Encyklika papeže Lva XIII.
o dělnické otázce
z 15. května 1891
o dělnické otázce
z 15. května 1891
***
Naléhavá nutnost řešit dělnickou
otázku
Socialismus problémy dělníků neřeší
Bez náboženství a Církve není řešení možné
Úloha státu
Úloha svépomocných organizací
Závěr
Poznámky
Socialismus problémy dělníků neřeší
Bez náboženství a Církve není řešení možné
Úloha státu
Úloha svépomocných organizací
Závěr
Poznámky
Důstojní bratři,
pozdrav a apoštolské požehnání!
pozdrav a apoštolské požehnání!
***
1. Dychtění
po novotách již dlouho zneklidňuje státy; bylo proto přirozené a nezbytné, že
se snaha o změny přesunula z oblasti politiky na příbuzné pole hospodářské.
Napomáhala tomu řada příčin: nový rozmach průmyslu
vlivem zdokonalení technických prostředků a nových způsobů výroby; změny ve
vzájemných vztazích mezi zaměstnavateli a zaměstnanci; hromadění majetku v
rukou nepatrného počtu lidí a nedostatek v širokých vrstvách; vzrůst důvěry
dělníků ve vlastní síly a jejich živější vzájemný styk; upevnění jejich
organizace a mimoto pokles mravnosti. To vše vyvolalo sociální konflikt, před
nímž stojíme.
O jak velké věci v tomto zápase běží, je patrno z
toho, že lidé jsou udržováni v napětí a ve vzrušeném očekávání; z toho, že tato
otázka zaměstnává učence, je předmětem porad odborníků, lidových schůzí,
uvažuje se o ní mezi zákonodárci i ve vládních radách, takže není žádná jiná
věc tak významná, aby se jí lidé obírali s větším zájmem.
A protože neseme odpovědnost za zájmy církve a za
obecné blaho jako jsme to dělali i jindy, ctihodní bratři, když jsme vydávali
okružní listy o politické moci, o lidské svobodě, o křesťanském státním zřízení
a o jiných podobných otázkách, tak jak se nám to zdálo nutné, aby se čelilo
mylným názorům – stejně a z týchž důvodů pokládáme za vhodné tak učinit, i
pokud jde o dělnickou otázku. Tohoto předmětu jsme se sice již příležitostně
dotkli vícekrát, avšak svědomitost v apoštolském úřadu přikazuje, abychom v
tomto listě zvláštním způsobem a výslovně projednali celou tuto otázku tak, aby
vynikly jasně zásady, pomocí nichž by se spor rozřešil, jak si to žádá pravda a
spravedlnost.
Je to otázka plná obtíží a nebezpečí. Je totiž obtížné
určovat práva a povinnosti ve vzájemném poměru mezi zámožnými a proletáři, mezi
těmi, kdo propůjčují kapitál, a těmi, kteří poskytují svou práci. A nebezpečný
je tento spor proto, že ho na všech stranách zneužívají radikálové a vychytralí
lidé k tomu, aby zmátli správný úsudek, a tak lid štvali a pobuřovali.
2. Je
zřejmé a obecně se to uznává, že dělnictvu v jeho smutném postavení je potřebí
poskytnout pomoc. Neboť když byly v minulém století zrušeny staré cechy a
jejich místo nenahradila žádná jiná ochranná opatření, dále když bylo z
veřejných zařízení i ze zákonů vypuštěno zděděné náboženství, dělníci, opuštěni
a bez ochrany, byli vydáni nesvědomitosti zaměstnavatelů a nezřízené
ziskuchtivosti. Celé zlo ještě zhoršila bezohledná lichva, která byla sice už jednou
církví odsouzena, ale hrabiví a ziskuchtiví lidé se jí pod různými formami
dopouštějí stále. K tomu přistupuje i to, že výroba a obchod se soustředily v
rukou snad jen několika lidí, takže malá hrstka boháčů vložila téměř otrocké
jho na nesmírné množství proletářů.
***
3. Aby
se odpomohlo tomuto zlu, socialisté, podnítivše nenávist chudých proti bohatým,
prohlašují, že se má soukromé vlastnictví zrušit a místo toho z majetku
jednotlivců učinit společný majetek všech a že by jej spravovali ti, kdo stojí
v čele obcí nebo států. Takovým převodem majetku od soukromých osob na
společnost se může podle jejich názoru vyléčit nynější nesnesitelný stav,
protože se jmění i výhody rozdělí rovnoměrně mezi občany.
Avšak jejich plán je naprosto nezpůsobilý tento rozpor
úspěšně vyřešit; dokonce by znamenal pro dělnické vrstvy poškození. Mimoto je
nespravedlivý, protože se dopouští násilí na zákonných majitelích. Vnáší zmatek
do života státu tím, že ukládá státní moci úkoly, které jí nepříslušejí.
4. Dá
se snadno poznat, že vlastním důvodem, proč se ujímají práce ti, kdo vstupují
do nějakého výdělečného povolání, a účelem, k němuž především přihlížejí, je
snaha opatřit si výdělek a tento výdělek vlastnit jako soukromý majetek. Neboť přenechává-li
kdo své síly a svou píli jinému, přenechává mu je za tím účelem, aby si opatřil
statky, které potřebuje ke své výživě a slušné existenci; je tedy jeho cílem
domoci se opravdového a dokonalého práva. Nejen požadovat mzdu, nýbrž i uložit
ji tak, jak by chtěl. Uskrovňoval-li se tedy ve výdajích a takto si sám něco
ušetřil a ovoce své šetrnosti – aby si je mohl tím bezpečněji zachovat – uložil
tak, že si zakoupil pozemek, není takový pozemek ničím jiným než vlastně mzdou
v jiné podobě. Proto zakoupený pozemek bude jeho majetkem právě tak jako mzda,
kterou dostal za práci. V tom tedy záleží – to lze snadno pochopit –
vlastnictví statků movitých i nemovitých.
Socialisté tedy tím, že chtějí jmění jednotlivců
převést na společnost, zhoršují postavení všech dělníků, protože tím, že je
zbavují možnosti ukládat mzdu, olupují je o naději a možnost, že by si mohli
rozmnožit rodinný majetek a zlepšit své postavení.
5. Ale
co více: nabízejí lék, který je ve zřejmém rozporu se spravedlností, protože
právo mít soukromý majetek je člověku dáno od přirozenosti.
V této věci je skutečně nesmírný rozdíl mezi člověkem
a zvířetem. Neboť zvířata se neřídí sama, nýbrž řídí je a ovládá dvojí
přirozený pud. Pudy v nich jednak udržují schopnost jednat a účelně vedou k
rozvoji jejich síly, jednak v nich také probouzejí jednotlivá hnutí a určují
je. Jeden pud vede zvířata k tomu, aby zachovala sebe a svůj život, druhý k
tomu, aby zachovala svůj druh. Obojího cíle pohodlně dosahují tím, že používají
těch věcí, které zde právě jsou; a nemohla by se dostat dále, protože je vedly
jen smysly a jimi postřehnutelné konkrétní předměty.
Docela jiná je přirozenost lidská. Má v sobě úplnou a
dokonalou mohutnost přirozenosti živočišné, a proto je určena člověku po této
stránce – právě tak jako je údělem všech živočichů, aby používali hmotných
statků. Avšak přirozenost živočišná, i kdyby ji měl v míře sebevětší, zdaleka
ještě není celou přirozeností člověka, dokonce jen její nižší stránkou, a má
vyšším stránkám přirozenosti sloužit a poslouchat je. To, co je naší zvláštní a
vynikající předností, co člověka činí člověkem a co působí, že se podstatně
liší od zvířat, je mysl či rozum. A poněvadž ze všech živočichů jediný člověk
jest obdařen rozumem, je nezbytné přiznat člověku statky nejen v tom smyslu,
aby jich používal – to je společné všem živočichům, nýbrž aby byl jejich stálým
a trvalým vlastníkem, a to nejen těch statků, které se spotřebují používáním,
nýbrž i těch, které se používáním nespotřebují.
6. To
se jeví ještě zřetelněji, pozorujeme-li lidskou přirozenost důkladněji. – Vždyť
člověk svým rozumem obsáhne nesčetné věci a s věcmi přítomnými sdružuje v duchu
i věci budoucí; člověk je dále sám pánem svého jednání. Proto v rámci věčného
zákona, podřízen jsa moci Boží, jež vše s velkou prozřetelností řídí, spravuje
se člověk sám svou prozíravostí a svým rozhodováním; a tak je v jeho moci, aby
si vyvolil věci, které považuje za nejzpůsobilejší, aby se s jejich pomocí
postaral o sebe nejen pro přítomnost, nýbrž i pro budoucnost. Z toho plyne, že
člověk má mít vlastnické právo nejen na pozemské plody, nýbrž i na půdu,
poněvadž vidí, že zemská úroda mu skýtá věci nezbytné pro budoucnost. Neboť u
každého člověka se potřeby takřka stále vracejí; dnes je ukojíme, zítra se
ozývají důrazně znova.
Proto musela příroda dát člověku něco trvalého a
stálého, odkud by se mohly potřebné statky pobírat stále znovu. Ale takto
trvale nedovede statky poskytovat nic než země se svou úrodou.
A není důvodu, proč by se péče převáděla na stát.
Vždyť člověk je starší než stát; proto musil mít právo na uhájení života a těla
ještě dříve, než se vytvořil nějaký stát.
7. Že
však Bůh odevzdal k užívání zemi veškerému lidskému pokolení, to není popřením
soukromého vlastnictví. Neboť říká se sice, že Bůh dal zemi lidstvu jako takovému;
tím se však nemyslí, že by byl Bůh ustanovil, aby všichni bez rozdílu společně
byli jejími vlastníky; myslí se tím, že sám nikomu neurčil část k vlastnění,
přenechávaje snaživosti lidí a státním zřízením, aby provedli rozdělení
majetku. Ostatně země, jakkoliv rozdělená mezi jednotlivce, nepřestává sloužit
společnému užitku všech, poněvadž není člověka, který by nebyl živ z toho, co
poskytuje půda. Kdo jsou bez majetku, nahrazují to prací; takže lze právem
tvrdit, že všeobecnou cestou k opatření prostředků na živobytí je práce, kterou
člověk koná buď na své půdě, nebo v nějakém jiném povolání, jehož mzda však
koneckonců přichází jen z mnohotvárných plodů země a je za ně směňována. Práce
učinila člověka vlastníkem pozemku.
Z toho opět vyplývá, že soukromé vlastnictví je ve
shodě s přirozeným řádem. Neboť země sice skýtá velmi štědře to, co je nezbytné
k zachování života a pro potřeby kulturní, půda by je však nemohla skýtat sama
od sebe bez lidského obdělávání a péče. Když chce člověk získat statky přírodní,
musí vynakládat rozum a tělesné síly: takto spojuje se svou osobností tu část
hmotné přírody, kterou sám obdělal, v níž zanechal jakýsi otisk podoby své
osoby; takže je úplně správné, náleží-li mu ta část jako jeho vlastnictví, a
nesmí-li nikdo nijak poškozovat jeho právo.
8. Důkazní
síla těchto důvodů je tak průzračná, že se zdá neuvěřitelné, že s tím někteří
lidé nesouhlasí a vracejí se k zastaralým názorům; přiznávají jednotlivci, že
smí pozemek používat a přivlastňovat si různé plody půdy, ale naprosto mu
upírají vlastnické právo na pozemek, na němž si vybudoval stavení, nebo na
půdu, kterou obdělal. Když toto popírají, nevidí, že takto bude člověk oloupen
o plody své práce. Vždyť půda podstatně mění svou povahu, když je zemědělcovou
rukou obdělána a podmaněna jeho dovedností; z lesní půdy se stává půda orná, z
půdy neplodné výnosná. Avšak toto zlepšení tkví také v půdě samé a je s ní
promísené tak, že se z největší části nijak nedá od ní oddělit. Strpí však
spravedlnost, aby se někdo zmocnil a používal toho, na čem jiný v potu tváře
pracoval? Účinky jsou za příčinou, která je způsobila; je tedy správné, aby
plody práce náležely těm, kdo pracovali.
Proto právem veškeré lidstvo, když bedlivě pozoruje
přirozenost, aniž se dá ovlivnit odchylnými názory několika málo lidí, nalézá v
samém přirozeném zákoně základ rozdělení statků. Praxí všech věků posvětilo
soukromé vlastnictví, protože je v plném souladu s lidskou přirozeností a
napomáhá k pokojnému a klidnému soužití.
A občanské zákony, které – pokud jsou spravedlivé –
čerpají svou závaznou moc ze samého přirozeného zákona, potvrzují to právo, o
němž mluvíme, a chrání je i donucovacími prostředky.
Toto právo schválila i autorita zákonů Božích, které
co nejdůrazněji zapovídají třeba jen pouhou žádost po cizím majetku:
"Nepožádáš manželky bližního svého; ani domu, ani pole, ani služebné, ani
vola, ani osla a vůbec ničeho, co jeho jest." (1)
9. Taková
práva však, která příslušejí jednotlivcům, vystupují ještě důrazněji, když je
patrno, že jsou úzce spjata s lidskými povinnostmi v soužití rodinném a že jsou
na jejich podporu.
Není o tom pochybnosti: při volbě životního stavu mají
jednotliví lidé moc a svobodnou vůli vybrat si, zda se chtějí řídit buď radou
Ježíše Krista o panenství, či vzít na sebe závazky manželské. Žádný lidský
zákon nemůže člověku odnímat přirozené a původní právo na manželství a nějak
omezovat hlavní účel manželství, hned na počátku stanovený Boží autoritou:
"Ploďte a množte se." (2) Hle, to je rodina,
domácí společnost, sice maličká, ale přece pravá společnost, a to starší než
kterýkoli stát; musí mít proto určitá vlastní práva a povinnosti, které jsou
plně nezávislé na státě. Dokázali jsme tedy, že lidem jakožto jednotlivcům je
od přírody dáno právo vlastnické. Je nutné, aby toto právo bylo převedeno i na
člověka, pokud je hlavou rodiny; dokonce je toto právo tím mocnější, čím
rozsáhlejší je okruh úkolů lidské osobnosti v životě rodinném.
10. Je
přesvatým zákonem přirozeným, aby otec poskytl výživu a všeliké vzdělání dětem,
které zplodil; a sama přirozenost jej vede ještě i k tomu, aby pro své děti –
které přece jsou obnovením a jakoby prodloužením otcovy osobnosti – získal a
přichystal potřebné prostředky, aby se mohly slušně uhájit proti neštěstí v
dalším životě, v němž se tají tolik nejistoty. Toho však nemůže dosáhnout
jinak, než vlastní-li jmění, přinášející užitek, který by odkázal jako dědictví
svým dětem.
Jak stát, tak i rodina je, jak jsme se již o tom
zmínili, v pravém slova smyslu společností, která je řízena svou vlastní mocí,
to jest otcovskou. Proto rodina – ovšem v mezích, které jsou určeny jejím
vlastním účelem má přinejmenším stejná práva jako stát při volbě a používání
prostředků, jež jsou pro ni nezbytny k existenci a spravedlivé svobodě. Řekli
jsme "přinejmenším stejná", protože rodina i pojmově i dějinně je
dříve než stát, a proto též její práva a úkoly byly dříve a jsou přirozenější
než práva a úkoly společnosti občanské.
Kdyby však občané a rodiny, sdruživše se ve společnost, nalézali ve státě místo pomoci překážku, místo ochrany zkrácení práv, pak by se museli lidé od společnosti spíše odvracet, než si jí žádat.
Kdyby však občané a rodiny, sdruživše se ve společnost, nalézali ve státě místo pomoci překážku, místo ochrany zkrácení práv, pak by se museli lidé od společnosti spíše odvracet, než si jí žádat.
11. Je
tedy velkým a nebezpečným omylem chtít, aby státní moc libovolně zasahovala až
do nejvnitřnějšího lůna rodiny. Jistě, kdyby se snad některá rodina octla v krajních
těžkostech a v bezradnosti, takže by si z nich sama nijak nedovedla pomoci, pak
je v pořádku, když veřejná moc odpomáhá takové veliké nouzi; neboť jednotlivé
rodiny jsou jakousi částí státu. A rovněž kdyby někde uvnitř rodinných zdí
došlo k těžkým porušením vzájemných práv, ať veřejná moc zjedná každému jeho
právo: neboť v takovém případě nestrhuje stát na sebe práva občanů, ale
zabezpečuje je a posiluje spravedlivou a povinnou ochranou. Na tom však musí
ti, kdo řídí státy, přestat; přirozený zákon nedovoluje jít za tyto hranice.
Otcovská moc je takového druhu, že nesmí být státem ani zničena, ani pohlcena,
protože má týž původ a zdroj jako sám lidský život. "Děti jsou jakousi
částí otce a jakoby rozšířením otcovy osobnosti, a chceme-li se vyjádřit přesně,
nestávají se děti členy státu a nemají v něm účast samy o sobě, ale
prostřednictvím rodiny, ve které se zrodily. A právě proto, že děti jsou
přirozeně jakousi částí otce ... podléhají péči rodičů, dokud nejsou schopny
užívat samy svou svobodnou vůli." (3)
Když tedy socialisté pomíjejí péči rodičů a zavádějí
péči státní, jednají proti přirozené spravedlnosti a rozvracejí pevné rodinné
svazky.
12. I
když však odhlédneme od spravedlnosti, je stejně až příliš jasné, jaké by
odstraněním soukromého vlastnictví vznikly ve všech vrstvách společnosti změny
a zmatky a jaké by z toho vyplynulo tvrdé a odporné otroctví občanů. Otevřely
by se dokořán brány k vzájemné nevraživosti, řevnivosti a nesvárům.
Podnikavosti a přičinlivosti jednotlivců by se tím odňaly účinné podněty, a tak
by nutně vysychaly samy zdroje bohatství. Domnělá vysněná rovnost by nebyla
ničím jiným než stejnou bídou a stejně nedůstojným postavením všech bez
rozdílu.
Z toho všeho je jasné, že zásadní požadavek
socialismu, aby se majetek stal společným, je nutné zcela odmítnout. Tento
požadavek škodí dokonce i těm, jimž má pomoci; příčí se přirozeným právům
jednotlivců a rozvrací poslání státu i obecný pokoj.
Platí tedy závěrem: Když se chce lidu pomoci, musí při
tom platit jako základní zásada, že soukromé vlastnictví musí zůstat
nedotknutelné. Když jsme stanovili toto, vysvětlíme, kde je třeba hledat
potřebný lék.
***
13. S
důvěrou a s plnou oprávněností přistupujeme k projednávání tohoto předmětu,
neboť běží o otázku, jejíž řešení se pravděpodobně nenajde bez pomoci
náboženství a církve. Protože však jsme strážci náboženství a byla nám svěřena
správa duchovních statků, které jsou v moci církve, pak kdybychom mlčeli, nutně
by to vyvolávalo dojem, že jsme zanedbali svou povinnost.
Tato nesmírně důležitá otázka vyžaduje také práci a
úsilí i jiných činitelů: máme na mysli vlády států, zaměstnavatele a lidi
bohaté, ale i proletáře, o jejichž zájmy se jedná. Přece však se vším důrazem
tvrdíme, že všechno lidské snažení bude marné, bude-li při tom odmítnuta
církev.
Neboť církev čerpá z evangelia nauku, s jejíž pomocí
může být spor urovnán nebo aspoň určitě zmírněn tak, že ztratí své ostří.
Církev se rovněž snaží nejen poučovat, ale svými přikázáními řídit i život a
mravy jednotlivců. Snaží se také neustále zlepšovat postavení dělníků mnoha
velmi užitečnými zařízeními; trvá na tom, aby lidé všech stavů spojili své síly
a snažení k tomu, aby se zájmům dělníků co nejlépe napomáhalo; a soudí, že se k
tomu má použít i zákonů a státní správy, ovšem rozumným způsobem.
14. Na
prvním místě je třeba prohlásit, že se musíme smířit s postavením člověka tak,
jak je. To znamená, že v občanské společnosti není naprostá rovnost možná.
Socialisté to sice zkoušejí, ale je to všechno marný zápas proti přirozenosti.
Neboť už od přirozenosti jsou mezi lidmi veliké a četné rozdíly; nemají všichni
stejné nadání ani přičinlivost, ani zdraví, ani sílu. Přirozeným důsledkem
nevyhnutelných rozdílů v těchto věcech je nerovnost majetku. A tento stav je
dobrý a výhodný pro potřeby jednotlivců i pro zájmy společnosti. Neboť k tomu,
aby se opatřily všechny potřeby, vyžaduje si společný život různé schopnosti a
různé úkoly; a k plnění těchto úkolů pohání lidi právě nerovnost životního
postavení.
Pokud jde o tělesnou práci, ani ve stavu nevinnosti by
člověk nebyl zůstal úplně bez práce. Avšak práci, kterou by si člověk tehdy
přál svobodně pro radost, byl po pádu na usmíření za spáchanou vinu donucen
vykonávat z nezbytnosti a pociťuje její namáhavost. "Zlořečená buď země
kvůli tobě, s námahou se z ní budeš živit po celý svůj život." (4)
A podobně nevymizejí ani ostatní strasti na světě,
poněvadž zla, jež jsou následkem hříchu, jsou bolestná, tvrdá a obtížná; a není
vyhnutí, doprovázejí člověka až do konce života. A tak bolest a utrpení jsou
lidským údělem, a kdyby lidé zkoušeli a podnikali všechno, přece se jim žádným
uměním nepodaří vymýtit z lidské společnosti tyto útrapy úplně. Prohlašují-li
někteří, že to dovedou, slibují-li ubohému lidu život bez jakékoli bolesti a
strasti, život oplývající pokojem a nepřetržitými rozkošemi, podvádějí jej a
klamou. Z toho jednou vypuknou zla ještě větší, než jsou nynější. Nejlépe je dívat
se na věci tak, jak jsou, a současně jinde hledat, jak jsme řekli, vhodný lék
proti obtížím.
15. V
otázce, o které mluvíme, je však největším zlem předstírání, že obě třídy jsou
k sobě navzájem nutně v nepřátelském poměru, jako by příroda rozhodla, aby se
zámožní lidé a dělníci v houževnatém souboji vzájemně potírali. To je úplně v
rozporu s rozumem i pravdou. Pravda naopak je, že jako v těle tvoří různé údy
shodu a ve složení tělesných funkcí vzniká vyrovnanost a harmonie, právě tak ve
státě příroda zařídila, aby ty dvě třídy žily spolu ve svornosti a aby mezi
nimi panovala vyrovnanost a rovnováha. Rozhodně potřebuje jedna třída druhou;
kapitál nemůže být bez práce, ani práce bez kapitálu. Svornost vytváří řád a
krásu věcí, naopak ze stálého zápolení nutně povstává surovost a zmatek. Aby
tedy byl tento zápas odstraněn a aby byly přeťaty dokonce i jeho kořeny, k tomu
má podivuhodnou sílu, a to mnohotvárnou, křesťanství.
16. Především:
veškerá nauka náboženská, jejímž vykladačem a strážcem církev je, může účinně
upravovat poměr mezi bohatými a proletáři a sjednocovat je tím, že vede
neustále obě třídy k plnění vzájemných povinností, hlavně těch, které se týkají
spravedlnosti.
Následující povinnosti se týkají proletáře a dělníka:
má úplně a věrně plnit to, co bylo svobodně a v mezích spravedlnosti dojednáno
pracovní smlouvou; nemá působit žádné škody na majetku, ani urážet osobně
zaměstnavatele; i při hájení svých zájmů se má chránit násilí a nedopouštět se
nikdy vzpoury; nemá se spojovat se špatnými lidmi, kteří před ním kouzlí
nesplnitelné naděje a slibují mu hory doly; následkem bývá příliš pozdní lítost
a majetkové pohromy.
Povinnosti týkající se majetných a zaměstnavatelů:
nesmějí považovat dělníky za otroky; je spravedlivé, aby měli v úctě jejich
lidskou důstojnost, která je křesťanstvím povznesena na ještě vyšší stupeň.
Výdělečná práce, jak říká přirozený rozum i křesťanská filozofie, není člověku
k hanbě, nýbrž ke cti, protože mu poskytuje čestnou možnost opatřit si
živobytí. Skutečnou hanbou a nelidskostí však je vykořisťovat lidi kvůli zisku,
pokládat je jen za jakési zboží a cenit u nich pouze zdatnost svalů a tělesnou
sílu. Přikazuje se též brát ohled na náboženské a duchovní dobro dělníků. Proto
je povinností zaměstnavatele zařídit, aby měl dělník ve vhodnou dobu volno pro
náboženské úkony; aby nebyl vystavován svodům a pokušením ke hříchu a aby nebyl
nějakým způsobem odváděn od péče o rodinu a od šetrnosti. Také se nesmí
dělníkům ukládat více práce, než mohou snést jejich síly, a ani taková práce,
která je v rozporu s jejich věkem a pohlavím.
17. Mezi
nejdůležitějšími povinnostmi zaměstnavatele je, aby dával každému, co mu podle
spravedlnosti patří. Má-li se stanovit mzda skutečně spravedlivě, je nutno
přihlížet k více okolnostem: všeobecně však ať mají bohatí a zaměstnavatelé na
paměti, že utlačovat pro svůj zisk nuzné a ubohé a těžit z cizí bídy je těžkým
proviněním proti Božím zákonům i lidskému právu. Ošidit však někoho o povinnou
mzdu je velkým hříchem, který svolává svým křikem k pomstě hněv z nebe:
"Ale mzda, o kterou jste ošidili ... ta mzda křičí a křik vašich ženců
pronikl k sluchu Pána zástupů." (5) Konečně ať se
bohatí lidé pečlivě vystříhají toho, aby chudým nějak škodili na majetku
násilím, lstí nebo lichvářskými úroky; a to tím spíše, že chudí nemají dost
prostředků, aby se proti křivdám a bezmocnosti nějak bránili; jejich majetek
proto musí být pokládán za o to posvátnější, oč je nuznější.
Kdyby se zachovávaly tyto zákony, nestačilo by to snad
už samo k tomu, aby byly odstraněny příčiny boje?
18. Ale
církev, která putuje ve stopách učitele a vůdce Ježíše Krista, sleduje ještě
vyšší cíl: přikazuje ještě něco dokonalejšího a snaží se o to, aby obě třídy
navzájem sblížila a spřátelila.
Nemůžeme pravdivě poznávat a hodnotit pozemské věci,
nemáme-li na zřeteli jiný, nesmrtelný život. Kdybychom si totiž odmysleli
posmrtný život, zmizel by okamžitě pravý pojem mravní povinnosti a veškeré
pozemské bytí by se ztratilo v tajemnu nepřístupném jakémukoli lidskému
zkoumání. Ta pravda, kterou nám napověděla již sama příroda, je křesťanským
článkem víry, o který se opírá všecek smysl a učení náboženství jako o svůj
nejpevnější základ: že totiž tehdy vpravdě budeme žít, až odejdeme z tohoto
světa.
Neboť Bůh nestvořil člověka pro tato časná pomíjející
dobra, nýbrž pro dobra nebeská a věčná, a zemi nám dal jako místo vyhnanství,
nikoli jako místo trvalého pobytu. Můžeš mít v bohatství a v jiných věcech,
které se nazývají dobry, přebytek nebo nedostatek; pro věčnou blaženost na tom
nezáleží; záleží však nesmírně mnoho na tom, jak těch věcí používáš. Ježíš
Kristus svou "hojnou spásou" neodstranil různé strasti, z nichž je
takřka spředen pozemský život, nýbrž proměnil je v pobídky ke ctnostem a v
příležitost k zásluhám: takže ani jediný člověk nemůže dosáhnout věčné odměny,
jestliže nekráčí v krvavých šlépějích Kristových. "Když vytrváme, budeme s
ním i kralovat." (6) Tím, že Kristus vzal dobrovolně
na sebe práce a útrapy, podivuhodně zmírnil krutost útrap a prací; a ulehčil
snášení bolestí nejen svým příkladem, nýbrž i svou milostí a tím, že nám dal
naději na nehynoucí odměnu: "Neboť nynější lehké břemeno utrpení zjednává
nám nad každou míru věčnou tíhu slávy." (7)
A tak lidem bohatým se dostává napomenutí, že
bohatství není zajištěním proti bolestem a že ani jinak nenapomáhá k blaženosti
v životě věčném, nýbrž že je spíše na překážku (8) a že
nezvyklé hrozby Ježíše Krista mají vlévat bohatým bázeň (9),
že s největší přísností musejí jednou Bohu Soudci skládat účty z toho, jak
používali svých statků.
19. O
tom, jak se má majetku používat, platí zásady vznešené a nanejvýš důležité.
Lidská moudrost je vytušila v hrubých obrysech; církev však je zřetelně a
dokonale vyslovila a svým vlivem působí, že jsou tyto zásady nejen přijímány
rozumem, ale že se prosazují i v životě a praxi. Základem toho učení je, že se
rozlišuje mezi spravedlivým vlastnictvím majetku a jeho spravedlivým
používáním.
O něco výše jsme viděli, že soukromé vlastnictví,
majetek, je přirozeným právem člověka a že toho práva používat, zvláště v
životě společnosti, je nejen dovoleno, nýbrž naprosto nutno. "Je
dovoleno," praví sv. Tomáš, "aby člověk měl soukromý majetek. A je to
také nezbytné pro lidský život." (10)
Když se však tážeme, jak se má statků používat, církev
bez jakýchkoli rozpaků odpovídá: "Pokud se toho týká (totiž užívání
statků), nemá člověk vnější statky vlastnit tak, jako by byly jen a jen jeho,
nýbrž jako by byly společné, totiž tak, že z nich ochotně uděluje lidem v
nouzi. Pročež apoštol píše: 'Bohatým tohoto světa přikazuji, aby byli štědří,
sdílní.'" (11) Nikomu se zajisté nenařizuje, aby
rozdával z toho, čeho nutně potřebuje pro sebe a pro svou rodinu; ani nemusí
dávat jiným ty statky, které sám potřebuje, aby mohl být živ slušně a přiměřeně
svému stavu: "neboť nikdo není povinen být živ nepřiměřeným způsobem"
(12). Když však takto již bylo postaráno o to, co je
potřebné a stavu přiměřené, je povinností z přebytku přispívat nuzným. Co přebývá,
dejte jako almužnu. (13) Není to – vyjma případy krajní
nouze povinností spravedlnosti, ale křesťanské lásky, proto nemůže být vymáhána
cestou soudní. Ale vyšší než lidské zákony a soudy je zákon a soud Krista Boha,
který mnoha způsoby doporučuje zvyk prokazovat dobrodiní: "Blaženější je
dávat, než dostávat" (14); a dobročinnost prokázanou
nebo odepřenou chudým bude soudit právě tak, jako kdyby byla bývala prokázána
nebo odepřena jemu: "Cokoli jste udělali pro jednoho z těchto mých
nejposlednějších bratří, pro mne jste udělali." (15)
Smysl této nauky je stručně tento: komu se z Božího
dobrodiní dostalo většího množství statků, ať již tělesných a vnějších, ať již
darů ducha, dostalo se mu jich k tomu účelu, aby jich používal k svému
zdokonalení, ale též k tomu, aby jich využíval jako dobrý služebník Boží
prozřetelnosti k prospěchu ostatních. "Kdo má dary ducha, nesmí mlčet; kdo
má hojnost statků, ať neochabuje v milosrdné dobročinnosti; kdo se živí prací
svých rukou, ať užívá své dovednosti také k užitku bližních." (16)
20. Ty
však, kteří hmotné statky postrádají, církev učí, že chudoba podle soudu Božího
není hanbou a že se člověk nemá stydět, když si živobytí opatřuje prací. A to
potvrzuje skutkem Kristus Pán, který pro spásu lidí "ačkoli bohatý, stal se
chudým" (17); a ačkoli byl Syn Boží a sám Bůh, přece
se chtěl zdát synem tesaře a chtěl být za něj považován: dokonce se nezdráhal
ztratit značnou část svého života při řemeslnické práci. "Copak to není
ten tesař, syn Mariin?" (18)
Když se díváme na tento božský příklad, pak snáze
chápeme, že pravá lidská důstojnost a vznešenost záleží v mravnosti, to jest ve
ctnosti; ctnost však že je společným majetkem všech smrtelníků; té mohou
dosáhnout stejně lidé vysokého postavení i lidé nízcí, boháči i chudáci; a že
odměna věčné blaženosti nebude udělena za nic jiného než za ctnost a zásluhy,
ať se již najdou u kohokoli. Dokonce se zdá, že Bůh sám je více nakloněn lidem
trpícím; neboť Ježíš Kristus nazývá chudé blaženými (19);
s nesmírnou láskou zve k sobě ty, kdo pracují a mají zármutek, aby je potěšil (20); zahrnuje zvláštní láskou ty, kdo jsou nejubožejší a
kdo jsou pronásledováni křivdami.
Vědomí těchto skutečností dokáže u bohatých potlačit
domýšlivost a pýchu a pozvednout skleslost lidí žijících v útrapách: jedny
přivádí k povolnosti a druhé ke skromnosti. Tak se zmenšuje propast lakomství a
pýchy a dosáhne se snadno toho, aby si lidé obou skupin v jednotě podali ruce.
21. Budou-li
však lidé poslušni křesťanských přikázání, spojí je navzájem nejen přátelství,
ale také bratrská láska. Neboť ucítí a pochopí, že všechny lidi bez výjimky
stvořil jeden společný otec Bůh, že všichni směřují k témuž cíli, jímž je Bůh
sám, který jediný může udělit dokonalou a naprostou blaženost lidem i andělům.
Pochopí též, že byli všichni stejně vykoupeni z dobroty Ježíše Krista a
povýšeni k důstojnosti dětí Božích a že jsou skutečně spojeni bratrskými svazky
jak mezi sebou, tak i s Kristem Pánem, "prvním z mnoha bratří" (Řím
8,29). Pochopí dále, že statky přirozené a dary milosti Boží jsou společné a
bez rozdílu majetkem veškerého lidského pokolení a že z nebeských statků bývá
vyděděn jenom nehodný. "Jsme-li však děti, jsme i dědici: dědici Boží a
spoludědici Kristovi." (21)
To jsou povinnosti a práva, které hlásá křesťanská
filozofie. Není z toho zřejmé, že by za velmi krátkou dobu ustaly všechny
spory, kdyby tyto zásady platily v občanském životě?
22. Církev
se nespokojuje tím, že by jenom ukázala cestu, jak nalézt vyléčení, ale nabízí
a podává lék. Všemi silami se totiž přičiňuje o to, aby v duchu svých přikázání
a učení lidi vychovala a vzdělala: snaží se, aby léčivé vody této nauky
rozvedla pomocí biskupů a kněží do co nejširší oblasti. Chce dále proniknout
smýšlení a působit na vůli, aby se lidé nechali řídit a vést Božími příkazy. A
právě v tomto působení, které je zásadní a nejvýš důležité, protože na něm vše
záleží a v něm je klíč k celému problému, může nejvíce dokázat pouze církev.
Neboť prostředky, které k působení na lidi používá, byly jí propůjčeny právě
pro tento účel Ježíšem Kristem a mají v sobě účinnost, kterou do nich vložil
Bůh. Jenom tyto prostředky dokáží úspěšně proniknout do nejskrytějších záhybů
srdce a přimět člověka, aby uposlechl povinnosti, ovládal hnutí žádostivosti,
miloval Boha a bližního zvláštní a nejvyšší láskou a odhodlaně překonával
všechny překážky bránící rozvoji ctnosti.
Stačí si trochu připomenout příklady z minulosti.
Uvádíme skutečnosti, o kterých není pochyb: že občanská společnost byla až do
základů obnovena křesťanskými zásadami, že těmito silami obnovy se lidstvo
povzneslo na vyšší úroveň a bylo dokonce zachráněno před zánikem a že dospělo k
takovému pokroku, jakého dříve nikdy nedosáhlo a jenž nebude překonán ani v
následující budoucnosti. Konečně že Ježíš Kristus je zdrojem a cílem těchto dobrodiní;
z něho vše vyšlo a k němu se musí vše opět vztahovat. Když totiž svět přijal
světlo evangelia a seznámil se s velikým tajemstvím vtělení Slova a spásy
lidstva, život Ježíše Krista, Boha a člověka, pronikl společnost, takže jeho
víra, příkazy a zákony prostoupily všechny oblasti společnosti.
Proto má-li se lidská společnost uzdravit, je možná
jen jediná léčba: návrat ke křesťanskému životu a ke křesťanským zásadám. Neboť
pro ty společnosti, které se chtějí opět povznést z úpadku, platívá s plnou
oprávněností předpoklad, že se musejí vrátit ke svým původním počátkům. Vždyť
dokonalost všech společenských seskupení záleží v tom, snažit se usilovně
dosáhnout cíle, pro nějž byla zřízena, tak aby k sociální činnosti i k hnutím
dával podnět týž účel, který dal vznik společnosti. Proto je odklon od účelu
zhoubou; návrat k účelu je záchranou a vyléčením. To platí o celém státním
tělese; to platí i o oné nejpočetnější třídě občanů, kteří jsou živi jen z
práce.
23. Bylo
by chybou domnívat se, že církev pečuje jen o duše a že nedbá o věci důležité
pro časný a pozemský život. Zvláště vzhledem k chudým se snaží o to, aby
vybředli ze svého žalostného stavu a aby se jejich postavení zlepšilo. Napomáhá
tomu nemálo již tím, že volá lidi ke ctnosti a cvičí je v ní. Neboť křesťanská
mravnost, když se zachovává v plném rozsahu, přináší již sama o sobě určitou
míru materiálního blahobytu, poněvadž získává přízeň Boha, který je zdrojem
všech statků; drží na uzdě přílišnou chtivost statků a žízeň po požitcích – dvě
morové rány, jež činí velmi často nešťastným i člověka oplývajícího statky (22); spokojuje se i skrovným živobytím a nízké příjmy
nahrazuje šetrností, chráníc se neřestí, které často pohlcují nejen nepatrné
obnosy, ale i ohromné majetky, a rozmrhají skvělá dědictví.
24. Církev
však vedle toho pečuje ve prospěch chudiny o vhodná zařízení, budujíc a
podporujíc vše, co pokládá za účelné pro ulehčení v jejich nedostatku.
Také na tomto poli dobročinnosti církev vždy vynikala
tak, že i její nepřátelé ji za to velebí. Vzájemná láska byla mezi křesťany v
nejstarších dobách tak silná, že se velmi často bohatší zbavovali svého jmění,
aby pomáhali chudším; proto nikdo u nich nežil v nouzi (23).
Jáhnům, jejichž úřad byl výslovně zřízen pro tento účel, apoštolové výslovně
svěřili úkol každodenně konat skutky dobročinnosti; a ačkoliv byl apoštol Pavel
tak zaměstnán péčí o všecky církve, přesto se neváhal vydat na úmorné cesty,
aby osobně přinesl podporu chudším křesťanům. Takové peníze, jež křesťané
dobrovolně skládali při každém shromáždění, jmenuje Tertulián "vklady
lásky", poněvadž se jich používalo "na výživu a pohřby chudiny, na
sirotky bez majetku, na lidi zestárlé a na ty, kdo přišli na mizinu" (24).
Tak ponenáhlu vzniklo ono jmění, které církev
opatrovala se zbožnou péčí jako majetek chudých. Ještě více však: starala se o
pomoc pro nuzné tak, aby byli ušetřeni hanby žebroty. Neboť je společnou matkou
bohatých i chudých, a když všude zapálila plamen lásky k bližnímu, zakládala
řeholní sdružení a zaváděla mnohá jiná užitečná zařízení. Tak nebylo téměř
oblasti bídy, které by se nebylo dostalo pomoci a útěchy.
Dnes sice mnozí – právě tak, jako to kdysi dělali
pohané – zahrnují církev obviněními i za tuto její tak vzácnou dobročinnost; a
bylo prohlášeno za lepší, aby se místo této její dobročinnosti zavedla sociální
péče vybudovaná státním zákonodárstvím. Ano, není lidského umění, které by
dovedlo nahradit křesťanskou lásku, cele se obětující pro cizí blaho. Jediná
církev má onu podivuhodnou sílu, poněvadž ta se nedá načerpat nikde jinde než
jen v Nejsvětějším Srdci Ježíšově; a vzdálil se příliš daleko od Krista,
kdokoli se odloučil od církve.
***
25. Nemůže
však být pochyb o tom, že k řešení sociální otázky jsou nezbytné také pomocné
prostředky, které jsou v moci lidí. Bez výjimky všichni, jichž se věc týká,
musejí – každý na svém úseku a podle svých možností – vyvíjet úsilí a námahu v
téže věci. To má jakousi podobnost s prozřetelností řídící svět: neboť vídáme,
že úspěch pravidelně vyplývá ze součinnosti všech těch příčin, jimiž je
podmíněn.
Je tedy třeba zjistit, v jaké míře se dá očekávat
pomoc od státu. Státem zde rozumíme nikoli stát, jak se fakticky vyskytuje u
toho neb onoho národa, nýbrž takový, jak jej žádá zdravý rozum v souladu s
přirozeným zákonem a jak jej ukazují spisy Boží moudrosti. Sami jsme to
vysvětlili zvláště v okružním listu o křesťanském zřízení státu.
26. Ti
tedy, kdo spravují stát, se mají především všeobecně a v každém ohledu veškerým
zaměřením zákonodárství a všemi ustanoveními snažit o to, aby již z uspořádání
a správy státu samo sebou vyrůstalo blaho jak celku, tak jednotlivců. Neboť to
je povinností státnické moudrosti a nejvlastnějším úkolem těch, kdo stojí v
čele státu. Blaha státu se však nejvíce dosahuje řádnými mravy, dobře
spořádanou rodinou, péčí o náboženství a spravedlnost, mírností v ukládání a
spravedlností v rozdělování veřejných břemen, rozvojem živností a obchodu,
kvetoucím zemědělstvím a podobně. Čím více se v těchto oblastech usiluje o
opravdový rozvoj, tím lépe a spokojeněji budou žít občané. Touto cestou mohou
vlády napomáhat k blahu ostatních stavů, ale též současně velmi vydatně
zlepšovat postavení dělnictva; a to s plným oprávněním a bez jakéhokoli
podezření a přehmatu: neboť stát má ze svého poslání pečovat o společnost. Čím
větší výhody však vzejdou z takové všeobecné péče, tím méně bude potřebí hledat
jiné, zvláštní cesty k zlepšení postavení dělníků.
27. Je
ještě třeba uvážit – a to nás uvádí do podstaty otázky ještě hlouběji –, že
účel státu je jen jediný, stejný pro vznešené i nízké. Vždyť podle přirozeného
zákona chudáci stejným právem jako bohatí jsou občany, to jest pravými a živými
částmi, z nichž se skládá prostřednictvím rodin stát: ať již pomineme to, že v
každém velkém městě tvoří proletáři počet daleko největší. Bylo by tedy velikou
zpozdilostí o část občanů pečovat a část zanedbávat; proto je nutné vyvodit
závěr, že stát je povinen přiměřeně pečovat o blaho a zájmy dělnické třídy;
kdyby se tak nedělo, bylo by to hříchem proti spravedlnosti, která velí dávat
každému, což jeho je. O tom moudře sv. Tomáš: "Jako část a celek jsou
jaksi totéž, tak to, co náleží celku, jaksi náleží části." (25)
Proto je mezi mnoha důležitými povinnostmi vladařů dobře pečujících o lid
nejvýznamnější povinností to, aby každou vrstvu občanů chránili stejně, dbali,
aby se neporušovala spravedlnost, jež se nazývá "podílná".
I když všichni občané bez výjimky mají nějak přispívat
k vytváření společných statků, z nichž se přiměřená část samočinně vrací k
jednotlivcům, přece všichni nemohou přispívat týmž způsobem a ve stejné míře. I
když existuje ve státních formách veliká rozmanitost, vždy budou v postavení
občanů rozdíly a bez nich ani nemůže žádná společnost existovat, ani si ji
nedovedeme představit. Je naprosto nutné, aby se někteří občané věnovali
veřejným záležitostem, vydávali zákony, vykonávali soudnictví, svou rozvahou a
svou autoritou spravovali města a armádu. Každý uzná, že je třeba v každém
národě tyto muže pokládat za předáky a jejich povinnosti za přednější, neboť
pečují o obecné blaho bezprostředně a ve význačné míře. Naopak ti, kdo
provozují nějakou živnost, neprospívají státu týmž způsobem jako oni, ani týmiž
úkoly; ovšem i oni prokazují obecnému zájmu velmi důležité služby, ač již ne
tak bezprostředně.
Poněvadž obecné blaho má být takové, aby se lidé
stávali lepšími tím, že ho dosahují, musíme je opravdu hledat především ve
ctnostném životě.
Přece však, má-li být stát dobře uspořádán, musí v něm
být postaráno o hmotné statky vnější, "které jsou nutné ke konání
ctností" (26). Ale pro tvoření těchto statků je
nejúčinnější a nejnezbytnější cestou práce dělníků, ať již ji konají v
zemědělství nebo v dílnách, ať již se při ní uplatňuje především dovednost nebo
tělesná síla. Ba jejich význam je zde tak veliký, že je svatá pravda, že
národní bohatství nevzniká odjinud než z práce dělnické. Velí tedy
spravedlnost, aby stát pečoval o dělníka, aby z toho, čím sám přispívá k
obecnému blahu, dělník dostával také část k tomu, aby s menšími obtížemi mohl
žít a mít zabezpečeno přístřeší, oděv, zdraví.
Z toho plyne, že se musí podporovat všecko, co
pravděpodobně nějak prospěje postavení dělníků. Taková péče neuškodí nikomu;
naopak, prospěje všem, poněvadž státu musí velice záležet na tom, aby ti, kdo
tvoří tak nepostradatelné statky, nebyli ve všestranné nouzi.
28. Řekli
jsme, že není správné, aby občan nebo rodina byli pohlcováni státem; je
spravedlivé, aby oběma zůstala možnost jednat svobodně, pokud to není v rozporu
s obecným blahem nebo se tím někomu neděje křivda. Nicméně ti, kdo vládnou,
musejí dbát na to, aby hájili celek i jeho části. Celek proto, že podle
přirozeného řádu má o něj nejvyšší vladařská moc pečovat do té míry, aby
starost o obecné blaho byla pro ni nejen nejvyšším zákonem, nýbrž i veškerým
jejím smyslem a účelem. Části pak musí hájit proto, že účelem správy státu
podle přirozeného řádu není soukromý prospěch těch, jimž je správa svěřena, nýbrž
občanů, jak shodně učí zdravý rozum i křesťanská víra. A protože vladařská moc
pochází z Boha a je jakousi účastí na jeho svrchované moci, mají ji její
nositelé vykonávat podle příkladu moci Boží, jež s otcovskou starostlivostí
pečuje o věci jednotlivé i o celek. Kdyby tedy byla způsobena nebo hrozila
nějaká škoda obecnému blahu nebo zájmům jednotlivých států a nedala se napravit
nebo zamezit jinak, je povinností státní autority, aby zakročila.
29. Je
v zájmu jak veřejném, tak soukromém, aby vládl ve státě pokoj a pořádek; aby
podle Božích přikázání a podle zásad přirozeného zákona byl uspořádán veškerý
rodinný život; aby se zachovávalo a pěstovalo náboženství; aby vládla v
soukromém i veřejném životě bezúhonná mravnost; aby spravedlnost platila za
něco posvátného a aby se jedni nedopouštěli beztrestně bezpráví na druhých; aby
vyrůstali zdraví občané, schopní platně sloužit státu, a kdyby bylo potřeba,
také jej hájit. Proto kdyby někdy hrozily jakékoli zmatky nebo dělnické
nepokoje či dohodnuté stávky; kdyby se uvolňovaly přirozené rodinné svazky
proletářů; kdyby trpělo náboženství mezi dělníky tím, že by se jim nedopřávalo
dost volného času pro náboženské povinnosti; kdyby byla na pracovištích při
společném styku obou pohlaví a pro jiné nebezpečné svody ke hříchu ohrožena
jejich mravnost; nebo kdyby zaměstnavatelé utlačovali dělnickou třídu
nespravedlivými břemeny nebo jim vnucovali pracovní podmínky, jež jsou v
rozporu s osobní a lidskou důstojností; kdyby docházelo k poškozování zdraví
dělníků nadměrnou a pohlaví nebo věku nepřiměřenou prací – za takových
okolností musí rozhodně být použita moc a autorita zákonů, ovšem v určitých
mezích. Tyto meze určuje účel, pro který se vyžaduje pomoc zákonů: nemá se jim
totiž podřizovat víc a nemají jít dále, než je třeba k odstranění zlořádu nebo
k odvrácení nebezpečí.
Jakkoli je třeba dbát práv občanů jako něčeho
nedotknutelného, ať je jejich nositelem kdokoli, a jakkoli státní moc tím, že
zamezuje křivdám a trestá je, má pečovat o to, aby se každému dostalo jeho práva,
přece je při ochraně soukromých práv nutno zvlášť chránit slabé a chudé. Neboť
bohatí jsou dost zabezpečeni prostředky na svou ochranu, a proto tolik
nepotřebují, aby je stát ochraňoval; chudý lid však nemá prostředky na obranu a
spoléhá se především na ochranu státu. Námezdní dělníci patří mezi chudé lidi;
proto se jich má stát ujímat se zvláštní starostlivostí a prozíravostí.
30. Některé
důležitější otázky bude třeba ještě probrat výslovně. Hlavní věcí je, aby z
moci a ochrany zákonů bylo zabezpečeno soukromé vlastnictví. Především je třeba
udržovat lid, ve kterém se již tolik rozmohla chtivost, v poslušnosti. Člověk
sice smí usilovat o zlepšení svého postavení, pokud se při tom nedopustí křivd;
nesmí však brát druhému, co je jeho, a nesmí pod záminkou jakési absurdní
rovnosti vztahovat ruku na cizí majetek. To vše zakazuje spravedlnost a
nepřipouští to ani ohled na všeobecný prospěch. Jistě značná část dělnictva
dává přednost tomu, aby si zlepšila postavení poctivou prací a na nikom se
přitom nedopustila křivdy; jsou však i četní stoupenci zhoubných názorů,
toužící po převratech, kteří jak jen mohou, snaží se vyvolávat zmatky a
podněcovat ostatní k násilnostem. Zde tedy musí nastoupit státní autorita a
držet štváče na uzdě, chránit morálku dělníků před škodlivými nástrahami a
zákonné majitele před nebezpečím loupeží.
31. Příliš
dlouhá a příliš namáhavá práce a přesvědčení, že byli zkráceni na mzdě, dává
často dělníkům příčinu, že po domluvě přeruší práci a zahájí stávku. Tomuto
obvykle velmi škodlivému jednání je třeba ze strany státu čelit. Taková stávka
totiž nepoškozuje jen zaměstnavatele a dělníky samy, nýbrž škodí i obchodu a
státním zájmům; a protože při tom snadno dochází k násilnostem a bouřím,
ohrožuje velmi často i obecný mír. V této věci je účinnější a prospěšnější
předejít tomu zákonnou mocí a zabránit propuknutí zla tím, že se včas odstraní
příčiny, z nichž by pravděpodobně mohl vzniknout konflikt mezi zaměstnavateli a
dělníky.
32. Podobně
je nutné, aby stát poskytoval dělníkům ochranu i v jiných směrech, a to
především pokud se jedná o statky duchovní. Neboť jakkoli je smrtelný život
dobrý a žádoucí, přece není sám posledním cílem, pro který jsme zrozeni. Je
pouze cestou a prostředkem k životu duchovnímu, který pozůstává z poznání
pravdy a z lásky k dobru. Duch v sobě nese otištěn obraz a podobu Boží, v něm
sídlí ta vladařská moc, jíž člověk má podle svého určení vládnout nad nižším
tvorstvem a ke svému užitku si podrobovat v poslušnosti všechny země a moře.
"Naplňte zemi a podmaňte si ji! Vládněte nad rybami moře, nad ptactvem
nebe, nade všemi živočichy, kteří se pohybují po zemi." (27)
V této věci jsou si všichni lidé rovni a není rozdílu mezi bohatými a chudými,
mezi pány a sluhy, mezi vladaři a poddanými; "všichni přece mají jednoho a
téhož Pána" (28) Nikdo se nesmí beztrestně
prohřešovat proti důstojnosti člověka, s níž Bůh sám zachází "s velikou
úctou", ani mu klást překážky v úsilí o dokonalost, která je v souladu s
věčným životem v nebi. Dokonce ani kdyby to člověk sám chtěl, nemá nikdo právo
dovolit, aby se s ním jednalo pod jeho lidskou důstojnost, nebo aby se
dobrovolně poddal nějakému duchovnímu otroctví; neboť zde neběží o práva, o
nichž by si směl člověk rozhodovat, jak by si přál, nýbrž o povinnosti k Bohu,
jichž musíme dbát s posvátnou úctou.
Odtud plyne potřeba pracovního klidu ve sváteční dny.
Ale ať se nikdo nedomnívá, že tímto klidem je jen jakási větší míra užívání
odpočinku, a už vůbec ne – jak si to mnozí představují – zahálka, která
podporuje neřesti a je příležitostí k utrácení peněz. Je to pracovní klid
zasvěcený náboženství. Klid spojený s náboženstvím odvolává člověka od prací a
zaměstnání všedního života, aby uvažoval o statcích nebeských a aby vzdal
věčnému Bohu spravedlivou a povinnou poctu. V tom hlavně spočívá podstata a
účel klidu, jehož se nám má ve sváteční dny dostat; Bůh ho i ve Starém zákoně
posvětil zvláštním příkazem: "Pamatuj na den sváteční, že ti má být
svatý" (29) a sám mu svým jednáním učil. Má být
totiž tím tajemným odpočinkem, jemuž se oddal, jakmile stvořil člověka.
"Bůh skončil své dílo ... a přestal sedmého dne s veškerou prací, kterou
vykonal." (30)
33. Pokud
se týká ochrany statků tělesných a vnějších, je především třeba vytrhnout ubohé
dělníky z moci bezohledných vyděračů, kteří nezřízeně zneužívají lidi pro zisk,
jako by to bylo zboží. Je to proti spravedlnosti a lidskosti, aby se požadovalo
tolik práce, že by se přílišnou námahou otupoval duch a vyčerpávalo tělo. Neboť
jako celá přirozenost člověka, tak i jeho výkonnost má určité hranice a za ty nelze
jít. Výkonnost se sice cvikem a praxí zvyšuje, ale pod tou podmínkou, že je
člověku čas od času dopřána přestávka v práci a odpočinek. Je tedy potřebí při
denní pracovní době dbát na to, aby se neprodlužovala na víc hodin, než snesou
síly dělníků. Jak dlouhé však mají být přestávky k odpočinku, to se musí
posuzovat podle různých druhů práce, podle okolností času a místa i podle
zdraví dělníků. Práce těch, kdo dobývají ze země kámen, železo, rudu, vůbec
práce horníků, je mnohem obtížnější a nebezpečnější pro jejich zdraví, proto
tam musí být pracovní doba kratší. Je nutno přihlížet i k roční době: často je
táž práce v některou roční dobu lehce snesitelná, v jinou dobu se buď nedá
vydržet vůbec, nebo je možná jen s největšími obtížemi.
Konečně není spravedlivé žádat po ženě nebo dítěti
práci, kterou dokáže zastat muž ve zralém věku a s pevným zdravím. U dětí se
musí dbát na to, aby nepracovaly v továrně dříve, než se věkem dostatečně
upevní jejich tělo a rozvinou duševní schopnosti. Neboť předčasná práce hubí
mladé síly, probouzející se v dětství jako mladé osení, a veškerý vývoj v
dětských letech tak přichází nazmar. Podobně jsou některé práce méně vhodné pro
ženy, pro něž jsou nejpřirozenější práce v domácnosti: tyto práce v domácnosti
chrání ženskou důstojnost, jsou svou povahou vhodné pro výchovu dětí a
prospívají celé rodině.
Všeobecně je třeba trvat na tom, že se má dělníkům
dopřát tolik odpočinku, kolik potřebují, aby nahradili síly spotřebované prací:
neboť odpočinek má nahradit síly vynaložené při práci.
Každá smlouva, kterou spolu ujednávají zaměstnavatelé
a dělníci, obsahuje vždy výslovně nebo mlčky podmínku, že zmíněný odpočinek
obojího druhu je zaručen. Ujednání, které by tuto podmínku nesplňovalo, by bylo
nemravností, protože nikdo nemá právo ani žádat, ani slibovat zanedbávání
povinností, které má člověk k Bohu nebo k sobě samému.
34. Přistoupíme
teď k jedné velmi důležité otázce, které je nutno velmi dobře porozumět, aby se
neupadlo do omylu na jednu či druhou stranu.
Mzda totiž bývá stanovena svobodnou smlouvou; mohlo by
se tedy zdát, že zaměstnavatel, když zaplatil ujednanou mzdu, dostál své
povinnosti a není již ničím povinen. A že k nespravedlnosti by došlo jen tehdy,
kdyby se buď zdráhal zaměstnavatel vyplatit plnou dojednanou mzdu, nebo dělník
vykonat převzaté práce; že by bylo v pořádku, kdyby jen z těchto důvodů zasáhla
veřejná moc, aby se každému uhájilo právo, jinak však že by zasahovat nesměla.
S takovým stanoviskem se při spravedlivém posouzení
věcí nedá jen tak hned a v plném rozsahu souhlasit, protože není ve všem
správné. Přehlíží jednu nesmírně důležitou okolnost. Pracovat znamená vyvíjet
činnost k opatření prostředků nutných pro různé životní potřeby a především k
uhájení života. "V potu své tváře budeš jíst chléb." (31)
A tak lidská práce v sobě nese dvojí charakter: předně že je osobní, poněvadž
vynaložená síla a námaha je spojena s osobou a je plným vlastnictvím toho, jenž
ji uvádí v činnost a jehož prospěchu má sloužit; dále že je nutná, protože
člověk potřebuje plody práce, aby si uhájil život. Uhájit si život však je
příkazem samé přirozenosti, a tu je nutno poslouchat nejvýš pečlivě.
Nuže chápeme-li práci jen potud, pokud je něčím
osobním, nesporně má dělník plnou volnost spokojit se mzdou jakkoli nízkou:
neboť jako na jeho vůli závisí, že práci koná, tak se může podle své vůle
rozhodnout, že se spokojí za práci mzdou buď nepatrnou, nebo vůbec žádnou.
Zcela jinak musíme usuzovat, spojujeme-li s rysem
osobnosti rys nutnosti. (Obojí stránku je sice možné od sebe oddělit v teorii,
ne však ve skutečnosti.) Neboť zachovat si život je společnou povinností všech
a zpronevěřit se této povinnosti je zločinem. Z toho nutně vzniká právo opatřit
si prostředky k uhájení života: a u chudých lidí je k tomu jedinou možnou
cestou mzda za práci.
Dejme tomu tedy, že dělník a zaměstnavatel svobodně
ujednají pracovní smlouvu, a speciálně o mzdě; přesto stále platí cosi z
přirozené spravedlnosti, co má vyšší platnost a co je starší než svobodná vůle
smluvních stran, že totiž mzda musí stačit na to, aby se z ní skromný a poctivý
dělník uživil. Když však dělník, dohnán nutností nebo ze strachu před ještě
horším zlem, přijímá mzdu nižší, kterou, ač nechce, přijmout musí, protože mu
ji zaměstnavatel vnucuje, je to stejné jako podrobovat se násilí, proti němuž
protestuje spravedlnost.
Avšak v otázkách týkajících se např. pracovní doby v
jednotlivých povoláních, nezbytných zdravotních a bezpečnostních opatření na
pracovištích apod., do takových podrobností ať úřady nenáležitým způsobem
nezasahují, protože poměry a časové a místní podmínky jsou velmi rozmanité;
účelnější bude přenechat tyto věci rozhodnutí organizací, o nichž promluvíme
níže, nebo volit nějakou jinou cestu, jen když se zájmy dělníků patřičně
zabezpečí; bude-li třeba, ať jako ochránce a záštita vystoupí stát.
35. Bude-li
mít dělník dost vysokou mzdu, aby z ní mohl slušně vydržovat sebe, manželku a
děti, pak, je-li rozumný, snadno si navykne šetřit a tak – k tomu, zdá se,
vybízí již sama přirozenost – po úhradě výdajů bude si moci i něco odložit a
dopracovat se nějakého, aspoň nevelkého majetku. Viděli jsme, že není možno
úspěšně rozřešit sociální otázku, aniž se vezme za pevný základ nedotknutelnost
práva na soukromé vlastnictví. Proto mají zákony tomuto právu napomáhat a pokud
možno má stát pečovat o to, aby co největší počet občanů chtěl vlastnit nějaké
jmění.
Z toho by vyplývaly cenné výhody; a především jistě
spravedlivější rozdělení statků. Neboť občanské převraty rozdělily společnost
na dvě třídy občanů; mezi nimi zeje nesmírná propast. Na jedné straně vrstva
velmi mocná, protože velmi bohatá; ta má v rukou veškerou výrobu a obchod,
ovládá všechny zdroje bohatství, kapitál staví do služeb svého prospěchu a má
tak rozhodující vliv ve státní správě. Na druhé straně množství chudých a
slabých v strastiplné hořkosti a stále ochotné k převratům. Kdyby se však v
lidu probudila naděje, že přičinlivostí se může dopracovat nějakého majetku,
ponenáhlu se obě třídy sblíží, protože se odstraní hluboké protiklady mezi
nesmírným bohatstvím a krajní bídou. Mimoto se zvýší i zemědělské výnosy. Neboť
když lidé vědí, že pracují na svém, pracují s větší chutí a mnohem usilovněji;
a začíná v nich dokonce vznikat i láska k půdě, kterou svýma rukama obdělávají,
od níž očekávají již nejen nezbytnou výživu, nýbrž i určitou hojnost pro sebe i
pro svou rodinu. Tato chuť, jak každý vidí, velmi přispívá k tomu, aby se
dosáhlo hojné úrody a vzrůstu národního jmění. – Vyplyne z toho ještě třetí
výhoda, že totiž lidé spíše zůstanou v tom státě, v němž se zrodili; Neboť by
se nestěhovali do ciziny, kdyby jim vlast poskytovala slušnou příležitost k
obživě.
Těchto výhod se lze však dopracovat jenom pod
podmínkou, že soukromé jmění nebude pohlcováno nesmírnými daněmi a poplatky.
Neboť právo soukromého vlastnictví není dáno lidem zákonem lidským, nýbrž
zákonem přirozeným; proto je státní moc nesmí rušit, ale jen jeho užívání
upravovat a uvádět do souladu s obecným blahem. Jednala by tedy nespravedlivě a
nelidsky, kdyby ze soukromých statků ve formě daní odčerpávala více, než je spravedlivé.
***
36. Konečně
zaměstnavatelé a také dělníci mohou v sociální otázce mnoho udělat, vytvořili
si instituce, kterými by se vhodně pomáhalo těm, kdo potřebují pomoci, a které
by také obě třídy sbližovaly. Sem patří svépomocná sdružení; různá zařízení
vybudovaná soukromou iniciativou k zabezpečení dělníků a jejich vdov a sirotků
v případě úrazu, nemoci nebo smrti; ústavy pro péči o děti a pro dorůstající
mládež.
Ale přední místo zaujímají dělnické spolky, v jejichž
programu je takřka všecko toto zahrnuto. U našich předků vyvíjely po celou dobu
požehnanou činnost řemeslnické cechy. Opravdu poskytovaly nejen význačné výhody
řemeslníkům, nýbrž umožňovaly i řemeslům samým čest a rozvoj, jak dosvědčují
velmi četné památky. Ale vzdělání v naší době stouplo, mravy se změnily, denní
život má také více potřeb, a proto je nutno přizpůsobit dělnické organizace
nynějším poměrům. Vůbec je potěšitelné, že se tvoří taková sdružení, složená ať
již jen ze samých dělníků, nebo ze zaměstnavatelů a dělníků zároveň; je třeba
si přát, aby rostla počtem i aktivitou.
Ačkoliv jsme se o nich již častěji zmínili, přece
pokládáme za dobré zde ukázat, že taková sdružení jsou velmi vhodná a mají své
oprávnění, a dále naznačit, jaký mají mít řád a co má být jejich programem.
37. Poznání
nepatrnosti vlastních sil pobízí člověka k tomu, aby získal ke spolupráci i
jiné. V Písmě svatém jsou slova: "Lepší je žít ve dvou než v osamocení,
protože tak se práce vyplácí. Když padnou, jeden zvedá druhého. Běda samotnému!
Když padne, pak není druhý, který by ho zvedl." (32)
A dále se tam říká: "Bratr, kterému pomáhá bratr, je jako opevněné
město." (33) Tímto přirozeným sklonem je člověk
veden, aby se sdružoval s jinými ve stát; veden stejným sklonem cítí potřebu,
aby vstoupil se spoluobčany do jiných spolků, sice jen malých a nedokonalých,
ale přece jen spolků.
Mezi těmito malými spolky a velkou společností státní
je pronikavý rozdíl, protože jejich nejbližší cíle jsou různé. Účel státu totiž
zahrnuje všechny občany, protože jeho cílem je obecné blaho: a všichni občané i
každý zvlášť mají právo na větší či menší podíl na tomto blahu. Proto se také
jmenuje tato společnost veřejná: Vždyť v ní "se lidé navzájem spojují,
tvoříce takto jednotný státní celek" (34). Naopak
spolky, které se tvoří takřka v lůně státu, považují se za soukromé a také
skutečně soukromými jsou, poněvadž jejich nejbližší cíl je soukromý prospěch
týkající se pouze sdružených členů. "Soukromý spolek je ten, který se
sdružuje pro nějaký účel soukromý, jako když dva nebo tři utvoří spolek, aby
společně obchodovali." (35)
38. Avšak
ačkoli soukromé spolky jsou uvnitř státu a jsou takřka jeho částmi, přece nemá
stát, všeobecně vzato, právo znemožňovat jejich existenci. Neboť člověk má
přirozené právo tvořit soukromé spolky; je pak posláním státu, aby přirozenému
právu byl záštitou, nikoliv aby je ničil. Kdyby zakazoval občanům se sdružovat,
jednal by sám proti sobě, protože stát i sdružení soukromé vznikají z téhož
principu, totiž z toho, že lidé jsou tvorové od přirozenosti určení pro život
ve společenství.
Vyskytnou se někdy okolnosti, kdy je správné, že se
zákony stavějí proti některým sdružením; když totiž úmyslně sledují cíle, které
jsou ve zřejmém rozporu s poctivostí, spravedlností a blahem státu. Z takových
příčin státní moc právem zabraňuje vytváření podobných organizací a právem je
rozpouští, jsou-li již vytvořeny. Musí si však při tom počínat s největší
opatrností, aby nevznikl dojem, že potlačuje občanská práva, a aby se pod
záminkou státního zájmu neučinila nějaká opatření, která nemají rozumné
opodstatnění. Neboť zákony se musí poslouchat potud, pokud jsou v souladu se
zdravým rozumem, a tudíž i s věčným zákonem Božím. (36)
39. Vzpomínáme
zde na různá bratrstva a sdružení a náboženské řády, jež vytvořila církev a
křesťanská zbožnost; a jakým byly požehnáním pro lidstvo, o tom vypravují
dějiny až po naše doby. Když o věci uvažuje jen střízlivý rozum, vidí, že tato
společenství byla vytvořena podle přirozeného práva, protože byla vytvořena za
dobrým účelem. Pokud v nich běží o náboženství, podléhají právem jedině církvi.
Nesmí si tedy státní moc osobovat nad nimi nějaké právo, ani nesmí chtít na
sebe strhnout jejich správu; stát má spíše povinnost mít je v úctě, zachovávat
je, a kde by bylo třeba, chránit před bezprávím. Viděli jsme však zvláště v
těchto dobách, že se děje docela jinak. Na mnoha místech se stát proti takovým
společenstvím provinil, a to mnohonásobným bezprávím: svázal je poutem
občanských zákonů, zbavil je zákonné právní svobody a oloupil je o jmění. Na to
jmění měla své právo církev, měli je jednotliví členové těchto řádů, měli je
ti, kteří své příspěvky určili k jistým účelům, a ti, pro jejichž užitek a
úlevu byly věnovány. Proto musíme dát průchod svému rozhořčení a veřejně si
stěžovat na takové nespravedlivé a nebezpečné okrádání, a to tím více, protože
vidíme, že se prostě znemožňuje činnost společnostem katolických mužů –
společenstvím pokojným a všestranně prospěšným –, a to v době, kdy se současně
prohlašuje zákonná svoboda sdružovací a právo na sdružování se opravdu v
rozsáhlé míře poskytuje lidem osnujícím plány nebezpečné náboženství i státu.
40. Dnes
je mnohem větší počet různých, především dělnických organizací, než jich bylo
dříve. Není tu úkolem zkoumat, odkud veliká jejich část vzniká, jaké cíle
sledují, jakými cestami se ubírají. Je však rozšířen názor, pro nějž mluví
mnoho důvodů, že v čele stojí často činitelé skrytí a že pracují prostředky,
jež jsou v rozporu s křesťanstvím a s blahem státu; zmocnili se monopolu na pracovní
příležitosti a usilují o to, aby ti, kdo do sdružení nechtějí vstoupit, byli
nuceni za to pykat bídou.
Za takového stavu mají křesťanští dělníci jen dvojí
volbu: buď že vstoupí do sdružení, v nichž je nutno se obávat nebezpečí pro
náboženství; anebo že si vytvoří organizace svoje a že sdruží své síly za tím
cílem, aby se dovedli odhodlaně vyprostit z tohoto nespravedlivého útlaku. Jak
by mohli ti, kdo nechtějí dávat v sázku nejvyšší dobro člověka, pochybovat o
tom, že je nutné se vší určitostí se rozhodnout pro řešení druhé?
41. Velké
chvály zasluhují mnozí z našich řad, kteří si uvědomili požadavky doby a
zkoumají a zkoušejí dobré prostředky, kterými by mohli zlepšit postavení
proletariátu. Postavili se do jeho služeb, ujímají se hmotných zájmů jak rodin,
tak jednotlivců; snaží se vnést spravedlnost do poměru mezi zaměstnavateli a
dělníky; živit a posilovat u obou skupin vědomí, že člověk je povinen svědomitě
zachovávat přikázání evangelia; neboť tato přikázání vedou člověka k tomu, aby
se ve svých hnutích a požadavcích ovládal, zakazují překročit míru a chrání ve
státě soulad a jednotu i při největších rozdílech v poměrech a mezi osobami.
Proto, jak vidíme, se často vynikající lidé scházejí,
aby se spolu radili, sdružovali své síly a uvažovali, co by bylo nejúčelnější.
Jiní se snaží sdružovat různé dělníky do odborových sdružení, napomáhají jim
radou i skutkem, starají se o to, aby měli zajištěnou řádnou a výnosnou práci.
Nad touto činností drží ochrannou ruku a podněcují ji
biskupové. Pod jejich autoritou a vedením se řada světských i řeholních kněží
pečlivě stará o dobré školení a výchovu členů.
Konečně nechybějí ani katolíci, kteří jsou sice
zámožní, ale i při svém bohatství se stávají takřka dobrovolnými druhy dělníků.
Snaží se taková sdružení zřídit a budovat je na širokém základě. Za takové
pomoci snadno může dělník nejen překonat okamžité těžkosti, ale zabezpečit si
prací i slušný odpočinek v budoucnosti.
Je dobře známo, a proto není třeba to tu rozvádět,
kolik taková horlivá a mnohostranná činnost vykonala dobrého pro obecné zájmy.
Proto se těšíme nadějemi i do budoucnosti, budou-li taková sdružení vytrvale
růst a budou-li moudře organizována. Ať stát takové zákonně vytvořené
organizace občanů chrání, ale ať nezasahuje do jejich vnitřních záležitostí,
neboť životaschopné hnutí vychází z vnitřního principu; vnější zásah je velmi
snadno zničí.
42. Správné
uspořádání a zřízení jsou potřebné k tomu, aby se dosáhlo jednoty v činnosti i
vnitřního souladu mezi členy. Proto, mají-li občané svobodu spolčovací – a to
mají –, pak ať mají i právo svobodně si určovat program a stanovy, které by se
jim jevily jako nejvhodnější pro účel, kterého chtějí dosáhnout. Jaké má být v
jednotlivostech ono správné uspořádání a zřízení, pro to nemůžeme dát
jednoznačné a pevné směrnice, neboť to závisí na povaze každého národa a na
získaných zkušenostech, na povaze a vyspělosti výroby, na rozsahu obchodu a na
ostatních místních a časových okolnostech. To vše je třeba moudře vzít v úvahu.
Pokud jde o hlavní věci, má vždy a všude platit tato
zásada: dělnické organizace ať se ustavují a jsou vedeny tak, aby byly co
nejzpůsobilejším a nejpružnějším nástrojem pro účel, pro který jsou zřizovány;
totiž k tomu, aby jednotlivým členům společnosti dopomáhaly, pokud je to možné,
k tělesnému a duchovnímu povznesení a k rodinnému prospěchu.
Je evidentně nutné přihlížet k zdokonalení
náboženského i mravního života jako k nejvýznačnějšímu cíli; sociální život se
má vůbec řídit především tímto zřetelem. Jinak by se katolické organizace
změnily v obyčejné spolky a ničím by nevynikaly nad ty spolky, v kterých se k
náboženství vůbec nepřihlíží. Ostatně co by dělníkovi pomohlo, kdyby se
přispěním organizace domohl slušného hmotného postavení, když by byla ohrožena
spása jeho duše, protože se jí nedostává duchovního chleba? "Neboť co
prospěje člověku, když získá celý svět, ale ztratí svou duši?" (37)
Vždyť Kristus Pán učí, že toto má být znakem, kterým se křesťan liší od pohana:
"Po tom všem se shánějí pohané ... Nejprve tedy hledejte království
(nebeského Otce) a jeho spravedlnost, a to všechno vám bude přidáno." (38)
Je tedy třeba přijmout Boží zásady a klást velký důraz
na náboženské vzdělání, aby jednotlivci poznali své povinnosti k Bohu, aby
důkladně věděli, v co mají věřit, v co doufat a jak jednat, aby dosáhli věčné
spásy; zvláště je třeba, aby byli vyzbrojeni proti bludným názorům a různým
omylům. Dělníky je nutno povzbuzovat, aby uctívali Boha a měli zálibu v
náboženském životě, a především aby řádně světili sváteční dny. Ať se také učí
úctě a lásce k církvi, společné matce všech, ať poslouchají její přikázání a
přijímají svátosti, jež jsou Božími nástroji k očištění vin duše a k dosažení
svatosti.
43. Když
jsou takto stanovy sdružení postaveny na náboženském základě, je uvolněna cesta
k upevnění vzájemných vztahů mezi členy, aby se dosáhlo pokojného soužití a
rozkvětu. Úkoly v organizacích je třeba rozdělit přiměřeně společným cílům, a
to tak, aby se rozdílností úkolů neoslabovala jednomyslnost. Důvodem k
promyšlenému přidělení a jasnému vymezení funkcí je hlavně to, aby se nikomu
nestala křivda. Společnou pokladnu je třeba spravovat poctivě a výši podpory
pro jednotlivé členy stanovit podle jejich potřebnosti; práva a povinnosti
zaměstnavatelů a práva a povinnosti dělníků ať jsou v náležitém poměru. Pokud
by se někdo z té či oné třídy domníval, že se mu stala křivda, bylo by velmi
žádoucí, aby se z obou skupin vybrali znalci, mravně bezúhonní, a aby ve
stanovách sdružení bylo řečeno, že ve sporné věci je jejich výrok rozhodující.
Je třeba také pečlivě dbát o to, aby dělníkům nikdy
nechyběly pracovní příležitosti a aby platili příspěvky, z nichž by se
dostávalo jednotlivcům podpory. A to nejen při náhlých a nečekaných pracovních
úrazech, ale i v nemoci, ve stáří nebo v neštěstí.
Tato ustanovení, budou-li ochotně zachovávána, značně
prospějí zájmům a blahu sociálně slabých. Katolické organizace pak mohou být
důležitým činitelem v usilování o blaho státu. Z minulých událostí můžeme
důvodně usuzovat na budoucnost. Věky se střídají, ale podobnost událostí je
podivuhodná, protože je řídí svou prozřetelností Bůh, jenž trvání a sled
událostí upravuje a uzpůsobuje podle svého plánu, který si stanovil při
stvoření lidského rodu.
Křesťanům, jak učí dějiny, se v prvních dobách církve
vytýkalo, že jejich největší část tvoří lidé chudí nebo manuálně pracující. Neměli
bohatství, neměli moc; zvítězili však, a tak si získali přízeň bohatých a
ochranu mocných. Pohané viděli před sebou lidi přičinlivé, pracovité, pokojné,
vzor spravedlnosti a zvláště lásky. Při pohledu na takový život a takovou
mravnost se rozplýval každý předsudek, umlkaly pomluvy nepřátel, zastaralé
pověrčivé názory ustupovaly ponenáhlu křesťanské pravdě.
44. O
osud dělnické třídy se právě dnes vede zápas. A pro společnost je velmi
důležité, zda bude tento zápas rozhodnut podle zásad zdravého rozumu či jinak.
Křesťanští dělníci by mohli napomoci rozhodnutí ve směru zdravého rozumu, kdyby
dobře zorganizováni a pod moudrým vedením se pustili stejnou cestou, po níž šli
naši otcové a předkové, k prospěchu svému i k prospěchu obecnému. Neboť, i když
je v člověku moc vášní a předsudků sebevětší – pokud ovšem špatnost neotupila
cit pro poctivost –, přece budou občané bezděčně více nakloněni těm, u nichž
budou vidět přičinlivost a skromnost, u nichž zjistí, že dávají přednost
spravedlnosti před ziskem a plnění povinností před vším ostatním.
Z toho vyplyne i ta výhoda, že snad budou moci být
znovu získáni pro správný život i takoví dělníci, kteří žijí buď v úplném
opovržení ke křesťanské víře, nebo je jejich mravní život s vírou v rozporu.
Neboť ti se často cítí oklamáni bludnými nadějemi a vylhaným líčením
skutečnosti. Pociťují, že ziskuchtiví zaměstnavatelé s nimi nakládají velmi
nelidsky a že pro zaměstnavatele nemají větší cenu než zisk, který mu svou
prací přinášejí; a ve spolcích, v nichž jsou organizováni, že zase panují místo
lásky hluboké rozpory, které bývají průvodci chudoby vždycky, když chybí
svědomí a víra. Jak mnozí, se zlomeným duchem a zesláblým tělem, by se chtěli
vytrhnout z otroctví tolik pokořujícího! Nemají však k tomu odvahu, ať již ze
studu před lidmi nebo ze strachu před nedostatkem. Těm všem by katolické
organizace mohly velmi přispět k záchraně, kdyby váhavé k sobě pozvaly, aby jim
poskytly světlo v pochybnostech, a kdyby přijaly pod svou ochranu ty, kteří
přicházejí k rozumu.
***
45. To
jsou, ctihodní bratři, směrnice o tom, kdo a jak má v této nesnadné záležitosti
pracovat.
Ať se každý ujme svého úkolu, a to co nejrychleji, aby
se ohromné zlo, které se už zahnízdilo, nestalo nenapravitelným tím, že se
léčení odkládá. Vlády států ať přijímají prozíravé zákony a nařízení, bohatí a
zaměstnavatelé ať pamatují na své povinnosti, a dělníci, o jejichž věc tu běží,
ať hájí rozumně své zájmy. A protože, jak jsme už řekli na začátku, náboženství
je jediné s to vyléčit zlo až do kořenů, mějme všichni na paměti, že je
především třeba obnovit křesťanskou mravnost. Bez ní i důmyslné prostředky,
považované za nejúčinnější, budou k záchraně málo platné.
Pokud jde o církev, nikdy a nikterak nezanedbá své
povinnosti ani v této věci. Přijde s tím účinnější pomocí, čím větší svoboda jí
bude v jednání popřána; to ať mají na paměti především ti, jejichž úkolem je
bdít nad blahem státu.
Služebníci oltáře ať napnou všechno úsilí rozumu a
horlivosti a vedeni vaší autoritou a příkladem, ctihodní bratři biskupové, ať
neustávají lidem všech stavů zdůrazňovat zásady čerpané z evangelia. Ať pracují
všemi silami pro blaho národů a jejich hlavní snahou ať je, aby v sobě
zachovali a v jiných, vznešených i prostých, probouzeli lásku, která je paní a
královnou všech ctností. Neboť vytouženou záchranu můžeme očekávat jen tehdy,
rozlije-li se napříč státy veliká láska. Máme na mysli lásku křesťanskou, která
je shrnutím a vyvrcholením celého evangelia a která vždy připravena obětovat se
pro blaho jiných – je pro člověka nejjistějším lékem proti pýše světa a proti
nezřízené sebelásce. Vlastnosti a božské rysy této lásky vyjádřil apoštol Pavel
slovy: "Láska je shovívavá, láska je dobrosrdečná, nemyslí jen a jen na
sebe ... nikdy nad ničím nezoufá, všecko vydrží." (39)
Jako záruku nebeských darů a na důkaz své lásky vám
osobně, ctihodní bratři, i vašemu kněžstvu a lidu udělujeme v Pánu s láskou
apoštolské požehnání.
Dáno v Římě u Svatého Petra dne 15. května roku 1891,
ve čtrnáctém roce našeho pontifikátu.
Papež Lev XIII.
***
(1) Gn 3,17
(2) Jak 5,4
(3) 2 Tim 2,12
(4) 2 Kor 4,17
(5) Mt 19,23-24
(6) Lk 6,24-25
(7) Sv. Tomáš Akvinský, II–II, q.66, a.2
(8) Tamtéž, q.65, a.2; srov. 1 Tim 6,17
(9) Tamtéž, q.32, a.6
(10) Srov. Lk 11,41
(11) Sk 20,35
(12) Mt 25,40
(13) Sv. Řehoř Veliký, In Evangelium homiliae 9,7
(14) 2 Kor 8,9
(15) Mk 6,3
(16) Srov. Mt 5,3
(17) Srov. Mt 11,28
(18) Řím 8,17
(19) 1 Tim 6,10
(20) Sk 4,34
(21) Apologeticus 2,39
(22) Summa theol. 1,2, q. 61, a. 1 ad 2
(23) Sv. Tomáš Akvinský, De regimine principum 1,15
(24) Gn 1,28
(25) Řím 10,12
(26) Ex 20,8
(27) Gn 2,2
(28) Gn 3,19
(29) Kaz 4,9-10
(30) Př 18,19
(31) Sv. Tomáš Akvinský, Contra impugnantes Dei cultum, kap. 2
(32) Tamtéž
(33) "Lidský zákon má ráz zákona potud, pokud je podle správného rozumu: a podle toho je zjevné, že vyplývá z věčného zákona. Pokud se však odchyluje od rozumu, nazývá se nespravedlivým zákonem, a nemá pak ráz zákona, ale spíše jakéhosi násilí." (Sv. Tomáš Akvinský, Summa theol. 1,2 q. 93, a. 3 ad 2).
(34) Mt 16,26
(35) Mt 6,32-33
(36) 1 Kor 13,4-7
(37) Dt 5,21
(38) Gn 1,28
(39) Sv. Tomáš Akvinský, Summa theol. II-II, q. 10. a 12
(2) Jak 5,4
(3) 2 Tim 2,12
(4) 2 Kor 4,17
(5) Mt 19,23-24
(6) Lk 6,24-25
(7) Sv. Tomáš Akvinský, II–II, q.66, a.2
(8) Tamtéž, q.65, a.2; srov. 1 Tim 6,17
(9) Tamtéž, q.32, a.6
(10) Srov. Lk 11,41
(11) Sk 20,35
(12) Mt 25,40
(13) Sv. Řehoř Veliký, In Evangelium homiliae 9,7
(14) 2 Kor 8,9
(15) Mk 6,3
(16) Srov. Mt 5,3
(17) Srov. Mt 11,28
(18) Řím 8,17
(19) 1 Tim 6,10
(20) Sk 4,34
(21) Apologeticus 2,39
(22) Summa theol. 1,2, q. 61, a. 1 ad 2
(23) Sv. Tomáš Akvinský, De regimine principum 1,15
(24) Gn 1,28
(25) Řím 10,12
(26) Ex 20,8
(27) Gn 2,2
(28) Gn 3,19
(29) Kaz 4,9-10
(30) Př 18,19
(31) Sv. Tomáš Akvinský, Contra impugnantes Dei cultum, kap. 2
(32) Tamtéž
(33) "Lidský zákon má ráz zákona potud, pokud je podle správného rozumu: a podle toho je zjevné, že vyplývá z věčného zákona. Pokud se však odchyluje od rozumu, nazývá se nespravedlivým zákonem, a nemá pak ráz zákona, ale spíše jakéhosi násilí." (Sv. Tomáš Akvinský, Summa theol. 1,2 q. 93, a. 3 ad 2).
(34) Mt 16,26
(35) Mt 6,32-33
(36) 1 Kor 13,4-7
(37) Dt 5,21
(38) Gn 1,28
(39) Sv. Tomáš Akvinský, Summa theol. II-II, q. 10. a 12