Pobožnost při mši svaté v úvahách o utrpení Kristově
Přípravná modlitba
Nejdobrotivější Ježíši! Z neskončené lásky k nám lidem
Jsi oběť mše svaté založil, abychom stálou památku měli na onu oběť, kterou Jsi
Ty na kříži za nás přinesl, a spolu prostředek, bychom se stali zásluh Tvých
účastnými.
Chci tedy této mši svaté s pobožností největší
přítomen(a) býti a ji nejsvětější Trojici za oběť přinésti, ku chvále a ke cti
Božské majestátnosti; k upamatování a k uctění Tvého hořkého umučení a Tvé
smrti; k díkůčinění za všecka mi prokázaná dobrodiní; k zadostiučinění za mé
hříchy; k dosažení všech milostí, které mi ku spasení mé duše po třebné a
užitečné jsou a k útěše a ku pomoci všech živých i mrtvých.
Propůjč mi Svou milost, abych vysokého cíle založení
této nejsvětější oběti dosáhnouti mohl(a).
Nejblahoslavenější Panno a matko Maria, kteráž Jsi
stála na hoře Kalvarii pod křížem, když se můj vykupitel na něm pro spasení
světa obětoval; pros za mne, bych této mši svaté, v níž se opět, ačkoliv
způsobem nekrvavým, Svému nebeskému Otci obětuje, s povinnou uctivostí
přítomen(a) byl(a), ke cti Boží a k mé věčné spáse. Amen.
***
Modlitby při mši svaté
Kněz jde k oltáři. — Kristus jde se svými učednníky na
horu olivetskou.
Nejdobrotivější Ježíši! Šel Jsi z lásky ke mně dobrovolně
na horu olivetskou, bys tu Své muky nastoupil. Z lásky ke mně byl Jsi smuten až
k smrti. Ó odpusť mi mé hříchy, které příčinou Tvé smutnosti a Tvého hořkého
umučení byly. Lituji jich srdečně, poněvač jsou urážkou Tvé neskonalé
laskavosti.
Kněz se modlí u paty oltáře. — Kristus modlí se na
hoře olivetské a potí se krví.
Ježíši Kriste! Třikráte modlil Jsi se na hoře
olivetské k Tvému nebeskému Otci: oddáváš se úplně do jeho svaté vůle; ano i
krví se potíš k smytí mých hříchů; Tvůj Otec posílá Ti anděla, který Tě těší a
sílí. Nejmilejší Ježíši! Dej mi milosti dobře se modliti a se úplně Tvé svaté
vůli oddati. Dej mi pravou lítost nad mými hříchy; nedej, aby se Tvá vycezená
svatá krev na mně ztratila; sešli mi Svého svatého anděla s nebe, který by mne
těšil v mé smutnosti a sílil v každém pokušení.
Kněz líbá oltář, jde na epištolní stranu a modlí se. —
Kristus jest políbením zrazen, chycen, spoután a k Annášovi veden, kdež obdržel
políček.
Z lásky ke mně, o Ježíši, dal Jsi se políbením zraditi
a zajmouti, spoutati a k bezbožnému Annášovi vésti, k vůli mně obdržel Jsi
hanebný políček. Děkuji Ti za podivuhodnou trpělivost, kterou jsi mi na příklad
při tolika Ti učiněných strašlivých ohavnostech osvědčil. Dejž mi milost, Tebe
od nynějška se vší horlivostí následovati.
Kněz jde do prostřed oltáře a modlí se Kyrie eleison,
pak Gloria. — Krista vedou ku Kaifášovi. Petr Jej zapře, židé se Mu posmívají a
jemu se rouhají.
Mnohem častěji než Petr zapřel(a) jsem Tě, ó, Ježíši,
ač ne slovy, přece skutky, an jsem se před světem styděl(a) za Tvé učení a za
Tvou službu a zlomyslněji než židé jsem se Ti posmíval(a) a rouhal(a) svými
různými hříchy. Od nynějška však chci Tě slovy i skutky vyznati; nikdy nechci
se za Tvou službu styděti; veřejně a bez bázně chci Tě chváliti a velebiti;
nikdy více nemá mne samolibost a bezbožnost, líčený stud a bázeň před lidmi
zavésti jako posud, Tebe mým jednáníma mou nečinností urážeti a Tebou
opovrhovati.
Kněz obrací se k lidu a řiká: Dominus vobiscum. —
Kristus obrací se k Petrovi a pohne jej k pláči.
Zhřešil(a) jsem s Petrem, ó, Ježíši! Obrať ke mně své
milosrdné oči, jakož Jsi je k Petru obrátil, a dej mi Tvou božskou milost,
abych také s ním mých hříchů litoval(a) a ničeho více se nedopustil(a).
Kněz jde k epištolní straně a modlí se. — Krista vedou
k Pilátovi a obžalují Ho.
Přijde čas, ó, Ježíši, že já se objeviti musím před
Tvou soudnou stolicí, abych počet vydal(a) z svého celého života. Tu mne
obžaluje Tvé vševidoucí oko, před nímž jsem zlé činil(a), obžaluje mne mé
svědomí, moji rodičové a představení, jichž jsem neuposlechl(a), obžalují mne
svatí andělé, od nichž jsem se vésti nedal(a), obžalují mne oni, kteří mou řečí
a mým příkladem pohoršeni, k zlému zavedeni byli. Nejmilejší Ježíši! Pro Tvou
hanebnou cestu k Pilátovi a pro to Tebou vytrpěné křivé obžalování Tvých
nepřátel prosím Tě, dej mi milost, bych tak žil(a) a zemřel(a), abych v Tobě
milostivého soudce nalezl(a), a abych se neměl(a) co báti před žalobníky.
Kněz jde do středu oltáře, modlí se tam, jde pak na
druhou stranu a čte evangelium. — Krista posílá Pilát k Herodesovi, tento se mu
ale posmívá, opovrhuje jím.
Vedou Tě, o Ježíši; od jednoho soudce k druhému a
posmívají se Ti! Ty ale mlčíš při těchto všech ohavnostech. Neměl(a) bych nyní
i já z lásky k Tobě ve všem, co mne protivného potká, trpěliv(a) býti?
Kněz jde opět do prostřed oltáře a modlí se bud Credo
(při čemž se modlí apoštolské vyznání víry) aneb se obrátí hned k lidu řka:
Dominus vobiscum. — Krista posílá Herodes opět k Pilátovi, kdež Jej křivě
obžalují a vrahu Barabášovi přednost dají.
Děkuji Ti, nemilejší Ježíši, za tolikeré hořké kroky a
stopy, jež Jsi k vůli mně ve Tvém umučení učinil; děkuji Ti za tu trpělivost,
kterou jsi mezi křivými obžalobami a ohavnostmi osvědčil, obzvláště a na bezbožnému
Barabášovi před Tebou přednost dána byla. Nedej, abych někdy něčemu stvořenému
před Tebou přednost dal(a); neb za sluhuješ nade vše vážen a milován býti.
Kněz odkrývá kalich a obětuje chléb a víno. — Krista
oloupí o jeho šat, přiváží Ho na sloup a ukrutně Ho bičují.
Kriste Ježíši! Pro to nelidské bičování, které Jsi z
lásky ke mně vytrpěl, pro mnoho tisíc tehdáž vycezených svatých krůpějí krve,
prosím Tě: dej mi milost všechny ony rány, jež Tvá otcovská ruka protivenstvím
a pronásledováním mne cítiti nechává, trpělivě s dětinnou oddaností přijímati a
trpěti. Trestej a kárej mne zde, ale ušetři mne.
Kněz přikrývá pallou kalich. Krista trním korunují.
Ó Ježíši! Jaké bolesti, jaké ohavnosti snášíš Ty při
Tvém ukrutném korunování! Ach, odpusť mi mou vysokomyslnost, mou zatvrzelost
proti spolukřesťanům mým, mé hanebné úsudky, můj smyslný, rozkoš a požívání
hledající život a jiné hříchy, které byly jedinou příčinou onoho neslýchaného
trápení. Vzhledem na Tvou korunu trnovou chci bažiti po pokoře, se všemi lidmi
s křesťanskou šetrností a láskou zacházeti, mé žádosti skrotiti a spravedlivě,
střídmě, čistě a bohabojně na tomto světě žíti, abych tak pod vlivem Tvé
milosti koruny věčného života hoden(ou) se stal(a).
Kněz myje si ruce. — Pilát prohlašuje Krista umýváním
rukou svých za nevinného.
Ano, můj Ježíši! Ty jsi nevinný, já však jsem
vinník(ice). Já jsem zhřešil(a) — já zasloužil(a) tresty, jež Jsi ty vytrpěl. Q
nech mne zásluh Tvého nevinného utrpení účastným(nou) se státi! Umyj mne víc a
více od mých hříchů a očisť mne od mé zlomyslnosti; neb vím, že nic nečistého
nevejde do nebeského království.
Kněz mluví: Orate fratres. — Krista představují lidu
se slovy: Ejhle člověk!
Nebeský otče! Ejhle člověk, ejhle onoho, jenž z lásky
ke mně se vtělil. Pohlédni na jeho trním korunovanou hlavu! Pohlédni na Jeho
slinami a poličky zohavený obličej! Pohlédni na Jeho ranami poseté a rozedrané
tělo! Hle! Vše to z lásky ke mně vytrpěl. Bože, Otče z nebes, smiluj se nade
mnou! A Ty, Bože Synu, vykupiteli světa, smiluj se nade mnou, obzvláště když
budu před Tvou božskou, soudnou stolicí podstaven(a), když se řekne: Ejhle,
člověk a jeho skutky! Tu smiluj se nade mnou, o Ježíši! A nezavrhni mne na věky
z Tvé nejsvětější tváře.
Kněz modlí se prefaci až k Sanctus. — Krista odsuzují
nevinně k smrti.
Neskonalé díky vzdávám Ti, Kriste Ježíši, že's Ty
nevinnost sama, se snížil, odsouzení k hanebné smrti za mne ochotně a rád
vyslechnouti. Ach, uděl mi světlo a sílu, abych svůj život tak zařídil, abych
jednou nemusel(a) výrok věčného zatracení pro své hříchy slyšeti. Když přijdeš
mne soudit, nezatrať mne, nýbrž připočti mne k oněm, které radostným výrokem k
Sobě do věčné blaženosti zavoláš.
Kněz modlí se Sanctus po tichu. — Kristus nese Svůj
kříž na horu Kalvarii.
Kriste Ježíši pravil Jsi: »Kdo chce za mnou přijíti,
zapři sebe sám, vezmi kříž svůj na se a následuj mne«. Vidím, jak svůj těžký
kříž objímáš a až na horu Kalvarii s nevýslovnými bolestmi a s posměchem, bez
reptání a naříkání, s největší láskou a trpělivostí vynášíš. Nejmilejší
Spasiteli! Má opravdová vůle jest, Tebe následovati. Přijímám proto kříž, již
mi ukládáš, aneb ještě uložíš, ochotně a chci jej nésti, jak dlouho Ti bude
libo, bez reptání a naříkání; z lásky k Tobě a ve spojení s Tvým bolestným
nesením kříže chci vše rád(a) trpěti. Posilni mne jen Svou milostí! Neb můj
duch je sice ochotný a hotov, ale mé tělo jest slabé. Bez Tebe nemohu nic, v Tobě
mohu vše. Kříž nesoucí Ježíši, smiluj se nade všemi, za něž se modliti jsem si
předsevzal(a). Dej jim a mně milost, nábožně žíti a blahoslaveně zemříti.
Kněz žehná chléb a víno. — Krista přibíjí na kříž.
Kriste Ježíši, pro nevýslovně veliké bolesti, které
Jsi vytrpěl, když Ti nahoře Kalvarii mocí Tvůj šat s raněného těla strhali a
Tvé svaté ruce a nohy železnými hřeby ukrutně na kříž přibili — pro drahocennou
svatou, při tom prolitou krev, prosím Tě, odpusť mi všechny hříchy, jichž jsem
se kdy marnivostí a necudností v užívání šatu a zneužívání svých rukou a nohou
k ukrutným, nespravedlivým, nečistým činům dopustil(a), a dej mi milost, jich
budoucně jen ke Tvé cti, k svému spasení a k blahu bližních užiti.
Kněz zdvihá svatou hostii do výšky. — Krista na kříži
visícího povyšují a ukazují Ho lidu.
Ó Ježíši, věřím v Tebe! Ó Ježíši, doufám v Tebe! Ó
Ježíši, miluji Té srdečně: Ty můj Spasiteli, kterýž jsi z lásky ke mně na kříži
jednou se vyvýšiti a lidu ukázati nechal, Ty jsi zde na oltáři s tělem i s
duší, v Božství i člověčenství přítomen. Vzývám Tě v nejhlubší pokoře jako
svého Pána a Boha.
Kněz zdvihá svatý kalich. — Kristus prolévá Svou
nejsvětější krev.
Můj Ježíši! v Tebe věřím, v Tebe doufám, můj Ježíši,
Tebe miluji srdečně. Ó Ježíši, Tvá nejsvětější krev, kterou Jsi jednou za mne
prolil, jest zde v pravdě přítomna. Vzývám ji co nejponíženěji a prosím Tě,
nenech ji na mně, ubohém hříšníku(ici), ztracenu býti.
Kněz se modlí po pozdvihování. — Kristus pní tři
hodiny na kříži
Tři hodiny, ó Ježíši, pněl Jsi na kříži v největších
bolestech a trápeních — tři hodiny Jsi zápasil se smrtí. Ach, smiluj se nade
mnou ve všech bolestech, jež asi ještě budu trpěti; smiluj se nade mnou tehdy,
když se smrtí zápasiti budu. Smiluj se také nade všemi zemřelými pravověřícími,
obzvláště nade N. N. Dejž jim věčné odpočinutí, mně, ubohému(é) hříšníku(ici),
však nyní úplné odpuštění mých hříchů a jednou šťastnou smrt.
Kněz se modlí Otčenáš. — Kristus pronáší oněch sedm
slov.
Z lásky k Tobě, můj Ježíši, kterýž Jsi se na svatém
kříži za Tvé nepřátele modlil, odpouštím všem, kteří mne kdy urazili. — Dej mi,
jako tomu kajícímu lotrovi, milost pravé pokání činiti a přijmi mne do ráje.
Žádám si žíti a umříti pod ochranou Panny Marie, kterou Jsi mi, jako Svému
učenníku Janovi, za láskyplnou matku dal. Pro Tvůj bolestný cit opuštěnosti na
kříži prosím Tě, neopust mne v mé poslední hodině. Pro Tvou hořkou žízeň prosím
Tě, dej mi pravou žádost, vše z lásky k Tobě činiti a trpěti. Žádám si vše
vykonati, co Ty, můj Ježíši, ode mne žádáš, a jak Ty jsi vůli svého nebeského
otce vyplnil a vykonal. Nyní pravím a také v mé poslední hodině, kéž mohl(a)
bych pln(a) důvěry říci: Otče, do Tvých rukou poroučím ducha svého. — Otčenáš.
Kněz láme svatou hostii. — Kristus umírá.
Jak veliká jest Tvá láska ke mně, ó, Ježíši. Umíráš z
lásky ke mně na svatém kříži. Vzdávám Ti nekonečné díky a chci se s Tvou pomocí
všemožně vynasnažiti, jinak nezemříti, než z lásky k Tobě.
Kněz bije se v prsa a mluví: Agnus Dei. — Mnozí
obracejí se při smrti Kristově. Kristus nechává si Svůj svatý bok otevříti.
Ježíši, Bože mého srdce, pro svatou krev a vodu, která
z Tvé svaté rány tekla, prosím Tě, umyj a očisť mé srdce ode všech mých hříchů
a dej mi pokorné, kající, Tebe milující srdce. Pročež biji se ve svá hříšná
prsa a pravím pln(a) lítosti a důvěry: Beránku Boží, jenž snímáš hříchy světa:
smiluj se nade mnou! Beránku Boží atd.
Kněz přijímá. — Krista pochovávají.
Nejmilejší Ježíši, jenž Jsi po Své smrti Své
nejsvětější tělo Josefem a Nikodémem s kříže sejmouti, pomazati, do plátna
zaobaliti a do nového hrobu položití dal: jak blahoslaven(a) byl(a) bych,
kdybych tak spravedlivý(á) a dobrý(á) a tak laskavý(á) byl(a) jako Josef
arimatejský a Nikodém, tak bohabojný(á) a ctnostný(á), všemu zlému odumřelý(á)
a nyní hoden(a) byl(a) Tebe s knězem tělesně a podstatně přijmouti. Já však
nejsem hoden(na), abys vešel pod střechu mou. Přece toužím po Tobě, ó Ježíši!
Věřím v Tebe, ó Ježíši, miluji Tě ze srdce miláčku srdce mého. Kdy přijde
blažená hodina, v níž se snížíš, abys u mně se ubytoval! Prosím nejponíženěji,
očisť mé srdce ode všeho, co se Ti nelíbí, neb lituji toho z lásky k Tobě.
Připrav si v něm Své vznešenosti příjemné obydlí. Přispěj mé slabosti ku
pomoci, abych Tě nikdy jinak nepřijímal(a), než s největší pobožností a uctivostí.
Nedejž, abych se z tohoto světa odloučil(a), aniž bych byl(a) Tebe k posile na
cestu do věčnosti přijal(a).
Duše Kristova, posvěť mne,
Tělo Kristovo, vysvoboď mne,
Krvi Kristova, napoj mne,
Vodo z boku Kristova, umyj mne,
Umučení Kristovo, posilni mne,
Ó, dobrotivý Ježíši, vyslyš mne,
Do svých ran skryj mne,
S Tebou se rozloučiti nedej mně,
V hodině smrti povolej mne,
K Tobě nech přijíti mne,
Abych s Tvými svatými chválil(a) Tebe na věky. Amen.
Tělo Kristovo, vysvoboď mne,
Krvi Kristova, napoj mne,
Vodo z boku Kristova, umyj mne,
Umučení Kristovo, posilni mne,
Ó, dobrotivý Ježíši, vyslyš mne,
Do svých ran skryj mne,
S Tebou se rozloučiti nedej mně,
V hodině smrti povolej mne,
K Tobě nech přijíti mne,
Abych s Tvými svatými chválil(a) Tebe na věky. Amen.
Kněz se modlí poslední kollektu. — Kristus vstává z
mrtvých, objeví se Svým a zůstane po 40 dní u nich.
Slavně vstáváš z mrtvých, ó Ježíši. Objevíš se Své
nejmileiší matce, Svým apoštolům a učenníkům; zůstáváš u nich 40 dní, bys je
těšil a poučil. — Prosím Tě, zůstaň při mně se Svou útěchou, se Svým učením a
se Svou milostí až do konce mého života. Dej mi milost, tak žíti, bych jednou
slavně vstáti a na Tebe s Tvou nejblahoslavenější matkou a všemi svatými věčně
dívati se mohl(a).
Kněz žehná a čte poslední evangelium. — Kristus vstupuje
na nebesa a posýlá Ducha svatého.
Ó, Ježíši, pro Své obdivuhodné na nebe vstoupení
smiluj se, a dejž mi nyní Své svaté požehnání. Žehnej všem mým myšlénkám,
žádostem, slovům a skutkům, všem krokům, všemu konání a vší mé činnosti, abych
vždy a všude dle Tvých zákonů a přikázání žil(a). Žehnej mému živobytí a mé
smrti.
Pro poslání svatého Ducha, ó, Ježíši, smiluj se nade
mnou a nech mne dle Tvé milosti darů jeho účastným(ou) se státi. A Ty, o svatý
Duchu, smiluj se nade mnou. Bud a zůstaň dnes při mně, posilni mne dnes ve všem
zármutku, uč a veď mne ve všech pochybnostech a nebezpečenstvích, povzbuď mne v
službě Boží, zapal v mém srdci oheň pravé lásky k Bohu a k bližnímu, abych dnes
z lásky k Bohu zlu a každé příležitosti k zlému se opravdově vystříhal(a),
dobrému se pečlivě učil(a) a toto slovem i příkladem též mezi svými bližními
rozšiřoval(a), vše protivné trpělivě snášel(a) a konečně jednou tam se
octnul(a), kde bych Tebe s Otcem a Synem věčně milovati, chváliti a velebiti
mohl(a). Amen.
***
Poděkování po mši svaté
Otče nebeský, přijmi tuto oběť mše svaté ve spojení s
onou obětí, kterou jednou Tvůj nejmilejší Syn, můj Vykupitel, Ježíš Kristus, na
oltáři svatého kříže za blaho celé obce přinesl. Odpusť mi všechny chyby,
kterých jsem snad při slyšení mše svaté spáchal(a) a nech mne účastnu se státi
oněch milostí, kteréž Ty těm v hojnosti udílíš, kteříž při této svaté oběti
pobožně přítomni jsou. —
Ježíši Kriste, pro neskončené zásluhy Tvé krvavé oběti
na kříži prosím Tě poníženě o sílu a milost v mém životě i v mé smrti. — Vše,
co dnes mysliti, mluviti, činiti neb trpěti budu, má sloužiti ku cti Tvé. Vše z
lásky k Tobě Sláva budiž Otci, Synu i Duchu svatému jakož bylo na počátku, nyní
i vždycky a na věčné časy. Amen.
Skrze Tvé ruce, o, nejblahoslavenější Panno Maria,
obětuji nejsvětější Trojici tuto oběť mše svaté se všemi těmi, které dnes v
celém světě budou přineseny. Vzhledem na ně vypros mi od Boha milost, abych
svého ostatního života jedině k slávě Boží a blahu duše mé použil(a).
Všichni svatí Boží, proste za mne, bych se před každým
hříchem opatrně střežil(a) a v milosti Boží žil(a) a zemřel(a). Amen.