Rerum Ecclesiae
***
Okružní list
ctihodným bratřím, primasům,
patriarchům, arcibiskupům, biskupům a všem ostatním ordináriům,
jsoucím v pokoji a obcování s Apoštolskou Stolicí:
jsoucím v pokoji a obcování s Apoštolskou Stolicí:
o povznesení posvátných misií.
Pius PP. XI.
Vendée děkuje panu Zdeňkovi K. za
zprostředkování elektronické podoby tohoto textu.
***
ctihodným bratřím pozdrav a
apoštolské požehnání!
Kdo pozorně přehlíží běh dějin
církevních, nemůže se jinak vyhnouti skutečnosti, že již od prvních dob znovu
získané spásy byla obrácena zvláštní snaha a péče římských papežů, nikdy
nezastrašených nesnázemi a překážkami, k šíření světla nauky evangelia a
dobrodiní křesťanské vzdělanosti národům, kteří sídlí „v temnotách a ve stínu
smrti“. Vždyť k ničemu jinému se Církev nezrodila, než aby rozšířením království
Kristova po celém okrsku zemském učinila všechny lidi účastnými milosti
vykoupení. Kdo však stojí na místě Ježíše, Nejvyššího Pastýře, nesmí se
spokojiti toliko s ochraňováním a zachováváním toho, co má říditi.
Spronevěřil by se své hlavní povinnosti, kdyby nevynaložil veškeré úsilí, aby
Kristu získal a k němu přivedl duše jemu dosud vzdálené. Jen tak naši
předchůdci uskutečňovali božský příkaz: učiti všechny národy a v každé
době vysílati misionáře, z nichž nemálo veřejně oslavilo Církev svatým životem,
nebo hrdinným mučednictvím. Snažili se prosvítiti naší vírou Evropu i neznámé a
nedávno objevené země, ovšem se střídavým úspěchem. Někdy se totiž stalo, že
misionáři pracovali téměř nadarmo. Buď byli pobiti, nebo vyhnáni z líchy, na
které začali pracovat. A tato, sotva zbavena své tvrdosti, nebo obrácena v
zahradu plnou květů, sama sebe zradila a opět plodila trní a bodláčí. – Přece
však je radostné, že v posledních letech ony společnosti, které se starají o
posvátné misie u nevěřících národů, s jakýmsi novým nadšením zdvojnásobily
práci i výsledek. Zvýšenému úsilí misionářů odpověděla zvýšená štědrost
věřících. K tomu beze vší pochyby přispěl onen apoštolský list, který náš
poslední předchůdce, blahé paměti, poslal dne 30. listopadu 1919 všem biskupům:
„De fide catholica per orbem terrarum propaganda“. V něm je totiž papež
rozněcoval k důmyslné a opravdové spolupráci. Apoštolští vikáři a prefekti
obdrželi moudrá ponaučení, jak je třeba odstraniti nesnáze, jak mají jejich
podřízení zastávati úřady, aby jejich posvátné poslání přineslo hojnější
užitek.
Dobře víte, ctihodní bratři, že
od počátku našeho pontifikátu bylo naším pevným úmyslem vše vynaložiti, abychom
otevřeli pohanským národům jedinou cestu spásy, roznášejíce apoštolskými
hlasateli světlo evangelijní pravdy každého dne dál a dále. A tu se nám zdály
dvě věci zvláště žádoucí, ano přímo nutně potřebné, které jsou v těsném
spojení: vyslání co nejčetnějších dělníků, vyzbrojených různými
vědomostmi, v ty nesmírné a nezměřitelné kraje, které jsou dosud mimo
křesťanský kult; a pak opravdové porozumění u věřících, aby se zápalem,
vytrvalou modlitbou a též štědrostí spolupracovali na díle tak svatém a
úrodném. Zda jsme následovali toho cíle, když jsme rozkázali, aby v našem
vlastním paláci byla zřízena misijní výstava? Prohlašujeme také, že
nejdobrotivější Bůh to přijal a, jak jsme slyšeli, roznítil při pohledu na
obraz jak božské milosti, tak lidské velkodušnosti a vznešenosti v mnohých
mladistvých duších jiskry prvotního apoštolátu katolického. A již nyní
s radostnou nadějí tušíme, že tak veliký podiv, jaký způsobili apoštolští
pracovníci u množství návštěvníků, není prázdným a že nezůstane pro budoucnost
bez užitku. Aby však doklady a vážná povzbuzení, která výstava mlčky podávala,
jednoho dne nezanikly, ustanovili jsme – snad je vám známo – vybrati z ní,
co je nejlepšího a lépe umístiti v nově založeném museu v našem
paláci Lateránském. Nebo tam odtud, jakmile Církvi byl dán mír, poslali naši
předchůdcové tolik apoštolských mužů, obdivuhodných pro svoji svatost života i
horlivost v šíření evangelia do zemí, které zdály se už „zralé ke žni“. A
toto museum budou navštěvovati představení misií i podřízení, důstojníci i
vojíni, abychom tak řekli. Budou porovnávati svoje způsoby apoštolování a tak
se jim otevřou širší a správnější obzory. Avšak i laikové, kteří sem přijdou,
budou neméně pohnuti, jak myslíme, než ti, kteří shlédli vatikánskou výstavu.
Proto, aby tak silně povzbuzená vůle věřících křesťanů vůči posvátným misiím se
ještě více rozohnila k činům, snažně se dovoláváme vaší spolupráce. A jako
někdy slušelo a patřilo v jiné věci, tak obzvláště neodpírejte vytrvalou a
pečlivou námahu v tomto oboru; zavazuje vás k tomu povinnost vaší
hodnosti anebo vás k tomu nabádá vaše úcta k nám. Kolik života bude
nám podle božského úradku dopřáno, budeme neustále naplněni úzkostí a starostí
o tento díl apoštolského úřadu. Vždyť často při myšlence, že je ještě jedna
miliarda pohanů, nenalézáme klidu (2.Kor. 7, 5) a zdá se nám, že na nás naléhá
onen hlas: „Křič a neprodlévej, jako trouba zaznívej tvůj hlas.“ (Is.
58, 1).
Povinnost starati se o misie.
Nemáme proč dále rozváděti, v jak
velkém rozporu s láskou, jíž jsme povinni Bohu a lidem všem, jest, jestliže ti,
kteří náležejí do ovčince Kristova, se nestarají o ty, kteří dosud nešťastně
bloudí mimo ovčinec. Povinnost naší lásky k Bohu žádá právem, abychom nejen dle
svých sil rozmnožovali počet těch, kteří jej znají a jemu se v pravdě klanějí,
ale abychom také co největší počet jejich podřídili vládě láskyplného Spasitele,
aby požehnání jeho krve (Ps.28, 10) den ze dne se rozhojňovalo. Abychom se více
odvděčili tomu, jemuž nemůže být nic milejšího než, aby všichni lidé byli
spaseni a přišli k poznání pravdy (1.Tim. 2, 4). Když Kristus ustanovil právě
tuto vlastnost jako zvláštní a výmluvné znamení svých učedníků, aby se
milovali, můžeme snad my osvědčiti větší a zvláštní lásku k svým bližním jinak,
než že se budeme starat, aby byli vyvedeni z temnot pověry a oděni pravou
vírou Kristovou? Tato péče předčí o tolik ostatní činy a důkazy
lásky, oč duše tělo, nebe zemi, věčnost čas. Kdo koná tento skutek lásky seč
je, ukazuje, že si daru víry cení tak, jak je to spravedlivo. Mimo to osvědčuje
vděčné srdce vůči dobrotě Boží, neboť onen dar ze všech nejdražší, s nímž jsou
ostatní spojeny, sdílí s nejubožejšími pohany.
Kněžstvo a biskupové zvlášť
Nesmí-li se žádný věřící vymykati
z této povinnosti, zdaž by to směli kněží, kteří volbou a milostí Ježíše Krista
mají účast na jeho kněžství a na jeho apoštolátu? Mohli byste to vy, důstojní
bratři, kteří přijavše plnost kněžství, vedete ve jménu Božím každý svoje
kněžstvo a lid křesťanský? Čteme, že Ježíš Kristus uložil nejen Petrovi, na
jehož stolici jsme nastoupili, nýbrž i všem apoštolům, jejichž nástupci jste
vy: Jděte do celého světa a zvěstujte evangelium všemu stvoření! (Mat. 16, 15)
Šíření víry je tedy povinností, která se tak dotýká nás, že i vy musíte beze
vší pochyby připojiti se k Našim pracím a Nám pomáhati, jak to jen Váš vlastní
úřad dovolí. Kéž vám tedy není obtížno říditi se ochotně našim otcovským
povzbuzováním; jednoho dne požádá od vás Bůh přísný účet.
Stálá modlitba za misie
Hned s počátku navykejte slovem i
písmem svoje svěřence k častější modlitbě k Pánu žní, aby seslal dobré dělníky
na vinici svou (Mat. 11, 38) a nevěřícím pomoc světla a milosti Boží. Tento
zvyk, pravíme, stálý a nepřetržtý, jistě zmůže víc u milosrdentví Božího nežli
modlitby konané čas od času. Hlasatelé víry marně by pracovali, aby obrátili
pohany na víru katolickou, marně by prolévali svůj pot, ano i krev, marně by
používali dovedností, obratnosti, všech prostředků lidských, ničeho by
nedocílili, vše by vyšlo na prázdno, kdyby milost Boží se nedotkla srdcí
pohanů, neobměkčila je a nepřitáhla k sobě. Protože jak je snadno
pochopiti, není nioho, kdo by se nemohl modliti, leží v moci každého aspoň
takto misiím pomáhati. Vykonáte skutek, jenž současně vyhovuje i Našim tužbám i
duchu a cítění lidu, když např. modlíce se růženec nebo jiné pobožnosti ve
farních a ostatních kostelích obvykle, přidáte zvláštní modlitbu za misie a za
obrácení pohanů. K tomu dílu, ctihodní bratři, nutno vyzývati a povzbuzovati
zvláště dítky a řeholnice. Toť Naše přání, aby v útulcích, sirotčincích,
patronátech a v kolejích právě tak jako ve všech domech a kláštěrech řeholnic
vystupovala každý den tato modlitba k nebi a s nebe milosrdentví Boží
sestupovalo na tolik ubožáků a nesčetné zástupy pohanů; nebo co by mohl nebeský
Otec odepřít nevinným a čistým duším? Ostatně beze vší pochyby budou moci útlé
duše dítek, zvyklých se modliti za věčné spasení nevěřících, při tom také sobě
získat s milostí Boží i touhu po apoštolátu a tato pobožnost upřímně a vřele
konaná snad učiní z nich časem dělníky Páně na vinici misijní.
Povolání k apoštolátu nutno
probouzet a pěstovat.
Přicházíme nyní, ctihodní bratři,
k velmi důležité otázce, které musíte vždy věnovat pozornost. Každý, myslíme,
zná škody, které nedávná válka šíření víry způsobila. Část misionářů byvši
povolána do své země padla během kruté války, jiní, byvši zapuzeni z místa svého
působení, zanechali kraj svůj úhorem; tyto ztráty a škody nebylo a není třeba
jenom napraviti, je potřeba zvláště vše uvésti do stavu předválečného, ještě
víc je třeba zajistiti rozšíření a pokrok misií. Ostatně, vzpomeneme-li na
ohromné prostrory, které se dosud neotevřely křesťanské vzdělanosti, na ohromné
množství těch, kdož dosud náboženství spásy nepřijali, na potřeby a obtíže,
které misionářům působí jejich malý počet, je potřeba, aby všichni biskupové
svorně a usilovně hleděli rozmnožiti řady těchto poslaných světců.
Nalezne-li kdo z vás ve své
diecesi jinochy, kleriky, nebo kněze, kteří by se zdáli býti povoláni pro tento
krásný apoštolát, nejen že jim nebude činiti překážek, nýbrž podporujte
všemožně svojí celou vážností jejich tužbu. Je vám jistě dovoleno
svědomitě zkoumati, přicházejí-li duchové od Boha (1.Jan 4, 1); ale jestliže
jste usoudili, že Bůh vnukl tento výborný úmysl, nic vás neodstraš a neodvrať
od svolení – ani nedostatek kněžstva, ani potřeby diecese vaší, protože vaši
věřící, majíce prostředky spasení takřka po ruce (snadno přístupné) jsou méně
vzdáleni od spasení nežli pohané, zvláště ti, kteří živoří ve stavu divokém a
barbarském. Snášejte se srdcem pokorným pro lásku ke Kristu a k duším ztrátu
klerika, ačli je možno to zváti ztrátou; neboť božský zakladatel Církve sv.
vyleje k vaší pomoci tím hojněji milosti na diecesi a vzbudí jiný kněžský
dorost.
Misijní sdružení kněží pramenem
nadšení.
Abyste uvedli v soulad tento úkol
s ostatními povinnostmi svého úřadu, ustavte u vás misijní stav kněžstva, nebo
již založený povzbuzujte svou radou a vážností k větší činnosti. Toto sdružení,
zřízené velice vhodně před sedmi lety, obdrželo od posledního našeho předchůdce
četné odpustky a bylo od něho podřízeno posvátnému sboru šíření víry. Rozšířilo
se v těchto posledních letech po četných diecesích a My sami nejednou jsme jsme
je vyznamenali důkazem Své přízně.
Všichni kněží, kteří jsou jeho
členy a studující posvátných věd, jak se srovnává s jejich povoláním, mají
zvláště při mši sv. snažně prositi za dar víry pro nesčeté množství pohanů a
povbuzovati k této modlitbě jiné. Vždycky a všude, kde se naskytne příležitost,
mají kázati lidu o apoštolátu mezi pohany nebo svolávati čas do času pravidelné
schůze, kde by bylo jednáno prakticky o tomto předmětu, rozšiřovati brožurky
misijní; jakmile se někde objeví povolání misionářské, mají je dle možnosti
dále pěstiti a povzbuzovati, všemožně v mezích své diecese; mají
podporovati Dílo šíření víry a obě jeho pomocná díla.
Sebrala-li misijní unie kněží
dosud hojně příspěvků pro tato díla, kolik teprve možno doufati od rostoucí
štědrosti věřících! Vám, důstojní bratři, kteří jste nejčastěji každý na svém
místě ochránci a podporovateli hnutí misijního, je to dostatečně známo. Je si
vůbec přáti, aby nebylo kněze, který by se neujímal této věci s veškerým
zápalem.
Dílo šíření víry.
Dílo šíření víry ze všech nejvíce
podporuje misie; přenesli jsme je, šetříce plně slávy velmi zbožné ženy, která
je založila, z města Lyonu sem, zreorganisovali jsme je a dali mu domovské
právo Obce Římské. Je třeba, lide křesťanský, podporovati je s takovou
štědrostí, jaké vyžadují mnohonásobné podpory misií dosavadních i budoucích.
Tyto potřeby, jejich rozsah i množství, často bída hlasatelů evangelia, to vše
se zračilo na výstavě vatikánské, ale mnozí snad ji neviděli, pasouce oči
raději na hojnosti, novotě a kráse vystavených předmětů. Proto, důstojní
bratři, vystupujte bez ostychu a bez omrzelosti jako žebráci pro Krista a pro
spásu duší a snažně působte na věřící písmem, nebo slovem, mluveném
z hlouby srdce vašeho, aby jejich obětavost a štědrost rozmnožila co
nejvíce žeň, kterou sklízí každým rokem „Dílo šíření víry“. Netrpí tak těžce
nuzní a ubozí, nemocní a hladoví, nebo žíznící, jako trpí lidé bez víry
křesťanské a bez milosti Boží, proto je zřejmo, že ti, kteří milosrdenství
prokáží nejnešťastnějším z lidí, nabudou práva na milosrdenství a odměnu
Boží.
Dílo svatého Dětství a Dílo
svatého Petra Ap.
K hlavnímu Dílu šíření víry
řadí se, jak bylo řečeno, dvě jiná díla, která Svatá Stolice přijala za svá.
Proto také žádá od věřících, aby jim pomáhali hromadnými sbírkami více než
jiným dílům, která sledují cíl užší; jsou to: Dílo Sv. Dětství a Dílo svatého
apoštola Petra. Účelem prvého jest, jak všeobecně známo, organisovati a navykati
děi, aby střádaly příspěvky na výkup a katolické vychování dětí nevěřících
rodičů v zemích, kde je pohazují nebo zabíjejí; druhé obětuje modlitby a
almužny na výchovu katolických domorodců v seminářích a pro řehole, aby
jejich krajané se rychleji a snáze obrátili ke Kristu, nebo se upevnili ve
svaté víře.
Dílu sv. Petra jsme právě, jak
víte, dali za nebeskou patronku sv. Teresii od Ježíška. Vedouc zde život
v uzavřeném klášteře, přijala takřka za svého některého misionáře,
obětujíc za něj svému nebeskému Snoubenci modlitby, dobrovolná sebezapírání
nebo zpravidla a zvlášť prudké bolesti za nemoci, která ji trápila. Pod
ochranou panny z Lisieux slibujeme si od tohoto díla nejhojnější ovoce;
odtud vyslovujeme živou radost,vidouce jak četní biskupové se stali
zakládajícími členy tohoto díla a jak jiná sdružení mládeže katolické si vzala
za úkol vydržovati a dáti vychovati domorodého kněze.
Tato dvě díla, jež se právem
zovou pomocnými Díly šíření víry, byla doporučena přízni biskupů od Benedikta
XV., Našeho předchůdce, blahé paměti, listem, o kterém jsme se zmínili. My
neustaneme vám je doporučovati a máme důvěru, že věřící vámi povzbuzováni
nenechají se překonati ve štědrosti nekatolíky, kteří tolik podporují rozsévače
svých bludů.
Výzva misionářům!
Nyní se obracíme na vás, ctihodní
bratři, milovaní synové, kteří jste se stali hodnými pro svou dlouhou námahu a
rozvážně konanou posvátnou činnost mezi pohany, abyste byli od Svaté Stolice
postaveni v čelo vikariátům a prefektůrám. Dříve, než k vám promluvíme,
blahopřejeme vám z plna srdce i hlasatelům evangelia, které řídíte a jsou
vám podřízeni, ke vzrůstu, ke kterému jste misie v posledních létech svou
láskou a horlivostí přivedli. Ostatně o hlavních povinnostech, jež jsou vám
stanoveny, i o těžkostech, s nimiž se při vykonávání úřadu setkáváte, dost
moudře a jasně vás poučil Náš předchůdce, takže je na Nás říci vám jen něco
více. Přece však chceme, ctihodní bratři, milovaní synové, sděliti s vámi
Naše názory na jednotlivé otázky.
Nejdříve obracíme vaši pozornost
na veliký význam toho, aby domorodci byli přijímáni do stavu duchovního.
Jestliže se o to podle svých sil nevynasnažíte, podle Našeho úsudku bude váš
apoštolát nejen chudý, ale na dlouho bude i upevnění a vnitřní výstavba Církve
v těch krajinách oddálena a ztížena. Této potřebě se, jak rádi poznáváme a
vyznáváme, opravdu vyhovuje a vypomáhá tím, že se zakládají semináře, kde se
domorodí jinoši s největší nadějí vychovávají a vzdělávají, aby přijali
kněžskou důstojnost a tak mohli vyučovat lid svého kmene pravdám křesťanským.
Avšak ještě příliš daleko jsme od rozkvětu, kterého je třeba dosáhnouti.
Pamatujete se, jak si náš předchůdce blahé paměti, Benedikt XV., na to
stěžoval: „Je bolestné, že jsou kraje, do nichž již před několika stoletími
byla přinesena víra katolická a přece tam dosud není domorodého kněžstva, na
nejvýš nižšího. Jsou též národy, které byly osvětleny již světlem evangelia a
které se povznesly z barbarství na takový stupeň kulturní, že mají
v každém oboru světských věd muže vynikající. A přece, ač jsou po dlouhá
století vystaveny vlivu spásného evangelia Církve, přece nezískaly dosud
vlastních biskupů, od nichž by byly vedeny, ani vlastních kněží, jejichž
důstojnost by si vynutila úctu spoluobčanů“ (Maximum illud). Nikdy se snad
dost nemyslelo na to, jakou cestou a jakým způsobem se počalo hlásat
evangelium, a jak se zakládala Církev u různých národů. A právě to jsme
pochopili, když jsme uzavírali misijní výstavu pro veřejnost a upamatovali se
na to, co tak zřejmě ukazují první literární památky křesťanského starověku.
Kněžstvo, ustanovené od apoštolů kterékoliv nové obci věřících, nebylo odjinud,
nýbrž bylo vybráno a ustanoveno z rodáků té či jiné obce. Jestliže vám a
vašim pomocníkům římský papež svěřil apoštolský úkol kázati pohanským národům
křesťanskou víru, nemyslete proto, že domorodých kněží je třeba jen
k tomu, aby pomáhali v misijních pracech podružného významu a vaši
činnost nějakým způsobem jen doplňovali. Co jiného je cílem svatých misií, než
aby Církev Kristova byla v nesčetných krajích založena a upevněna? A čím
jiným se dnes u pohanů upevní, leč týmiž prvky, z nichž i u nás kdysi
vyrostla, totiž lidem a kněžstvem, řeholníky a řeholnicemi z toho kterého
kraje. Proč by měl být domorodý klerus, který je vlastním synem svého národa,
odmítán od práce, od správy svého lidu? A zdaž vám to hojně nepomůže,
svěříte-li domorodým kněžím, aby střežili stanice a hojněji vzdělávali, aby tak
buď zde, neb onde každodenně jsouce lidu blízko, mohli získávat pro Krista
nevěřící? Ba právě tito při rozšiřování království Kristova proniknou nejvíce a
mimo všechno očekávání. Neboť kněz domorodý – abychom užili slov samotného
Našeho předchůdce – původem, nadáním, vzděláním, smýšlením i náklonnostmi je
spojen se svými krajany – a tak mimořádně způsobilý, aby vložil víru
v jejich srdce. Mnohem lépe totiž než kdokoliv jiný zná, jakým způsobem a
čím je možno je přesvědčit. Často se také stává, že kam nemůže proniknout cizí
kněz, tam on má přístup snadný. A není také někdy cizím misionářům právě pro
začáteční neznalost cizí řeči zabraňováno vyjadřovati své myšlenky tak, že se
oslabuje síla, působnost jejich kázání? K tomu přistupují i jiné důvody
neúspěchu, na které nutno bráti zřetel, i když se zdá, že se přihází méně
často, nebo že se dají odstranit s nevelkou námahou. Např. válkou, nebo
jinými politickými událostmi na misijním území jednu vládu nahradí jiná a ta
někdy žádá nebo nařídí odchod cizích misionářů z určitého národa. Nebo
toto: - což se však sotva stává – domorodci, kteří došli vyššího stupně kultury
a dosáhli jakési světské znalosti, chtějí – aby se jim stalo po právu – aby
cizí stát jim vládnoucí přímo vybíral vojáky i misionáře z jejich
vlastního území, což však nemohou prosadit, leda mocí. Jaká pak zhouba, tážeme
se, by hrozila Církvi, nebude-li zcela postaráno o potřeby lidu připojeného
Kristu jakýmsi rozhozením sítí domorodých kněží po celém území? A mimo to –
neboť na nynější poměry se hodí slova Kristova : „Žeň sice mnohá, dělníků
však málo“ (Mt 9, 37) – i sama Evropa, z níž vychází většina misionářů,
má sama dnes nedostatek kněží, tím větší, čím více záleží na tom, aby
s pomocí Boží byli rozkolní bratři přivedeni k jednotě Církve, a
nekatolíci byli zbaveni bludů. A každý dobře ví, že ke kněžskému a řeholnímu
životu je volán sotva menší počet jinochů než dříve, přece však daleko menší
počet jde za hlasem Božího volání.
Z těchto našich připomínek,
ctihodní bratři, milovaní synové, plyne, že je nutno opatřiti vašim územím
takový počet domorodých kněží, který by sám sebou stačil k šíření hranic
křesťanské společnosti, tak i k řízení společenství věřících
z vlastního národa bez spoléhání se na kněze cizí. Někde, jak jsme již
poznamenali, byly zřízeny semináře pro domorodé žáky a to většinou na místě
hraničících misií a svěřeny jednomu řádu nebo kongregaci. Tam posílají
apoštolští vikáři a prefekti nejvybranější jinochy, každý na svůj náklad, aby
byli vychováni a po kněžském svěcení, budou-li hodni k posvátným službám, byli
zpět přijati. A tak to, co někteří již započali, nechť konají stejným
způsobem i všichni ostatní. Není to jen Naše přání, nýbrž Naše vůle a rozkaz,
aby nikdo z domorodců, kdo dává dobrou naději a kdo je od Boha veden a povolán
ke kněžství nebo apoštolátu, nebyl od tohoto odrazen. Jisto je, čím více
budete vybírat chovanců, aby byli řádně vychováni – a přemnohé bude nutno
zcela odmítnout – tím větší náklad bude třeba vynaložiti. Přece však neklesejte
na mysli v plné důvěře v nejlaskavějšího Spasitele lidí. Jeho prozřetelnost se
postará, aby zvětšením štědrosti katolického světa se nedostávalo Apoštolskému
Stolci, čím by vás mohl bohatěji podpořit k provádění tohoto velmi spásného
rozkazu.
Než, jestliže je nutno se starat,
aby počet domorodých chovanců byl u každého z vás co největší, hleďte také k
tomu, aby byli vychováni a přivedeni k svatosti jak se kněžskému životu sluší a
apoštolskému duchu spojenému touhou po spáse bratří, aby byli ochotni dáti i
život za své krajany a bratry. Mimo to velmi záleží na tom, aby se jim
nedostalo zmatené a nepořádné kratší výchovy a nebo jen jakéhosi výtahu z
oboru profánní i posvátné vědy, nýbrž aby dosáhli v obvyklém běhu studií
opravdu dobrého vzdělání. Neboť vychováte-li je ve zdech semináře v muže
opravdu vynikající neporušeným životem a zbožností a nejlépe schopné pro
posvátné služby a aby se stali nejpovolanějšími učiteli Božích zákonů, budou
nejen v úctě u svých krajanů, úřadů a vzdělanců, nýbrž nic nezabrání, aby
nebyli též jednou postaveni, bude-li to vůle Boží, v čelo farností a diecesí,
které bude třeba zříditi. Zcela nesprávně a bludně by usuzoval, kdo by měl
takové domorodce za lidi nižší a otupělé rasy. Neboť dlouhými zkušenostmi se
poznalo, že národové, kteří obývají odlehlé východní a jižní kraje, nejen někdy
nestojí za našimi, nýbrž i mohou s nimi zápasiti v bystrosti ducha. Najdeš-li přece
jen u lidí v nejnižším barbarství velikou divokost, stává se to jen jakousi
nutností, jak sám dobře vypozoruješ, tím že užívání rozumu se zcela stahuje na
denní potřeby života. A této skutečnosti můžete být sami svědky, ctihodní
bratři, milovaní synové. Avšak také my můžeme vás ujistiti, majíce téměř před
očima všechny domorodce, kolik jich v městských kolejích studuje různé obory
věd, že se nejen vyrovnají ostatním chovancům v bystrosti nadání, ale často je
překonají a předhoní. Proto netrpte, aby domorodí kněží byli ceněni jako lidé
nižšího původu a aby jim byla svěřována místa jen podřadná, jako by neměli téže
kněžské důstojnosti jako vaši misionář[…]* [j]akoby nebyli vůbec účast[…]*
[V]ažte si jich, protože oni jednou mají řídit kostely založené vaším potem a
námahou a i budoucí katolické obce. Proto vůbec nesmí být činěn nějaký rozdíl
mezi evropskými a domorodými misionáři, nýbrž naopak, ať si jeden druhému
osvědčuje úctu a lásku.
Podpora náboženských domorodých
kongregací.
Protože však, jak jsme výše
upozornili, je nutno k zakládání Církve Kristovy ve vašich národech užíti všech
prostředků, jimiž se sama buduje z Božího ustanovení, vyplývá z toho další.
Mezi hlavní úkoly vašeho úřadu počítejte zavedení domorodých řeholních
společností obojího pohlaví. Neboť dotkl-li se Bůh svým voláním i těchto nových
přívrženců Kristových a roznítil je k vyššímu stupni zbožného života, proč by
ti lidé také nesměli následovati evangelických rad? A v tom nesmí
více odrazovat misionáře a řeholnice, pracující ve vašem území láska k
vlastnímu řádu, i když je čestná a správná, a vzdalovat od vyššího pojímán
úkolů. Jsou-li někteří domorodci, kteří žádají o přijetí do starých řádů, pokud
se zdají vhodní k pochopení jejich ducha a není nebezpečí, že vznikne v jejich
kraji dorost degenerovaný a řádu nepodobný, bylo by bezprávím zrazovat je od
tohoto úmyslu a v tom jim bránit. Přece však moudře a pečlivě zkoumejte, zda by
nebylo prospěšné založit nové řády, které by vhodnějí souvisely s nadáním,
povahou domorodců a s podmínkami místními i okolnostmi.
Nutno zvýšiti počet katechistů.
Není možno mlčet o jiné věci,
která má velmi veliký význam k šíření evangelia. Jak velmi na tom záleží, aby
byl rozmožen počet katechistů – ať se již berou z Evropanů nebo raději z
domorodců. Ti mají vypomáhat misionářům hlavně vyučováním katechumenů a
připravováním jich ke křtu. Stěží možno vyjádřit, jací mají být tito
katechisté, aby nejen slovem, ale i příkladem života vábili nevěřící ke Kristu.
Avšak vám, ctihodní bratři, milovaní synové, je nutno a určeno, abyste je
pečlivě vybírali, aby si dobře osvojili křesťanské učení a aby, když je budou
předkládat a vysvětlovat, dovedli je vhodně přizpůsobit mysli a chápání
posluchačů. A to tím spíše vhodněji budou moci konat, čím hlouběji proniknou
povahu domorodce.
Potřeba rozjímavých řádů v
misiích.
Posud jsme mluvili o vašich
spolupracovních v prácí i o těch, které znáte, i o těch, které si máte
přibrati. Zbývá jedno s tím spojené, co chceme doporučit vaší horlivosti a
dobré vůli. A provede-li se to, doufáme, že nemálo bude postaráno o rychlejší
šíření víry. Jak si totiž ceníme života, který se nazývá kontemplativní, svědčí
víc než dost apoštolská konstituce, kterou jsme ochotně z moci apoštolského
úřadu předloni potvrdili přesně kanonicky opravená pravidla řádu kartuziánského
již od počátku papežskou autoritou schválená. Proto zvlášť vybízíme nejvyšší
představené těchto řádů, i vás, ctihodní bratři, milovaní synové, opravdu
pečujte a proste vhod nevhod, aby tento přísnější způsob života rozjímavého byl
v misijním území zaveden založením a rozšiřováním klášterů. Vždyť tito
mlčenliví a samotářští mužové získají úžasná množství milostí nebeských pro vás
i pro vaše práce. Beze vší pochybnosti jistě najdou tito mnichové u vás vhodné
místo, protože na mnohých místech jsou obyvatelé třebas většinou pohané,
obvzláště naklonění k samotě, k modlitbě a rozjímání. Myslíme při tom na onen
velký klášter, který reformovaní cisterciáci de Trappa založili v apoštolském
vikariátě pekingském. Tam bydlí téměř sto mnichů, z nich většina jsou Číňané.
Konáním a nejdokonalejším cvičením ctností, v ustavičné modlitbě, přísným
životem a těžkou prací vyprošují milost a milosrdenství sobě i nevěřícím, a tak
je účinným příkladem získávají Kristu. Proto je nad světlo jasnější, že naši
poustevníci, jestliže věrně zachovávají pravidla svého zakladatele, aniž jsou
činni na venek, přece denně vykonávají nemalý vliv na účinnější práci misijní.
Jestliže tedy představení těchto řádů vyhoví vaší žádosti a usadí se tam, kam
po vzájemné dohodě bude vhodno, učiníte jak spásonosnou věc pro tak veliké
množsví pohanů, tak nám víc než je možno věřit milou a žádanou. Postupme tedy,
milovaní synové, ctihodní bratři, o stupeň dále. Co třeba k lepšímu uspořádání
misií?
I když nedávno náš poslední
předchůdce zcela podobně učil a napomínal, přece je dobré totéž opakovat. Vším
právem a podle zásluhy míníme, že to bude velkou pomůckou k vykonávání
apoštolátu.
O správném vedení misií.
A protože velký podíl na úspěchu
a neúspěchu katolického apoštolátu mezi pohany máte vy, chceme od vás začít
vhodnější uspořádání misijní práce, aby se tím snáze otevřel přístup k šíření
křesťanské moudrosti a rozmnožil počet těch, kteří mají býti osvíceni štěstím,
proto buď záležitostí vašeho srdce dělba práce mezi hlasateli víry. Ať ani
jedna část vašeho kraje nezůstane bez hlásání evangelia a ať není její
obdělávání odkládáno na jinou dobu. Proto se více a více snažte stavěti
misionářům stanice na některém místě, které by bylo jakýmsi centrem, kolem
něhož by byly umístěny menší stanice, svěřené alespoň jednomu katechistovi a
opatřeno malou kaplí. A ty pak ať misionáři navštěvují ze svého středu v
určitých obdobích a poslouží kněžským úřadem.
Mimo to ať hlasatelé evangelia
vzpomenou, že se nemohou jinak přiblížiti k domorodcům než jak si počínal
Božský Mistr na zemi u lidu. Ten, dříve než začal učit zástupy, uzdravoval
nemocné: „Všechny nemoce uzdravoval“ (Mat. 17, 16). „A šli za ním
mnozí a uzdravoval je všechny.“ (Mat. 12, 15) „Pojal lístost nad nimi a
léčil jejich nemoci.“ (Mat. 14, 14) A totéž, dav jim k tomu moc, rozkázal
činiti apoštolům: „Do kteréhokoliv města vejdete, uzdravujte nemocné, kteří
jsou v něm, a hlásejte jim: Přiblížilo se k vám království Boží! Vyšli pak a
obcházeli městečka, zvěstujíce evangelium a uzdravujíce všude.“ (Luk. 9, 6)
Ať misionáři nezapomínají, jak laskavě a dobrotivě se staral o nemluvňátka a
děti; když je učedníci odháněli, rozkázal jim, aby jim nebránili přijíti k
němu. (Luk. 19, 13) Zde je možno připomenou slova, která jsme řekli jinde:
Misionáři, kteří hlásají Boha nevěřícím, příliš dobře vědí, jak i v těchto
krajích snadno si získá lidská srdce skutky lásky, kdykoliv se stará o zdraví
lidu a léčí nemocné. Kdokoliv se ukazuje laskavým k dětem, jistě získá přízeň a
příchylnost lidu.
Nyní se však vraťme k tomu, čeho
jsme se právě dotkli. V těch místech, kde jste si stanovili stálé stanoviště,
ctihodní bratři, milovaní synové, a podobně i v nejdůležitejších stanicích
podle množství obyvatel nutno otevříti chrám Boží a ostatní budovy misijní. Je
však třeba chrániti se toho, aby nebyly vybudovány s velkým nákladem ani
kostely, ani drahocenné budovy jako by měly budoucím diecesím sloužiti za
katedrály a biskupské residence. Tak to půjde snáze až svým časem. Zdaž sami
nevíte, že v jistých diecesích již dříve kanonicky zřízených takové chrámy a
stavby buď byly před nedávnem zničeny nebo jsou nyní ničeny? Proto není ani
praktické ani moudré buď k hlavní stanici nebo na místě, kde sídlíte,
stáhnouti a nahromaditi ústavy a budovy, které slouží k dobru duší nebo tělesnému
blahu. Neboť, jsou-li tak velké váhy a významu, mnohem více zaujmou vaší
přítomnost a i starost misionářů tak, že se postupně opomine a zanechá velmi
spásonosné, pravidelné evangelisaci sloužící procházení území. Poněvadž se však
stala zmínka o těchto dílech, jest lépe, je-li možno kromě lékáren, nemocnic a
obecných škol, které nesmí nikde scházeti – zjednati jinochům, nevěnují-li se
rolnictví, přístup k vyššímu vzdělání, nebo zvláště k řemeslnictví. Tu také vás
vybízíme, abyste nezanedbávali náčelníky krajů a jejich děti. Zajisté slovo
Boží a jeho hlasatelé jsou snáze přijímáni od obyčejného lidu, vždyť i sám
Kristus o sobě svědčil: „Duch Páně... poslal mne chudým zvěstovat
evangelium.“ (Lc. 4, 18) Avšak mimo to, že nemusíme mít před očima ono předsevzetí
Pavlovo. „moudrým i nemoudrým jsem dlužníkem“ (Řím. 1, 14) učí nás však
každodenní život a zkušenost, že, jsou-li jednou vůdcové státu získáni Kristovu
náboženství, snadno vkročí do jejich šlépějí i nejprotší lid.
Na konec ještě jedno velice
důležité upozornění. Přijměte je, ctihodní bratři, milovaní synové, jak to
smíme od vašeho známého a očekávaného nadšení pro náboženství a spásu duší
očekávat, se zbožným a velkomyslným srdcem. Kraje, jejichž péči vám svěřila
Apoštolská Stolice, abyste je připojili Kristu, jsou velmi rozlehlé a proto se
může někdy státi, že počet misionářů z kteréhokoliv vašeho řádu je daleko menší
než toho nutnost vyžaduje. Protož, jako v diecesi řádně zbudované stojí
biskupovi po ruce a pomáhají i jiní řeholníci z jiného řádu, ať kněžského ať
laického a jiné sestry z jiné kongregace, tak se nezdráhejte povolat a spojit
se při šíření víry křesťanské, výchově domorodé mládeže a k jiným užitečným
pracem, jako spolupracovníky, řeholníky i misionáře, kteří nejsou z vašeho řádu
nebo náleží k tzv. řádům laickým. Svatou radostí se sice mohou pochlubiti řády
a řeholní družiny, že jim bylo dáno poslání pohanům a že získali do této doby
kraje pro Kristovo království. Přece však ať jsou si vědomi, že nepřijali území
misijní nějakým vlastním a trvalým právem, nýbrž na pokyn Apoštolské Stolice,
jíž mimo to náleží právo a povinnost starati se o správnost a plné jejich
spravování. Pročež římský Velekněz nezadostiučiní apoštolskému úkolu jedině
tím, že větší území nebo menší rozdělí mezi různé řády, ale na čem nejvíce
záleží, vždy a se vší péčí se musí starati, aby tyto řády sami rozesílaly
misionáře v dostatečném počtu a co hlavní, opravdu vhodné do krajin jim
svěřených. Aby plně stačili na to, aby při své rozloze byly ozářeny světlem
křesťanské pravdy a opravdově zpracovány. Protože Božský Pastýř jednou bude
žádat z našich rukou své stádce, budeme, kdykoliv to bude nutné nebo
prospěšnější nebo užitečnější k dosažení cílů Církve svaté, přenášeti území
misijní z rukou jedné do rukou jiné společnosti a opět a opět rozdělovat nové
vikariáty a prefektury a svěřovati je domorodému kléru nebo jiným misijním
úřadům.
Již nezbývá, než abychom vás,
ctihodní bratři, milení synové, kteří máte s námi účast v katolickém světě, v
pastýřském úřadě, starostí a strastí, znovu povzbudili, abyste posvátné misie
podporovali těmi způsoby a prostředky, jak jsme o nich mluvili, aby tyto, jako
by s oživením sil, přístě přinášely žeň hojnější. Všem pak začátkům
blahosklonně kéž pomáhá a přeje Nejsvětější Královna apoštolů, Maria, která,
protože jejímu mateřskému srdci byli na Kalvarii poručeni všichni lidé, neméně
těm přeje a ty miluje, kteří nevědí, že byli Kristem Ježíšem vykoupeni než ty,
kteří šťastně užívají dobrodiní jeho vykoupení.
Zatím vám udílíme, ctihodní
bratři, milovaní synové, kléru i lidu vašemu trvalé apoštolské požehnání jako
záruku nebeských darů a naší otcovské přízně.
Dáno v Římě u sv. Petra dne 28.
února L.P. 1926, v 5. roce našeho pontifikátu.
Pius PP. XI.