D. Grof
Tématem,
kterým se dnes chci zabývat, je problém hereze s ohledem na papeže. Může
se papež stát heretikem? A pokud ano, co se stane? Jak se k otázce stavěli
známí teologové katolické Církve?
Předem
podotýkám, že jde o téma tak citlivé, že pro některé katolíky je už jen sama
představa, že by se papež mohl stát heretikem, nepřijatelná, a samo uvažování
nad tímto tématem jim připadá hříšné. Teologicky promýšlet tuto věc je však
naprosto legitimní, jak dále uvidíme.
***
Pojem hereze
Dříve než
začneme řešit otázku hereze papeže, je nutné si krátce vyjasnit sám pojem
hereze, neboť zjišťuji, že v tomto pojmu nemá průměrný katolík příliš jasno, a
dokonce i mezi tradičními katolíky je někdy možné setkat se se
značnou nevyjasněností.
Co je tedy
hereze?
Slovníkové
heslo (Merell J., Malý bohovědný slovník) herezi definuje následovně:
Hereze je dobrovolně a zatvrzele zastávaný názor křesťana, který je v rozporu s
jednou nebo více pravdami, jimž je nutno věřit vírou božskou a katolickou. To
znamená, že jde o názor, který odporuje článku víry. Samo slovo hereze,
pocházející z řečtiny, lze přeložit jako „výběr“, „volbu“.
Hereze může
být veřejná, tj. daný křesťan ji zastává a projevuje na veřejnosti, nebo
skrytá, taková, kterou její nositel projevuje jen v úzkém okruhu a
může tak zůstat veřejnosti utajená.
Jiným
způsobem se dá hereze dělit na vnitřní a vnější. Vnitřní hereze
není navenek projevovaná a existuje pouze v mysli jejího nositele. Naopak
vnější hereze je projevována slovy nebo jinou vnější formou.
Zlo hereze
spočívá v zarputilém, tvrdošíjném lpění na vlastním úsudku (vlastní
„volbě“), kterým se heretik povyšuje nad učitelský úřad Církve a sám se činí
rozhodčím nad články víry.
S ohledem
na téma tohoto článku – papež a hereze – je podstatným faktem, že může
existovat hereze materiální a hereze formální. Morální teologie
totiž vždy rozlišovala mezi objektivním hříchem, neboli hříchem materiálním
a mezi hříchem formálním.
Hereze
materiální nemůže být hříchem, neboť materiální heretik si není vědom své
hereze, svého bludu. Pokud je navíc ochoten podrobit se soudu Církve, uznává tím
neomylnou autoritu.
Hereze
formální, tj. hereze vědomá a vnějškově projevená, je hříchem těžkým a zakládá
církevní trest, kterým je exkomunikace, vyloučení
z Církve.
***
Papežská
neomylnost a materiální hereze
Podívejme se
nyní na možnost, že by papež mohl být materiálním heretikem. Zde si dovolím na
úvod poněkud odbočit. Papež, byť se od něj zcela pochopitelně očekávají jisté
morální kvality, je člověk jako každý jiný. Tím se říká, že papež jako soukromá
osoba, může chybovat jako jakákoliv jiná osoba. Tato věc zůstala mnoha lidem
mimo katolickou Církev (a dokonce i v ní) po vyhlášení dogmatu
papežské neomylnosti na Prvním vatikánském koncilu v roce 1870 nejasná. Papežská
neomylnost se velmi úzce vztahuje na výroky týkající se víry a mravů za
podmínky, že je papež vyhlašuje ex cathedra (tj. z Petrova stolce).
V praxi to znamená, že papež:
- Musí mluvit jako pastýř a učitel všech křesťanů, nikoliv pouze jako soukromá osoba či biskup své diecéze.
- Nauka se musí týkat víry a mravů.
- Musí mluvit ze své nejvyšší apoštolské autority, tzn. mít úmysl s konečnou platností nauku vyhlásit.
- Nauka musí být závazná pro všechny věřící. Tento úmysl musí být zřejmý z formulace či okolností.
Samo dogma
říká:
„Kážeme a
určujeme za Bohem vyjevené dogma, že rozhodne-li římský pontifex ex cathedra,
to jest, využije-li své hodnosti pastýře a učitele všech křesťanů, dané jeho
apoštolskými povinnostmi, vymezí doktrínu víry a morálky závaznou pro veškerou
církev, s pomocí Boží, přislíbenou mu blahoslaveným Petrem, vládne neomylností,
již svatý Spasitel s potěchou udělil církvi vymezením doktríny o víře a
morálce, a tudíž taková rozhodnutí římského pontifika jsou nezměnitelná ve své
podstatě a jsou rozhodnutím církve.“
V takovémto
případě Duch Svatý zaručuje, že se papež nemůže mýlit. Je nutné dodat, že
užívání papežské neomylnosti je tak řídká a specifická záležitost, že většina
papežů ji nikdy během své vlády neuplatnila a od doby bl. Pia IX. nebyla užita
často.
Když tedy
vezmeme v potaz dogma o papežské neomylnosti a jeho vymezení a zároveň
výše uvedenou definici hereze, dojdeme k závěru, že ve věcech, které
papež nevyhlašuje ex cathedra, může i on z nevědomosti, mylného chápání
nebo špatným výkonem vlády říci nebo učinit věci, které se jeví jako heretické
a představují materiální herezi. Tudíž i papež může být materiálním heretikem,
tj. nevědomým heretikem. Tato nevědomá forma hereze nezakládá hřích.
***
Papež a
formální hereze
Když jsme stručně
probrali otázku papeže ve vztahu k materiální herezi, stojíme před
problémem, který je nepoměrně složitější. Otázka tedy zní: může být papež
heretikem formálním?
Tato oblast
je sama o sobě velmi choulostivá. Objektivně potvrzené případy liturgických
zneužití, dokonce i otevřeně a vědomě hlásaná hereze ze strany některých
duchovních, a těmto podobné případy představují pro některé katolíky jasný
signál a východisko pro jejich smýšlení ohledně pokoncilních papežů. Krajní
skupiny viní papeže nejen z hereze materiální, ale i formální. Na základě
toho nepovažují pokoncilní papeže, počínaje obvykle Janem XXIII., za skutečné
papeže a tvrdí, že místo papeže není obsazené, tj. že nastal stav sedes
vacant.
Otázku
formální hereze papeže diskutovali mnozí velcí teologové Církve. Jedním z nich
byl svatý Robert Bellarmin (1542-1621), na nějž se některé výše zmíněné krajní
skupiny s oblibou odvolávají. Ovšem sám sv. Robert Bellarmin osobně nevěřil, že
může taková situace nastat. Přesto, s ohledem na většinový, převládající
názor, že se papež formálním heretikem může stát, byl ochoten tuto věc
jako hypotézu promýšlet. Sám k tomu řekl: Názor, že by se papež nemohl stát
heretikem „je pravděpodobný a snadno obhajitelný...Nicméně s ohledem na
skutečnost, že to není jisté, a že běžnější názor je opačný, je užitečné
prozkoumat řešení této otázky v rámci hypotézy, že papež může být heretikem.
Taktéž další
z velkých teologů, který se problémem zabýval, totiž Francisco Suárez
(1548-1617), byl přesvědčen, že by boží Prozřetelnost nedopustila, aby papež
upadl do hereze, ale i on byl ochoten hypotézu papeže heretika zkoumat, protože
několik „všeobecných koncilů připustilo dotyčnou hypotézu“.
Do třetice
také sv. Alfons Liguori (1696-1787) tvrdil: „Právem bychom měli mít za to,
jak to tvrdí kardinál Bellarmin, že Bůh nikdy nedopustí, aby se římský papež,
dokonce ani jako soukromá osoba, stal veřejným heretikem nebo skrytým
heretikem.“
Přesto
teologové tuto otázku promýšleli. Obecně sdílený závěr, ke kterému všichni
dospěli, se dá shrnout větou sv. Roberta Bellarmina: „Zcela zjevně heretický
papež přestává per se být papežem a hlavou, protože přestává per se
být křesťanem a členem Církve...“. Problém je však mnohem komplexnější, jak
uvidíme vzápětí.
Podíváme-li
se na dějiny Církve, nikdy neexistoval papež, který by byl jednoznačně a
nezpochybnitelně formálním heretikem. Stát se totiž formálním
heretikem znamená, že by dotyčný papež (stejně jako obecně jakýkoliv katolík)
musel tvrdošíjně odmítat nebo zpochybňovat jednu nebo více pravd, jimž je nutno
věřit božskou a katolickou vírou (de fide divina et catholica).
Alespoň tak to učí starý i nový Kodex kanonického práva. Takto věřit se musí
- vše, co je obsaženo v psaném slově Božím,
- vše, co je obsaženo v tradici, tj. v pokladu víry svěřeném Církvi a předkládané jako Bohem zjevené učitelským úřadem Církve.
Tím se říká,
že se výše zmíněné nevztahuje na jakoukoliv pravdu, ale pouze na pravdu de
fide divina et catholica, která jako taková byla Církví vyhlášená.
Aby se papež
stal formálním heretikem, musel by tvrdošíjně popírat takovouto de fide
pravdu a jeho hereze by musela být „naprosto zřejmá“, jak to vyjádřil sv.
Robert Bellarmin. To znamená, že by musela být známá a veřejná (notorium et
palam divulgata) a to nikoliv jen dle mínění několika, ale zjevná zcela
všeobecně. Zjevné porušení zákona by bylo takové, u nějž je důkaz tak jistý, že
nemůže být toto porušení žádným způsobem utajeno nebo omluveno.
Byť existuje
teoretická možnost, že by takový stav někdy mohl nastat, je vysoce
nepravděpodobné, že se to skutečně stane. Tvrdí-li někdo, že je papež
formálním heretikem, tj. přestal být katolíkem a z toho důvodu ztratil
svůj úřad, pak by musel nade všechnu pochybnost prokázat, které de fide
divina et catholica pravdy tvrdošíjně odmítá. Tím se neříká, že by
neexistovaly sporné oblasti a výroky, ale buď nespadají do této kategorie, nebo
nejde o vědomé, zcela zjevné a tvrdošíjně zastávané, tj. formálně heretické
postoje.
Pokud nauka
není de fide divina et catholica, osoba, která ji odmítá nebo zpochybňuje,
není heretikem, ačkoliv takové odmítání nebo zpochybnění může být těžkým
hříchem.
Jestliže by
však teoretická možnost, že papež pozbude svůj úřad na základě formální hereze,
přece jen nastala, je otázkou, jak by se to věřící dozvěděli a co by se stalo
dál.
Mezi
několika teology se objevil názor, že by všeobecný koncil případně kolegium
kardinálů, za předpokladu, že předtím papeže na jeho omyl upozornili nejvyšší
preláti (stejně jako sv. Pavel napomínal sv. Petra), mohl oznámit, že je papež
formálním heretikem, a tudíž jako zjevný heretik přestal být katolíkem a
s ohledem na tuto skutečnost i papežem. Tento názor je ale ojedinělý a
není logický. I biskup, dokud jej nesesadí vyšší autorita (papež), drží svůj
úřad i přesto, že by se na něj vztahovala ipso facto exkomunikace. Tu by totiž
musel deklarovat papež.
S ohledem
na to je nutné konstatovat, že nikdo v Církvi, a to včetně všeobecného
koncilu, nemá autoritu a právo soudit papeže. Koncil, který by teoreticky
oznámil, že papež je formálním heretikem, by jej nemohl soudit, natožpak zbavit
funkce. Takový papež by mohl být souzen jedině některým svým nástupcem (jak
se stalo v případě papeže Honoria I.)
Významný
tradiční katolický autor Michael Davies ve známém díle The Second Vatican
Council and Religious Liberty uvádí následující: „...neexistuje naprosto
žádný případ pro to, abychom tvrdili, že kterýkoliv z pokoncilních papežů
ztratil svůj úřad v důsledku hereze. Kdokoliv, kdo by chtěl zpochybňovat toto
tvrzení, musel by uvést nauky de fide divina et catholica, jež
kterýkoliv z těchto papežů údajně tvrdošíjně odmítl. Neexistuje ani jeden
případ, který by i vzdáleně spadal do této kategorie.“ Nejbližším případem,
který by se této kategorii blížil, může být rozpor mezi předkoncilním a
pokoncilním učení ve věci náboženské svobody.
Ani
předkoncilní učení, ani učení koncilu o náboženské svobodě však nespadá do
kategorie de fide divina et catholica, a tak nenastává otázka formální
hereze. Nicméně se tím neříká, že učitelský úřad Církev nebude muset jednoho
dne předložit buď opravu, nebo alespoň vyjasnit učení Druhého vatikánského
koncilu v této věci. To ale není předmětem tohoto článku.
***
Závěr
Po zběžném
prozkoumání problému papeže a hereze můžeme konstatovat, že papež se nikdy
nemůže mýlit, když mluví ex cathedra, tj. z moci svého úřadu. Případ užití této
pravomoci je ale v Církvi velmi řídký. Papež se může mýlit jako soukromá
osoba a může být materiálním heretikem. Teoreticky může být papež i heretikem
formálním, tuto možnost však největší teologové Církve promýšleli spíše jen
jako hypotézu, u níž nevěřili, že by mohla nastat. Pokud by přece jen taková
situace nastala, neexistuje v Církvi autorita, která by papeže mohla
soudit a sesadit, a ten by tudíž nemohl ztratit svůj papežský úřad.
***
Použité
zdroje:
Merell J., Malý
bohovědný slovník, Česká katolická charita, Praha 1963.
Davies M., A Heretical Pope?, článek na Our Lady of the Rosary Library, www.olrl.org
Davies M., The Second Vatican Council and Religious Liberty (The Neumann Press, Minnesota, 1992)
Wikipedia.cz – heslo „První vatikánský koncil“
NewAdvent.org – heslo „Heresy“
Davies M., A Heretical Pope?, článek na Our Lady of the Rosary Library, www.olrl.org
Davies M., The Second Vatican Council and Religious Liberty (The Neumann Press, Minnesota, 1992)
Wikipedia.cz – heslo „První vatikánský koncil“
NewAdvent.org – heslo „Heresy“
Poznámka:
Pokud není
uvedeno jinak, byly citáty použité v tomto článku převzaty z článku
M. Daviese „A Heretical Pope?“ (překlad do češtiny autor článku).