Atila
Sinke Guimarăes
Koncil stále ztrácí dech
Na
konci ledna se v Londýně rozběhlo nové hnutí – Stand Up for Vatican II
(Postavte se za Druhý vatikánský koncil). Jeho prvním veřejným činem je petice
adresovaná biskupům Anglie a Walesu, která je žádá, aby nezapomínali na Druhý
vatikánský koncil a popřáli mu novou pozornost.
Vyjadřuje
obecné obavy liberálních progresivistických kněží, že „hodiny začaly jít
pozpátku“, co se týče reforem Druhého vatikánského koncilu. Povrchní pohled
skutečně ukazuje, že konzervativnější kroky Benedikta XVI. by mohly být
vykládány jako návrat do doby Pia XII. – snětí exkomunikací z biskupů FSSPX, Summorum
Pontificium a poslední revize anglického překladu mše. Výběr
„konzervativních“ prelátů na důležitá místa – jako například Andreho
Vingt-Trois, který nahradil pokrokářského kardinála Lustigera v Paříži,
Vincenta Nicholse, který nahradil kardinála Murphyho O´Connora ve Westminsteru
a nedávná nominace Andreho Leonarda na převzetí místa progresivistického
kardinála Danneelse v arcidiecézi v Bruselu – pomáhá posílit takový dojem.
Není
potřeba říkat, že široké vrstvy konzervativců mají díky této politice úsměv od
ucha k uchu, zatímco jejich progresivistické protějšky ukazují protáhlý
obličej.
Progresivistický
týdeník The Tablet si všímá těchto nespokojených kněží, kteří obviňují
své představené, že odsunuli koncil stranou, a připomíná jim, že ne vše je tak
nevlídné, jak se může zdát. Ve svém redakčním článku tvrdí: „S ohledem na jeho
tři encykliky lze současného papeže stěží vinit z takových úmyslů. Ani angličtí
a waleští biskupové nevykazují známky toho, že potřebují připomenout své
závazky k hlavním závěrům Druhého vatikánského koncilu“ (30. ledna 2010, str.
2).
Jak
jsem již psal v tomto sloupku, jsem přesvědčen, že jsme svědky obratné
manipulace. V dějinách často vidíme takové lsti:
- Když byl poražen a odmítnut
arianismus, na scéně se objevil „umírněný“ semiarianismus, který šířil
stejné omyly v mírnější verzi.
- Když byl odmítnut
pelagianismus, zaujal jeho místo „konzervativnější“ semipelagianismus.
- Když byla odhalena maska
protestantismu a kalvinismu, přišel „rozvážný“ jansenismus.
- Když byl zavržen modernismus,
stejné omyly opatrně vypluly na hladinu o 20 let později pod názvem
progresivismus.
Poté
na Druhém vatikánském koncilu progresivismus ovládnul celou Církev. Nyní, když
se veřejné mínění obrací proti těmto novotám, neexistuje pro progresivismus
lepší věc než opakovat stejnou strategii.
„Konzervativně
– progresivistický“ papež ovládne scénu, aby si získal sympatie těch, kdo
odmítali reformy, a přesvědčí je přijmout tytéž omyly v ušlechtilém vzezření.
Proto jsou kroky papeže Ratzingera naplánovány tak, aby progresivismus zvítězil
pod jiným vzhledem: bude to „konzervativní“ nová mše a méně radikální /závěry/
Druhého vatikánského koncilu přijatelnější hlavnímu proudu.
Bylo
by iluzí, představovat si, že mnoho konzervativců se změní po přečtení těchto
argumentů. Oni se nechtějí změnit. Líbí se jim odmítat pravdu jaká je a nechat
se obelstít zdáním: „Vše bude OK!“ Pohodlně usazení na vrcholu flagrantního
rozporu, tj. „konzervativního progresivismu“, se dívají na nás tradicionalisty
a smějí se. Věřím tomu, že kvůli takovým lidem je nezbytný trest, jaký byl
prorokován ve Fátimě. Možná kdyby byli minulý měsíc na Haiti, přestali by se
smát a začali by se kolem sebe dívat vážněji. Než se něco takového stane,
zanechávám jim zde toto varování.
Co
vidíme, je obratná manipulace ke zmatení naivních lidí. Ale ještě důležitější
věc je pamatovat si, že Druhý vatikánský koncil každý den přitahuje méně a méně
lidí.
***
Více žen ve Vatikánu
Náš
„konzervativní“ papež se rozhodl přizvat další ženu, aby převzala vrcholnou
pozici u Svatého stolce. 21. ledna 2010 si vybral Flaminii Giovanelli , aby
byla číslem 3 v Papežské radě pro spravedlnost a mír.
Nahrazuje
Msgr. Franka Dewaneho, amerického preláta, který se stal biskupem ve Venice na
Floridě. Novým prezidentem této rady je kardinál Peter Turkson, sekretářem je
biskup Mario Toso a podsekretářem je Flamina Giovanelli, která v tomto orgánu
už nějaký čas pracuje. Nárůstem přítomnosti žen u Svatého stolce Benedikt XVI.
rozvíjí feministickou agendu.
Toto
jmenování je po vzoru Jana Pavla II., který do Římské kurie jmenoval jiné ženy,
včetně Enricy Rosanna jako podsekretáře Kongregace pro instituty zasvěceného
života a společnosti apoštolského života. Protože kongregace jsou výše než
rady, je Rosanna nadále nejvýše postavenou ženou ve Vatikánu.
***
Preláti schvalují kondomy
Minulý
rok v říjnu výše zmíněný „konzervativní“ kardinál Turkson, tehdejší primas
Ghany a nynější prezident Papežské rady pro spravedlnost a mír, udělil během
africké biskupské synody tiskovou konferenci.
V
odpovědi na novinářovu otázku – jako mluvčí synodu – prohlásil, že „použití
kondomu spolu s vzájemnou věrností je doporučeno v případě, kdy je jeden z
manželů nakažen AIDS, aby se zastavilo šíření AIDS v Africe" (zpráva v italštině a v angličtině).
„Konzervativec“
Andre Leonard krátce po své inauguraci jako nový arcibiskup v Bruselu také v
televizní debatě uvedl, že kondomy mohou být užitečné v boji proti AIDS,
„jestliže se člověk nedokáže kontrolovat“ (The Tablet, 30. ledna 2010,
str. 33).
To
nám poskytuje nějaké údaje k hrdinům, kteří vstupují na mezinárodní kolbiště.
***
SANTO SUBITO
Protože
vyvstalo příliš mnoho komplikací, jak blahořečit a svatořečit Karola Wojtylu
podle regulérních způsobů, zdá se, že Benedikt se rozhodl to urychlit. Již
podepsal deklaraci, že Wojtyla heroicky praktikoval všechny teologické a
podstatné morální hodnoty a obřad jeho blahořečení je plánován na 10. října.
Alespoň to tvrdí Robert Mickens, dobře informovaný římský dopisovatel The
Tablet. Jde tak daleko, že doporučuje svým čtenářům, aby si zajednali lety
a hotely na toto datum, pokud chtějí být na té velké slavnosti (tamtéž, str.
34).
Požadovaný
zázrak pro blahořečení se stále neobjevil. Ale o takovou maličkost se nemusíme
obávat. Benedikt – který byl tak autoritativní při vyhlášení, že vyléčení
bolesti zad bylo nutným zázrakem pro blahořečení Newmana – jistě shledá
uzdravení nějakého komářího štípnutí za rozhodný zázrak k povýšení Wojtyly k
úctě oltáře...
Překlad: D. Grof