Papež a kondomy (2010)
Joseph A. Neumann
Úvod: Michael J. Matt
23. listopadu 2010
Poznámka editora The
Remnant: Uvědomte si, prosím, že následující článek pojednává o citlivých
záležitostech a neměly by jej číst děti. Vzhledem k prohlášením papeže Benedikta
ke kondomům, která prosákla na veřejnost, a morální odpovědnosti, jsme se
rozhodli zdržet komplexního komentáře, dokud nebudeme mít možnost přečíst si ta
prohlášení a posoudit je v širším kontextu rozhovoru „Světlo světa“ s Peterem
Seewaldem. Skutečnost, že stále nezodpovědnější deník L´Osservatore Romano
se rozhodl publikovat tyto jednotlivé výňatky z rozhovoru je, abychom tak
řekli, politováníhodná, ale zcela jistě to odpovídá povaze senzacechtivé
vydavatelské politiky tohoto „nového a vylepšeného“ vatikánského novinového
deníku. Jak poukazuje následující článek, navzdory tomu, co s předpokládaným
zanícením tvrdí média, Svatý otec netoleruje používání kondomů.
Přesto uznáváme, že
způsob, jakým je prohlášení formulováno, je matoucí, zvláště na první pohled,
což je dalším důvodem, proč by se asi papež měl vyvarovat poskytování těchto
dlouhých rozhovorů, protože znova a znova nepředkládají senzacechtivým
novinářům nic než munici proti Církvi. Proto by od nás bylo krátkozraké
svalovat vinu za tento poslední skandál pouze na média. Z toho, co jsme doposud
viděli, se zdá, že přespříliš nuancované papežské prohlášení ke zřejmým
záležitostem – totiž, že i při konání vnitřně špatného činu může člověk mít
trochu sebeovládání, které dbá na uznání morálního zákona – se stalo zdrojem
dalšího mezinárodního skandálu ve chvíli, kdy si jej Církev může nejméně
dovolit.
Nicméně, přestože
prozíravost slov Svatého otce lze zpochybnit, pro dobro Církve a také důvěru
věřících se musí bránit pravda: Svatý otec nepovolil používání kondomů. Zdá se
však, že učinil neprozíravý omyl, když nedokázal předvídat, jak budou jeho
slova chápána a zcela překroucena protikřesťanskými médii. Svatý otec může
jistě chybovat ve výběru slov při ilustrování určité věci. Z toho, co jsme
četli, se zdá, že papež Benedikt mluvil příliš otevřeně o záležitosti, která si
vyžaduje znalost morální teologie, jíž běžná média a taktéž většina současných
katolíků již nemají. A to je bohužel jeho odpovědnost. Nicméně L´Osservatore
Romano určitě problém zhoršil a jeho vydavatelé by měli být vyhozeni. A co
se toho týče, cokoliv vatikánský mluvčí P. Federico Lombardi říká o
předpokládaném vyjasnění, o tom se každý může jen dohadovat. Doufejme, že
promyšlené prohlášení Vatikánu k této kauze ještě přijde.
Mezitím je následující
/článek/ krátkým vysvětlením, proč Církev nikdy nemůže změnit svůj postoj k
této záležitosti, a proč tak Benedikt v této věci ve skutečnosti neučinil.
Michael J. Matt
***
Mnohá média podávají
zprávy, že papež Benedikt XVI. řekl, že je morálně přípustné, aby člověk v
jistých případech použil kondom. Poté, co jsem si přečetl údajná papežova slova
v angličtině, zdá se mi, že papež neřekl, že je pro člověka morálně
přípustné používat kondom.
Zde jsou příslušné
citáty: „V některých individuálních případech může být použití
ospravedlnitelné, například když prostitut použije kondom, což může být prvním
krokem zpět k odpovědnosti...“ [1]
Co tedy papež říká?
Pouze toto: Když
prostitut použije kondom, je možné, že dokonce i on si začíná uvědomovat jistou
malou morální odpovědnost vzhledem k tomu, že nechce virem nakazit jinou
lidskou bytost. Nikde však Svatý otec netvrdí, že používání kondomu je morálně
dovolené.
Ve skutečnosti papež po
další otázce tazatele říká ve vztahu k církevnímu učení v dané věci
následující: „Ona /Církev/ to samozřejmě nepovažuje za skutečné nebo morální
řešení...“ [2]
Jinými slovy papež říká,
že Církev nepovažuje používání kondomů za morální. Jednoduše řečeno, není
morálně dovolené, aby člověk používal kondom.
Zde je, co Svatá matka
Církev učí. Zakládá své učení na přirozeném zákoně.
Jedním mravním principem
je toto: Člověk nesmí konat akt a odmítat účel, k němuž akt slouží.
Je nemorální, aby muž
užíval kondom, aby zabránil předání semene a zabránil tak početí. Proč? Protože
Bůh nařídil, že sexuální styk se má odehrávat mezi mužem a ženou a má být
otevřený možnosti početí nového člověka. Užití kondomu při styku je u muže
podobné Onanově hříchu.
V Genesis 38:8-10 čteme:
„(8) Juda tedy řekl Ónanovi: „Vejdi k bratrově ženě, vezmi si ji podle
švagrovského práva a postarej se tak svému bratru o potomstvo. (9) Ale Ónan
věděl, že to potomstvo nebude patřit jemu; proto kdykoli vcházel k ženě svého
bratra, vypouštěl semeno na zem, aby svému bratru nezplodil potomka. (10) Jeho
počínání bylo v očích Hospodinových zlé, proto usmrtil i jeho.“
Co se tedy týká muže,
který používá kondom, aby zabránil přenosu viru jakým je HIV, ačkoliv je dobré
nechtít nakazit druhého, není morálně dovolené používat kondom k dosažení
tohoto cíle.
Proč ne? Protože
použitím kondomu muž nutně vylučuje předání semene, jak bylo výše zmíněno.
Některé další myšlenky
- Když se muž a žena stanou manželi, dávají jeden
druhému právo nad svým tělem.
- Kdykoliv manžel opodstatněně požádá ženu o
splnění manželské povinnosti (tj. sexuální styk), měla by být svolná.
Stejně tak, když žena opodstatněně požádá svého manžela, aby splnil
manželskou povinnost, měl by být svolný.
- Je morálně dovolené, aby se oba v páru dohodli,
že se na čas zdrží sexuálního styku, např. aby se věnovali modlitbě, jak
nám říká sv. Pavel. Mimoto existují v dějinách případy, kdy světci byli
manželi, nikdy však neměli sexuální styk. Člověk například vzpomene na sv.
Josefa a Pannu Marii. Pokud by však zdržení se styku vyvolávalo
příležitost ke hříchu u některého z nich, pak by spolu měli sexuálně žít.
- Pokud existuje vážný důvod, nemá manžel a/nebo
manželka povinnost mít sexuální styk, např. když se muž a/nebo žena po
svatbě nakazil(a) HIV, například při krevní transfúzi, pak by se oba měli
natrvalo zdržet sexuálního styku.
- Jestliže je svobodný muž HIV pozitivní, pak by
neměl obdržet svátost manželství, jestliže je svobodná žena HIV pozitivní,
pak by neměla obdržet svátost manželství. Proč ne? Protože prvotním cílem
manželství je plození a výchova dětí, a jestliže by nově sezdaný pár měl
praktikovat manželský akt, pak by infikovaný nakazil neinfikovaného, což by
mohlo mít za důsledek jeho/její smrt. Jinými slovy by ten z manželů, který
je neinfikovaný, riskoval smrt kvůli sexuálnímu styku.
Konečné shrnutí:
- Je morálně dovolené, aby manžel infikovaný HIV
použil kondom před sexuálním stykem se svou ženou, aby zabránil přenosu
HIV na ní? Ne.
- Je morálně dovolené, aby manžel použil kondom
před sexuálním stykem se svojí HIV pozitivní ženou, aby zabránil přenosu
HIV na sebe? Ne.
Ad Mentem Sancti Thomae
Aquinatis
[1]
Smith, Janet: „Pope Benedict on Condoms ´In Light of the World´.“ The Catholic
World Report (2010), vydáno 22. listopadu 2010.
[2]
tamtéž
Zdroj: The Remnant
Překlad: D. Grof