Encyklika
Charitate Christi compulsi (Caritate Christi compulsi)
(Láska Kristova nás přiměla)
Hlas J. Sv. Pia XI. proti atheismu
Ctihodní bratří, pozdrav a Apoštolské požehnání.
Láska Kristova nás přiměla, že jsme Encyklikou „Nova
impendet“ z druhého října minulého roku vyzvali všechny děti katolické
Církve a všechny lidi dobrého srdce, aby se sjednotili v jakémsi svatém
křížovém tažení lásky a pomoci, čímž by poněkud zmírnili hrozný následek
hospodářské krise, již prožívá pokolení lidské. A na toto Naše vyznání
odpověděli všichni ušlechtilí lidé opravdu ochotně a kladně.
Ale krise se stále zvyšovala, počet nezaměstnaných
stoupl téměř ve všech zemích, a toho neštěstí zneužívají podvratní živlové ke
svým cílům, čímž jest veřejný pořádek ohrožován a nebezpečí rozvratu a násilí
doléhá na společnost stále tíživěji. V takových poměrech puzení touž
láskou Kristovou se k vám po druhé obracíme, ctihodní bratři, k vašim
věřícím a celému světu, abyste se spojenými silami postavili proti bědám, jež
doléhají na společnost a proti zlům ještě větším, která na ni čekají
v budoucnosti.
I.
Žalostný současný stav.
Přehlížíme-li dlouhou a bolestnou řadu neštěstí, která
jako smutné dědictví hříchu provázejí padnuvšího člověka na této pozemské
pouti, sotva nalezneme od potopy tak hlubokou bídu duchovní i hmotnou a tak
všeobecnou, jakou prožívá lidské pokolení v těchto dobách. I ta největší
neštěstí a pohromy, které zanechávají nevyhladitelné stopy v dějinách
národů, navštěvovala vždy jen některý národ. Ale nyní jest sevřen celý svět
hospodářskou a finanční krisí do té míry, že čím usilovněji se snaží oprostiti
se od ní, tím se zdá nerozřešitelnější. Vždyť není národa, státu, společnosti
nebo rodiny, aby tak nebo onak, přímo nebo nepřímo, více nebo méně nepociťovali
její tíže. I ti, a jest jich málo, kteří jsou obdařeni velikým bohatstvím a
kteří, jak se zdá, vládnou světu, ti, a jest jich velice málo, kteří svým
nemírným jednáním zavinili a zaviňují tak hrozné neštěstí, i ti, pravíme, jsou
často jejími nejkřiklavějšími oběťmi a strhují s sebou do propasti majetek
a jmění druhých. Tak hrozným způsobem a v celém světě nabývá oprávnění to,
co Duch Svatý děl o některých špatných lidech: „Čím člověk hřeší, tím i
schází.“ (Moudr. XI, 17.)
Tento žalostný stav, ctihodní bratří, naplňuje bolestí
Naše otcovské srdce a stále důrazněji cítíme potřebu vyjádřiti vznešené city
Nejsvětějšího srdce Ježíšova, jež jsou ve slovech: „Jest mi líto zástupů.“
(Marek, VIII, 2.) Ještě žalostnější jsou však kořeny tohoto bolestného stavu,
neboť jsou stále pravdivými slova, která pronáší Duch svatý ústy svatého Pavla,
že totiž „kořenem všech věcí jest žádostivost peněz“ (I. Tim., VI, 10).
Příčiny všeho zla.
Zdaž již pohanský básník nenazval onu žádostivost po
pomíjejících statcích plným právem „prokletým hladem po zlatě“? Zdaž tomuto
sobectví nepřipadá hlavní role ve vzájemných vztazích osobních i společenských?
Zdaž tato ctižádostivost, ať v jakékoliv podobě a vzezření, nedohnala svět
k těm hrozným koncům, jichž se všichni děsíme? Z té žádostivosti
pochází vzájemná nedůvěra, jež znesnadňuje veškeren styk mezi lidmi, z ní
pochází nenávist, která závidí bližnímu vše, co má. Ona jest příčinou nemírné
sebelásky, která všechno řídí a podřizuje vlastnímu prospěchu, nepřihlížejíc
k dobru bližního, nedbajíc ho a ničíc je. V ní tkví příčina anarchie
a nespravedlivého rozdělení, jimiž jest bohatství národů shromažďováno
v rukou několika jednotlivců, kteří řídí podle své zvůle světový obchod na
velikou škodu lidu, jak jsme vyložili minulého roku v Okružním listě
„Quadragesimo anno“.
Jestliže toto sobectví, zneužívajíc oprávněné lásky
k vlasti a přehánějíc onen cit zdravého vlastenectví, jehož správný řád
lásky křesťanské nejen nezavrhuje, nýbrž jej posvěcuje a oživuje, proniká do
styků mezi národy, každá výstřednost jest ospravedlněna, a co by měli všichni
pokládati za hodno odsouzení, jest považováno za dovolené a chvály hodné,
děje-li se to ve jménu onoho přemrštěného nacionalismu. A tak nastupuje na
místo božího zákona, bratrské lásky, která spojuje všechny národy a všechny
lidi v jedné rodině pod jedním Otcem, jenž jest v nebesích, nenávist,
která všechny hubí. Ve společnosti jsou uráženy svaté zásady, které byly
základem veřejného života, jsou zbořeny pevné základy práva a věrnosti, na
nichž stojí stát, jsou znečištěny a zavřeny prameny těch starých tradic, které
viděly ve víře v Boha a ve věrnosti jejich zákonům nejjistější základnu
pravého pokroku států.
Nejhorší zlo: boj proti Bohu.
A co jest nejhorší, zneužívajíce této hospodářské
krise a velikého mravního rozvratu, nepřátelé každého sociálního řádu, ať se
jmenují komunisté nebo jinak, snaží se uvolniti všechna pouta zákona božského i
lidského a veřejně i soukromě vedou ostrý boj proti náboženství, proti samému
Bohu, rozvíjejíce ďábelský program, aby vykořenili ze srdcí všech, ba i dětí,
každý náboženský cit, neboť vědí velice dobře, že, bude-li vytržena ze srdcí
lidských víra v Boha, budou moci dělat vše, co se jim zlíbí. A tak dnes
vidíme, co se nikdy v dějinách neobjevovalo, že totiž bezbožní lidé ve zběsilé
zášti vyhlašují boj Bohu a náboženství a to v celém světě.
Bylo vždycky dosti bezbožných lidí, i těch, kteří
popírali Boha, ale byli vždycky jednotlivci a neodvažovali se nebo nepovažovali
za vhodné šířiti příliš veřejně své bezbožné myšlenky. Již sám Duch svatý praví
v žalmu tato slova: „Řekl blázen ve svém srdci: Není Boha“ (Ž. XIII. a
LV., 1). Bezbožník, nevěrec, jeden z mnohých popírá Boha, svého
Stvořitele, ale sám u sebe. Dnes však již proniká tento přezhoubný blud do
širokých vrstev lidových, svými organisacemi se vpližuje i do obecných škol,
aby zasáhl co nejdále, užívá divadel a šíří se nemravnými představeními
v biografech, gramofonem a přednáškami, radiem. Tisknou se nevěrecká díla
v různých řečích, pořádají se zvláštní výstavy, konají veřejné průvody. A
to není vše, byly založeny politické strany, hospodářské instituce i vojenské.
Tato organisovaná a průbojná nevěra pracuje neúnavně svými agitátory,
přednáškami a obrázky, všemi prostředky tajné i veřejné propagandy ve všech
vrstvách, na všech místech, v každém sále, podporujíc morálně tuto
zhoubnou činnost universitami a nevědomé strhujíc jistě do svých řad. Vidíme-li
takovou činnost ve službách věci tak zhoubné, vzpomínáme na slova, která
proslovil náš Spasitel: „Synové tohoto světa jsou obezřetnější než synové
světla.“ (Luk. XVI, 8.)
Ďábelská propaganda.
Vůdcové tohoto ateistického boje, dovolávajíce se
současné hospodářské krise, s ďábelskou dialektikou ukazují na příčinu
této všesvětové bídy: Svatý kříž Kristův, symbol pokory a chudoby, jest staven
na roveň symbolům moderního imperialismu, jako by bylo náboženství spojencem
těch tajemných sil, které konají tolik zlého mezi lidstvem. Tak se snaží, a ne
bez úspěchu, spojiti boj proti Bohu s bojem za vezdejší chléb,
s touhou dosíci pozemských výhod, míti řádné mzdy, slušné obydlí, životní
podmínky jako lidé. Nejoprávněnější a nejnezbytnější přání jako nejnižší pudy
vše slouží jejich protináboženskému programu. Jako by božský řád mařil blahobyt
lidstva a nebyl jedinou jeho bezpečnou oporou. Jako by lidské síly a prostředky
moderní techniky mohly zavésti proti vůli všemohoucího Boha nový a lepší
světový řád.
Nuže, jest hrozné, že tolik lidí věřících, ač jde o
jejich dobro, se dalo svésti těmito řečmi a dali se v boj proti Bohu a
náboženství. Neútočí se jen přímo proti katolickému náboženství, nýbrž proti
všem, kdož uznávají Boha za Stvořitele nebe a země a za nejvyššího Pána všech
věcí. A tajné společnosti, které jsou vždy ochotny podporovati boj proti Bohu a
proti Církvi, ať už je to kdekoliv, posilují ještě tuto nezdravou nenávist,
která nemůže přinésti ani pokoj, ani štěstí žádné společenské vrstvě a uvrhne
všechny národy do zkázy.
Tak tato nová forma nevěry, zatím co uvolňuje nejhorší
pudy člověka, s cynickou nestoudností prohlašuje, že nebude ani pokoje ani
blahobytu na zemi, dokud nebude úplně zničeno náboženství a poražen poslední
jeho představitel. Jako by se domnívali, že může býti potlačen onen soulad,
v němž „vše vypravuje slávu Boží“ (Ž. XVIII, 2).
II.
Záchrana: Modlitba.
Velice dobře víme, ctihodní bratří, že všechny tyto
snahy budou marné, a že v hodině, již určil, „povstane Bůh a rozprchnou se
jeho nepřátelé“ (Ž. LXVII, 2); víme, že božský Spasitel, jak bylo o něm
předpověděno, „bude bíti zemi metlou úst svých a zabije dechem rtů svých
bezbožného“ (Is. XI, 4), a bude hroznou pro ty nešťastníky hodina, v níž
„upadnou v ruce Boha živého“ (Žid. X, 31). A tato neochvějná důvěra
v konečné vítězství Boha a Církve jest každodenně potvrzována (jak
neskonalá jest Boží Dobrota!) láskou duší k Bohu na celém světě a ve všech
vrstvách společenských. A skutečně přemocný van Ducha Svatého, vanoucí nad
celým světem, vyzdvihuje hlavně mladé duše k nejvyšším metám zákona
křesťanského a ony, neohlížejíce se na světský soud, jsou s to přinášeti
nejvyšší oběti. Opravdu božský van provívá všemi dušemi, leckdy proti jejich
vůli a vnuká jim vnitřní touhu, a vzbuzuje opravdovou žízeň po Bohu i u těch,
kteří se neodvažují Ho vyznati. I Náš hlas k laikům, jímž jsme je povolali
v šiky Katolické akce, aby se stali účastni hierarchického apoštolátu, byl
všude přijat ochotně a velkomyslně. Jak v městech, i na venkově stále
přibývá těch, kteří usilují o vítězství křesťanských zákonů v celém
veřejném životě a snaží se svá slova stvrditi i skutky a příkladným životem.
Nicméně, patříce na tak velikou bezbožnost, na
porušení božských zařízení, na tak hroznou pohromu nesmrtelných duší a konečně
na tak nenávistné opovrhování Boží Velebností, nemůžeme netrpěti a musíme
vypověděti celou tíhu bolesti, již pociťuje Naše srdce. Musíme promluviti a se
vší vážností Svého Apoštolského úřadu musíme hájiti porušovaná práva Boží a
nejsvětější city lidského srdce, které absolutně potřebuje Boha. A to tím
spíše, že tyto šiky, podnícené ďábelským duchem se nespokojují se slovy, nýbrž
sjednocují se, aby co nejdříve provedly svůj bezbožný plán. Běda lidstvu,
jestliže Bůh, tak urážen svým stvořením, nechá ve své spravedlnosti volný
průchod oněm strhujícím proudům a užije jich jako biče, aby potrestal svět.
Pro Boha a proti Bohu
Je tedy třeba, ctihodní bratří, abychom „postavili
ochrannou zeď pro dům Israelův“ (Ezech. XIII, 5), spojivše všechny síly
v jediný pevný a celistvý šik proti zlobným lidem, nenávidějícím Boha i
pokolení lidské. Vždyť v tomto zápasu běží o zásadní problém světa a o nejdůležitější
rozhodnutí pro svobodu lidskou: Pro Boha nebo proti Bohu, toť volba, která
rozhodne o osudu veškerého lidstva. V politice, ve financích,
v mravouce, ve vědě, umění, ve státě, ve společnosti veřejné i soukromé,
na Východě i na Západě, všude se jeví tento problém jako rozhodný pro důsledky,
jež z něho plynou. A tak se stává, že sami představitelé materialistického
pojetí světa opět se musí obírati otázkou existence Boha, jehož považovali
navždy za odbyta a jsou nuceni znovu a znovu o něm mluviti. Zapřisaháme
v Pánu jak jednotlivce, tak národy, aby odvrhli před takovýmito problémy a
boji tak významnými pro život lidstva mělký individualism a nízký egoism, které
zatemňují i duchy velice prozíravé a umlčují i nejušlechtilejší podněty,
jakmile jde o více než osobní zájmy. Ať se všichni sjednotí, i když bude
k tomu třeba těžkých obětí, aby zachránili i sebe i lidskou společnost.
V této jednotě duší a sil musí býti přirozeně první ti, kteří se chlubí
jménem křesťanským, pamětlivi slavných odkazů apoštolských dob, kdy „obec
věřících měla jedno srdce a jednu duši.“ (Sk. ap. IV, 32) Ale nechť i upřímně
přispějí k utvoření oné jednoty všichni ti, kteří ještě uznávají Boha a
klaní se Mu, aby oddálili od lidstva veliké nebezpečí, které všechny ohrožuje.
Víra v Boha jest základem každého sociálního řádu a každé odpovědnosti na
zemi. Proto všichni, kdož si nepřejí rozvratu a násilí, musí se vynasnažiti,
aby nepřátelům náboženství se nepodařilo dosíci cíle, který si vytkli.
Lidské prostředky a Boží pomoc
Jsme si vědomi, ctihodní bratří, že v tomto boji
o náboženství musíme užíti i všech prostředků lidských, jež máme po ruce.
Proto, v duchu skvělého příkladu Našeho Předchůdce Lva XIII., jsme se
zasazovali ve Své Encyklice „Quadragesimo anno“ o spravedlivé rozdělení pozemských
statků a ukázali jsme, jaký lék by mohl nejspíše vrátiti zdraví a sílu nemocné
společnosti a obnoviti mír v jejích chorobných údech. Vždyť sám Stvořitel
všech věcí vložil v lidské srdce mocnou touhu po jisté blaženosti již na
této zemi, a křesťanství vždy uznávalo a podněcovalo všemožně oprávněné úsilí o
pravou vzdělanost a zdravý pokrok ke zdokonalení a vývoji společnosti.
Ježto však, ctihodní bratří, nestačí na ďábelskou zášť
proti náboženství, která připomíná „skrytou bezbožnost“, o níž mluví Apoštol
Pavel (II. Thess., II, 7), toliko prostředky lidské a lidská prozíravost,
považovali bychom za chybu Svého Apoštolského úřadu, kdybychom neupozornili
lidstvo na podivuhodná tajemství světla, která jediná jsou s to spoutati
uvolněné mocnosti temnot. Když Mistr sestoupil s Táboru zahaleného jasem a
uzdravil hocha posedlého ďáblem, kterého nemohli uzdraviti jeho učedníci,
odpověděl jim na jejich otázku: „Proč jsme ho nemohli my vymítnouti?“ těmito
jistě výraznými slovy: „Takovýhle rod však nevymítá se leč modlitbou a postem“
(Mat. XVII, 18, 20). Myslíme, ctihodní bratší, že tohoto božského napomenutí
lze užíti i na zlo současné doby, které může býti zažehnáno jen „modlitbou a
pokáním“.
Uvažujíce tedy o své přirozenosti, která jest
podstatně obmezena a závisí absolutně na nejvyšší Bytosti, oddejme se především
modlitbě. Víme z víry, jak účinná jest moc pokorné, důvěřivé a vytrvalé
modlitby: Žádnému jinému dobrému skutku nepřiřkl Všemohoucí Bůh tolik štědrých,
všeobecných a slavných slibů, jako modlitbě. „Proste a bude vám dáno, hledejte
a naleznete, tlučte a bude vám otevřeno“ (Mat. VII, 7 – 8). „Amen, amen, pravím
vám: Budete-li zač prositi Otce svého ve jménu mém, dáť vám“ (Jan, XVI, 23).
Nechť zavládne zbožnost
v celém světě.
Který předmět by byl hodnější naší modlitby a
odpovídal lépe vznešené osobě Toho, který „jest jediným prostředníkem mezi
Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš“ (I. Tim. 2, 5), než modlitba, aby byla
uchována na zemi víra v jednoho živého a pravého Boha? Taková modlitba má
již sama o sobě naději na vyslyšení, neboť kde se člověk modlí, tam se spojuje
s Bohem a jaksi přispívá k tomu, aby žila na zemi idea Boha. A
skutečně ten, kdo se modlí, vyznává svým pokorným vzezřením před celým světem
svoji víru ve Stvořitele a Pána všech věcí. Kolikráte však to činí ne
v soukromí, nýbrž s jinými, tolikráte tím uzváná, že netoliko
jednotlivcům, nýbrž celému lidstvu vládne nejvyšší Bůh.
Jak krásný pohled skýtá nebi i zemi modlící se Církev,
když ustavičně od věků od půlnoci do půlnoci jsou zpívány na zemi nádherné
hymny vnuknuté božskou inspirací: Není ani jedné hodiny za celý den, která by
nebyla posvěcena zvláštní liturgií. Každý úsek lidského života má místo
v díku, ve chvále, v modlitbě, v odčinění společné modlitby
mystického Těla Kristova, jímž jest Církev. Tak sama modlitba zaručuje
přítomnost Boha mezi lidmi, jak to přislíbil Spasitel: „Kde jsou dva nebo tři
shromážděni ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich.“ (Mat. XVII., 20.)
Modlitba odstraní i samu příčinu nynějších běd, o níž
jsme se zmínili výše, totiž nezřízenou žádostivost po pozemských statcích.
Vždyť ten, kdo se modlí, má na zřeteli něco vyššího, totiž dobra nebeská, o
nichž rozjímá a o něž prosí, cele se věnuje rozjímání podivuhodného řádu,
stanoveného Bohem, v kterém není místa pro marnivé úspěchy a pro pachtění
se po stále větších rychlostech na zemi. A tak jako by sama od sebe bude
obnovena ona rovnováha mezi prací a odpočinkem, které schází současnému lidstvu
na škodu života fysického, hospodářského a mravního. Kdyby ti, kdož se ocitli
následkem průmyslové nadprodukce v nezaměstnanosti a bídě, chtěli věnovati
určitý čas modlitbě, vrátily by se brzy práce i výroba v rozumné meze a
západ, který nyní rozděluje lidstvo na dvě veliká bojiště pro pomíjející zájmy,
by byl udržen v šlechetném, pokojném zápolení o dosažení dober pozemských
i nebeských.
Jak možno dosíci pokoje.
Takovým způsobem by se razila i cesta míru, po němž
tolik toužíme, jak překrásně zdůrazňuje svatý Pavel, když spojuje modlitbu se
svatou touhou po míru a spáse všech lidí: „Napomínám tě tedy předem, aby se
konaly prosby, modlitby, přímluvy, děkování za všechny lidi, za krále i za
všecky, kteří jsou v důstojenství, abychom vedli život tichý, pokojný ve
vší pobožnosti a počestnosti, neboť to je dobré a příjemné před Bohem
Spasitelem naším, jenž chce, aby všichni lidé byli spaseni a přišli ku poznání
pravdy. (I. Tim. II. 14.)
Budiž žádán mír pro všechny, ale hlavně pro ty, kteří
mají ve světě odpovědnost vládnoucích. Jak by mohli dáti mír svým národům, když
ho sami nemají? A právě modlitba, jak praví svatý Apoštol, přinese dar, míru,
modlitba, jež se obrací k Otci nebeskému, a Otci všech lidí, modlitba, jež
jest společným výrazem citů té rodiny, která přesahuje hranice jedné země a
jedné pevniny.
Lidé, kteří v různých státech prosí Boha o pokoj
na zemi, nerozsévají zároveň mezi národy nesvornost. Lidé, kteří uctívají Boží
velebnost svou modlitbou, nešíří onen nacionalistický imperialism, který činí
z každého národa vlastního Boha. Ti, kdož „ustavičně vzhlížejí k Bohu
pokoji a lásky“ (II. Kor. XIII, 11.), kteří se k němu obracejí pro Krista,
který jest „naším Pokojem“ (Efes. II, 14.), jistě neustanou, dokud nepřijde
mír, jejž svět dáti nemůže, a který přichází od Dárce všeho dobra „lidem dobré
vůle“. (Luk. II, 14).
„Pokoj vám“ (Jan XX, 19, 26), tato slova byla
velikonočním pozdravem Pána jeho Apoštolům a prvým učedníkům, a tento pozdrav
zaznívá od oněch prvých dob až dodnes ve svaté liturgii církevní, a dnes více
než kdy jindy musí síliti a potěšovati lidstvo, které se ocitlo v tak
hrozném soužení.
III.
Pokání.
K modlitbě je třeba připojiti pokání, ducha
pokání a konati křesťanské pokání, jak nás učí Božský Spasitel, jenž začal svá
kázání právě o pokání: „Začal Ježíš kázati a říkati: Čiňte pokání.“ (Mat. 10,
17.) Tomu nás ostatně i učí celá křesťanská tradice, celá historie církevní:
V těžkých neštěstích, v bolestných utrpeních křesťanstva, když bylo
pomoci Boží nejvíce třeba, věřící, buď sami od sebe, nebo po příkladu a
povzbuzováni svými pastýři, sáhli vždy k těmto dvěma nejúčinnějším zbraním
duchovního života, k modlitbě a pokání. Tímto svatým pudem, jímž jaksi
bezděky jest veden křesťanský lid, není-li otráven jedem nesvornosti, a který
není ničím jiným než onou „myslí Páně“ (I. Kor. II, 16), o níž mluví Apoštol,
cítili vždy věřící v takových případech potřebu očistit své duše od hříchu
vnitřní lítostí, svátostí pokání a usmířiti božskou spravedlnost i vnějšími
skutky pokání.
Víme a spolu s vámi, ctihodní bratři, želíme, že
myšlenka a jména pokání a odčinění u mnohých lidí pozbyly schopnosti vzněcovati
srdce a povznášeti je k onomu heroismu oběti jako v dobách minulých,
kdy se jevily lidem víry s božskými známkami příkladem následování Ježíše
Krista a jeho svatých. A někteří lidé by rádi odvrhli umrtvování jako přežitek
minulých dob. A to nemluvíme ani o tak zvaném moderním „autonomním člověku“,
který zpupně pohrdá pokáním jako něčím otrockým. A přece jest pravda, že čím
více jest zeslabována víra v Boha, tím více se zatemňuje a mizí idea
dědičného hříchu a původní vzpoury člověka proti Bohu, a tím rychleji zapadá
pojem nutnosti pokání a odčinění. Ale my, ctihodní bratři, musíme
z povinnosti svého pastýřského úřadu míti v hluboké úctě ona jména a
ony pojmy a uchovati je v plné jejich síle, v jejich pravé
vznešenosti, a přáti si, aby byly uskutečňovány v životě. K tomu nás
nutí povinnost hájiti Boha a jeho svaté náboženství, za které bojujeme; neboť
pokání jest svou povahou uznáním a obnovením mravního řádu ve světě, který
spočívá na věčném zákoně, to jest na Bohu živém. Kdo odčiňuje hřích, uznává tím
svatost nejvyšších mravních zásad, jejich vnitřní moc závaznosti, nutnost
zadostiučinění, když byly přestoupeny.
Jest jistě z nejnebezpečnějších bludů současné
doby, když chtějí odloučiti mravnost od náboženství, čímž jest odňata každému
zákonodárství pevná základna. Tento rozumový blud snad připadal méně
nebezpečný, když jej vyznávalo jen několik jednotlivců a když byla víra
v Boha společným vlastnictvím lidstva a mlčky ji předpokládali i ti, kteří
jí již veřejně nevyznávali. Ale dnes, když se nevěra šíří mezi lid, hrozné
důsledky tohoto bludu se stávají zjevnými a lze je pozorovati v celém
světě. Na místo mravních přikázání, jež mizejí spolu s vírou v Boha,
nastupuje násilí, jež v prach šlape každé právo. Poctivost a slušnost
v jednání a ve vzájemném obcování, které byly tolik opěvovány i řečníky a
básníky pohanskými, ustupuje nyní spekulaci beze svědomí, ať již jde o věci
vlastní nebo bližních. A skutečně, jak možno dodržeti nějakou úmluvu, a jakou
cenu může míti jakákoliv smlouva, kde schází každá záruka svědomí? A jak možno
mluviti o záruce svědomí tam, kde padla víra v Boha a bázeň Boží? Když byl
odstraněn tento základ, padá každý mravní zákon, a žádná moc není s to
zabrániti pozvolnému sice, ale nevyhnutelnému pádu národů, rodin, státu,
společnosti.
Důležitost pokání
Pokání je tedy jakousi spasitelnou zbraní udatných
vojínů Kristových, kteří bojují o to, aby zvítězil a opět byl zaveden mravní
řád ve světě. Jest zbraní, která zasahuje ke kořenům všeho zla,
k chtivosti totiž po hmotných statcích a po nezřízených radovánkách.
Pomocí dobrovolných obětí, pomocí různých skutků pokání, odříkání, i když
bolestného, ušlechtilý křesťan ovládá nízké vášně, které ho svádějí ku porušení
mravního řádu. Ale jestliže horlivost božského zákona a křesťanská láska jsou u
něho tak veliké, jak mají býti, tehdy netoliko koná pokání za své hříchy, nýbrž
chce odčiniti i hříchy svého bližního, napodobuje světce, kteří se často dávali
hrdinně za oběť za odčinění hříchů celých pokolení, a napodobuje svého Vykupitele,
jenž se stal „Beránkem Božím, který snímá hříchy světa“. (Jan I, 29.)
Zdaž není, ctihodní bratři, v tomto duchu pokání
sladké tajemství pokoje? „Nemají pokoj bezbožní“ (Is. XLVIII, 22), pravý Duch
svatý, poněvadž žijí v ustavičném boji proti Bohu a v odporu
s řádem stanoveným přírodou a jejím stvořitelem. Jediné tehdy, když bude
tento řád upevněn, když jej všichni národové budou věrně a dobrovolně
zachovávati a vyznávati, když vnitřní život národů a vnější vztah s jinými
národy se budou podle něho říditi, jedině tehdy bude možným na zemi trvalý mír.
Ale toto ovzduší trvalého míru nebude způsobeno ani mírovými smlouvami, ani
úmluvami a smlouvami sebe slavnějšími, ani mezinárodními konferencemi, ani
úsilím sebe ušlechtilejším a nezištnějším některého státníka, nebudou-li dříve
uznána svatá práva přirozeného i božského zákona. Žádný národohospodář, žádná
organisovaná moc nerozřeší nynější sociální krise a nevrátí mír, jestliže dříve
v samé oblasti národního hospodářství nezvítězí mravní zákon zbudovaný na
Bohu a svědomí. To jest hlavní nerv každé moc jak v životě politickém, tak
hospodářském jednotlivých národů. To jest nejjistější valuta a když bude ona
pevná, budou pevné i ostatní, ježto budou zaručeny nezměnitelným zákonem
božským.
Harmonie modlitby a oběti.
I jednotlivcům jest pokání základem a dárcem pravého
pokoje, odvracejíc je od dober pozemských a pomíjejících a povznášejíc je
k dobrům věcným, udílejíc jim i v dobách strádání a pohrom pokoj,
který nemůže dáti svět se všemi svými bohatstvími a rozkošemi. Zdaž jedním ze
zpěvů nejjasnějších a nejradostnějších, který byl vyzpíván v tomto slzavém
údolí, není „Píseň slunce“ svatého Františka? A přece její tvůrce, jenž ji i
zpíval, byl jedním z největších penitentů. Chudáček z Assisi, který
neměl na zemi naprosto nic a nesl na svém vyčerpaném těle stigmata našeho
Ukřižovaného.
Modlitby tedy a pokání jsou dva mocné prostředky,
které nám byly dány Bohem v této době, aby k němu dovedly zbloudilé
lidstvo, jež se potácí sem tam. Ony musí rozptýliti a zameziti základní příčinu
vší vzpoury a revoluce člověka proti Bohu. Ale i sami národové jsou voláni, aby
volili mezi dvěma věcmi: Buď se oddají těm dobrým a spasným vůdcům a obrátí se,
pokorní a litující, k svému Pánu a Otci milosrdenství, nebo zanechají sebe
samy a málo z toho štěstí, jež ještě zbylo na zemi, na pospas nepříteli
Boha, to je duchu pomsty a rozvratu.
Zbývá nám jen vyzvati tento ubohý svět, který prolil
tolik krve, který vykopal tolik hrobů, zničil tolik veleděl, zbavil tolik lidí
chleba a práce, zbývá nám, pravíme, než abychom jej volali slovy svaté
liturgie: „Obraťte se k Pánu Bohu svému!“
IV.
Svět kolem Nejsvětějšího srdce
Ježíšova.
Zdaž vám můžeme, ctihodní bratři, ukázati pro tuto
jednotu modliteb a odčinění vhodnější příležitost, než jest svátek
Nejsvětějšího Srdce Ježíšova? Zvláštní známkou tohoto svátku, jak jsme šířeji
dokázali před čtyřmi lety ve Své Encyklice „Miserentissimus“, jest duch
zadostiučinění a proto jsme si příli, aby v onom duchu se na celém
katolickém světě ve všech chrámech konaly pobožnosti za odčinění urážek
Nejsvětějšímu Srdci.
Nechť je tedy letošní svátek Nejsvětějšího Srdce Páně
pro celou Církev svatým závoděním v horlivosti pokání a modliteb. Nechť
věřící přijmou Tělo Páně v počtu co nejvyšším a vroucně prosí před
oltářem, a koří se Spasiteli lidského pokolení ve Svátosti oltářní, která,
ctihodní bratři, podle Vašeho nařízení bude vystavena ve všech chrámech, nechť
se všichni ponoří v to milosrdné Srdce, které zakusilo hořkost lidského
utrpení, nechť mu podají svoji pevnou víru, jistou naději a výheň své lásky.
Nechť prosí toto Srdce přesvaté na přímluvu Panny Marie, která zprostředkuje
všechny milosti, za sebe a za své rodiny, za svoji vlast a za Církev, za
Náměstka Kristova na zemi a za ostatní pastýře, kteří se s Ním sdílejí o
přetěžkou tíhu duchovní vlády nad dušemi. Nechť je prosí za věřící bratry, za
bloudící, za nevěřící a bezbožné a konečně i za nepřátele Boha a Církve, aby se
obrátili.
Tento druh modliteb a pokání nechť jest u všech
věřících živým i po celou oktávu, kterouž to liturgickou výsadou vyznamenáváme
tento svátek. V oněch dnech buďtež konány, ctihodní bratři, způsobem,
který uznáte sami za vhodný, veřejné pobožnosti a jiné skutky zbožnosti na
úmysl, který jsme výše uvedli, abychom „obdrželi milosrdenství a nalezli milost
v každé době“. (Žid. IV, 16.)
Bude to tedy pro všechen křesťanský lid oktáva pokání
a svaté lítosti, umrtvování a modlitby. Nechť si věřící odepřou návštěvu
divadel a zábav, i těch dovolených. Bohatší ať žijí dobrovolně v duchu křesťanské
přísnosti skromněji, uštědřujíce spíše chudým to, co si odřeknou, neboť i
almužna jest výborným prostředkem, aby bylo učiněno zadost Boží spravedlnosti a
aby se Bůh smiloval nad svým lidem. Chudí a všichni, kdož v této době
hrozně trpí, ježto není dosti práce ani chleba, nechť obětují v témž duchu
pokání, s větší odevzdaností svůj nedostatek, jejž mají v důsledku
těžkých dob a sociálních podmínek, které Božská Prozřetelnost
v nevystižitelném sice, ale jistě v milostivém úmyslu na ně
dopustila: nechť přijmou z ruky Boží pokorně a s důvěrou účinky
chudoby, které se stávají ještě hroznějšími tísní, v níž se zmítá celé
lidstvo, nechť pohlédnou oddaně k božské vznešenosti Kříže Kristova
s myšlenkou, že je-li práce z největších hodnot životních, právě láska
Boha trpícího zachránila svět. Nechť se posílí v jistotě, že jejich oběti
a jejich utrpení křesťansky snášená uspíší hodinu milosrdenství a pokoje.
Božské Srdce Ježíšovo jistě vyslyší modlitby a oběti
své Církve a řekne konečně své Nevěstě, která lká pod tíhou tolika běd a
neštěstí: „Veliká jest víra tvá, staň se tobě, jak si přeješ“ (Mat. XI, 28).
S touto důvěrou zesílenou vzpomínkou na Kříž,
svatým znamením a vzácným nástrojem našeho svatého Vykoupení, jehož nalezení
dnes oslavujeme, udělujeme vám, ctihodní bratří, vašemu kněžstvu a lidu, celému
katolickému světu z otcovského srdce Apoštolské požehnání.
Dáno v Římě u Svatého Petra, na svátek Nalezení
svatého Kříže, 3. května r. 1932, jedenáctého roku Našeho Pontifikátu.
Pius PP. XI.
***
V tomto přepisu české brožury
(Ústředí katol. studentstva, Praha, 1932) nebylo zasahováno do původní podoby
textu. Bylo tak zachováno nejednotné užití velkých a malých písmen, nejednotné
užití inerpunkce a jiné drobné chyby.