DEI FILIUS
Svatosvatého oekumenického sněmu
Vatikánského
slaveného papežem Svat. Otcem Piem IX
Dogmatická konstituce o katolické víře
slaveného papežem Svat. Otcem Piem IX
Dogmatická konstituce o katolické víře
Prohlášená ve třetím zasedání,
dne 24. dubna léta Páně MDCCCLXX.
dne 24. dubna léta Páně MDCCCLXX.
Pius biskup
sluha služebníkův Božích
sluha služebníkův Božích
Za souhlasu posvátného Sněmu na ustavičnou paměť.
Boží Syn a pokolení lidského Vykupitel, Pán Náš Ježíš
Christus při návratu svém k Otci nebeskému slíbil, že s Církví svou na zemi
bojující bude po všechny dni až do skonání světa. Proto v každé době bez ustání
byl při své milované nevěstě, jí přispíval v učení, žehnal v konání, pomoc
přinášel v nebezpečí. Tato spasitelná jeho Prozřetelnost nesčíslnými
dobrodiními vezdy se zajisté projevovala, ale nejpatrněji viděti ji bylo z
ovoce, jež světu křesťanskému v nejhojnější míře vydaly oekumenické Sněmy, a
zejména Tridentský, třebas v dobách nepříznivých slavený. Tohoto Sněmu totiž
zásluhou jest, že přesvatá dogmata náboženská přesněji byla vymezena a bohatěji
vyložena, bludy zatraceny i potlačeny; že církevní kázeň obnovena a pevněji
utvrzena, v kněžstvu podníceny snahy po vědění a zbožnosti, založeny koleje pro
výchovu mládeže k posvátné službě, a též křesťanského lidu mravy důkladnějším
vzděláváním a častějším přijímáním svátostí napraveny. Jeho zásluhou kromě toho
těsněji spjati údové se svou viditelnou Hlavou, a veškerému mystickému tělu
Christovu dodáno svěžesti; rozmnoženy řeholní rodiny i jiné ústavy křesťanské
zbožnosti; a rozníceno též ono horoucí a až do prolití krve vytrvávající úsilí
v šíření království Christova daleko po celém světě.
Tyto tedy i jiné znamenité úspěchy, kterých zejména
posledním oekumenickým Sněmem Boží milostivost Církvi uštědřila, s vděčnou, jak
náleží, myslí si připomínajíce, nemůžeme přece utlumiti bolu nad přetěžkými
zly, z toho zvláště vzniklými, že autoritou téhož svatosvatého Sněmu namnoze se
pohrdlo nebo jeho velemoudrých dekretů se nedbalo.
Nikomu neníť neznámo, že herese, které Otcové
Tridentští zatratili, rozpadly se ponenáhlu v mnohonásobné sekty, jelikož
božské učitelství bylo odvrženo a věci náboženské nechávány soukromému soudu
každého jednotlivce; tyto pak sekty navzájem se rozcházejí nebo spolu zápasí,
čímž posléze všecka víra v Christa v nemálo věřících se shroutila. A tak i
svatou Bibli, která dříve považována byla za jediný pramen a jediného soudce
nauky křesťanské, jali se již nemíti za božskou, nýbrž k mythickým bájím ji
počítati.
Tu zrodilo se a velmi široko po světě se rozplemenilo
onu učení racionalismu čili naturalismu, jež proti náboženství křesťanskému
jakožto zřízení nadpřirozenému na celé čáře útočíc, s nejvyšším úsilím o to
pracuje, aby Christus, jenž jediným Pánem a Spasitelem naším jest, z myslí
lidských, z života a mravů národů byl vyloučen, a vláda čirého, jak říkají,
rozumu čili přírody se ustálila. Když však opuštěno a odvrženo křesťanské
náboženství, zapřen Bůh a Christus jeho, padlo jich posléze mnoho do propasti
pantheismu, materialismu a atheismu, že již i rozumnou přirozenost a všelikou
normu spravedlnosti a pravdy popírajíce, nejhlubší základy společnosti lidské
usilují rozvrátiti.
Poněvadž pak tato bezbožnost se všech stran doráží,
přemnoho také ze synů Církve katolické dalo se nešťastně svésti z cesty pravé
zbožnosti, a že pravdy ponenáhlu mizely jim s obzorů, osláblo v nich smýšlení
katolické. Rozmanitými totiž cizími naukami oblouzeni, přirozenost a milost,
lidskou vědu a božskou víru nesprávně mísíce, pravý smysl dogmat, jehož se drží
a jemuž učí svatá Matka Církev, jak shledáváme, znetvořují a neporušenost a
čistotu víry uvádějí v nebezpečí.
Toto všecko když se pováží, kterak nebyly by rozrušeny
nejvnitřnější útroby Církve? Vždyť jako Bůh chce, aby všichni lidé byli spaseni
a poznání pravdy došli, jako Christus přišel, aby spasil, co bylo zahynulo, a
syny Boží, kteří rozptýleni byli, v jedno shromáždil; tak Církev od Boha matkou
a učitelkou národův ustanovená, všech dlužnicí se uznává a vždy pohotově a na
pozoru jest, aby padlé zdvihala, padající zachycovala, vracející se objímala,
dobré utvrzovala a k lepšímu nabádala. Pročež v žádné době nemůže odpočinouti a
nedosvědčovati a nekázati pravdy Boží, která vše zachraňuje, nejsouc nevědoma,
že řečeno jest jí: Duch můj, který jest v tobě, a slova má, která položil
jsem v ústa tvá, neodejdou z úst tvých od tohoto času až na věky (Is., LIX,
21).
Protož My, věrně jdouce ve šlépějích Našich
předchůdců, nikdy jsme neustali podle nejvyššího Našeho apoštolského úřadu
pravdě katolické učiti a jí střežiti a nauky zvrácené zamítati. Nyní pak, kdy
zasedají s Námi a soudí veškerého oboru zemského Biskupové, na tento oekumenický
Sněm autoritou Naší v Duchu Svatém shromáždění, opírajíce se o slovo Boží psané
i podané, jak jsme je od Církve katolické svatě střežené a věrně vykládané
přijali, umínili jsme si s tohoto Stolce Petrova mocí od Pána Nám udělenou před
zraky všech spasitelnou nauku Christovu vyznati a prohlásiti, a bludy jí
odporující odsouditi a zavrhnouti.
Hlava první.
O Bohu všech věcí Stvořiteli.
Svatá katolická, apoštolská, římská Církev věří a
vyznává, že jest jeden Bůh pravý a živý, Stvořitel a Pán nebe i země, všemohoucí,
věčný, nesmírný, neobsáhlý, rozumem a vůlí a všelikou dokonalostí nekonečný; a
jelikož jest samostatná, zcela prostá a nezměnitelná bytost duchová, kázati
jest, že svou podstatou i bytím od světa jest rozdílný, v sobě a sám ze sebe
nejblaženější, a nade všechno, co mimo něho jest a počato býti může, nevýslovně
povýšen.
Tento jediný pravý Bůh dobrotou svou a všemohoucí
silou, nikoli aby zvýšil svou blaženost nebo aby jí nabyl, nýbrž aby projevil
svou dokonalost skrze dobra tvorům udílená, z nejsvobodnějšího úradku zároveň
od počátku času z ničeho založil obojí stvoření, duchové i tělesné, andělské
totiž i zemské, a potom lidské, jakoby společné, z ducha i těla sestávající. [1]
Veškero pak to, co stvořil, Bůh prozřetelností svou
chrání a spravuje, dosahuje od konce ke konci silně a pořádaje vše líbezně. [2] Všecko totiž jest
nahé a odkryté očím jeho, [3] i to, co svobodným jednáním tvorů teprve v budoucnu
nastane.
Hlava druhá.
O zjevení.
Táž svatá Matka Církev tvrdí a učí, že Boha, všech
věcí počátek a konec, lze přirozeným světlem lidského rozumu z věcí stvořených
najisto poznati; „neboť neviditelné vlastnosti jeho od tvorstva světa skrze
věci učiněné pochopeny se spatřují“ [4]; přece však zlíbilo se jeho moudrosti a dobrotě
jinou a to nadpřirozenou cestou sebe sama a věčné vůle své ustanovení lidskému
pokolení zjeviti, jak dí Apoštol: „Mnohokráte a mnoha způsoby mluvíval Bůh
kdysi otcům v Prorocích, nejposléze v těchto dnech promluvil k nám v Synu svém.
[5]
Tomuto božskému zjevení jest ovšem přičítati, že to,
co ve věcech božských lidskému rozumu samo sebou není nedostižno, i v nynějším
stavu lidstva všem lze volně, s pevnou jistotou a beze vší příměsi bludu
poznati. Přece však nelze říci, že z toho právě důvodu zjevení bylo by naprosto
nezbytno, nýbrž proto, že Bůh z nekonečné dobroty své určil člověka k cíli
nadpřirozenému, aby totiž měl účast na statcích Božích, jež nadobro převyšují
chápání lidské mysli; „neboť ani oko nevídalo, ani ucho neslýchalo, ani na
srdce lidské nevstoupilo, co připravil Bůh těm, kteří ho milují." [6]
Toto pak nadpřirozené zjevení podle víry obecné
Církve, svatou Synodou Tridentskou prohlášené, obsaženo jest v knihách
napsaných i v nenapsaných podáních, která z úst samého Christa Apoštoly byvše
přejata nebo od Apoštolů samých, Duchem Svatým inspirovaných, jako z ruky do
ruky byvše podávána, až na nás došla. [7] Tyto tedy knihy starého i nového Zákona, úplně se
všemi částmi, jak v dekretu téhož Sněmu se vypočítávají a ve staré latinské Vulgátě
jsou zahrnuty, přijímati jest za posvátné a kanonické. Jsou však Církvi
posvátné a kanonické nikoli proto, že by pouhou dovedností lidskou bývaly byly
vytvořeny a její autoritou potom schváleny; ani proto snad jen, že zjevení beze
všeho bludu obsahují, nýbrž proto, že z inspirace Ducha Svatého byvše sepsány,
Boha mají svým původcem a jako takové byly Církvi samé svěřeny.
Jelikož pak to, co svatá Synoda Tridentská spasitelně
stanovila o výkladu božského Písma, aby v mezích udržela duchy svévolné, někteří
špatně vysvětlují, My dekret ten obnovujíce prohlašujeme, že toto se jím míní:
ve věcech víry a mravů, náležejících k stavbě nauky katolické, za pravý smysl
posvátného Písma míti jest ten, jehož se držela a drží svatá Matka Církev, na
níž jest souditi o pravém smyslu a výkladu Písem svatých; nikdo tudíž nesmí
proti tomuto smyslu nebo i proti jednomyslnému souhlasu Otců Písmo svaté
vykládati.
Hlava třetí.
O víře.
Ježto člověk na Bohu jakožto svém Tvůrci a Pánu všecek
závisí, a rozum stvořený nestvořené Pravdě naprosto jest poddán, povinni jsme
Bohu zjevovateli věrou osvědčovati úplnou podřízenost rozumu i vůle. O této pak
víře, jež spasení lidského jest počátkem, Církev katolická vyznává, že jest
ctnost nadpřirozená, jíž z vnuknutí a přispění milostí Boží věříme, že co Bůh
zjevil, jest pravda, nikoli pro vnitřní pravdivost věcí, přirozeným světlem
rozumu prohlédnutou, ale pro autoritu samého Boha zjevovatele, jenž ani klamati
ani oklamán býti nemůže. Jestiť víra, dle svědectví Apoštolova, nadějných věcí
podstata, důkaz nezjevených. [8]
Aby však přece víry naší podřízenost s rozumem se
srovnávala, chtěl Bůh, aby s vnitrnými nápomocmi Ducha Svatého vnější důkazy
byly spojeny, činy totiž Boží, a to zejména zázraky a proroctví, které
všemohoucnost a nekonečné vědění Boží skvěle dávajíce na jevo, božského zjevení
znameními jsou velejistými a každému k pochopení přiměřenými. Proto pak Mojžíš
a Proroci, tak zvláště sám Christus Pán mnoho a to nejzjevnějších zázrakův a
proroctví podali; a o Apoštolech čteme: „I rozešli se a kázali všude, a Pán
pomáhal jim potvrzuje řeč jejich divy, jež následovaly.“ [9] A jinde psáno jest: „Máme silnější řeč prorockou, a
dobře činíte dbajíce jí jako svítilny svítící na místě tmavém.“ [10]
Ale třebas svolení k víře nikterak není slepým hnutím
ducha, nikdo přece nemůže dáti kázání evangelickému souhlasu, jakého ke spáse
třeba, bez osvícení a vnuknutí Ducha Svatého, jenž svolení k pravdě a uvěření v
ní každému zlahodňuje. [11] Pročež víra sama sebou, třebas skrze lásku nepůsobí,
jest darem Božím, a úkon její směřuje ke spáse, neboť člověk osvědčuje jím Bohu
svobodnou poslušnost, když s jeho milostí, jíž by mohl odporovati, souhlasí a spolupracuje.
Dlužno tedy vírou božskou a katolickou věřiti všemu,
co v slově Božím psaném i ústně podaném jest obsaženo, a co od Církve buď
slavnostním rozsudkem nebo řádným a všeobecným úřadem učitelským jakožto pravda
Bohem zjevená k víře se předkládá.
Poněvadž pak bez víry nemožno se zalíbiti Bohu a
společenství jeho dítek dojíti, nikomu nikdy bez ní nedostalo se ospravedlnění,
a nikdo života věčného nedosáhne, nesetrvá-li v ní až do konce. Abychom však
povinnosti pravé víry se držeti a v ní stále setrvati mohli dostati, Bůh skrze
Syna svého jednorozeného založil Církev, a svého založení opatrné známky jí
vtiskl, aby ji strážkyní a učitelkou slova zjeveného všichni mohli poznati. Na
jedinou totiž katolickou Církev vztahují se všechna ona tak četná a zázračná
znamení, jež Bůh způsobil, aby víře křesťanské dodal zřejmé věrohodnosti. Ba i
Církev sama sebou, svým totiž zázračným rozšířením, výbornou svatostí a
nevyčerpatelnou ve všem dobrém plodností, katolickou jednotou, nezdolnou
stálostí, mocný a trvalý skýtá důvod věrohodnosti a božského svého poslání
svědectví nezvratné.
Odtud ona jako korouhev vztýčená v národech [12] jednak zve k sobě
ty, kdož ještě neuvěřili, jednak syny své ujišťuje, že víra, již vyznávají,
spočívá na nejpevnějším základě.
K svědectví tomu ještě přistupuje účinné přispění moci
s hůry. Neboť nejdobrotivější Pán i bloudících milostí svou povzbuzuje a jim
pomáhá, aby poznání pravdy došli; i ty, které ze tmy převedl do podivného
světla svého, milostí svou sílí, aby ve světle tom setrvali, a neopouští
člověka, leč by člověk sám ho prve opustil. Naprosto tudíž nestejný jest stav
těch, kteří skrze nebeský dar víry ke katolické pravdě přilnuli, a těch, kteří
lidskými domněnkami dávajíce se vésti, jdou za náboženstvím nepravým; oni
totiž, kteří víru pod učitelským vedením Církve přijali, nikdy nemohou míti
nějakého oprávněného důvodu, aby víru tu měnili nebo ji brali v pochybnost.
Proto, když tomu tak jest, děkujíce Bohu Otci, jenž hodnými nás učinil podílu
na dědictví Svatých ve světle, nezanedbávejme tak velikého prospěchu, ale
zírajíce na původce víry a dovršitele Ježíše, držme se nezviklatelného vyznání
naděje naší.
Hlava čtvrtá.
O víře a rozumu.
Také v tom Církev katolická vezdy souhlasila a
souhlasí, že dvojí jest řád poznání, nejen původem, ale i oborem se lišící;
původem totiž, že v řádu jednom přirozeným rozumem nabýváme poznání, v druhém
božskou vírou; oborem pak, že k víře předkládají se nám mimo věcí, kterých
přirozeným rozumem lze dostihnouti, také tajemství v Bohu skrytá, kterých znáti
bychom nemohli, kdyby nám jich Bůh nebyl zjevil. Pročež Apoštol, jenž svědčí,
že pohané poznali Boha skrze věci učiněné, přece rozmlouvaje o milosti a
pravdě, která skrze Ježíše Christa přišla, prohlašuje: „Mluvíme moudrost Boží v
tajemství, moudrost skrytou, které Bůh určil před věky k naší slávě, a které
nikdo z knížat tohoto světa nepoznal; nám však zjevil Bůh skrze Ducha svého;
nebo Duch všecko zpytuje, i hlubiny Boží.“ [13] A sám Jednorozený chválí Otce, že skryl „tyto věci
moudrým a opatrným, a zjevil je maličkým.“ [14]
Když ovšem rozum, věrou osvětlený, bedlivě, zbožně a
střízlivě hledá, dospěje z dopřání Božího jakéhosi, a to velmi plodného,
poznání tajemství, jak z analogie těch věcí, jež přirozeně poznává, tak ze
spojitosti tajemstev mezi sebou a s posledním cílem člověka; nikdy však přece
nebude schopen, aby je pronikl tak jako pravdy, které jsou vlastním jeho
oborem. Božská totiž tajemství již svou povahou rozum stvořený tak přesahují,
že i když zjevením byla sdělena a věrou přijata, přece závojem samé víry
zůstávají přikryta a jakousi mlhou zastřena, dokud v tomto smrtelném životě
vzdáleni jsme od Pána: „u víře totiž chodíme a nikoli u vidění.“ [15]
Ale třebas víra jest nad rozumu, přece mezi vírou a
rozumem nikdy nemůže býti pravého rozporu; neboť týž Bůh, který tajemství
zjevuje a víru vlévá, vložil v ducha lidského světlo rozumu; a Bůh nemůže sám
sebe popírati, ani pravda pravdě někdy se příčiti. Zdánlivý rozpor takový odtud
nejspíše vzniká, že buď dogmata víry nebyla pochopena a vyložena podle mínění
Církve, nebo že smyšlené domněnky pokládají se za vývody rozumové. Všeliké
tudíž tvrzení, odporující pravdě osvícené víry prohlašujeme zcela mylným. [16] Neboť Církev, která
zároveň s apoštolským úřadem učitelským dostala příkaz střežiti skladu víry, má
též právo a povinnost Bohem uloženou, zavrhovati vědu nepravou, aby nebyl někdo
oklamán filosofií a lichou šalbou. [17] Pročež všem věřícím křesťanům jest nejen zakázáno
takových domnění, která s učením víry shledávají se v odporu, zvláště byla-li
Církví zavržena, jakožto oprávněných závěrů vědeckých hájiti, ale povinni jsou
vesměs míti je spíše za bludy, nesoucí na sobě klamné zdání pravdy. – A nejen,
že víra a rozum nemohou si navzájem odporovati, ale ještě sobě vespolek
pomáhají, tím, že správný rozum dokazuje základy víry, a jejím světlem osvícen
vědění božských věcí vzdělává; víra pak zbavuje a chrání rozum bludů, a
mnohostranným poznáním jej obdařuje. Pročež daleko jest Církev toho, by bránila
pěstění umění a věd lidských, ale právě je podporuje a šíří. Nejsouť jí neznámy
užitky, které z nich plynou pro život lidský, ani jich nepřezírá; ba naopak
přiznává, že jako od Boha, Pána všeho umění, vznikly, tak k Bohu s přispěním
jeho milosti vedou, řádně-li se pěstují. A nezakazuje ovšem, aby tyto vědy
každá ve svém oboru neřídily se vlastními zákony, vlastní methodou; nýbrž
oprávněnou tuto svobodu uznávajíc, toho jen bedlivě dbá, aby odporujíce učení
božskému bludů v sebe nepojímaly, nebo vybočujíce z vlastních mezí nezabíhaly
do věcí víry a jich nemátly.
Neníť učení víry, jež Bůh zjevil, předloženo lidem
jako nález filosofický, aby svými vlohami je zdokonalovali, nýbrž jako božský
poklad svěřeno Nevěstě Christově, aby ho věrně střežila a neomylně je
vysvětlovala. I jest se povždy držeti toho smyslu posvátných dogmat, který
jednou svatá Matka Církev prohlásila, a nikdy není dovoleno od smyslu toho pod
záminkou a pode jménem vyššího porozumění se odchýliti.
Ať roste tedy a hojně a silně se vzmáhá jak
jednotlivců, tak veškerenstva, jak člověka každého, tak celé Církve, po
stupních dob a věků, poznání, umění, moudrost; ale ve svém arciť řádu, v témže
totiž dogmatě, v témže smyslu, v témže smýšlení. [18]
***
Kanony.
I. – O Bohu všech věcí Stvořiteli.
- Kdokoliv by popíral, že není jeden pravý Bůh, viditelných i neviditelných věcí Stvořitel a Pán, proklet buď.
- Kdo by se neostýchal tvrditi, že kromě hmoty nic není, proklet buď.
- Kdo by řekl, že jedna a táž jest podstata čili bytnost Boha i všech věcí, proklet buď.
- Kdo by
řekl, že věci konečné, jak tělesné, tak duchovní, nebo aspoň duchovní,
vznikly z božské podstaty výronem (emanací);
nebo, že božská podstata svým projevem (manifestací) nebo vývojem (evolucí) stává se veškerenstvem;
nebo posléze, že Bůh jest bytost vesměrná čili nekonečná, jež vymezujíc sebe působí vesměrnost věcí a rozlišuje je na rody, druhy a individua, proklet buď. - Kdo by
nevyznával, že svět a všecky věci, které jsou v něm, duchovní i hmotné, ve
své celé podstatě od Boha z ničeho stvořeny jsou;
nebo by řekl, že Bůh nikoli vůlí ode vší vázanosti svobodnou, ale tak nezbytně že tvořil, jako nezbytně sebe miluje;
nebo by popíral, že svět není k slávě Boží stvořen, proklet buď.
II. – O zjevení.
- Kdokoliv by řekl, že Boha jediného a pravého, Stvořitele a Pána našeho, nelze skrze věci stvořené přirozeným světlem rozumu lidského najisto poznati, proklet buď.
- Kdo by řekl, že není možno nebo že není třeba, aby člověk o Bohu a kultu, kterým jest ho ctíti, zjevením Božím byl poučen, proklet buď.
- Kdo by řekl, že člověk k poznání a zdokonalení vyššímu než přirozené nemůže býti vyvýšen, ale že sám od sebe může a má k nabytí všeliké posléze pravdy a dobra neustálým pokrokem dospěti, proklet buď.
- Kdo by knih posvátného Písma úplných se všemi částmi, jak je svatá Synoda Tridentská vypočítala, nepřijal za posvátné a kanonické, nebo popíral by, že nejsou Bohem inspirovány, proklet buď.
III. – O víře.
- Kdokoliv by řekl, že rozum lidský tak jest nezávislý, že není možno, aby mu víra byla Bohem přikázána, proklet buď.
- Kdo by řekl, že božská víra od přirozeného vědění o Bohu a věcech mravních se neliší, a proto že k víře božské se nepožaduje, aby ve pravdu zjevenou pro autoritu Boha zjevovatele se věřilo, proklet buď.
- Kdo by řekl, že jest nemožno, aby zjevení Boží vnějšími znameními stalo se věrohodným, a že tudíž třeba, aby lidé pouhou vnitrnou vlastní zkušeností nebo soukromým vnuknutím byli k víře pohnuti, proklet buď.
- Kdo by řekl, že nemůže býti zázraků, a že tedy všechna vypravování o nich, i v posvátném Písmě obsažená, mezi bájky a mythy sluší vyloučiti; nebo že zázraků najisto poznati nikdy nelze, ani že jimi božský původ náboženství křesťanského řádně se nedokazuje, proklet buď.
- Kdo by řekl, přisvědčení křesťanské víře není svobodné, ale děje se nevyhnutelně na základě důkazů lidského rozumu; nebo že pouze k živé víře, která působí skrze lásku [19], je nezbytná milost Boží, proklet buď.
- Kdo by řekl, že stejný jest stav věřících a těch, kteří k víře jedině pravé ještě nepřešli, a že tedy mohou míti katolíci oprávněný důvod, aby s vírou, kterou pod učitelstvím Církve již byli přijali, přestali souhlasiti a o ní pochybovali, dokud by nenabyli vědeckého důkazu o věrohodnosti a pravdě své víry, proklet buď.
IV. – O víře a rozumu.
- Kdokoliv by řekl, že zjevení Boží nemá do sebe opravdových a v pravém smyslu slova tajemství, ale že všechna dogmata víry lze rozumem řádně vzdělaným ze zákonů přirozených pochopiti a dokázati, proklet buď.
- Kdo by řekl, že ve vědách lidských taková jest svoboda, že jejich tvrzení, byť i odporovala nauce zjevené, možno za pravé uznávati, a že Církev nemá práva jich zavrhovati, proklet buď.
- Kdo by řekl, že jest možno dogmatům Církví předloženým dáti někdy na základě pokroku vědy jiný smysl než ten, který mínila a míní Církev, proklet buď.
***
Nejvyššího tedy pastýřského úřadu Našeho povinnost
konajíce, všecky věřící Kristovy, zejména ty, kteří v čele stojí nebo úřad
učitelský zastávají, skrze útroby Ježíše Krista zapřisáháme a téhož Boha a
Spasitele našeho autoritou jim přikazujeme, aby své snahy a přičinění
soustředili, by odvráceny byly bludy ty od Církve svaté a vyhlazeny, a šířeno
nejčistší světlo víry.
Poněvadž však nestačí varovati se zvrhlosti kacířství,
nýbrž třeba též pilně se vyhýbati bludům, které k ní více nebo méně tíhnou,
připomínáme všem povinnost poslouchati i Konstitucí a Dekretů, jimiž taková
zvrhlá mínění, která zde výslovně nejsou uvedena, se zavrhují a zakazují.
Dáno v Římě ve veřejném slavnostním sezení v Basilice
Vatikánské roku Vtělení Páně tisícího osmistého sedmdesátého, dne dvacátého
čtvrtého dubna, pontifikátu Našeho roku dvacátého čtvrtého.
Když Konstituce byla s kazatelny přečtena a všichni
Otcové odhlasovali, Nejvyšší Velekněz vstav, potvrdil slavně rozhodnutí a
kanony, v Konstituci této obsažené, těmito slovy:
„Ustanovení a kanony, které v Konstituci právě čtenou
jsou pojaty, zlíbily se všem Otcům, nikoho nevyjímaje; My tedy se souhlasem
posvátného Sněmu tak jak byly čteny je prohlašujeme a apoštolskou autoritou
potvrzujeme.“
Tak jest.
JOSEF,
biskup ze Sv. Hyppolitu, sekretář Sněmu Vatikánského.
Z latiny přeložil Antonín Ludvík Stříž
biskup ze Sv. Hyppolitu, sekretář Sněmu Vatikánského.
Z latiny přeložil Antonín Ludvík Stříž
[1] Sněm Lat. IV, c. I, Firmiter.
[2] Moudr. VIII, 1.
[3] Žid. IV, 13.
[4] Řím. I, 20.
[5] Žid. I, 1, 2.
[6] I Kor. II, 9.
[7] Sněm Tridentský, sez. IV, dekr. o kanon. Písmech.
[8] Žid. XI, 1.
[9] Mar. XVI, 20.
[10] II Petr. I, 19.
[11] Syn Oranž., II, kan. 7.
[12] Is. XI, 2.
[13] I Kor. II, 7-9.
[14] Mat. XI, 25.
[15] II Kor. V, 7.
[16] Sněm Later., V, bulla Apostolici regiminis.
[17] Kolos. II, 8.
[18] Vincenc Lerinský, Common., n. 28.
[19] Gal. V, 6.
[2] Moudr. VIII, 1.
[3] Žid. IV, 13.
[4] Řím. I, 20.
[5] Žid. I, 1, 2.
[6] I Kor. II, 9.
[7] Sněm Tridentský, sez. IV, dekr. o kanon. Písmech.
[8] Žid. XI, 1.
[9] Mar. XVI, 20.
[10] II Petr. I, 19.
[11] Syn Oranž., II, kan. 7.
[12] Is. XI, 2.
[13] I Kor. II, 7-9.
[14] Mat. XI, 25.
[15] II Kor. V, 7.
[16] Sněm Later., V, bulla Apostolici regiminis.
[17] Kolos. II, 8.
[18] Vincenc Lerinský, Common., n. 28.
[19] Gal. V, 6.