SYLLABUS PIA IX.
obsahující hlavní bludy naší doby
***
§ I. Pantheismus naturalismus a
absolutní racionalismus
(světobožství, svéprávnost přírody a rozumu)
(světobožství, svéprávnost přírody a rozumu)
1. Neexistuje žádná nejvyšší, nejmoudřejší a
nejprozřetelnější božská bytost, odlišná od tohoto světa, čili Bůh je totéž co
příroda a podléhá změnám; uskutečňuje se však v člověku i ve světě, protože vše
jest bohem a sdílí nejvlastnější boží podstatu; Bůh a svět jsou jedno a totéž;
tudíž i duch a hmota, nutnost a svoboda, pravda a klam, dobro a zlo, spravedlivé
i nespravedlivé jsou jedno a totéž.
2. Třeba popříti veškero působení Boha na lidi a na
svět.
3. Lidský rozum je bez jakéhokoliv zřetele na Boha
jediným rozhodčím pravdy a klamu, dobra a zla; je sám sobě zákonem a postačí
svými přirozenými silami k tomu, aby zajistil dobro lidí a národů.
4. Všechny náboženské pravdy mají svůj původ ve
vrozené síle lidského rozumu; jest tudíž rozum základní normou, kterou člověk
může a má dospěti k poznání všech pravd jakéhokoliv druhu.
5. Božské zjevení jest nedokonalé (a nejisté) a je
tudíž podrobeno ustavičnému a neomezenému pokroku, který odpovídá všeobecnému
pokroku lidského rozumu.
6. Křesťanská víra odporuje lidskému rozumu, a božské
zjevení nejen že nijak nepodporuje, nýbrž dokonce brzdí obecné zdokonalení
člověka.
7. Proroctví a zázraky, vyložené a vypravované v Písmu
svatém, jsou pouhými básnickými výmysly a tajemství křesťanské víry jsou
výsledkem a závěrem předchozích filosofických výzkumů; v knihách obojího Zákona
jsou obsaženy mythické smyšlenky; i sám Ježíš Kristus jest takovým mythickým
výmyslem.
***
§ II. Racionalismus umírněný
(rovnost, Zjevení a rozum)
(rovnost, Zjevení a rozum)
8. Jelikož lidský rozum nestojí nikterak níže než
náboženství, jest nakládati s veškerými theologickými naukami stejně jako s
naukami filosofickými.
9. Všechna dogmata křesťanského náboženství jsou bez
rozdílu předmětem vědy přirozené čili filosofie; a lidský rozum, jakmile
obdržel historické vzdělání, může ze svých přirozených sil a zásad dospěti ke
skutečnému vědění o všech i nejtajnějších dogmatech, jen když mu byla tato
dogmata předložena jako předmět filosofické úvahy.
10. Ježto jest něco jiného filosof a filosofie, má
onen právo i povinnost podřizovati se každé autoritě, kterou sám uznal za
pravou; filosofie však nemůže a nemá se nikdy podřizovati žádné autoritě.
11. Církev nejen že nemá stíhati jakoukoliv filosofii,
nýbrž má trpěti i zřejmé a očividné bludy filosofické, a má ponechati, jí samé,
aby se opravila a polepšila.
12. Dekrety Apoštolské stolice a Římských kongregací
překážejí svobodnému pokroku vědy.
13. Methoda a principy, na nichž staří scholastičtí
učitelé vybudovali posvátnou theologii, neshodují se nikterak s potřebami naší
doby a s pokrokem věd.
14. Filosofie se má pěstovati bez jakéhokoli ohledu a
zřetele na nadpřirozené zjevení.
***
§ III. Indiferentismus,
latitudinarismus
(volnost víry a rovnost věr)
(volnost víry a rovnost věr)
15. Jest svobodno každému člověku přijmouti a
vyznávati to náboženství, jež ve svém lidském rozumu uzná za pravé a pravdivé.
16. Lidé mohou v kterémkoliv náboženském kultu nalézti
svou cestu věčné spásy a dojíti věčné blaženosti.
17. Ve věčnou spásu všech těch, kteří nežijí v pravé
Církvi Kristově, můžeme míti alespoň dobrou naději.
18. Protestantismus není nic jiného, než odlišná forma
jednoho a téhož pravého křesťanského náboženství, a jest se v něm možno právě
tak Bohu líbiti jako v Církvi katolické.
***
§ IV. Socialismus, komunismus,
spolky tajné, biblické, klerikoliberální
jsou zavrženy v encyklice „Qui pluribis“ z 9.11.1846
alokuci „Quibus quantisque“ z 20.4.1849
encyklice „Nostis et nobiscum“ z 8.12.1849
alokuci „Singlulari quadam“ z 9.12.1854
encyklice „Qunato conf'iciamur“ z 10. 8.1863
***
§ V. Bludy o Církvi a jejich
právech
19. Církev není pravou a dokonalou společností, jež by
byla naprosto svobodná, ani nevládne nějakými vlastními a věčnými právy, jež by
jí byla svěřena jejím božským zakladatelem; nýbrž státní moci náleží
ustanoviti, která jsou práva Církve a které jsou meze, v nichž tato práva může
vykonávati.
20. Církevní vrchnost nesmí vykonávati svou úřední
autoritu bez dovolení a souhlasu státní moci.
21. Církev nemá moci stanoviti dogmaticky, že
náboženství katolické Církve jest jediným pravým náboženstvím.
22. Povinnost, jíž jsou přísně vázáni katoličtí
učitelé a spisovatelé, omezuje se pouze na ty věci, které jsou také všem
ostatním předkládány k věření jako články víry skrze neomylný výrok Církve.
23. Římští papežové a obecné sněmy Církve překročili
hranici své pravomoci, uchvátili právo knížat a dopustili se dokonce omylů ve
věcech víry a mravů.
24. Církev nemá žádné donucovací moci, aniž má jakou
přímou a nepřímou moc ve věcech časných.
25. K pravomoci, náležející k biskupskému úřadu jest
přidána od státu, výslovně nebo mlčky, také světská moc; tuto může světská
vláda zase podle libosti odvolati a zrušiti.
26. Církev nemá přirozeného a zákonitého práva na
získávání a držení majetku.
27. Posvěcení sluhové Církve a římský velekněz mají
býti naprosto vyloučeni z každé správy a vlády nad časnými věcmi.
28. Biskupům není dovoleno vyhlašovati a oznamovati beze
svolení vlády ani samy apoštolské listy.
29. Milosti,udělené římským papežem, jest pokládati za
neplatné, nebyly-li vyžádány prostřednictvím státní vlády.
30. Imunita Církve a církevních osob má svůj jediný
původ v právu občanském.
31. Církevní soudnictví nad časnými záležitostmi
duchovních, ať občanskými nebo trestními, má býti odstraněno i bez dohody se
Svatou Stolicí, ano i proti jejím protestům a nářkům.
32. Bez jakéhokoliv porušení přirozeného práva a
spravedlnosti může býti zrušena osobní výsada, jíž jsou duchovní vyňati z
vykonávání vojenské služby; toto zrušení vyžaduje občanský pokrok, zejména v
zemích a státních útvarech, majících svobodnou ústavu.
33. Nenáleží k církevní pravomoci, aby z vlastního a
tak říkajíc nenabytého práva jediná řídila theologická studia.
34. Nauka těch, kteří srovnávají papeže s nezávislým
knížetem, vykonávajícím svou svrchovanost nad veškerou Církví, nabyla vrchu
teprve ve středověku.
35. Nic nebrání tomu, aby rozhodnutím nějakého
obecného koncilu nebo faktickou dohodou veškerých národů nemohlo býti papežství
přeneseno s římského biskupa a z Říma do jiného města.
36. Rozhodnutí národního koncilu nepřipouští žádného
dalšího projednávání a dohodováni, a státní správa může se říditi svobodně
těmito partikulárními církevními ustanoveními.
37. Mohou se zřizovati církve národní, odňaté autoritě
papežově a od ni i úplně oddělené.
38. K rozštěpení Církve na Východní a západní přispělo
přílišné rozhodování a osobování římských papežů.
***
§ VI. Bludy o občanské
společnosti a o jejím poměru k Církvi
39. Stát jakožto původ a zdroj veškerých práv má
plnost moci, která je téměř neomezená.
40. Učeni katolické Církve odporuje dobru a prospěchu
lidské společnosti.
41. Státní moci, i když jest vykonávána od nevěřícího,
přísluší nepřímá negativní moc ve věcech náboženských; jí tudíž náleží nejen
právo exsequatur /budiž vykonáno!/, nýbrž i právo tak zvané apelace ab abusu
/od zneužití/.
42. Při sporu zákonů a ustanovení obou mocí má
přednost a vrch právo občanské před církevním.
43. Světská vláda má i bez souhlasu Svaté Stolice a
proti jejímu odporu moc rušiti, prohlašovati za neplatné a činiti neplatnými
slavnostní smlouvy, zvané konkordáty, uzavřené se Svatou Stolicí o užívání
práv, náležejících k církevní imunitě.
44. Světská moc se může vměšovati do věcí, týkajících
se náboženství, mravů a duchovní správy. Může tudíž rozhodovati o nařízeních
která mocí svého úřadu vydávají pro řízení svědomí duchovní pastýři, ano může i
rozhodovati o udělováni svatých svátosti a o podmínkách nutných k jejich
platnému přijetí.
45. Veškerá správa veřejných škol nějakého
křesťanského státu, vyjímaje snad toliko biskupské semináře, může a má býti
svěřena státní moci, a sice tak, že se žádné jiné autoritě nepřiznává právo
vměšovati se jakýmkoliv způsobem do školského a vyučovacího řádu, do úpravy
studií, do udílení hodností, do volby nebo schvalování učitelských sil.
46. Dokonce i v samých kněžských seminářích podléhá
plán studií úvaze a rozhodnutí státní autority.
47. Nejlepší uspořádáni občanské společnosti vyžaduje,
aby lidové školy, jež jsou přístupny dětem ze všech vrstev národa, a vůbec i
veřejné ústavy, které jsou určeny k podáváni vyššího vědeckého vzdělání a k
obstarávání výchovy mládeže, byly vyňaty ze vší autority Církve i z jejího
vedení a vlivu, a aby byly cele podřízeny rozhodování občanské a politické
autority, podle míry obecně platných názorů té které doby.
48. Katoličtí mužové mohou souhlasiti s tím způsobem
vzdělání mládeže, který odezírá od katolické víry a od moci Církve, a jenž
přihlíží pouze nebo alespoň v prvé řadě k vědám přirozeným a k vezdejším cílům
pozemského sociálního života.
49. Státní moc smí zabraňovati, aby biskupové a věřící
národové nebyli v oboustranně svobodném styku s římským papežem a jeho
výkonnými orgány.
50. Světská moc má sama o sobě právo presentovati
biskupy, a může od nich žádati, aby se ujali správy diecesí ještě dříve, než
obdrží od Svaté Stolice kanonické ustanovení a potvrzovací apoštolské listy.
51. Dokonce má světská vláda právo sesazovati biskupy
z vykonávání pastýřského úřadu, a není vázána poslouchati papeže ve věcech
týkajících se zřizování nových biskupství a ustanovování nových biskupů.
52. Vláda může ze svého vlastního práva změniti věk
předepsaný Církví pro skládání řeholních slibů mužů či žen, a může naříditi
všem řeholním společnostem, aby nikoho bez jejího souhlasu ke skládání slavných
slibů nepřipouštěly.
53. Maji býti zrušeny zákony a nařízení, vydané na
ochranu řeholního stavu, jeho práv a povinností; světská vláda může poskytnouti
pomoc všem těm, kdož chtějí dobrovolně opustiti zvolený řeholní stav a zrušiti
slavné sliby; rovněž může i úplně zrušiti řeholní společnosti právě tak, jako
kolegiátní kostely a jednoduchá obročí pod právem patronátním, a jejich statky
a příjmy může podříditi a přivlastniti správě a nakládáni veřejné občanské
moci.
54. Králové a knížata jsou nejen vyňati z veškeré
církevní pravomoci, nýbrž stojí dokonce nad Církví v rozhodování otázek o
pravomoci a příslušnosti.
55. Církev má být odloučena od státu a stát od Církve.
***
§ VII. Bludy o přirozené a
křesťanské mravouce
56. Mravní zákony nepotřebuji božského potvrzení, a
není naprosto třeba, aby se lidské zákony shodovaly s přirozeným právem nebo
přijímaly zavazující sílu od Boha.
57. Věda filosofická a morální a rovněž občanské
zákony mohou a mají jiti svou vlastní cestou, nezávislou na božské a církevní
autoritě.
58. Nelze uznávati jiných sil leč ty, které jsou v
hmotě, a veškeru mravnost a počestnost jest hledati v hromadění a rozmnožování
bohatství všemi prostředky, a v užívání rozkoší.
59. Právo záleží ve hmotném skutku, kdežto všechny
lidské povinnosti jsou prázdným slovem, protože všechny lidské činy mají sílu
práva.
60. Autorita není nic jiného než souhrn počtu a hmotné
síly.
61. Nespravedlnost úspěšného činu není na újmu práva.
62. Má se s důrazem hlásati a skutkem zachovávati
zásada o nezasahování (de non inerventu).
63. Je dovoleno vypověděti poslušnost zákonitým
vládcům dokonce se i vzbouřiti.
64. Porušení každé, i nejsvětější přísahy jakož i
jakékoli jednání zločinné hanebné, odporující věčnému zákonu nejen není hodno
zavržení odsouzení, nýbrž je naprosto dovolené a chvalitebné, děje-li se z
lásky k vlasti a národu.
***
§ VIII. Bludy o křesťanském
manželství
65. Nelze uvésti žádného důkazu pro tvrzení, že
Kristus povýšil manželský svazek k důstojenství svátosti.
66. Manželská svátost není leč jakýsi oddělitelný
přídavek ke smlouvě, a záleží jedině v kněžském požehnání sňatku.
67. Podle práva přirozeného není manželský svazek
nerozlučitelný, a světská autorita může v rozličných případech schváliti a
potvrditi rozluku ve vlastním slova smyslu.
68. Církev nemá moci ustanovovati rozlučující překážky
manželství; tato moc náleží výhradně státní autoritě, která také může
existující již překážky rušiti.
69. Církev začala zaváděti rozlučující překážky
manželství teprve v pozdějších stoletích a to nikoliv z moci vlastní, nýbrž
užívajíc práva, které si vypůjčila od moci světské.
70. Tridentské kánony, které vznášejí klatby na ty,
kdož by se odvážili upírati Církvi právo ustanovovati překážky bránici
platnosti manželství, buď nejsou vůbec dogmatické povahy, nebo jest jim
rozuměti ve smyslu této od státu vypůjčené moci.
71. Tridentská forma, předepsaná Církví pro uzavírání
sňatků, nezavazuje pod trestem neplatnosti, jestliže občanský zákon předpisuje
formu jinou a jestliže prohlašuje za platné manželství, uzavřené touto jinou
formou.
72. Bonifác VIII. byl první z papežů, jenž prohlásil,
že slib čistoty, složený při kněžském svěcení, činí manželský slib neplatným.
73. Mocí pouhé občanské smlouvy může existovati mezi
křesťany pravé manželství; a jest omylem, že manželská smlouva, mezi křesťany
uzavřená, je vždycky svátostí, nebo že smlouva je neplatná, je-li vyloučena
svátost.
74. Záležitosti manželské a smluvní náležejí svou
přirozenou povahou výhradně pod soud světský.
***
§ IX. Bludy o světském panství
papežově.
75. O slučitelnosti světského a duchovního panování
nesmýšlejí synové křesťanské a katolické Církve jednotně.
76. Odstranění světského panství, jež drží Svatá
Stolice, vedlo by v svrchované míře k svobodě a blahu Církve.
***
§ X. Bludy, které se týkají
dnešního liberalismu
77. V této dnešní době již není vhodné, aby katolické
náboženství bylo považováno za jediné státní náboženství a aby všechny ostatní
jakékoliv kulty byly vylučovány.
78. Bylo by proto chvályhodné, že v některých
katolických zemích bylo zákonem postaráno o to, aby přistěhovalcům byl dovolen
veřejný výkon jakéhokoliv jejich náboženského kultu.
79. Jest tedy omyl, že občanská svoboda jakéhokoliv
kultu, nebo plná a všem přiznaná volnost pronášeti zjevně a veřejně jakékoliv
názory a myšlenky, vede příliš snadno ke zkáze mravů a myslí, a k šíření
zhoubné lhostejnosti náboženské.
80. Papež se může a má smířiti a dohodnouti s
pokrokem, svobodomyslností a moderní civilisací.
podle: Dr.Konstantin Miklík CSSR
Kritické studium,
Tasov 1947