Konstituce "Divini Cultus"
Pia XI. o posvátné hudbě
z 20.
prosince 1928.
***
Oddíl
historický
- Liturgie, dogma a umění
- Motu proprio papeže Pia X.
- Devítisté výročí Quidona z Arezza
Oddíl
zákonodárný
- Hudební výchova kněžského dorostu
- Chórová modlitba
- Pěvecké sbory a chlapecké pěvecké školy
- Orchestr a varhany
- Účast lidu na liturgii
- Hudební školy
- Závěr
***
Oddíl historický
Poněvadž
Církev obdržela od Krista, svého Zakladatele, úkol, aby opatrovala posvátnost
bohopocty, zajisté jí přísluší, aby, zachovávajíc ovšem podstatu oběti a
svátostí, to nařizovala - totiž obřady, rity, formule, modlitby, zpěv - čím by
se nejlépe pořádala ona vznešená a veřejná služba, jejíž vlastní jméno je liturgie,
t. j. posvátná služba v nejvlastnějším slova smyslu. A věru, liturgie je
cosi posvátného; neboť jí se povznášíme k Bohu a s ním se spojujeme, svou víru
mu projevujeme a nejvážnější povinností se mu zavazujeme za obdržená dobrodiní
a poskytnutou pomoc, čehož máme stále zapotřebí. Odtud pochází jakási vnitřní
souvislost mezi věroukou a posvátnou liturgů, a rovněž i mezi křesťanskou
bohopoctou a posvěcením lidu. Proto Celestin I. soudil, že v úctyhodných
formulích liturgie je vyjádřeno pravidlo víry; neboť praví: “Zákon víry je
stanoven zákonem modlitby. Neboť když představení (biskupové) věřícího lidu
vykonávají úřad sobě svěřený, zastupují u Božího milosrdenství celé lidské
pokolení a prosí a modlí se ve spojení s úpěním celé Církve.
Tyto
společné modlitby, zvané nejprve “opus Dei” (dílo Boží), později “officium
divinum” (povinnost Boží), takřka dluh, který máme denně Bohu spláceti,
konávaly se dříve ve dne i v noci za velké účasti křesťanů. A je podivuhodné,
jak již za starodávna ony ušlechtilé zpěvy, které krášlily posvátné modlitby a
liturgické úkony, mnoho přispěly k udržování zbožnosti v lidu. Neboť zvláště v
starých basilikách, kde biskup, duchovenstvo a lid střídavě zpívali Boží
chvály, liturgické zpěvy nemálo přispěly k tomu, že přemnozí barbaři byli
přivedeni ke křesťanství a k civilizaci, jak svědčí dějiny. V chrámech odpůrci
katolické víry hlouběji poznali článek o obcování svatých; proto ariánský císař
Valens, velebností služeb Božích, které konal sv. Basil, byl tak
neobyčejně dojat, že byl takřka bez sebe; a v Miláně obviňovali kacíři sv.
Ambrože, že okouzluje lid liturgickými zpěvy, kterými ovšem také sv. Augustin
byl tak mocně pohnut, že pojal úmysl přijmout víru Kristovu. V chrámech, kde se
skoro z celé obce stával velký sbor, nabývali řemeslníci, stavitelé, malíři,
sochaři, ano i spisovatelé liturgii takového poznání theologie, jaké až podnes
tak silně vyzařuje z památek onoho středověku.
Z toho lze
poznat, proč římští papežové s takovou péčí opatrovali a chránili liturgii, a
že s jakou péčí se snažili vhodnými slovy vyjádřit články víry, s takovou také
upravovali zákony posvátné liturgie a hleděli je chránit a uchovati od
všeho porušení. Rovněž je z toho patrné, proč svatí Otcové ústně i písemně
vykládali posvátnou liturgii (čili zákon mod1itby); také tridentský
sněm chtěl, aby byla vykládána a vysvětlována křesťanskému lidu.
Co se však
týče naší doby, Pius X. před 25 lety, při vydávání oněch předpisů svého Motu propria o gregoriánském zpěvu a
posvátné hudbě, měl na mysli především to, aby vzbudil a živil v lidu
křesťanského ducha, odstraniv moudře to, co se nesluší na posvátnost a
velebnost chrámu. Neboť věřící se scházívají v domě Božím proto, aby tam
čerpali zbožnost jako z hlavního pramene, účastníce se činně úctyhodných
tajemství Církve a veřejných slavných modliteb. Velmi mnoho tedy záleží na tom,
aby cokoli je okrasou liturgie, bylo vymezeno jistými zákony a předpisy Církve,
tak, aby všechna umění, jak se sluší, skutečně sloužila bohopoctě jako vznešené
služebnice; to jistě nebude na újmu těmto uměním, kterých se používá na
posvátných místech, nýbrž spíše jim to dodá důstojnosti a lesku. To se ukázalo
podivuhodným způsobem zvláště v posvátné hudbě: neboť kdekoliv byly ony
předpisy svědomitě uskutečňovány, tam nejen ožily krásy tohoto vzácného
umění, nýbrž také začal vzkvétat náboženský duch, protože křesťanský lid,
vniknuv hlouběji do smyslu liturgie, navykl si častější účasti na oběti mše
sv., zpěvu žalmů a veřejných pobožnostech. To jsme také my zažili, když v
prvním roce našeho pontifikátu velký sbor kleriků všech. národností
gregoriánským zpěvem zušlechtil slavnou liturgii, kterou jsme slavili ve
vatikánské basilice.
Avšak,
bohužel, ony velemoudré zákony nebyly na některých místech plně provedeny, a
proto nebylo dosaženo žádoucích výsledků. Neboť dobře víme, že někteří tvrdili,
že nejsou vázáni těmi zákony, které byly přece tak slavnostně prohlášeny; nebo
že někteří zprvu se jimi řídili, ale ponenáhlu počali hověti takovému druhu
hudby, jaký musí být zcela vyloučen z chrámů; a že konečně někde, obzvláště
když se slavila stoletá památka proslulých hudebníků, vzali si to za záminku,
aby byly předneseny v chrámě některé skladby, které jsou sice výborné, ale pro
posvátné místo a liturgii nevhodné, a proto jich nemělo být použito v
kostelích.
Aby však
duchovenstvo i lid svědomitěji poslouchali těchto zákonů a předpisů, jež mají
být svatě a přesně zachovávány po celé Církvi, chceme zde něco připojiti, co
jsme v této době dvaceti pěti let poznali ze zkušenosti. A činíme to tím
raději, protože v tomto roce nejen připadá památka obnovy posvátné hudby, jak
jsme řekli, nýbrž také je slavena památka mnicha Quidona z Arezza.
Když Quido
asi před devíti sty lety přišel do Říma na rozkaz římského papeže, vyložil tu
svůj duchaplný vynález, jímž by se liturgické zpěvy, od pradávna zachované,
snáze šířily a neporušeně zachovaly pro budoucnost k užitku a okrase Církve i
umění samého. V lateránském paláci; kde předtím sv. Řehoř Veliký, sebrav,
uspořádav a rozmnoživ poklad posvátné melodie - dědictví to a odkaz Otců – tak
moudře zřídil onu slavnou školu k zachování správného přednesu liturgických
zpěvů, mnich Quido učinil zkoušku svého podivuhodného vynálezu před římským
duchovenstvem a samým papežem. Papež pak schválil tento vynález a uděliv mu
zaslouženou pochvalu, způsobil, že se tato novota ponenáhlu rozšířila daleko
široko a přispěla k velkému rozkvětu všeho hudebního umění.
***
Oddíl zákonodárný
Proto všem
biskupům a představeným, kteří jsouce strážci liturgie, mají pečovat o posvátné
umění v chrámech, chceme zde dáti některé pokyny, vyhovujíce tím jaksi přáním,
na která nás upozornili někteří duchovní správcové a horliví šiřitelé tohoto
umění při hudebních sjezdech; zvláště nedávného sjezdu v Římě; jim všem zde
vydáváme zaslouženou chválu. Nařizujeme, aby tyto pokyny byly provedeny, a v
dalším pojednání k tomu naznačujeme účinnější cesty a způsoby.
I. Kdokoli
chtějí dosáhnout kněžské důstojnosti, nejen v seminářích, nýbrž i v řeholních
domech, nechť se hned od útlého mládí cvičí v gregoriánském zpěvu a posvátné
hudbě, poněvadž se tehdy snáze naučí těm věcem, které se týkají modulací tónů,
a mají-li vady v hlase; mohou je odstranit anebo aspoň poopravit, kdežto v
pozdějším věku by se z nich nemohli nijak vyléčit. Výcvik ve zpěvu a hudbě se
má začít od nejnižších škol a má se v něm pokračovat na gymnasiu a lyceu. Tímto
způsobem pak ti, kteří přijmou vyšší svěcení, nabyvše již ponenáhlu zběhlosti
ve zpěvu, budou se moci za bohovědných studií bez námahy a obtíže vzdělati v
onom vyšším oboru, jejž bychom docela správně nazvali estetikou gregoriánského
jednohlasu a hudebního umění, polyfonie a varhan, a kterou znáti kléru docela
sluší.
II. Budiž
tedy v seminářích a ostatních studijních ústavech k zdárné výchově obojího
kléru krátké sice, avšak časté, takřka každodenní vyučování nebo cvičení v
gregoriánském zpěvu a posvátné hudbě; bude-li se to díti v duchu liturgickém,
bude to po studiu těžších předmětů pro chovance spíše úlevou než břemenem.
širší a dokonalejší vzdělání obojího kléru v liturgické hudbě jistě přispěje k
tomu, aby chórové officium, které je důležitou částí bohopocty,
bylo obnoveno v dřívější důstojnosti a bývalém lesku, a podobně také, aby i tak
zvané školy (scholae) a hudební sbory (capellae musicorum) byly opět
přivedeny k bývalé slávě.
III. Kdokoli
v basilikách, v katedrálních, kolegiátních a konventních chrámech řeholních
řídí a vykonávají bohopoctu, nechť se všemožně snaží, aby chórové officium bylo
obnoveno správně, t.j. podle církevních předpisů; nejen co se týče všeobecného
předpisu, aby se také božské officium konalo vždycky důstojně, pozorně
a nábožně, nýbrž i co se týče pěveckého umění. Při žalmech je totiž třeba
dbát správné tóniny s patřičnými kadencemi středními i závěrečnými, náležitého
oddechu při hvězdičce, a konečně i úplné jednotnosti při přednesu
žalmových veršů a hymnových slok. Bude-li se to konati dokonale, všichni, kteří
řádně pějí žalmy, projeví podivuhodnou jednotu svých duší v uctívání Boha a
spořádaným, střídavým zpěvem obou stran chóru budou jaksi napodobovat onen
věčný chvalozpěv serafů, kteří volali jeden k druhému: “Svatý, svatý,
svatý”.
IV. Aby se
však budoucně nemohl nikdo lehce omlouvat a nemyslel, že je osvobozen od
povinnosti poslouchat církevních zákonů, všechny řády kanovníků a všechny
řeholní společnosti nechť v určitých shromážděních jednají o těchto
věcech. A jako dříve býval kantor čili ředitel kůru,
tak nechť budoucně v chórech kanovníků a řeholníků je zvolen zkušený člen,
který by se staral o zachovávání pravidel liturgie a chórového zpěvu a
opravoval chyby jednotlivců i celého sboru. K tomu třeba připomenout, že podle
staré a stálé církevní kázně i podle kapitulních stanov, které dosud platí,
všichni, kdokoli jsou vázáni k chórovému officiu, mají řádně znát aspoň
gregoriánský zpěv. Avšak gregoriánský zpěv, jehož se má užívat ve všech
chrámech kteréhokoli druhu, je ten, který byl věrně obnoven a od Církve
předepsán v autentickém vatikánském vydání.
V. Také
doporučujeme pěvecké sbory (capellae musicorum) všem, kterých
se to týká, ježto během času byly zavedeny místo starých pěveckých škol a při
basilikách a větších chrámech byly ustanoveny k tomu, aby v nich pěstovaly
hlavně polyfonní hudbu. Právem tedy bývá posvátná polyfonie zařazována hned po
gregoriánském zpěvu na druhém místě. Proto si přejeme, aby takové sbory, jaké
kvetly od 14. do 16. století, také dnes byly obnoveny a přivedeny k rozkvětu
zvláště tam, kde častější a slavnější bohoslužby vyžadují větší počet zpěváků a
pečlivější jejich výběr.
VI.
Chlapecké pěvecké školy nechť jsou zakládány nejen u větších chrámů a katedrál,
nýbrž i u menších a farních kostelů. Chlapci pak nechť jsou cvičeni ve správném
zpěvu od ředitele sboru, aby se jejich hlasy podle starého obyčeje Církve
připojily ke sboru mužů, obzvláště když se jich má použít, jak to bývalo dříve,
v polyfonní hudbě pro nejvyšší hlas, který byl nazýván cantus. Z jejich řad
vyšli, jak známo, obzvláště v 16. století, dovední skladatelé, mezi nimiž
nejvíce vyniká Jan Petr Alois Palestrina.
VII.
Poněvadž jsme se dověděli, že se někde dějí pokusy, aby byl znovu zaveden druh
hudby, který se naprosto nehodí k slavení svatého officia, obzvláště pro
nemírné používání hudebních nástrojů, prohlašujeme zde, že zpěv s nástrojovou
hudbou není od Církve nikterak považován za dokonalejší způsob hudby a za lépe
se hodící pro služby Boží. Je totiž záhodno, aby v chrámu Páně zazníval více
hlas než hudební nástroje, totiž hlas duchovenstva, zpěváků a lidu. Nechť se
však nikdo nedomnívá, že Církev je proti rozkvětu hudebního umění,
poněvadž dává přednost lidskému hlasu před kterýmkoli hudebním nástrojem; neboť
žádný nástroj, byt byl sebevzácnější a dokonalejší, nemůže předčit lidský hlas
ve vyjadřování vnitřních citů, obzvláště tehdy, když duch sám ho používá, aby
přednesl všemohoucímu Bohu modlitby a chvály.
VIII. Církev
má svůj vlastní hudební nástroj od předků zděděný, totiž varhany,
který pro svou velkolepost a velebnost byl uznán hodným, aby se připojoval k
liturgickým úkonům, bud' aby doprovázel zpěv, anebo, mlčí-li sbor, aby podle
předpisů vyluzoval příjemné harmonie. Ale přitom je třeba míti se na pozoru,
aby se k posvátnosti nepřimísila světskost, což může míti svou příčinu jednak v
stavitelích varhan, jednak ve varhanících, kteří si libují v podivnostech
novější hudby; a vedlo by to k tomu, že by se tento podivuhodný nástroj uchýlil
od účelu, k němuž je určen. Přejeme si sice, aby podle předpisů liturgie,
cokoli se týče varhan, stále se zdokonalovalo; avšak nemůžeme nestěžovat si na
to, že jako kdysi jinými způsoby hudby, které Církev právem zapověděla, tak se
dnes nejnovějšími způsoby pokouší světský duch vloudit do chrámu; kdyby se tyto
způsoby začaly vzmáhat, Církev by nemohla jinak, než je zavrhnout. Ať zaznívá v
chrámech jen taková hra varhan, která svědčí o velebnosti místa a vyjadřuje
posvátnost bohoslužebných úkonů. Tímto způsobem totiž bude vzkvétat umění jak
stavitelů varhan tak hudebníků, kteří na ně hrají, k skutečnému prospěchu
posvátné liturgie.
IX. Aby
věřící měli živější účast při službách Božích, staniž se gregoriánský zpěv v
těch částech, které patří lidu, opět lidovým zpěvem. A zajisté je velmi
zapotřebí, aby věřící ne pouze jako cizí a němí diváci, nýbrž krásou
liturgie zcela proniknuti tak byli přítomni posvátným obřadům - také když se
konají průvody či tak zvaná procesí, které koná podle stanoveného řádu
duchovenstvo a bratrstva - aby podle platných pravidel střídavě zpívali s
knězem nebo se sborem zpěváků; provede-li se to šťastně, nestane se již, aby se
lid nijak neúčastnil, anebo jen jakýmsi slabým a polohlasým mručením sotva
odpovídal na společné modlitby, přednášené v jazyku liturgickém nebo lidovém.
X. O to ať
pilně pracuje obojí duchovenstvo, ovšem povzbuzeno příkladem biskupů a místních
představených, aby buď sami anebo prostřednictvím jiných, kteří to dovedou,
starali se o liturgické a hudební vzdělání lidu, což těsně souvisí s
křesťanským učením. To se snáze provede, jestliže se hlavně školy, náboženské
spolky a ostatní sdružení vycvičí v liturgickém zpěvu; společnosti řeholníků,
sester a nábožných žen nechť se přičiní, aby toho cíle dosáhly v rozmanitých
ústavech, které jsou jim svěřeny k výchově a vyučování. Rovněž doufáme, že v
této věci mnoho dokážou ony spolky, které v některých zemích, za vedení
církevních představených, snaží se obnovit posvátnou hudbu podle církevních
zákonů.
XI. K
dosažení toho všeho, aby to odpovídalo našemu očekávání, je nezbytně třeba
zkušených a velmi mnohých učitelů. Proto udělujeme zaslouženou pochvalu školám
a ústavům toho druhu, které byly založeny po širém katolickém světě; neboť
vyučujíce bedlivě těmto předmětům, vzdělávají výborné a schopné učitele. Ale
docela zvláštní vzpomínku s velkou pochvalou chceme na tomto místě věnovati
Vyšší papežské škole posvátné hudby, která byla založena v Římě již r. 1910
Piem X.
Této škole,
kterou náš předchůdce Benedikt XV. pilně podporoval, také My prokazujeme
zvláštní přízeň, jakožto drahému dědictví, jež nám zanechali dva papežové, a
proto ji všem představeným velice doporučujeme.
Víme sice
dobře, jak mnoho píle a práce vyžaduje to všecko, co jsme shora nařídili. Avšak
kdo neví, jak četná a s jak velkým uměním vykonaná díla odkázali naši předkové
potomstvu? Nedali se přemoci žádnými obtížemi, protože byli naplněni pravou
zbožností a duchem liturgie. A není divu: neboť cokoli vychází z vnitřního
života, kterým žije Církev, převyšuje i nejdokonalejší výkony tohoto světa.
Obtíže tohoto přesvatého úkolu nesmějí podlomit odvahu biskupům a představeným
Církve, nýbrž spíše ji povzbudit a posílit. Budou-li všichni svorně a vytrvale
poslušni Naší vůle, prokážou nejvyššímu biskupu službu na výsost hodnou svého
biskupského úřadu.
To
nařizujeme, prohlašujeme, uzákoňujeme rozhodujíce, že tato apoštolská
konstituce má a bude míti stále platnost, přes jakákoli odporující ustanovení.
Pročež nikomu nebudiž dovoleno tuto konstituci Námi uveřejněnou porušovat anebo
jí svévolně odporovat.
Dáno v Římě
u sv. Petra, v padesátém roce Našeho kněžství, dne 20. prosince 1929, v sedmém
roce Našeho pontifikátu.