P. Hilaris O. F. Min.
Cap.: Mše svatá v obrazech
Úvodní kapitoly
Naše obřady se shodují s
přirozeností lidskou
Liché jsou námitky těch,
kterým se nelíbí naše obřady. Vždyť v lidském životě je plno ceremonií,
obřadností. Liturgie není něco vyumělkovaného, nýbrž se shoduje s přirozeností
lidskou.
I.
Celý život lidský je
vázán na vnější obřadnosti, na pravidla slušnosti. Jsi pozván do vznešené
společnosti. Jdeš tam ve všedním oděvu? Zajisté že ne! Naopak: jak úzkostlivě
vyzvídáš, v kolik hodin máš přijíti, neboť jiné jsou předpisy, jak se oblékati
dopoledne, odpoledne nebo večer. Nepůjdeš na svatbu v roztrhaném obleku, neboť
bys ukázal snoubencům, že si jich nevážíš.
Soudcové nosí při
soudních jednáních i dnes ještě úřední šat, talár. A přece v civilních šatech
by mohli konati svou povinnost zrovna tak. Proč oblékají slavnostní oděv? Aby
ukázali: nyní nemluví soukromá osoba, nýbrž zde stojí představitel zákona.
Totéž platí o vojsku a
strážcích bezpečnosti. Jak jinak působí na nás tatáž osoba v uniformě než v
civilu.
Nuže, také církev
nedovoluje, aby se mše svatá sloužila v prostém, všedním oděvu. Jednak, aby
ukázala, že duchovní nestojí před oltářem jako soukromá osoba, jednak, aby
svatý úkon pozvedla ze všednosti a slavnostně jej uctila.
Mám ještě mluvit o
jiných námitkách? Otázka dvou nebo šesti svíček při mši svaté? Řekněme, že
pracuješ ve večerních hodinách u psacího stolu při světle malé stolní lampy.
Někdo klepe. Prosím! Vstoupí tvůj představený. Co ihned učiníš? Stiskneš
elektrický vypínač a rozsvítíš šestiramenný svícen. Proč? Neviděli byste při
malé lampě? Ale ano, avšak z úcty chceš míti více světla.
II.
Obřady jsou též velmi
přirozené. Všimněme si na př. ruky. Co přerozmanitých pocitů může člověk
vyjádřiti pouhou rukou! Pozorujme dva lidi, kteří spolu mluví. Náhle pozvednutá
ruka, sotva znatelné, lehké kývnutí, bezděčné pokrčení ramen říkají mnohdy více
než pouhé slovo. Je tedy nesprávné, když si někdo myslí, že při modlitbě je
hlavní věcí duše a že nezáleží na tom, zda mám ruce sepjaté nebo je mám v
kapsách.
Jak přirozené je spínání
rukou! Všimni si čtyřletého dítka, když matku o něco prosí: Mami, dej mi to!
Pravda, že spíná ruce, třebas je tomu nikdo neučil.
Pokleknutí. — Čím výše
je kdo postaven, tím hlouběji se mu klaníme. A když je to Bůh? Pak skloníme i
koleno. Není to zase zcela samozřejmé?
Povstání. — Sedíš u
psacího stolku. Někdo klepe. Dál! Vstoupí vznešený host. Co učiníš? Ihned
povstaneš. Zůstaneš také státi, když tě přijme v audienci hlava státu. — Když
se čte při mši svaté evangelium, stojíme z úcty k slovu Božímu.
Je tedy celý život vázán
na vnější obřadnosti. Máme je zanedbávati pouze ve styku s Bohem? Netroufáme-li
si přestupovali společenská pravidla slušnosti, proč bychom tak měli činiti
právě s církevními předpisy? Neboť naše obřady nejsou ničím jiným než zákoníkem
pravidel slušnosti v kostele.
Víme také, že podle
učení Církve nejsou obřady věcí hlavní. To vysvítá již z toho, že v nutných
případech sama Církev od nich upouští.
S rozechvělým srdcem
jsme před krátkým časem čítávali o krvavých pronásledováních katolíků v Mexiku.
Tam se modlitba trestala vězením. Sta a sta věřících bylo žalařováno pro zločin
účasti na mši svaté. A co činila Církev, aby miliony jejích věřících nezůstalo
bez mše svaté a bez svatých svátostí? Udělila mexickému duchovenstvu
bezpříkladné výsady: sloužili mši svatou v kteroukoli hodinu, omezili obřady
jen na podstatné části, není třeba svíček ani mešních rouch. I světští věřící
smějí vzíti do rukou Svátost oltářní (které se jinak, jak dobře víte, i vysvěcení
kněží dotýkají jen dvěma posvěcenými prsty).
Hlavní obětník při mši
svaté
Nejdokonalejší způsob
bohopocty je oběť. Oběti byly přinášeny Bohu vždycky. Již Kain a Abel
obětovali. Ve Starém Zákoně byly od Boha výslovně přikázány. Jistě nejlepší
oběť přinesl Pán Ježíš svou smrtí na kříži. Tato pak se v každé mši svaté
obnovuje.
Velmi bychom se mýlili,
kdybychom se domnívali, že nejsvětější oběť je pouhou vzpomínkou na smrt Páně
na kříži. Je nekonečně více. Je ustavičné obnovování oběti Kristovy na Kalvárii.
Co se stalo jednou na Golgotě, to se stává denně na oltáři. Pán Ježíš při
proměňování se obětuje za nás svému nebeskému Otci, jenže způsobem nekrvavým. A
to proto, aby nám užitky krvavé oběti kalvárské přivlastňoval.
Odtud její velká cena.
Proto žádná pobožnost, třeba hodinová, ji nemůže nahraditi. Sjednoť
paprsky všech hvězd, a všechny ani zdaleka nedosáhnou světla slunečního. Zrovna
tak cena všech soukromých modliteb zůstává velmi daleko za cenou jediné mše
svaté.
Správně ocenil
nejsvětější oběť světoznámý italský básník Manzoni. Jedné studené, větrné
neděle chtěli jej, již jako starce, jeho příbuzní zdržeti od obvyklé cesty do
kostela. Ale on jim odpověděl, jak se sluší na pravého křesťana: „Kdyby někdo z
vás vyhrál 100.000 lir a právě dnes by vypršela lhůta k přihlášce, promeškali
byste tuto lhůtu jen proto, že je velmi špatné počasí? ... A sebe více zlata
nevyváží cenu mše svaté. To bylo pravé ocenění mše svaté!
Abychom poznali
vznešenost nejsvětějšího úkonu, všimněme si hlavního obětníka.
Je jím sám jednorozený
Syn nebeského Otce, sám Ježíš Kristus. To je zřejmé z Písma svatého a církev
jasně prohlásila: „Oběť Krista Ježíše je s obětí mše svaté totožná, ježto za
přisluhování kněží obětuje tentýž obětník, jenž se na hoře Kalvárii byl
obětoval. Toliko způsob obětování je rozdílný."
Nyní uvažme, proč
Kristus Pán nechtěl svou oběť svěřiti žádnému knězi? Mohlo by se totiž státi,
že by přesvatá oběť byla někdy poskvrněna a my bychom mohli pochybovati, zda
Bohu nejsvětějšímu byla přinesena oběť příjemná. Proto Bůh Otec chtěl, aby jeho
Syn jméno i úřad obětujícího kněze pro sebe podržel, jak výslovně dí: „Ty jsi
kněz na věky podle řádu Melechisedechova."
Proč nechtěl božský
Spasitel oběti své svěřiti ani žádnému andělu nebo svatému, ba ani své
nejčistší Matce? Vždyť je přece dokonale svatá! A dojista nikdo z nich by
nejčistší oběť neposkvrnil, nýbrž co nejdokonaleji ji přinášel! Jak vzdělávat
by musela mše svatá, kterou by sloužil svatý Petr nebo někdo ze Serafínů
nebeských! Což teprve, kdyby sama Matka Boží svého přemilého a nejsvětějšího
Syna na oltáři Otci nebeskému obětovala?
Ač by takové oběti byly
nevystihle svaté, přece by nebyly úměrné Bohu nekonečně svatému. Proto
nechtěl, ba nemohl Kristus Pán svěřiti nejsvětější úkon andělovi, tím méně
hříšnému člověku, nýbrž musel jej ponechali sobě.
Z toho všeho plyne, že
každá mše svatá je nevystihle důstojná. To zjevil božský Spasitel svaté
Mechtildě slovy: „Já samojediný dokonale chápu, jak se denně na oltáři za spásu
věřících obětuji, což ani Cherubové a Serafové úplně pochopiti nemohou."
Jak nevystihlé musí býti toto obětování se božského Beránka, když ani
nejmoudřejší mocnosti nebeské svým rozumem naň nestačí! Jak šťasten musí býti
člověk, jenž tomuto úkonu je nábožně přítomen a tak zasluhuje, že se za něho
děje! Jak velký prospěch musí z ní míti!
O vznešenosti
nejsvětější oběti rádi uvažovali horliví křesťané prvých století. Proto si ji
tak vroucně zamilovali, že raději život ztratili, než by ji zanedbali.
Dějepisec Baronius
vypravuje podivuhodnou událost z r. 303: V africkém městě Alutě z rozkazu
Diokleciánova byly všechny křesťanské svatyně zbořeny. Přes císařský zákaz se
shromáždili křesťané v jistém domě na mši svatou. Byli tam však od pohanů
vyslíděni a předvedeni k císaři. Ten poručil, aby jednoho zajatce obnažili,
natáhli na skřipec a ostrými háky rozdírali. Zatím řekl panovník jako soudce
ostatním: „Doufám, že si z tohoto ubožáka vezmete příklad a svůj život tak
lehkomyslně nezmrháte." Svatí mučedníci však jednomyslně prohlásili: „Jsme
křesťané, a proto budeme zákon Ježíše Krista plniti, i kdybychom museli proliti
svou krev." Na to pravil soudce jednomu z nich: „Netáži se, jsi—li
křesťan, ale byl-li jsi ve shromáždění?" Svatý Felix odvětil: „Což může
býti křesťan beze mše svaté?" Uslyšev to ukrutník, nechal věrné služebníky
Kristovy zemříti hladem.
Odkud to, že pro
nejsvětější oběť tak horlili? Odtud zajisté, že cenu její znali a chtěli se
rádi stati účastnými jejich užitků.
Kdybychom znali
vznešenost mše svaté, jak bychom si ji zamilovali, s jakou nábožností jí
obcovali a jak neradi bychom se od ní dali zdržeti! Neboť při proměňování
nepřináší za přítomné oběť ani svatý, ani anděl, ani nejčistší Panna Maria,
nýbrž sám jednorozený Syn nebeského Otce, Ježíš Kristus, což ani Cherubíni a
Serafíni dokonale pochopiti nemohou.
Obětní dar při mši svaté
Dar božského Spasitele
nemůže býti nepatrné ceny, nýbrž nekonečné, aby byl hodný Boha nesmírného.
Neboť čím větší a vznešenější je pán, tím vzácnější a znamenitější věc musí mu
býti věnována. Všemohoucí Pán Bůh je však tak nesmírně velebný, že celá země je
před ním jako krůpěj rosy, jak praví Písmo svaté. Nuže, kde lze v širém světě
nalézti, co by bylo hodno, aby jemu mohlo býti důstojně obětováno? Ba, co pak
chce Kristus Pán i v celém nebi kromě Boha nalézti, čím by mohl nejsvětější
Trojici uctíti jakožto hodnou a příjemnou obětí? V celém širém světě a nebi
nalezl jen jednu věc hodnou nesmírného Boha: je to jeho vlastní nejsvětější
člověčenství.
Ono je tím nejvzácnějším
i nejcennějším, co všemohoucí ruka Boží stvořila, jak to zjevila sama Matka
Boží svaté Brigitě.
Bůh obdařil v nevýslovné
štědrosti své anděly při jejich stvoření svatostí neocenitelnou a i jinými
vzácnými dary. Více však než je zahrnul milostmi, přednostmi i dokonalostmi
nejblahoslavenější Pannu. Ale všechny tyto milosti, které udělil Bůh andělům,
svatým, i nejčistší Matce, sjednotil Duch svatý v lidské přirozenosti Ježíše
Krista. Mimo to jí ještě přidal mnohé jiné dokonalosti
Ačkoliv je Matka Boží
nevýslovně krásná, svatá i vznešená, není přece u porovnání s člověčenstvím
Pána Ježíše, než čím je hořící pochodeň u porovnání se světlem slunce.
Na celé oběti
nejcennější je, že Kristus neobětuje své člověčenství samotné, ale že je
přednáší nejsvětější Trojici zároveň spojené se svým božstvím.
Z toho všeho je patrno,
jakou nadmíru vzácnou oběť nabízí Spasitel náš ve všech mších svatých Bohu
nejvyššímu.
Jak bohatého požehnání a
jak velikých užitků nabývají lidé přítomní nejsvětější oběti, zvláště pak, když
se za ně přináší!
Za dob svatého Bernarda
zemřel v Clairvaux řeholní bratr, jenž byl od Boha odsouzen k mukám očistcovým.
Týž se zjevil jednomu ze starých kněží řádových a sdělil mu svůj osud. I prosil
ho důtklivě, aby kněží onoho kláštera, v němž zemřel, nepřestávali za něho
sloužiti mše svaté. Po nějakém čase se zjevil zesnulý opět onomu spolubratru,
již slávou proměněný, a řekl: „Děkuji Pánu Bohu našemu, poněvadž nyní jsem již
v blaženosti nebeské." Kněz se ho tázal: „Kterak jsi byl vysvobozen?"
Odvětil: „Pojď a viz!" Po těch slovech ho uvedl do klášterního kostela,
ukázal mu, jak se tam u oltáře sloužila mše svatá, a pravil: „Viz, touto zbrojí
milosti jsem byl vysvobozen z očistce. Pravím ti podle pravdy, že této smírné
oběti božského Beránka nemůže nic odporovati, leč jedině srdce nekající."
Když to zjevení vyprávěl kněz spolubratřím, naplnili se novou horlivostí k
nejsvětější oběti.
My sami cítíme, jak
velké užitky plynou ze mše svaté, když víme, kdo je hlavním obětníkem.
Není jím ani nejvznešenější tvor, nýbrž sám jednorozený Syn nebeského Otce. A
dále, když uvážíme, jaký dar mu přináší. Lepšího daru nenalezl ani v
nebi ani na zemi. Obětuje mu nejlepší a největší dar vůbec, své
člověčenství spojené s božstvím. Kolik milostí a zásluh pro nebe a velkého
požehnání i pro zdejší život bychom si získali, kdybychom každodenně obcovali
nejsvětějšímu úkonu. To vědí nyní zavržení v pekle, ale již je pro ně pozdě.
Mohl by mnohý z nich vzdychati: „Kdybych byl chodíval často na mši svatou,
kolik zásluh a sil bych si byl získal, že bych v tato místa jistě nepřišel! A
zatím místo toho jsem konal práci, z níž teď nemám nic."
Když tedy za půl hodiny
tolik můžeme pro sebe získati, neolupujme se lehkomyslně o to. Ať neuplyne ani
jeden den, v němž bychom si nechali ujiti tak velký zisk.
Mše svatá je nejmocnější
obětí prosebnou
Článkem víry je, že mše
svatá je oběť chvály, díků, smíru a prosby. To prohlásil slavnostně sněm
tridentský, nikdo tedy bez smrtelného hříchu nesmí článek ten popírati. „Kdyby
kdo říkal, že oběť mše svaté je pouhou památkou na oběť krvavou na kříži, a ne
zároveň i obětí smírnou, anebo že prospívá toliko tomu, kdo sám jí užívá, a že
nesmí býti obětována za živé i za mrtvé, na odpuštění hříchů i trestů, na
zadostiučinění a v jiných potřebách; budiž z Církve vyloučen!"
I.
Již ve Starém Zákoně
byly oběti prosebné, jak se častěji dočítáme v Písmě svatém. Tak na příklad:
Izraelité se shromáždili
v Masfath k modlitbě. Když se to dověděli Filištinští, obklíčili je. Židé se
ulekli nepřítele. I řekli k proroku Samuelovi: „Nepřestávej za nás volati k
Hospodinu, aby nás vysvobodil z ruky Filištinských." Prorok vzal jednoho
beránka, který ještě ssál, a obětoval ho celého v oběť zápalnou. Zatím nastal
boj. Hospodin zahřměl hřímáním náramným nad Filištinskými, praví Písmo svaté.
Ulekli se a utíkali před Israelity. Ti je pronásledovali až do Betchar. Samuel
tam položil kámen a nazval místo to: Kámen pomoci. A řekl: „Až potud nám
pomáhal Hospodin."
Podobných případů oběti
prosebné je v Písmě svatém mnoho.
Jestliže již ve Starém
Zákoně obětovaný beránek tak mnoho milostí vymohl u Boha těm, kdo ho obětovali,
suďte sami, co teprve zmůže Beránek Boží na oltáři!
Není srdce tak drsného a
tvrdého, jež by se dary neobměkčilo a dárci příznivě nenaklonilo. Kdo tudy by
mohl pochybovati, že se nám Bůh nakloní, když mu obětujeme tak vzácný dar? Či
měl by přeštědrý Hospodin, jenž slíbil nenechati bez odměny ani pohár studené
vody, nás nevyslyšeti, když mu s nábožností obětujeme Jeho božského Syna?
II.
Svatému Petru
Damiánskému zemřeli oba rodiče, když byl ještě chlapcem. Nejstarší bratr se ho sice
ujal, ale nenakládal s ním dobře. Malý Petr musel choditi bos, šaty měl
roztrhány. Jeho strava byla skrovná a špatná. Tu našel jednoho dne jakýsi
peníz. Jaká to radost pro ubohého hocha! Myslil, že našel bůhvíjaký poklad.
Když nebylo lze najiti majetníka, přemýšlel, co s penízem dělati. Dal jej
konečně knězi, aby odsloužil mši svatou za duše v očistci. Takový hrdinský
skutek nešťastného dítěte nezůstal bez požehnání Božího. Neboť záhy se změnilo
jeho postavení. Ujal se ho totiž jeho druhý, lepší bratr. Ten zacházel s ním po
křesťansku, slušně ho oděl a posílal do školy. Petr mohl studovati, stal se
knězem, kardinálem. Často pak v pozdějším životě říkával: „Ona jedinká mše
svatá, již jsem dal sloužiti, stala se pro mne nevyčerpatelnou studnicí
požehnání Božího."
Ovšem, někdy nám Bůh
nedá to, oč prosíme, škodí-li to naší duši. Podobně jako my nedáme dítěti nůž,
prosí-li o něj. Dá nám však něco jiného, prospěšného ke spáse.
Výklad obřadů mše svaté
Úvod
Nevím, zda jste byli
někdy přítomni slavnostní promoci. I ona je spojena s mnohými obřady. Co tvoří
jejich obsah? Že je odevzdán prsten hlavy státu onomu zdatnému muži, který
dokončil svá studia s výtečným prospěchem. To by se přece mohlo vykonati v
několika vteřinách. Nebo by se mohl novému doktorovi poslati prsten poštou —
výsledek by zůstal týž, že totiž nový doktor dostane prsten. A koná se to tak
jednoduše? Naprosto ne! Prsten je odevzdán s náležitými formalitami,
zabírajícími dlouhou dobu. A nad tím se nikdo nepozastavuje. Neboť se
domníváme, že je zcela přiměřené, aby hodnota vyznamenání byla vyzvednuta v
rámci krásných, důstojných obřadů.
Zrovna tak nejslavnější,
nejvznesenější, nejsvětější úkon obětní je dílem okamžiku - při pozdvihování.
Avšak hluboká úcta a láska Církve ozdobila, orámovala tento okamžik během dvou
tisíc let tím nejdrahocennějším a nejlepším: obřady. Právě tak, jako zasazujeme
diamanty do drahých kovů, abychom zvýšili jejich cenu a krásu.
Každý symbolický úkon má
svůj vlastní, hluboký význam. Kdo úkonům těm rozumí, pro toho bohoslužba se
stává ihned důvěrnější a vroucnější.
Poznámka. Při čtení
výkladu obřadů mešních je nejlépe zároveň sledovafi příslušné části v Řádu
mešním.
Kněz přišed k oltáři,
sejme biret, odevzdá jej ministrantovi a klekne na jedno koleno před stupni
oltáře. Pak vystoupí po stupních k oltáři, upraví kalich podle předpisů a
otevře si mešní knihu. Vrátiv se doprostřed, pokloní se před křížem, sestoupí
dolů a zůstane státi před stupni jakoby na prahu velesvatyně. Jaké city
provívají srdce knězovo, rozváží-li, že má začínati oběť kalvárskou.
Těmito city proniknut,
započíná mši svatou, říkaje nejprve tak zvané
stupňové modlitby.
Stupňovými se nazývají
odtud, že se je kněz modlí u stupňů oltáře. Činí tak proto, aby se připravil ke
slavení nejsvětější oběti.
Kněz stoje u stupňů
oltáře, znamená se svatým křížem a říká: Ve jménu Otce i Syna i Ducha
svatého, Amen. Proč začíná mši svatou tímto znamením? Poněvadž je nekrvavým
obnovením oběti Kristovy na kříži. Z téhož důvodu musí býti na každém oltáři
toto znamení spásy.
Pokřižujme se též zbožně
na počátku mše svaté a učiňme si předsevzetí, že jí budeme tak pozorně a
nábožně přítomni, jako bychom stáli s Pannou Marií a svatým Janem pod křížem na
Kalvárii.
Nato se duchovní modlí
žalm 42.
Složil ho David na
poušti, kam se utekl před nezdárným synem Absolonem. Král byl ponořen v hluboký
smutek. Zvláště ho trápila touha po svatyni v Jerusalemě. Není to nic divného,
neboť ještě dnes je tam tak zvaná zeď nářků. Zde totiž pravověrní Židé
oplakávají zboření chrámu, chloubu to národa Izraelského. Byl stavěn čtyřicet
let z nejvzácnějšího materiálu.
Ale myšlenka: „Bůh jest
mým ochráncem a pomocníkem od mládí, on ode mne odejme tu těžkou zkoušku a vše
obrátí k dobrému", krále opět vzpružila a naplnila nadějí, že se zase
vrátí do svatého města a ve stánku Božím jako dříve bude Hospodinu přinášeli
oběti.
Tímto žalmem kněz
roznítil v sobě podobnou touhu, již chce Všemohoucímu obětovati. Tu si však
vzpomene, že by nepřinášel Bohu libou oběť, kdyby nebyl úplně čistý. Proto se
hluboce sklání a modlí se:
Vyznávám se Bohu atd.
Již ve starém Zákoně,
kdo chtěl obětovati, skládal své ruce na hlavu beránka a při tom vyznával své
hříchy. Tím se naznačovalo, že toho beránka obětoval místo sebe a že své hříchy
jako by na něj přenášel.
Tím více v Novém Zákoně
má obětující a věřící příčinu svých hříchů litovati. Neboť jejich oběť je
nekonečně světější.
Kněz a jako zástupce
lidu ministrant se modlí: Vyznávám se Bohu - hluboce skloněni, aby se
před Bohem pro své hříchy pokořili, že nejsou hodni pozvednouti očí svých k
nebi. Při slovech: má vina, má vina, má největší vina - se bijí třikrát v prsa,
ježto srdce je jako sídlo viny. Toto hluboké sklonění a bití se v prsa bylo
odedávna znamením pokání. Tak čteme v evangeliu o celníkovi, že stál zdaleka,
neodvažoval se očí svých pozvednouti, nýbrž bil se v prsa.
Při této modlitbě máme
též vzbuditi lítost nad svými hříchy a prositi Boha za odpuštění. Toto kající
smýšlení je jednou z hlavních podmínek, máme-li ze mše svaté míti užitek. Bez
něho by nám nejsvětější oběť byla tak málo prospěšná jako nekajícím lidem při
krvavé oběti Kristově na Kalvárii.
Kněz, připraviv svou
duši, stoupá po stupních k oltáři. Přitom prosí Boha, aby byl hoden s čistou
myslí vejiti do
velesvatyně.
Vzpomínka na ni má mu
připomenouti velikou úctu k ní ve Starém zákoně, a tak i k místu, k němuž
přistupuje.
Ve Starém zákoně chrám
měl tři části: předsíň, svatyni a velesvatyni. Poslední byla vystavěna z
bělostných kamenů. Vnitřní stěny byly obloženy dřevem cedrovým, které bylo zase
potaženo zlatem. Podlaha byla zhotovena ze dřeva cypřišového, které rovněž bylo
pobito zlatým plechem.
Ve středu stála archa
úmluvy, v níž byly uloženy desky Desatera. Později, když izraelité putovali
pouští, kde byli zázračně nasycováni manou, bylo tam přidáno trochu tohoto
pokrmu.
Archa byla ze dřeva
akáciového. Zevnitř i uvnitř byla pokryta nejčistším zlatem. Kol dokola na
horní části bylo zdobena zlatým věncem.
Archu úmluvy pokrývala
tak zvaná slitovnice – z nejčistšího zlata. Na ní byly podoby dvou cherubů,
kteří byli obličeji obráceni k sobě a svými křidly přikrývali archu. Uprostřed
těchto cherubů zjevoval Hospodin svou vůli Mojžíšovi.
Svatyně svatých byla
úplně temná na znamení, že Bůh je neviditelný. Do ní měl právo vstoupiti jen
velekněz, a to pouze jednou za rok, což se dálo s určitými slavnostními obřady.
Zde vidíme, jak veliké
úcty požívala velesvatyně, ač v ní byla pouze archa úmluvy. Čím větší úcty
zasluhují naše oltáře, kde je sám Syn Boží! Proto kněz, blíže se k oltáři,
prosí Boha, aby ho úplně očistil.
Spojme se též my s
knězem, když vystupuje k oltáři. Vzpomeňme si, v jak veliké úctě byla ve Starém
Zákoně velesvatyně. To nás povzbudí k zasloužené úctě k svatostánku a budeme
prosit Boha, aby naši duši očistil. Čím čistší budeme, tím více užitků z
nejsvětější oběti dosáhneme.
Přistoupiv k oltáři,
klade kněz sepjaté ruce na oltář. Skloněn opět se modlí, aby mu Bůh odpustil
hříchy pro zásluhy svatých, jejichž
ostatky
jsou v oltáři.
Jako vzpomínkou na
velesvatyni, tak i na ostatky svatých má si kněz uvědomiti, kde je, a podle
toho jednati. Již v prvních dobách křesťanských se scházívali věřící na hrobech
mučedníků a tam slavili svatá tajemství. Později se stavěly chrámy buď přímo na
těch hrobech, nebo když jinde, tedy se tam pozůstatky přenesly. Odtud církev
nařídila, že v každém oltáři, na němž se slouží mše svatá, musejí býti částky
ze svatých.
Dojímavou událost
vypravuje dějepisec Filostorgius o knězi Luciánovi. Zmučeného Luciána s druhy
dal císař Maximin ve vězení trápili hladem, ale tak, že dal do kopky postaviti
stůl plný masa obělovaného modlám. Mučedníci však přemohli přirozenou touhu a
raději trpěli nová muka hladu, nežli by pojedli pohanské obětiny a tak zapřeli
víru. Největší bolest jim však působila myšlenka, že na svátek Zjevení Páně jim
snad vyčerpáním duchovní otec Lucián zemře a že nebudou účastni mše svaté. Kde
by se vzal ve vězení kněz, aby jim tam sloužil mši svatou? Svatý Lucián je však
utěšoval: „Buďte dobré mysli, svátek Zjevení Páně oslavím s vámi a opustím vás
až po něm." Ráno na Tři krále se společníci Luciánovi těšili na mši
svatou. Ale jak dostati do kobky stůl, aby to nepostřehli pohané, kteří byli
stále kolem nich?
Učitel viděl starosti
svých druhů a pravil jim: „Má hruď bude oltářem."
Řízením Božím se stalo,
že strážci mučedníků se vzdálili. A na Zjevení Páně svatý Lucián, zmučený,
sloužil mši svatou, obětuje Tělo a Krev Páně na své mučednické hrudi a naposled
kázal přítomným. Všichni z jeho rukou přijali Tělo Páně, jež poslové donesli
též přítomným jako podíl na poslední oběti sloužené mučedníkem.
Při slavné mši svaté po
stupňové modlitbě následuje
okuřování.
Užívati kadidla ve
Starém Zákoně při obětech bylo od Boha samého nařízeno. I pohané obětovali svým
Bohům kadidlo. Je vám snad známo, že měli zapáliti tato vonná zrnka bůžkům. Oni
však raději volili smrt, než aby Boha zapřeli. Není tudíž divu, že i při
novozákonní oběti se užívá kadidla. Neboť oběti starozákonní ji jen
předobrazovaly. Kadidlo je obrazem dobré modlitby. Jako totiž kouř z něho
stoupá vzhůru, tak i nábožná modlitba stoupá k Bohu.
Zapalování kadidla
dodává též slavnosti vznešeného a velebného rázu, jak také sněm tridentský
podotýká. A vskutku, nikdo neupře, jak veliký dojem činí na každého, spatří-li
kněze oděného posvátným rouchem, jenž zahalen oblakem kadidla, přináší
Všemohoucímu nejsvětější oběť.
Poté se kněz ubírá na
epištolní stranu. Tam se modlí tak zvaný
Vstup.
Dříve tento Vstup tvořil
celý žalm. Zpívali jej kněží a lid cestou, když doprovázeli biskupa z jeho
residence k slavení nejsvětější oběti do kostela. Biskup, přišed k oltáři,
poklekl a modlil se. Pak dal znamení, aby žalm ukončili. Dnes pozůstává Vstup
pouze z jednoho verše žalmu. Často vyjadřuje hlavní myšlenku dne, ve které máme
sloužiti mši svatou. Je to asi totéž, co motto před kázáním. Tak v adventě
začíná slovy: „Rosu dejte nebesa - latinsky „Rorate" - odtud Roráty. Nebo
mše svatá za zemřelé: Odpočinutí věčné . . . Rekviem.
Když se kněz modlí
Vstup, znamená se svatým křížem. Tím naznačuje, že mše svatá je obnovování
oběti krvavé Kristovy na kříži a že se nám v ní přivlastňují užitky oběti
kalvárské. Při mši svaté za zemřelé dělá kněz kříž nad knihou mešní, či lépe
nad zemřelými. Tím vyjadřuje prosbu, aby Bůh ráčil ovoce mše svaté jim
přivlastniti.
Po Vstupu se vrací
obětující doprostřed oltáře a modlí se sepjatýma rukama a povýšeným hlasem
střídavě s ministrantem:
Kyrie eleison
to jest: Pane, smiluj se
nad námi. A to ke každé božské osobě třikráte.
Kyrie není latinské,
nýbrž řecké slovo.
Kněz se modlí Kyrie se
sepjatýma rukama a povýšeným hlasem, aby dal najevo jednak velikost své
nehodnosti, jednak vroucnost a touhu po smilování. Modlitba: Pane, smiluj se
nad námi - se často vyskytuje v Písmě svatém Starého a Nového Zákona, a proto
právem byla přijata do bohoslužebných knih.
Když se obětující modlí
Kyrie, vzpomeňme si na slepce u Jericha, který seděl u cesty. Když šel Pán
Ježíš kolem, slepec neustále hlasitě volal: „Ježíši, synu Davidův, smiluj se
nade mnou!" A prosme Boha za odpuštění hříchů. Zde již po druhé nás Církev
vybízí k lítosti. Neboť bez ní by nám mše svatá byla tak málo užitečná jako
nekajícím lidem při krvavé oběti Kristově na Kalvárii.
Po Kyrie následuje
Gloria.
Co je Gloria? Velkolepý
zpěv chvály a díků Bohu trojjedinému. Jmenuje se Gloria, poněvadž začíná slovy:
Gloria in excelsis Deo - Sláva na výsostech Bohu, - slovy, kterými pozdravili
andělé Vykupitele při narození. Odtud sluje též hymnus andělský.
Uvážíme-li velebnost
andělského chvalozpěvu Gloria, nedivíme se, že největší umělci hudby skládali k
němu nápěvy, aby vyjádřili vznešenost jeho myšlenky. Aby připodobnili hudbu při
mši svaté ke zpěvu zástupů andělských, chválících Boha při narození Páně na
nivách betlémských.
Poněvadž Gloria je
výrazem největší radosti, vynechává se ve dnech smutku a pokání.
Když začíná Gloria,
zvedá kněz obě ruce, aby vyjádřil radost svou a lidu nad vykoupením. Když se
modlí dále, má ruce sepjaté, jako by držel radost, která jeho nitro naplňuje.
Významně stojí tento
chvalozpěv na začátku mše svaté. Neboť hned na počátku máme býti poučeni, proč
se nejsvětější oběť Bohu přináší. Jak víte, kalvárská oběť je obětí chvály,
díků, smíru a prosby. A právě tento čtverý účel oběti se nám při Gloria
předvádí před oči.
Předcházejícími
modlitbami kněz a lidé se připravili, aby mohli býti vyslyšeni. Proto následuje
kolekta neboli církevní modlitba.
Po Gloria políbí
kněz oltář, aby naznačil, že doufá ve vyslyšení následující prosby pro
zásluhy a na přímluvu svatých, jejichž ostatky jsou v oltáři. Nato se obrátí k
lidu a pozdraví ho slovy: Dominus vobiscum — Pán s vámi.
Tato slova jsou vzata z
Písma svatého. Mezi jinými tak pozdravil archanděl Gabriel Pannu Marii (Mar 1,
28). Kněz přeje věřícím, aby Bůh byl s nimi, stál při nich, pomáhal jim,
osvěcoval je a vedl.
Lid prostřednictvím
ministranta odpovídá: I s duchem tvým. Též tato slova jsou z Písma
svatého. Noboť svatý Pavel zdraví takto svého žáka Timothea: „Ježíš Kristus
budiž s duchem tvým (I Tim. 4, 22). Tímto pozdravem opětuje lid knězi jeho
přání.
Pak se sloužící ubírá na
epištolní stranu a vybízí přítomné k modlitbě slovy: Modleme se. Přitom, jakož
i při Dominus vobiscum kněz rozpíná a opět spíná ruce na znamení, že si
toužebně přeje, aby jeho modlitba byla vyslyšena.
Nyní se modlí mešní
modlitbu. Ta se skládá ze dvou částí: První připomíná tajemství slavnosti,
která se právě koná. Druhá obsahuje přiměřenou prosbu. Tak na př. na Popeleční
středu: Dej ó Pane, svým věrným, ať posvátnou dobu svatopostní s náležitou
úctou započnou a se stálou nábožností prožívají. Tyto modlitby se obyčejně
obracejí k Bohu Otci, jemuž se oběť přináší, a končí slovy: Skrze Krista
... Tento závěr má důvod ve slovech Pana Ježíše: „V pravdě pravím vám, začkoli
budete prositi Otce ve jménu mém, dá vám" (Jo. 16, 23). Mešní modlitbu
koná s rukama rozepjatýma a pozdviženýma na znamení toužebného
přání, by jeho prosba byla vyslyšena.
Jistě jste již viděli
obraz ze Starého Zákona, jak se Mojžíš modlí s rozpjatými pažemi. Dokud je tak
měl, izraelité vítězili nad nepřátelským vojskem Amalekitů. Tak se modliti není
zvykem v našich krajích, vyjma ve františkánských řádech. Ale v jiných zemích
se tak modlí i lidé světští. Kdo byl v Lurdech, jistě si toho všiml. Kollekta
končí slovem: Amen. Je to slovo hebrejské a značí: Dejž to Bůh.
Potom následuje
Epištola.
Epištola znamená tolik
co list, dopis. Jsou to úryvky z Písma svatého, vyjma čtyř evangelií. Většinou
z listů svatých apoštolů, a to hlavně svatého Pavla. Vztahuje se vždy na
slavnost, která se právě koná. Na př. na Popeleční středu jedná o postu.
Již židé měli zvyk při
svých bohoslužebných shromážděních předčítati něco z knih Mojžíšových nebo
proroků. Proto i Pán Ježíš sám v synagoze v Nazaretě přečetl úryvek z proroka
Izaiáše a pak jej vysvětlil. Po příkladu židovské obce předčítalo se v době
apoštolské při mši svaté též z Písma svatého.
Apoštolové měli podle rozkazu
Kristova učiti celý svět. Proto nemohli dlouho zůstali na jednom místě, nýbrž
posvětili některé znamenitější muže na biskupy a kněze a odešli. Ale na obec
nezapomínali. Posílali věřícím listy čili epištoly. Ty se četly mezi mší svatou
a biskup je vykládal. Tyto listy kolovaly od obce k obci. Dělo se tak někdy na
výslovné přání apoštolovo. Tak na př. napomíná svatý Pavel Kolosenské: „A když
se tento list přečte u vás, dejte jej čisti také v obci laodicejské a list z
Laodiceje přečtěte také vy" (Kol. 4, 16).
Po epištole následuje
evangelium.
Je to slovo řecké a
znamená tolik, co radostná zvěst'. Jak si vážili věřící evangelia, poznáváme z
toho, že za pronásledování raději majetek a život ztratili, než by knihu
evangelia vydali k zneuctění nebo k spálení. Již ve IV. století se prokazovala
knize té zvláštní pocta. Pergamen, na kterém se evangelium psalo, ponořovali do
barvy purpurové, a písmena na něm malovali zlatem a vazbu ozdobovali drahokamy.
Bylo vyznamenáním pro císaře ke konci středověku, že směl o vánocích při
nočních hodinkách zpívati evangelium: „Vyšel rozkaz od císaře Augusta, aby
popsán byl veškeren svět" (Mar. 2, 1). Předtím zamával třikráte mečem na
znamení, že je ochoten pro evangelium tasiti meč, ano, obětovati i svou krev.
Třikráte četl toto evangelium otec vlasti Karel IV.
Svatý Antonín poustevník
byl tak slavný, že i císař Konstantin Veliký mu poslal dopis, v němž prsil o
radu a doporučoval se jeho modlitbě. Jeho učedníci se nemohli dosti vynadiviti
tomuto vyznamenání svého mistra. Avšak Antonín odložil dopis stranou. Když to
učedníci viděli, naléhali na něho, aby si jej přečetl a naň odpověděl, jinak by
jistě císaře urazil, že si ho tak málo váží. Světec však odvětil: „Co se
divíte, že nám císař píše? Vždyť je pouhý člověk! Čím více se máme diviti, že
Bůh, Pán nebe a země, ráčil nám dáiti evangelium, celé Písmo svaté jako dopis
psaný jeho rukou. Jak trestuhodní bychom byli, kdybychom tento dopis nečetli a
podle něho se neřídili?"
Veliká úcta k evangeliu
byla příčinou, že Církev zavedla mnohé krásné obřady při jeho čtení.
Uřad hlásati evangelium
je na výsost vznešený. Proto jen kněz a při slavné mši svaté jen jáhen smí je
čísti nebo zpívati. Proto také koná kněz nejprve přípravu k jeho čtení.
Po epištole jde kněz
doprostřed oltáře, pozdvihuje oči vzhůru ke kříži, odkud všeliká milost prýští,
a hned je zase klopí na znamení pokory a nehodnosti. Pak hluboko skloněn říká
modlitbu, aby Bůh očistil jeho srdce a rty, by mohl hodně a náležitě zvěstovati
slovo Boží. Po této přípravné modlitbě odejde na evangelijní stranu. Mezitím co
lidu oznamuje, co se bude čísti, dělá na knize, tam kde začínají slova
evangelia, kříž, na znamení, že jsou to slova Syna Božího, ukřižovaného (I Kor.
1, 18).
Potom hned znamená sebe
tak zvaným malým křižem, na čele, ústech a prsou, aby dal najevo, že máme učení
Páně nejen rozumem poznávati, nýbrž i ústy vyznávati a podle něho v srdci žiti.
Proto se s knězem i věřící znamenají křížem. — Evangelium poslouchají věřící
stojíce, aby dali najevo úctu k Bohu, jenž k nám evangeliem mluví. Tentýž účel
má líbání evangelia po jeho přečtení, jakož i při slavné mši svaté jeho
okuřování.
Mše svatá již od
nejstarších dob se rozdělovala na dvě části — na mši katechumenů a mši
věřících. Mše katechumenů, to jest těch, kteří se připravovali na křest, se
skončila kázáním, jež se konalo po evangeliu. Po kázání jáhen z chrámu
propustil všechny, kdož nepatřili k věřícím. Pohany, katechumeny a kajícníky,
kteří za pokání nesměli mši svaté obcovati. Nato se uzavřely dveře a započala
mše věřících
obětováním.
Přítomní přinášeli
rozmanité dary. Předně chléb a víno ke mši svaté, dále mléko, ovoce, obilí a
pod. pro agapy, to jest hody lásky. O nich se zmiňuje již svatý Pavel. Byly to
společné hostiny křesťanů, aby svornost a lásku, kterými jejich srdce byla
spojena, projevili navenek. Konaly se obyčejně v kostele po bohoslužbě.
Začínaly modlitbou a mytím rukou. Nato za čtení Písma svatého se jedlo. Ke
konci se konala sbírka pro chudé. Když se do těchto hodů lásky později vetřely
zlořády, Církev je zakázala. Zbytky tohoto obyčeje se udržely v ofěrách, které
se posud v některých kostelích pří obětování konají.
Mezitím co se přinášely
dary, zpívali zpěváci žalm na znamení, že veselého dárce miluje Bůh (II Kor. 9,
7). Zpěv ten ovšem odpadl, jakmile se dary přestaly přinášeti, a zůstal z něho
jen verš zvaný antifona.
Nejhlavnější obřady při
obětování jsou tyto:
Nejprve obětuje kněz
hostii neboli chléb, jenž má býti proměněn v Tělo Páně. Proto odhalí kalich,
bere do rukou zlatou mističku, zvanou patenu, na níž leží hostie, a drže ji
vzhůru před hrudí, modlí se: „Přijmi, svatý Otče, všemohoucí Bože, tuto
neposkvrněnou oběť, kterou já nehodný služebník tvůj obětuji tobě, Bohu svému
živému a pravému za své nesčíslné hříchy, urážky a nedbalosti, za všechny
okolostojící, též za všechny věřící křesťany živé i mrtvé, aby mně i jim
prospěla k spasení i životu věčnému.“ Věřící se mají spojiti s knězem a Bohu
obětovati.
Pak následuje obětování
kalicha. Kněz nalije nejprve vína do kalicha a požehná vodu a nalije z ní
několik kapek do vína. Tím se naznačuje spojení lidské přirozenosti s božskou v
Pánu Ježíši.
Poté drží kalich před
sebou vzhůru pozdvižený oběma rukama, a maje oči obráceny ke kříži na oltáři,
se modlí:
„Obětujme tobě, Pane,
kalich spasení, tvou dobrotivost vzývajíce, aby před obličejem tvé božské
velebnosti za naše a celého světa spasení s líbeznou vůní vystoupil.“ – Jistě
by byl Bůh zahladil tento zlý svět, kdyby Beránek na oltářích našich nevolal o
smilování.
Potom kněz vzývá Ducha
svatého, aby sám tuto oběť požehnal. Pak se ubírá na pravou stranu oltáře a
umývá si prsty, jimiž drží později Tělo Páně. Tím se má naznačiti, že člověk,
kdykoliv se blíží k Bohu, má býti mravně co nejčistší. Dříve mohlo míti umývání
rukou i praktický význam, poněvadž si mohl při odebírání darů prsty poskvrniti.
Poté se vrací doprostřed
oltáře, oči pozdvihuje vzhůru a hned je zase klopí. Tam opět vznáší k
nejsvětější Trojici prosbu, aby milostivě přijala oběť na oltáři uchystanou.
Pak se obrací k lidu se
slovy: „Modlete se, bratři, aby má i vaše oběť se stala příjemnou u Boha
všemohoucího.“ Ministrant jménem lidu odpovídá: „Přijmiž z rukou tvých oběť ke
cti a slávě jména svého, jakož i k užitku našemu a celé Církve svaté.“
Opět obrácen k oltáři
koná kněz modlitbu zvanou tichou čili sekretu, v níž prosí, aby
Bůh dary obětní přijal a nám udělil různé milosti, hlavně se zřetelem na
slavnost toho dne.
I my se spojme s knězem
a prosme, aby Bůh i naše prosby a přání, která jsme k obětním darům při
obětování připojili, vyslyšel a nám hojně udělil potřebných milostí.
Po obětování následuje
nejdůležitější část mše svaté - proměňování. Jako řečník činí k přednášce úvod
a jako knihy mají obyčejně předmluvu, tak i proměňování má úvod. Tím je
modlitba zvaná
preface - předmluva.
Je to chvalozpěv, jejž
Církev zavedla po příkladu samého Pána Ježíše. Neboť i Kristus Pán, dříve než
proměnil chléb a víno ve své nejsvětější Tělo a Krev, vzdal Bohu díky, zpívaje
přitom žalmy (Ž. 112-113).
Preface se skládá ze tří
částí: z úvodu, středu a zakončení. V úvodě pozdravuje kněz lid známými slovy:
„Dominus vobiscum - Pán s vámi“, - na něž lid odpovídá: „I s duchem tvým.“ Pak
vybízí lid: „Vzhůru srdce!“ Zvláště nyní, kdy se chystáme zpívati prefaci, kdy
se připojujeme ke chválám samých kůrů andělských, máme hleděti k věcem
nebeským. Když pak jsme mysl povznesli k Bohu, vybízí nás kněz dále: „Díky
vzdávejme Bohu svému!“ A lid dopovídá: „Hodno a spravedlivo jest.“
Kněz pokračuje:
„V pravdě hodno a
spravedlivo jest, slušno a spasitelno, abychom Tobě vždy a všude díky vzdávali,
Hospodine svatý, Otče všemohoucí, věčný Bože, skrze Krista, Pána našeho, skrze
něhož i všichni kůrové andělští se Bohu koří.“ - A pak se připojuje hned i lid
k zástupům andělským a s nimi společně velebí Boha řkouce: „Svatý, svatý, svatý
Pán Bůh zástupů. Plna jsou nebesa i země slávy tvé. Hosanna na výsostech.
Požehnaný, jenž se béře ve jménu Páně! Hosanna na výsostech!“
Netřeba ani podotýkali,
sami zajisté cítíte, jak vhodná příprava na proměňování je preface. Je nám,
jako bychom viděli sestupovali s nebe na oltář procesí andělů, jež zakončuje
sám Pán Ježíš.
Po Sanctus - Svatý, při
němž ministrant třikrát zvoní, následuje nejhlavnější část mše svaté
proměňování.
Nejprve se modlí kněz,
aby Pán Bůh požehnal dary na oltáři, chléb a víno, které přinášíme jako oběť
prosebnou za církev, papeže, biskupa, za přítomné a pak za ty, které kněz Bohu
zvláště připomíná.
Za starých časů se četla
jména těch, které kněz zvláště připomínal při mši svaté, ze zvláštních desek,
zvaných diptichy. A to jména papeže, biskupa, nejvyšších úřadů, pak jména těch,
kdož přinesli obětní dary, a vůbec dobrodinců chrámu Páně.
Poté ministrant zazvoní,
aby upozornil, že nastává nejdůležitější část mše svaté. A vskutku se blíží
okamžik, kdy se stane zázrak všech zázraků: Kněz totiž svolává Krista Pána s
nebe na oltář, jenž slovem knězovým se proměňuje v Golgotu. Neboť na oltáři se
opakuje nekrvavým způsobem oběť, kterou Pán Ježíš krvavým způsobem přinesl na
Kalvarii.
Je to možné? Bůh může
všechno. Pouhým slovem stvořil miliony světů, může též pouhým slovem učiniti
tuto proměnu.
Jako oběť Kristova na
Golgotě je středem veškerého díla vykupitelského, tak i proměňování je středem
veškeré bohoslužby. Není okamžiku slavnějšího, vznešenějšího a světějšího
nad pozdvihování.
Především třeba podotknouti,
že proměňování vykonává Kristus Pán sám. Kněz je toliko nástrojem v rukou
Kristových. On toliko slova vyslovuje, ale Pán Ježíš proměňuje.
Nejprve přednáší kněz
podle evangelia, jak Pán Ježíš první mši svatou ustanovil a obětoval. Když
dospěje ke slovům Páně, jimiž se proměna děje, nechává Krista Pána samého
prostřednictvím své osoby mluviti a jednati.
V kostele nastane ticho.
Kněz říká tato slova: „Kterýž den předtím, než trpěl, vzal do svých svatých a
velebných rukou chléb, a pozdvihnuv oči k nebesům k tobě, Bohu Otci
všemohoucímu, tobě díky čině, žehnal, lámal a dával učedníkům svým řka:
„Vezměte a jezte z toho všichni. Neboť toto jest tělo mé." Poté poklekne,
pozdvihuje Svatou Hostii, aby věřící lid se klaněl přítomnému Spasiteli.
Pak pokračuje: „Podobným
způsobem, když povečeřeli, vzal i tento přeslavný kalich do svých svatých a
velebných rukou, opět tobě díky čině, žehnal a dal učedníkům svým řka: „Vezměte
a pijte z toho všichni. Neb tento jest kalich krve mé, nového a věčného zákona,
kteráž za vás a za mnohé vylita bude na odpuštění hříchů. Kolikráte to činiti
budete, na mou památku to čiňte." Opět pokleká a pozdvihuje kalich.
V ten okamžik se děje
to, co na Kalvárii, kdy se slunce zatmělo, země se třásla, skály pukaly a mnozí
mrtví vstávali z hrobu.
Po pozdvihování
obětuje kněz Bohu Otci
Beránka Božího a prosí, aby jej milostivě přijal jako oběť Ábelovu a
Abrahamovu.
Nejlépe je přítomen mši
svaté a nejvíce užitků z ní má, kdo právě v tomto okamžiku zároveň s knězem s
radostí a s plným vědomím spoluobětuje na čtverý úmysl: chvály, díků, smíru,
prosby.
Většina lidí Pána Boha
jen a jen prosí, a ještě mu nikdy za jeho nespočetná a nesmírná dobrodiní
nepoděkovala. Dáme-li žebrákovi korunu a nepoděkuje, hned to cítíme a říkáme:
Ani nepoděkoval. Z toho si můžeme snadno představiti, jak my jsme se k Bohu
zachovali.
Člověk je stvořen ke cti
a slávě Boží, má Boha chválili. Kdo však to činí?
Svými hříchy jsme Boha
nesmírně urazili. Čím jsme to odčinili?
Potřebujeme mnoho
milostí. Zde nám je Bůh nejraději a nejsnáze uděluje.
Proto vždy v tento
nejpříhodnější okamžik zamýšlejme čtverý účel nejsvětější oběti. Můžeme se
modliti následující modlitbu: „Přijmi, svatá Trojice, tuto oběť jakožto památku
utrpení a smrti Pána Ježíše – ke cti a chvále své – na poděkování za udělené
dobrodiní – na odpuštění hříchů a trestů – a na vyprošení potřebných milostí.
Shlédni milostivě na ni, jako jsi pohlédl na dary spravedlivého Abela.“
Máme spoluobětovati
předně s radostí, neboť Písmo sv. praví: „Veselého dárce miluje Pán.“ Dává-li
někdo něco nerad, ani dar nás netěší.
Dále přinášejme oběť s
vědomím, že mu obětujeme největší a nejlepší dar, který Kristus Pán pro
nebeského Otce nalezl. Mnoho záleží na úmyslu. Daruje-li někdo dranou věc,
kterou považoval za málo cennou, má menší zásluhu než ten, kdo ji věnuje věda,
že je drahocenná.
Vidouc církev náplň
milosti, jež jest obsažena ve mši svaté, která je především obětí smírnou,
vzpomíná i na zemřelé
a prosí Boha, aby jim
pro zásluhy Ježíše Krista jejich časné tresty odpustil a do nebe přijal.
Církev užívá v liturgii
za zemřelé nejdojemnějších slov. Modlitba za ně je provanuta zvláštní něžností.
Po modlitbě za duše v
očistci se připravuje
k obětní hostině.
Při obětech
starozákonních byly obětní hody. I s obětí na kříži jsou spojeny. Poněvadž sv.
přijímání je doplňující částí mše sv., musí alespoň kněz přijímati pod obojí
způsobou, aby oběť mše svaté nezůstala neúplnou. V prvních dobách křesťanských
všichni věřící, kteří přinášeli dary obětní, přistupovali ke stolu Páně. Dosud
nemá Církev vroucnějšího přání, než aby věřící, když ne skutečně, tedy alespoň
duchovním způsobem přijímali.
Úvod k přijímání tvoří
Otčenáš.
Jest to čtvrtá prosba
Otčenáše, jež byla asi hlavní příčinou, že se tato modlitba říká před sv.
přijímáním. Velmi krásná je předmluva k modl. Páně: „Spasitelnými příkazy
napomenuti a božským návodem poučeni odvažujeme se volati.“ Zde se přihlíží ke
slovům Krista Pána: „ A protož vy takto se budete modliti: „Otče náš, ...“
Slova „odvažujeme se volati" označují, že by bylo opovážlivé, aby tvor
nazýval Boha otcem. My však tak činíme proto, že nás Pán Ježíš k tomu vyzval a
že jsme na křtu sv. byli přijati za dítky Boží, za bratry Ježíše Krista. (Řím.
8, 17).
Otčenáš je nejlepší
modlitbou vůbec. Co zlato mezi kovy, to a ještě daleko více je Otčenáš mezi
všemi modlitbami. Je to božská modlitba.
Obřady při modlitbě Páně
jsou tyto: Kněz říkaje „Modleme se" sepíná ruce a sklání hlavu a úvod k
Otčenáši říká s rukama sepjatýma. Otčenáš pak říká s rukama rozpjatýma, maje
přitom oči obráceny k Tělu Páně, aby, pohlížeje na původce té modlitby, říkal
ji s velikou pobožností. Modlí se jej nahlas, vybízeje tím věřící, by se s ním
pobožně modlili.
Poté láme sv. hostii
na dvě polovice. Při poslední večeři vzal Kristus Pán chléb a lámal a dával
učedníkům. Ten příklad byl následován po veškeré církvi, ano, za tak důležité
považován, že i sama slavnost oběti se nazývala již od dob apoštolských -
lámání chleba.
Účel lámání chleba byl
při poslední večeři i později praktický. V nejstarších dobách křesťanských byla
jedna část určena k přijímání kněze a přítomných věřících, druhá pak pro
nepřítomné. Donášela se do domu nemocným, stářím sešlým nebo uvězněným.
Po lámání sv. hostie
kněz, pohlížeje na Beránka Božího, bije se třikráte, v prsa říkaje: „Beránku
Boží, jenž snímáš hříchy světa, smiluj se nad námi!“
Beránkem božím nazval
Pána Ježíše sv. Jan Křtitel, kterýmžto názvem velmi krásně obrazně dosvědčil
jeho důstojnost a povolání. (Jan 1, 29).
Církev sv. velmi moudře
umístila zvolání „Beránku Boží" - právě na tomto místě. Neboť co může býti
přiměřenější, nežli vyznati svou hříšnost a prositi o smilování v okamžiku, kdy
máme přistoupiti k hodům Beránkovým!
Pak se kněz modlí tři
vzorné modlitby přípravné k sv. přijímání. Říká je pokorně skloněn a s očima
obrácenýma ke sv. hostii. Potom poklekne na koleno a v největším ponížení se
sklání Spasiteli. Nekonečnou blahosklonností samého Boha však povzbuzen, se
zvedne a ve sv. nedočkavosti praví: „Chléb nebeský přijmu a jméno Páně vzývati
budu.“
Ačkoliv vyslovil kněz
právě důvěru, přece s bázní a strachem bere hostii do rukou, a drže ji v levé
ruce nad patenou, sklání se na označení veliké pokory, bije se v prsa podle
příkladu publikánova třikráte po sobě říkaje: „Pane, nejsem hoden...“
Církev nemohla najíti vhodnějších
slov nad tato, jež kdysi pohanský setník v Kafarnau pronesl, aby vyjádřila
pokoru a důvěru kněze, držícího již v rukou Tělo Páně, aby je přijal. Cit
pokory a vědomí nehodnosti povstává v srdci jeho, když rozváží, že Pán
všehomíra, jehož země ani nebe neobsáhne, chce si stánek učiniti v jeho hříšném
srdci.
Kněz položí obě polovice
hostie na sebe, vezme je do pravé ruky, učiní jimi nad sebou znamení kříže a
říká při tom: „Tělo Pána našeho Ježíše Krista zachovej duši mou k životu
věčnému. Amen.“ Potom položí lokty na oltář a mírně sehnut
přijímá Tělo páně
s největší úctou a
pokorou. Pak se znenáhla zvedne, sepne ruce a chvíli stojí ponořen v rozjímání
o nejsvětější Svátosti. Podobným způsobem přijímá Krev Páně. Potom přistupují k
obětní hostině věřící. Sv. přijímáním jest obětní úkon v podstatě ukončen. Nyní
následuje díkučinění za sv. přijímání a úprava kalicha.
Podle učení církve je
Kristus Pán i pod nejmenší částkou kterékoliv způsoby přítomen. A proto církev
měla vždy péči o to, aby tělo a krev Páně ani v malých částečkách nebyly nějak
zneuctěny. Kněz musí po pozdvihování oba prsty, jimiž se dotýkal svaté hostie,
držeti při sobě. A kolikrátkoliv se hostie dotkne, musí je pak vždy nad
kalichem otříti, aby z ní ani drobet jako prášek někde nezmizel. Proto kněz
sbírá též před požitím kalicha patenou s největší pozorností částečky svaté
hostie na korporálu a shrnuje je do kalicha. Přijav Krev Páně, dává si nalíti
od ministranta víno do kalicha, a trochu jej nahnuv, otáčí jím, aby smyl
všechny zbytky nejsvětější krve.
Mešní kniha, která se
před evangeliem musela přenésti se strany epištolní, se zase přenáší na původní
místo.
Kněz, upraviv kalich,
ubírá se k misálu a čte hlasitě antifonu, zvanou
Communlo - Přijímání.
V prvních dobách církve
se zpíval žalm, zatím co věřící přistupovali ke stolu Páně. Tento obyčej měl
svůj původ v příkladu samého Spasitele. Písmo sv. o něm praví, že po večeři
Páně, chválu vzdavše, vyšli na horu Olivetskou (Mat. 26, 30).
Když se však počet
přijímacích stále zmenšoval, zbyla ze střídavého zpěvu jen nynější antifona.
Vyjadřuje tajemství příslušného svátku.
Na př. na čtvrtou neděli
adventní zní: „Aj panna počne a porodí syna a nazváno bude jméno jeho Emanuel“
(Is. 7, 14).
Hned nato se modlí
modlitbu po sv.
přijímání - Postcommunio,
ve které prosíme Boha
vzhledem ke sv. přijímání o nějakou milost se zřetelem ke svátku, jejž právě
slavíme.
Věřící nesměli ode mše
sv. odejíti podle libosti, nýbrž museli vytrvati až do konce, dokud jáhen
neohlásil: „Jděte, skončena jest - Ite, missa est."
Když tam měli zůstali na
modlení hodinek církevních, jáhen ohlásil: „Chvalme Pána - Benedicamus
Domino!"
Než věřící odešli, dal
jim kněz požehnání. Podle vykladatelů středověkých poslední požehnání
naznačuje ono, které Kristus dal apoštolům na hoře Olivetské, vstupuje na
nebesa.
Po něm čte kněz na
evangelijní straně poslední evangelium, obyčejně začátek evangelia sv.
Jana. Při slovech: „A slovo tělem učiněno jest“, pokleká na pravé koleno,
klaněje se vtělenému Synu Božímu.
K zakončení mše sv. se tento
začátek evangelia velmi dobře hodí, poněvadž krásným a velkolepým způsobem
vyjadřuje vtělení Syna Božího, jenž byl při mši sv. přítomen.
Sv. Jan nás unáší na
perutích k výsostem nebeským až do samé věčnosti.