Humanum Genus
Encyklika papeže Lva XIII.
Z němčiny přeložil K. T. Tento překlad nemá církevní
schválení.
Pokolení lidské se rozdělilo na dva tábory stojící v
ostrém protikladu, a to již tehdy, když závistí ďáblovou hanebně odpadlo od
svého Stvořitele a Dárce nebeských darů, od svého Boha. A z těchto táborů jeden
se ustavičně bije za pravdu a ctnost, druhý za to, co je s pravdou a ctností v
rozporu. První tábor je království Boží na zemi, pravá to Církev Ježíše Krista,
a ti, kdož k němu chtějí přináležet z hloubi duše své a cílevědomým úsilím o
spásu, jsou ponoukáni k tomu, aby sloužili Bohu a Jeho Jednorozenému Synu celou
svou myslí, s nejvyšším vypětím své vůle.
Druhý tábor je královstvím Satanovým, jemuž jsou
poddáni všichni ti, kdož se řídí neblahým vzorem svého vůdce a prarodičů,
vzpírající se uposlechnout věčného Zákona Božího a mnoho věcí podnikající bez
ohledu na Boha, mnoho pak proti Bohu. Toto dvojí království, jež se podobá
dvěma obcím, řízeným protichůdným zákonodárstvím a sledujícím protichůdné cíle,
jasně zřel a popsal sv. Augustin a těmito slovy stručně a výstižně vyjádřil
příčinu, jež oběma dala vznik:
"Dvě lásky zplodily dvě obce: pozemskou totiž
lásku k sobě, ústící až v pohrdání Bohem, nebeskou vpravdě lásku k Bohu, ústící
až k pohrdání sebou." (De civitate Dei, XIV 17)
Zednářství obcí Satanovou
Vybaven nejrozmanitějšími zbraněmi a s využitím
nejrůznější bojové taktiky srazil se během všech těch století jeden tábor s
druhým, i když ne vždy se stejným zápalem a náporem. V dnešní době je však
zřejmo, že stoupenci zla vcházejí ve spiknutí a za vedení a podpory tzv.
zednářů - svazu, jež je široko a daleko rozvětven a má pevnou organizaci -
šikují se k rozhodnému boji. Vždyť již vůbec neskrývají svých úmyslů a v
nejvyšší opovážlivosti povstávají proti Božímu Majestátu, Církvi svaté veřejně
a otevřeně chystají záhubu, a to s tím cílem, aby úplně oloupili, kdyby to bylo
možné, křesťanské národy o dobrodiní, vykoupená Ježíšem Kristem, Spasitelem
světa.
Nás pak v zármutku nad těmito zly pudí láska, abychom
často volali k Bohu:
"Hle, jak zuří nepřátelé Tvoji a Ti, kdož Tě
nenávidí, pozvedají hlavu. Na lid Tvůj se tajně smlouvají a v úradu vcházejí
proti Tvým svatým. Pojďte, praví, vyhladíme je z počtu národů." (Žalm 82,
2-4)
Účel encykliky
Za tak naléhavého nebezpečenství, v době tak strašného
a tvrdošíjného útočení na křesťanství, je Naší povinností upozornit na
nebezpečí, ukázat na nepřítele a podle svých možností čelit jejich záměrům a
taktice, aby nezhynuli ti, jejichž spása nám byla svěřena, a království
Kristovo, které Jsme přijali do své ochrany, ať nejen je silné a neporušeně
trvá, ale ať stále vzrůstá po celém světě o nové členy.
Podstata a síla zednářství
Římští velekněží, Naši předchůdcové, ve své ustavičné
bdělosti o spásu křesťanského lidu velmi rychle rozpoznali tohoto úhlavního
nepřítele, vynořujícího se na světlo denní z temnot tajného spiknutí. Věděli
kdo je a oč usiluje, dovedli také myslet na budoucnost a pohotově varovali
vládce a národy, aby se nedali nachytat taktikou a nástrahami, přichystanými k
jejich oklamání.
První upozornil na toto nebezpečí Klement XII. r. 1738
(Cont. In eminenti); jeho konstituci potvrdil a obnovil Benedikt XIV. (Const.
Providas 1751) a v jejich stopách kráčel Pius VII. (Const. Eclesiam a Christo
Jesu, 1821) a Lev XII. pojal do své apoštolské konstituce "Quo
graviora" (13. 3. 1825) akta a dekrety předcházejících papežů o této věci
a potvrdil je s konečnou platností. (Const. z 13.3.1825).
V témže smyslu vyzněly projevy Pia VII. (Encyklika
Traditi, 1829) a zvláště pak Pia IX. (Encyklika Mirari vos, 1832).
Když byla již zjevně odhalena organizace i duch
zednářské sekty podle toho, jak se projevovala navenek i z průběhu soudních
procesů, když byl zveřejněn jejich řád, obřady i písemné doklady, k nimž se
nezřídka družila ústní svědectví zednářů samých, pozvedl tento Apoštolský
stolec svého hlasu a veřejně prohlásil, že zednářská sekta byla ustanovena
proti právu lidskému i Božímu, aby vyvíjela neméně zhoubnou činnost proti
křesťanství jakož i proti státu. Proto s největším důrazem zakázal, aby se
nikdo nestal členem zednářského svazu a stanovil tresty, jimiž Církev zpravidla
velmi těžce postihuje provinilce.
Toto opatření popudilo k hněvu zednáře, kteří soudili,
že se mohou vykroutit nebo alespoň oslabit pádnost těchto hlasů odsouzení
jednak tím, že jimi budou opovrhovat, jednak tím, že se uchýlí k pomluvám, a
obvinili papeže, kteří příslušná rozhodnutí učinili, že buď nejsou spravedlivá,
nebo že jsou upřílišněná. Takovým způsobem se tedy pokusili zlehčit vážnost a
závažnost apoštolských konstitucí Klementa XII., Benedikta XIV., Pia VII. a Pia
IX. Popravdě se však vyskytli příslušníci sekty, kteří doznávají, i když
neradi, že opatření římských papežů jsou zcela oprávněná, přihlédne-li se ke
katolickému učení a církevní kázni. Ukázalo se, že v této věci s papeži úplně
souhlasí mnohé hlavy států a státníci, kteří si vytkli za úkol informovat
Apoštolský stolec o zednářském svazu nebo sami o sobě je odsoudit k trestu
vydáním příslušných zákonů, jako tomu bylo v Holandsku, Rakousku, Švýcarsku,
Španělsku, Bavorsku, Savojsku a jiných částech Itálie.
Opatření papežů a skutečný stav věcí
Co je však nanejvýš důležité, události potvrdily
prozíravost Našich předchůdců; jejich předvídavé a otcovské starosti však
nedošly ani vždy a všude žádoucího úspěchu. A to jak pro pokrytectví a
vychytralost postižených sektářů, tak pro nerozvážnou lehkomyslnost právě těch,
kteří měli mít největší zájem na tom, aby byli ustavičně ve střehu. Proto se
během půldruhého století zednářská sekta mimo očekávání neobyčejně rozšířila;
odvahou a lstí pronikla do všech odvětví státního života a nabyla takové moci,
že jak se zdá, již státy téměř ovládla.
Tento rychlý a nebezpečný rozmach postihl Církev, moc
vládců a obecné blaho právě tou pohromou, jakou Naši předchůdcové již dávno
předvídali. Dospělo to tak daleko, že pro budoucnost je nutno mít velké obavy,
nikoliv o Církev, jež má daleko pevnější základ, než aby se dala zviklat
přičiněním lidským, ale o osud těch států, v nichž má příslušnou moc ta sekta,
o níž jednáme, nebo jiné sekty, které se zednářům propůjčují za jejich
pomocnice a náhončí.
Nutnost papežova zásahu
Z těchto důvodů jsme nahlédli, jakmile jsme se ujali
vedení Církve a plně jsme si uvědomili nutnost čelit vahou své vážnosti proti
tomuto velkému zlu, pokud je to v Naší moci. Proto také jsme se vypořádali,
když se Nám naskytla vhodná příležitost, se stěžejními zásadami, jež jsou
zřejmě proniknuty zvráceností zednářských ideí.
Tak v encyklice "Quod apostolici numeris"
jsme se jali usvědčovat přeludy socialistů a komunistů, v jiném pak okružním
listě "Arcanum" jsme usilovali o obhájení a vysvětlení pravého a
pravdivého pojmu rodinné pospolitosti, jež tkví a pramení v manželství, nadto
pak ještě v encyklice, začínající slovem "Diuturnum", jsme vyložili
ideu politické moci podle zásad křesťanské moudrosti, jež je v podivuhodné
shodě se samotnou přirozeností věcí, s blahem národů a vládců.
Nyní jsme si však vytkli po vzoru Našich předchůdců
upřít zcela svou pozornost právě na zednářský svaz, na jeho celkové učení a
zaměření, na jeho tradiční názory a způsob jednání, aby tím stále více byla
objasňována jeho moc působit zlo a aby se tím přispělo k zabránění nákazy
zhoubného moru.
Jsou různé sekty, jež se sice liší jménem, obřady,
organizační formou a původem, poněvadž však mají jakýsi společný cíl a druží se
k sobě názorovou podobností v hlavních věcech, shodují se ve skutečnosti se
sektou zednářskou. Ta je jakýmsi ústředím, odkud se rozcházejí a kam se opět
všechny vracejí. A ačkoliv se zdá, že tyto sekty nyní nechtějí právě zůstat v
temnotách ukryty a scházejí se za denního světla a před očima občanů vydávají
své časopisy, nicméně pronikneme-li hlouběji do věci, zůstávají tajnými
společnostmi a podržují si svou taktiku. Vždyť většina věcí je u nich zahalena
rouškou tajemství a platí tam zákony, že musí s největší bedlivostí zůstat
utajeny netoliko před nečleny, ale i před velmi mnohými příslušníky sekty. Sem
patří jejich nejdůvěrnější a hlavní cíle, jména nejvyšších předáků
spikleneckých organizací, všelijaké tajemné schůzky úzkých kroužků, a rovněž i
jejich rozhodnutí, jakými prostředky mají být provedena a kterých lidí se má k
tomu použít. Ten účel zajisté sleduje i ono mnohonásobné kastovnictví mezi
zednáři, jež se týká jak práv, tak i povinností a úkolů. K němu vede promyšlené
rozlišení řádů, stupňů a přísná kázeň, jež jim vládne. Zasvěceným zednářům se s
největším důrazem nařizuje, aby se zavázali, ba zvláštní přísahou odpřísáhli,
že nikdy, nikomu a žádným způsobem neučiní náznak o svých soudruzích,
dorozumívacích znameních a učení sekty. Tak pod vylhaným zevnějším zdáním a s
uměním ustavičného přetvařování vynakládají zednáři co největší úsilí, jako
kdysi manichejci, aby se skryli a neměli jiných svědků kromě svých lidí.
Vyhledávajíce tajné kouty, poněvadž to jim skýtá výhody, nasazují si masku
literátů a filosofů, sdružujících se k "prohloubení" svého
"vzdělání"; stále mají na jazyku, že usilují o pokrok civilizace, že
překypují láskou k sociálně slabým, že se chtějí lidu postarat jenom o větší
blahobyt a aby co největší počet lidí měl podíl na výhodách, jež skýtá občanská
společnost. Avšak tyto úmysly, i když by byly myšleny upřímně, přece nejsou
jejich posledním cílem.
Nad to jsou ještě přijímaní členové nuceni slíbit a
zaručit se, že budou na slovo poslušni svých vůdců a mistrů, že jim budou zcela
poddáni a oddáni, že jsou připraveni na každý jejich pokyn a na pouhé znamení
vykonat rozkaz; budou-li jednat jinak, pak se podrobí všemožným hrozným trestům
i samé smrti. A vskutku, nezřídka jsou smrtí trestáni ti, o nich se soudí, že
zradili tajné učení nebo že se vzepřeli vykonat uložený rozkaz, a to s takovou
odvahou a obratností, že vrah velmi často unikne spravedlnosti,
pronásledovatelce a mstitelce zločinů.
Avšak žít v přetvářce a chtít zůstat utajen,
zavazovat si lidi jako otroky a při tom je ani dostatečně neuvědomit, komu
vlastně slouží za nástroj, zbavit je vlastní vůle a používat jich ke každému
zločinu, ozbrojit pravici k vraždě a tím si zajistit beztrestnost za spáchaný
zločin - toť strašná nelidskost, neslučitelná s přirozeným řádem věcí. Proto
pouhý rozum a pravda usvědčuje společnost, jsoucí předmětem Našich úvah, že je
v rozporu se spravedlností a přirozenou mravností.
Zednářství a naturalismus
A je to tím zřejmější, že také jiné, a to skvělé
důkazy usvědčují zednářský svaz, že se svou přirozenou povahou příčí mravnosti.
I když lidé vynikají velkou vychytralostí v utajování a jsou zvyklí lhát, přece
nemůže nenastat takový případ, aby se nějak neprojevila příčina, která je
taková podle svých účinků. Nemůže dobrý strom nésti ovoce špatné, aniž strom
špatný ovoce dobré.(Mat. 7, 18).
Ovoce pak plodí zednářská sekta zkázonosné a nejvýš
trpké, neboť z naprosto jistých údajů, které jsme výše uvedli, vyplývá to, v
čem její zájmy vrcholí, totiž od základu zničit veškeren řád náboženský a
státní, jak byl vytvořen křesťanskými zřízeními, a podle svých ideí vytvořit
jiný, vyvozený z ryzího naturalismu.
Zednářství a zednáři
Je však záhodno, aby to, co jsme řekli nebo co
řekneme, bylo chápáno o sektě zednářské, vystižené ve své podstatě a pokud je
organisačně nadřízena spřízněným a sdruženým společnostem; neplatí to však o
jednotlivých příslušnících těchto společností. Mezi nimi zajisté se mohou
vyskytovat - a to nikoliv výjimečně - i lidé, kteří sice nejsou bez viny,
poněvadž se zapletli do společností takového druhu, přece však nemají sami o
sobě účast na hanebných činech, ani neznají konečného cíle, jehož se tajné
společnosti snaží dosáhnout. Rovněž ze samotných sdružení některá snad ani
vůbec neschvalují krajní závěry, k nimž by měla logicky dojít, ježto nutně
vyplývají ze společných zásad, kdyby je hanebnost sama neodstrašovala svým
hnusem. A opět místní a časové okolnosti nutí některá sdružení, aby si vytkla
rozumnější cíle, než by si sama přála neb jaké jiná sdružení sledují. A přece
se proto nemají pokládat za cizí zednářskému svazu, protože ten nelze ani tak
posuzovat podle činů a dokonaných skutečností, jako podle ideové základny.
Naturalismus v zednářské praxi
Je pak jádrem učení naturalistů, jak již samotné jméno
dostatečně naznačuje, že lidská přirozenost a lidský rozum mají být učitelem a
svrchovaným pánem ve všech věcech. Podle toho se buď pramálo starají o své
povinnosti vůči Bohu, nebo je podvracejí neurčitými a bludnými názory. Úplně
potírají Boží zjevení, neuznávají žádné náboženské dogma, žádnou pravdu, kterou
by neobsáhla lidská chápavost, žádného učitele, jemuž by se slušelo věřit pro
vážnost jeho úřadu. Poněvadž je pak jedinečným a jen katolické Církvi
vyhrazeným úkolem plně obsáhnout a neporušeně uchovat učení od Boha přijaté i
vážnost Učitelského úřadu s ostatními nadpřirozenými prostředky k spáse, proto
se proti ní obrací největší hněv a nápor protivníků.
Povšimněme si nyní, jak si počíná sekta zednářská v
oboru náboženském zvláště tam, kde může jednat podle svého, a vůbec usuďme, zda
se - jak se zdá - v praxi důsledně nezasazuje za provádění zásad naturalistů.
Vynakládá se zajisté dlouhé a houževnaté úsilí,
aby v občanské společnosti nic neznamenal Učitelský úřad Církve, nic neznamenala
její vážnost, a proto obecně hlásají a bojují za to, že náboženství a stát mají
být úplně odděleny. Tím vytlačují ze zákonodárství a státní správy velmi
blahodárný vliv katolického náboženství. A v důsledku toho se domnívají, že
státy mají být vedeny úplně bez zřetele na zřízení a příkazy Církve.
Nemají však věru dost na tom, že nedbají Církve,
nejlepší vůdkyně, dokud proti ní nepřátelsky nevystoupili a ji neurazili. Je
zajisté dovoleno beztrestně napadnout samotné základy katolického náboženství
slovem, perem i vyučováním. Nešetří se práv Církve a sahá se na výsady, jimiž
byla Bohem obdařena. Ponechává se jí co nejmenší svoboda jednání, a to zákony,
které zdánlivě nedělají dojem, že by ji příliš znásilňovaly, jež však byly jen
proto vydány, aby omezovaly její svobodu. Rovněž vidíme, že na kněžstvo
doléhají mimořádné a těžké zákony, aby početně klesalo a bylo zbaveno všech
prostředků, zbytky církevního jmění podléhají velmi přísné vázanosti a jsou
vydány libovůli státních úředníků, řeholní pospolitosti byly zrušeny a
rozptýleny.
Boj proti papežství
Vpravdě již dlouho zuří boj proti Apoštolskému Stolci
a římskému papeži. Nejdříve ho sice zbavili pod předstíranými záminkami jenom
světské vlády jakožto záštity jeho svobody a práva, brzo však byl vehnán do postavení
nespravedlivého a zároveň nesnesitelného, poněvadž mu byly ze všech stran
působeny nesnáze, a to v dnešní době dospělo tak daleko, že stoupenci těchto
sekt již otevřeně vyhlašují to, co bylo dlouho předmětem jejich tajných
jednání, že se totiž má odstranit posvátná moc papežů a z kořene vyvrátit
samotné papežství, jež je zřízením Božím. A i kdyby nebylo jiných důkazů, dosti
to naznačuje svědectví lidí zasvěcených, z nichž většina častokrát, jak již
dříve tak i opětovně v nedávné době prohlásila za skutečný cíl zednářstva, že s
nesmiřitelnými projevy nepřátelství stíhají co nejtvrději vše katolické a že
nespočinou dříve, dokud neuvidí v troskách vše, co římští papežové ustanovili
na poli náboženském.
Zednářská taktika
To pak, že noví příslušníci sekty nejsou vůbec nuceni,
aby se zříkali katolicismu, nejen že neodporuje zednářským záměrům, ale naopak
jim spíše slouží. Především touto taktikou snadno oklamávají lidi prostoduché a
neobezřelé a nechávají otevřené dveře pro vstup mnohem většího počtu dalších. A
dále tím, že přijímají do svých řad příslušníky všech možných náboženství,
dosahují v praxi toho, že jim vštípí ten velký blud dnešní doby, že není třeba
se o náboženství starat a že mezi náboženstvími není rozdílu. Tento postup je
zajisté myšlen k zániku všech náboženství, především katolického, které nelze
bez vrcholného bezpráví srovnávat se všemi ostatními, poněvadž jediné ze všech
je pravé.
Popírání nadpřirozených pravd
Naturalisté jdou však ještě dále. Když se v zásadních
věcech dali na nesprávnou cestu, nezadržitelně upadají do krajnosti, ať už pro
slabost lidské přirozenosti, ať z dopuštění Boha, postihujícího spravedlivými
tresty jejich pýchu. Tím se stává, že nemají jasného a pevného názoru o
pravdách, jež se dají jasně pochopit přirozeným světlem rozumu, k nimž patří
zajisté tyto:
existuje Bůh,
lidská duše je úplně oproštěna od hmoty a je nesmrtelná.
existuje Bůh,
lidská duše je úplně oproštěna od hmoty a je nesmrtelná.
Avšak týmž bludným směrem pluje zednářská sekta a
naráží na táž úskalí. I když totiž v celku vyznávají, že Bůh existuje, přece
sami dosvědčují, že s tím všichni jednotlivci úplně nesouhlasí a že nemají v
této věci pevného a vyhraněného názoru. Ostatně se ani netají tím, že právě
otázka existence Boží je u nich hlavním pramenem a důvodem k roztržce, ba je
známo, že i v nedávné době vyvstal mezi nimi nemalý spor o této věci.
Ve skutečnosti dává sekta svým zasvěcencům úplnou
volnost, aby mohli plným právem hájit své stanovisko, že Bůh je i že Bůh není.
A ti, kdož příkře popírají existenci Boha, jsou beze všech obtíží
"zasvěcováni" jako ti, kdož se domnívají, že Bůh sice existuje, mají
však o Něm zvrácené názory, jako tomu bývá u panteistů, což ovšem není nic
jiného, než ponechat jakémusi nesmyslnému zdání Boží přirozenost, její pravou
existenci však popřít. A když se tato nejzákladnější pravda vyvrátí nebo se jí
otřese, musí nutně zakolísat také ty pravdy, k jejichž poznání nás vede
přirozený řád, že vše povstalo svobodným aktem vůle Boha stvořitele, že svět je
řízen Prozřetelností, že duše lidská nezaniká a že po tomto pozemském životě
nadejde jiný.
Důsledky naturalismu v životě veřejném i soukromém
Když se pohřbí tyto pravdy, jež tvoří základ
přirozeného řádu a hlavní pilíř poznání a životní praxe, tu se brzy projeví
následky toho v mravním životě jedince i společnosti.
Přecházíme mlčením ctnosti nadpřirozené, které bez
zvláštní Boží přízně a Božího daru nikdo nemůže uskutečňovat, ba ani jich
dosáhnout; je zajisté samozřejmé, že po nich nenacházíme ani stopy u těch,
kteří nechtějí znát a opovrhují Vykoupením lidského pokolení, Boží milostí,
svátostmi a blažeností, které mají dosáhnout v nebi.
Mluvíme o povinnostech, jež vyplývají z přirozené
mravnosti. Bůh totiž, Tvůrce světa a zároveň jeho prozíravý Vládce, věčný
zákon, přikazující zachovávat přirozený řád, zakazující je porušovat, poslední
lidský cíl, nesmírně povznesený nad věci lidské mimo dosah pohostinství na
tomto světě - to jsou prameny, to jsou zdroje veškeré spravedlnosti a
mravnosti.
Jestliže ty se odstraní - což dělají naturalisté
stejně jako zednáři -, bude znemožněno poznání, v čem spočívá znalost dobra a
zla a oč se opřít. Mravouka, která je jedině přijatelná pro zednářský svět a v
níž chtějí vychovávat dospívající mládež, musí být ta, kterou nazývají buď
občanskou nebo laickou nebo svobodnou - jinými slovy mravouka, v níž není ani
náznaku o náboženství. Jak je však tato morálka ubohá, jak postrádá vší
pevnosti a při každém závanu vášní se kymácí, toho postačující ukázkou je
politováníhodné ovoce, které se již částečně ukazuje. Kde došlo k odstranění
křesťanského řádu a kde se pak laická morálka ujala celkem svobodné vlády, tam
rychle berou za své šlechetné a neporušené mravy, nabývají půdy strašné a
bludné názory a den ze dne se šíří zločinnost. A nad tím se běduje a naříká, a
totéž nezřídka dosvědčují i velmi mnozí z těch, kteří to neradi přiznávají,
nutí je však k tomu zřejmá pravda.
Poněvadž je mimo to lidská přirozenost poskvrněna
prvotním hříchem a tudíž mnohem náchylnější k neřesti než ke ctnosti, je vůbec
nutným předpokladem mravnosti držet na uzdě nezřízené choutky ducha a pudovou
stránku podřídit rozumové. V tomto boji je velmi často nutné zhrdnout
pozemskými zájmy a podrobit se velkým útrapám a obtížím, aby rozum zvítězil a
udržel si svou vládu. Avšak naturalisté a zednáři, nemajíce vůbec víry v pravdy
Bohem zjevené, popírají, že otec lidského pokolení zhřešil, a proto se
domnívají, že svobodná vůle není vůbec "oslabena a nakloněna ke
zlému". Zásadně přehánějí skvělé vlastnosti lidské přirozenosti, jedině do
ní kladou podstatu a pravidlo spravedlnosti a nemohou pochopit, že je třeba ustavičného
boje a vrcholné vytrvalosti, aby byl zdolán nápor a ovládnuty choutky lidské
pudové stránky.
Proto také vidíme, že se běžně lidem nabízí hojnost
všech možných lákadel k probouzení vášní: denní tisk a brožurky, postrádající
vší úměrnosti a studu, divadelní představení, vyznačující se nestoudností,
náměty děl cynicky čerpané podle zásad tak zvaného realismu, všelijaké důmyslné
a vyumělkované prostředky k změkčilému a rozmařilému životu, slovem všechny ty
rafinovanosti, lichotící touze po rozkoši, jež mají oslabit a uspat ctnost.
Takto jednají hanebně, za to však zcela důsledně ti, kdo potlačují naději na
nebeská dobra a veškerou svou blaženost připoutávají k věcem pomíjejícím a
tíhnou s ní takřka pod povrch země.
Zkáza mravů v zednářském plánu
K potvrzení toho, co bylo řečeno, může posloužit
skutečnost, kterou lze obtížněji slovy vyjádřit než ji pochopit. Poněvadž totiž
lidem prohnaným a vychytralým nikdo nesloužívá s takovou otrockou povolností
jako ti, jichž duch je vysílen a podlomen vládou vášní, vyskytli se v zednářské
sektě mužové, kteří vyhlásili a navrhli, že se mají plánovitě a uměle nasadit
všechny páky, aby dav vybil své vášně ničím neomezenou zlovůli; jen tímto
způsobem bude úplně v jejich moci a povolným nástrojem ke každému zločinu.
Rodina a výchova
Pokud jde o rodinné soužití, dá se celé učení
naturalistů vystihnout takto: Manželství je jenom jakýmsi druhem občanské
smlouvy; právem lze je rozvázat se souhlasem těch, kdož smlouvu uzavřeli, moc
nad manželským svazkem náleží těm, kdož řídí stát. Při výchově dětí se jim nemá
vštěpovat žádný pevný a vyhraněný názor; je záležitostí každého z nich, aby si
samy zvolily své náboženství. V tom se však s naturalisty úplně shodují
zednáři, a nejen že se shodují, ale již dlouho se snaží, aby tyto názory
pronikly do mravů a do denního života. V mnohých krajinách, a to i katolických,
je uzákoněno, že není žádného sňatku kromě civilního, jinde zákony umožňují
rozluky, jinde se vynakládá úsilí, aby to co nejdříve bylo dovoleno. A tak
vývoj směřuje k tomu, aby se změnila podstata manželských svazků, jež se mají
stát nejistými a vratkými spojeními, které spřáhne vášeň a zase rozváže,
změní-li se vrtochy.
S největším záluskem spiklenců také sekta zednářů
směřuje k tomu, aby na sebe strhla výchovu mládeže. Vyciťují, že snadno mohou
podle své libovůle utvářet poddajný a ohebný věk a tak jej usměrnit jak chtějí.
Proto nedovolují, aby na výchově a vyučování dětí měli podíl služebníci Církve
ani jako učitelé, ani jako vychovatelé, a již na více místech dosáhli toho, že
výchova dospívající mládeže zcela podléhá laikům a ve výchově mravní je dán
výhost jakémukoliv poučení o oněch největších a nejsvětějších povinnostech, jež
váží člověka k Bohu.
Rovnost a volnost - zednářské heslo
Následují zásady politické vědy. V tomto oboru stanoví
naturalisté, že všichni lidé jsou rovnoprávní a že jejich postavení je po všech
stránkách úplně stejné. Každý jedinec je svou přirozeností svobodný, nikdo nemá
práva druhému poroučet; chtít pak, aby lidé byli poslušni jakékoliv autority,
pokud vychází odjinud než od nich samotných, znamená je znásilňovat. Je tedy
lid svrchovaným pánem: vládnout lze jen s pověřením nebo souhlasem lidu, takže
je zajisté dovoleno zbavit vládce jejich hodnosti i proti jejich vůli. Zdrojem
těchto občanských práv je buď lid nebo vládní moc ve státě, a to jen taková,
která odpovídá moderním představám. Mimo to je záhodno, aby stát byl
bezbožecký; není důvodu, proč by se při různých formách náboženství dávala
přednost jedněm před druhými- všechna musí být postavena na stejnou úroveň.
Je pak více známo, než aby to bylo třeba dokazovat, že
tytéž nauky nacházejí stejného zalíbení u zednářů a že podle jejich obrazu a
vzoru chtějí utvářet státy. Vždyť již dlouho o to usilují všemi silami a
prostředky, a tím právě razí cestu mnohem radikálnějším sektářům, kteří z toho
překotně vyvozují ještě horší závěry a vymýšlejí si majetkové vyrovnání a
společné užívání všech hmotných statků po odstranění stavovských a majetkových
rozdílů.
Stručné odmítnutí zednářských zásad
Z toho, o čemž jsme v hrubých rysech pojednali,
dostatečně vyplývá, čím vlastně je zednářská sekta a jakými cestami se ubírá.
Hlavní zednářská dogmata jsou v tak velkém rozporu s rozumem a logikou, že
nemůže být nic zvrácenějšího. Chtít ze světa sprovodit náboženství a Církev,
kterou Bůh založil sám a k nesmrtelnosti ji ostříhá, chtít po osmnácti
stoletích znovu přivolat pohanské mravy a zřízení, to je znamení velkorysé
hlouposti a nanejvýš opovážlivé bezbožnosti. A není ani méně strašné ani snáze
snesitelné to, že se odmítají dobrodiní, jež Ježíš Kristus získal svou dobrotou
nejen jednotlivým lidem, ale i rodinné a občanské pospolitosti, dobrodiní,
která jsou i podle úsudku samotných nepřátel křesťanství převeliká. V tomto
zběsilém a ohavném úsilí se takřka dá rozpoznat ona nesmiřitelná nenávist a
pomstychtivost, jíž Satan plane proti Ježíši Kristu.
Podobný je i druhý cíl zednářů, kteří se horlivě
pokoušejí podvrátit hlavní základy spravedlnosti a mravnosti, a nabízejí se za
pomocníky těm, kdož jako hovada chtějí, aby bylo dovolené, cokoliv se jim
zlíbí, což není nic jiného než dohánět lidské pokolení k potupné a nečestné
záhubě. Zvětšují zajisté zlo ona nebezpečí, jež podle plánu mají postihnout jak
rodinné tak občanské soužití. Jak jsme již jinde vyložili, dle souhlasného
názoru takřka všech náboženství a všech dob, existuje v manželství cosi
posvátného a závazného; Boží zákon pak stanoví, že je manželství
nerozlučitelné. Kdyby bylo připraveno o svůj posvátný charakter, kdyby je bylo
dovoleno rozloučit, pak nutně bude rodina vydána na pospas nejistotě a zmatkům,
ženy budou zbaveny své důstojnosti a o děti a jejich potřeby nebude spolehlivě
postaráno.
Nevěnuje-li stát žádnou péči náboženství a při
uspořádání a státní správě nebere vůbec zřetel na Boha, jako by vůbec neexistoval,
pak je to zaslepenost, o jaké nebylo slýcháno ani u pohanů, neboť v jejich
smýšlení a cítění tak pevně tkvěla představa netoliko o bozích, ale byli do té
míry přesvědčeni o nutnosti státního kultu, že se domnívali, že snáze lze
nalézti město bez půdy než bez boha. Vždyť pospolitost lidského pokolení, k níž
svou přirozeností tíhneme, byla ustanovena Bohem, původcem lidské přirozenosti.
Od Něho pak jako od svého Počátku a Zdroje prýští mohutný pramen nespočetných
dober, jimiž příroda oplývá. Proto jako jsme coby jednotlivci hlasem samotné
přirozenosti vybízeni Boha zbožně a svatě ctít, poněvadž jsme od Něj obdrželi
život a dobra, jež jsou životu dávána do vínku, a z týchž důvodů mají Jej ctít
národy i státy. Proto je jasné, že ti, kdož chtějí občanskou společnost zbavit
každé náboženské povinnosti, počínají si nejen nespravedlivě, ale také nemoudře
a nerozumně.
Poněvadž se pak lidé rodí, aby se z vůle Boží
sdružovali v občanskou pospolitost, je i vládní moc tak nezbytným poutem
občanského svazu, že se nutně musí rozpadnout, pokud se toto pouto odstraní. V
důsledku toho je vládní autorita odvozena od téhož Původce, který zplodil
společnost. Z toho pak logicky vyplývá, že vládce je služebníkem Božím, ať jím
je kdokoliv. Proto, pokud to vyžaduje cíl a přirozená povaha lidské
společnosti, sluší se poslouchat spravedlivých rozkazů zákonité moci nejinak
než velebnosti Boha, Vládce všehomíra a je největším omylem tvrzení, že to
záleží na vůli lidu, vypoví-li poslušnost, kdykoliv se mu to zachce.
Podobně nikdo nepochybuje, že všichni lidé jsou si
vzájemně rovni, přihlédneme-li k společnému původu a přirozenosti, k poslednímu
cíli, jenž je každému člověku vytčen, k právům a povinnostem, které z toho
přirozeně vyplývají. Poněvadž však nemohou mít všichni stejné vlohy a vzájemně
se liší jak duševními schopnostmi, tak tělesnými silami a ohromně se liší
mravy, vůlí a povahovými rysy,
proto nic tolik nepodporuje rozumu, jako chtít vše bez
rozdílu zahrnout v jedno a onu do důsledku provedenou rovnost zavést do zřízení
politického života. Jako se dokonale utvářené lidské tělo skládá ze skloubení a
spojení údů, jež se liší svým tvarem i funkcí, jsou-li však uvedeny v soulad a
na svém místě, vytvářejí krásný a silný celek, prokazující nezbytné služby, tak
také ve státě vykazují jedinci, kteří jej tvoří, takřka neomezenou různorodost.
Kdyby pak tito jednotlivci byli považováni za rovné a každý mohl jednat podle
své libovůle, nebude nic nestvůrnějšího než takový stát. Naopak, ponechá-li se
rozložení stupňů důstojenství, zájmů a dovedností, a pracují-li jednotlivci
podle svých schopností ke společnému dobru, budou skýtat obraz státu, jenž je
dobře uspořádán a odpovídá přirozenému řádu.
Ostatně se z těch buřičských bludů, o nichž jsme se
zmínili, musí státy obávat největších hrůz, neboť po odstranění bázně Boží,
úcty k Božím zákonům, po zhrdnutí vážností vládců, když se dovoluje a schvaluje
zvůle povstání, když vášně davu jsou vybičovány ke svévoli a jedinou uzdou je
strach před trestem, tu nutně musí dojít ke všeobecné revoluci a k podvrácení
stávajícího řádu. A právě tento revoluční převrat promyšleně plánují a otevřeně
vyhlašují socialistické a komunistické svazy, a ať neříká zednářská sekta, že
počiny socialistů a komunistů jsou jí cizí, poněvadž jednak příliš přeje jejich
záměrům, jednak stojí s nimi na téže názorové základně. A nesahá-li se ani
všude ani ustavičně k nejradikálnějším pokusům, nesmí se to přičítat ani učení
sektářů, ani jejich vůli, ale působení světla Bohem zjeveného náboženství,
které nelze uhasit, a také zdravější části lidstva, jež odmítá otroctví tajných
společností a statečně čelí jejich bláznivým pokusům.
Zednáři při práci
Kéž by všichni posuzovali strom podle ovoce a poznali
sémě a původ zel, která na nás doléhají, nebezpečí, která nám hrozí. Máme co dělat
s nepřítelem vychytralým a lstivým, jenž lichotí sluchu národů a vládců a jedny
i druhé nachytal populárními frázemi a pochlebováním. Tím, že se zednáři
vetřeli do přízně vladařů předstíráním přátelství, sledovali ten cíl, aby právě
je získali za mocné spojence a pomocníky k potlačení katolicismu. Aby si je
úplně osedlali, vytrvale pomlouvali Církev, že ze žárlivosti svádí s vladaři
boj o královskou moc a práva. Když se touto taktikou zabezpečili a nabyli
odvahy, počali získávat ohromnou moc v státní správě, stále připraveni otřást
základy říší a strhat hlavy států, lživě je obviňovat a vypovídat, kdykoliv se
zdálo, že si při výkonu vlády počínají jinak, než je zednářským přáním.
Nejinak si pošklebováním tropí posměch z národů.
Plnými ústy rozhlašují fráze o všeobecné svobodě a blahobytu, národ zaslepili
tvrzením, že prý Církev a vladaři jsou hlavní překážkou, aby se lid povznesl z
nespravedlivého otroctví a nouze, svým novotářstvím uvedli lid do varu a
probudili u něho žízeň ke zdolání jedné i druhé moci. Nicméně se však spíše jen
čeká a doufá v budoucí blahobyt, než aby byl uskutečněn. Naopak, lid je ještě
více ujařmován a nucen odříci si i to ulehčení v bídě, jehož by se mu snadno a
v hojné míře mohlo dostat, kdyby jeho poměry byly upraveny podle křesťanského
zřízení. Cokoliv však lidé podnikají proti řádu Boží prozřetelností
ustanovenému, sklízí za to jejich pýcha takový trest, že na bídný a jen na oko
skvělý osud narážejí právě tam, kde ve své nerozvážnosti očekávali osud
šťastný, odpovídající jejich přání.
Církev, vládcové a dobro lidu
Církev pak s největším důrazem přikazuje lidem, aby
poslouchali Boha, vrchního Vládce nad vším. Křivdilo by se jí tedy a byl by to
špatný názor, že buď žárlí na světskou moc, nebo že si částečně přivlastňuje
moc vládců. Církev naopak v plném rozsahu ukládá jako povinnost a zavazuje ve
svědomí dávat světské moci to, co je spravedlivé jí dávat. Poněvadž pak vládní
moc odvozuje od samého Boha, velice tím přispívá k důstojnosti světské moci a
nemálo jí pomáhá při získávání úcty a blahovůle občanů. Církev též jako
přítelkyně míru a živitelka svornosti zahrnuje všechny mateřskou láskou. Dbá
jedině toho, aby byla lidem nápomocna a proto učí spojovat spravedlnost se
shovívavostí, vládu se spravedlností a zákony s umírněností - ničí právo se
nesmí porušovat, musí se pracovat k udržení řádu a klidu ve státě, soukromou i
veřejnou péčí se musí ulehčovat bídě, a to v nejvyšší možné míře.
Ale právě proto se domnívají nebo - abychom užili slov
Augustinových - chtějí, aby se lidé domnívali, že křesťanské učení není
slučitelné s dobrem státu, poněvadž nehodlají vybudovat stát na pevných
základech ctností, ale na beztrestnosti neřestí.
Na základě tohoto pojednání bylo by především ve shodě
s politickou prozíravostí a nutné pro záchranu celku, aby se vládcové a národy
nespojovali se zednáři, ale aby se spojili s Církví k odrážení zednářských
útoků.
Odsouzení zednářství
Ať se toto tak těžké a příliš rozšířené zlo bude
jakkoliv vyvíjet, je Naší povinností, ctihodní bratři, plně se věnovat hledání
léků. Poněvadž zajisté chápeme, že nejpevnější naděje spočívá v síle Bohem
zjeveného náboženství - zednáři je tím více nenávidí, čím větší strach z něho
mají -, proto pokládáme za nejdůležitější použít tohoto nejzdravějšího zdroje
jako pomocníka proti společnému nepříteli. Proto My uznáváme platnost všech i
jednotlivých opatření a potvrzujeme svou Apoštolskou autoritou, cokoliv Naši
předchůdci římští papežové ustanovili, aby čelili konání a pokusům zednářským.
Rovněž potvrzujeme vše, co pod trestem zakázali, buď aby odradili věřící od
vstupu do takových společností nebo je přiměli z nich vystoupit. A při tom
zajisté nejvíce spoléháme na dobrou vůli křesťanů, a prosíme každého z nich ve
jménu vlastní spásy a žádáme, aby se považovali vázáni ve svém svědomí, že se
ani v nejmenším neodchýlí od toho, co v této věci Apoštolský stolec nařídil.
Výzva k biskupům
Vás pak, Ctihodní bratři, co nejdůrazněji žádáme,
abyste s námi spolupracovali a usilovně se snažili vyhubit tuto morovou nákazu.
Musíme hájit slávu Boží a spásu duší; budete-li mít v boji tyto dvě věci před
očima, nebude vám scházet odvaha, nebude se vám nedostávat statečnosti. Bude
pak věcí vaší prozíravosti posoudit, kterými prostředky by se nejlépe daly
zdolat překážky a závady.
Seznámit lid se zednářstvím
Poněvadž však s Naším úřadem spojená autorita nám
ukládá povinnost, abychom vám sami načrtli nějaký postup jednání, vytkněme si
toto:
1) Ze všeho nejdříve je třeba strhnout zednářům masku
a vrátit jim jejich vlastní tvářnost. Dále je třeba, abyste poučovali lid svými
promluvami a pastýřskými listy, pojednávajícími o tomto námětu, jakých úskoků
užívají takové společnosti, aby sváděly lidi a vábily je do svých řad, jak
zvrácené názory mají a jak hanebně jednají. A jak to již vícekrát potvrdili
Naši předchůdcové, ať si nikdo nemyslí, že se smí z jakéhokoliv důvodu stát
členem zednářské sekty, má-li pro něho katolická víra a vlastní spása takovou
cenu, jakou má mít. Ať nikoho neoklame pokrytecká počestnost - může se totiž
někomu zdát, že zednáři nepožadují ničeho, co by bylo v rozporu se svátostí
náboženství a mravů, protože však celá ideologie a účel sekty jsou zcela
neřestné /"Natura sceleris" tj. "svou podstatou zločin" -
pozn. překl./, je správné, že není dovoleno stávat se zednářem nebo je jakkoliv
podporovat.
Náboženské vzdělávání
2) Dále je třeba ustavičnými kázáními a povzbuzováním
získat lid pro horlivé vzdělávání ve svém náboženství, a k tomu cíli vřele
doporučujeme, aby se aktuálními spisy a přednáškami vysvětlovaly základy těch
nauk, na nichž spočívá křesťanská filosofie. Účelem toho je léčit vzděláváním
chorobné názory a opevnit lidskou mysl proti mnohotvárným podobám bludů a různým
lákadlům neřestí, a to zvláště nyní, kdy bezuzdnost psaní jde ruku v ruce s
nenasytnou dychtivostí po poučení. Veliké to zajisté dílo: na Vaší práci bude
mít podíl a Vaším druhem v práci bude především klérus, vyvinete-li úsilí, aby
vedl ukázněný život a byl řádně vědecky vzdělán.
Spolupráce laiků
Vpravdě však věc tak krásná a tak těžká vyžaduje
spolupůsobení činorodých laiků, kteří v sobě spojují lásku k náboženství a k
vlasti s bezúhonností a vzděláním. Až spojíte úsilí kněží a laiků, přičiňte se,
Ctihodní bratři, aby lidé získávali hlubokou znalost Církve a zamilovali si ji;
vždyť čím lépe ji budou znát a čím více ji budou milovat, tím více si znechutí
tajné společnosti a vystříhají se jich.
Třetí řád svatého Františka
Proto také ne bezdůvodně se chápeme této vhodné
příležitosti a opět připomínáme, co jsme již jinde vyložili, abyste horlivě
šířili a ochranu skýtali Třetímu řádu sv. Františka, jehož stanovy jsme nedávno
s prozíravou mírností upravili, neboť celým účelem řádu, jak byl stanoven
zakladatelem, je zvát lidi k napodobování Ježíše Krista, k lásce k Církvi, k
praktikování všech křesťanských ctností, a proto může prokázat velké služby při
potlačování nákazy nejničemnějších sekt. Nechť tedy den ode dne mohutní toto
svaté sdružení, od něhož lze mezi jinými plody očekávat to skvělé ovoce, aby se
lidský duch dal získat pro svobodu, bratrství a právní rovnost, ne pro zednáři
nesmyslně vymýšlená hesla, ale pro takovou rovnost a bratrství, jaké Ježíš
Kristus zjednal pokolení lidskému a jak je uskutečnil sv. František.
Mluvíme o svobodě dítek Božích, jež nás osvobozuje od
služby Satanovi a vášním, nejnešlechetnějším to pánům; mluvíme o takovém
bratrství, jehož původ spočívá v Bohu, společném Stvořiteli a Otci všech,
mluvíme o rovnosti, stojící na sloupech spravedlnosti a lásky, jež neodstraňuje
všechny rozdíly, ale z rozmanitosti života, služeb a zálib vytváří onen
podivuhodný a takřka harmonický soulad, jenž svou přirozenou povahou směřuje k
užitku a důstojnosti občanského soužití.
Nové dělnické odborářství podle starých vzorů
3) Na třetím místě stojí ono moudré zařízení předků,
od něhož se během doby upustilo, jež však může sloužit za vzor pro vytváření
něčeho podobného v přítomnosti. Míníme tím cechy čili sdružení řemeslníků, jež
by pod záštitou náboženství hájily zároveň i hmotné zájmy a bděly nad mravní
úrovní dělnictva. A jestliže je naši předkové podrobili zkoušce a po staletých
zkušenostech došli k názoru, že se osvědčují a jsou užitečné, dospěje k tomu
snad i naše doba, protože mají obzvláštní význam při podlamování sektářských
sil.
Ti, kdož se lopotí a nuzně živoří, nejen že jsou již
pro své postavení jediní ze všech hodni největší lásky a útěchy, nýbrž jsou
také nejvíce vydáni na pospas svůdcům, uchylujícím se ke lsti a podvodu. Proto
je třeba je podporovat s co největší laskavostí a zvát je do počestných
sdružení, aby nebyli přitahováni do špatných.
Proto bychom si velice přáli, aby byly ony cechy
přizpůsobeny době pro blaho lidu a obnoveny pod vedením a záštitou biskupů.
Máme pak nemalou radost z toho, že již na více místech byla ustavena taková
sdružení a rovněž i svazy zaměstnavatelů; obě tato sdružení si vytkla za cíl
pomáhat počestné třídě proletářů, podporovat a chránit jejich děti a rodiny a
udržovat v nich s mravní neporušeností lásku ke zbožnosti a znalost
náboženských pravd.
Křesťanská charita
V této souvislosti nechceme zde pomlčet o oné
společnosti, jež dává tak viditelný a zářný příklad a je tak proslulá svými
zásluhami o ubohé lidi. Jde o společnost, pojmenovanou podle svého zakladatele
sv. Vincence z Paoly, a dobře je známo její dílo a cíl. V tom totiž spočívá
celá její činnost, že sama od sebe vychází v ústrety těžce zkoušeným ubožákům a
dělá to s obdivuhodným důvtipem a skromností, neb čím chce být skromnost méně
nápadná, tím je lepším vyjádřením křesťanské lásky k bližnímu, tím více
přispívá k ulehčení lidských běd.
Výchova mládeže
4) Za čtvrté pak, abychom dosáhli snáze svého cíle,
svěřujeme Vaší svědomité bdělosti ještě více mládež, jež je nadějí lidské
společnosti.
Výchově mládeže věnujte největší část svých starostí a
nedomnívejte se, že jakákoli ostražitost je dost velká, aby nebylo třeba
vyvinout ještě větší, aby byla dospívající mládež ochráněna před těmi školami a
učiteli, u nichž mějte obavu před morovým dechem sekt.
Z Vašeho návodu nechť při vštěpování přikázání víry
vynaloží rodiče, duchovní vůdcové a faráři úsilí, aby vhodným způsobem důrazně
upozornili děti a chovance na hanebnou povahu takových společností a aby je
včas naučili odolávat lstivé a mnohotvárné taktice, k níž se zpravidla
propagátoři sekt uchylují, aby tak polapili lidi do svých sítí, ba nebudou si
počínat nevhodně ani ti, kdož řádně připravují děti k prvnímu svatému
přijímání, přimějí-li každé dítě, aby se rozhodlo a zavázalo, že bez vědomí
rodičů a bez rady faráře nebo zpovědníka nikdy nevstoupí do žádného spolku.
Poslední doporučení: modlitba a činnost
Zajisté plně chápeme, že naše společné práce při
vytrhávání zhoubného plevele na poli Páně nebudou korunovány zdarem,
nepomůže-li nám dobrotivě při našem namáhání nebeský Hospodář vinice. Je proto
nutno vyprošovat si co nejúpěnlivěji a nejúzkostlivěji Jeho pomoci a přispění,
takové a tak velké, jak vyžaduje vážné nebezpečí a veliká tíseň.
Zbujnělá svými úspěchy drze zdvihá hlavu sekta
zednářská a jak se zdá, nebude vůbec klást meze své zarputilosti. Všichni její
straníci jsou spjati jakousi ničemnou dohodou a společnými tajnými cíli,
prokazují si vzájemně služby a jedni povzbuzují druhé v odvaze k páchání zla.
Tak rozhořčený útok vyžaduje stejně rozhodnou odvahu; nuže toho je třeba, aby
se také všichni dobří sdružili v co nejširší společenství a to jak činu, tak
modlitby. Od nich tedy žádáme, aby se proti postupující síle sekt postavili
svorně do sevřeného šiku a ani o píď neustoupili, a rovněž ať úpěnlivě vztahují
své ruce k Bohu v modlitbě a od Něho ať se důtklivě dožadují, aby křesťanství
kvetlo a vzmáhalo se, Církev nechť si vydobude potřebné svobody, zbloudilí kéž
se vrátí na cestu spásy, a ať již jednou bludy ustoupí z cesty pravdě, neřesti
pak nechť udělají místo ctnosti.
Za svou pomocnici a prostřednici mějme Pannu Marii,
Matku Boží, aby Ta, která již od svého Početí přemohla Satana, ukázala svou moc
nad nešlechetnými sektami, u nichž tak zřejmě oživuje onen ďábelský duch
zpupnosti s nezkrotnou věrolomností a pokrytectvím.
Dovoláváme se pomoci knížete vojska nebeského sv.
Michaela, vítěze nad mocí pekla, a rovněž sv. Josefa, snoubence Nejsvětější
Panny, blahodárného patrona katolické Církve v nebi, apoštolů Petra a Pavla,
velkých rozsévačů křesťanské víry a nepřemožitelných jejích obránců. V jejich
ochranu a ve vytrvalost společných modliteb skládáme důvěru, že Bůh náležitě a
dobrotivě přispěje ku pomoci lidskému pokolení, uvrženému do tolika nebezpečí.
Jakožto záruku nebeských dober a Naší blahovůle,
udělujeme Vám, Ctihodní bratři, kléru a veškerému lidu, svěřenému Vaší ochraně,
s vroucí láskou Naše apoštolské požehnání.