Vliv Panny Marie na duchovní život I
P. dr. Reginald DacíkO.P.
Není pochyby, že Panna Maria je důležitým činitelem na
cestě katolické zbožnosti. Ať sledujeme dějiny svatosti Církve nebo
jednotlivých duší, setkáme se s ní na každém kroku. Nelze si představit
katolického světce bez veliké lásky k Marii, takže otázka poměru
duchovního člověka k Marii v katolické zbožnosti je současně otázkou
jeho pokroku na cestě svatosti. Jak v katolické theologii, tak
v katolické mystice zaujímá Maria zcela zvláštní místo: Společnice
Kristova v díle vykoupení je společnicí vykoupených poutníků věčnosti
v díle posvěcení. A tak jako skrze ni přišel Bůh k člověku, tak jen
skrze ni se může člověk dostat k Bohu. Velikost jejího významu v díle
Božím - a svatost je jistě dílo Boží par excellence – je patrna nejlépe z toho,
že Církev vztahuje na ni slova knihy Přísloví, řečená o Boží moudrosti:
Pán měl mě na počátku díla svého, prve než byl co
učinil, od pradávna. Od věčnosti ustanovena jsem, od věků, prve nežli země
byla... Nyní tedy, děti, poslyšte mne! Blahoslavení, kteří dbají cest mých! Blaze
člověku, který poslouchá mne, který u dveří mých každý den bdí, pozor dává u
veřejí bran mých. Neboť kdo mne najde, nalezne život a dojde požehnání od
Hospodina.
VIII. 22-35.
VIII. 22-35.
Maria byla od věčnosti v myšlence Boží jako
cesta, kterou půjde nesmírně mnoho duší k svému Bohu. Dílem věčného
úradku ji nazval svatý Bernard. (1) Měl jistě na
mysli její tajemný vliv na vytváření Krista v duších vykoupených, pohlížel
na ji jako Bohem daný prostředek k dosažení úzkého spojení s ním,
prostředek, jehož uchopení znamená jistý pokrok, netečnost k němu však
jistou smrt.
Úcta a láska k Marii není proto jakýmkoliv
prostředkem na cestě k Bohu, jehož člověk může použít nebo může také
nepoužít. Maria je prostředkem nutným, takže bez ní dojíti nelze. Byl to jistě
krutý omyl protestantismu, když se zbavil úcty mariánské. V té chvíli, kdy
zamítl Marii, počal pozvolna zamítat i Krista-Boha, a z celého křesťanství
mu zbylo trochu strohé mravouky, založené na principech zcela laických. Nelze
beztrestně odmítat úctu té, kterou zahrnul úctou a láskou sám Bůh. – Je to však
také krutý omyl katolíků, když se buď bojí dát Marii, co jí náleží, aby snad
neukřivdili Kristu, nebo z nedostatku hlubšího pochopení pravého postavení
Panny Marie v díle spásy člověka vytvářejí ze svého poměru k ní
jakýsi stav nezdravé náboženské citovosti, zavánějící mnohdy pověrou. (2) Jedni i druzí musejí pochopit především velikost svaté
Panny a její úlohu v díle našeho nadpřirozeného posvěcení, aby k ní
zaujali náležitý poměr, který by byl vedoucím motivem na cestě jejich osobní
svatosti.
I. VÝCHODISKO NAŠEHO POMĚRU K MARII
Východiskem našeho poměru k Marii jest víra
v její úzký vztah k vykoupení a spáse člověka. Celá křesťanská
tradice nazývá svatou Pannu prostřednicí mezi Bohem a člověkem. Až do
příchodu protestantismu nikdo se nad tímto titulem nepohoršoval, věřícím se
jevil jako zcela přirozený, samozřejmý po tom, co učinil Bůh Marii a co dala
Maria nám.
Titul prostřednice rozvádějí jiná dvě slova:
spoluvykupitelka neboli společnice Kristova v díle vykoupení a
rozdavatelka všech milostí. Právě tato dvě slova určují vztah svaté Panny
k nám, ale také náš poměr k ní. Čím více kdo pochopí tato dvě slova,
tím hlubší bude míti podklad pro vytvoření náležitého poměru k Marii.
Pojem spoluvykupitelka má na mysli získání milosti, která je základem spásy,
titul rozdavatelky uvažuje místo, jaké má Maria dnes v záležitostech spásy
všech vyvolených.
Spoluvykupitelka. –
„Jeden zajisté jest Bůh, jeden též prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Ježíš
Kristus, jenž dal sebe sama ve výkupné za všechny,“ psal svatý Pavel. (II. Tim.
II., 5.) „Neboť Bůh skrze Krista smířil svět se sebou“ (II. KOr. V. 19), takže
jedině Kristus je pravým a skutečným prostředníkem mezi Bohem a člověkem a
proto mohl o sobě říci, že je Cestou, po které lze přijíti k Otci.
Nikdo nepřichází k Otci, leč skrze něho (Jan XIV. 6) a proto nikdo se
nestává svatým a nikdo nepokračuje na cestě svatosti, nejde-li s ním a
skrze něho. Ježíš Kristus vše vykupující a posvěcující obětí zjednal mír mezi
Bohem a člověkem a stal se jediným mostem, on velekněz Nového Zákona, po němž
lze vystoupiti k nebi přes propast bídy lidského hříchu. V jeho
milosti je pramen svatosti všech svatých, a jen ti, kdo se zrodili z krve
jeho otevřeného boku, smějí se nazývat dětmi Božími.
Je-li však Kristus jediným prostředníkem v plném
významu slova, neznamená to, že nemohou býti jiní prostředníci, pokud pomáhají,
spolupracují na vytvoření dokonalého spojení člověka s Bohem. „Nic
nepřekáží, aby se z části někteří jiní mohli zváti prostředníky mezi Bohem
a lidmi, pokud totiž spolupracují ke spojení lidí s Bohem přípravně nebo
služebně,“ praví svatý Tomáš. (3) To jsou prostředníci
druhotní, podřízení jedinému prostředníku mezi nebem a zemí, Ježíši Kristu.
Spolupracují s ním, v jeho moci, s jeho posláním, k cílům,
pro které pracoval on. Mezi těmito druhotnými prostředníky, proroky a kněžími
Starého a Nového Zákona vyniká jistě Maria, která byla, jak praví svatý Albert
Veliký, vyvolena Bohem nejen k tomu, aby byla služebnicí, nýbrž aby byla
zcela zvláštním způsobem přidružena k dílu vykoupení a aby pomáhala
k jeho uskutečnění. (4) Maria, dcera lidská, která se
dotýká svým Božím mateřstvím hranic samého božství, sjednotila se
v myšlení a v životě, v práci a utrpení s Ježíšem Kristem
tak dokonale, že ji smíme zcela právem nazývat společnicí v jeho díle
vykoupení lidstva neboli spoluvykupitelkou. Tak se stává prostřednicí
v získání všech milostí, které jsou východiskem našeho posvěcení.
V tajemné chvíli zvěstování vstupuje Maria svým
odevzdaným Staň se jako spolupracovnice Boží a společnice Kristova na
cestu, která povede na Kalvarii bolestí a utrpením, ale také na horu slávy, ze
které bude těžit veškeré lidstvo. Vyjednávání svaté Panny s andělem, na
jehož výsledek čekala země i nebe, je nejzávažnějším okamžikem v životě
Mariině. Dříve než se vtělí Syn Boží a začne dílo záchrany lidstva, je třeba
Mariina souhlasu. Anděl jde pro tento souhlas, na nějž čeká Bůh. A v tomto
souhlasu k početí Syna Božího přijímá Maria všechna utrpení a všechny
bolesti, které s sebou ponese vykupitelské dílo jejího Syna, V tom
okamžiku, kdy říká své fiat, přijímá už napřed ony chvíle, které budou
zaplaceny krví jejího srdce a slzami jejích očí. V souhlase stát se matkou
Boží, přijímá však Maria také hodnost Kristovy spolupracovnice a
spoluvykupitelky, neboť matka Hlavy tajemného těla je také duchovní matkou
všech údů.
Právě tuto myšlenku zdůrazňují často svatí Otcové,
když rozvádějí srovnání Krista s Adamem a Marie s Evou. Mělo-li
lidstvo dostat v Kristu, novém Adamovi, původce nového života milosti,
mělo dostat v Marii novou matku. Maria se nazývá novou Evou, to jest
matkou všech lidí, protože to, co znamená Eva pro život lidstva podle těla,
znamená Maria pro život duše. Dárkyně Syna Božího je dárkyní života duše veškerého
lidstva. A svatí Otcové upozorňují i na mnohé jiné podobnosti mezi Evou, matkou
všech živých podle těla, a Marií, matkou všech živých podle duše. Eva, svedena
padlým andělem v podobě hada, odvrací se od Boha a táhne za sebou všechny
své potomky, Maria přijímá slova dobrého anděla a vrací lidstvu milost,
ztracenou v ráji. První žena zaprodává člověka peklu, druhá žena ho
vysvobozuje z těsných pout satana. (5)
Odhodlána přijmouti všechny důsledky, plynoucí
z poslání Matky Boží, stává se Maria společnicí Kristovou a účastní se
jeho poslání vykupitelského. Pojem vykoupení je totožný s pojmem
osvobození, a to zaplacením požadované ceny. Kristus Vykupitel zaplatil svou
vlastní krví odvěký dluh prvního hříchu a všech hříchů, které následovaly po
něm. Bolestným utrpením a obětí na kříži podal dostatečnou náhradu Boží
spravedlnosti a proto otevřel člověku nebe, uzavřené hříchem, a v milosti,
získané svou obětí, dal mu možnost nového života v Bohu.
Účastnila se Maria i této stránky Kristova poslání?
Zajisté. A právě tato okolnost jí dává plné právo na titul spoluvykupitelky.
Už tím, že svolila stát se matkou Vykupitelovou,
pečovala o něj, sloužila mu a stala se společnicí jeho pozemského života, si
zasloužila alespoň v širším smyslu tohoto titulu. Není však pochyby, že
Maria se účastnila přímo v samém díle vykoupení, to jest přispěla sama
k zaplacení dluhu za hřích a proto byla společnicí svého Syna i
v jeho nejvlastnějším úkonu vykoupení lidstva. Tak smýšlí celá křesťanská
tradice, kterou vyjadřuje jedinečným způsobem papež Benedikt XV., když učí, že
blahoslavená Panna spolutrpěla a téměř umřela se svým Synem, když pod křížem se
zřekla mateřských práv na něho, aby přispěla k usmíření Boží
spravedlnosti. Obětovala svého Syna, podala jej umírajícího jako výkupnou cenu Bohu
a proto můžeme právem říci, že s Kristem vykoupila lidské pokolení. (6)
Můžeme však jít ještě dále a tvrdit, že svatá Panna
podala Bohu výkupnou oběť nejen svého Syna, nýbrž i své vlastní bolesti a
ochotu třebas i umřít spolu s ním. Nikdo nemiloval nikdy Boha tak, jako
Maria. A právě tak nikdo neměl po Bohu tolik lásky k člověku, jako svatá
Panna. Její čistá duše chápala tajemství hříchu a potřebu náhrady, a její láska
k Bohu a člověku toužila se jí účastnit. A tak pod křížem, kde obětuje
Bohu bolesti svého Syna, obětuje i bolesti své, klade je na oltář kříže, na
němž obětuje její Syn, a zasluhuje nám spásu spolu s ním. „Poněvadž
převyšuje všechny svatosti a spojením s Kristem,“ psal papež Pius X.,
„přidružena k dílu lidské spásy zasloužila nám, jak praví, podle
poslušnosti (de congruo), co nám Kristus zasloužil podle přesnosti (de
condigno), a je hlavní rozdavatelkou milostí.“ (7)
Milovala nás spolu s Kristem, trpěla za nás spolu sním a proto také
zasluhovala za nás, získávala nám milosti, pomocí nichž se vzdáváme hříchu a
nastupujeme cestu k Bohu.
Rozdavatelka. –
Prostřednictví Panny v získání milostí je jedno hledisko otázky jejího
vlivu na náš duchovní život, který vychází z nadpřirozené milosti.
Skutečnost účasti svaté Panny v díle vykoupení by stačilo samo o sobě, aby
náš poměr k ní byl co nejvřelejší. Uvážíme-li nad to její vliv na
rozdílení milostí, promyslíme-li si nauku, která je v křesťanské tradici
vyjádřena větou: všech milostí se nám dostává rukama Panny Marie, pak chápeme,
co znamená pro nás svatá Panna na cestě duchovního života. „Podle vůle Boží
ničeho se nám nedostává leč skrze Marii,“ psal papež Lev XIII., „takže jako
nemůže přijíti nikdo k nebeskému Otci leč skrze Syna, podobně nemůže nikdo
přijíti ke Kristu leč skrze Marii.“ (8)
To jsou slova velmi jasná. A sledujeme-li křesťanskou
tradici, nabudeme přesvědčení, že nejsou čímsi novým, výplodem poslední doby.
Nový je svátek Panny Marie Prostřednice všech milostí, nové jsou kněžské
hodinky na tento svátek, ale všimneme-li si jich blíže, shledáme, že jsou
složeny z textů, které pamatují mnohá staletí. Stačí upozornit na
překrásné čtení z řeči sv. Efrema Syrského, církevního učitele ze IV.
století, v němž se praví: „Tys odstranila všechny slzy s povrchu
země, tys naplnila tvorstvo veškerým dobrodiním, nebešťanům jsi přinesla
radost, pozemské jsi zachránila. Skrze tebe máme nejjistější záruku svého
zmrtvýchvstání, skrze tebe doufáme, že dosáhneme nebeského království. Skrze
tebe přicházela, přichází a bude přicházet veškerá sláva, čest a svatost od prvního
Adama až do skonání světa apoštolům, prorokům, spravedlivým a pokorným
srdcem...“
Je možno pochybovat o víře nejstarší Církve
v prostřednictví svaté Panny v rozdílení všech milostí? A stejně
mluví další věky křesťanských dějin. Svatí Otcové a církevní učitelé
zdůrazňují, že Maria je milostiplna nejen pro sebe, nýbrž i pro nás. „Je totiž
jistá plnost milosti,“ praví sv. Albert Veliký, „která přijímá a nepodržuje si,
a to je plnost průtoku. Takto je nejblahoslavenější Panna Maria plná všech
milostí do jedné a ty všechny do jedné procházejí jejíma rukama.“
(9) Stejně mluví sv. Bernard, když zdůrazňuje, že Bůh chtěl, abychom
měli všechno skrze Marii.
Není tedy milosti, dané člověku, která by neprocházela
rukama Mariinýma. Taková je obecná nauka Církve. Ovšem, milost je něco zcela
nehmotného a proto jde o metaforu, když pravíme, že prochází rukama Mariinýma.
Obsahem této metafory je přesvědčení, že Maria spolupůsobí v rozdílení
všech milostí, kterých se nám dostává jakýmkoliv způsobem a kteroukoliv cestou
od Boha. Přesné vymezení, v čem spočívá toto spolupůsobení svaté Panny
v rozdílení milostí, je úkolem theologie. Dosavadní výsledky jejího
zkoumání můžeme krátce shrnout takto:
Všech milostí se nám dostává skrze Pannu Marii, na
její přímluvu. To znamená, že podle rozhodnutí Boží prozřetelnosti, nikomu se
nedostane žádné milosti, na jejímž udělení by nebyla zúčastněna svatá Panna.
Nejde pouze o milost posvěcující nebo pomáhající, nýbrž prostě o všechny
milosti nadpřirozeného řádu (nikoliv milosti řádu přirozeného), vlité ctnosti,
dary Ducha svatého, jakož i milosti setrvání v dobrém až do konce. Ano,
můžeme říci, že i časná dobra nebo odvrácení zlého jsou v moci Panny
Marie, pokud tyto věci přispívají k naší spáse.
Tento úkol byl Marii svěřen zvláštním rozhodnutím Boží
prozřetelnosti. Tak učí křesťanská tradice. Od chvíle jejího nanebevzetí se
nikomu nedostalo ani jediné milosti bez jejího prostřednictví. Dante to
vyjádřil velmi krásně v Božské komedii:
Tys velká, vše tvé zmůže pokynutí,
že milost kdo bez tebe v světě žádá,
si přeje lítati však bez perutí. (10)
že milost kdo bez tebe v světě žádá,
si přeje lítati však bez perutí. (10)
Jakým způsobem však Maria vykonává tento úkol, je
velmi těžko stanovit. Není pochyby, že tak činí svou láskyplnou přímluvou,
z níž není nikdo vyňat. Stejně musíme připustit, že má účast
v rozdílení milostí svými zásluhami, které spojuje se zásluhami svého
Syna. Pravíme-li, že se nám nedostane žádné milosti, v jejíž udělení by
nebyla zúčastněna svatá Panna, nechceme tím tvrdit, že se nikomu nedostane
milosti, kdo napřed Marii nevzýval. Vždyť i Bůh uděluje milosti těm, kdo
k němu nevolali, jako na příklad dětem. Odmítá-li však někdo obrátit se
v nouzi o pomoc k Marii, stává se jistě nehodným jejího pohledu,
který je vždy milostiplný. Proto můžeme tvrdit, že čím se kdo důvěryplněji
obrátí k Marii, tím větší nadějí na vyslyšení může naplnit svou duši, tak
jako tím více je člověk hlazen paprsky slunce, čím víc se vystaví jejich
dopadu.
Uvědomí-li si člověk postavení svaté Panny
v plánech Boží prozřetelnosti, jimiž je určována spása a její stupeň všech
jednotlivců, pochopí snadno, jak závažné místo musí míti Maria v duchovním
životě. Vědomě odmítat Marii by znamenalo uzavřít si cestu k milosti a
proto cestu k Bohu vůbec. Netečnost k ní může být jen příčinou
duchovního živoření. Vědomí jejího vlivu na náš duchovní život musí nutně
vyvolat v duši city hluboké vděčnosti za všechna dobrodiní dnů minulých a
city upřímné lásky, která ji ctí a zároveň prosí ve všech potřebách vzhledem
k budoucnosti. Vděčnost dovede naklonit vždy k novým darům
dobrotivého dárce a láska je poutem, které trhá pouze nenávist, odvracející se
od toho, kdo byl dříve milován. Láska však je poutem dokonalosti. I láska
k Marii, neboť nelze si představit toho, kdo by miloval Marii a nemiloval
Ježíše. Jde nyní o to, jaké podoby a jakých stupňů má dosáhnouti naše láska
k Marii vzhledem k tomu, že je naší prostřednicí jak
v získávání, tak v rozdělování nadpřirozených milostí, na nichž je
vystavěna budova duchovního života.
***
[2] Církev katolická trpí v tomto ohledu velmi
mnoho; neznamená to však, že vždy souhlasí s takovouto nezdravou sentimentální
zbožností, která je velmi daleka pravého poměru k Panně Marii. Netřeba zde
uvádět konkrétní případy; jsou dosti časté a dosti známé. Víme velmi dobře, že
lidová zbožnost nevědomých jednotlivců i z řad katolíků nebývá mnohdy daleka
skutečné pověry. I nejkrásnější dílo dovede člověk pokazit a zbavit jeho pravé
krásy a velikosti.
[3] Theol. summa, III. ot. 26 čl. 1
[4] Non estassumpta in ministerium a Domino,
sed in consortium et adjutorium. Mariale, q. 42.
[5] Srov. na př. Sv. Irenej, Adv. haer. V. 19,
1; Sv. Albert Vel., Mariale, q. 29, S. 3; Sv. Bernard, Sermo 34. in Assumpt.
B. M. V.
[6] 22. III. 1918, Acta Ap. Sed. tom. X. 1918,
p. 182, Denz. 3034. Stejně dávno předtím psal sv. Albert Veliký: „Samého Syna
svého a Syna Božího svým dobrovolným souhlasem při jeho utrpení za nás všechny
obětovala.“ Mariale, q. 51.
[7] Encykl. „Ad diemillum“ 2. II. 1904, Denz.
3034. Conf. Bittremieux, De meditationeuniversali B. M. V. quoadgratias, Brugis
1926, p. 47 s.
[8] Mense Octobri, 22.
Sept. 1891, Denz. 3033. – Lev XIII. zřejmě navazuje na sv. Bernarda, jenž už
dávno před ním řekl: Sic estvoluntaseius, qui totum nos haberevoluit per
Mariam. Sermo de aquaeductu, n. 4.
[9] Mariale q. 164.
[10] Ráj, XXXIII, 13. – Velmi výstižný je v
tomto ohledu titul, který dávají mnohdy Otcové Panně Marii, když ji nazývají
hrdlem mystického těla Církve. Sv. Robert Bellarmin rozvádí toto přirovnání do
všech podrobností, když píše: „Kristus je hlavou Církve a Maria jej jejím
hrdlem. Všechny dary, všechny milosti, všechny nebeské vlivy přicházejí z
Krista jako z hlavy, ale všechny přecházejí do těla skrze Marii, tak jako v
lidském ústrojí oživuje hlava údy prostřednictvím krku. Na těle člověka jsou
ruce, ramena, nohy, ale je pouze jedna hlava a jeden krk. Tak i v Církvi vidím
více apoštolů, více mučedníků, více vyznavačů, více panen, ale jen jeden Syn
Boží a jedna Matka Boží... Tak jako úd, který by chtěl přijímati vlivy hlavy,
ale odmítal by je mít prostřednictvím krku, uschl by a odumřel; tak i bludaři,
kteří očekávají od Krista milost a život, ale nechtějí je přijímat
prostřednictvím Královny nebes, zůstávají a zůstanou na věky vyprahlí.“ Concio
XLIII, De nativitate B. M. Virginis.
Zdroj:NA HLUBINU ročník XVIII. číslo 7 (září 1943)
Zpracoval: D.
Grof