Ne, papež „nezměnil církevní učení“
týkající se antikoncepce, která je ze své podstaty nemorální. Ale nejnovější
mediální bouře okolo Benedikta XVI. názorně ukazuje skutečný problém: „dialog
se světem“, který redukuje papeže na zábavného společníka namísto Kristova
náměstka.
***
Christopher A. Ferrara
29. listopadu 2010
Mnozí katoličtí komentátoři, včetně
P. Josepha Fessia a Philipa Lawlera, si pospíšili, aby ukázali, že „výbušná“ pasáž
týkající se kondomů v knize-rozhovoru s Peterem Seewaldem Světlo světa
nepředstavuje změnu v učení Církve o antikoncepci, která je ze své podstaty
nemorální. Samozřejmě, že mají pravdu. Papež o té věci v odpovědi na Seewaldovy
otázky řekl toto:
Kritici, včetně kritiků z vlastních
církevních řad, namítají, že je šílenstvím zakazovat vysoce rizikové populaci
používat kondomy.
V některých individuálních případech
může být použití ospravedlnitelné, například když prostitut použije kondom, což
může být prvním krokem zpět k odpovědnosti, k obnovení pochopení, že všechno
není povolené, a k postoji, že si nemůže dovolit dělat vše, po čem touží. Ale
není to skutečně způsob, jak se vypořádat s neštěstím nákazy HIV. Ten leží
pouze v polidštění sexuality.“
Říkáte tedy, že se katolická Církev
v zásadě nestaví proti používání kondomů?
Samozřejmě, že používání kondomů
(Církev) nevidí jako reálné a morální řešení, ale v tom či onom případě nicméně
může být, je-li úmyslem snížit riziko nákazy, prvním krokem k jinému způsobu,
humánnějšímu způsobu prožívání sexuality.
***
Papež zřetelně v sebeobraně, ale
nebezpečně nejednoznačným způsobem, potvrdil, že Církev nemůže chápat používání
kondomů jako morální, i když to v jistých případech může představovat pokus
umenšit špatné následky sexuálního chování mimo manželství – tj. šíření nemoci.
Papežovy poznámky jsou ve shodě s
principem katolické morální teologie, že zatímco je možné zmírnit špatné
následky svou podstatou špatného chování a tím umenšit subjektivní vinu,
polehčující chování se díky tomu nestává morálním. Použijeme-li analogii,
bankovní lupič, který si vždy pečlivě dává pozor, aby střílel do stropu, když
chce zastrašit své oběti je nesporně méně vinen než lupič, který je jednoduše
postřílí. Ale to neznamená, že střílení do stropu během bankovního přepadení je
morálně ospravedlnitelné. Stejně jako není nikdy pro nikoho morálně
ospravedlnitelné používat kondom.
Takže například noviny The New
York Times si prostě vymýšlely, když prohlašovaly, že: „Snaha zastavit
šíření nemoci může převážit zákaz kondomů, naznačuje papež“. Papež nepředložil
žádné takové etické řešení, které by zahrnovalo nemorální utilitaristickou
etiku. Stejně smyšlený byl názor liberálního jezuity, citovaný novinami The
Times, když jásal: „Jsme v novém světě... Už dále nelze vznášet námitku, že
každé použití kondomu je ze své podstaty špatné.“ A tak dále ve světové říši
masmédií, jejíž písaři a demagogové žijí ve vroucí naději, že jednoho dne
jediná Církev, která může být brána vážně, zběhne od svého neochvějného
morálního učení, samotné známky jejího Božského základu, a nakonec se vyjeví
pouze jako lidská. Aha!
Ale problémem zde není prostě jen
to, že papežovy poznámky byly špatně pochopeny. Podstatou problému podle mě je,
že se papež vědomě a celkem zbytečně dostal do situace, kde mohl docela
dobře pronést poznámky, které mohly být špatně pochopeny, jak se i stalo. Ve
věku 83 let se papež nerozumně podřídil novinářské obdobě jakéhosi soudního
procesu: 210 stran výslechu ze strany novináře zuřivě se ženoucího za
sólokaprem svého života. Jak píše Philip Lawler: „představa, že se úřadující
papež podvolí k rozhovoru v délce knihy, je sama o sobě senzací“. Senzací
určitě, ale v nejhorším smyslu toho slova.
Jak si Lawler všímá: „... Seewald
dělá svou práci dobře. Uctivě ale vytrvale tlačil papeže, aby vysvětlil
své názory na spoustu věcí, z nichž mnohé jsou kontroverzní. Odkdy se náměstek
Kristův podvoluje potupě být „grilován“ laikem, který jej „tlačí“, aby
„vysvětlil své názory“ při hodnocení světa? Od Druhého vatikánského koncilu a
jeho katastrofálně nerozumného „otevření se světu“ za účelem „dialogu se
světem“.
Lawler zdůrazňuje, že „zde papež
pronesl teoretický názor, nikoliv praktický. Neučil, ale
vysvětloval názor. Nehovořil z autority /papežského úřadu/ - ve
skutečnosti dříve v knize vysvětlil proč nic, co papež říká v rozhovoru,
by nemělo být považováno za autoritativní – ale jen spekulativní. Přesně
tak. Není ale jasné, že by náměstek Kristův vůbec neměl mluvit o
morálních záležitostech, pokud není připraven hovořit ze své způsobilosti jako
učitel a pastýř univerzální Církve? Jak názorně ukazuje mediální bouře, je
skoro nerozumem to, že papež poskytne novináři více než 200 stran
bezstarostných poznámek, z nichž mnohé se dotýkají nejcitlivějších teologických
a morálních témat s vyloučením zodpovědnosti, že nic z toho
nereprezentuje učení Církve, ale jen papežovy osobní názory, které sdílí s
tazatelem. Papežova „mediální chvilka“ byla pro Církev horší než zbytečná. Jak
dokonce Lawler připouští, způsobila velkou škodu.
Lawler nepřímo připouští, že onen
rozhovor byl nerozumem, když poznamenává: „V kontextu dlouhé konverzace s milým
tazatelem je snadné pochopit, jak mohl být papež sveden ke spekulativním
poznámkám“. Proč se ale náměstek Kristův ochotně vystavil příležitosti ke
svedení? Dokonce, i když přenese vinu na papežovy spolupracovníky, jimž většina
viny náleží, nemůže se Lawler ubránit a viní také papeže. Píše:
Ale v týdnech mezi rozhovorem a
datem jeho vydání nikdo ve Vatikánu nepoznal, že se vší pravděpodobností by
papežova slova mohla být vytržena z kontextu? Vetoval některý ze
zodpovědných vatikánských oficiálních činitelů text rozhovoru, aby se
ujistil, že papežovy odpovědi se nestanou předmětem zmatení a nesprávné
interpretace? Jestliže ne, pak tento pontifikát nyní trpí zraněním, které
si sám přivodil.
Opravdu přivodil sám! Proč sám papež
nerozpoznal, že jeho poznámky budou pravděpodobně vytrženy z kontextu? Proč
nevetoval svůj vlastní text, aby se ujistil, že se nestane předmětem zmatení
nebo nesprávné interpretace? A koho jiného vinit za publikování textu, ne-li
samotného autora?
Lawler pokračuje: „Jakýkoliv schopný
novinář by jistě ihned po přečtení papežových slov rozpoznal potenciální
potíže. Kdokoliv s ostražitostí k fungování každodenní veřejné debaty by byl
schopen varovat papeže, že jeho jemné rozlišování ohledně morálnosti používání
kondomů se v sekulárních médiích ztratí.“ To je pravda. Ale proč sám papež
nerozpoznal potenciální potíže ve svých vlastních slovech?
Zvažte nestydatě formulovanou otázku,
jíž Seewald vyvolal papežovu obrannou odpověď ve věci kondomů: „Kritici, včetně
kritiků z vlastních církevních řad, namítají, že je šílenstvím zakazovat
vysoce rizikové populaci používat kondomy.“ Očividným závěrem je, že sám
papež je obviněn ze šílenství, dokonce vlastními lidmi, protože to nebyl
nikdo jiný než Jeho Svatost, kdo minulý rok v letadle na cestě do Afriky řekl
(v odpovědi na jinou novinářskou otázku), že AIDS je „tragédií, která nemůže
být zažehnána jen penězi, která nemůže být zažehnána distribucí kondomů, které
celý problém dokonce zhoršují". Ve skutečnosti celá předešlá
kontroverze ohledně katolického učení proti používání kondomů jako
„prevenci“ šíření AIDS měla původ v papežově oprávněné obraně církevního učení
cestou do Afriky. Byla to tato obrana, u níž Seewald „tlačil“ papeže, aby ji
„vysvětlil“.
Výsledek situace, kdy papež dostal
sám sebe do kompromitující situace, byl naprosto předvídatelný – papežem, nejen
jeho spolupracovníky. Především si je Jeho svatost jistě vědoma, že od
mediálních vlků se dá očekávat jen překroucení a falzifikace. Ale Benedikt měl
předvídat překroucení a falzifikaci od jistých členů svého vlastního
vatikánského aparátu, kteří ve velkém počtu názorně předvedli, že jsou v
nejlepším případě nespolehliví a nekompetentní a v nejhorším případě otevření
zrádci.
Není tudíž překvapením, že nyní již
jednoznačně podvratné noviny L´Osservatore Romano, které by se měly
přejmenovat na Il Traditore Romano (Římský zrádce – pozn. překl.)
nejen porušily striktní zákaz publikovat něco z knihy před vydáním, který
poctivě uposlechli dokonce i sekulární novináři, ale také vychytrale
publikovaly výňatek obsahující pouze papežovy poznámky ve věci kondomů.
Tím poskytly chybný italský překlad originálního německého textu, který
vynechal slovo „mužský“ ve spojení „mužský prostitut“, čímž nastínily
širší aplikaci papežova hypotetického příkladu. Byla to do očí bijící sabotáž.
Poté „papežský mluvčí“ Federico
Lombardi při představování knihy na tiskové konferenci věc „objasnil“, když
připustil, že italský překlad byl skutečně chybný, ale dodal, že se dotazoval
papeže, zda na tom moc záleží, a že: „(On) mi řekl, že ne..“ Lombardi doplnil
svou vlastní poznámku, že používání kondomu je prvním krokem k odpovědnosti, k
tomu vzít v potaz život druhého, s nímž máte vztah... Ať jste žena, muž nebo
transsexuál.“ Pro média, která nenávidí Církev, to jen poskytlo další
„potvrzení“, že papež si myslí, že každý, včetně transsexuálních exotů, má
morální ospravedlnění používat kondomy k „prevenci“ šíření nemoci.
Tento naprosto předvídatelný debakl
završil prelát, kterému dovolili představit knihu Světlo světa na
tiskové konferenci - nikdo jiný než směšně nezpůsobilý prezident Pontifikální
akademie pro život, arcibiskup Rino Fisichella, který na stránkách „Římského
zrádce“ již v roce 2009 publikoval neblaze proslulé tvrzení, že lékaři,
kteří provedli potrat dvojčat, jež čekala devítiletá brazilská dívka, si
nezaslouží exkomunikaci, ale spíše uznání, protože oni „dívce umožnili žít a
pomohli jí znovu získat naději a důvěru“. S podporou ultraliberálního
vatikánského kardinála Battisty Re, blízkého přítele a spolupracovníka
hanebného kardinála Martiniho (ultraliberální kardinál nechvalně proslulý svými
výroky k početí, eutanázii, používání antikoncepce apod. – pozn. překl.),
Fisichella otevřeně kritizoval arcibiskupa z Recife Joseho Cardosu Sobrinha,
protože veřejně odsoudil potraty a oznámil exkomunikaci těchto lékařů, kteří
již byli dle kanonického práva exkomunikováni latae sententiae. Ani Fisichella,
ani „Římský zrádce“ nikdy nevzali zpět toto hříšné ospravedlňování
potratu v „papežových novinách“.
Lawler knihu Světlo světa
chválí jako celek, protože v ní „Svatý otec nabízí mnohá vzrušující odhalení
spolu s ohromným množstvím hlubokých teologických reflexí. Kniha je, opět,
senzační.“ Zdvořile a důrazně nesouhlasím. Co se zde stalo, jasně ukazuje, proč
náměstek Kristův nemá svobodu oddávat se „senzačním“ a „vzrušujícím odhalením“
nebo „hlubokým teologickým reflexím“ postrádajícím vší autoritu /papežského
úřadu/ při „vytrvalém“ dotazování ze strany novináře, který jej „tlačí“ k
odpovědím a „svádí“ jej ke spekulacím. Sám tento průběh s sebou nese riziko pro
Církev a tím i pro svět.
Riziko je v tuto chvíli očividné,
když si nespočet katolíků nade všechny pochyby vyložil papežova slova
překroucená v médiích a „objasněná“ jeho nekompetentním „mluvčím“ jako zelenou
pro „bezpečný sex“ a papežova jemná rozlišení se ztratila „ve větru“, jak měl
papež předvídat. A nyní, a to je jen začátek, přicházejí zprávy z Filipín, že
„Malacañang (filipínská obdoba amerického Bílého domu) včera řekl, že
prohlášení Benedikta XVI. „naprosto“ podporuje zákon o reprodukčním zdraví,
který má zajistit kontrolu porodnosti národa prosazováním užívání
antikoncepce“. Toto papež zamýšlel jen stěží, ale podrobení se novinářskému
rozhovoru, který se dotýká věcí víry a morálky, zaručovalo možnost nechtěných
následků. A kdo ví, jak daleko se tyto následky rozšíří?
Ještě něco jiného musíme při vší
upřímnosti poznamenat: Je skandální, aby sám náměstek Kristův s laikem
neformálně diskutoval takové záležitosti, které mají být zveřejněny světu, jako
jsou kondomy a mužští prostituti. Je nepředstavitelné, že by kterýkoliv papež
před Druhým vatikánským koncilem nebo dokonce i Jan XXIII. nebo Pavel VI. v
této věci klesl k takovým detailům. Naprostá degradace stylu debatování, která
charakterizuje „současný svět“ se nyní dotýká i římského papeže navzdory jeho
vlastní zbožnosti, zdrženlivosti a střízlivosti.
Stejně jako všechny ostatní novoty
zplozené koncilem jsou i „otevření se světu“ a „dialog se světem“ ohromným
selháním, jak tato aféra názorně ukazuje. Čím víc je papež svolný jednat se
světem světskými výrazy a na světových fórech, tím víc se jeho autorita
porušuje a tím šířeji se jeho stádo rozptyluje. Čím víc se snaží „vysvětlit své
názory“, jak to konstatuje Lawler, tím méně svět jeho vysvětlení přijímá.
Podtitul knihy Světlo světa
říká vše: „Papež, Církev a znamení času: Rozhovor s Peterem Seewaldem“. Papež
dává svolení k tomu stát se zábavným společníkem v morálních a
teologických záležitostech a záměrně odmítá jakýkoliv úmysl hovořit s
autoritou, kterou mu dal Kristus, bez čehož nejsou papežova slova ničím víc než
názory jednoho člověka. Stejně jako Jej /Krista/ zbavili koruny, tak zbavili
koruny i Jeho náměstka. Nebo spíše papež se jí zbavuje sám, s katastrofálními
následky.
Modlete se za papeže, za obnovu jeho koruny a za jeho návrat na trůn, který náleží Kristovu náměstku. Krize v Církvi pokračuje, zatímco vlci, kterých se Benedikt na počátku svého pontifikátu obával, krouží stále blíž, vzrušeni pachem oběti.
Modlete se za papeže, za obnovu jeho koruny a za jeho návrat na trůn, který náleží Kristovu náměstku. Krize v Církvi pokračuje, zatímco vlci, kterých se Benedikt na počátku svého pontifikátu obával, krouží stále blíž, vzrušeni pachem oběti.
Zdroj:
The
Remnant
Překlad: D. Grof