Humanae vitae
O správném řádu předávání lidského života
25. července 1968
***
Všem ctihodným bratřím patriarchům, arcibiskupům,
biskupům a všem místním ordinářům, kteří žijí v pokoji a ve společenství s
apoštolským stolcem, všem kněžím a věřícím na celém katolickém světě i všem
lidem dobré vůle.
Ctihodní bratři, milovaní synové a dcery!
***
Úvodní slovo
1. Předávat lidský
život je závažné poslání, při kterém manželé svobodně a odpovědně spolupracují
s Bohem Stvořitelem. Pro manžele je vždy zdrojem velkých radostí, které však
jsou někdy provázeny nemalými obtížemi a starostmi.
Jestliže plnění tohoto poslání vždy stavělo před
svědomí manželů obtížné otázky, v současné době vyvstávají kvůli změnám v
lidské společnosti otázky nové, které církev nemůže nechat bez povšimnutí.
Jedná se totiž o skutečnost, která se tak velmi dotýká života a štěstí lidí.
***
I. Nové aspekty problému a kompetence učitelského
úřadu církve
2. Změny, které
nastaly, jsou značné a různého druhu. Na prvním místě je to rychlý přírůstek
obyvatelstva, který mnohým působí obavy, že obyvatelstvo na Zemi poroste
rychleji než jemu dostupné životní zdroje. To by mohlo vést k ještě většímu
strádání mnoha rodin a mnoha rozvojových zemí. Veřejné autority by se mohly
snadno ocitnout v pokušení čelit tomuto nebezpečí pomocí radikálních prostředků.
Navíc je dnes často obtížné přiměřeně zaopatřit větší počet dětí nejen kvůli
pracovním a bytovým podmínkám, ale i kvůli rostoucím potřebám ekonomickým i v
oblasti výchovy a vzdělávání dětí.
Je třeba poznamenat, že došlo ke změnám jak v pohledu
na osobu ženy a její úlohu ve společnosti, tak i v tom, jakou hodnotu
přisuzujeme manželské lásce i jak chápeme význam manželských styků ve světle
této lásky.
Konečně a především je třeba poznamenat, že jelikož
člověk dosáhl tak podivuhodného pokroku v ovládání přírodních sil a jejich
racionální organizaci, má proto snahu rozšířit tuto nadvládu i na celou svou
bytost – na tělo, na duševní schopnosti, na sociální život, a dokonce i na
zákony, kterými se řídí předávání života.
3. Tento
stav s sebou přináší nové otázky. Nebylo by vhodné vzhledem k podmínkám
dnešního života a vzhledem k významu manželského styku pro vzájemný soulad mezi
manžely a jejich věrnost, provést revizi dosavadních etických norem, zvláště
když se má za to, že jejich zachovávání se neobejde bez velkých, někdy i
heroických obětí?
Nebo nebylo by možné na tuto oblast aplikovat tzv.
„princip totality“? Nebylo by možné použít tento princip k ospravedlnění užití
rozumu ke kontrole plodnosti? Nemohl by se úkon, který způsobuje neplodnost,
stát přípustným a moudrým způsobem omezování velikosti rodiny? Nemohlo by se
připustit, že zaměřenost k plození potomstva se spíše než každého jednotlivého
styku týká manželského života jako celku? A nebylo by tedy nyní vhodné,
vzhledem k tomu, že dnešní člověk má vyspělejší smysl pro odpovědnost, aby
svěřil úlohu kontrolovat vznik života spíše svému rozumu a vůli, než
biologickým rytmům svého organismu?
4. Otázky
tohoto druhu jistě vyžadují, aby se učitelský úřad církve znovu hlouběji
zamyslel nad principy mravního učení o manželství, učení, které se zakládá na
přirozeném zákoně a je osvětlené a obohacené Božím zjevením.[1]
Nikdo z věřících jistě nebude popírat, že učitelský
úřad církve je kompetentní vykládat přirozený mravní zákon. Nedá se totiž
popřít – jak naši předchůdci vícekrát prohlásili –, že když Ježíš Kristus
udělil Petrovi a apoštolům svou božskou autoritu a poslal je, aby učili všechny
národy jeho příkazům[2], ustanovil je věrohodnými strážci
a vykladateli celého mravního zákona, nikoli pouze zákona evangelijního, ale i
zákona přirozeného. Neboť také přirozený zákon je výrazem Boží vůle; jeho věrné
zachovávání je nutné k věčné spáse.[3]
Ve shodě s tímto pověřením církev vždy předkládala – v
poslední době obšírněji než jindy – ucelenou nauku o přirozenosti manželství, o
správném užívání manželských práv a o povinnostech manželů.[4]
Zvláštní studium
5. Vědomí
tohoto poslání nás vedlo k tomu, abychom potvrdili a rozšířili komisi, kterou
ustanovil náš ctihodný předchůdce Jan XXIII. v březnu roku 1963. Jejími členy
byly kromě řady vědců z příslušných oborů také manželské páry. Tato komise měla
za úkol zvážit názory a pohledy na manželský život a v první řadě na legitimní
prostředky kontroly porodnosti. Měla [o tom] v patřičném čase podat zprávu, aby
učitelský úřad církve mohl dát přiměřenou odpověď, očekávanou nejen věřícími,
ale i lidmi celého světa.[5]
Práce těchto expertů, právě tak jako názory i rady od
nemalého počtu našich bratří biskupů, postupně spontánně zasílané nebo námi
přímo vyžádané, to vše nám umožnilo zvážit všechna hlediska tohoto složitého
problému. Proto vyjadřujeme všem co nejupřímnější dík.
Odpověď učitelského úřadu církve
6. Závěry,
k nimž komise došla, jsme však nemohli považovat za samy o sobě mající sílu
jistého a definitivního úsudku, ani nás nemohly zbavit povinnosti rozhodnout o
této závažné otázce na základě jejího osobního přezkoumání. Tím spíše proto, že
v komisi samotné nedošlo k plné shodě názorů, jaké mravní normy je nutno
předložit. Zvláště pak proto, že k řešení této otázky byly použity některé
metody, které se odchylují od pevného a stálého mravního učení o manželství,
předkládaného učitelským úřadem církve.
Proto po pozorném prostudování nám zaslané
dokumentace, po zralé úvaze a vytrvalých modlitbách, máme nyní v úmyslu, mocí
pověření daného nám Kristem, na tyto tak závažné otázky odpovědět.
***
II. Doktrinální principy
Úplný pohled na člověka
7. O
otázce porodnosti, jakož i o každé jiné otázce týkající se člověka, nelze
uvažovat jen v částečných perspektivách – ať biologických a psychologických
nebo demografických a sociologických –, ale především ve světle úplného pohledu
na člověka a jeho poslání, k němuž byl povolán. [Toto poslání] totiž zahrnuje
nejen jeho přirozenou a pozemskou, ale i nadpřirozenou a věčnou existenci. A
jelikož mnozí ve snaze ospravedlnit umělé metody [kontroly početí] apelovali
jak na požadavky manželské lásky, tak i na svou povinnost „odpovědného
rodičovství“, je nezbytné poskytnout přesnou definici a vysvětlení obou těchto
důležitých složek manželského života. Budeme mít přitom na paměti hlavně to, co
bylo o této věci s nejvyšší autoritou vydáno II. vatikánským ekumenickým
koncilem v pastorální konstituci Gaudium et spes.
Manželská láska
8. Pravá
povaha a vznešenost manželské lásky se nám ukáže, uvážíme-li, že její tak
řečeno nejvyšší zdroj je v Bohu, který je Láska[6]
a který je Otec, „od něhož mají původ všechny rody na nebi i na zemi“.[7]
Manželství tedy není výtvorem náhody nebo slepého
působení přirozených sil. Moudře a prozíravě ho ustanovil Bůh Stvořitel, aby
skrze člověka projevil svou lásku. Manželé tedy prostřednictvím vzájemného
sebedarování, které je jim vlastní a které je vyhrazené pouze jim, usilují o
[vytvoření] společenství osob. Skrze toto společenství jsou vzájemně
zdokonalováni, takže mohou s Bohem spolupracovat na plození a výchově nových
živých bytostí.
Pro pokřtěné je navíc manželství obdařeno důstojností
svátostného znamení milosti, představujícího spojení Krista a Církve.
Vlastnosti manželské lásky
9. V
tomto světle jasně vynikají charakteristické známky a požadavky manželské
lásky, o níž je třeba mít přesnou představu.
Především je to láska plně lidská, to je
smyslová i duchovní. Není to tedy pouhý výraz pudu a citu, ale též a hlavně
úkon svobodné vůle. Jejím prostřednictvím má být láska v každodenních radostech
a bolestech nejen udržována, ale má také růst. Proto je důležité, aby se
manželé stali jedním srdcem a jednou duší, aby společně dosáhli své lidské
dokonalosti.
Dále je to láska úplná; je to zvláštní forma
osobního přátelství, v němž manželé vše bez neoprávněných výjimek nebo ohledu
jen na vlastní pohodlí velkodušně sdílejí. Kdo svého manžela opravdu miluje,
nemiluje jej pro to, co od něho přijímá, ale pro něho samého, pln radosti, že
ho může obohatit tím, že se mu sám dává.
Je to též láska věrná a výlučná až do
smrti. Tak ji přece chápou ženich a nevěsta v den, kdy se dobrovolně a s plným
vědomím spojují manželským poutem. Věrnost může být někdy těžká, ale nikdo
nemůže popřít, že je vždycky možná; je naopak vznešená a záslužná. Příklad
nesčetných manželů během staletí nejen ukazuje, že je ve shodě s přirozeností
manželství, ale že je i zdrojem hlubokého a trvalého štěstí.
Konečně je tato láska plodná; neomezuje se
pouze na společenství manželů, ale usiluje o pokračování, probouzení nových
životů. „Manželství a manželská láska jsou svou povahou zacíleny k plození a
výchově dětí. Děti jsou totiž drahocenným darem manželství a vrcholně
přispívají k dobru samotných rodičů.“[8]
Odpovědné rodičovství
10. Tato
láska proto od manželů žádá, aby si byli vědomi svého poslání k „odpovědnému
rodičovství“. Dnes se na ně právem klade zvláštní důraz, a proto je nutné ho
správně chápat. Je třeba se na něj dívat z různých oprávněných a spolu
souvisejících hledisek.
Z hlediska biologických pochodů odpovědné rodičovství
znamená znát a respektovat jejich funkce. Rozum objevil ve schopnosti předávat
život biologické zákony, které náležejí k lidské osobě.[9]
Pokud jde o vrozené impulsy a hnutí duše, odpovědné
rodičovství žádá, aby byly ovládány rozumem a vůlí.
Pokud jde o fyzické, ekonomické, psychologické a
sociální podmínky, odpovědné rodičovství uplatňují ti, kteří se – vedeni
prozíravým uvážením a velkodušností – rozhodli mít početnou rodinu, anebo ti,
kteří se z vážných důvodů a při zachování mravního zákona rozhodli vyhnout se
dočasně nebo na neurčitě dlouhou dobu narození dalšího dítěte.
Odpovědné rodičovství, o němž hovoříme, má ještě jiný
niterný základ, který je velmi důležitý: má své kořeny v objektivním mravnímu
řádu, který ustanovil Bůh a jehož pravým vykladatelem je správné svědomí. Z
tohoto důvodu tedy poslání k odpovědnému rodičovství vyžaduje, aby manželé
uznávali svoje povinnosti vůči Bohu, vůči sobě navzájem, vůči rodině a vůči
lidské společnosti a přitom zachovávali pravou hierarchii hodnot.
Proto při poslání předávat život nemohou manželé
jednat podle vlastního svévolného úsudku, jako by mohli sami záměrně určovat
dovolené cesty. Své jednání mají naopak přizpůsobit záměru Boha Stvořitele,
vyjadřovanému samotnou přirozeností manželství a jeho úkonů a stálým učením
Církve.[10]
Respekt k přirozenosti a zaměření manželského styku
11. Úkony,
jimiž se manželé intimně a čistě spojují a jimiž se předává lidský život, jsou,
jak připomněl Koncil, čestné a důstojné[11];
nepřestávají být legitimní, jestliže se předvídá, že z příčin nezávisejících na
vůli manželů budou neplodné; tyto úkony stále směřují k vyjádření a upevnění
jednoty manželů. Vždyť při každém manželském styku, jak dosvědčuje zkušenost,
nedochází ke vzniku nového života. Bůh moudře stanovil přirozené zákony a
období plodnosti, které již samy o sobě vytvářejí odstup mezi narozením
jednotlivých dětí. Církev však vyzývá lidi k zachování norem přirozeného
zákona, který prostřednictvím své stálé doktríny vykládá, a učí, že je nutné,
aby každý manželský styk zůstal otevřený předávání lidského života.[12]
Dva nerozlučné aspekty: jednota a možnost početí
života
12. Tato
učitelským úřadem církve často vyložená nauka se zakládá na nerozlučném
spojení, které ustanovil Bůh a které člověk z vlastního popudu nesmí rozbít,
mezi oběma významy, které jsou obsaženy v manželském styku: významem
sjednocujícím a významem plodivým.
Manželský styk totiž, zatímco svojí vnitřní povahou
spojuje manžela a manželku nejužším poutem, činí je také hodnými zplodit nový
život podle zákonů vepsaných do samotné přirozenosti muže a ženy. Jsou-li oba
tyto podstatné aspekty – aspekt sjednocení a plození – zachovány, manželský
styk si zcela uchovává smysl pravé vzájemné lásky a své zaměření k
nejvznešenějšímu úkolu, k němuž je člověk povolán – rodičovství. Domníváme se,
že lidé naší doby jsou zvlášť schopni pochopit, že toto učení je ve shodě s lidským
rozumem.
Věrnost Božímu tvůrčímu plánu
13. Právem
se upozorňuje na to, že manželský styk vnucený jednomu z manželů bez ohledu na
jeho stav a na jeho oprávněná přání není pravým projevem lásky a popírá i to,
co od manželů právem vyžaduje mravní řád. Podobně každý, kdo správně uvažuje,
musí též uznat, že projev vzájemné lásky, který narušuje schopnost předávat
život, kterou do něho podle zvláštních zákonů vložil Bůh, Stvořitel všeho,
odporuje jak božskému záměru, který představuje normu manželského spojení, tak
vůli prvního Autora lidského života.
A proto když někdo užívá tohoto Božího daru, a přitom
třeba i částečně maří jeho význam a jeho účel, jedná proti přirozenosti muže a
ženy a proti jejich nejintimnějšímu vztahu, a tudíž se vzpírá také Božímu záměru
a jeho svaté vůli.
Kdo se však těší z darů manželské lásky a zachovává
přitom zákony plození, nepovažuje se za pána nad zdroji lidského života, nýbrž
spíše za služebníka záměru Stvořitele. Jako totiž člověk nad svým tělem
všeobecně nemá neomezenou moc, tak ji ze specifických důvodů nemá ani nad svými
plodivými schopnostmi jako takovými, protože jsou svojí přirozeností zaměřeny k
plození lidského života, který má svůj počátek v Bohu.
„Lidský život musí být pro každého něčím posvátným,“ jak připomněl náš předchůdce Jan XXIII., „neboť
již jeho původ si žádá Boží stvořitelský akt.“[13]
Mravně nepřijatelné způsoby regulace porodnosti
14. Ve
shodě s těmito zásadami lidského a křesťanského pohledu na manželství musíme
ještě jednou prohlásit, že je nutno naprosto vyloučit jako dovolený způsob
regulace porodnosti přímé přerušení plodivého procesu již započatého, a zvláště
přímý potrat, provedený i z důvodů léčebných.[14]
Podobně je nutno odsoudit, jak učitelský úřad církve
již vícekrát prohlásil, přímou sterilizaci muže nebo ženy, a to jak trvalou,
tak dočasnou.[15]
Stejně tak je třeba vyloučit každé jednání s úmyslem
před manželským stykem nebo při něm nebo při rozvíjení jeho přirozených
následků zabránit početí – ať se jedná o cíl nebo prostředek.[16]
Na ospravedlnění manželských styků úmyslně
zneplodněných se nikdo nemůže odvolávat jako na platný důvod, že volí menší
zlo. Nelze tvrdit, že takové styky tvoří jeden celek se styky plodnými, ke
kterým došlo nebo ke kterým dojde, a že tak mají podíl na jednom a tom samém
mravním dobru. Je zajisté někdy dovoleno tolerovat menší mravní zlo – aby
nedošlo ke zlu většímu, nebo aby bylo dosaženo většího dobra[17].
Není však ani z nejzávažnějších důvodů dovoleno konat zlo, aby z něho vzešlo
dobro[18], tj. činit předmětem pozitivního úkonu vůle
něco, co samotnou svojí povahou překračuje mravní řád a je proto nedůstojné
člověka, i když se to děje s úmyslem zachovat nebo podpořit dobro jednotlivých
osob, rodin nebo společnosti. Je tedy velkým omylem se domnívat, že manželský
styk záměrně učiněný neplodným, a proto vnitřně špatný, by mohl být
ospravedlněn souvislostí s plodnými styky celého manželského života.
Přípustnost terapeutických prostředků
15. Církev
však nezakazuje používání terapeutických prostředků nezbytných k léčení
tělesných onemocnění, i kdyby z toho plynula třeba i předvídaná zábrana početí,
není-li ovšem tato zábrana z jakéhokoli důvodu přímo chtěná.[19]
Přípustnost využití neplodných dnů
16. Proti
učení církve o manželské morálce se dnes namítá, jak jsme zmínili výše (č. 3),
že je právem a úkolem lidského rozumu ovládat síly, které nabízí nerozumná
přirozenost, a zaměřit je k cílům, které jsou člověku prospěšné. A tu se
někteří ptají: není snad v mnoha případech rozumné použít umělou kontrolu
porodnosti, jestliže se tím docílí klidu a souladu v rodině a lepších podmínek
pro výchovu dětí již narozených? Na tuto otázku je třeba odpovědět jasně:
Církev je první, která vyzdvihuje a doporučuje uplatnění lidské inteligence v
díle, které tak úzce spojuje člověka, obdařeného rozumem, s jeho Stvořitelem;
tvrdí však, že se to musí dít při zachování Bohem stanoveného řádu.
Jestliže tedy existují spravedlivé důvody, podmíněné
fyzickým nebo duševním stavem manželů nebo vnějšími okolnostmi, aby byl mezi
narozením dětí odstup, církev učí, že tehdy se manželé mohou přidržet
přirozených rytmů, které mají vztah k plodivým funkcím, a užívat manželství jen
v obdobích neplodných a regulovat tak porodnost, aniž by byly porušeny mravní
zásady, o nichž jsme se nyní zmínili.[20]
Církev není v rozporu sama se sebou, když považuje za
dovolené uchýlit se k využití neplodných období, zatímco odsuzuje jako vždy
nepřípustné používat prostředky přímo namířené proti početí, i když se to děje
z důvodů, které se mohou zdát čestné a závažné. Mezi oběma případy totiž
existuje podstatný rozdíl: V prvním [z nich] manželé oprávněně využívají
přirozené dispozice; v druhém brání řádu plození v naplnění jeho přirozených
procesů. Nelze popřít, že v obou případech se manželé z oprávněných důvodů společně
a pevně rozhodli vyhnout se potomstvu a hledají spolehlivý způsob, jak toho
dosáhnout. Nicméně je ale třeba uznat, že pouze v prvním případě se dovedou
zříci manželského styku v plodných obdobích, když ze spravedlivých důvodů není
žádoucí mít další potomstvo; a v obdobích neplodných si pak manželské projevy
prokazují na znamení lásky a na upevnění vzájemné věrnosti. Když si takto
počínají, vydávají svědectví pravé a naprosto čestné lásce.
Vážné důsledky používání umělých metod kontroly
porodnosti
17. Lidé
správně smýšlející se budou moci ještě lépe přesvědčit o pravdivosti nauky
církve v této věci, obrátí-li svoji pozornost k následkům plynoucím z umělých
metod kontroly porodnosti a z pohnutek pro jejich užívání. Ať především uváží,
jak široká a snadná cesta by se tím otevřela manželské nevěře a všeobecnému
úpadku mravnosti. Není třeba mnoho zkušeností, abychom poznali lidskou slabost
a abychom si uvědomili, že lidé – zejména mladí, kteří tak snadno podléhají
smyslné žádostivosti – potřebují povzbuzení k zachovávání mravního zákona.
Proto se jim nemají dávat snadné prostředky k jeho porušování. Je třeba se
obávat, že muži zvyklí na antikoncepční praktiky ztratí úctu k ženám. Přestanou
se starat o jejich tělesnou a psychickou rovnováhu. Budou je považovat za pouhé
nástroje pro uspokojení své smyslné žádostivosti a nikoli už za družky, se
kterými mají jednat s uctivostí a láskou.
Konečně bedlivě uvažme, jaká nebezpečná zbraň by takto
byla dána do rukou těch veřejných autorit, které jen málo dbají mravního
zákona. Mohl by někdo vytýkat některé vládě, že k řešení problémů, které se
týkají celého národa, používá to, co je pro manžele dovolené k řešení rodinných
obtíží? Kdo veřejným autoritám zabrání, aby upřednostňovaly, nebo dokonce lidem
předepisovaly, kdykoli to uznají za nutné, antikoncepční metody, které považují
za nejúčinnější? Takto by lidé, kteří se chtějí vyhnout obtížím individuálním,
rodinným nebo sociálním, s nimiž se setkávají při zachovávání Božího zákona,
vydali veřejné autoritě do rukou nejosobnější a nejintimnější poslání manželů.
Nechceme-li tedy poslání předávat lidský život
vystavit lidské libovůli, musíme nutně uznat, že existují určité hranice
lidského práva vládnout nad vlastním tělem a jeho funkcemi, které není dovoleno
překročit. Nikdo, ať je to soukromá osoba nebo veřejná autorita, tyto hranice
nesmí prolomit. Tyto hranice nemohou být vymezeny jinak než povinnou úctou k
celému lidskému tělu a jeho funkcím podle výše vzpomenutých principů a podle
správně chápaného „principu totality“ objasněného naším předchůdcem Piem XII.[21].
Církev ručí za pravé lidské hodnoty
18. Je
možné předvídat, že snad toto učení nebude všemi bez obtíží přijímáno. Je tolik
kritických hlasů, zesilovaných moderními sdělovacími prostředky, které jsou v
rozporu s hlasem církve. Církev však nepřekvapuje, že se – podobně jako její
Božský Zakladatel – stala „znamením odporu“[22].
Nevzdává se však kvůli tomu své povinnosti pokorně a pevně hlásat celý mravní
zákon jak přirozený, tak evangelijní.
Protože církev není jeho původkyní, nemůže o něm podle
své vůle rozhodovat. Je pouze jeho strážkyní a vykladatelkou, aniž by kdykoli
mohla prohlásit za dovolené to, co dovoleno není, protože je to svojí povahou
vždy v rozporu s pravým dobrem člověka.
Církev ví, že když hájí mravní řád manželství v jeho
úplnosti, přispívá k vytvoření civilizace opravdu lidské. Povzbuzuje člověka,
aby se nezříkal svých povinností a nehledal východisko v technických
prostředcích. Chrání tak důstojnost manželů. Věrna učení a příkladu Božského
Spasitele, projevuje církev lidem upřímnou a velkorysou lásku, protože jim chce
již na jejich pozemské pouti pomáhat, aby „jako Boží děti měli účast na
životě živého Boha, Otce všech lidí“[23].
***
III. Pastorační směrnice
Církev „Matka a Učitelka“
19. Tato
naše slova by nebyla skutečným výrazem myšlenek a starostlivosti církve, Matky
a Učitelky všech národů, kdyby poté, co lidi povzbudila k zachovávání Božího
zákona týkajícího se manželství, je v těžkých životních podmínkách, které v
naší době doléhají na rodiny a celé národy, nepodpořila v mravně dovolené
kontrole počtu dětí. Církev se totiž k lidem nemůže chovat jinak než Božský
Vykupitel: zná jejich slabost, má soucit se zástupy, přijímá hříšníky. Nemůže
však nehlásat zákon, který je zákonem lidského života obnoveného v původní
pravdě a vedeného Božím Duchem[24].
Zachovávání Božího zákona je možné
20. Učení
církve o správné kontrole početí je vyhlášením samotného Božího zákona.
Bezpochyby se bude mnohým zdát obtížně uskutečnitelné nebo zcela
neuskutečnitelné. A vskutku, jako všechny skutečnosti, které vynikají svou
vznešeností a prospěšností, si [jeho naplňování] žádá pevné předsevzetí a
značné úsilí jednotlivců, rodin a společnosti. Nedá se také uskutečňovat bez
pomáhající Boží milosti, která podpírá a posiluje dobrou vůli lidí. Ale ten,
kdo tuto otázku do hloubky rozváží, uvidí, že takové úsilí povyšuje důstojnost
člověka a přináší prospěch lidské společnosti.
Sebeovládání
21. Správná
a čestná regulace porodnosti vyžaduje od manželů především, aby uznávali
skutečná dobra života a rodiny a vážili si jich a také aby se snažili získat
dokonalé ovládání sebe sama a svých tužeb. Ovládání přirozených pudů rozumem a
svobodnou vůlí bezpochyby vyžaduje sebezapření. Pouze tak budou projevy lásky
vlastní manželskému životu v souladu s pravým řádem. [Sebeovládání] je zvláště
nutné pro zachovávání periodické zdrženlivosti. Ale tato ukázněnost, jíž září
manželská čistota, nejenže manželské lásce neškodí, nýbrž jí naopak propůjčuje vyšší
lidskou hodnotu. Ukázněnost si žádá neustálé úsilí, pomáhá však manželům plně
se rozvinout ve ctnosti a obohacuje je duchovními dobry: přináší rodinnému
životu plody pokoje a míru a pomáhá při řešení obtíží jiného druhu; podporuje u
manželů něžnost a pozornost jednoho k druhému; pomáhá manželům zbavovat se
egoismu, který je nepřítelem pravé lásky, a prohlubuje v nich vědomí jejich
odpovědnosti; a konečně dává rodičům hlubší a účinnější autoritu při výchově
dětí. Jejich děti i dospívající pak během svého vyrůstání dosáhnou správného
oceňování lidských hodnot a mohou se u nich klidně a přiměřeně rozvíjet jejich
duševní a smyslové schopnosti.
Vytvořit vhodné prostředí pro zachovávání čistoty
22. Při
této příležitosti chceme obrátit pozornost vychovatelů a všech těch, jejichž
právem a povinností je starat se o obecné blaho lidské společnosti, na nutnost
vytvořit příznivé podmínky pro výchovu k čistotě, aby nad svévolí zvítězila
skutečná svoboda a aby bylo možné zachovávat mravní řád.
Proto všichni lidé, kterým záleží na pokroku
civilizace a na ochraně nejvyšších hodnot lidského ducha, musejí veřejně a
jednohlasně odsoudit vše, co dnes ve sdělovacích prostředcích moderní
společnosti vede k dráždění smyslů a k rozvolnění mravů – jako obscénní a
nemravná díla literární, divadelní či filmová. Bylo by nesprávné ospravedlňovat
špatnosti tohoto druhu požadavky umění nebo vědy[25] nebo
je obhajovat proto, že veřejná autorita v této oblasti ponechává volnost.
Naléhavá výzva nositelům veřejné moci
23. Chceme
nyní vyzvat vládnoucí činitele, kteří nesou hlavní odpovědnost za blaho
společnosti a mohou velmi mnoho přispět k zachovávání mravnosti: Nedopusťte,
aby poklesla mravnost vašeho lidu. Nedovolte, aby se skrze legislativu do
rodiny – základní buňky společnosti – zaváděly praktiky odporující přirozenému
a Božímu zákonu. Veřejná autorita může a má zvolit k řešení problému růstu
obyvatelstva jiné cesty: prozíravou rodinnou politiku a moudré vzdělávání
obyvatelstva, aby byl chráněn jak mravní zákon, tak svoboda občanů.
Jsme si dobře vědomi velkých těžkostí, s nimiž se v
této věci potýkají vlády, zvláště v rozvojových zemích. Jejich oprávněné obavy
jsme měli na mysli při vydání encykliky Populorum progressio. Na tomto
místě ale opakujeme s naším předchůdcem Janem XXIII.: „Při řešení těchto
otázek není dovoleno užívat prostředků a hledat cesty, které se příčí lidské
důstojnosti a jaké bezostyšně nabízejí ti, kdo o člověku a jeho životě smýšlejí
zcela materialisticky. Podle našeho názoru je možno tuto otázku vyřešit jen tehdy,
jestliže při hospodářském a společenském rozvoji jednotlivců a celého lidstva
budou zachovány a rozmnoženy pravé lidské hodnoty.“[26]
Bylo by jistě velkou nespravedlností činit Boží
prozřetelnost odpovědnou za to, co ve je skutečnosti důsledkem nemoudré vládní
politiky, nedostatku smyslu pro sociální spravedlnost, sobeckého hromadění
statků pro vlastní potřebu, nebo dokonce nedbajícího nezájmu podstoupit námahu
a převzít určité břemeno, aby se zajistilo zvýšení životní úrovně obyvatel a
všech jejich dětí[27]. Kéž všechny autority – jak to už
některé z nich konají – napnou znovu velkodušně všechny své síly. Ať se také
více rozšiřuje vzájemná pomoc všech členů velké lidské rodiny: zde se otvírá
prakticky neomezené pole působnosti pro velké mezinárodní organizace.
Slovo vědcům
24. Nyní
bychom rádi povzbudili vědce, kteří „mohou velmi prospět manželství a rodině
a pokoji svědomí, budou-li se společnou vědeckou prací snažit lépe objasnit
předpoklady mravně nezávadného řízení porodnosti“[28].
Zvláště je žádoucí, aby – podle přání vyjádřeného Piem XII. – lékařská věda
dokázala dát dostatečně spolehlivý základ čestné regulaci porodnosti založené
na sledování přirozených rytmů[29]. Takto vědci – a
zvláště vědci hrdě se hlásící ke katolické víře – svou prací učiní zřejmým, že,
jak církev učí, „mezi Božími zákony, týkajícími se na jedné straně předávání
života a na druhé straně pěstování pravé manželské lásky, nemůže být skutečný
rozpor“[30].
Křesťanským manželům
25. A
nyní se obracíme zvláště k našim synům a dcerám, především k těm, které Bůh
volá, aby mu sloužili v manželství. Církev, která učí neodvolatelným požadavkům
Božího zákona, také hlásá spásu a prostřednictvím svátostí otevírá cestu
milosti. Ta činí z člověka nové stvoření, které v lásce a pravé svobodě
odpovídá na záměr svého Stvořitele a Spasitele a shledává, že Kristovo jho je
příjemné[31].
Ať jsou tedy křesťanští manželé poslušni hlasu církve
a ať si připomenou, že jejich povolání ke křesťanskému životu, které se zrodilo
ze křtu, se ještě více vyhranilo a upevnilo svátostí manželství. Touto svátostí
jsou manželé posilováni a jakoby svěceni k věrnému plnění svých
povinností, k uskutečňování svého povolání až k dokonalosti a k vydávání
křesťanského svědectví před světem[32]. Jim Pán svěřuje
úkol dát lidem viditelně poznat svatost a sladkost zákona, který spojuje
vzájemnou lásku manželů se spoluprací s láskou Boha, původce lidského života.
Nemáme vůbec v úmyslu zamlčovat obtíže, jež jsou někdy
velké, s nimiž se mohou křesťanští manželé v životě potýkat. Pro ně, jako pro
každého, „je těsná brána a úzká cesta, která vede k životu“[33].
Ale naděje na tento život jim má svítit na cestu, aby odvážně usilovali žít „v
tomto nynějším věku rozvážně, spravedlivě a zbožně“[34]
s vědomím, že „tento viditelný svět pomíjí“[35].
Ať se tedy manželé ujmou svého náročného úkolu,
posilováni vírou a nadějí, která „neklame, protože Boží láska je nám vylita
do srdce skrze Ducha svatého, který nám byl dán“[36].
Ať se vytrvale modlí za Boží pomoc. Ať čerpají milost a lásku především z
věčného pramene eucharistie. A jestliže se dosud nevymanili z hříchu, ať
neklesají na mysli, ale ať se pokorně a vytrvale utíkají k Božímu
milosrdenství, které je štědře udělováno ve svátosti pokání. Takto budou moci dojít
k dokonalosti manželského života, jak ji popisuje apoštol: „Muži, každý z
vás ať miluje svou ženu, jako Kristus miloval církev (...) Tak také muž má mít
svou ženu rád jako vlastní tělo. Kdo má svou ženu rád, projevuje tím lásku sám
sobě. Nikdo přece nemá v nenávisti vlastní tělo, ale dává mu jíst a přeje mu.
Tak i Kristus jedná s Církví. (…) Toto tajemství je veliké: mám na mysli vztah
Krista a Církve. A proto každý z vás ať miluje svou ženu jako sám sebe a
manželka ať zase svému muži projevuje úctu“[37].
Apoštolát laiků žijících v manželství
26. Jedním
z nejcennějších plodů, které přináší vytrvalé úsilí o věrnost Božímu zákonu je,
že manželé nezřídka pociťují touhu sdílet své zkušenosti s druhými. Do širokého
rámce povolání laiků je tak zahrnut nový a velmi významný způsob apoštolátu:
rovný slouží rovnému. Manželé tak naplňují své apoštolské poslání vůči jiným
manželům tím, že se stávají jejich průvodci. Mezi všemi formami křesťanského
apoštolátu se tento zdá dnes být jedním z nejvhodnějších.[38]
Lékařům a zdravotnickému personálu
27. Stejně
tak si velmi vážíme lékařů a členů zdravotnického personálu, kteří při výkonu
svého poslání neusilují o lidský prospěch, ale o to, co od nich požaduje jejich
křesťanské povolání. Ať tedy vytrvale při každé příležitosti podporují ta
řešení, která jsou v souladu s vírou a zdravým rozumem. Ať se snaží, aby s nimi
v této věci souhlasili a řídili se podle toho i jejich kolegové. Ať též
považují za svou profesionální povinnost získat o této obtížné oblasti všechny
potřebné znalosti, aby mohli manželům, kteří se na ně obracejí, dobře poradit a
vést je po správné cestě. Manželé to od nich právem očekávají.
Kněžím
28. S
plnou důvěrou se obracíme na vás, drazí synové kněží, vy jste díky svému
svatému poslání rádci a duchovní vůdci jednotlivců i rodin. Vaším zvláštním
úkolem – především vás, kteří vyučujete morální teologii – je předkládat nauku
církve o manželství jasně a v úplnosti. Vy první se při výkonu svého úřadu
snažte být příkladem oddané vnitřní i navenek projevované poslušnosti vůči
učitelskému úřadu církve. Víte přece, že jste takovou poslušností vázáni nejen
pro důvody uvedené výše, ale i pro světlo Ducha svatého, kterým jsou obdařeni
pastýři církve při výkladu pravdy[39]. Víte také, že je
pro klid svědomí a jednotu křesťanského lidu nejvýš důležité, aby se všichni
jak ve věcech morálky, tak ve věcech nauky víry podřizovali učitelskému úřadu
církve a promlouvali jedním hlasem. A proto vás z celého srdce vyzýváme
starostlivými slovy velikého apoštola Pavla: „Napomínám vás, bratři, jménem
našeho Pána Ježíše Krista: Buďte všichni zajedno a ať nejsou mezi vámi
roztržky. Stejně usuzujte a stejně smýšlejte.“[40]
29. V
ničem neslevit ze spasitelné nauky Kristovy je vynikající forma lásky k duším.
K tomu ale musí vždy přistupovat trpělivost a láska, jakou projevoval při
rozhovoru a jednání s lidmi sám Vykupitel. On, který nepřišel svět odsoudit,
ale spasit[41], byl sice přísný ke hříchu, ale trpělivý a
milosrdný k hříšníkům.
Ať manželé ve svých těžkostech vždycky nacházejí ve
slovech a v srdci kněze ozvěnu hlasu a lásky našeho Vykupitele.
Promlouvejte s naprostou důvěrou, milovaní synové,
přesvědčeni o tom, že Svatý Duch Boží, který pomáhá učitelskému úřadu církve
předkládat správné učení, bude také osvětlovat srdce věřících a vyzývat je k
souhlasu s ním. Učte manžele nezbytné cestě modlitby a povzbuzujte je, aby
často a s vírou přistupovali ke svátostem eucharistie a pokání a nikdy se
nenechali svou slabostí připravit o odvahu.
Biskupům
30. Nyní,
na konci této encykliky, se obracíme s úctou a láskou na vás, drazí a ctihodní
bratři v biskupské službě; s vámi velmi úzce sdílíme péči o duchovní dobro
Božího lidu. Všechny vás naléhavě vyzýváme: Veďte své kněze, kteří vám pomáhají
v posvátné službě, i svoje věřící a s horlivostí a bez odkladu se věnujte
ochraně svatosti manželství, aby manželský život mohl dosáhnout své lidské a
křesťanské dokonalosti. Považujte to za jeden ze svých největších úkolů a
povinností svého poslání v současné době. Toto poslání vyžaduje, jak víte,
koordinaci pastorační služby ve všech oblastech lidské činnosti, v oblasti
ekonomické, kulturní a sociální. Pokud bude dosaženo pokroku ve všech těchto
různých oblastech současně, život rodičů a dětí v rodinách bude nejen
snesitelnější, ale i snazší a radostnější. Když bude věrně zachováván záměr,
který má Bůh se světem, soužití v lidské společnosti bude naplněno bratrskou
láskou a pravým pokojem.
Závěrečná výzva
31. Ctihodní
bratři, milovaní synové a všichni lidé dobré vůle. Voláme vás k velikému dílu
výchovy a růstu v lásce. Opíráme se přitom o neochvějné učení církve, jehož je
nástupce Petrův spolu se svými bratry biskupy strážcem a vykladatelem. Je to
opravdu veliké dílo jak pro svět, tak i pro církev, o tom jsme hluboce
přesvědčeni. Člověk totiž nemůže nalézt pravou radost, po níž z celého srdce
touží, bez zachovávání zákonů vepsaným Bohem do jeho přirozenosti. Tyto zákony
má moudře s láskou dodržovat. Na toto dílo a na vás na všechny, zvláště pak na
manžele, svoláváme hojnost milostí od Boha nejvýš svatého a nejvýš milosrdného
a jako jejich záruku vám udělujeme své apoštolské požehnání.
Dáno v Římě u sv. Petra ve svátek sv. Jakuba,
apoštola, 25. července roku 1968, v šestém roce našeho pontifikátu.
Papež Pavel VI.
Papež Pavel VI.
Překlad: Karel Skočovský (2008)
[1] Pius IX.: Enc. Qui Pluribus, Pius IX., Sv.
Pius X.: Snc. Singulari Quadam, Pius XI.: Enc. Casti Connubii, Pius XII.:
Promluva Magnificate Dominum, 2.11.1954, Jan XXIII. Enc. Mater et Magistra.
[2] Mat 28, 18-19
[3] Mat 7, 21
[4] Catechismus Romanus Concili Tridentini č. II., kap. VIII., Mater et Magistra 446-447, Gaudium et spes, č. 47-52
[5] Promluva Pavla VI. ke kardinálům 23.6.1964
[6] 1 Jan 4, 8
[7] Ef. 3, 15
[8] Gaudium et spes, č. 50
[9] Sv. Tomáš: Summa Theol. I-II, q. 94 a 2
[10] Gaudium et spes, č. 50-51
[11] Gaudium et spes, č. 49
[12] Pius XI.: Casti Connubii, Pius XII.: A.A.S. 43, 1951, str. 843
[13] Jan XXIII.: Mater et Magistra, str. 447
[14] Catechismus Romanus, Casti Connubii, Mater et Magistra, Gaudium et spes
[15] Pius XI.: Casti Connubii, Pius XII.: A.A.S. 1951, str. 843-844
[16] Catechismus Romanus, Casti Connubii, str. 559-561, Mater et Magistra, 447
[17] Pius XII.: A.A.S. 45, 1953, str. 788-799
[18] Řím 3, 8
[19] Pius XII.: A.A.S. 45, 1953, str. 674-675
[20] Pius XII.: A.A.S. 45, 1951, str. 846
[21] Pius XII.,: A.A.S. 45, 1953, str. 674-675
[22] Luk 2, 34
[23] Pavel VI.: Populorum progressio č. 21
[24] Řím kap. 8
[25] II. Vat. konc.: Inter Mirifica č. 6-7
[26] Mater et Magistra, str. 447
[27] Populorum progressio č. 48-55
[28] Gaudium et spes, č. 52
[29] A.A.S. 43, 1951, str. 51
[30] Gaudium et spes, č. 51
[31] Mat 11, 30
[32] Gaudium et spes č. 48, II. Vat. konc.: Lumen Gentium č. 35
[33] Mat 7, 14; Žid 12, 11
[34] Tit 2, 12
[35] 1 Kor 7, 31
[36] Řím 5, 5
[37] Ef 5, 25; 28-29; 32-33
[38] Lumen Gentium č. 35 a 41, Gaudium et spes č. 48-49, II. Vat. konc.: Apostolicam actuositatem č. 11
[39] Lumen gentium č. 25
[40] 1 Kor 1, 10
[41] Jan 3, 17
[2] Mat 28, 18-19
[3] Mat 7, 21
[4] Catechismus Romanus Concili Tridentini č. II., kap. VIII., Mater et Magistra 446-447, Gaudium et spes, č. 47-52
[5] Promluva Pavla VI. ke kardinálům 23.6.1964
[6] 1 Jan 4, 8
[7] Ef. 3, 15
[8] Gaudium et spes, č. 50
[9] Sv. Tomáš: Summa Theol. I-II, q. 94 a 2
[10] Gaudium et spes, č. 50-51
[11] Gaudium et spes, č. 49
[12] Pius XI.: Casti Connubii, Pius XII.: A.A.S. 43, 1951, str. 843
[13] Jan XXIII.: Mater et Magistra, str. 447
[14] Catechismus Romanus, Casti Connubii, Mater et Magistra, Gaudium et spes
[15] Pius XI.: Casti Connubii, Pius XII.: A.A.S. 1951, str. 843-844
[16] Catechismus Romanus, Casti Connubii, str. 559-561, Mater et Magistra, 447
[17] Pius XII.: A.A.S. 45, 1953, str. 788-799
[18] Řím 3, 8
[19] Pius XII.: A.A.S. 45, 1953, str. 674-675
[20] Pius XII.: A.A.S. 45, 1951, str. 846
[21] Pius XII.,: A.A.S. 45, 1953, str. 674-675
[22] Luk 2, 34
[23] Pavel VI.: Populorum progressio č. 21
[24] Řím kap. 8
[25] II. Vat. konc.: Inter Mirifica č. 6-7
[26] Mater et Magistra, str. 447
[27] Populorum progressio č. 48-55
[28] Gaudium et spes, č. 52
[29] A.A.S. 43, 1951, str. 51
[30] Gaudium et spes, č. 51
[31] Mat 11, 30
[32] Gaudium et spes č. 48, II. Vat. konc.: Lumen Gentium č. 35
[33] Mat 7, 14; Žid 12, 11
[34] Tit 2, 12
[35] 1 Kor 7, 31
[36] Řím 5, 5
[37] Ef 5, 25; 28-29; 32-33
[38] Lumen Gentium č. 35 a 41, Gaudium et spes č. 48-49, II. Vat. konc.: Apostolicam actuositatem č. 11
[39] Lumen gentium č. 25
[40] 1 Kor 1, 10
[41] Jan 3, 17