Svatý Juda Tadeáš
Pomocník v beznadějných případech
„Ale vy, milovaní, budujte svůj život na přesvaté
víře, modlete se v Duchu svatém, uchovejte se v lásce Boží a očekávejte
milosrdenství našeho Pána Ježíše Krista k věčnému životu.“
- List Judův 1:20-21
- List Judův 1:20-21
„Amen, amen, pravím vám: Kdo věří ve mne, i on bude
činit skutky, které já činím, a ještě větší.“
- Jan 14:12
- Jan 14:12
„Ježíš svolal svých Dvanáct a dal jim sílu a moc
vyhánět všechny démony a léčit nemoci. Poslal je zvěstovat Boží království a
uzdravovat.“
- Lukáš 9:1-2
- Lukáš 9:1-2
Život
Zbožná úcta ke svatým apoštolům by se měla dodržovat,
protože oni byli prvními učiteli naší víry. Ve středověku byli apoštolové
uctíváni, ale v naší materialistické době tato úcta silně poklesla, ačkoliv
úcta k sv. Judovi Tadeáši se v posledních letech oživuje. Sv. Juda je nazýván
patronem v beznadějných a zoufalých případech vzhledem k výjimečné pomoci,
kterou získal pro své stoupence ve smrtelné nouzi. Tento svatý apoštol nese
příjmení „Tadeáš“ (což znamená „vlídný“ nebo „láskyplný“), což ho odlišuje od
Jidáše Iškariotského, zrádce. Kromě apoštola Jakuba Menšího měl Juda dva další
bratry, kteří spolu s ním jsou nazýváni Ježíšovými „bratry“, což v hebrejštině
znamená blízkou příbuznost. Jeho otcem byl Kleofáš, který byl pravděpodobně
bratrem sv. Josefa. Pro své nebojácné vyznání Vzkříšení Krista byl Kleofáš
zabit židy a získal si tak mučednickou korunu. Matka našeho apoštola byla Marie
Kleofášova, pravděpodobně sestřenice Panny Marie, která stála s Marií u kříže
na Kalvárii. Ve svém dětství musel být Juda a jeho bratři blízkým společníkem
Ježíše. Není zmíněno jakou práci Juda vykonával než byl povolán k apoštolátu,
ale můžeme soudit, že byl zemědělcem, protože patřil ke kmeni Juda, který byl
zasvěcen zemědělství. Od chvíle, kdy byl Juda vybrán jako apoštol, pracoval s
neúnavným zápalem, zvláště na obrácení pohanů.
Uzdravení krále z
Edessy
Sv. Juda je obvykle zobrazován s obrázkem Našeho Pána
na prsou. Tento obyčej vychází z následující legendy:
Abgar, král Edessy, (v současnosti město Urfa v
Turecku), který byl postižen leprou, slyšel o zázracích Našeho Pána a vyslal
posla s prosbou k Ježíši, aby přišel a uzdravil ho. Protože Náš Pán v té době
nemohl vyslyšet jeho prosbu, poslal vzkaz, že někoho později pošle, aby ho
vyléčil. Král dychtící mít alespoň obraz velkého divotvůrce poslal umělce, aby
vytvořil Jeho portrét. Ale umělec oslepený jasem tváře našeho Spasitele nebyl
schopný splnit úkol. V tu chvíli si Náš Pán v láskyplném soucitu přiložil na
tvář plátno a obtisknul na něj Své rysy. Umělec ho pak přivezl svému
panovníkovi, který jej obdržel s velkou radostí. Když sv. Juda přišel do Edessy
po Pánově Nanebevstoupení, uzdravil Abgara ze strašné nemoci a, svou výmluvnou
prezentací pravd evangelia, obrátil Abgara a celou jeho domácnost a také mnoho
poddaných na křesťanskou víru.
Obrácení barbarů
Poté, co pevně ustavil církev v Edesse, navštívil sv.
Juda celou Mezopotámii, kázal evangelium a všude rozmnožoval počty věřících.
Pak se vrátil do Jeruzaléma na shromáždění apoštolů a následně se připojil ke
sv. Šimonu v Libyii, kde tito dva apoštolové šířili světlo evangelia. Pak se
vydali do Persie, kde jim Bůh dal vydatnou žeň. Je nemožné vyčíslit množství
obrácení nebo popsat změnu vystupování a zvyků tohoto divošského národa. Před příchodem
apoštolů byly zákony a obyčeje Peršanů nespravedlivé a zlé. Manželské pouto se
naprosto ignorovalo; těla mrtvých se pohazovala na poli a stávala se potravou
divokých šelem a další barbarské věci převládaly. Apoštolové naučili tyto lidi
vznešené a šlechetné city pravého náboženství, a tak brzy začali obdivovat jiné
křesťany. Barbarství bylo nahrazeno jemností, krutost křesťanskou láskou,
bezbožnost evangelní dokonalostí.
Vítězství nad
perskými mágy
V Persii stále mařili těmto dvěma apoštolům plány v jejich
práci dva mágové jménem Zaroes a Arfaxat. Svým umem a zaříkáváním se snažili
tito mágové udržet uctívání model. Na každém kroku konfrontovali apoštoly a
prohlašovali je za podvodníky, ale oba svatí neustále odhalovali jejich triky a
podvody. V přítomnosti dvou svatých apoštolů modly odmítaly odpovídat svým
falešným kněžím. Když apoštolové ve jménu Božím poručili modlám hovořit, byly
přinuceny uznat svaté jako učedníky pravého Boha. Svatí nařídili démonům
přebývajícím v modlách, aby je opustili, což učinili, vyli u toho vzteky a
roztříštili ta zpodobnění /model/. Oba apoštolové pak zamířili do tábora
Baradacha velitele perské armády, kde se střetli s týmiž mágy Zaroem a
Arfaxatem. Peršané se zrovna chystali na pochod proti indické armádě a Baradach
silně toužil zvědět jaký bude výsledek války. „ Víme, že jste mocnější než naši
bohové“, řekl apoštolům, „protože při vašem příchodu modly padly na zem. Až
bude po válce, rádi si vyslechneme vaše učení. Řekněte nám, jaký bude výsledek
války.“ Apoštolové přikázali démonům, aby odpověděli, že válka bude dlouhá a
mnozí zahynou. „Nebojte se, princi, váš bůh lže!“ radostně zvolali oba
apoštolové. „Zítra v tento čas, se dostaví vyslanci vašeho nepřítele, aby
sjednali mír.“ Následujícího dne velvyslanci z Indie dorazili v hodinu určenou
dvěma světci a došlo k dohodě na mírových podmínkách. Princ pobouřený falešnými
proroctvími zlých mágů nařídil, aby je upálili za živa a stejně tak všechny,
kteří očerňovali svaté apoštoly. Ale Šimon a Juda uprosili velitele a trest byl
odvrácen. Naplněn obdivem ke dvěma apoštolům přivedl je princ Baradach ke králi
Persie. Zde také konali zázraky, které mařily zlé plány týchž mágů, kteří je
zde předešli.
Překlad: D.
Grof