Papež sepsal
podrobné a osobní odmítnutí představy, že Židé byli kolektivně zodpovědní za
smrt Ježíše.
V knize,
která má být vydána příští týden, dochází k závěru, že tím, kdo byl
zodpovědný za ukřižování, byla „chrámová aristokracie“ a přívrženci vzbouřence
Barabáše.
Papež
zavrhuje staletí starý výklad tvrzení sv. Jana, že to byli „Židé“, kteří si
žádali propuštění Barabáše a Ježíšovu popravu, a ptá se: „Jak mohl být
v tuto chvíli přítomen celý národ a dožadovat se Ježíšovy smrti?“
Římskokatolická
církev se představy kolektivní židovské viny, která působila potíže ve vztazích
obou náboženství, zřekla na Druhém vatikánském koncilu v roce 1965. Zdá se
ale, že toto je poprvé, kdy papež takto detailně teologicky rozbil tuto
představu.
Je zvláště
významné, že to přichází z pera papeže, který je rodilý Němec, a byl víc
než jednou v epicentru bouře v židovsko-katolických vztazích. Elan
Steinberg, viceprezident Amerického shromáždění přeživších holokaustu a jejich
potomků, řekl pro Reuters: „Je to velký krok vpřed. Toto je osobní
odmítnutí teologického základu staletí antisemitismu.“
Benediktova
analýza byla představena ve výňatcích z druhého svazku jeho knihy Ježíš
Nazaretský publikovaných ve středu vatikánským nakladatelstvím. První svazek
byl vydán před čtyřmi lety. Druhý má být vydán 10. března a pojednává
o závěru Ježíšova života, o smrti a vzkříšení, které je ústředním
křesťanským přesvědčením.
Papež se
také zaměřuje na další proti Židům často užívanou frázi z evangelia. Sv.
Matouš popisuje, jak dav říká: „Krev Jeho na nás a na naše děti.“
Benedikt
píše, že Ježíšova smrt nebyla o trestu, ale o spáse. Krev, kterou prolil,
„nekřičí po pomstě a trestu, přináší usmíření,“ píše.
Papež, který
jako mladý chlapec patřil do Hitlerovy mládeže, na sebe strhnul příval kritiky
před dvěma lety, kdy sňal exkomunikaci z ultratradicionalistického
britského biskupa Richarda Williamsona, který zpochybnil rozsah holokaustu.
Později
téhož roku byl kritizován za podporu uspíšení svatořečení Pia XII. Vatikán
velebí tohoto papeže z válečného období za to, že tiše pracoval na
záchraně židovských životů, ale jeho kritici argumentují tím, že měl otevřeně
odsoudit nacistickou genocidu.
Zdroj:
The
Guardian
Překlad: D. Grof