CWR: Dostal jste se při
exorcismu někdy do hovoru s démonem?
Otec Thomas: Ne do jiného než: „Jak se jmenuješ?“ a „Ve jménu Ježíše, odejdi!“
CWR: Narazil jste někdy
na samotného Satana?
Otec Thomas: Jednou nebo dvakrát. Nebo přinejmenším na někoho, kdo se jevil jako Satan,
protože sám sebe tak identifikoval.
CWR: Bojíte se někdy
během exorcismu démona?
Otec Thomas: Ne. Nebojím. Přikládám jim určitý respekt, protože jsou mocnější než já
sám. Jediná věc, která působí, že nemám strach, je to, že je na mé straně
Kristus. Kdybych neměl Krista, bál bych se, ale Bůh je mocnější než kterýkoliv
démon.
CWR: Jak víte, že
exorcismus skutečně zapůsobil? Jak zabráníte démonu v návratu?
Otec Thomas: Když projevy ustanou, nutně to neznamená, že démon odešel. Po nějakou dobu
v exorcismu pokračujete. Mohlo by to znamenat, že se člověk vrátí znovu
zpět, protože démoni to zkouší a skrývají se, a snaží se přesvědčit exorcistu,
že již odešli. Démoni vstupují skrze smysly – očima, ušima, ústy a nosem.
Poznám to podle očí. Vidím jejich přítomnost. Je to jakoby oči dané osoby
vypadaly, jako když má kontaktní čočky ve tvaru láhve od coca-coly, je tam
přítomnost v přítomnosti. Ale démoni jsou velmi úskoční a chtějí se skrýt
a tak se dál dívám na oči té osoby poté, co projevy ustaly, protože někdy je to
úskok.
CWR: Co je
nejpřekvapivější věcí, kterou jste se naučil za dobu, co vykonáváte exorcismus?
Otec Thomas: Myslím, že jednoduše přítomnost čistého ducha a jeho síla.
CWR: Co se stane
s těmi, kteří jsou posedlí a přesto nikdy nedostanou pomoc?
Otec Thomas: Pokud nedostanou pomoc, jednoduše se dále horší, fyzicky a duševně, nejen
psychologicky.
CWR: Co je největší
zbraní při vašich bitvách proti démonům a Satanovi?
Otec Thomas: Je to Kristus, invokace Krista. To je moje největší zbraň.
CWR: Jak byste odpověděl
někomu, kdo říká, že vše, co potřebujete, je užití Ježíšova jména?
Otec Thomas: Myslím, že si to vyžaduje více, než jen říci: „Ve jménu Ježíše Krista ti
nařizuji odejít.“ Máme obřad, který je uznáván, dokonce i démony, jako
legitimní. Spontánní modlitby za osvobození nejsou totéž jako oficiální obřad
exorcismu.
CWR: Jakými cestami
získávají démoni přístup k duším?
Otec Thomas: No, oni nezískávají přístup k duším, získávají přístup k tělům.
Zapojení se do pohanských, satanských nebo okultních praktik jsou klasickými
cestami.
Pokud osoba utrpěla
fyzické nebo sexuální zneužití, a jestliže se také účastní magie, možnost, že
ji postihne něco démonického nebo něco ze sféry duchů, vzrůstá. Protože se
napojujete na sféru duchů, a máte-li zraněnou duši, riskujete.
Pornografie je dveřmi.
Ale závislosti všeho druhu mohou být – nejsou, ale mohou být – dveřmi, ale je
to ve spojitosti s dalšími věcmi. Například užívání drog samo o sobě nezve
démona dál, ale spolu s magií může.
CWR: Je okultismus
satanský?
Otec Thomas: Ne sám v sobě a sám o sobě. Ale otevírá dveře. Je to nepovolené
vstupování do světa duchů a vy nevíte, kdo se objeví. Takže, když se někteří
zabývají Wiccou, černou magií nebo bílou magií, paranormálními jevy,
duchařskými seancemi, tarotovými kartami, kouzly nebo všemi těmi modlářskými
věcmi, nevědí, co se stane. Klepou na sféru o níž nic neví. Povětšinou.
CWR: Kdo se nejčastěji
stane posedlým?
Otec Thomas: Častěji, než ne, jsou to ženy. Myslím si, že ženy na ně mají mnohem
citlivější smysly tam, kde jsou mnohem otevřenější k duchovnu než muži.
Opět, toto je jen názor. Ale dle mé zkušenosti, většina lidí, kteří ke mně
chodí – a to není jen názor – jsou ženy. Možná 70 procent.
CWR: Je dle vaší
zkušenosti problémem, že kněží a dokonce i někteří z biskupů, jak se zdá,
už nevěří v Satana?
Otec Thomas: Myslím si, že ano...Nesnižuji Druhý vatikánský koncil, ale mnoho věcí při
formování kněží prostě po koncilu zmizelo...Rozlišení hříchů se stalo velmi
nejasným a tak mě nepřekvapuje, že se celý pojem Satana stal nejasným, protože
ty dvě věci souvisí. Ale všem bych připomněl, aby se podívali na kříž. Pašijové
tajemství je důvodem, proč se dále shromažďujeme jako Církev. Neexistuje-li
žádný Satan, pak je kříž podfukem, protože proto Ježíš přišel, aby porazil
Satana, který svou přítomnost ukázal v knize Genesis a projevil se
jako had. Jestliže neexistuje žádný Satan, celá ekonomie spásy jde vniveč. Proč
přišel Ježíš? Přišel, protože lidstvo ztratilo milost a Satan úplně ovládnul
celý svět.
Nevidíme Satana tváří
v tvář ve všech neštěstích včetně otřesů ve světě stejným způsobem, jako
když má někdo ďábelskou posedlost, která se projevuje. Lidé nevidí démona,
protože démon je čistě duch. Ale musí být slepí, pokud nevidí, co se děje ve
světě kolem nich, a nevidí, že Satan je v centru mnohého zmatku ve světě.
Jako exorcista vidím
odezvu démonů na svátostné věci jako jsou krucifix nebo svěcená voda, nebo
dokonce i na přítomnost kněze. Svátost oltářní posouvá posedlé osoby až za
hranici. To je úžasná věc. Říkám lidem ve své farnosti: Jestliže démoni věří
v Reálnou Přítomnost, neměli bychom věřit i my? Říkám vám, přináším
Svátost oltářní (na exorcismus) a lidé chtějí vyskočit z okna. To ne oni,
ale démoni.
CWR: Kolik exorcistů
máme v USA?
Otec Thomas: Jsou tu asi dva tucty.
CWR: Když se dle
kanonického práva předpokládá, že každá diecéze má mít exorcistu, proč jich
máme tak málo?
Otec Thomas: Podle mého názoru jsou biskupové povětšinou skeptičtí, protože neví, jak
nás jmenovat nebo neznají kritéria jak nás jmenovat, nebo v některých případech
nemají ujasněnou realitu Satana. Někteří se bojí rozhodovat koho ustanovit a
jak při tom postupovat. A myslím, že mluvím poctivě, nemyslím, že je to
kritika. Nemyslím si, že mnoho biskupů v naší zemi ví, co to
obnáší...Někteří vědí, protože jsme jim to řekli, ale když mě můj biskup
jmenoval, neuvědomoval si, co všechno to s sebou skutečně nese. A vím
z hovorů s ostatními, že ani oni nevěděli.
CWR: Když srovnáte
dřívější církevní obřady a jejich přepracování (žehnání, křty atd.), všímáte
si, že v minulosti byly modlitby proti Satanovi obvyklejším prvkem. Mělo
jejich odstranění nějaké skutečné, praktické účinky, a jestliže ano, jaké to
jsou?
Otec Thomas: Mohu vám říci, že ve starém obřadu exorcismu mají na ně modlitby mnohem
větší účinnost než v novém ritu. A opravdu čestně, nikdo z těch, kdo
skutečně vykonávají exorcismus, nebyli nikdy konzultováni o revizích, což si
myslím je ohromující. Jak byste měnil modlitby a dokonce si ani nepromluvil
s těmi odborníky, kteří ty modlitby používají neustále?
CWR: Co dělá démonům
radost?
Otec Thomas: Podívejte se na svět a druh chování a postojů lidí, které zaujímají
v osobním styku, jak se chovají ke svému choti, sousedům, dětem a
spolupracovníkům. Podívejte se na hlavy států, které vyhlašují válku nebo se
chovají diktátorsky a utlačují lid. Myslím si, že kdykoliv se lidé účastní
něčeho, co je bezbožné, Satan je šťastný. A samozřejmě, když poslouchají jen
sebe. Jde to zpět až k Adamovi a Evě, kdy had řekl: „Jezte z toho
stromu a budete jako Bůh.“ To je jeden z našich největších problémů
v současném světě.
CWR: Co byste ve shrnutí
řekl našim čtenářům?
Otec Thomas: Nebojte se satana. Respektujte moc zla do té míry, že existuje a že má
omezenou moc, ale pamatujte si, že Kristus je mocnější než cokoliv satanského.
Překlad: D. Grof