Liturgické hnutí
Jak byl víc než tisíc let starý tradiční katolický ritus zničen
Michael Davies
Během prvního zasedání
Druhého vatikánského koncilu, při debatě o liturgické konstituci, se kardinál
Ottaviani zeptal: „Plánují tito Otcové revoluci?“ Kardinál byl starý a částečně
slepý. Mluvil z paměti bez písemné přípravy k tématu, kterým byl
hluboce pohnutý, a pokračoval:
Chceme podnítit zázrak
nebo možná skandál mezi křesťanským lidem zavedením změn v tak váženém
ritu, který je uznáván po tolik staletí, a dnes je tak důvěrně známý? K ritu
mše svaté bychom se neměli chovat jako by to byl kus oblečení, který se
obměňuje podle vrtochu každé generace.
Tolik se zaobíral
revolučním potenciálem té konstituce, a také protože neměl připravený žádný
písemný text, že překročil desetiminutový limit pro jednoho řečníka. Na pokyn
kardinála Alfrinka, který předsedal sezení, technik vypnul mikrofon a pokořený
kardinál Ottaviani klopýtal zpět na své místo. (1)
Konciloví Otcové
škodolibě tleskali a novináři, před jejichž diktaturou, jak tvrdil P. Louis
Bouyer, koncil kapituloval, byli ještě škodolibější, když té noci psali své
zprávy, a když psali své knihy na konci sezení. Když se smějeme, nepřemýšlíme,
takže kdyby se nesmáli, mohli by se alespoň někteří biskupové zamyslet nad tím,
zda třeba nemá kardinál Ottaviani pravdu.
A tu vskutku měl!
Plánovala se liturgická
revoluce, taková, kterou by jen velmi málo z 3000 přítomných biskupů
podpořilo, kdyby znali její pravou povahu. Revoluce se plánovala před koncilem
a jejím manifestem bylo přípravné schéma k liturgii, pracovní verze
dokumentu, o němž měli po diskuzi a doplnění hlasovat. Dokument může být
příhodně nazván Bugniniho manifestem, protože to byla především práce kněze
vincenciána P. Annibale Bugniniho. Podařilo se mu zajistit jeho odsouhlasení
krátce před tím, než byl papežem Janem XXIII. zbaven funkce na postu sekretáře
liturgické přípravné komise a svého místa na Lateránské univerzitě.
(2)
Bugniniho spojenci, co
se týče koncilové liturgické konstituce, kteří s ním pracovali na přípravě
schématu, teď měli za úkol zajistit jeho bezpečné přijetí biskupy bez
podstatných změn. To se jim podařilo v takovém stupni úspěšnosti, který
jistě překonal naděje jejich nejdivočejších snů. (3)
Předpokládali, že biskupové jsou parta užitečných idiotů, lidí, kteří se raději
smějí než myslí. „Byla to vše skvělá legrace“, napsal arcibiskup R.J. Dwyer,
jeden z nejerudovanějších amerických biskupů. „A když došlo na
hlasování, stejně jako moudrý Sir Joseph Porter, KCM jsme ´vždy na našich
setkáních volili, nikdy jsme nepřemýšleli o tom, abychom mysleli sami za sebe.´
Tím způsobem si můžete ušetřit celou spoustu potíží.“ (4)
Zesnulého Msgr. Klause
Gambera popsal kardinál Ratzinger jako „učence, který v armádě
pseudoliturgiků skutečně reprezentuje liturgické myšlení středu Církve.“
Ohledně postoje koncilových Otců, který zastávali, co se týče změn, které nám
byly vnuceny jménem Druhého vatikánského koncilu, nás Msgr. Gamber informuje ve
své knize The Reform of the Roman Liturgy (Reforma římské liturgie): „Jedno
prohlášení, které můžeme učinit s jistotou je, že nový mešní řád, který se
teď objevil, by nebyl podpořen většinou koncilových Otců.“ (5)
Proč tedy tito biskupové
podpořili konstituci o liturgii? Arcibiskup Lefébvre nám dává odpověď: „Na
koncilu byly časované bomby.“ (6)
Tyto „časované bomby“ samozřejmě byly víceznačné pasáže vložené
do oficiálních dokumentů liberálními periti neboli experty. Odpovědí na
otázku kardinála Ottavianiho, zda konciloví Otcové plánovali revoluci je, že
většina Otců, 3000 biskupů, určitě ne, ale že někteří z nejvlivnějších
periti, expertů, kteří doprovázeli biskupy do Říma, zcela jistě revoluci
plánovali. Není žádným přeháněním tvrdit, že tito liberální periti ukradli
koncil papeže Jana, což je skutečnost, kterou jsem velmi detailně dokumentoval
ve své knize o Druhém vatikánském koncilu. (7)
Douglas Woodruff, jeden
z vynikajících anglických katolických učenců, byl během koncilu
vydavatelem tiskoviny The Tablet. V jedné ze svých zpráv o koncilu
poznamenává: „V jistém smyslu je tento koncil koncilem periti, tichých
v zasedací síni, ale tak efektivních v komisích a při našeptávání
biskupům.“ (8)
To je výjimečně bystrý
komentář a bylo by těžké překonat popis Druhého vatikánského koncilu
v jedné frázi jinak než, že to byl „koncil expertů“. Biskup Lucey
z Corku a Rossu (Irsko) svědčil, že periti byli mocnější než biskupové,
ačkoliv neměli žádný hlas, „ protože měli uši kardinála nebo hlavy národní
skupiny biskupů, a měli vliv při tvorbě přípravných koncilových dokumentů.
Expert ... je osoba, která má moc.“ (9)
Způsob, jakým liberální
periti položili základy pro svou revoluci během prvního sezení koncilu, byl
přesně do detailu popsán kardinálem Johnem Heenanem z Westminsteru
(Anglie):
Nejčastěji debatovaným
tématem byla liturgická reforma. Přesnější by bylo říct, že biskupové měli
dojem, že liturgie byla plně prodiskutována. Při pohledu zpět je jasné, že
dostali možnost diskutovat jen o všeobecných principech. Následné změny byly
radikálnější než ty zamýšlené papežem Janem a biskupy, kteří přijali dekret o
liturgii. Kázání papeže Jana na konci prvního sezení ukazuje, že neměl
podezření ohledně toho, co plánují liturgičtí experti.
Bůh nedopusť, varoval
kardinál Heenan, aby periti převzali kontrolu nad komisemi ustavenými po
koncilu, aby jej interpretovali světu. Ale to je přesně to, co se stalo.
Liberálové vytvořili konstituci o liturgii jako zbraň, se kterou měli zahájit
revoluci, a konciloví Otcové vložili tuto zbraň do rukou revolucionářů, kteří
ji vykonali. Arcibiskup R.J. Dwyer si všimnul, při zpětném pohledu, že velkou
chybou koncilových Otců bylo „dovolit, aby realizace konstituce připadla do
rukou mužů, kteří byli buď bezskrupulózní, nebo neschopní. To je tzv.
„liturgická instituce“ posvátná kráva, která jedná spíše jako bílý slon, když
zašlapává úlomky roztříštěné liturgie s nemotornou bezstarostností.“ (10)
Co experti plánovali, se
stalo jasným 24. října 1967 v Sixtinské kapli, kdy bylo před biskupskou
synodou samotným P. Annibalem Bugninim, jakožto jejím hlavním architektem,
celebrováno něco, co bylo popisováno jako Missa Normativa. Může se zdá
neuvěřitelným, že byl po Druhém vatikánském koncilu jmenován sekretářem
liturgické komise, a měl tak moc zorganizovat skladbu nového ritu mše, kterou
představil ve schématu, jež připravil před svým odvoláním z funkce Janem
XIII., a toto schéma bylo prakticky nezměněné přijato koncilními Otci. Proč
papež Pavel VI. jmenoval do klíčové pozice člověka, kterého jeho předchůdce
odvolal, je záhadou, která pravděpodobně nebude nikdy zodpovězena. Méně než
polovina přítomných biskupů hlasovala pro Missu Normativu, ale byli ignorováni
s lhostejností, která se měla stát nejcharakterističtější pro liturgickou
instituci, u níž byli koncilní Otcové tak naivní, že jí svěřili realizaci
liturgické konstituce. Missa Normativa byla katolíkům římského ritu vnucena
v roce 1969 jako Novus Ordo Missae, s několika změnami, z nichž
nejdůležitější bylo opětovné zavedení římského kánonu dle přímých instrukcí
papeže Pavla VI. Čtenáři The Remnant jsou důvěrně obeznámeni s její
strukturou a nedostatečnostmi, které jsou velmi detailně zdokumentovány
v mé v knize Pope Paul´s New Mass (Nová mše papeže Pavla). Je ovocem
Bugniniho schématu, a také je v podstatné části knihy přezkoumávána, což
objasňuje, že Bugniniho schéma bylo ovocem liturgického hnutí, jehož pravdivá
historie je nyní v angličtině úplně poprvé dostupná v knize P. D.
Bonneterrea The Liturgical Movement – Guéranger to Beaudini to Bugnini
(Liturgické hnutí - od Guérangera k Beaudinovi a Bugninimu).
Protože většina katolíků
ví jen velmi málo o liturgickém hnutí, většina toho, co si přečtou v knize
P. Bonneterrea, bude pro ně úplným překvapením. Ti, kdo nevědí nic o jeho
historii, si uvědomí, že bylo podporováno papeži před Druhým vatikánským
koncilem a možná budou překvapeni sílou kritiky P. Bonneterrea a jeho trváním
na tom, že je kolébkou a původcem liturgické anarchie, která dnes vyprazdňuje
naše kostely. Nevyhnutelným závěrem jeho knihy je, že hnutí, stejně jako Druhý
vatikánský koncil, bylo ukradeno liberály.
Člověk nemusí být
liturgickým odborníkem, aby věděl, že Dom Prosper Guéranger byl největším ze
všech liturgiků a jeho poučky a dílo byly plně podpořeny Piem X. Jsou
považovány za základy liturgického hnutí. Naznačuje spojení jeho jména
s arcibiskupem Bugninim skrze Dom Beauduina v titulu této knihy, že
musí nést nějakou odpovědnost za pokoncilovou reformu, kterou Monsignor Gamber
shrnul do jedné zničující věty: „V tento kritický okamžik byl tradiční římský
ritus, starý více než tisíc let, zničen.“? (11)
P. Bonneterre odmítá tuto
doměnku v úvodu své knihy, a také objasňuje svůj důvod, proč ji napsal:
Spojitost nadhozená
takovým názvem se může zdát našemu čtenáři dosti nadnesená, ale nejsme to my,
kdo vidíme spojitost mezi autorem Institutions Liturgiques (Dom Guéranger) a
„hrobníkem mše“ (Annibale Bugnini). Jsou to samy římské autority. Ve
skutečnosti napsal 20. ledna 1975 papež Pavel VI. opatovi v Solesmes:
„Uznávám poctivost a vliv díla Dom Guérangera, v němž dnešní liturgické
hnutí vzdává poctu svému původci.“
Už předmluva Institutia
Generalis nového misálu tvrdila, že současné reformy jsou pokračováním díla sv.
Pia X. Závěr předmluvy prohlašuje, že „Druhý vatikánský koncil dokončil veškeré
úsilí přivést věřící blíže liturgii, úsilí podniknuté během posledních čtyř
století, a zvláště v poslední době, díky liturgickému zanícení prokázaném
sv. Piem X. a jeho následníky.“ Proto, a můžeme podat nespočet příkladů,
nejmodernističtější liturgici a sama „koncilová Církev“ prohlašují, že existuje
kontinuita a dokonce „homogenní vývoj“ v liturgickém hnutí mezi Dom
Guérangerem nebo dokonce sv. Piem X. a Annibalem Bugninim.
To je podvod, který
nemůžeme přijmout! Proto jsme napsali tuto knihu o liturgickém hnutí. Budeme se
snažit ukázat způsob, jakým bylo hnutí odkloněno ze svého směru. Jistěže
historicky jsou Dom Guéranger a sv. Pius X. skutečně u zrodu liturgického
hnutí, ale je mylné a škodlivé tvrdit, že toto hnutí, přinejmenším ve své
současné formě, se odvozuje od jejich myšlenek a ještě hůře, že by to bylo
pokračování jejich díla. Abychom objasnili tato tvrzení, musíme prostudovat
historii liturgického hnutí, vzít na vědomí jeho nádherné plody, ale také
stanovit z vnějších důkazů tento impozantní podnik, který mohl Církvi
tolik přinést.
Je důležité zmínit
skutečnost, že liturgické hnutí skutečně přineslo nádherné plody, ačkoliv
zřídka v anglicky mluvících zemích. P. Bonneterre trvá na tom, že tato
kniha nezamýšlí být čistě negativní:
Aniž bychom byli
negativističtí, umožňuje nám taková studie rozpoznat, co musíme odmítnout, a co
z liturgického hnutí musíme pečlivě uchovat. Je životně důležité, abychom
především my, kdo pracujeme na tom, aby se udržela katolická liturgie, jsme se
stali dědici a následníky díla Dom Guérangera a sv. Pia X. Ať jsou přání sv.
Pia X. našimi vlastními.
P. Bonneterre souhlasí
s definicí liturgického hnutí od Dom Olivera Rousseaua, OSB, jako „obnovou
zápalu pro liturgii mezi duchovními a věřícími“. Tento rok je 100. výročím
zvolení sv. Pia X. Tradicionalističtí katolíci by všude měli připravit vhodné
oslavy: P. Bonneterre píše:
V roce 1903 osoba,
která dala hnutí konkrétní podnět, sv. Pius X., vystoupala na Petrův Stolec.
Protože byl obdařený ohromnou pastorační zkušeností, trpěl tento svatý papež
strašně úpadkem liturgického života. Ale věděl, že se rozvíjí trend obnovy a
rozhodl se udělat maximum, aby zajistil, že to přinese dobré plody. Proto 22.
listopadu 1903 vydal své proslulé Motu Proprio „tra le Sollecitudini“
obnovující gregoriánský chorál. Do tohoto dokumentu vložil životně
důležitou větu, která hrála určující roli ve vývoji liturgického hnutí:
Naší vroucí touhou je,
aby křesťanský duch znovu vzkvétal, ať to stojí cokoliv, a aby se udržel mezi
všemi věřícími... Považujeme za nutné zajistit před čímkoliv jiným posvátnost a
důstojnost chrámu, v němž se věřící neshromažďují za žádným jiným cílem
než tím, aby nabyli tohoto ducha z prvotního a nepostradatelného zdroje,
kterým je aktivní účast na nejsvětějších tajemstvích a na veřejné a slavnostní
modlitbě Církve. (Tra le Sollecitudini, 22. listopadu 1903.)
Pro sv. Pia X. stejně
jako pro Dom Guérangera, píše P. Bonneterre, „je liturgie zásadně teocentrická,
je k oslavení Boha spíše než pro učení věřících. Nicméně tento velký kněz
zdůraznil důležitý aspekt liturgie - poučuje nás o pravém křesťanském
duchu. Ale musíme zdůraznit, že tato funkce liturgie je pouze druhotná.“
Tragédií liturgického hnutí bylo, že učinil tento druhotný aspekt liturgie
aspektem prvořadým, jak se to dnes projevuje v jakékoliv typické farnosti
při slavení nové mše. P. Bonneterre chválí počáteční fáze tohoto hnutí: „Hnutí,
zrozené v genialitě Dom Guérangera a nezlomné energii sv. Pia X.,
v té době přineslo nádherné plody duchovní obnovy.“
Jestli v té knize
existuje záporná postava, je to Dom Lambert Beauduin, ale P. Bonneterre neváhá
projevit úctu k přínosu, který učinil pro hnutí v jeho počátečních
letech:
Jádro pochopení všeho,
co se dalo osvojit z učení sv. Pia X padá na Dom Lamberta Beauduina
(1873-1960). Bohužel tento mnich nebyl schopen držet se této hierarchie závěrů
liturgie po celý život, tj. bohoslužba jako první, nauka jako druhá, jak
uvidíme dále v této studii. Ale nepředbíhejme.
Dom Lambert Beauduin byl
nejprve knězem diecéze Liege, „misionářem dělníků“ za papeže Lva XIII.
V roce 1906 ve věku 33 let vstoupil do opatství Mont Cesar, které bylo
založeno mnichy v Maredsous v Lovani pár let předtím (1899). Kvůli
jeho předešlé aktivitě mezi světským duchovenstvem se jeho myšlení často
zabývalo problémy apoštolátu a pastorační práce, takže vnímal liturgii ve
světle svých obvyklých starostí. Velmi rychle v liturgii „objevil“, a tím
následoval sv. Pia X., skvělou metodu pro formování věřících v křesťanském
životě. V roce 1909 spustil v Mont Cesar liturgické hnutí, které mělo
okamžitý úspěch.
Je důležité zasadit
liturgické hnutí do kontextu modernistické krize, která je dokumentována
v mé knize Partisans of Error (Stoupenci omylu). P. Bonneterre píše:
Modernisté, potlačení
sv. Piem X., pochopili, že nemohou proniknout Církev teologií, to jest přímým
odkrytím svých nauk. Obrátili se k marxistickému pojetí praxe, když
pochopili, že Církev se může stát modernistickou skrze akci, zvláště skrze
posvátnou liturgickou akci. Revoluce vždy využívají životní energii organizmu
samotného, postupně nad ní přebírají kontrolu a nakonec s jejím použitím zničí
napadený orgán. To je známý proces trojského koně.
Liturgické hnutí Dom
Guérangera, sv. Pia X a belgických klášterů bylo, přinejmenším původně,
významnou silou v Církvi, úžasným prostředkem duchovního oživení, které
navíc přinášelo dobré ovoce. Liturgické hnutí tak bylo ideálním trojským koněm
pro modernistickou revoluci. Bylo pro všechny ty revolucionáře jednoduché skrýt
se v břiše tohoto velikého koně. Kdo z katolické hierarchie se
zabýval liturgií před encyklikou Mediator Dei? Jaká ostražitost se užívala při
zjišťování této zvláště rafinované formy praktického modernismu?
Od dvacátých let dále se
stalo jasným, že liturgické hnutí se odchyluje od svých obdivuhodných cílů:
Dom Beauduin především
upřednostňoval přehnaným způsobem učitelský a kazatelský aspekt liturgie, a pak
představil myšlenku, že by měla liturgie sloužit „ekumenickému hnutí“, čemuž se
oddal tělem i duší. Dom Parsch svázal hnutí s biblickou obnovou. Dom Casel
z něho učinil prostředek fanatické starověkosti a zcela osobního pojetí
„křesťanského tajemství“. Tito první revolucionáři byli velkou měrou
předstiženi generací nových liturgiků rozličných předkoncilových liturgických
komisí.
P. Bonneterre tuto novou
generaci popisuje jako „mladé vlky“. V jakékoliv revoluci je skoro
pravidlem, že tito první umírnění revolucionáři jsou nahrazeni nebo dokonce
zahubeni radikálnějšími revolucionáři, jak tomu bylo v případě ruské
revoluce, kdy menševici (tvořící většinu) byli zapuzeni bolševiky (tvořícími menšinu).
Když musel Dom Beaudin
čelit tomuto přemrštěnému zrychlení, vyděsil se... Zde jsme svědky prvního
fenoménu „permanentního urychlování“, rysu všech revolucí – včerejší vůdcové
jsou předstiženi dnešními agitátory, první revolucionáři jsou předstiženi
dnešními agitátory.
Stejně jako nic nemohlo
zabránit vzestupu k moci bolševikům, nic nemohlo zabránit vítězství
mladých vlků:
Po druhé světové válce,
se hnutí stalo silou, kterou nic nemohlo zastavit. Noví liturgici, chránění ze
shora význačnými preláty, převzali postupně kontrolu Komise pro reformu
liturgie založenou Piem XII., a ovlivnili reformy navržené touto komisí na
konci pontifikátu Pia XII. a na začátku pontifikátu Jana XIII. Noví liturgici,
kteří již díky papeži byli pány předkoncilních liturgických komisí, přiměli
Otce na koncilu přijmout sobě odporující a víceznačné dokumenty, konstituci
Sacrosanctum Concilium. Papež Pavel VI., kardinál Lercaro a P. Bugnini, sami
velmi aktivní členové italského liturgického hnutí, směrovali úsilí konzilia, které
vyvrcholilo ve vyhlášení nové mše.
Jak mohl papež Pius
XII., Pastor Angelicus, nejučenější papež století, a ten, jehož pravověrnost
nebylo možné zpochybnit, dovolit mladým vlkům liturgického hnutí, aby upevnili
svou moc během jeho pontifikátu? P. Bonneterre objasňuje, že tento svatý papež
si byl dobře vědom podvratných elementů v liturgickém hnutí. Ve své
encyklice Mediator Dei, zřejmě v nejdokonalejším výkladu pravé povahy mše,
který kdy byl napsán, papež Pius píše: „Všímáme si, že někteří lidé jsou příliš
zaujatí novotami a schází na scestí od slibů pravé nauky a obezřetnosti...
Pošpiňují tuto posvátnou věc omyly, omyly, které postihují katolickou víru a
asketické učení.“ P. Bonneterre trvá na tom, že bohužel:
Papež Pius XII. neznal
pravý stav liturgického hnutí. Jeho nejnebezpečnější vůdci byli podporováni a
chráněni nejvyššími hodnostáři Církve. Jak mohl papež mít podezření, že
„experti“, kteří byli tak vychvalováni kardinály Beou a Lercarem, byli ve
skutečnosti nejnebezpečnějšími nepřáteli Církve?
P. Bonneterre truchlí
nad skutečností, že: „Tak dal Pius XII. nejnevhodnější povzbuzení shromáždění
v Assissi:
Liturgické hnutí je jako
náznak záměrů Božské Prozřetelnosti pro současnost, jako vanutí Ducha Svatého
Církví, přivádějící lidi blíže tajemstvím víry a pokladům milosti, které
vyplývají z aktivní účasti věřících v životě liturgie.“
P. Bonneterre to
komentuje: „ Toto prohlášení mohlo být pravdivé a příhodné před rokem 1920,
v roce 1956 tomu tak již nebylo. V uplynulých letech liturgické hnutí
zavrhlo své kořeny a opustilo principy ustanovené Dom Guérangerem a sv. Piem
X.“
Nejvlivnějším
z nových liturgiků, architektem liturgické revoluce po Druhém vatikánském
koncilu, byl P. Annibale Bugnini. P. Bonneterre popisuje návštěvu P. Bugniniho
na liturgickém kongresu konaném v Thieulin poblíž Chartres, na němž bylo
přítomno čtyřicet církevních představených a rektorů seminářů, což objasňovalo
rozsah vlivu liturgických bolševiků na církevní establishment ve Francii.
Cituje P. Duployé, když prohlašuje:
Několik dní před
setkáním v Thieulin mě navštívil italský lazarista P. Bugnini, který mě
požádal, abych mu obstaral pozvání. Otec velmi pozorně poslouchal čtyři dny,
aniž by řekl jediné slovo. Během naší zpáteční cesty do Paříže, když vlak míjel
Švýcarské jezero u Versailles, mi řekl: „Obdivuji, co děláte, ale největší
služba, kterou vám mohu prokázat, je neříct o tom všem, co jsem právě vyslechl,
v Římě nikdy ani slovo.“
P. Bonneterre to
komentuje:
Tento odhalující text
nám ukazuje jedno z prvních vystoupení „hrobníka mše“, revolucionáře
chytřejšího než ostatní, toho, který zabil katolickou liturgii předtím než
zmizel z oficiální scény. Bylo to k tomuto datu, kdy „proticírkev“
zcela pronikla liturgické hnutí. Do té doby bylo obsazené modernisty a ekumenickými
silami – po válce bylo natolik prohnilé, že zednáři převzali přímou kontrolu
jeho útrob; satan se dostal do trojského koně.
Narážka na zednářství se
zakládá na skutečnosti, že v roce 1975 papež Pavel VI. odstranil
Bugniniho, v té době arcibiskupa, z jeho funkce sekretáře Posvátné
kongregace pro bohoslužbu a svátosti, rozpustil celou kongregaci a v roce
1976 ho poslal do exilu jako nuncia v Íránu. Papež Pavel to učinil proto,
že mu byla předána dokumentace, která ho přesvědčila, že arcibiskup je svobodným
zednářem. Bugnini odmítnul, že by byl zednářem, ale přijal, že byl odvolán,
protože papež věřil, že je členem tohoto bratrstva. Všechna relevantní
dokumentace je obsažena v 24. kapitole mojí knihy Pope Paul´s New Mass
(Nová mše papeže Pavla).
P. Bonneterre vysvětluje,
že:
Ačkoliv reformy Pia XII.
daly jistou satisfakci vůdcům hnutí, nesmiřitelná pravověrnost, kterou si papež
udržel, jim nebyla po chuti. Volalo se po nových reformách, a ty potřebovaly
papeže, který by chápal problém ekumenismu, a který by byl bezvýhradným
stoupencem hnutí.
Tvrdí, že „zpráva o
smrti Pia XII. byla odchýleným liturgickým hnutím přijata s takřka šílenou
radostí“. Letitý Dom Lambert Beauduin neměl nejmenších pochyb, co se týkalo
kardinála, o němž doufal, že bude zvolen a vyznal své naděje P. Bouyerovi:
„Jestliže zvolí
Roncalliho,“ řekl, „vše bude zachráněno“. On bude schopen svolat koncil a
kanonizovat ekumenismus...“ Rozhostilo se ticho, pak s návratem své staré
škodolibosti a s planoucíma očima řekl: „Věřím, že máme dobrou šanci.
Většina kardinálů si není jistá, co dělat. Jsou schopní ho zvolit.“
P. Bonneterre to
komentuje:
Posvětit ekumenismus,
ano skutečně, ale také posvětit liturgické hnutí, takový měl být úkol dlouho
očekávaného koncilu. Více než čtyřicet let noví liturgici šířili své omyly,
uspěli v tom, přesvědčit značnou část katolické hierarchie, a vymohli na
Svatém stolci některé povzbudivé reformy. Všechna tato trpělivá podzemní práce
měla přinést ovoce. Liturgičtí revolucionáři využili konstituce o liturgii, aby
dosáhli přijetí svých myšlenek. Poté, když byli jmenováni členy konzilia, si
jen museli vybrat nejextrémnější závěry z principů Druhého vatikánského
koncilu.
P. Bonneterre trvá na
tom, že:
Tento nový ritus
pokračuje v naplňování všech omylů, které se objevily od počátku, kdy se
hnutí odchýlilo. Tento ritus je ekumenický, starověký, založený na
společenství, demokratický a takřka zcela desakralizovaný. Také odráží
teologické úchylky modernistů a protestantů a zeslabuje smysl reálné
Přítomnosti a snížení ústřední role kněžství, posvátného charakteru mše a
zvláště její smírné povahy. Eucharistie se stává mnohem více společným svátkem
lásky, nežli obnovou Oběti na kříži.
Je to tedy nová mše
s níž liturgické hnutí, které začalo tak dobře, skončilo tak špatně.
Liturgie protestantského Taizé z roku 1959 je přetištěna jako příloha
knihy a ukazuje některé znepokojující podobnosti s novou mší. P.
Bonneterre se však nezmiňuje o děsivém souladu změn, hlavně vynechávek,
učiněných oproti mešním řádu misálu sv. Pia V. ve směsi mešního řádu misálu
z roku 1970, a takřka identických vynechávek v sarumském misálu
vytvořeném Thomasem Cranmerem ve směsi jeho „bohoslužby“ z roku 1549. Ty
jsou podrobně zdokumentovány v mé knize Pope Paul´s New Mass (Nová mše
papeže Pavla). Ani se nezmiňuje o stejně znepokojivém souladu mezi liturgickými
principy prostupujícími mši Pavla VI., a těmi z pseudosynodu v Pistoi
zavrženými papežem Piem VI. v jeho encyklice Auctorem Fidei z roku
1794 jako škodlivé. Také bych řekl, že se místy zdá, že se P. Bonneterre
domnívá, že mešní ritus namíchaný konziliem P. Bugniniho reprezentuje to, co si
vůdčí členové liturgického hnutí kladli za cíl. To může být pravda
v případě „mladých vlků“, kteří ovládli hnutí, ale jistě to není pravda o
kněžích jako jsou Beauduin, Casel, Parsch nebo Bouyer. Základním cílem těchto
mužů bylo využít existující liturgii k dosažení svých pastoračních cílů, a
nikoliv zavést radikální reformu, která liturgii jež znali, milovali a denně
celebrovali změnila k nepoznání. Je třeba přiznat P. Bonnetereovi, že
konstatuje, že vůdčí osobnosti původního hnutí byli vystrašení myšlením mladých
vlků. Už jsem ho v této recenzi ohledně toho citoval. Bývalo by bylo
užitečné, kdyby citoval reakci kněze jako je P. Louis Bouyer, kterého docela
často cituje, ohledně skutečné reformy, kterou nám podstrčili. V roce 1969
řekl: „Musíme říct otevřeně: dnes v katolické Církvi prakticky neexistuje
žádná liturgie hodná svého jména“ (12)
a „Možná v žádné jiné oblasti neexistuje větší rozdíl (a dokonce formální
protiklad) mezi tím, co koncil vymyslel, a tím, co skutečně máme“
(13), a že v praxi „ti, kdo na sebe převzali
provedení koncilových směrnic se v tomto bodě záměrně obrátili zády
k tomu, co Beauduin, Casel a Pius Parsch zamýšleli udělat, a k čemuž
jsem se pokusil marně přidat svůj vlastní malý příspěvek.“ (14)
V roce 1975 P. Bouyer
uvedl: „Katolická liturgie byla zničena pod záminkou, že se učiní přijatelnější
sekularizovaným masám, ale ve skutečnosti, aby se přizpůsobila šaškárnám, které
náboženské řády uměle vnutily ostatním duchovním, ať se jim to líbilo nebo ne.
Nemusíme čekat na výsledky – náhlý pokles v náboženské praxi, pohybující
se mezi dvaceti a čtyřiceti procenty mezi těmi, kdo byli praktikující
katolíci... Ti, kteří nebyli praktikující, neprojevili ani špetku zájmu o
pseudomisionářskou liturgii, zvláště ne mladí, o kterých sami sobě namluvili,
že si je získají se svým šaškováním. (15)
Hodnota knihy P.
Bonneterrea by se značně zvýšila, kdyby byl požádán, aby ji upravil a
aktualizoval na základě prozkoumání bohaté publikované dokumentace, jelikož
svou knihu napsal v roce 1980. Nejdůležitější položkou by v tomto
ohledu byly paměti arcibiskupa Bugniniho, které skýtají nejcennější dostupný
zdroj pro průzkum směsky nové mše papeže Pavla. (16)
V této knize jsou četné odkazy na osoby zmiňované v knize P.
Bonneterrea a na mnoho expertů, kteří tam nejsou zmiňováni. Jeden z nich,
P. Joseph Gelineau, je arcibiskupem Bugninim popisován jako jeden z „velkých
mistrů mezinárodního liturgického světa“. (17)
Tento „velký mistr“ nám říká s chvályhodnou poctivostí, ale bez kapky
lítosti:
„Ať si ji ti, kdo jako
já znali a zpívali latinskou slavnostní mši, pamatují, jestliže chtějí. Ať ji
porovnají se mší, kterou máme teď. Nejen slova, nápěvy a některá gesta se liší.
Po pravdě, je to jiná mešní liturgie. Toto je třeba říct jednoznačně: římský
ritus, jak jsme jej znali, už neexistuje (le rite romain tel que nous l'avons
connu n'existe plus). Byl zničen (il est détruit).” (18)
Přes tyto výhrady je
kniha The Liturgical Movement – Guéranger to Beaudini to Bugnini
(Liturgické hnutí - od Guérangera k Beaudinovi a Bugninimu) knihou, bez
které si žádný katolík, stejně jako bez knihy Msgr. Gambera Reform of the Roma
Rite (Reforma římského ritu), nemůže dovolit být, jestliže si přeje pochopit
liturgickou revoluci pod Druhém vatikánském koncilu. Je hojně ilustrovaná a má
vynikající rejstřík.
[1] M. Davies, Pope John’s Council (PJC), str. 93
[2]
M. Davies, Pope Paul’s New Mass (PPNM), str. 499.
[3]
PPNM, str. 500.
[4]
PJC, str. 92-93.
[5]
K. Gamber, The Reform of the Roman Liturgy (RRL), K. Gamber ( Harrison,
N.Y.,1993),str. 61.
[6]
Marcel Lefebvre, Un Leveque Parle (Paris 1974), str. 196.
[7]
PJC, Kapitola 5.
[8]
The Tablet, 27.listopadu 1965, str. 1318.
[9]
Catholic Standard (Dublin), 17.října 1973.
[10]
The Tidings, 9.července 1971.
[11]
RRL, str. 99.
[12]
L. Bouyer, The Decomposition of Catholicism (London, 1970), str. 99. S odkazem
na DC v následných poznámkách.
[13]
tamtéž
[14]
tamtéž
[15]
Religieux et clercs contre Dieu (Paris, 1975), str. 12.
[16]
A. Bugnini, The Reform of the Liturgy: 1948-1975 (Collegeville, Minnesota,
1990).
[17]
Bugnini, str. 221.
[18]
J. Gelineau, Demain la liturgie (Paris, 1976), str. 9-10.
Zdroj: The Remnant
Překlad: D. Grof