Svatého Otce Pia XI. Projevy o
komunismu
Přeložil K. K.
V BRNĚ LÉTA PÁNĚ 1936.
***
Nihil Obstat:
P. Methodius Habáň, O. P.
Censor ex offo.
P. Methodius Habáň, O. P.
Censor ex offo.
Imprimatur:
P. Thomas M. Dittl O. P.
Provincialis.
PRAGAE, die 29. Maii 1936. Reg. pag. 225-47.
P. Thomas M. Dittl O. P.
Provincialis.
PRAGAE, die 29. Maii 1936. Reg. pag. 225-47.
Imprimatur:
Dr.Joannes Martinů
Vicarius generalis.
Dr.Joannes Martinů
Vicarius generalis.
OLOMUCII, die 5. Junii 1936.
Nr. 9.145.
Nr. 9.145.
PŘEDMLUVA.
Proč katolíci zamítají komunismus?
Požáry španělských kostelů, komunistický nápor ve
Francii, nepřetržitá povstání, jež zkrvavila Brasilii, Syrii, Palestinu,
Polsko, jsou příliš zjevná znamení nové ofensivy atheistických komunistů.
Musíme se nadíti ne-li konečného zápasu, tedy aspoň prudkých útoků. Za těchto
okolností jest povinností katolíků nenechati se odtrhnouti od zásad, jež jim
byly vytčeny Nejvyšším Veleknězem. Proto, abychom jim pomáhali poznati, v čem
spočívá hrozba komunismu proti náboženství, sebrali jsme několik těchto
dokumentů.
Překlad je pořízen podle zvláštního čísla Lettres de
Rome, které vyšlo začátkem června 1936.
***
1.
18. prosince 1924:
Vypočítávaje ve svém konsistorním proslovu
"Nostis qua praecipue" radosti a bolesti církve, učinil J. S. Pius
XI. toto prohlášení o Rusku a komunismu:
Pomoc Rusku.
„Nemůžeme přejíti mlčením návrat misse, Námi poslané
do Ruska – kterážto iniciativa byla podporována se šlechetností téměř
neuvěřitelnou celým křesťanským světem – aby podporovala nešťastné obyvatele
těchto rozsáhlých krajů, kteří byli kořistí hladu a tolika jiných metel. Ti,
kteří byli Námi posláni, zasloužili si, abychom jim vzdali veřejnou poctu,
proto, že vyplnili své nesnadné a přetěžké poslání k Naší úplné spokojenosti. Jsou
tím více hodni Naší chvály, čím nesčetnější byly překážky a protivenství, na
něž narazili, když rozdíleli se skutečným nadšením pomoc takovému množství
nešťastných a zvláště dětem. Protože umožnili, jsouce prodchnuti čistou láskou
křesťanskou, udíleti tuto štědrost všem nešťastným bez rozdílu náboženství,
nejen nesměli zakusiti nesnáze, nýbrž museli býti podporováni blahovůlí a
pomocí vlády.
Co se Nás týče, rozhodli jsme se pomáhati dále dle
svých sil, jak jsme činili dosavad, Rusům nejvíce stíženým, ať již zůstali ve
vlasti, či žijí v cizině.
Výzva vladařům.
Nikdo však ať nepochybuje o významu pomoci, kterou
jsme zorganisovali ve prospěch národa ruského, a ať se nedomnívá, že jsme tím
podporovali způsob, metodu vlády: jsme naopak vzdáleni toho, abychom ji
schvalovali; a když jsme tak dlouho a s takovou péčí zasvětili své síly,
abychom pomáhali nesčetným a strašlivě nešťastným obětem z tohoto národa,
věříme, že jest Naší povinností na základě obecného otcovství, jež Nám sám Bůh
udělil, upozorniti a naléhavě vybídnouti ve jménu Pána všechny národy a na
prvém místě hlavy států, aby všichni, kteří se starají o mír, všichni, jimž
leží na srdci posvátnost rodiny a důstojnost lidská, spojili své síly, aby
zachránili sebe a své spoluobčany před velmi vážným a velmi reálním nebezpečím,
jímž hrozí socialismus a komunismus, nikterak nezanedbávajíce svou povinnost
starati se o povznesení životních podmínek pracujících a vůbec všech
ponížených.“
(A. A. S. XVI, 1924, 494-495; La Documentation
Catholique, tom. 19, 1928, str. 19.)
***
2.
24. prosince 1927:
Nejvyšší Velekněz odpovídá na přání Posvátného
Kollegia. Protestuje proti „spiknutí ticha“, jež se stává původcem
pronásledování:
Barbarství 20. století
„Výkřiky bolesti na rozličných stranách bohužel
nepřestaly a ani ještě nyní nepřestávají doléhati k lidskému sluchu. Právě v
těchto dnech, a dokonce v posledních hodinách, podávají Nám zprávy z Mexika, z
Ruska, z Číny, o věcech velmi smutných, o barbarství, jemuž
není rovného, o ukrutnostech a ohavnostech, o nichž lze těžko uvěřiti, že se
dějí ve XX. století v plném rozmachu vzdělanosti, před tváří národů, aniž
povstanou národy s výkřikem hrůzy a zlořečení
Spiknutí ticha.
Bůh zná svá tajemství, Bůh zná ty, kteří trpí a
umírají pro něho. Tato myšlenka jest Nám potřebná, když umírá tolik obětí –
možno říci – neznámých světu, pohřbených pod hrobovým kamenem skutečného
spiknutí ticha.“
(Osservatore Romano, 25. prosince 1927. La Doc. Cath.
19, 1928, str. 70.)
***
3.
8. května 1928:
V encyklice Miserentissimus Redemptor vybízí J. S. Pius XI. věřící, aby smířili
výstřelky, jež se páší v jistých zemích:
Pokání za zločiny.
„Jak toto pokání a smíření je nutné zvláště za našich
dnů, pochopíme bez obtíží, jak jsme řekli na počátku, pozorujíce svět ponořený
do zla („in maligno positum“). Vskutku ze všech stran k Nám stoupá kvílivý
výkřik národů, jichž hlavy nebo správci se všichni, postavili a sdružili proti
Pánu a jeho Církvi. V těch zemích se matou všechna božská i lidská práva.
Kostely jsou rozbíjeny a vyvraceny do základů, mnichové a zasvěcené panny jsou
vyháněni ze svých příbytků, vydáni urážkám a nehodnému zacházení, dáni na
pospas hladu, odsuzováni do vězení; množství synů a dcer jest vyrváno z lůna
jejich matky Církve; vybízejí je, aby zapřeli Krista a rouhali se mu;
znásilňují je v nejhorších výstřelcích chlípnosti; celý národ věřících,
zastrašen, zmaten, pod stálou hrozbou, aby zapřel svou víru nebo aby zahynul
často i tou nejkrutější smrtí. Divadlo tak skličující, že by se v tom mohl
viděti první záblesk toho „počátku bolestí“ („Initia dolorum“), jejž má
přivésti „člověk hříchu, povstávající proti všemu, co se nazývá Bohem, nebo co
jest uctíváno“. („Homo peccati extollens se supra omne quod dicitur Deus aut
colitur“).
(A. A. S. XX, 1928, str. 175. La Doc. Cath., 19, 1928,
str. 1291.)
***
4.
5. června 1929:
Pospátná Kongregace koncilu vybízí v dopise Msgre
Liénartovi, biskupu z Lille, zaměstnavatele a dělníky, aby se sjednotili před
„tak zarážejícím postupem socialismu a komunismu".
Výzva ke vzájemné důvěře.
„Posvátná Kongregace konečně vybízí oboje,
zaměstnavatele i dělníky, aby se povznesli k úvahám a citům vyššího řádu. Tak
zarážející postup socialismu a komunismu, odpadlictví vzbuzené v dělnických
massách je nepopiratelným faktem, jenž nutí k vážným úvahám. Socialismu a
komunismu, těžícím ze skutečné bídy dělníků, se podařilo, že lidé uvěřili, že
jedině ony mohou účinně hájiti jejich zájmy zaměstnanecké, politické a
sociální, a seskupili je v odborové organisace. Jest tedy velmi nutno, aby
všichni katolíci sjednotili své síly, aby postavili hráz tak velikému zlu, jež
strhuje tolik duší na cestu věčného zatracení a podkopává základy řádu,
připravujíc zkázu lidem a národům.
Nechť se tedy odstraní rozpory ve smýšlení a nechť se
vzbudí se vzájemnou svorností a oboustrannou důvěrou a zvláště s velikou láskou
instituce, inspirované duchem katolickým, jež by zajistily dělníkům vedle zájmů
hospodářských i svobodu hlásiti se ke křesťanům a možnost vyplniti všechny
úkoly, jež z toho plynou.“
(La Doc. Cath., 22, 1929, str. 395.)
***
5.
2. února 1930:
Dopis J. E. kardinálu Pompilimu „Ci commuovono“: J. S. Pius XI. vyzývá věřící, aby smířili svatokrádeže páchané v Rusku.
Dopis J. E. kardinálu Pompilimu „Ci commuovono“: J. S. Pius XI. vyzývá věřící, aby smířili svatokrádeže páchané v Rusku.
Co Sv. Otec vykonal pro oběti komunismu.
„Cítíme hluboké dojetí při myšlence na hrozné zločiny
a svatokrádeže, jež se opakují a zvětšují každého dne, proti Bohu a proti duším
v nesmírném obyvatelstvu Ruska, tak drahým Našemu srdci, i kdyby to bylo
jen pro velikost jejich utrpení, k nimž naleží tolik oddaných a šlechetných
synů a sluhů této svaté Církve katolické, apoštolské a římské, oddaných a
ušlechtilých až k hrdinství a mučednictví.
Od počátku Svého pontifikátu, podle příkladu Svého
předchůdce, svaté paměti Benedikta XV., jsme znásobili úsilí, abychom zastavili
děsivé pronásledování a odvrátili od těchto národů jeho těžké důsledky. Žádali
jsme důtklivě vlády, přítomné na konferenci v Janově, aby vydaly společné prohlášení,
jež by bylo mohlo ušetřiti mnoho neštěstí Rusku a celému světu: to jest, aby
prohlásily za předchozí podmínky pro uznání sovětského panství volnost svědomí,
svobodu vyznání a majetku církevního.
Respektovati práva Boží.
Ale tyto tři body, prospěšné zvláště všem hierarchiím
církevním, odloučeným bohužel od jednoty katolické, byly oddáleny starostí o
zájmy časné, které by bývaly lépe chráněny, kdyby jednotlivé vlády byly
především respektovaly práva boží, jeho království a jeho spravedlnost; viděli jsme
též odmítnutí Svého přímého zakročení, abychom zachránili před zničením a
uchovali pro tradiční náboženské úkony posvátné nádoby a svaté obrazy, které
tvořily poklad nábožnosti a umění, drahý všem srdcím ruským; nicméně jsme měli
útěchu, že jsme vysvobodili z hrdelního procesu a účinně podporovali hlavu této
hierarchie, bohužel odtržené od jednoty, patriarchu Tichona; v téže době, kdy
šlechetné oběti katolického světa zachránily od hladu a strašné smrti přes
150.000 dětí, jež živili Naši poslové, dokud nebyli donuceni opustiti své dílo
lásky, protože tam dali přednost tomu, aby byly raději vydány na smrt tisíce
nevinných, než aby je nechali živiti láskou křesťanskou.
Dětské oběti
Tato svatokrádežná bezbožnost se nevrhla jen na kněží
a na dospělé věřící mezi nimiž vedle ostatních obětí věrných službě boží,
pozdravujeme zvláště Své drahé syny, uvězněné katolické kněží a řeholnice,
deportované a odsouzené k veřejným pracem s dvěma biskupy, Našimi
ctihodnými bratřími Boleslavem Sloskanem a Alexandrem Frisonem, též s Naším
představitelem slovanského ritu, katolickým exarchou Leonidou Feodorovem; avšak
organisátoři atheistických kampaní a protináboženské fronty chtějí především
zkaziti mládež, zneužíti její prostoty a její nevědomosti, a místo aby jí
poskytli poučení, vědu a vzdělanost, jež ostatně stejně jako počestnost,
spravedlnost a zdraví nemohou prospívati a zkvétati bez náboženství, vřazují ji
do „Ligy bojujících bezbožníků“, skrývající jejich úpadek mravní, kulturní a
též i hospodářský agitací, tak sterilní, jak nelidskou, v níž děti jsou
vychovávány k tomu, aby denuncovaly své rodiče, ničily a poskvrňovaly
náboženské stavby a odznaky a zvláště aby nakazily své duše všemi neřestmi a
všemi nejhanebnějšími úchylnostmi materialismu, jehož předbojníci, chtějíce
zasáhnouti náboženství a samého Boha, pracují ke zkáze inteligence i samé
přirozenosti lidské.
Modlitby za pronásledované.
Vidouce tyto výstřelky, jež jsme vícekráte s bolestí
zaznamenali ve Svých promluvách konsistorních, a ještě nedávno ve Své encyklice
o výchově mládeže, nepřestali jsme se každodenně modliti, My a celý svět
křesťanský, za tyto miliony duší vykoupených krví Kristovou, donucených zapříti
křest, tradiční úctu svých rodin k Nejsvětější Panně, ba i poslední stopy úcty
a pocty, vzdávané domácímu oltáři. Mimo to, abychom našli spolupráci se Svým
úsilím, směřujícím proti takovým zlům, ustanovili jsme speciální komisi pro
Rusko, jejíž předsednictví jsme svěřili, jak víte, Svému drahému synu,
kardinálovi Luigimu Sincerovi.
Přednášky.
Již v první týdny Svého pontifikátu jsme schválili a
obdařili odpustky vroucí modlitbu: „Spasiteli světa, zachraň Rusko“, a během
posledních měsíců dvě formule modlitební, jež doporučují ruský lid ochraně
divotvůrkyně z Lisieux, svaté Terezie Ježíškovy. Schválili jsme dále iniciativu
Našeho Ústavu orientálských studií z minulého listopadu, aby byly zorganisovány
přednášky čistě dokumentární a vědecké, jež by umožnily veřejnosti poznati
některé svatokrádežné útoky, jež páchají Ligy bojujících bezbožníků na
nesmírném území sovětském, předstihující, ba dokonce porušující text revoluční
konstituce, i tak již dosti protináboženské, a konstatovali jsme s radostí, že
tento příklad vyšlý z Říma následovaly po měsíci podobné přednášky nebo schůze
v Londýně, Paříži, Ženevě a v Praze a v ostatních městech.
Nová násilí.
Ale zhoršení a úřední publikování tolika urážek a
bezbožných skutků vyžadují nápravy obecnější a slavnostnější. Od posledních
vánočních svátků nejen zavřeli několik set kostelů, spálili velký počet ikon,
donutili pracovati všechny dělníky a žactvo, nejen potlačili neděle, ale
přinutili dokonce tovární dělnictvo, muže i ženy, aby podepsali prohlášení
výslovného odpadu a nenávisti vůči Bohu, pod trestem odnětí lístků na chléb,
oděv a na byt, bez nichž každý obyvatel té země je odsouzen zemříti hladem,
bídou a zimou. Mimo to organisovali ve všech městech a v četných vesnicích
hanebná maškarní divadla, podobná těm, jež viděli o posledních vánocích cizí
diplomaté v samé Moskvě: bylo viděti povozy s četnými výrostky; přestrojenými
do posvátných rouch, kteří se posmívali kříži a plivali naň, zatím co na autech
vozili velké vánoční stromky, na nichž visely za krk loutky, představující
katolické a pravoslavné biskupy. Jiní mladí ničemové páchali v centru města
všechny možné svatokrádežné skutky proti kříži.
Smírná mše papežská.
Chtějíce tedy vykonati co nejlépe skutek smíření za
tyto svatokrádežné činy a vybídnouti k tomu i věřící celého světa, rozhodli
jsme se, pane kardinále, odebrati se 19. března na svátek sv. Josefa do Naší
svatopetrské basiliky a tam na hrobě hlavy apoštolů sloužiti smírnou mši svatou
za tolik tak zločinných urážek božského Srdce Ježíšova, za spásu duší,
podrobených tak kruté a těžké zkoušce, za posilu Našeho drahého lidu ruského,
aby konečně ustala tato dlouhá protivenství a aby národy a jednotlivci se co
nejdříve vrátili do jediného ovčince jednoho Spasitele a Osvoboditele, Pána
Našeho Ježíše Krista.
Poprosíce Jeho svaté Srdce za odpuštění a smilování
pro oběti i katy, budeme vzývati svatou a neposkvrněnou Pannu Marii, Matku
Boží, jejího čistého snoubence svatého Josefa, patrona veškeré Církve,
jednotlivé ochránce Ruska: svaté anděly, sv. Jana Křtitele, sv. Mikuláše, sv.
Basila, sv. Jana Zlatoústého, sv. Cyrilla a Metoděje a též i ostatní svaté a
zvláště Terezii Ježíškovu, jíž zvláště jsme svěřili budoucnost těchto duší.
Vyzývajíce vás, pane kardinále, abyste učinil vhodné
přípravy k této slavnostní prosbě, máme plnou důvěru, že nejen kněžstvo a lid
římský, ale že i všichni naši ctihodní bratří v episkopátě katolickém a celý
křesťanský svět se připojí k Našim prosbám téhož anebo jiného k tomu
ustanoveného dne.
Jsouce jisti, že božská Prozřetelnost připraví a
poskytne v pravý čas prostředky nutné k napravení mravního i hmotného úpadku
těchto rozsáhlých krajů, jež tvoří šestinu světa, setrváme se vší vroucností
Své duše na těchto smírných modlitbách, jež přivolají, jak pevně důvěřujeme,
milosrdenství Boží na ruský lid.
V této naději udělujeme vám, pane kardinále, a všem,
kdož se k nám připojí v této křížové výpravě, apoštolské požehnání, záruku
nebeské přízně.“
Dáno v Římě u sv. Petra 22. února 1930na svátek
Očišťování Panny Marie, osmého roku Našeho Pontifikátu.
Papež Pius XI.
(A. A. S. XXIII, 1930, str. 89)
***
6.
30. června 1930:
Ve své promluvě „Indictam ante“ J. S. Pius XI. ustanovuje, aby modlitby, jež se
konají na konci mše svaté před oltářem, se konaly za Rusko:
Modlitba za Rusko.
„Vzpomínáte si zajisté, ctihodní bratří, že poprosivše
věřící, aby se připojili k slavnostním prosbám, jimž jsme sami předsedali v
basilice vatikánské, jsme viděli kolem sebe nesmírný zástup lidí, naplněný
zbožností. Tento příklad věřících z Říma a všech těch, kteří se k nám připojili
v ostatních kostelích, aby se též modlili, byl následován způsobem hodným
chvály téměř všemi národy. Naše výzva, jak víte, byla slyšena celým světem,
nejen katolíky, nýbrž i velkým počtem rozkolníků: i v jejich kostelích stoupaly
modlitby v jednotě téměř bratrské; i oni Nám chtěli ukázati všeobecně i
jednotlivě svou vděčnost.
Dobrota milosrdného Boha, jak pevně věříme, nedovolí,
aby toto křížové tažení modliteb zůstalo marné a bez užitku; jest možno
doufati, že ovoce tohoto tažení bude hojné, i když nepřátelé jména a úcty Boží
budou nějaký čas pronásledovati ještě krutějiCírkev v oněch krajinách. Nechať
se tedy ještě vytrvá na modlitbách ke Kristu, Vykupiteli lidského pokolení, aby
ráčil uděliti pronásledovaným věřícím Ruska pokoj a svobodné vyznávání jejich
víry. Aby všichni mohli bez obtíží a bez vytrhování pokračovati v těchto
modlitbách, ustanovujeme, aby modlitby po mši svaté, konané knězem a věřícími
podle ustanovení Našeho předchůdce slavné paměti Lva XIII., byly nadále konány
za Rusko. Biskupové a duchovenstvo řádové i světské bude bdíti, aby věřící i
všichni, kteří se zúčastní svaté oběti, byli často zpraveni o tomto úmyslu.“
(A. A. S. XXII, 1930, 300-301. La Doc. catholique, 24,
1930, col. 70-71.)
***
7.
24. prosince 1930:
Odpovídaje na přání Posvátného Kollegia, obrací se
Svatý otec proti „propagandě podvracející veškerý řád a nepřátelské všemu náboženství“ a stěžuje
si na pronásledování v Mexiku a v Rusku.
Pronásledování křesťanů.
„A zde počínají bolestné známky, vskutku bolestné, a
takové, jakých historie dosud nezaznamenala; snad také proto, že svět nikdy
ještě nebyl v takových poměrech, jež vidíme a prožíváme, v poměrech hmotných a
mravních, individuálních a kolektivních. jež činí nevyhnutelnými nejrozsáhlejší
a nejvzdálenější odrazy otřesů, vznikajících v různých zemích a v různém
prostředí politickém, sociálním, finančním, hospodářském a průmyslovém.
Chceme mluviti o obecných, ba světových nesnázích
finančních a hospodářských, jež jsou tak těžce pociťovány v samých kořenech
stejně státy i národy, stejně nejbohatšími a nejsilnějšími, jako
nejskromnějšími a nejchudšími rodinami, těmito pak, jak je nasnadě, daleko
bolestněji.
Chceme mluviti o nezaměstnanosti tak rozšířené, jež
zbavuje práce a chleba tolik dělníků i s rodinami a jež dává pociťovati živěji
potřebu lepší sociální a mezinárodní rovnováhy, prodchnuté větší spravedlností
a větší láskou křesťanskou, která, neotřásajíc řádem ustanoveným božskou
Prozřetelností, činí bratrskou spolupráci všem užitečnou, možnou a účinnou mezi
rozličnými třídami a národy, nahrazujíc zápas a tvrdou, nespoutanou soutěž všem
škodlivou a zhoubnou dříve nebo později. Požehnány buďtež všechny podněty,
které směřují ke zmírněni tak velkých útrap přítomné doby a k přípravě lepší
budoucnosti.
Chceme mluviti o mlhavém úděsu, s nímž mnozí pohlížejí
na budoucnost, jako kdyby viděli také na úseku obzoru hrozivé mraky hrůzy
(říkáme ihned) nad Naše ponětí a mraky, jež „ne všechny věstí bouře
(nepřestáváme doufati), ale jež přesto zanechávají duše na vahách a ve
zmatcích. „Ne všechny“, říkáme, protože obecné a strašlivé bouře, jsou jistě
připravovány propagandou, podvracející veškerý řád a nepřátelskou všemu
náboženství, stejně jako nákazou špatných, jestliže zhoubné ideologie, žalostná
slabost a ještě žalostnější shovívavost a příliš dychtivé hledání hmotných
zájmů nadále potlačuje tak málo tyto zmatky a dokonce je ještě podporuje.
Postaveni jsouce rukou Boží, jako hlava celé Církve,
máme své srdce všude, kde ona trpí, bojuje a prosí; tam směřují Naše starosti a
Naše prosby, modliti se, bojovati a trpěti s ní. A tato svatá Církev Kristova
se modlí a trpí nevýslovné bolesti; a modlíc se podporuje nejtrpčí zápasy v
nejedné zemi.
Jest potřebí mnoho se modliti (aspoň se modliti) za
naše bratry a za naše syny v Mexiku, za obdivuhodné hrdiny, kteří ve jménu
Kristově a pro jeho lásku trpí a umírají v Rusku, na Sibiři, připravujíce svým
utrpením znovuzrození těchto nesmírných krajin a těchto nesčetných národů v
Kristu.
Jest třeba dále se modliti za Naše statečné misionáře
a za Naše drahé misie v Číně, jež v četných krajích této ohromné země prošly a
procházejí ještě dnes velmi tvrdými zkouškami, ne bez slávy skutečného
mučednictví; ne vinou obyvatelstva, jež jest veskrze dobré a mírumilovné, ale
vinou poměrně malého počtu násilníků, pobouřených často touže neblahou
protináboženskou propagandou, která hrozí celému vzdělanému světu.“
(O. R.., 25;XII.1930. LaD. cath. 25, 1931 c.6-8.)
***
8.
15. května 1931:
V encyklice „Quadragesimo anno“ odsuzuje Svaty otec
komunismus těmito slovy:
Nebezpečí komunismu.
„Stejně hluboce, jako se změnil od dob Lva XIII.
hospodářský život, změnil se i socialismus, s nímž musel náš předchůdce
bojovati velmi mnoho. Tehdy socialismus mohl býti vskutku pokládán za jednotný;
hájil nauky řádně vymezené, tvořící organický celek; potom se rozdělil na dvě
hlavní strany, nejčastěji si odporující a zarputile nepřátelské, aniž která
opustila protikřesťanský základ, jenž charakterisoval socialismus.
Jedna část socialismu prožila totiž změnu podobnou
změně, na kterou jsme upozornili v hospodářství kapitalistickém, a řítí se do
komunismu; ten má ve svém učení a ve své činnosti dvojí cíl, jejž sleduje
nikoliv v tajnosti a skrytými cestami, nýbrž zcela otevřeně všemi prostředky i
nejnásilnějšími: neúprosný třídní boj a úplný zánik soukromého vlastnictví.
Sleduje tento cíl odvažuje se všeho, nic nerespektuje; tam, kde uchvátil moc,
ukazuje se divokým a nelidským v takové míře, že se tomu stěží věří a pokládá
se to za div, jak dosvědčují děsná krveprolití a zříceniny, jež nahromadil v
nesmírných krajích východní Evropy a Asie; jak velice jest protivníkem a
zapřisáhlým nepřítelem Církve svaté a samého Boha, ukázala zkušenost bohužel
velmi jasně a všichni to dobře vědí. Nepokládáme zajisté za nutné upozorniti
dobré a věrné syny Církve na bezbožnou a nespravedlivou povahu komunismu; ale
přesto nemůžeme bez hluboké bolesti viděti nedbalost těch, kteří, nestarajíce
se zřejmě o toto hrozivé nebezpečí a jsouce zbaběle pasivní, nechávají šířiti
se odevšad nauky, jež násilím a vraždou směřují ke zničení celé společnosti.
Zvláště zasluhují býti odsouzeni pro svou nečinnost ti, kteří nedbají, aby
odstranili nebo změnili tento stav věcí, jež pobuřují ducha mas a připravují
takto cestu k rozrušení a zkáze společnosti.“
(A. A. S. XXIII, 1931, str. 213. La Doc. cath., 25,
1931, col. 1435-36.)
Tato poslední věta říká dosti jasně, jak Svatý Otec
dodává odvahy těm, kteří senaopak věnují zavádění křesťanského sociálního řádu.
Rádi bychom zde uvedli dojemnou promluvu, již měl k poutní výpravě J. O. C.
(Dělnická křesťanská mládež francouzská) při slavnostní audienci 24. září 1931.
Uveďme aspoň tuto část:
„Doby jsou nesnadné a po mnohých stránkách velmi
smutné a bolestné. Jsou mnozí, kteří by chtěli vyhnati, vypuditi Církev
odevšad, ale zvláště z továrny a z pracovního prostředí; právě tam, kde
přítomnost Kristova a dobrodiní Církve jsou nejpotřebnější a nejnutnější. Nuže,
drahé děti, jsouce pravými bojovníky, kladete si za cíl, uvésti opět do tohoto
světa práce Církev a Krista; Církev s jejími mateřskými institucemi, tak
prospěšnými nejen pro život budoucí, nýbrž i pro přítomný, jak řekl svatý
Augustin; Církev, to božské zařízení, jež, jak se zdá, směřuje jen k věčnosti,
ale jež má přesto tolik pokladů a zdrojů pro čas a život pozemský.
Kladete si za cíl přivésti Krista Krále s jeho milostí
a láskou, se vším světlem jeho víry, k jeho královské slávě, nekonečně mocné a
dobrotivé. To Nás nekonečně utěšuje, když vidíme vaše síly tak čerstvé, tak
svěží, vstupovati právě tam, kde jest tolik potřebí šlechetného boje . . .“
(Osservatore Romano, 26. září 1931, La Doc. Cath., 26,
1931, col. 709.)
***
9.
24. prosince 1931:
Odpovídaje na přání Posvátného Kollegia, Svatý Otec
vyličuje protivenství Církve v Rusku, v Mexiku a ve Španělsku.
Protikřesťanské boje v Rusku, Mexiku a Španělsku.
„Jiná vážná protivenství přišla v téže době trápiti
Církev Boží, jež tím trpěla a trpí ještě: tentokrát je to v rozsahu příliš
velkém. Církev snáší ve vzdáleném Rusku nevýslovné útrapy, jichž pravou cenu
poznáváme jen z hrdinství tolika duší, vpravdě duší vyznavačů a mučedníků,
neboť byly podrobeny nejtvrdší zkoušce, nejcitelnějšímu strádání, v samé
nenávisti vůči Bohu, vůči všemu náboženství a především náboženství
katolickému.
Útrapy stejně velké v dálné zemi mexické; různé,
pravda, podle jednotlivých krajů tohoto rozsáhlého území. Vážná protivenství
tam vytrpěná trvala dlouho a trvají ještě dosud v těchto dnech; nicméně byla
zmírněna mateřskými úsměvy Panny Marie Quadeloupské, jež byla oslavována v
celém světě, i v Římě samým papežem, ale v té vzdálené zemi více než kde jinde.
Konečně jako pro doplnění a uzavření jakéhosi
strašného trojúhelníku těchto zkoušek uvádíme události z velmi blízkého
Španělska; z toho ubohého a drahého Španělska, jež vidělo během posledních
událostí vytrhávati nejkrásnější stránky ze své historie víry a hrdinství a
můžeme říci z historie vzdělanosti a občanských zásluh v celém světě; ze
Španělska, jež zasvětilo druhdy Božskému Srdci rodinu a školu. Skutečné
spuštění. Máme mezi sebou – řekla Jeho Svatost – očitého svědka prvního řádění
strašné bouře. Svého drahého syna kardinála Seguru.“
(Osservatore Romano, 25. prosince 1931. La Doc. cath.,
27, 1932, col. 135.)
***
10.
3. května 1932.
Prapor satanské války proti Bohu.
Encyklika "Caritate Christi" líčí a odsuzuje
moderní atheismus:
„Těžíce z tak velkých nesnází hospodářských a z tak
velké bídy mravní, nepřátelé veškerého řádu sociálního, ať je jakékoliv jejich
jméno– komunisté nebo jiní – a to je nejobávanější zlo naší doby, –
odvážně se snaží zlomiti každou uzdu, roztrhnouti každé pouto, uložené
zákonem božským neb lidským, začíti nejkrutější boj ať veřejný či tajný proti
náboženství, proti samému Bohu, vyplňujíce ďábelský program: vyrvati ze srdcí
všech, i dětí, každou myšlenku a každý cit náboženský, protože dobře vědí, že
vykořeníce ze srdcí lidských víru v Boha, budou moci dělati vše, co budou
chtíti. A tak vidíme dnes, co nebylo dosud viděti v dějinách: prapor satanské
války proti Bohu a proti náboženství, zpupně rozvinutý ohavnou zuřivostí
bezbožníků nad všemi národy a nad všemi. částmi světa.
Nechybělo nikdy zlých, nechybělo ani popiratelů Boha;
ale ti byli poměrně málo četní, osamoceni a tvořili výjimky; neměli odvahu nebo
nepokládali za vhodné příliš odhaliti své bezbožné smýšlení, tak jak chtěl
naznačiti sám žalmista, když volá: „Blázen řekl v srdci svém: Není Boha.“
Bezbožník atheista, individualita uprostřed množství, popírá Boha, svého
Tvůrce, ale jen ve skrytu svého srdce.
Dnes naopak atheismus pronikl do širokých vrstev
lidských: vniká svými organisacemi též do lidových škol, projevuje se na
divadle a užívá k většímu svému rozšíření nejnovějších vynálezů: filmů,
fotografií, koncertů a rozhlasových přednášek; má svá vlastní knihkupectví;
tiskne svá díla ve všech jazycích, pořádá veřejné průvody, výstavy dokumentů a
pomníků své bezbožnosti. Ba, ustavil si politické strany, útvary hospodářské a
vojenské.
Tento zorganisovaný a bojující atheismus pracuje
neúnavně orgány svých agitátorů, pomocí přednášek a obrazů, se všemi prostředky
tajné i veřejné propagandy ve všech, třídách, na všech veřejných cestách; této
neblahé činnosti poskytuje morální podporu vlastními universitami a utahuje
nerozumné mocnými pouty svých silných organisací. Při pohledu na tolik
činnosti, sloužící této ohavné věci, přichází Nám na rty vskutku samovolně
smutná stížnost Kristova: „Děti tohoto světa jsou obratnější než děti světla.“
Dokonce vůdcové celého tohoto tažení atheismu, těžíce
z dnešní hospodářské krise, snaží se s ďábelskou vychytralostí přesvědčiti
davy, že příčinou této obecné bídy je Bůh a náboženství. Svatý kříž našeho
Spasitele, symbol pokory a chudoby, je postaven vedle symbolů moderního
imperialismu, jako by náboženství bylo ve spojení s těmi temnými silami, jež působí
u lidí tolik zla.
Zkoušejí takto ne bez úspěchu spojiti boj proti Bohu
se zápasem o denní chléb, s přáním míti vlastní kus země, míti slušné mzdy,
pěkné příbytky, zkrátka životní podmínky hodné člověka.
Pro dovršení zla slouží nejoprávněnější a nejpotřebnější
tužby jako nejbrutálnější pudy protináboženského programu, jako by věčné
zákony, vydané Bohem, byly v rozporu s dobrem lidstva a jako by on nebyl jeho
jediným jistým ochráncem; jakoby lidské síly se všemi prostředky moderní
techniky byly schopny zavésti proti vůli Všemohoucího nový a lepší řád věcí.
Běda, tolik milionů lidí věřících, že bojují o bytí, lne k těmto teoriím v
úplném zvrácení pravdy a křičí proti Bohu a náboženství. A tyto útoky nejsou
namířeny jen proti náboženství katolickému, nýbrž i proti každému, kdo uznává
Boha za Tvůrce nebe a země a za naprostého Pána všech věcí.
Co se týče tajných společností, vždy hotových
podporovati kterékoliv nepřátele, Boha a Církve, nemeškají oživovati stále více
tuto nesmyslnou nenávist, jež nemůže dáti ani mír ani štěstí, ale jež povede
jistě ke zkáze. Tak tato nová forma atheismu prohlašuje, rozpoutávajíc
nejprudší pudy člověka, s cynickou nestydatostí, že nebude ani mír ani blahobyt
na zemi, dokud nebude vyrván poslední zbytek náboženství a potlačen poslední
věřící. Jako kdyby věřili, že je možno udusiti podivuhodný souzvuk, jímž
tvorstvo opěvuje slávu Stvořitelovu.
Víme dobře, ctihodní bratří, že všechna tato
úsilí jsou marná a že v hodině Bohem ustanovené „Bůh povstane a jeho nepřátelé
budou rozptýleni“, víme, že brány pekelné nezvítězí; víme, že náš božský
Vykupitel „bude tlouci zem, jak sám předpověděl, prutem svých úst a dechem
svých rtů způsobí smrt zlého“ (Is. 11, 4), a že zvláště hrozná bude pro tyto
nešťastníky hodina, kdy upadnou „do rukou Boha živého“ (Hebr. 10, 31).
Tato neochvějná důvěra v konečné vítězství Boha a
Církve jest v Nás den ze dne posilována nekonečnou dobrotou Pána našeho při
potěšujícím pohledu na ušlechtilý vzlet nesčetných duší k Bohu ve všech dílech
světa a ve všech společenských třídách. Je to vskutku mocný dech Svatého Ducha,
jenž přichází v tomto okamžiku na zem a přitahuje duše, zvláště mládeže, k
nejvyššímu ideálu křesťanskému, pozvedaje je nad jakékoliv ohledy lidské a
připravuje je ke všem obětem nejhrdinnějším; tento božský dech otřásá všemi
dušemi, byť proti jejich vůli, a způsobuje tajný neklid, pravou žízeň po Bohu,
i u těch, kteří se to neodvažují přiznati.
Naše výzva k laikům, aby spolupracovali s
hierarchickým apoštolátem v řadách Katolické Akce, byla vyslechnuta stejně
pokorně a ušlechtile: stále stoupá ve městech i na venkově počet těch, kteří
využívají všech sil, aby rozšířili křesťanské zásady a je uvedli v praxi i v
životě veřejném, a snaží se sami podepříti svá slova příkladem bezúhonného
života.
Nicméně před takovou bezbožností, před takovou zkázou
nejsvětějších tradic, před takovou ztrátou nesmrtelných duší, před takovým
pohrdáním Boží velebností, nemůžeme, ctihodní bratří, nevylíti všechnu hořkou
bolest, kterou zakoušíme; nemůžeme nepozdvihnouti svého hlasu a neujmouti se s
veškerou energií Svého apoštolského srdce obrany božských práv, zašlapávaných v
prach, a nejposvátnějších citů lidského srdce, pro něž Bůh jest naprostou
potřebou. Tím více, že tyto zástupy, plné ďábelského ducha, se nespokojují reptáním,
nýbrž sdružují všechny své sily, aby uskutečnily co nejdříve svůj neblahý
záměr. Běda lidstvu, kdyby Bůh, tolik urážený svými tvory, nechal ve své
spravedlnosti volnou cestu pustošivé záplavě a použil jí jako metly pro
potrestání světa!
Jest tedy potřebí, ctihodní bratří, abychom neúnavně
„stavěli zeď kolem domu Israele“ (Ezech. XIII, 5), spojíce všechny své síly v
jednolitý celek, který se staví pevným čelem proti zločinným šikům stejně
nepřátelských Bohu jako lidskému pokolení. V tomto boji jde vskutku o
nejdůležitější rozhodnutí, jež lze požadovati na svobodné vůli lidské: pro Boha
nebo proti Bohu, to jest volba, jež může rozhodnouti o osudu celého lidstva: v
politice, v hospodářství, v morálce, ve vědách, v umění, ve státě, ve společnosti,
v rodině, na Východě a na Západě, všude se nalézá tento problém jako
rozhodující svými důsledky. Tou měrou, že i představitelé pojetí zcela
materialistického vidí před sebou bez ustání otázku existence Boží, kterou
pokládali za úplně odbytou a o níž musejí stále znovu se příti.
Zapřísaháme tedy v Pánu jednotlivce i národy, aby
stojíce tváří v tvář před takovými problémy a v době bojů tak lítých a tak
životných pro lidstvo, nechali stranou tento úzký individualismus, ten nízký
egoismus, jenž oslepuje nejpronikavější duchy a činí neplodnými nejšlechetnější
podněty, jen proto, že vycházejí z úzkého okruhu malých osobních zájmů; nechť
se všichni spojí i za cenu těžkých obětí pro blaho své i celého národa.
V takové jednotě myslí a sil mají býti přirozeně prvními
ti, kteří se honosí jménem křesťanů a věřících podle tradice časů apoštolských,
kdy množství věřících nemělo „než jedno srdce a jednu duši“ (Act., IV, 32); ale
ať všichni ti, kteří připouštějí ještě Boha a se mu klanějí, přispějí také svým
upřímným a srdečným podílem, aby vzdálili od lidstva velké nebezpečí, jež mu
celému hrozí. Víra v Boha jest na zemi vskutku neochvějný základ veškerého
řádu sociálního a vší autority 1idské; tedy všichni, kdož nechtějí anarchii
a teror, mají se energicky věnovati tomu, aby zabránili nepřátelům náboženství
dosíci jejich cíle, tak mocně a tak otevřeně vyhlašovaného.
Víme, ctihodní bratři, že v tomto boji na obranu
náboženství je nutno utéci se ke všem zákonitým lidským prostředkům, jež jsou v
naší moci. Proto kráčejíce ve světlých stopách Svého předchůdce svaté paměti,
Lva XIII., dožadovali jsme se tak energicky ve své encyklice Quadragesimo anno
spravedlivějšího rozdělení statků pozemských a naznačili jsme nejúčinnější
prostředky, jak obnoviti zdraví a sílu sociálního celku tak nemocného a jak
vrátiti odpočinek a mír jeho trpícím údům. Zdaž nebyla vložena Stvořitelem
všech věcí v srdce člověka neodolatelná touha nalézti i na zemi přiměřené
štěstí a zdaž křesťanství neuznávalo vždy a nepodporovalo každé spravedlivé úsilí
o pravé vzdělání a dobře chápaný pokrok pro zdokonalení a rozvoj lidstva?
Potřeba modlitby a pokání.
Ale před touto satanskou nenávistí vůči náboženství,
která přivádí myšlenku na “tajemství nepravosti“, o němž mluví svatý Pavel (II
Thess. II, 7), samotné prostředky lidské a pomoc obezřelosti nestačí: domnívali
bychom se, ctihodní bratří, že nedostojíme Své apoštolské povinnosti, kdybychom
nepřipomenuli lidstvu ta podivuhodná tajemství světla, jež sama v sobě skrývají
síly nutné ke zvládnutí rozpoutaných temných mocností.
Když Kristus Pán, sestupuje se skvělosti hory Tábor,
uzdravil dítě zmítané ďáblem a když jeho učedníci nemohli je uzdraviti,
odpověděl jim na jejich pokornou otázku: „Proč jsme jej nemohli vyhnati?“,
těmito památnými slovy: „Tento druh ďábla se vymítá pouze postem a modlitbou“,
(Matouš, XVIII, 18, 20). Zdá se Nám, ctihodní bratří, že tato božská slova se
hodí dobře i na zla naší doby, ježnemohou býti zažehnána leč modlitbou a
pokáním.“
Následuje dále výzva Svatého otce k modlitbě a k pokání.
(A. A. S. XXIV, 1932, 180-185. La Doc. Cath., 27,
1932, col.1413-1417.)
***
11.
28. září 1932:
Encyklika „Acerba animi“ vyličuje nepříznivé podmínky katolicismu v republice Mexické a uvádí je v souvislost se světovým atheismem:
Encyklika „Acerba animi“ vyličuje nepříznivé podmínky katolicismu v republice Mexické a uvádí je v souvislost se světovým atheismem:
Protest proti bezbožníkům v Mexiku.
Vybízíme též oboje duchovenstvo a všechny věřící, aby
bděli bez ustání a v hranicích možnosti nad školami a nad výchovou mládeže,
zvláště nad výchovou vrstev lidových; vystavenou víc než cokoliv jiného tak
široce šířeným naukám nevěrců, svobodných zednářů a komunistů, a proto velmi
potřebuje vaší apoštolské bdělosti. Nezapomínejte ostatně, že vaše vlast bude
v budoucnu to, co z ní uděláte, dávajíce mládeži zdravé vychování. . .
Chtěli jsme připomenouti několika slovy v hlavních
rysech velmi kruté postavení mexické Církve. Líčíce je, chceme, aby všichni,
kdož mají na srdci dobrý pořádek a mír národů, nepřestali mysliti na toto
skutečně ohavné pronásledování, jež se zvláště v některých státech neliší od
pronásledování, které zuří v nejtemnějších krajinách Ruska; a aby pozorujíce
cíl těchto zhoubných počinů, načerpali všichni nový zápal, se kterým by se
postavili jako hradba proti podvratným vášním, jež hrozí celému sociálnímu
řádu.
Pocítili jsme tudíž velkou útěchu, čtouce rozličné
žádosti, vydané biskupy a kněžími diecésí utlačovaných nepříznivými zákony. Ale
připojili jsme k tomu sami své protesty a dali jsme je slyšeti celému světu.
Adresovali jsme je zvláště těm, kteří drží otěže vlád, s myšlenkou, že se někdy
přesvědčí, že toto pronásledování lidu mexického jest nejen vážnou urážkou
Boha, jehož Církev jest utlačována, nejen věřících křesťanů, jejichž víru a
náboženské vyznání zraňuje, nýbrž, že to je směřování k revoluci, kterou
atheisté a nepřátelé Boha sledují všemi prostředky.“
(A. A. S. 1932, str. 326, 327, 329; La Doc. Cath., 28,
1932, col. 582, 583, 585.)
***
12.
13. března 1933:
Svatý otec ve své konsistorní promluvě „Iterum vos“ se
vrací k válce, kterou „nepřáteléřádu politického, civilního a náboženského“
vedou „ proti společnosti, svatému náboženství a proti samému Bohu“.
Krutost bezbožeckého boje zvláště dnes.
Kritická a nejistá situace všech národů trvá a
zhoršuje se; pro vzájemné podezřívání jest neklidná; pro protichůdné zájmy je
pobouřená a znepokojená; pro nesoulad a nejčastěji pro protichůdné návrhy, jež
nespravedlivá a přehnaná prohlašování nationalistů ještě zdůrazňují, jest bez
pokoje a tím obávána. Vskutku tato prohlašování. tyto záměry – nemluvíc o
ostatním – jsou překážkou a přímo se staví proti skutečné potřebě
bratrství lidí a národů, jež může klíčiti, růsti, zakořeniti se, nalézti mízu,
z níž by se živilo, a kvésti jen v předpisech křesťanské lásky.
Hnáni jsouce silou a inspirací této lásky, nepřestali
jsme navrhovati a hlásati mír; dosáhli jsme dokonce v předvečer vánočních
svátků krátkého mírového příměří. Ale ve Starém i v Novém světě se srážejí
zbraně a ze zkrvavené a zpustošené země stoupá k nebi hlas bratrské krve.
Hospodářská krise, jak jsme řekli, trvá v celém světě
a právě nejslabší tím trpí nejkrutěji; nevinné dítky, první a něžné květy
života; nemocní a choří; ještě více starci pro vážné útrapy, jež je skličují,
již unavení a zlomení délkou cesty.
Trpí duchovně a hmotně též dělníci a pracovníci, jimž
nechybí jenom spravedlivá mzda, kterou mohou poctivě získati, nýbrž také zaměstnání
a práce. Jsouce donuceni k nezaměstnanosti, jsou kořistí nebezpečí a svodů; na
druhé straně plynou z toho vydání, nesnáze a starosti pro celou společnost
občanskou a pro ty, kteří mají úkol zabezpečiti pořádek a bezpečnost. Vyskytují
se však takoví, kteří mají zisk z tohoto stavu tísně a bídy, zisk a užitek
vpravdě smutný: jsou to nepřátelé řádu politického, občanského a náboženského.
Vyhlašují a vedou lítou válku proti společnosti, svatému náboženství a samému
Bohu. Známe dobře zhoubná poblouznění, jež všude šíří; zločiny nedávno dokonané
ukazují víc než dost, že se rozhodli užíti všeho svého rozumu a všech svých
sil, aby úplně provedli zločinné záměry, jež zahájili.
Co se odedávna a ještě nyní děje v nesmírných a
nešťastných krajinách Ruska, ve Španělsku, v Mexiku a konečně též v jistých
malých nebo velkých státech střední Evropy, ukazuje jasně, jaké obavy vznikají,
vniká-li všude – a kam, ctihodní bratří, nevnikla? – jejich neblahá nauka a
jejich neblahá propaganda.
A přesto až dosud jediný Velekněz římský měl na srdci,
aby oznámil vážná nebezpečí, jež hrozí křesťanské vzdělanosti skoro ve všech
zemích, jež se bez jakékoliv pochyby těší nenahraditelným dobrodiním, hodným
největší vážnosti téže vzdělanosti.
Neméně si kladl na srdce, ukázati přesně hlavní léky a
záruky, spočívající na nejvyšších a pravých zásadách spravedlnosti a lásky a na
prvních a nesmrtelných zásadách svrchovanosti duší, důstojnosti, původu a dle
člověka, na zásadách podstatných pravd dotýkajících se vztahů člověka k jeho Tvůrci,
jeho Spasiteli, jeho Pánu a k jeho Soudci, tak jako vztahů člověka k jeho
bližnímu a k ostatním tvorům. Dokonalý výraz, věrné zachovávání a neomylný
výklad těchto zásad a tohoto učení může poskytnouti jedině Církev katolická.
Pro tuto pohnutku nepřátelé řádu a společnosti lidské,
nazývajíce se nepřáteli veškerého náboženského učení a samého Boha – bez Boha,
proti Bohu – útočí ihned na prvém místě proti náboženství a Církvi katolické.
Brzy stíhají zneuctěním a urážkou věci nejsvětější,
šíří pomluvy, zkreslují potměšile víru, dějiny a učení; brzy zneužívají pro
svůj zvrácený cíl prostředků. vztahů a styků mezinárodních; brzy vyvolávají a
páší skutečná pronásledování a žalostné popravy, jak se přihází v zemích, o
nichž jsme se svrchu zmínili. Právo a spravedlivé zákony nahrazují silou a
násilím; ale často vyhlašují nové zákony, zcela odsouzení hodné, a dělají je
spoluvinníky svých zločinů.
Proto pozvedáme a nepřestaneme pozvedati svého hlasu,
abychom hájili pravdu, spravedlnost, blaho a prospěch celého lidského pokolení;
ale ještě více se budeme dožadovati a učiníme vše, co Nám bude možné, abychom
pomstili práva Boží, práva svobodného svědomí lidí, svěřivších se obecnému
otcovství, v jehož držení jsme uvedeni Bohem.
Toto otcovství nás ostatně povzbuzuje, abychom vyzvali
všechny národy a všechen lid, aby uvážili, vidouce tolik tak velkých a tak
žalostných příkladů, že všude, kde jest Církev veřejně pronásledována a kde
její dobročinné a tvůrčí dílo svatosti, zvláště co se týče výchovy mládeže,
jest mařeno, vznikají nutně velmi vážné škody na duších, na těle, ba i na běhu
věcí.
Bezbožná propaganda nepřátel Božích, jež každým dnem
roste a se šíří, Nám vnuká úvahy a zjištění, jež – doufáme – prospějí
všem i jim samým.
Dobře víte, ctihodní bratří, že protivníci veškerého
řádu – domácího, sociálního a politického – obracejí své
nejstálejší a nejprudší útoky proti Bohu, proti veškerému učení náboženskému a
hlavně proti náboženství a Církvi katolické.
Není to zářivý důkaz, že uznávají v Bohu a v
náboženství katolickém nejbezpečnější hradby a nejpevnější obranu všeho, co
chtějí potlačiti a zničiti?
Ve všech dobách byli bohužel nepřátelé a popiratelé
Boha. Když jenom v tajnosti svého srdce skrývají nepřátelství a odpor (Žalm
XIII, 1; LII, 1), Písmo svaté je nazývá zde i – onde blázny a šílenci;
ale když Duch Boží vidí shromažďovati se bezbožníky v pestrý dav (Kniha Moudr.
IV, 3n.) ukazuje též, že jejich úmysly a jejich úsilí byly utraceny marně,
neboť všemohoucnost Boží se vysměje jejich úsilí a zmaří je. Řekli bychom, že
Stvořitel ozbrojuje pro svou vlastní pomstu všechny tvory a že káže celému
světu bojovati proti šílencům (Kniha Moudrosti V, 18, 21).
Není-liž náš duch vyzván, aby zjistil, že válka proti
Bohu, jistě nejbezbožnější ze všech, může býti považována za původ a příčinu
všech nynějších neštěstí, ať jde o zmatky hospodářské nebo války, jimiž celý
svět tak krutě
trpí? .
Církev katolická, jak víme, snesla až dosud mnoho
zkoušek, a předvídáme, že v budoucnosti ji potká mnoho jiných. Ostatně jí to
sám její Zakladatel jasně oznámil a v dědictví jí odkázal prvenství v
pronásledováních a v útrapách se strany nepřátel Boha, pravdy a ctnosti; avšak
naučil ji, že musí vésti tento věčný a drahocenný boj proti mocnostem pekelným
a temnotám bludu.“
(A. A. S. 1933. str. 112-115. La Doc. Cath. 29, 1933,
col. 714-15.)
***
13.
3. června 1933:
Encyklika „Dilectissimi Nobis“ činí tajné společnosti
odpovědny za nespravedlivé postavení Církve ve Španělsku:
Odsouzení tajných společností.
„Způsobilo nám velký úžas a hlubokou bolest, že jistí
mezi těmi, kteří bojují proti Církvi, se odvážili pro ospravedlnění svých útoků
veřejně ujišťovati, že jejich záměry jim byly vnuceny potřebou hájiti
Republiku.
Takový důkaz jest zřejmě tak utrhačný a tak falešný,
že můžeme správně usouditi, že příčinou boje, vedeného proti španělské Církvi,
není tak nepochopení katolické víry a jejích dobročinných děl jako nenávist a
nepřátelství, jež podporují a v nichž dále pokračují „proti Pánu a proti jeho
Pomazanému“ ničitelé všeho řádu náboženského a občanského, sdružení v tajné
společnosti, jak tu vidíme v Mexiku a v republice ruské.“
(A. A. S. 1933, str. 264. La Doc. Cath. 29. 1933. col.
1541-42.)
***
14.
2. dubna 1934:
Apoštolským ustanovením „Quod Superiore anno“, jež
rozšiřuje jubileum Vykoupení na celý katolický svět, Svatý otec žádá o modlitbu
za obracení nepřátel božích:
Potřeba modlitby a obětí za obrácení odpůrců Božích.
„Ke svému
předchozímu úmyslu (svoboda církve, mír, svornost a blaho, misie, návrat
rozkolníků) se Nám líbí přidati ještě něco obzvláště Nám drahého. Vskutku často
v četných zemích je vedena neblahá propaganda „bojujícími bezbožníky“, kteří
povstávajíce se smělou odvahou proti Bohu, vyrážejí pyšně bezbožný a zločinný
křik – jenž jest jim rozkazem: „Bez Boha, proti Bohu.“ Proto pokládáme za
zcela vhodné, že blízké rozšíření Svatého léta na celý katolický svět, bude v
mezích možnosti prostředkem, aby se modlitbou a pokáním usmířily převeliké
urážky, páchané proti božské velebnosti.
Nechť všichni věřící – prosíme je o to –
se snaží dosáhnouti od Otce milosrdenství, aby nebezpečné záměry těchto
zvrácených lidí, usilujících nejen o záhubu veškerého náboženství, ale i vší
skutečné vzdělanosti, byly konečně odvráceny a zmařeny. Ať žádají svými
modlitbami a svými obětmi, aby Vykupitel lidského pokolení zasáhl bleskem
nebeského světla zaslepené duše těchto popiratelů a nepřátel Božích a aby je
plné hanby a lítosti nad jejich zločiny mohl přivinouti ke Svému milosrdnému
Srdci.
Proto máme před zakončením jubilejních slavností úmysl
bráti účast ve vatikánské basilice na veřejné modlitbě v den, jenž bude
stanoven později pokud možno nejvhodněji.“
(A. A. S. 1934, str. 139. La Doc. Cath., 31, 1934,
col. 933.)
***
15.
30. července 1934:
Papežská komise výkladu kanonického práva vyhlašuje
právní důsledky, jež má přihlášení k nějakému atheistickému spolku:
Zapsání do atheistického spolku.
„Otázka: Zdaž podle zásady kanonického práva ti, kteří
se zapsali nebo se dají zapsati do nějakého atheistického spolku, mají býti
posuzováni, pokud se týče všech následků práva i vzhledem ke svěcení kněžstva a
ke sňatku, jako ti, kdož přistupují nebo přistoupili k některé sektě
nekatolické?
Odpověď: Kladně.“
Dáno v Římě z města vatikánského dne 30. července
1934.
Petr Kardinál Gasparri, předseda.
I. Bruno, sekretář.
I. Bruno, sekretář.
(A. A. S. 1934, str. 494. La Doc. Cath. 32, 1934, col.
901.)
***
16.
24. prosince 1934:
Svatý otec, odpovídaje na vánoční přání Posvátného
Kollegia, znovu upozorňuje na atheistickou propagandu:
„Rozšíření a prodloužení Svatého roku pro celý svět
jest vskutku čin prozřetelný, jak všichni neustále dosvědčují:
Ano, bylo prozřetelné toto prodloužení Jubilea
Vykoupení, jež bylo skutečným rozšířením a přivlastněním Vykoupení samého pro
tak veliký počet duší, právě když se rozpoutávají proudy proti Vykoupení,
proudy, jež si dělají po devatenácti stech letech vykoupení, křesťanství,
života křesťanského, vzdělanosti a spásy křesťanské nárok na vznícení nového
výbuchu mravního pohanství a možno říci státního pohanství.
Hrozné věci, jež Nám působí vskutku strach, že přijde
nějaká vážná, strašlivá odpověď spravedlnosti Boží, milosrdenství Božího
změněného ve spravedlnost, otřese tolika dušemi, jež se znovu zdají býti
ponořeny ve spánek smrti.“
(Osservatore Romano, 26.-27. prosince 1934. La Doc.
Cath. 33, 1935, col. 70.)
***
17.
10. ledna 1935:
Ve svém dopise J. E. Msgre Gerlierovi „Quod tam
alacri“ se Svatý Otec vrací k potřebě modlitby za obrácení
bezbožníků:
Maria, Útočiště v dnešním zmatku.
„Nuže, dnes více než kdy jindy jest potřebí, aby
modlitby vyprosily pomoc Boží, jíž potřebují tak nutně všechny národy, všechen
lid, celé společenství lidí a států. Zla, jež nás nyní skličují, jsou takové
váhy, takové vážnosti, že jen stěží ponechávají nějakou úlevu, a ta, jichž se
obáváme pro budoucnost, uvádějí všechny mysli v neklid a v úzkost. Ale zvláště
je nutno želeti toho, že se na mnohých místech obnovují pohanské mravy a káže
se učení odporující božskému učení, přinesenému Ježíšem Kristem. . .
Nechať Neposkvrněná Panna Maria, která milostí Boží
vykonala a koná tolik zázraků v jeskyni Massabielské, ráčí v celé své dobrotě
vyslyšeti naše prosící hlasy.
Nechať vyprosí od svého usmířeného Syna lepší
doby pro rozbolestněnou společnost lidskou tak, aby světlo pravdy a ctnosti
přišlo až k oslepeným myslím – zvláště těch, kdož organisují veřejně a
bez studu vzpouru proti Bohu – tak, aby zbloudilí a svedení našli znovu
pravou cestu; tak, aby Církvi byla všude přiznána svoboda, jež jí náleží, a aby
se nad všemi národy snesla svornost a skutečné blaho.“
(Osservatore Romano, 16. ledna 1935. La Doc. Cath. 33,
1935, col. 197-197.)
***
18.
1. prosince 1935:
V předvečer vánoc upozorňuje znovu Svatý Otec J.E.
kardinály, kteří mu přišli blahopřáti k svátkům, na pletichy bezbožnosti:
Cesty bezbožnosti.
„Svaté dny! Vynikající řečník nám právě řekl s tak
zbožným výrazem a v tak nábožném souladu s vánočními svátky, že jsme dospěli k
těmto slavnostem, a dostatečně nám naznačil, jakými cestami jsme sem došli.
Různé jsou to cesty: nestejná jest cesta, hned ozářená skutečnými odlesky
nebes, nadpřirozeným jasem skoro božským, hned ztemnělá hrozivými černými
mraky, již zbarvenými lidskou krví. Na takové cestě se vpravdě nalézáme v
předvečer vánočních svátků; zvláště pak v posledních dobách se tato cesta stala
tak drsnou, tak nesnadnou, nejen málo bezpečnou, avšak naopak velmi hrozivou;
hrozící – abychom užili výrazu velmi užívaného ve vysokých horách –
uklouznutím.
Ušli jsme tuto cestu, pokračuje Jeho Svatost, ve
svrchovaně vážných a těžkých starostech a v hlavní starosti o mír, jsoucí v
nebezpečí, a v starosti, plynoucí z hrozících válek. Nechť Bůh rozptýlí
tato vidění, jež nám přicházejí na mysl.
Ale před těmito starostmi, kolik jiných, velmi
těžkých! Slyšeli jsme mimochodem velmi smutné hlasy, ohlašující smutné věci;
přišli jsme sem k tomuto vánočnímu svátku a slyšíme dále hlas – pravda,
vzdálený – jenž zní přes nesmírné kraje a uprostřed davů lidí a
nepřestává křičeti „bez Boha“. Křičí bez jakékoliv zdrženlivosti a lze říci bez
studu, v nějž se skrytě uzavíral starý popiratel Boha: dixit insipiens in corde
suo: Non est Deus. Nyní vyšel tento křik opět ze srdce a vnikl i do ovzduší
národů a, což jest smutnější, nebyl slyšen jen v krajinách, jež jej původně
vydaly, nýbrž byl též přijat – v prostředí velmi omezeném, musí se uznati
– nebo aspoň opakován a podporován v jiných zemích.
Mimo to v jiném vzdáleném kraji, zeměpisně vzato,
přesto však tak blízkém papeži, pozvedá se stále jiný hlas proti všemu, co jest
Bůh, náboženství a zvláště katolické náboženství, jež jest stíháno zvláště ve
svém nejživotnějším prvku, to jest v kněžské službě, tím, že počet kněží jest
snižován na míru krutě a ohavně směšnou a tím, že se stanovení jejich počtu
ponechává vrtochům vlády bez skrupulí a bez svědomí, nejen bez svědomí
náboženského, ale i bez svědomí lidského.
Jediné pravé křesťanství je katolicismus.
Stejně slyšel Svatý Otec jiné hlasy, jež povstávají,
aby potíraly křesťanství ve jménu křesťanství, pod klamným názvem křesťanství.
Povstávají proti význačnému křesťanství hodnému toho jména, jímž jest
křesťanství katolické; neboť – jak to dobře vyjádřil mluvčí těchto
drahých synů – stačí vskutku velmi málo pozornosti a úvahy, aby bylo zřejmě
viděti, že skutečným křesťanstvím jest jenom katolicismus;
co zůstává z křesťanství, z Ježíše Krista samého, z jeho božské osoby a z jeho
učení, kromě pravého a jediného křesťanství, jímž jest katolicismus? Nic než
trosky, nic než padělky, jež si dávají různá jména: positivní křesťanství,
historické křesťanství, praktické křesťanství, všekřesťanství; nic než
nestvůrná křesťanství, v nichž nezbývá skoro nic ze skutečného křesťanství; nic
než masky křesťanství, jež bohužel chtějí věrolomně skrývati a zatajovati
pronásledování skutečného křesťanství – katolicismu.
Tyto smutné výkřiky, tyto bolestné události způsobily
– a Nejvyšší Velekněz to zaznamenává s hlubokým dostiučiněním – věci
vskutku velkolepé, neboť se duchu temnot nikdy nepodařilo zhasiti světlo; na
žádném místě násilí nemohlo přemoci sílu, sílu ducha a duší; a všude dozrála
bohatá žeň víry, lásky a náboženství; žně skutečně hrdinské v nejpřesnějším a
nejslavnějším slova smyslu.“
(Osservatore Romano, 25. prosince 1935. La Doc. Cath.
35, 1936, col. 70 - 71.)
***
19.
2. dubna 1936:
Svatý Otec, odpovídaje na adresu kardinálů a
arcibiskupů francouzských, vrací se znovu k „úskokům bolševickým, jejichž cílem
je pouze podkopávati základy křesťanského řádu“.
Katolická akce proti komunismu.
„Shromáždění (kardinálů a arcibiskupů francouzských)
učinilo dobře, když věnovalo obzvláštní péči rostoucímu postupu francouzské
Katolické Akce, v níž srdce Svatého Otce nalézá velkou příčinu útěchy a naděje.
Bude tedy nejlepší hradbou proti útoku mocností temnot, jež vyhlásily
soustavnou válku Bohu a Kristu. V skutku jest potřebí chrániti se zvláště dnes
úskoků bolševických, jejichž jediným cílem jest podkopávati základy
křesťanského řádu. Pastýři a stáda mají bdíti: neboť řvoucí lev obchází,
quaerens quem devoret (hledaje, koho by pohltil). Ale bdělost představených,
jakož i věrnost svatých legií Katolické Akce, dovede vytvořiti před nebezpečím
jednotnější, soudržnější a. nepřemožitelnější frontu než kdy jindy.“
(La Croix, 15. dubna 1936.)
S pomocí Boží vydal v červnu 1936 Moravan,
spolek katolických akademiků v edici revue Akord.
Vytiskla knihtiskárna Typos v Brně.
Svazek druhý.
Vytiskla knihtiskárna Typos v Brně.
Svazek druhý.
Vendée děkuje panu Zdeňkovi K. za zprostředkování
elektronické podoby tohoto textu.