ZVANÁ „GRANDE MUNUS“
VYDAL »JUBILEJNÍ SPOLEK KATOLICKÝ PRAHA«
NA PAMÁTKU DUCHOVNÍCH PŘEDNÁŠEK VE CHRÁMU PÁNĚ
MATKY BOŽÍ PŘED TÝNEM.
MATKY BOŽÍ PŘED TÝNEM.
V PRAZE.
CYRILLO-METHODĚJSKÁ KNIHTISKÁRNA V. KOTRBA.
1901.
CYRILLO-METHODĚJSKÁ KNIHTISKÁRNA V. KOTRBA.
1901.
Vendée děkuje panu Zdeňkovi K. za zprostředkování
elektronické podoby tohoto textu.
***
Ctihodným bratřím patriarchům, primatům, arcibiskupům
a všechněm biskupům katolického světa oboru v lásce a společenství s
Apoštolskou stolicí se nalézajícím
Lev XIII. papež.
Lev XIII. papež.
Ctihodní bratři!
Pozdravení a požehnání apoštolské!
Vznešený úkol - šířiti křesťanství, kterýž především
připadl knížeti apoštolskému Petrovi a jeho nástupcům, přiměl papeže římské,
aby za všech časů jak toho poměry a úmysly milostivého Boha zdály se
vyžadovati, vysílaly věrozvěsty k různým národům okrlšku zemského. Jako sv.
Augustina do Britanie, sv. Patrika do Irska, sv. Bonifáce k Němcům, sv.
Vilicbroda k Frýzům, Batavům a Belgičanům, a jiné jinam vyslali, aby péči měli
o duše, tak dovolili také svatým mužům, Cyrillu a Methoději, konati
apoštolský úřad mezi slovanskými národy. Jejich pracím a namáháním
děkovati jest, že onino národové uzřeli světlo evangelia a z pohanské divokosti
přivedeni byli k mravnému živobytí.
Jakož lid ve slovanských zemích pamětliv těchto
dobrodiní, šlechetné bratry apoštolské, Cyrilla a Methoděje povždy chválami
slavil, tak i církev římská s velikou pílí je uctívala. Vyznamenala oba hojně
za dob jejich pobytu na světě a nechtěla postrádati ostatkův jednoho z
nich. Již od roku 1863 bylo naším předchůdcem,
Piem IX., nesmrtelné paměti dovoleno, aby v Čechách, na Moravě a v Chorvatsku,
kdež slavnost sv. Cyrilla a Methoděje potud slavena každoročně 9. března
slavnost tato na dále vždy dne 5. července konána a památka obou svatých zbožně
uctěna býti mohla. Nedlouho po té, za velkého vatikánského koncilu, prosili
četní biskupové apoštolskou Stolici, aby uctění a slavnost oněch rozšířila na
celou církev. Ježto ale záležitost tato až dosud zůstala nevyřízenou a ježto
průběhem doby nastala v oněch slovanských krajinách změna státních poměrů,
zdá se Nám, že přišel okamžik, abychom podporovali slovanské národy, jichž
blaho a spása Nám tak velice na srdci leží.
A ježto nechceme, aby se postrádalo něčeho na Naší
otcovské lásce, přejeme si také, aby víc a více šířilo se uctění oněch
svatých mužů, kteříž slovanské národy, hlásajíce katolickou víru, od záhuby
zachránili a nyní na nebesích jsou mocnými jejich přímluvčími. Aby však
jasnější a zjevnější bylo, jakými byli oni mužové, jež stavíme k uctění
před katolický okršlek světa, následujž krátký dějinný přehled.
Cyrill a Methoděj byli bratři rodem ze Soluně
z vážených rodičův. Odešli záhy do Cařihradu, aby oddali se humanitním
studiím ve hlavním městě celého východu. Jejich velké vlohy, které již u věku
jinošském pozornost na sebe obracely, nezůstaly skryty, neboť oba učinili
v krátké době veliké pokroky, hlavně pak Cyrill, jež slynul tak velikým
věděním, že ke zvláštní cti dáno mu bylo jméno »filosof«. Methoděj nedlouho
potom stal se mnichem, ale Cyrill byl k návrhu patriarchy Ignacia
císařovnou Theodorou uznán vhodným, aby v křesťanské víře vyučoval Chazary
za Chersonesem bydlící, kteříž prosili v Cařihradě o řádné kněze.
Nezdráhaje se převzal tento úkol. Přišed do Chersonu na Krimu, naučil se, jak
někteří sdělují, především řeči lidu tamního. Za těch dob podařilo se mu – a to
bylo dobrým znamením – nalézti ostatky sv. papeže Klimenta I.; poznal je
snadno, ježto byla všeobecná o nich paměť v lidu, a ježto také nalezena
byla kotva, s kteroužto – jakož zjištěno – statečný mučeník k rozkazu
císaře Trajana byl hozen do moře a na to pochován. – S tímto drahým
pokladem vnikal do měst i vísek Chazarův, učil je svým kázáním, a milostí Boží
obrátil je po odstranění různých pověr ku Kristu Ježíši. On však nejen že tuto
novou církev co nejlépe spořádal, nýbrž osvědčil při tom i velké sebezapření a
obdivuhodnou lásku k bližnímu; zamítl všeliké dary, jež mu oni krajané nabízeli,
vyjma jediný: propuštění na svobodu oněch otroků, kteříž přiznávali se k víře
křesťanské. Brzy vrátil se Cyrill, plesaje, do Cařihradu a vstoupil zde do
téhož kláštera Polychronova, kam již i Methoděj se byl utekl.
Zatím donesla se zvěst o obrácení Chazarů k Rastislavu,
knížeti moravskému. Příkladem Chazarů povzbuzen, požádal týž císaře Michala
III. v Cařihradě, aby mu poslal některé věrozvěsty, a bez obtíží bylo prosbě
jeho vyhověno. Ctnost Cyril la a Methoděje skutky již osvědčená a jich známá
láska k bližnímu způsobily, že zase k této cestě do Moravy byli vyhlídnuti.
Vydavše se přes Bulharsko, již před tím ke křesťanství obrácené, na cestu,
neopomenuli nikde příležitosti k utvrzení náboženství se jim naskytující.
Obyvatelé moravští ale šli jim v celých zástupech vstříc až na hranice a
přijali je rádi a radostně. Bez průtahu vštěpovali pak lidu učení křesťanské a
sílili jej nadějí ve statky nebeské; a to konali s takovou silou a pílí tak
neúnavnou, že se národ moravský brzy a rád obrátil ke Kristu. Nemálo
přispěla k tomu znalost slovanské řeči, kteréž se Cyrill byl dříve přiučil a
mnoho přispěl i jeho překlad písem sv. obou zákonů do jazyka slovanského. Jsou
tudíž zásluhy tohoto muže o všecek slovanský národ tím větší, ježto mu týž
děkuje nejen křesťanskou víru, nýbrž i dobrodiní světského vzdělání; vždyť
Cyrill a Methoděj vynalezli písmena, kterýmiž jazyk slovanský se vyznačuje a
vyjadřuje, a proto také právem pokládají se za zakladatele tohoto jazyka.
O událostech v tak dalekých a odlehlých krajinách
přišly pochvalné zprávy i do Říma. Když papež Mikuláš I. statečným oběma
bratřím uložil, aby přišli do Říma, usnesli se tito bez zdráhání, že vykonají
rozkaz jeho; vydali se radostně na cestu do Říma a donesli s sebou ostatky sv.
Klimenta. Papež Hadrian II., jenž nastoupil namísto zesnulého Mikuláše, dověděv
se o tom, vyšel s duchovenstvem a lidem výtečným příchozím vstříc a vzdal jim
velikou poctu. Tělo sv. Klimenta, jež ihned velikými zázraky se proslavilo,
bylo ve slavnostním průvodě přeneseno do basiliky zřízené za doby
Konstantinovy, na místo, kde stál rodný domek onoho nepřekonaného mučeníka.
Pak podali Cyrill a Method u přítomnosti duchovenstva papeži zprávu o
apoštolském úřadě svém, jejž posvátným způsobem a s velikou obětivostí
spravovali. Poněvadž byli obviňováni, že jednali proti zákonům a obyčejům od
předků zděděným, užívajíce při vykonávání sv. obřadů řeči slovanské,
objasnili tu věc a uvedli tak důrazné a dobré důvody, že nalezli i u papeže i u
shromážděného duchovenstva pochvaly a schválení. Když pak oba složili na
katolické vyznání víry přísahu a když přísahali, že vytrvají ve víře sv.
Petra a biskupů římských, byli jmenováni Hadrianem samým biskupy a posvěceni. Zároveň
pak bylo několik jejich žáků posvěceno na kněze.
Božská prozřetelnost však chtěla tomu, aby Cyrill
dokonal svůj život v Římě r. 869 dne 14. února, život to, jenž byl bohatší
ctnostmi než léty. Dostalo se mu veřejného pohřbu, jenž se konal za veliké
slávy způsobem, jakým bývají pohřbeni papežové, a uložen byl za velikých
poct do hrobu, jejž si Hadrian sám dal vystavěti. Ježto pak římský lid nechtěl
dovoliti, aby svaté jeho tělo dopraveno bylo do Cařihradu, ač truchlící
domovina jeho velice si to přála, byl Cyrill uložen vedle kostí sv. Klimenta,
jež po tolik let tak uctivě střežil. Když nesen byl za zpěvu slavných žalmů městem,
zdálo se, že to jde průvod vítězný a ne pohřební. Římský lid prokázal sv.
muži takovou poctu, jaké se dostává pouze nebešťanům.
Na rozkaz a za blahopřání papežova vrátil se pak
Method jako biskup zase na Moravu, aby tam dále vykonával svůj apoštolský úřad.
Snahou jeho bylo, aby, ujímaje se s celou duší svého stádce, sloužil
katolicismu s horlivostí větší a větší; usazeným šiřitelům novotářství
kladl vydatný odpor, aby nesmyslnými svými domněnkami katolické víře
neuškodili, vyučoval knížete Svatopluka, jenž následoval po Rastislavovi, v
náboženství, a když zapomněl na své povinnosti, napomínal jej, pokáral jej a
naposled jej potrestal interdiktem. Následkem toho byl samovládcem tím poslán
do vyhnanství. Brzy však byl povolán nazpět a docílil svým včasným napomínáním
tolik, že kníže změnil své smýšlení a uznal, že nutno pro dřívější návyky
činiti novým způsobem života dostiučinění.
Pozoruhodno též, že nezdolná horlivost Methodějova
obrátila se i za hranice moravské, a sice jako dříve za života Cyrillova Liburnům
a Srbům, tak tehdy k obyvatelům Pannonie, jejichžto knížete,
příjmím Kocela, vyučoval v katolickém náboženství a přivedl jej na víru
katolickou. Taktéž upevnil ve víře katolické Bulhary s jejich králem
Bogorisem, rozšířil poklady nebeské též na Dalmatince a dal si
všemožnou práci, aby seznámil také Korutany s pravým Bohem a přivedl je
k jeho uctění.
Povstaly mu z toho nesnáze. Ježto totiž někteří z
mladé křesťanské té obce pohlíželi na působnost Methodějovu závistivým okem, obžalovali
nevinného muže u Jana VIII., nástupce Hadrianova, jakoby jeho učení
porušovalo mravy předků, kteří užívali při službách Božích výlučně řecké nebo
latinské řeči. Papež maje starost o neporušenost víry a staré kázně, povolal
Methoděje do Říma, aby výčitky ty vyvrátil a se ospravedlnil.
On jsa dobrým svědomím jist, uposlechl radostně, a
bylo mu snadnou věcí, r. 880 u přítomnosti Jana VIII., několika biskupův a
duchovenstva dokázati, že i on sám stále zachovával totéž vyznání víry a
jiné že pilně v něm cvičil, na něž u přítomnosti a za schválení Hadrianova na
hrobě knížete apoštolského byl přísahal; užíval-li při službách Božích řeči
slovanské, stalo se to z dobrých příčin, a se svolením papeže Hadriana. Též
písmo svaté tomu se nepříčí.
Výkladem tím očistil se Method ode všeho podezření
tou měrou, že jej papež objal s radostí, uděliv mu důstojnost
arcibiskupskou, potvrdil jeho poslání do krajin slovanských. Přidav mu pak
několik biskupů, jimžto v čele měl státi, a kteří jej měli při rozšiřování
víry katolické podporovati, poslal jej s vřelými doporučovacími listy a s
dalekosáhlou plnou mocí na Moravu zpět. Později potvrdil papež vše to
v listě Methoději zaslaném, když totiž závist lidi zlých ještě jednou
proti němu se obrátila. Methoděj pokračoval tedy úplně upokojen a s horlivostí
ještě větší v úřadě svém, spojen jsa s papežem a celou církví římskou nejvroucnější
páskou lásky a víry. Brzy sklízel výtečné plody své působnosti. Obrátil
totiž osobně knížete českého Bořivoje a pak jeho manželku Ludmilu s
pomoci ještě jednoho kněze na víru katolickou a přivedl to v krátké době tak
daleko, že mezi národem tím křesťanské jméno daleko široko známým se stalo.
V téže době staral se i o rozšíření světla evangelia v Polsku. Krajinami
haličskými vnikl až do Lvova a zřídil tam sídlo biskupské. Odtud vnikl, jak
někteří vyprávějí, i do říše Rusův a založil tam biskupství kyjevské. S
těmito nevadnoucími vavříny se vrátil ke svým na Moravu. Cítě pak konec svého
pozemského života, vyvolil svého nástupce, napomenul kněžstvo a lid v posledním
pastýřském slovu ke ctnosti a dokončil svůj život klidnou smrtí, život to,
jenž pro něho byl cestou do nebe. Jako Řím Cyrilla, tak oplakávala Morava
zemřelého Methoděje, a připravila mu čestný pohřeb.
Připomínáme pak si toto vše, ctihodní bratří, s
radostí velikou, a hluboce nás to dojímá, kdy zpět pohlížíme do minulosti,
kteráž budí v Nás vzpomínky na spojení se slovanských národů s církví
římskou, započaté s nadějemi velmi skvělými. Oba jmenovaní šiřitelé
křesťanské víry vyšli ovšem z Cařihradu k národům pohanským, avšak jejich
poslání bylo apoštolkou Stolicí, tímto středem veškeré jednoty, buď přímo
nařízeno, anebo, což nejednou .se stalo, bylo touto výslovně a slavně
potvrzeno. Skutečně pak vydali v městě Římě nejen počet o správě
svého úřadu, ale i odpovídali tu na žaloby proti nim vznesené; zde na hrobech
sv. Petra a Pavla složili vyznání víry katolické a zde také obdrželi svěcení
biskupské vedle plné moci, založiti vládu církve a podržeti různosti svěcení.
Odtud získáno dovolení k užívání slovanského
jazyka při sv. obřadech a právě tímto rokem končí se desáté století od
té doby, co papež Jan VIII. psal Svatoplukovi, knížeti moravskému: „Užívání
slovanského jazyka… jímž Bohu příslušející čest a chvála se prokazuje,
potvrzujeme a nařizujeme, aby tímto jazykem zpívána byla Kristu, našemu Pánu,
sláva a čest, a aby jím díla jeho byla velebena. Ve skutečné věrouce není
žádného zákazu, aby slovanským jazykem mše sv. sloužena nebyla, jakož i aby
tímtéž jazykem svaté evangelium a všechna zbožná čtení starého i nového Zákona,
pokud správně jsou přeložena, nemohla býti přednášena.“ Toto potvrdil také
Benedikt XIV. apoštolským listem ze dne 25. srpna 1754.
Kdykoli římští papežové žádáni byli o pomoc knížaty,
nalézajícími se včele národů, Cyrillem a Methodějem křesťanské víře
získaných, projevili vždy největší dobrotivost ochotným přispěním, laskavost
při poučování, nejlepší vůli při udělování rady a vůbec prokazovali vždy
neobmezenou ochotu ve všech věcech, pokud jen možná bylo. Zvláště Rastislav, Svatopluk,
Kocel, svatá Ludmila a Bogoris došli u Našich předchůdců láskyplného uznání.
Ani smrtí Cyrilla, ani Methoděje nezměnila se a
neochabla otcovská péče římských papežů o slovanské národy; naopak
jevila se vždy při ochraňování jistoty náboženství a při hájení blaha oněch
národů. Mikuláš I. poslal z Říma Bulharům kněze, kteříž národ vyučovali, jakož
i biskupy z Populonie a Ostie, aby řídili mladou společnost křesťanskou;
stejným způsobem rozřešil vždy laskavě mezi Bulhary povstalé neshody v
příčině práva církevního; i ti, kdož církvi římské málo
jsou nakloněni, uznávají a chválí ve směru tomto jeho moudrost. Po žalostném
neštěstí, jež povstalo rozdělením církve, přísluší Innocenci IlI. chvála, že
Bulhary spojil s církví katolickou, a Řehoři IX., lnnocenci IV., Mikuláši
IV. a Eugenu IV. uznání, že je v tomto blahém spojení udrželi.
Stejným způsobem osvědčila se ne únavná snaha Našich
předchůdců vzhledem k obyvatelstvu Bosny a Hercegoviny, kteříž nakaženi byli
jedem bludných náhledů; tak snažili se zvláště Innocenc III. a Innocenc IV.
ony bludy odstraniti a Řehoř IX., Kliment VI. a Pius II. vynasnažovali se
utvrditi vládu Církve v oněch zemích. Ne menších a ne posledních zásluh mají
Innocenc III., Mikuláš IV., Bededikt XI. a Kliment V. vzhledem k Srbům, kteréž
ochránili před úklady, činěnými lstivě na podkopání jejich náboženského
vyznání. Dalmatinci a Liburnové za svoji statečnost a vytrvalost u víře, a za
vzájemné se podporováni zvláštní došli pochvaly a přízně u Jana X., Řehoře
VII., Řehoře IX. a Urbana IV. Konečně doznala církev v Syrmii, v šestém století
vpády barbarů zničená a později zbožnou snahou Štěpána I., krále uherského,
opět zřízená, mnohých důkazů laskavosti Řehoře IX. a Klimenta XIV.
Proto zavázáni jsme díkem Bobu, že nám dána vhodná
příležitost, prokázati národům slovanským toto dobro a přispívati k jich
blahu s nemenší snahou, jaká jevila se vždy u Našich předchůdcův. Neboť
toho si přejeme a toho domáháme se všemi prostředky, aby národové slovanští
větším počtem biskupův a kněží vyučováni a zároveň posilněni jsouce u
vyznávání pravé víry a v upřímné poslušnosti k církvi Ježíše Krista,
zkušenostmi každodenními vždy více o tom se přesvědčovali, jak blahodárně a
utěšeně působí nauka církve katolické na domácí život společný a na veškeré
zřízení státní.
Ony církevní provincie jsou to, k nimž Svoji péči
zvláště obracíme; také nepřejeme Si ničeho tak vřele, než abychom pečovati
mohli o jich spokojenost a jejich zdar, a abychom je všechny věčným poutem
svornosti, kteráž je nejpevnější a nejlepší zárukou jejich blaha, k Sobě
připoutati mohli. Přejeme Sobě jen, aby nekonečné milosrdný Bůh našim záměrům
požehnal a podporoval, co již započato. Vzýváme také jako prostředníky u Něho sv.
Cyrilla a Methoděje, učitele Slovanův, na jichž nebeskou podporu právem tak
spoléháme, jakož přejeme Si, aby rozšířeno bylo jich uctění.
Proto nařizujeme, aby 5. července, kterýž den
ustanovil blahoslavený Pius IX., přijat byl svátek svatého Cyrilla a Methoděje
do kalendáře římské a všeobecné církve s Officium ritus duplicis minoris a
zvláštním mší, jakž to kongregace ritů byla potvrdila.
Vám ale, ctihodní bratří, ukládáme, abyste dbali o
uveřejnění tohoto Našeho listu a každý ve svých chrámech, provinciích,
městech, diecésích, klášteřích nařídili, aby vše, co tu ustanoveno, zachováno
bylo všemi kleriky, kteříž zavázáni jsou vykonávati divinum Officium vedle ritu
církve římské. Konečně Si přejeme, aby na Vaše vyzvání a na Vaši radu po
celém světě sv. Cyrill a Methoděj byli vzýváni, by celým vlivem svým u Boha
přispěli k ochraně křesťanství, po celém východě aby vyprosili vytrvalost pro
katolíky, a pro rozkolníky touhu po opětném spojení s pravou církví.
To vše, co výše uvedeno, tímto potvrzujeme a přes jiná
apoštolská ustanovení, týkající se opravy římského breviáře a missálu, jakož i
přes všeliké, byť i nepředvídané obyčeje a vůbec přes všeliká tomu se opírající
ustanovení.
Jak o záruku nebeských darův a Naší zvláštní přízně,
udělujeme Vám, ctihodní bratří, všemu kněžstvu a Vám svěřeným národům,
apoštolské požehnání v Pánu.
Dáno v Římě u sv. Petra dne 30. září r. 1880 v třetím
roce Našeho pontifikátu.
Lev PP. XIII.